Oorlogsmarine beschermt koopvaardij Wie slaapt waakt niet! Interneeren is Duitschland te duur Reeds au duurdere margarine MOSKOU Sleepboot met Rijnaken gestrand Militaire auto glijdt van dijk Vandaag weer naar Moskou De slag bij Duins herdacht De K.L.M.-dienst op Brussel hersteld Rubberbanden achtergehouden Onze Oost Meer rubber en sago geplant Negentig millionnairs in de hoofdstad Hollaodsch coovooi voor Hollandschc schepen Joodsche kolonisatie in Abbessinië? Postvluchten op Indië Contrabande-controle in vlotter tempo Per 1 November geen nieuw Polen BritschIndische schepelingen uit Bremen in Nederland aange komen. Gisteravond om half elf arriveerden aan het station Oldenzaal zesentwintig Britsch Indische zeelieden, afkomstig uit Bremen, die werkzaam waren geweest op de schepen van de Hansalijn. Daar zij als Engelsche on derdanen werden beschouwd, zouden zij door de Duitsche regeering moeten worden geinterneerd. Naar verluidt, zou men met het oog op de daaraan verbonden kosten daar echter van hebben afgezien en is door de directie van de Hansalijn moeite gedaan de menschen naar hun geboorteland terug te brengen. Door bemiddeling van de Ver- eenigde Nederlandsche Scheepvaartmaat schappij is het mogelijk gebleken de Britsch- Indiërs via Nederland naar Britsch Indië te rug te brengen. Onder leiding van den heer van Nieuwkerk, vertegenwoordiger van de Hansalijn in Nederland, is het gezelschap uit Bremen vertrokken en na een lange en ingewikkelde reis in Bentheim gearriveerd. Na aldaar door de douane- en Gestapo-be- ambten te zijn gecontroleerd, kon het gezel schap zijn reis naar Oldenzaal voortzetten. Gisteravond zou vandaar per autobus naar Amsterdam worden gereisd, waar de mannen zich zullen inschepen op de „Jagersfontein" van de HollandAfrikalijn, welk schip hen naar Kaapstad zal brengen. Met een ander schip zal dan vermoedelijk de reis worden voortgezet. Op een droogte bij Urk. Be manning opgepikt. Gistermorgen omstreeks negen uur geraak te een sleepboot met twee leege Rijnaken op de Wormt, een droogte nabij Urk, vast. De bemanning der -sleepbooten gaf noodsei nen, doch wegens de ondiepte ter plaatse was het niet mogelijk voor de uitgevaren botters en andere booten hulp te verleenen. Door het vele water, dat de sleepboot over kreeg, ge raakte zij steeds vaster aan den grond. De bemanning wérd eenigen tijd na het stranden door een vlet opgepikt en aan land gebracht. De beide Rijnaken zijn voor den wind in vlot water gekomen en in de haven van Urk gebracht. De sleepboot zit nog vast. „Voor-oorlogsche" tarieven. De directie van de Belgische luchtvaart maatschappij „Sabena", die hier te lande besprekingen heeft gevoerd met de directie van de K.L.M., is gistermiddag na»r Brus sel teruggekeerd. Het onmiddellijk resultaat van deze be sprekingen is geweest, dat de luchtverbin- ding tusschen Amsterdam en Brussel, die gedurende den winter zou worden stopge zet, ook na 1 November voortgang zal vinden en wel met één dagelijkschen dienst. Bovendien is besloten, behoudens goed keuring van den minister van Waterstaat, met ingang van 1 November de oude tarie ven op dit traject te herstellen, hetgeen een verlaging zal beteekenen van 40 pet. Datum van ingang vervroegd. Zooals reeds werd medegedeeld, heeft de minister van Economische Zaken goedgevonden, dat de inkoops prijs van margarine acht cent per kg. wordt verhoogd. In de desbetreffen de ministerieele beschikking werd vermeld, dat deze verhooging ingaat op Maandag 23 October. Intusschen vernemen wij, dat een wijziging dezer beschikking met betrekking tot den datum kan worden verwacht, waar bij de datum van ingang op Don derdag 19 October, dus gisteren wordt bepaald Inmiddels hebben de leveranciers van het artikel margarine de inkoopsprijzen voor de verschillende kwaliteiten reeds met ingang van gisteren verhoogd. Het comité van samenwerking, bestaande