Potiood van den
moordenaar gevonden
Inlijving
1939 en 1940
Wij lazen voor U
lichtingsploegen
Kwakzalvers „beroepsmisdadigers'
Gevaar voor overstrooming dreigt
Mr. Rost beleedigt
ministers
De vlucht van
Molotof's verbeelding
Duitsch tankschip gezonken
Hef dramr f Leidschendam
Schorsng telefoonverkeer
mogelijk
lichting 194#
Op reis door Polen
IJZER- EN STEENMASSA'S VERSPERREN
DEN LOOP DER RIVIEREN.
(Door onzen Berlijnschen correspondent).
BERLIJN, Nov. 1939.
Van het punt, waar wij ons bevinden,
slaan wij den Weichsel gade, het tooneel
,van zooveel tragische gebeurtenissen in de
achter ons liggende maanden; en onwille
keurig moeten wij onszelf bekennen, dat
de Polen gedurende de twintig jaar dat zij
onbeperkt heer en meester waren in hun
land, bitter weinig hebben gedaan om de
rivier bevaarbaar te maken. Men heeft zich
weinig of geen moeite gegeven om de tal
rijke zandbanken op te ruimen, die de
scheepvaart op tal van plaatsen bemoeilij
ken of zelfs vrijwel onmogelijk maken.
Stroomversnellingen behooren hier even
min tot, de uitzonderingen. Neen, Polen
heeft zich klaarblijkelijk weinig gelegen la
ten liggen aan deze toch zoo belangrijke
verkeersader. Eerst op het vroegere Pruisi
sche gebied-is te zien, dat de Weichsel aan
banden gelegd en bedwongen is.
BRUGGEN IN DE LUCHT
GEVLOGEN.
Naast het stationsgebouw van Dirschau
staat een klein huis; in een van de muren
daarvan hebben de Polen-, om een vrij uit
zicht te krijgen op de beide Weichsclbrug-
gen,'een soort venster gebroken. Daarach
ter zat in den morgen van den lsten Sep
tember de Poolsche officier, die door een
druk op den knop de lading dynamiet
onder de beide bruggen tot ontploffing
moest brengen. Een Poolsch spoorweg
beambte van Duitsche afkomst had echter
voor spion gespeeld en de Duitsche leger
leiding wist nauwkeurig hoe de electrische
leidingen liepen. Duitsche vliegers hadden
dien-zelfden lsten September opdracht ge
kregen, het huis te vernielen; maar de
eene bom viel ongeveer 15 meter vóór het
huis, in de hal van het stationsgebouw en
en andere kwam te land 10 meter achter
het huis, in de richting van de bruggen.
Het gelukte den Polen om, in weerwil van
het voortdurende machinegeweervuur der
Duitschers, de vernielde kabels te herstel
len; en zoo konden zij, met ongeveer een
uur vertraging, de bruggen toch nog in de
lucht laten vliegen.
GEVAAR VOOR OVERSTROOMING
DER LAGER GELEGEN STREKEN.
Het zijn echter niet slechts de bruggen
van Dirschau, die dit lot hebben onder
gaan, maar ook de spoorbruggen bij Grau-
denz, Fordon en Thorn en verder de ge
wone bruggen bij Woczlawek, Ploc.k co
Chieczanow. Bijna met één slag waren al-Ie
verbindingen over do Weichsel van Dir
schau tot Modlin vernield.
Niet slechts in het belang van het
herstel van het verkeer tusschen het
hart van Duitschland en Oost-Prui
sen en .Polen moeten deze bruggen
spoedig vernieuwd worden, doch
het feit, dat de ijzer- en steenmas
sa's der vernielde bruggen in het ri
vierbed liggen, dreigt ook voor de
naaste toekomst een onmiddellijk
gevaar te worden voor het gcheele
land. Kleinere rivieren, die door
de resten der opgeblazen bruggen
geheel zijn afgedamd, overstroomen
reeds het omliggende land.
