ERNSTIG VERKEERSONGELUK bij Schoorldam Nog eens de luchtaanval op Wilhelmshaven Duitscb'and legt beslag op „overbodige koopkracht' Russisch schip aan den ketting Werkt Hitier met atomite? „Prijsstijging vaak onvermijdelijk" slippende trekker met op- legger botst tegen auto bus. De zeeoorlog Onze Oost Laatste telexbericht Duitschland waarschuwt de neutrale scheepvaart Bijna 3'| ons suiker per weck? Prinses Juliana spreekt voor de geluidsfilm Man eischt zijn vrouw op Stakers met ontslag bedreigd lijnzaad voor zaaidoeleinden onder de akkerbouwcentrale. Geen persoonlijke ongelukken, dank zij een koelbloedigen bus chauffeur en een breede berm. Gistermorgen omstreeks acht uur is langs den Provincialen weg Alkmaar —Den Helder, even ten zuiden van Schoorldam, bij de boerderij van den heer Sevenhuysen, een ernstig ver keersongeluk gebeurd, dat niette min nog vrij goed is afgeloopen. Voor een goed deel is dit te danken aan een tactische manoeuvre van den buschauffeur A. Nuij, waarmede hij een al te heftige botsing, welke nood lottige gevolgen gehad zou kunnen hebben, voorkwam. Weliswaar was ook nu nog de materieele schade be langrijk, maar persoonlijke ongeluk ken, welke veel te beteekenen had den, bleven uit. Omstreeks genoemd uur reed langs het JJ.-H. Kanaal in de richting Alkmaar de nielkauto van Thomas Boekei uit Schoorl en daarachter een trekker met oplegger van den heer Ambuul uit Julianadorp; de opleg ger was geladen met een achttal paarden. Toen de melkwagen de boerderij van den heer Sevenhuysen naderde, kwam uit de rich ting Alkmaar een bus aangereden van den dienst AlkmaarDen Helder. In het zware Diesel-voertuig zaten behalve de chauffeur A. Nuij, zeven passagiers. Blijkbaar heeft de trekker te kort achter den melkauto gereden, want toen laatstgenoemd vehikel bij de boerderij stopte, werd de heer Am buul gedwongen krachtig te rem men. Zoo krachtig zelfs, dat zijn com binatie begon te slippen en dwars over den weg schoof. Op datzelfde oogenblik passeerde de bus de melk auto. Een botsing met den trekker was onvermijdelijk. Het pleit echter voor de koelbloedigheid van den bus chauffeur, dat hij, door zijn stuur naar rechts te gooien, een noodlottige aanrijding voorkwam. Wel raakten de voertuigen elkaar van vo ren op weinig zachtzinnige wijze, doch dank zij de manoeuvre van don buschauffeur, lie pen zij niet recht op elkaar in. De bus ket ste nu als het ware in de slappe wegberm, waarin de wielen zich spoedig vastgroeven. Niettemin was de waterkant slechts een meter of vier van de voorwielen van het groene monster verwijderd. Wat een geluk, dat de berm ter plaatse zeer breed is! De buspassagiers bleken de emoties vrij goed te hebben doorstaan. Voor het meeren- deel hadden zij slechts onbeteekenende schrammetjes opgeloopen. Alleen Mej. van Heel, een onderwijzeres uit Alkmaar, was er met een blessure aan het been erger aan toe, maar bij onderzoek bleek ook dit niet zoo ernstig te zijn. De meesten hebben per luxe auto de reis voortgezet. Ook de heer Ambuul mankeerde weinig of niets. Een tweetal personen, die bij hem in de cabine hadden gezeten het waren meerijders zijn per auto naar dokter He ringa te Schoorl vervoerd. Eén ervan had zich aan de lip verwond, de ander mankeer de nagenoeg niets. Na door dokter Hei-inga behandeld te zijn, zijn beiden per luxe auto naar hun woonsteden onder Petten terug gekeerd. De paarden hadden het gebeurde overleefd zonder letsel te hebben opgeloopen. Uit den aard der zaak was de materieele schade aanzienlijk. De trekker was van voren zwaar gehavend en ook de autobus was aan den voorkant ingedeukt, als ging het hier om een conservenblik. Vele ruiten van