uit vertegenwoordigers der drie landelijke kruideniersbonden maakt het publiek er in verband met het bovenstaande op attent, dat zoolang de voorraad wikkels en inpakvellen met de oude verkoopsprijzen nog in voor raad zijn, deze zullen worden opgebruikt. Het zal dus eenigen tijd voorkomen, dat de winkeliers verplicht zijn voor de half- ponds pakjes margarine twee cent meer te berekenen dan op het wikkel vermeld staat. Het publiek houde hiermee rekening. Honderd exemplaren in beslag genomen. Ambtenaren van het rijksrubberbureau hebben gistermiddag bij hun speurtochten door Amsterdam op zoek naar achterge houden voorraden succes gehad. Een auto handelaar bleek een voorraad van honderd autobinnen- en buitenbanden niet opgege ven te hebben en in een pakhuis in de Lan- gestraat te hebben opgeslagen. De ambtena ren waarschuwden de politie, die de partij in beslag heeft genomen. Vermoedelijk zal tegen den handelaar vervolging worden ingesteld. Goede zaken. Naar de „Sum. Post." verneemt wordt ook in het zuiden van Sumatra ernstig gestreefd naar uitbreiding van de gelegenheid om tot uitbreiding van aanplanting te komen van voedselgewassen. Door den tijd van het jaar betreffen het thans, gelijk ook aan Sumatra's Oostkust hoofdzakelijk andere gewassen dan rijst. De prijzen, die den laatsten tijd in het bijzonder voor rubber en sago worden ge maakt (Selatpandjang is de grootste uitvoer haven van sago ter wereld) zijn van dien aard, dat velen bijzonder goede zaken heb ben kunnen doen. De uitvoer van deze producten, die prac- tisch geheel naar Singapore gaat, was der mate geanimeerd, dat de beste verwachtin gen ook voor een verdere toekomst ge koesterd mogen worden. Zeven inzittenden vrij ernstig gewond, één zelfs levensgevaar lijk. MEN WAS REEDS OP WEG NAAR HET HOSPITAAL. Op den dijk langs de Waal onder het dorp Boven-Leeuwen is gistermorgen een onge luk gebeurd, dat nog betrekkelijk goed is afgeloopen. Een militaire vrachtauto, waar in een twaalftal soldaten was gezeten, dat op weg was naar het militaire hospitaal te Breda voor onderzoek, was genoodzaakt voor een personenauto uit te wijken. De zware regens van de laatste dagen hadden den dijk zeer glad gemaakt en de weg is ter plaatse zeer smal. Vermoedelijk is de bestuurder van de vrachtauto te veel naar rechts uitgeweken, tengevolge waarvan de auto van den dijk gleed en tegen een boom bleef hangen. Het meeren- deel der inzittenden werd ernstig gewond. De auto werd beschadigd. Spoedig was hulp ter plaatse. De gewon den werden aanvankelijk in een boerderij ondergebracht. Twee der inzittenden, te weten een soldaat, die bij een motoronge luk een arm had gebroken en een soldaat, die lijdende was aan een breuk, verkeeren in minder gunstigen toestand. Nader wordt nog gemeld, dat zeven mili tairen vrij ernstig werden verwond. Eén van hen kreeg een schedelbasisfractuur en verkeert in levensgevaarlijken toestand, de anderen kregen arm- en beenbreuken. De gewonden zijn naderhand voor het meerendeel overgebracht naar het militaire hospitaal te Breda. De overige inzittenden zijn naar hun kwartieren te Druten terug gekeerd. De auto, waarin zij zich bevonden, is zeer ernstig beschadigd. In 1931 waren er 153. Het aantal millionnairs te Amsterdam is verminderd van 97 tot 90. Sinds een jaar is hun aantal dus met 7 verminderd. Het grootst was hun aantal in 1931, toen men er 153 kon tellen met een gezamenlijk ver mogen van 365 millioen gld.; de 90 van thans bezitten tezamen 185 millioen gulden. Het Ildbld. ontleent deze gegevens aan de statistische mededeelingen van het gemeen telijk bureau van statistiek betreffende de heffing van de inkomstenbelasting en de vermogensbelasting. Van de 90 bezitten er 17 elk een vermogen van meer dan drie mil lioen. Al deze millionnairs betalen gemiddeld per jaar 2000 gld. aan vermogensbelasting, d. i. te zamen ongeveer 