Oorlogsmarine
beschermt koopvaardij
Wie slaapt
waakt niet!
Interneeren
is Duitschland
te duur
Reeds au
duurdere margarine
MOSKOU
Sleepboot met
Rijnaken gestrand
Militaire auto
glijdt van dijk
Vandaag weer
naar Moskou
De slag bij Duins
herdacht
De K.L.M.-dienst
op Brussel hersteld
Rubberbanden achtergehouden
Onze Oost
Meer rubber en sago
geplant
Negentig millionnairs
in de hoofdstad
Hollaodsch coovooi voor
Hollandschc schepen
Joodsche kolonisatie
in Abbessinië?
Postvluchten op Indië
Contrabande-controle
in vlotter tempo
Per 1 November
geen nieuw Polen
BritschIndische schepelingen
uit Bremen in Nederland aange
komen.
Gisteravond om half elf arriveerden aan
het station Oldenzaal zesentwintig Britsch
Indische zeelieden, afkomstig uit Bremen,
die werkzaam waren geweest op de schepen
van de Hansalijn. Daar zij als Engelsche on
derdanen werden beschouwd, zouden zij
door de Duitsche regeering moeten worden
geinterneerd. Naar verluidt, zou men met
het oog op de daaraan verbonden kosten
daar echter van hebben afgezien en is door
de directie van de Hansalijn moeite gedaan
de menschen naar hun geboorteland terug
te brengen. Door bemiddeling van de Ver-
eenigde Nederlandsche Scheepvaartmaat
schappij is het mogelijk gebleken de Britsch-
Indiërs via Nederland naar Britsch Indië te
rug te brengen. Onder leiding van den heer
van Nieuwkerk, vertegenwoordiger van de
Hansalijn in Nederland, is het gezelschap
uit Bremen vertrokken en na een lange en
ingewikkelde reis in Bentheim gearriveerd.
Na aldaar door de douane- en Gestapo-be-
ambten te zijn gecontroleerd, kon het gezel
schap zijn reis naar Oldenzaal voortzetten.
Gisteravond zou vandaar per autobus naar
Amsterdam worden gereisd, waar de mannen
zich zullen inschepen op de „Jagersfontein"
van de HollandAfrikalijn, welk schip hen
naar Kaapstad zal brengen. Met een ander
schip zal dan vermoedelijk de reis worden
voortgezet.
Op een droogte bij Urk. Be
manning opgepikt.
Gistermorgen omstreeks negen uur geraak
te een sleepboot met twee leege Rijnaken
op de Wormt, een droogte nabij Urk, vast.
De bemanning der -sleepbooten gaf noodsei
nen, doch wegens de ondiepte ter plaatse was
het niet mogelijk voor de uitgevaren botters
en andere booten hulp te verleenen. Door het
vele water, dat de sleepboot over kreeg, ge
raakte zij steeds vaster aan den grond.
De bemanning wérd eenigen tijd na het
stranden door een vlet opgepikt en aan land
gebracht.
De beide Rijnaken zijn voor den wind in
vlot water gekomen en in de haven van Urk
gebracht. De sleepboot zit nog vast.
„Voor-oorlogsche" tarieven.
De directie van de Belgische luchtvaart
maatschappij „Sabena", die hier te lande
besprekingen heeft gevoerd met de directie
van de K.L.M., is gistermiddag na»r Brus
sel teruggekeerd.
Het onmiddellijk resultaat van deze be
sprekingen is geweest, dat de luchtverbin-
ding tusschen Amsterdam en Brussel, die
gedurende den winter zou worden stopge
zet, ook na 1 November voortgang zal
vinden en wel met één dagelijkschen
dienst.
Bovendien is besloten, behoudens goed
keuring van den minister van Waterstaat,
met ingang van 1 November de oude tarie
ven op dit traject te herstellen, hetgeen
een verlaging zal beteekenen van 40 pet.
Datum van ingang vervroegd.