Wanneer de Weichsel begint te wassen
en bovendien het ijs zich in beweging zet,
bestaat het groote gevaar, dat uitgestrekte
gebieden door watersnood geteisterd en de
nog staande brugdeelcn weggesleurd zullen
worden. Derhalve zijn op het oogenblik
duizenden handen aan het werk, om de
vernielde brugdeclen uit de rivier te ver
wijderen.
ALS HET IJS KOMT
Het is voor de bewoners van het omlig
gende land te hopen, dat men daarmede
gereed komt voordat de ijsgang inzet. Het
■behoeft geen betoog, dat de Weichsel door
deze vernielingen nos minder bevaarbaar is
geworden. De Duitschers zijn er echter vast
van overtuigd, dat zij de rivier binnen niet
al te langen tijd onder de knie hebben.
Het is op het oogenblik nog slechts aan
weinigen vergund, oen tochtje op deze
machtige rivier van Thorn stroomopwaarts
in de richting van de vroegere Russische
grens te maken. Langzaam vaart -de stoom
boot onder de vernielde spoorbrug door. Wij
wernon een blik achter ons on de karakte
ristieke silhouet van de stad Thorn, met
baar vele torens; rechts en links van ons
ligt een merkwaardig, melancholiek land-
Gezicht op de Weichsel vanaf de slotpoort
te Graudenz. Op den achtergrond ziet men
de vernielde spoorbrug en daarvóór een 1000
nieter lange noodbrug, door de Duitsche
arbeiders in ijltempo aangelegd.
schap, dat ons een denkbeeld geeft van de
enorme uitgestrektheid van Oost-Europa.
Dan komt de uitmonding van de Drowcnz
in zicht, het riviertje dat tijdens den oorlog
eenige dagen lang een groote rol speelde.
HONDERDEN VLIJTIGE HANDEN
WERKEN DAG EN NACHT AAN
HET HERSTEL.
Op den driehoek tusschen Weichsel en
Drowcnz verheffen zich de ruïnes van Or-
densburcht; de steenklompen leggen wel
sprekend getuigenis af van den strijd in
vroeger eeuwen, van de zware nederlagen,
die de Duitschers toon tegen de Polen en Li-
taners moesten lijden. Iets verder stroomop
waarts lag de vroegere' Russische grens.
Wij hebben niemand noodig om ons te zeg
gen, waar zij zich precies bevond. Dat is
met' één oogopslag te zien aan den vorm
van do rivier, aan het ongereguleerde ri
vierbed. Wanneer de duisternis valt, staan
wij op den linker Weichselocvcr tegenover
de stad Thorn. Duitsche pioniers hebben
van twee pontons een Veerboot gemaakt,
die door een sleepboot getrokken, het vor
mer over de rivier mogelijk maakt. Bil nei
licht van schijnwerpers worden vracht-' on
personenauto's ingeladen en aan don ande
ren oever afgezet. Aan de overzijde, op den
Noordelijken oever, verheffen zich indruk
wekkende gebouwen van de oude Ordens-
stad Thorn, de schoonc gothische Maria-
kerk en de ruïne van den ouden burcht. In
het Westen ziet men nog in het avondrood
de lijnen vari de vernielde autobrug. Aan
andere zijde, in het Oosten, ligt in het
licht der schijnwerpers de opgeblazen spoor
brug, waaraan des avonds en dos nachts
honderden handen werken
BLOEDVLEKJE AAN DE PUNT.
DE GRUWEL-AUTO HAD PECH.
Betreffende den moord op den veehouder
Van der Horst te Leischendani zijn twee
nieuwe aanwijzingen ontdekt. Kr is namelijk
bij liet lijk van den veehouder een potlood
gevonden, dat aanvankelijk door een belang
stellenden toeschouwer uit Leidschendam is
opgeraapt en mee naar huis genomen. Dit
feit is later ter oore van de politic gekomen,
die onmiddellijk het potlood bij den bezitter
heeft opgevorderd. Men veronderstelt, dat dit
potlood aan den dader en niet aan den ver-
slagenc heeft toebehoord, daar het een geheel
nieuw potlood is, dat slechts aan de punt iets
is afgerond, doch verder waarschijnlijk nog
niet is geslepen.