180.000 gld. DE KOOPVAARDIJ OFFICIEREN LEEREN IN VERBAND VAREN. Het convoyeeren van de handels schepen der nentrale landen is een brandend probleem, dat nog aan ac tualiteit gewonnen heeft door den Duitschen stap bij de neutralen waarvan wij elders in dit blad ge wag maken betreffende de En gelsche pogingen, hun convooi aan de onzijdige koopvaardijvloten aan te bieden. In een rede heeft schout bij nacht F. J. Heeris gisteren uit eengezet, hoe onze Nederlandsche oorlogsmarine alles in 't werk stelt, om onze handelsschepen te bescher men. Voor het departement Rotterdam van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel heeft Schout bij nacht F. J. Heeris gesproken over „de maatregelen, ge nomen ter verzekering van een goede sa menwerking tusschen koopvaardijvloot en oorlogsmarine." Aan de voordracht van schout bij nacht F. J. Heeris ontleenen wij het volgende: Het vraagstuk van de bescherming onzer DE ONTVLUCHTING DER VIJF DUITSCHERS. Critiek op de bewaking in het Haarlemsche Huis van bewaring Het orgaan van den C.N.A, „De Ambte naar", waarbij ook de vereen, van gevan genbewaarders is aangesloten, bespreekt de ontvluchting der vijf Duitschers uit het Huis van Bewaring te Haarlem op de vol gende wijze: In het Haarlemsche Huis van Bewaring genoten zij een betrekkelijke vrijheid van beweging, die hun de gelegenheid schonk, zich volkomen van de situatie aldaar op de hoogte te stellen. Ook het personeel leerden zij kennen en zij wisten al gauw wie streng of voorzichtig en wie nogal goed van ver trouwen was. In elk geval deden zij hun best ieders ver trouwen door hun gedienstigheid te winnen, om het echter te gelegener tijd te kunnen misbruiken, zooals gebleken is. Wij weten niet of er tegen deze „vrije" be handeling van ten slotte toch gedetineerden door het personeel bezwaar is gemaakt. Dat er gevaar aan verbonden was, moet door dezen of genen toch wel zijn ingezien. In de grootere gestichten wordt over plaatsing in gemeenschap met den gestichtsraad overleg gepleegd, zoodat er reden is om te vragen of in dit geval een soortgelijk overleg op een of andere wijze al dan niet heeft plaats ge had. Er is een fout gemaakt. Afgezien daarvan moet onmiddellijk wor den vastgesteld, dat de betrokken bewaar der een fout heeft gemaakt, waarvan zekere gevolgen reeds voor z"'n rekening zijn geko men. Natuurlijk had hij zich niet alleen in de cel mogen begeven, al had hij niet kun nen verwachten, daarbij dadelijk een derge lijk onthaal te vinden, aangezien de gedeti neerden zich in gesloten slaapkooien belmo ren te bevinden. En als de sloten dezer kooien bij geval niet erg deugdelijk zijn ge weest, ligt daar ook een groote fout. De grondfout ligt, aldus het blad, o.i. echter in het systeem, waarbij toegelaten is, dat in een huis vol gevangenen slechts één bewaarder werkelijk dienst doet en de ander slaapt. Het woord „slaapwacht" hebben wij al tijd een zonderling woord gevonden, het is een contradictio in terminis. Wie slaapt, waakt niet en men zal op zijn hulp in nood nooit ten volle kunnen vertrouwen. Het behoorde onmogelijk te zijn. dat een bewaarder in de verleiding kan komen, ge heel alleen zijnde, een cel te openen „Slaapwachten", lange diensttijden en ge ringe personeelsbezetting in de nachturen zijn even zoovele uitvloeisels van het ver langen, om den bewakingsdienst met zoo weinig mogelijk personeel te doen verrich ten. Men telle de gevolgen, die dit kan heb ben, échter 'niette licht. Het systeem van den eenigen bewaker (de „slaapwacht" is geen waker) behoort o.i. te worden afge schaft. INDUSTRIEEL CENTRUM VOOR CONSERVEN. Op het oogenblik wordt een plan tot Joodsche kolonisatie in Abessinië bestu deerd. Er is sprake van het vestigen van 30.000 Joodsche landbouwers, afkomstig uit Duitschland, Oostenrijk, Tsjecho Slowa kije en Polen in een gebied ten zuiden van het Tanameer, waar men