Zooals reeds werd medegedeeld,
heeft de minister van Economische
Zaken goedgevonden, dat de inkoops
prijs van margarine acht cent per kg.
wordt verhoogd. In de desbetreffen
de ministerieele beschikking werd
vermeld, dat deze verhooging ingaat
op Maandag 23 October. Intusschen
vernemen wij, dat een wijziging dezer
beschikking met betrekking tot den
datum kan worden verwacht, waar
bij de datum van ingang op Don
derdag 19 October, dus gisteren
wordt bepaald
Inmiddels hebben de leveranciers van het
artikel margarine de inkoopsprijzen voor de
verschillende kwaliteiten reeds met ingang
van gisteren verhoogd.
Het comité van samenwerking, bestaande
uit vertegenwoordigers der drie landelijke
kruideniersbonden maakt het publiek er in
verband met het bovenstaande op attent, dat
zoolang de voorraad wikkels en inpakvellen
met de oude verkoopsprijzen nog in voor
raad zijn, deze zullen worden opgebruikt.
Het zal dus eenigen tijd voorkomen, dat
de winkeliers verplicht zijn voor de half-
ponds pakjes margarine twee cent meer te
berekenen dan op het wikkel vermeld staat.
Het publiek houde hiermee rekening.
Honderd exemplaren in beslag
genomen.
Ambtenaren van het rijksrubberbureau
hebben gistermiddag bij hun speurtochten
door Amsterdam op zoek naar achterge
houden voorraden succes gehad. Een auto
handelaar bleek een voorraad van honderd
autobinnen- en buitenbanden niet opgege
ven te hebben en in een pakhuis in de Lan-
gestraat te hebben opgeslagen. De ambtena
ren waarschuwden de politie, die de partij
in beslag heeft genomen. Vermoedelijk zal
tegen den handelaar vervolging worden
ingesteld.
Goede zaken.
Naar de „Sum. Post." verneemt wordt ook
in het zuiden van Sumatra ernstig gestreefd
naar uitbreiding van de gelegenheid om tot
uitbreiding van aanplanting te komen van
voedselgewassen.
Door den tijd van het jaar betreffen het
thans, gelijk ook aan Sumatra's Oostkust
hoofdzakelijk andere gewassen dan rijst.
De prijzen, die den laatsten tijd in het
bijzonder voor rubber en sago worden ge
maakt (Selatpandjang is de grootste uitvoer
haven van sago ter wereld) zijn van dien
aard, dat velen bijzonder goede zaken heb
ben kunnen doen.
De uitvoer van deze producten, die prac-
tisch geheel naar Singapore gaat, was der
mate geanimeerd, dat de beste verwachtin
gen ook voor een verdere toekomst ge
koesterd mogen worden.
Zeven inzittenden vrij ernstig
gewond, één zelfs levensgevaar
lijk.
MEN WAS REEDS OP WEG NAAR
HET HOSPITAAL.
Op den dijk langs de Waal onder het dorp
Boven-Leeuwen is gistermorgen een onge
luk gebeurd, dat nog betrekkelijk goed is
afgeloopen. Een militaire vrachtauto, waar
in een twaalftal soldaten was gezeten, dat
op weg was naar het militaire hospitaal te
Breda voor onderzoek, was genoodzaakt
voor een personenauto uit te wijken. De
zware regens van de laatste dagen hadden
den dijk zeer glad gemaakt en de weg is
ter plaatse zeer smal.
Vermoedelijk is de bestuurder van
de vrachtauto te veel naar rechts
uitgeweken, tengevolge waarvan de
auto van den dijk gleed en tegen
een boom bleef hangen. Het meeren-
deel der inzittenden werd ernstig
gewond. De auto werd beschadigd.
Spoedig was hulp ter plaatse. De gewon
den werden aanvankelijk in een boerderij
ondergebracht. Twee der inzittenden, te
weten een soldaat, die bij een motoronge
luk een arm had gebroken en een soldaat,
die lijdende was aan een breuk, verkeeren
in minder gunstigen toestand.