Bij navraag is gebleken, dat Van der
Horst nooit nieuwe potlooden hij zich
droeg, doch altijd kleine stompjes.
Aan het einde van het potlood bij de
punt, bevindt zich een bloedvlckjc,
Het is een geel, zeskantig potlood, ge
merkt no. 2 Élite Pencil P.H.B.
Auto reed tegen hek.
Voorts is komen vast te staan, dat de dader
op den grooten rijksweg nabij Zoetermeer
met zijn auto tegen een liek is gereden.
Arbeiders, die aan den spoorweg, welke
langs den rijksweg den HaagGouda loopt,
werkzaamheden verrichtten, hebben Vrijdag
middag omstreeks half vijf een auto met zeer
groote snelheid het viaduct bij de Nutricia-
fabriek te Zoetermeer zien oprijden. De auto
verliet aan vankei ij k^den rijksweg om de
rechtsche baan te kiezen, waarlangs men het
dorp Zoetermeer bereikt. De man heeft toen
blijkbaar gezien, dat hij -van den rijksweg af
ging, hetgeen niet zijn bedoeling is geweest.
De spoorwegarbeiders hebben hem toen plot
seling zeer krachtig hooren remmen, waar
na hij het stuur snel naar links omgooide
om weer op den rijksweg terug te komen.
Dit gelukte, docli de man was al zoo ver op
gereden, dat hij ter hoogte van liet hek, dat
den rechtschen weg van de middenbaan
scheidt, was gekomen. Aan het eind van dit
hek bevindt zich een dikke massief ijzeren
trekstang, die aan de eene zijde aan de laat
ste paal van het hek is bevestigd en de an
dere zijde in den grond is gegraven. De man
heeft dezen trekstang finaal middendoor ge
reden. Dit werd echter Dinsdagmiddag pas
ontdekt door een hulparbeider uit Zoeter
meer, die herstelwerkzaamheden aan den
weg moest verrichten. Daar hij eenige dagen
niet in orde is geweest en niet op de hoogte
was vgn het gebeurde in Leidschendam,
heeft hij den volgenden dag, dus Woensdag
pas de politie van een en ander in kennis
gesteld. Bij onderzoek ter plaatse vond men
aan den stang die vlak bij de paal midden
door gebroken was en met het andere einde
nog in den grond stak, sporen van olie en
zand. Verder vond men nog een stukje band
van den zijkant van het loopvlak, deze band
is vermoedelijk een Englebertband in luxe
uitvoering.
100 K.M. per uur.
De spoorwegarbeiders, die de auto hebben
zien rijden, verklaarden dat deze op liet
oogenblik dat hij van rechterrijbaan op
don hoofdweg terugreed, een vaart van on
geveer 100 K.M. per uur moet hebben ge
had, hetgeen ook wel aannemelijk is, gezien
de krach' waarmee de massieve trekstang is
doorgereden. liet spreekt vanzelf, dat de auto
van voren zware beschadigingen moet heb
ben gehad. Ook met den achterkant schijnt
liet voertuig den slang geraakt te hebben,
daar de spoorwegarbeiders den achterbumper
los zagen hangen.
Deze twee aanwijzingen worden door de
politic natuurlijk nauwkeurig bestudeerd.
Indien particulieren hieromtrent nog eenige
aanwijzingen zouden kunnen geven, worden
zij verzocht zich tot den burgemeester van
Leidschendam te wenden.
Weer in het verdachtenbankje.
Naar men zich zal herinneren, heeft het
Eerste Kamerlid, Mr. A. J. van Kessen zich
indertijd met schriftelijke vragen tot den
minister gewend om inlichtingen te ver
krijgen over het feit, dat het auto-nummer
van zijn partijgenoot, het Eerste Kamerlid
Maarsingh, telkenmale door de militaire
autoriteiten werd genoteerd.
Naar aanleiding hiervan schreef de hoofd
redacteur van het Nationale Dagblad, mr.
M. M. Rost van Tonningen, een artikel in
genoemd blad, getiteld „De onridderlijkheid
van minister van Dijk", en waarin de oud
minister er van beschuldigd werd de eer
van een Nederlandscli burger te hebben be
smeurd.