een industrieel centrum voor conserven wil vestigen, dat Indië en equatoriaal Afrika moet voorzien. Een Atnerikaansche trust heeft reeds 50 millioen dollar ter beschikking gesteld van de organisatoren. De Italiaansche regeering behoudt zich het recht voor later een beslissing te ne men in deze zaak. koopvaardijvloot heeft de marinestaf reeds geruimen tijd bezig gehouden. Bepaald werd dat bij mobilisatie der strijdkrachten bij den marinestaf een hoofdbureau Zeever- keer zou worden opgericht, waarvan de chef reeds in vredestijd zou worden aange wezen. Spr. heeft zich bereid verklaard de ze functie te aanvaarden. Als doel van het hoofdbureau zeever- keer, dat over bureaux in verschillende ha vens beschikt, is voorzien: a. het regelen van het scheepvaartver keer, zooals dit geboden wordt door de eco nomische en strategische situatie. b. Het openhouden van aanloopwegen naar bepaalde havens voor de eigen oor- logs- en handelsschepen. Op het oogenblik zijn de omstandigheden gelukkig nog niet zoo, dat dit bureau de toegedachte zaak heeft uit te voeren. Succesvolle waarschuwingsdienst Vervolgens ging spr. over tot de bespre king van enkele aangelegenheden, die onder de oogen zijn gezien. Als eerste noemde spreker het tijdig kun nen waarschuwen van de koopvaardij bij meer dan normale spanningen en haar die gegevens en raadgevingen te kunnen doen toekomen, die voor haar van belang kun nen zijn bij het uitbreken van en tijdens een conflict. Voor het uitbreken van het huidi ge conflict was hiervoor een systeem ontworpen en enkele keeren daad werkelijk beproefd. Bij dit beproeven bleek het moge lijk, 85 pet. van de geheele koop vaardij te bereiken. Nog steeds wordt er naar gestreefd dit percen tage te verhoogen. Achter de moren van liet Kremlin DE FINSCHE ONDERHANDELAAR VERTELT. MOLOTOFF SPREEKT, STALIN KOMT AF EN TOE EENS LUISTE REN. Het Finsche telegraafagentschap meldt: Een vertegenwoordiger van den minister van buitenlandsche zaken heeft tegenover de pers verklaard, dat Finland voldaa» is over de resultaten van de conferentie in Stockholm. De minister van buitenland sche zaken heeft instructies gegeven aan de Finsche delegatie, die heden, Zaterdag naar Moskou vertrekt. Het is mogelijk, dat de delegatie anders zal zijn samengesteld dan de vorige, maar zij zal onder leiding blijven staan van Paasikivi. Men verwacht, dat de nieuwe besiprekin- gen twee tot drie dagen zullen duren. Een officieel woordvoerder zeide niets te weten van een gerucht uit buitenlandsche bron, volgens hetwelk Rusland ontstemd zou zijn over den vertraagden terugkeer der Finsche delegatie. Hij voegde hieraan toe: „De con ferentie te Stockholm en de moreele steun van de Vereenigde Staten en twintig Ame- rikaansche republieken hebben de positie van Finland versterkt. ACHTER DE MUREN VAN HET KREMLIN. Waar eens de Gzaren troonden zetelt thans Stalin, de Russische dictator. De bijzondere correspondent van de „Cor- riere Della Sera" te Helsinki heeft een on derhoud gehad met den vertegenwoordiger van Finland in de besprekingen met de Sovjet Unie, Paasikivi. Deze deelde mede, dat hij drie besprekingen heeft gehad met de leiders van de Sovjet Unie in de werk kamer van Molotof in het Kremlin. De eerste bespreking werd gehouden op 12 October, de beide anderen op 14 October. Deze beide laatste besprekingen duurden ieder ongeveer drie uur en dit heeft Paasi kivi den indruk gegeven, dat de revolutie, welke veel dingen heeft gewijzigd, geen ver andering heeft gebracht in de lust van de Russen om 's nachts te werken. Paasikivi was vergezeld van den Finschen gezant te Moskou en kolonel Paasonen, die evenwel niets zeide. Molotof werd bijgestaan door den chef van zijn kabinet en kolonel Uriukosden, die evenmin een mond open deed. Stalin kwam af en toe luisteren. Stalin kwam van tijd tot tijd hooren hoe de besprekingen vorderden en toonde