Nader wordt nog gemeld, dat zeven mili
tairen vrij ernstig werden verwond. Eén
van hen kreeg een schedelbasisfractuur en
verkeert in levensgevaarlijken toestand, de
anderen kregen arm- en beenbreuken.
De gewonden zijn naderhand voor het
meerendeel overgebracht naar het militaire
hospitaal te Breda. De overige inzittenden
zijn naar hun kwartieren te Druten terug
gekeerd. De auto, waarin zij zich bevonden,
is zeer ernstig beschadigd.
In 1931 waren er 153.
Het aantal millionnairs te Amsterdam is
verminderd van 97 tot 90. Sinds een jaar is
hun aantal dus met 7 verminderd. Het
grootst was hun aantal in 1931, toen men
er 153 kon tellen met een gezamenlijk ver
mogen van 365 millioen gld.; de 90 van thans
bezitten tezamen 185 millioen gulden.
Het Ildbld. ontleent deze gegevens aan de
statistische mededeelingen van het gemeen
telijk bureau van statistiek betreffende de
heffing van de inkomstenbelasting en de
vermogensbelasting. Van de 90 bezitten er
17 elk een vermogen van meer dan drie mil
lioen.
Al deze millionnairs betalen gemiddeld per
jaar 2000 gld. aan vermogensbelasting, d. i.
te zamen ongeveer 180.000 gld.
DE KOOPVAARDIJ OFFICIEREN
LEEREN IN VERBAND VAREN.
Het convoyeeren van de handels
schepen der nentrale landen is een
brandend probleem, dat nog aan ac
tualiteit gewonnen heeft door den
Duitschen stap bij de neutralen
waarvan wij elders in dit blad ge
wag maken betreffende de En
gelsche pogingen, hun convooi aan
de onzijdige koopvaardijvloten aan
te bieden. In een rede heeft schout
bij nacht F. J. Heeris gisteren uit
eengezet, hoe onze Nederlandsche
oorlogsmarine alles in 't werk stelt,
om onze handelsschepen te bescher
men.
Voor het departement Rotterdam van de
Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid
en Handel heeft Schout bij nacht F. J.
Heeris gesproken over „de maatregelen, ge
nomen ter verzekering van een goede sa
menwerking tusschen koopvaardijvloot en
oorlogsmarine."
Aan de voordracht van schout bij nacht
F. J. Heeris ontleenen wij het volgende:
Het vraagstuk van de bescherming onzer
DE ONTVLUCHTING DER
VIJF DUITSCHERS.
Critiek op de bewaking in het
Haarlemsche Huis van bewaring
Het orgaan van den C.N.A, „De Ambte
naar", waarbij ook de vereen, van gevan
genbewaarders is aangesloten, bespreekt de
ontvluchting der vijf Duitschers uit het
Huis van Bewaring te Haarlem op de vol
gende wijze:
In het Haarlemsche Huis van Bewaring
genoten zij een betrekkelijke vrijheid van
beweging, die hun de gelegenheid schonk,
zich volkomen van de situatie aldaar op de
hoogte te stellen. Ook het personeel leerden
zij kennen en zij wisten al gauw wie streng
of voorzichtig en wie nogal goed van ver
trouwen was.
In elk geval deden zij hun best ieders ver
trouwen door hun gedienstigheid te winnen,
om het echter te gelegener tijd te kunnen
misbruiken, zooals gebleken is.
Wij weten niet of er tegen deze „vrije" be
handeling van ten slotte toch gedetineerden
door het personeel bezwaar is gemaakt. Dat
er gevaar aan verbonden was, moet door
dezen of genen toch wel zijn ingezien. In de
grootere gestichten wordt over plaatsing in
gemeenschap met den gestichtsraad overleg
gepleegd, zoodat er reden is om te vragen
of in dit geval een soortgelijk overleg op een
of andere wijze al dan niet heeft plaats ge
had.
Er is een fout gemaakt.