Wegens smaadschrift eischte de Haagsche
rechtbank gisteren tegen Mr. Rost van Ton
ningen een geldboete van f 200 subs. 100 da
gen hechtenis, plus een voorwaardelijke ge
vangenisstraf van één maand met een proef
tijd van 2 jaar.
De officier van „ustitic herinnerde er in
zijn requisitoir aan, dat het niet de eerste
keer is, dat verd. wegens bclecdiging van
een minister hier terechtstaat (men denkc
aan het goval-Goseling).
Verd., die gedeeltelijk zelf zijn verdedi
ging voerde, beriep zich er op, den heer
Maarsingh tegen een beschuldiging van spi-
onnage te hebben willen verdedigen.
Uitspraak 16 November.
IN VERBAND MET DEN STAAT
VAN BELEG. GEEN VERANDE
RING IN DEN FEITELIJKEN
TOESTAND.
De opperbevelhebber van Land- en Zee
macht heeft bepaald, dat voor het in staat
van beleg verklaarde gebied de telegraaf-
en telefoonwet in dien zin wordt gewijzigd,
daf liet militair gezag ten opzichte van
liet telegraaf- en telefoonverkeer alle maa'*
regelen kan gelasten, welke het in het
belang van den staat noodig oordeelt. Het
kan eveneens overgaan tot schorsing van
het telegraaf- en telefoonverkeer. Ook kan
het militaire gezag afwijkingen van de
bedieningsvoorschriften gelasten.
In een algemeenc bekendmaking wordt
in liet in staat van beleg verklaarde gebied
liet, telefoon- on telcgraafverkeer (ook per
radio) formeel geschorst. Echter blijven de
ontheffingen, welke verleend waren van
do sinds April geldende schorsing (K.B.
van 15 April 1939) ook nu voorloopig van
kracht. In den feitelijken toestand komt
hiermee geen verandering.
De Regeeringspersdienst meldt;
Dezer dagen heeft een publi
catie plaats gehad omtrent de
inlijving van ploegen dienst
plichtigen van de lichtingen 1939
en 1940. (Zie ons blad van 31
Oct.. - Red.) Aangezien nader is
bepaald, dat binnenkort nog an
dere ploegen van deze lichtin
gen worden ingelijfd, volgt hier
een overzicht van ploegen, die,
onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, op de daarach
ter vermelde data worden inge
lijfd.
LICHTING 1939.
5 Febr. 1940
1939
1939
le regiment genietroepen,
2e ploeg
2e regiment genietroepen,
2e ploeg 20 Nov.
Torpedisten. 2e ploeg 20 Nov.
Regimenten veldartillerie, niet
bestemd voor 'n treinafdee-
ling, le ploeg 18 Dec.
Regimenten veldartillerie, be
stemd voor een treinafdee-
ling, 2e ploeg 18 Dec.
Paarden verzorgers remontede-
pot, 3e ploeg 20 Nov.
Zeemacht, 2e ploeg 3 Jan.
1939
1939
1939
1940
Bataljon geneeskundige troe
pen, le ploeg
Bataljon geneeskundige troe
pen, 2e ploeg g Jan
Korps motordienst, le en 2e
ploeg
Compagnie intendancetroepen,
le en 2e ploeg 20 Nov
Regimenten luchtdoelartillerie,
le en 2e ploeg s Jan iq,„
Regimenten motorartillerie, le 40
ploeg 18 Dec ic»0
Korps rijdende artillerie, Je
ploeg 18 Dec iq*,
Artilleriemeetaideehng, le
Ploeg 8 Jan iQin
Regiment kustartilerie le
Ploeg 18 Dec. win
Eskadrons pantserwagens, le
en 2e ploeg 15 Jan. -jog.
Zeemacht, le ploeg 13 Mrt.
Onder de op te roepen dienstplichtig
zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd von
officiersopleiding ot voor opleiding tot 0°r
11 Dec- 1938
:e w40
20 N°v. 1939
1939
der-officier-administrateur.