de bus waren verbrijzeld, de rechter zijkant ver toonde den aanblik van een ruïne. De opleg ger was er nog het best afgekomen. Was het ongeluk om acht uur gebeurd, om twaalf uur waren de opruimingswerk zaamheden nog in vollen gang. Personeel van de garage Met uit Alkmaar, ontfermde zich over de bus; eerst na urenlangen arbeid is men erin geslaagd het voertuig op den weg te krijgen en weg te sleepen. Manschap pen van garage De Moor uit Schagerbrug be moeiden zich met het geval van den trekker, die men omstreeks het middaguur „sleep klaar" had. Het ongeval legde het verkeer groote moeilijkheden in den weg daar de verongelukte voertuigen den gehee- len rijweg en de berm aan de zijde van het Kanaal afsloten. Eenige automobielen, die hun weg door de berm aan den kant van het rijwielpad zochten, verzakten nog en hadden de grootste moeite weer op het rechte pad te geraken. Later heeft men het verkeer omgelegd en wel langs Bergen en Koedijk. Vrij spoedig na het gebeurde waren rijks veldwachter G. v. d. Meulen en gemeente veldwachter J. Brandsen, beiden uit War- menhuizen, ter plaatse. Zij maakten van een en ander proces-verbaal en traden verdei regelend op, zoodat verdere complicaties uit bleven. Ook rijksveldwachter Visser van Burgerbrug troffen wij nog op de plek des onheils aan. WIERINGEN LANDBOUWBELANGEN IN OORLOGS TIJD. In hotel Centraal vergaderde de afdeeling Wieringen van de Holl. Mij. van Landbouw. De heer O. J. Bosker releveert in z'n ope ningswoord de groote veranderingen, die voor den landbouw sinds de laatste verga dering zijn ingetreden. De notulen worden hierna uitgebracht door den heer M. Kooij en zonder op- of aanmerking goedgekeurd. Er is een schrijven van Ir Dijt ingeko men om eventueel een spreekbeurt te ver vullen. Hierna leest voorzitter nog een lijst van sprekers voor. Besloten wordt, eenige sprekers voor het komend winterseizoen uit te noodigen, ter- wijls tevens aan den plaatselijken dieren arts om medewerking voor eenige avonden gevraagd zal worden Voorzitter spreekt hier ook nog een op wekkend woord voor den zoo nuttigen cur sus, die door Dr. Hoedemaker gegeven wordt in „Rundveeverzorging en Voeder kennis". Opgave hiertoe is ten spoedigste gewenscht en voor den cursist zal het ze ker z'n nut afwerpen. De beschrijvingsbrief voor de algemeene vergadering te Amsterdam wordt hierna behandeld. Naar aanleiding hiervan verzoekt de heer J. Veerdig over het punt „Voedselvoorzie ning in oorlogstijd", om den afgevaardigde opdracht te geven' bij dit onderwerp over de voedselvoorziening voor de schapen te spreken. De heer P. Veerdig zegt. dat de boeren nu alles moeten inleveren, maar dan ver keert Wieringen in een scheeve verhouding. Want voert men in een andere plaats al leen hooi. dan is dit soms nog beter dan hier hooi met een koek. De heer Bosker: Dit is voor onze gemeen te een buitengewoon belangrijk punt, vooral ook in verband met de Jiooivordering. Spr. stelt voor een vertrouwenscommissie van drie personen te benoemen, die dit onder werp in handen zal nemen. De heer P. Veerdig houdt hierna een in leiding over „Veeverloskunde". Voorzitter dankt den spreker voor zijn duidelijke uit eenzetting. Tot afgevaardigde naar de algemeene vergadering te Amsterdam wordt de heer O. J. Bosker benoemd. Ruilverkaveling. Voorzitter doet mcdedeeling dat waarschijn lijk volgende week een oriënteerings-vergade- ring inzake de ruilverkaveling zal gehouden worden. Opkomst van alle ingelanden is al lernoodzakelijkst, zoowel van de voor- als van de tegenstanders. Tot commissie voor de veevoedselvoorzie ning worden benoemd de heeren J. Veerdig, O. i. Bosker en N. Mulder Dz. Bij de rondvraag