Afgezien daarvan moet onmiddellijk wor
den vastgesteld, dat de betrokken bewaar
der een fout heeft gemaakt, waarvan zekere
gevolgen reeds voor z"'n rekening zijn geko
men. Natuurlijk had hij zich niet alleen in
de cel mogen begeven, al had hij niet kun
nen verwachten, daarbij dadelijk een derge
lijk onthaal te vinden, aangezien de gedeti
neerden zich in gesloten slaapkooien belmo
ren te bevinden. En als de sloten dezer
kooien bij geval niet erg deugdelijk zijn ge
weest, ligt daar ook een groote fout.
De grondfout ligt, aldus het blad,
o.i. echter in het systeem, waarbij
toegelaten is, dat in een huis vol
gevangenen slechts één bewaarder
werkelijk dienst doet en de ander
slaapt.
Het woord „slaapwacht" hebben wij al
tijd een zonderling woord gevonden, het is
een contradictio in terminis. Wie slaapt,
waakt niet en men zal op zijn hulp in nood
nooit ten volle kunnen vertrouwen.
Het behoorde onmogelijk te zijn. dat een
bewaarder in de verleiding kan komen, ge
heel alleen zijnde, een cel te openen
„Slaapwachten", lange diensttijden en ge
ringe personeelsbezetting in de nachturen
zijn even zoovele uitvloeisels van het ver
langen, om den bewakingsdienst met zoo
weinig mogelijk personeel te doen verrich
ten.
Men telle de gevolgen, die dit kan heb
ben, échter 'niette licht. Het systeem van
den eenigen bewaker (de „slaapwacht" is
geen waker) behoort o.i. te worden afge
schaft.
INDUSTRIEEL CENTRUM
VOOR CONSERVEN.
Op het oogenblik wordt een plan tot
Joodsche kolonisatie in Abessinië bestu
deerd. Er is sprake van het vestigen van
30.000 Joodsche landbouwers, afkomstig
uit Duitschland, Oostenrijk, Tsjecho Slowa
kije en Polen in een gebied ten zuiden van
het Tanameer, waar men een industrieel
centrum voor conserven wil vestigen, dat
Indië en equatoriaal Afrika moet voorzien.
Een Atnerikaansche trust heeft reeds 50
millioen dollar ter beschikking gesteld van
de organisatoren.
De Italiaansche regeering behoudt zich
het recht voor later een beslissing te ne
men in deze zaak.
koopvaardijvloot heeft de marinestaf reeds
geruimen tijd bezig gehouden. Bepaald
werd dat bij mobilisatie der strijdkrachten
bij den marinestaf een hoofdbureau Zeever-
keer zou worden opgericht, waarvan de
chef reeds in vredestijd zou worden aange
wezen. Spr. heeft zich bereid verklaard de
ze functie te aanvaarden.
Als doel van het hoofdbureau zeever-
keer, dat over bureaux in verschillende ha
vens beschikt, is voorzien:
a. het regelen van het scheepvaartver
keer, zooals dit geboden wordt door de eco
nomische en strategische situatie.
b. Het openhouden van aanloopwegen
naar bepaalde havens voor de eigen oor-
logs- en handelsschepen.
Op het oogenblik zijn de omstandigheden
gelukkig nog niet zoo, dat dit bureau de
toegedachte zaak heeft uit te voeren.
Succesvolle waarschuwingsdienst
Vervolgens ging spr. over tot de bespre
king van enkele aangelegenheden, die onder
de oogen zijn gezien.
Als eerste noemde spreker het tijdig kun
nen waarschuwen van de koopvaardij bij
meer dan normale spanningen en haar die
gegevens en raadgevingen te kunnen doen
toekomen, die voor haar van belang kun
nen zijn bij het uitbreken van en tijdens
een conflict.
Voor het uitbreken van het huidi
ge conflict was hiervoor een systeem
ontworpen en enkele keeren daad
werkelijk beproefd.