zich steeds zeer beleefd. Hij herinnerde aan den tijd, dat hij een toevlucht zocht in Finland na de onlusten van 1906 om aan de politie te ontkomen. Hij was gekleed in zijn ge wone witte hemd, tot aan den hals dicht geknoopt en droeg laarzen. Ook Molotof droeg Russische laarzen Wörosjilof de op perbevelhebber van het Roode Leger liet zich niet zien, slechts een keer ontmoette Paasikivi hem in een antichambre. Stalin en Molotof achtten zich in militaire zaken voldoende competent om zonder hem te spreken. Paaskivi verklaarde gaarne nog eens zijn oude tegenstanders van 1921 te hebben ont moet met wie hij te Tartu heeft onderhan deld over de vredesvoorwaarden tusschen de Sovjet Unie en Finland, doch hij heeft er geen enkele van kunnen ontdekken. Al leen hoorde hij, dat de persoonlijke vriend van Lenin, Berzin, nog in leven was, hoe wel hij zich uit de politiek had terugge trokken. Tenslotte verklaarde Paasikivi opti mistisch te zijn. Samenvaren. Vervolgens besprak spr. de noodzaak den officieren der koopvaardij reeds thans die kennis bij te brengen, die hen in staat moet stellen den onontbeerlijken invoer te verzekeren. Dat is het samenvaren, In van te voren vastgestelde verbanden, begeleid door sche pen en hnlpschepen der Koninklijke ma rine. Er zijn z.g. cursussen handelsbescherming in het leven geroepen die te Amsterdam en te Rotterdam worden gegeven voor stuur, lieden, kapiteins en voor machinisten. De cursussen worden voor 2e en 3e stuurlieden o.m. te Den Helder gegeven. Het mijnengevaar. Een tweede punt dat bij de bescherming van koopvaardijschepen naar voren komt, is die tegen het mijnengevaar. Naar sprekers oordeel levert de drijvende mijn slechts in uitzonderingsgevallen ge vaar voor een schip op. Anders staat het met de verankerde mijn, die te allen tijde een zeer groot gevaar op levert. Dit gevaar is echter in belangrijke verkleind door de z.g. paravane. Van de zijde van het Marinebestuur is in de laatste jaren, ook met medewerking van de scheep vaartinspectie het aanschaffen van deze af weermiddelen gepropageerd en eind Decem ber begin Januari is een eerste bestel ling van 75 stuks geplaatst, waarvan er 14 door de Marine en 61 door de diverse stoom vaartmaatschappijen zijn besteld. Na het uitbreken van den oorlog is door diverse stoomvaartmaatschappijen een nieuwe be stelling gedaan van 70 stuks, waarvan er 30 in Nederland in licentie worden gemaakt. Als laatste punt betreffende de bescher ming van het koopvaardijschip vermeldde spr. dat op de begrooting 1939 van het de partement van defensie gelden werden aan gevraagd, voor den bouw van 6 snelle con- voyeurs en van 7 kanonneerbooten. Op de heenreis landde de Toren valk gisteren te Rangoon de Wulp te Alexandrië; de Gier kwam op de terugreis te Alexandrië aan, de Bui zerd bereikte Rangoon. GEEN VREEMDE DOOR FINLAND NAAR RUSLAND. Volgens den correspondent van de Neg^ Zneroher Zeitung in Helsinki zou Finland als tegenaanbod aan Rusland de stellig verzekering bieden, dat Rusland niet door een derde mogendheid zal worden aangeval, len door Finland heen. Om deze verzeg ring steun te verleenen zouden de Noord, sche staten zich garant stellen voor de vol. strekte neutraliteit van Finland. Rede van prof. Warnsinck, Driehonderd jaar geleden, den 21sten Oe, tober 1639, versloeg een HollandschZeeuw, sche oorlogsvloot een Spaansche armada op de reede van Duins. De luitenant-admiraal Maerten Harpertsz. Tromp maakte hiermede een einde aan Spanje's heerschappij ter zee. Gisteravond is dit belangrijkste mari tieme feit uit onzen vrijheidsoorlog herdacht in een voordracht door prof. J. C. M. Warnsinck, gep. kapitein ter zee te 's-Gravenhage, in de aula van de Nederlandsche economische hoo- geschool te Rotterdam. Deze avond werd georganiseerd door de afdeeling Rotterdam van het Algemeen Neder- landsch Verbond en van de Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot". Spr. verklaarde hierin de gebeurtenissen in het Kanaal en op de reede van Duins merkwaardigerwijze de laatste weken „Tl»g Downs" genoemd in den nazomer van 163(j en schetste haar beteekenis voor ons land. Door de vernietiging van de Spaansche vloot in dat jaar n.1. was de zeeweg van. Spanje naar Vlaanderen, waarlangs groote troepentransporten plaats vonden, voor goed onmogelijk geworden, zoodat de moeilijker weg over land gevolgd moest worden. Daap door heeft Nederland voor tientallen van ja- ren zijn positie als groote zeemogendheid ge* vestigd. Ten slotte wees prof. Warnsinck er nog op, hoe het werk van Tromp bij Duins door Willem Corneliszoon Loos in Januari 16461 aan de Braziliaansche kust werd voltooide Een groote Spaansche vloot, die Pernambuco trachtte te veroveren, werd daar overtuigend verslagen, waarbij Loos zelf om het leven kwam. Hiermede was aan Spanje's zeemacht de doodsteek toegebracht. In de Britsche pers wordt uitdrukking gegeven aan voldoening over het feit, dat men thans de contrabandecontrole bij het onderzoek van neutrale schepen aanzienlijk! kan bespoedigen. In de afgeloopen week is een aantal van deze schepen onderzocht^ waarbij men de gevallen voorlegde aan het ministerie voor economische oorlogvoering, terwijl een beslissing genomen werd door dei contrabandecommissie, alles binnen twee of drie dagen. Ook zijn twee Nederlandsche schepen uitgeklaard, zonder dat hun zaaki was voorgelegd aan de contrabandecommis- sie, na ontvangst van bevredigende verzeke-i ringen, dat de ladingen niet uiteindelijk voor Duitschland bestemd waren. Volledige medewerking der reeders is ech- ter gewenscht. Nauwkeurige gegevens ovep de lading, enz. moeten bij de hand zijn. Duitschland afgesneden, Duitschland. zoo voegt men hieraan toe, is thans afgesneden van practisch alle over- zeescha voorraadsbronnen en de Duitschö regeering neemt bijgevolg haar toevlucht tot iederen kunstgreep om het benoodigde te verkrijgen. De grootste inspanning wordt in het werk gesteld om de consigneeringen te vermommen en men herinnert er aan, dat in den wereldoorlog een Duitsche inkoopfir- ma alleen werkte onder niet' minder dan tweehonderd afzonderlijke schuilfirma's in neutrale landen. De Britsche regeering komt natuurlijk niet tusschen beide in den han del die bestemd is voor neutrale, aan Duitsctt land grenzende landen, uit bemoeizucht. Zij moet zich echter zekerheid verschaf* fen, dat deze handel alleen voor deze neu-j trale landen is bestemd. Zoodra dit vast staat worden de schepen vrijgelaten. Het ministerie voor economische oorlogvoering bereidt een memorandum voor, waarin de manieren worden opgesomd, waarop neu trale reeders en kooplieden kunnen mede werken. Dit memorandum zal binnenkort verkrijgbaar zijn bij de Britsche consuls W het buitenland. Persbericht officieel tegengespro ken. Een gerucht dat per 1 November een nieu we Poolsche staat zou worden gevormd, wordt in Berlijn officieel tegengesproken, De plannen inzake de toekomstige politieke en geografische stabilisatie zijn nog han gende. Het gerucht was verspreid naar aanleiding van een mededeeling van den correspondent! van het Deensche blad Politiken te Beriijn- De correspondent zei, dat de nieuwe staat ongeveer denzelfden omvang zal hebben als Bulgarije. Warschau zou de hoofdstad zijn. Drie millioen Poolsche Joden, bijeen 10 brengen uit alle deelen van Polen, zouden worden gekoloniseerd in een specialen J°°(L schen staat in het Oosten, met Lublin als hoofdstad. Het -bericht leek overigens vrij onwaar schijnlijk, alleen reeds, omdat Duitschland door nu reeds een nieuw Polen te wille'1 vormen, zijn troeven op tafel zou g00'1-'11- Zouden de plannen bestaan, dan zullen di toch vrij zeker bewaard worden voor eew eventueele conferentie der mogendheden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2