vraagt de heer D. Jac. Mulder hoe het met de loterij gaat, Voorzitter deelt mede, dat men zal infor- meeren of de loterij het volgend jaar met de tentoonstelling mag worden gehouden. Na nog eenige huishoudelijke besprekin gen volgt sluiting. DEN OEVER. DE MILITAIREN GAAN MUZIEK MAKEN. Nu de te Den Oever gelegerde militairen zich hier thuis beginnen te voelen en alles zich gaat regelen, is door hen een muziek gezelschap opgericht. Voorloopig bestaat de band uit dertien leden, wel een ongelukkig getal, doch de verpoozing, die een en an der geeft, zal er niet minder om zijn. Ook is een to'oneelvereeniging opgericht en bin nenkort zal reeds de eerste uitvoering wor den gegeven, waar zoowel militairen als Onze foto toont de zwaar gehavende trekker van de firma Ambuul, welke onder toezicht der rijksveldwachters Vermeulen en Visser, resp. standplaats Warmenhuizen en Burgerbrug, door de fa. de Moor te Schagerbrug werd weggesleept. burgers toegang zullen hebben Dat de geest onder de militairen uitstekend is hier aan Den Oever behoeft zeker geen betoog. De detachementscommandant van Den Oever, is degene geweest, die aan het bovenstaan de den grooten stoot heeft gegeven. Heel veel hebben de militairen dan ook aan de zen kapitein te danken. Aan den anderen kant is het een feit, dat hetgeen de kapi tein voor zijn jongens doet, ook door hen zeer gewaardeerd wordt. De bewoners van den Oever staan verschillende mooie avon den te wachten, die door de militairen ge geven zullen worden, hetgeen in hoofdzaak te danken is aan den kapitein, die zich niet alleen bij de militairen, doch ook bij de burgerij van Wieringen zeer bemind heeft weten te maken. Er zonken weer vele schepen. Een Estlandsch schip opgebracht. Nog steeds wordt geredetwist over wat pre cies is gebeurd tijdens de Britsche luchtaan val op Wilhelmshaven, eenige weken gele den. Een ooggetuige van den luchtaanval op Wilhelmshaven heeft volgens „Arbeidersbla- det" verteld, dat het slagschip „Gneisenau" daarbij vernield is. Een bom, aldus zeide hij, viel door den schoorsteen en kwam in de ma chinekamer tot ontploffing, met het gevolg, dat het schip in tweeën brak en vele opva renden verdronken. Het Britsche ministerie voor luchtvaart deelt mede, geen bevestiging te bezitten van het bericht uit Oslo, volgens hetwelk het Duitsche slagschip Gneisenau in tweeën is gebroken en vernield tijdens den luchtaanval op Wilhelmshaven. HET VERDERE NIEUWS UIT DEN ZEEOORLOG. Naar vernomen wordt zijn 31 van de 33 op varenden van het Britsche schip „Tafna", dat door den vijand tot zinken is gebracht, gered. Eenigen tijd geleden zijn te Marseille de Italiaansclie vrachtschepen „Recca" en „Cel- lina" verscheidene dagen vastgehouden.. Een deel van de lading, voor de Vereenigde Sta ten bestemd en uit Zwitserland afkomstige mout, moest gelost worden. Bij den ondergang van het Britsche schip „Clan Shisholm" zijn niet zooveel menschen- levens verloren gegaan als aanvankelijk ge vreesd werd. Men verneemt thans, dat 60 in- landsche en 18 Europeesche opvarenden ge red zijn. Over ongeveer 29 leden der beman ning heeft men geen inlichtingen. De „Afterposten" meldt, dat het Duitsche slagschip „Duitschland". dat de „Stonegate" in den grond heeft geschoten, ook het Noorsohe schip „Lorntz W. Hansen". dat 1900 ton mat, tot zinken heeft gebracht. De bemanning werd door een ander Noorsch schip gered. Het blad voegt hieraan toe, dat de „Deutschland" in den Atlantischen Oceaan ten oos ten en zuiden van New-Foundland heeft geopereerd. Het Estlandsche Telegraafagentschap meldt, dat het Estlandsche stoomschip Kot- kas, dat van Lissabon op weg was naar Odessa. Maandag door een