Bij dit beproeven bleek het moge
lijk, 85 pet. van de geheele koop
vaardij te bereiken. Nog steeds
wordt er naar gestreefd dit percen
tage te verhoogen.
Achter de moren
van liet Kremlin
DE FINSCHE ONDERHANDELAAR
VERTELT.
MOLOTOFF SPREEKT, STALIN
KOMT AF EN TOE EENS LUISTE
REN.
Het Finsche telegraafagentschap meldt:
Een vertegenwoordiger van den minister
van buitenlandsche zaken heeft tegenover
de pers verklaard, dat Finland voldaa»
is over de resultaten van de conferentie in
Stockholm. De minister van buitenland
sche zaken heeft instructies gegeven aan
de Finsche delegatie, die heden, Zaterdag
naar Moskou vertrekt.
Het is mogelijk, dat de delegatie anders
zal zijn samengesteld dan de vorige, maar
zij zal onder leiding blijven staan van
Paasikivi.
Men verwacht, dat de nieuwe besiprekin-
gen twee tot drie dagen zullen duren. Een
officieel woordvoerder zeide niets te weten
van een gerucht uit buitenlandsche bron,
volgens hetwelk Rusland ontstemd zou zijn
over den vertraagden terugkeer der Finsche
delegatie. Hij voegde hieraan toe: „De con
ferentie te Stockholm en de moreele steun
van de Vereenigde Staten en twintig Ame-
rikaansche republieken hebben de positie
van Finland versterkt.
ACHTER DE MUREN VAN HET
KREMLIN.
Waar eens de Gzaren troonden zetelt
thans Stalin, de Russische dictator.
De bijzondere correspondent van de „Cor-
riere Della Sera" te Helsinki heeft een on
derhoud gehad met den vertegenwoordiger
van Finland in de besprekingen met de
Sovjet Unie, Paasikivi. Deze deelde mede,
dat hij drie besprekingen heeft gehad met
de leiders van de Sovjet Unie in de werk
kamer van Molotof in het Kremlin. De
eerste bespreking werd gehouden op 12
October, de beide anderen op 14 October.
Deze beide laatste besprekingen duurden
ieder ongeveer drie uur en dit heeft Paasi
kivi den indruk gegeven, dat de revolutie,
welke veel dingen heeft gewijzigd, geen ver
andering heeft gebracht in de lust van de
Russen om 's nachts te werken. Paasikivi
was vergezeld van den Finschen gezant te
Moskou en kolonel Paasonen, die evenwel
niets zeide.
Molotof werd bijgestaan door den chef
van zijn kabinet en kolonel Uriukosden, die
evenmin een mond open deed.
Stalin kwam af en toe luisteren.
Stalin kwam van tijd tot tijd hooren hoe
de besprekingen vorderden en toonde zich
steeds zeer beleefd. Hij herinnerde aan den
tijd, dat hij een toevlucht zocht in Finland
na de onlusten van 1906 om aan de politie
te ontkomen. Hij was gekleed in zijn ge
wone witte hemd, tot aan den hals dicht
geknoopt en droeg laarzen. Ook Molotof
droeg Russische laarzen Wörosjilof de op
perbevelhebber van het Roode Leger liet
zich niet zien, slechts een keer ontmoette
Paasikivi hem in een antichambre. Stalin
en Molotof achtten zich in militaire zaken
voldoende competent om zonder hem te
spreken.
Paaskivi verklaarde gaarne nog eens zijn
oude tegenstanders van 1921 te hebben ont
moet met wie hij te Tartu heeft onderhan
deld over de vredesvoorwaarden tusschen
de Sovjet Unie en Finland, doch hij heeft
er geen enkele van kunnen ontdekken. Al
leen hoorde hij, dat de persoonlijke vriend
van Lenin, Berzin, nog in leven was, hoe
wel hij zich uit de politiek had terugge
trokken. Tenslotte verklaarde Paasikivi opti
mistisch te zijn.
Samenvaren.
Vervolgens besprak spr. de noodzaak
den officieren der koopvaardij reeds thans
die kennis bij te brengen, die hen in staat
moet stellen den onontbeerlijken invoer te
verzekeren.
Dat is het samenvaren, In van te voren
vastgestelde verbanden, begeleid door sche
pen en hnlpschepen der Koninklijke ma
rine.
Er zijn z.g. cursussen handelsbescherming
in het leven geroepen die te Amsterdam en
te Rotterdam worden gegeven voor stuur,
lieden, kapiteins en voor machinisten. De
cursussen worden voor 2e en 3e stuurlieden
o.m. te Den Helder gegeven.
Het mijnengevaar.
Een tweede punt dat bij de bescherming
van koopvaardijschepen naar voren komt,
is die tegen het mijnengevaar.
Naar sprekers oordeel levert de drijvende
mijn slechts in uitzonderingsgevallen ge
vaar voor een schip op.
Anders staat het met de verankerde mijn,
die te allen tijde een zeer groot gevaar op
levert. Dit gevaar is echter in belangrijke
verkleind door de z.g. paravane. Van de
zijde van het Marinebestuur is in de laatste
jaren, ook met medewerking van de scheep
vaartinspectie het aanschaffen van deze af
weermiddelen gepropageerd en eind Decem
ber begin Januari is een eerste bestel
ling van 75 stuks geplaatst, waarvan er 14
door de Marine en 61 door de diverse stoom
vaartmaatschappijen zijn besteld. Na het
uitbreken van den oorlog is door diverse
stoomvaartmaatschappijen een nieuwe be
stelling gedaan van 70 stuks, waarvan er
30 in Nederland in licentie worden gemaakt.
Als laatste punt betreffende de bescher
ming van het koopvaardijschip vermeldde
spr. dat op de begrooting 1939 van het de
partement van defensie gelden werden aan
gevraagd, voor den bouw van 6 snelle con-
voyeurs en van 7 kanonneerbooten.
Op de heenreis landde de Toren
valk gisteren te Rangoon de Wulp
te Alexandrië; de Gier kwam op de
terugreis te Alexandrië aan, de Bui
zerd bereikte Rangoon.
GEEN VREEMDE DOOR FINLAND
NAAR RUSLAND.
Volgens den correspondent van de Neg^
Zneroher Zeitung in Helsinki zou Finland
als tegenaanbod aan Rusland de stellig
verzekering bieden, dat Rusland niet door
een derde mogendheid zal worden aangeval,
len door Finland heen. Om deze verzeg
ring steun te verleenen zouden de Noord,
sche staten zich garant stellen voor de vol.
strekte neutraliteit van Finland.
Rede van prof. Warnsinck,
Driehonderd jaar geleden, den 21sten Oe,
tober 1639, versloeg een HollandschZeeuw,
sche oorlogsvloot een Spaansche armada op
de reede van Duins. De luitenant-admiraal
Maerten Harpertsz. Tromp maakte hiermede
een einde aan Spanje's heerschappij ter
zee.
Gisteravond is dit belangrijkste mari
tieme feit uit onzen vrijheidsoorlog
herdacht in een voordracht door prof.
J. C. M. Warnsinck, gep. kapitein ter
zee te 's-Gravenhage, in de aula van
de Nederlandsche economische hoo-
geschool te Rotterdam. Deze avond
werd georganiseerd door de afdeeling
Rotterdam van het Algemeen Neder-
landsch Verbond en van de Kon. Ned.
Ver. „Onze Vloot".
Spr. verklaarde hierin de gebeurtenissen
in het Kanaal en op de reede van Duins
merkwaardigerwijze de laatste weken „Tl»g
Downs" genoemd in den nazomer van 163(j
en schetste haar beteekenis voor ons land.
Door de vernietiging van de Spaansche
vloot in dat jaar n.1. was de zeeweg van.