Engelsch schip is opgebracht. Zeven vrouwen en tien kinderen, waar van vier van dezelfde familie en tal van officieren en manschappen van leger, vloot en luchtmacht behooren tot de opvarenden van het Britsche stoomschip „Yorkshire", dat in den Atlantischen Oceaan tot zinken is gebracht door een Duitsche duikboot. De reederij Bibby Bros te Liverpool publiceert een lijst met 33 namen van vermiste passa giers. Alle middelen van de spaarbanken en verzekeringsmaatschappijen ter beschikking van den Staat. Ver koop van belastingbons stopgezet. De belastingbons no. 2 zullen, volgens het Hsbl., van 1 November af niet meer worden uitgegeven en de verkoop van de belastingbons 1 door het belastingkantoor wordt eveneens gestaakt. De verplichting tot het aanvaarden van de belastingbons blijft alsnog bestaan voor de voorgeschreven instanties. Reeds eenigen tijd geleden had staats secretaris Reinhardt van het Rijksministe rie van financiën aangekondigd, dat de emissie van belastingbons 2 weldra zou worden gestaakt. Men is thans zelfs een stap verder gegaan en heeft zich, beroepend op de buitengewo ne oorlogsomstandigheden, het financie ringssysteem der belastingbons thans ge heel opgegeven. De rijksregeering wil de voor het voeren van den oorlog noodige mid delen alleen verkrijgen met behulp van belastingen, maar tevens beslag leggen op de „overbodige koop kracht". Anderszijds is zij vastbesloten tot het voe ren eener radicale bezuinigingspolitiek. Al le niet absoluut noodzakelijke uitgaven zul len worden beperkt. Spaarbanken en verze- keringsmijen zullen voorts de middelen wel ke haar werden toevertrouwd, ter beschik king van de oorlogvoering van het rijk moeten stellen. Aan het sluiten van oorlogsleeningen wordt „voorloopig" nog niet gedacht, Geen geld, aan boord. Het Russische stoomschip „Majakovsky" is te Oosthaven aan den ketting gelegd we gens het niet-betalen van havengelden. Het schip heeft peper en rubber ingenomen tot een gezamenlijke waarde van circa een mil- lioen gulden, welk bedrag wel betaald is. De „Majakovsky" is van Odessa, via Cal- cutta te Oosthaven aangekomen om ver volgens, volgens het plan, naar Wladiwo- stok te vertrekken. Men heeft, aldus de N.R.Crt., een vrou welijke dokter en een eigen stuwadoor aan boord. Er is in het geheel geen geld, zoo dat de bemanning zelfs geen groenten kan koopen, terwijl in Indië geen agentschap ge vestigd is, waartoe men zich zou kunnen wenden. Het schip is daarom voorloopig aan den ketting gelegd. (Oosthaven is de haven van TelokBe- tong in Zuid-Sumatra.) Nieuwe ontplofbare stof, enorm krachtig en licht: het „geheim zinnige wapen". Volgens C. V. R. Thompson, een verslag gever van de Daily Express, die op het oogenblik te New York vertoeft, zou Atomite, een nieuwe ontplofbare stof, Duitschlands geheimzinnige „nieuwe wapen" zijn, aldus de N. R. Ct. Thompson beweert, dat het gebruikt werd om de Royal Oak te torpedeeren en om Duitschland in drie weken tijds een weg te banen naar Warschau. Hij zegt zulks op ge zag van den heer Vanderslice, een fabrikant te San Francisco. Atomite, aldus Vanderslice, is vijf jaar ge leden te Berkeley voor het eerst vervaardigd door de uitvinders Hask en McCloud. Hel patent is twee jaar geleden verkocht aan Duitschland en het eerst gebruikt in Spanje. Volgens den fabrikant is atomite 34 pet. krachtiger dan tri-nitro-tolnol en 40 pet. lichter dan dynamiet. Het kan vervaardigd worden tegen een derde van de kosten van T.N.T. Het recht om deze ontplofbare stof aan Engeland te leveren is verboden door de neutraliteitswet, maar niets belet volgens Thompson den verkoop van de formule. Mocht het wapenembargo worden