Spanje naar Vlaanderen, waarlangs groote
troepentransporten plaats vonden, voor goed
onmogelijk geworden, zoodat de moeilijker
weg over land gevolgd moest worden. Daap
door heeft Nederland voor tientallen van ja-
ren zijn positie als groote zeemogendheid ge*
vestigd.
Ten slotte wees prof. Warnsinck er nog
op, hoe het werk van Tromp bij Duins door
Willem Corneliszoon Loos in Januari 16461
aan de Braziliaansche kust werd voltooide
Een groote Spaansche vloot, die Pernambuco
trachtte te veroveren, werd daar overtuigend
verslagen, waarbij Loos zelf om het leven
kwam. Hiermede was aan Spanje's zeemacht
de doodsteek toegebracht.
In de Britsche pers wordt uitdrukking
gegeven aan voldoening over het feit, dat
men thans de contrabandecontrole bij het
onderzoek van neutrale schepen aanzienlijk!
kan bespoedigen. In de afgeloopen week is
een aantal van deze schepen onderzocht^
waarbij men de gevallen voorlegde aan het
ministerie voor economische oorlogvoering,
terwijl een beslissing genomen werd door dei
contrabandecommissie, alles binnen twee of
drie dagen. Ook zijn twee Nederlandsche
schepen uitgeklaard, zonder dat hun zaaki
was voorgelegd aan de contrabandecommis-
sie, na ontvangst van bevredigende verzeke-i
ringen, dat de ladingen niet uiteindelijk
voor Duitschland bestemd waren.
Volledige medewerking der reeders is ech-
ter gewenscht. Nauwkeurige gegevens ovep
de lading, enz. moeten bij de hand zijn.
Duitschland afgesneden,
Duitschland. zoo voegt men hieraan toe,
is thans afgesneden van practisch alle over-
zeescha voorraadsbronnen en de Duitschö
regeering neemt bijgevolg haar toevlucht
tot iederen kunstgreep om het benoodigde
te verkrijgen. De grootste inspanning wordt
in het werk gesteld om de consigneeringen
te vermommen en men herinnert er aan, dat
in den wereldoorlog een Duitsche inkoopfir-
ma alleen werkte onder niet' minder dan
tweehonderd afzonderlijke schuilfirma's in
neutrale landen. De Britsche regeering komt
natuurlijk niet tusschen beide in den han
del die bestemd is voor neutrale, aan Duitsctt
land grenzende landen, uit bemoeizucht.
Zij moet zich echter zekerheid verschaf*
fen, dat deze handel alleen voor deze neu-j
trale landen is bestemd. Zoodra dit vast
staat worden de schepen vrijgelaten. Het
ministerie voor economische oorlogvoering
bereidt een memorandum voor, waarin de
manieren worden opgesomd, waarop neu
trale reeders en kooplieden kunnen mede
werken. Dit memorandum zal binnenkort
verkrijgbaar zijn bij de Britsche consuls W
het buitenland.
Persbericht officieel tegengespro
ken.
Een gerucht dat per 1 November een nieu
we Poolsche staat zou worden gevormd,
wordt in Berlijn officieel tegengesproken,
De plannen inzake de toekomstige politieke
en geografische stabilisatie zijn nog han
gende.
Het gerucht was verspreid naar aanleiding
van een mededeeling van den correspondent!
van het Deensche blad Politiken te Beriijn-
De correspondent zei, dat de nieuwe staat
ongeveer denzelfden omvang zal hebben als
Bulgarije. Warschau zou de hoofdstad zijn.
Drie millioen Poolsche Joden, bijeen 10
brengen uit alle deelen van Polen, zouden
worden gekoloniseerd in een specialen J°°(L
schen staat in het Oosten, met Lublin als
hoofdstad.
Het -bericht leek overigens vrij onwaar
schijnlijk, alleen reeds, omdat Duitschland
door nu reeds een nieuw Polen te wille'1
vormen, zijn troeven op tafel zou g00'1-'11-
Zouden de plannen bestaan, dan zullen di
toch vrij zeker bewaard worden voor eew
eventueele conferentie der mogendheden.