opgeheven, dan kan de stof zelf aan Engeland geleverd worden. „Niet met gedoofde lichten varen". Het Noorsche blad „Aftenposten" publi ceert den tekst van het memorandum, dat het Noorsche departement van Buitenland- sche Zaken van de Duitsche legatie te Oslo heeft ontvangen, waarin neutrale koopvaar dijschepen worden gewaarschuwd niet in convooi te varen onder bescherming van Brit sche of Fransche oorlogsschepen. Tevens worden neutrale schepen er tegen gewaar schuwd des nachts met gedoofde lichten te varen. „De Duitsche regeering wijst er ook op, dat alle neutrale koopvaardijschepen met in begrip van passagiersschepen, die des nachts met gedoofde lichten varen, zich er aan bloot stellen, te worden verwisseld met vijandelijke oorlogs- of hulpoorlogsschepen en daarmede aan het gevaar te worden vernietigd". Tweede Kamer is 't eens met de distributiemaatregelen. Met de van Rijkswege genomen distributiemaatregelen kan de Twee de Kamer zich over het algemeen vereenigen, lezen wij in het voorloo pig verslag betreffende de begroo ting van Economische Zaken voor 1940. Opgemerkt wordt, dat de winkeliers hun voorraden op een toewijzing bij fabrikant of grossier moeten betrekken. Deze toewijzing zoo meent men, zal deelbaar moeten zijn, opdat de detaillist zijn voorraden bij ver schillende grossiers of fabrikanten kan be stellen. Eenige leden zijn van oordeel, dat de re- geeringsmaatregelen ter voorkoming van hamsteren jammerlijk mislukt zijn. Vele an dere leden noemen deze voorstelling van zaken schromelijk overdreven. Prijsopdrijving. Ook voor het beleid der Regeering op het gebied der voorkoming van prijsopdrijving verklaren zeer vele leden waardeering te Koesteren. Onderscheid zal moeten worden ge maakt^ zoo meent men, tusschen prijsstijging en prijsopdrijving. Prijs stijging is in tal van gevallen onver mijdelijk. Overigens vestigen verscheidene leden er de aandacht op, dat ingevolge de prijsopdtij- vingswet niet de minister heeft te beoordee- len of een bepaalde prijsstijging als prijsop* drijving moet worden beschouwd en dus het in rekening brengen van den verhoogden prijs een strafbaar feit oplevert, doch de rechter. De yraag wordt gesteld, of naar het oor deel der regeering een abnormale stijging van de rente ook onder strafbare prijsop drijving kan worden begrepen. Naar de Tel. verneemt, zal er in de eerst volgende weken op den gedurende de twee de periode van de suikerdistributie geldig te verklaren bon. bijnt drie en een half ons suiker per persoon en per week beschik baar zijn. Naar verluidt zou het echter in de bedoe ling liggen, den tweeden bon over een lan- geren tijd geldig te doen zijn, Ovev het Roode Kvuis, In verband met het feit dat „Profilti Nieuws" a.s. Vrijdag in zijn J0"™aal onderwerp wijdt aan het Nederlandsche Roode Kruis, heeft H.K.H. Prinses Juliana de bereidwilligheid gehad om voor de lens en den microfoon van Profilti een woord van opwekking voor het Roode Kruis tot het Nederlandsche volk te richten en te vens den toelichtenden tekst, die de beelden verklaart, te spreken. Vechtpartij in woonwagenkamp Te Dedemsvaart heeft groot rumoer ge- heersoht in het woonwagenkamp, daar een woonwagenbewoner uit Emmen, die dezer dagen uit de gevangenis was ontslagen en sindsdien op zoek was naar zijn vrouw, haar daar aantrof, in gezelschap van een anderen man, wien zijn acht kinderen geen beletsel waren geweest, zijn gezin in den steek te laten. De wettige echtgenoot probeerde, zoo schrijft het Hsb., zijn aanspraken op de vrouw kracht bij te zetten met een groot slagersmes, waarmede hij in het wilde weg naar zijn mededinger stak. Deze wist zich te verdedigen tot er hulp was komen opda gen van de overige kampgasten, die de vech tenden scheidden, maar verder zonder uit zondering partij kozen voor den echtgenoot, die zijn vrouw had opgeëischt. Spoedig ver scheen ook de politie, die proces-verbaal op maakte. Het bleef nog lang rumoerig in het kamp, waaraan de vrouw en haar min naar een einde hebben gemaakt door er met bekwamen spoed vandoor te gaan. Ultimatum aan de Amsterdam- sche havenarbeiders. De samenwerkende patroonsvereenigingen in de bouwbedrijven te Amsterdam, hebben aan de stakende havenarbeiders te Amster dam, (zie elders in dit blad), een termijn ge steld tot uiterlijk Vrijdagmorgen 27 October, 7 uur, teneinde het neergelegde werk te her vatten. De arbeiders, die op het genoemde uur niet aanwezig zijn en/of het werk niet be ginnen, zullen als stakers worden beschouwd en behandeld en dientengevolge onmiddellijk zijn ontslagen. De minister van Economische Zaken maakt bekend, dat met ingang van 29 Oc tober 1939 in de plaats van de Nederland sche Meelcentrale als monopoliehoudster in den zin van artikel 12 van de Landbouw- Crisiswet 1933, voor den uitvoer van lijn zaad en den invoer van voor zaaidoeleinden bestemd lijnzaad, zal worden aangewezen de Nederlandsche Akkerbouwcentrale, Be- zuidenhout 15 te 's-Gravenhage. Het invoermonopolie voor lijnzaad, bestemd voor andere dan zaaidoeleinden, blijft even wel bij de Nederlandsche Meelcentrale be rusten. Met ingang van den genoemden datum zal men zich derhalve voor het verkrijgen van uitvoermachtigingen voor lijnzaad en voor invoermachtigingen van lijnzaad, be stemd voor zaaidoeleinden, tot de Neder landsche Akkerbouwcentrale te 's-Gravenha ge dienen te wenden. SCHAGEN, 26 Oct. 170 geldekoeien 80180; 36 idem vette 170 280; 10 kalf koeien 180240; 12 vaarzen 75110; 120 kraskalveren 2053; 34 nuch tere kalveren 616; 254 schapen 2327; 249 overhouders 1016; 8 varkens 26; 2 idem vette 0.30; 33 biggen 1221. AMSTERDAM, 25 October. Veemarkt. 221 vette kalveren, le kw. 58—64 ct.. enkele hooger, 2e kw. 4654 ct., 3e kw. 3844 ct. per Kg. levend gewicht; 38 nuchtere kalveren f 7—10 per stuk; 85 varkens, vleeschvarkens wegende van 90 110 Kg. 7576 ct., zware en vette var kens 7677 ct. per Kg. slachtgewicht. Aan gevoerd 2 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Vette kalveren matige aanvoer, handel kalm, eerste kwal. stijf prijshoudend. Andere soorten const. prijken. Nuchtere kalveren korte aanvoer, handel sleepend, prijzen laag. Varkens wei nig aanvoer, handel stil, prijzen iets lager. ALKMAAR, 25 Oct. Aardappelen 2.20—2.80, andijvie 0.50- 1.80, appelen 2.50—7.50, bloemkool I 4—16, idem II 36, boerenkool 1.50—3, bieten 1.40—3.20, druiven 7—12.50, gele kool 1.60- '2.60, groene kool 1.80—3.30, kropsla 1—3 knolselderie 2.50—3, peren 212, prei 1.50—? peterselie 1.20, postelein 0.60—0.70, roode 2.60—5.20, selderie 2.60, spinazie 1.16— '■36, spruiten 49, snijboonen 14.50—16. omaten 2.607.40, uien 1.203, wortelen 12.60. boswortelen 1.504. BROEK OP LANGEND1JK, 26 Oct. Eigenheimers 2.40, bl. dito 2.90—3 50 gr bl. Eigenh. 1.90-2.50, Bevelanders 2.4o' uien 3.10—3.20, drielingen 1.60—1.70, grove i'.^l:iogeIc i.5o. 5~5'40, peon A 1~1-60, B Snijboonen f 30.10; kroten f 0.90—2.70; roo de kool f 2.90—3.80; Savoye kool f 2.20; ge le kool f 2.302.60; andijvie 0.80—1.30 Veiling: duurt voort. NOORDSCHARWOUDE, 26 Oct m Uï?en ,2—P°' eisrcnh- 2-50. bl. dito -•«O—3.10, Bevelanders 2.50, uien 2.80--3 20 !eP ^"o1'30-1'40' gl'0Ve 3~~3'20, gele~ - p?en,f 1 '2: roode kool f 2.50—3.60- wit te kool f 2.20—2.80; gele kool f 2.60—2.70- D. witte kool f 2.502.90; andijvie f 0.60-Ó.70

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 11