Zij, die vrijstelling wenschen
Dienstplichtigen van do hiervoor vermei'
de ploegen, die vrijstelling wegens kost'
winnerschap of wiens persoonlijke onmi»
baarheid dan we! uitstel van eerste oef*'
ning verlangen, kunnen daartoe aanvraa'
doen! Voor zoover de inlijving in Novem
ber geschiedt, moet de aanvraag met dpi"
meestcn spoed worden ingezonden. Geldt
het vrijstelling, dan moei de aanvraag door
of vanwege den dienstplichtige worden go
daan bij den burgemeester Geldt liet uit",
stel van eerste oefening, dan moet de
dienstplichtige een schriftelijk verzoek rich
ten aan den minister van Defensie bij voori
keur door tusschenkomst van den' burgei
meester. Is de reden van liet verzoek gelei
gen in studiobelangen. dan nioct een ver
klaring worden bijgevoegd, afgegeven door
liet hoofd van de onderwijsinrichting. Er
moet op worden gerekend, dat uitstel van
eerste oefening slechts op uiterst beperkte
schaal zal worden verleend.
CHAMBERLAIN WIL ER NIET OP
INGAAN.
WEINIG KRIJGSNIEUWS IN HET
LAGERHUIS.
In zijn wekelijksche verklaring in liet La
gerhuis, heeft minister-president Chamber-
lain gisteren verklaard, dat niettegenstaande
de buitengewone koude en vochtigheid, liet
Britsclic expeditielegcr zijn (aak tot liet ver
sterken van de verdedigingslinies van hun
sector aan het front voort zet.
Voortgegaan wordt met het vernielen
van Duitsche duikbooten. doch ook
de Britsche koopvaardij heeft enkele
schepen verloren. Niets is evenwel
geschied, dat het vertrouwen schokt,
dat men de bedreiging van de duik
booten te boven zal komen.
Lucht gevechten.
I11 de afgcloopen week zijn een aantal ge
vechten geleverd met Duitsche vliegtuigen,
die of wel verkenningen uitvoerden, of wel
poogden convooien aan te vallen. De Brit
sche schepen en vliegtuigen leden geen ver
liezen, noch werden zij beschadigd. Dc vij
and daarentegen leed wei eenige verliezen,
hetgeen de hooge dunk, welke men reeds had
over de kwaliteit van de gevechtsvliegtuigen
en dc kunde en moed van de bemanning,
heeft bevestigd.
Een zeer dapper stukje was de succesvolle
verkenningsvlucht boven Noordwest Duitsch
land, waarbij waardevolle foto's werden ge
maakt.
Molotof's rede.
Ten aanzien van de rede van Molotof zei-
de Charnberlain, dat deze met spanning te
Berlijn werd verwacht, doch hij is van mee
ning, dat de rede daar eenige teleurstelling
zal hebben gewekt. De rede wordt door de
Britsclic regeering met zorg bestudeerd.
In zijn liede van 31 Mei heeft Mo-
lolof gewaarschuwd, dat zijn regee
ring niet in een internationaal con
flict betrokken wcnschtc te wor
den. Molotof zeide toen ook: „Wij
steunen de zaak van den vrede en
liet voorkomen van iedere soort van
aanval"
Dit is ook het standpunt van de
Britsche regeering en Charnber
lain verklaarde niet te willen ingaan
op de vlucht van de verbeelding van
Molotof, waarmede hij de doeleinden
van de geallieerden heeft bespro
ken. Deze doeleinden heeft de regee
ring in duidelijke bewoordingen uit
eengezet en zij vertrouwt, dat de
groote meerderheid van dc mogend
heden deze ten volle waardeert.
De hulp der Engelsche koloniën.
In de laatste dagen heeft men een opval
lende betooging gezien van de aaneengeslo
ten vastberadenheid van het Britsche impe
rium. De besprekingen met de vertegen
woordigers van Indië en de dominions zijn
reeds begonnen.
Het imperium heeft reeds getoond bezield
te zijn van een edelmoedigen geest volle
dig samen ie werken, hetgeen getuigt, dat
de verschillende rassen overtuigd zijn, dat
de bedreiging van Engeland ook hun vrij
heid en welzijn bedreigt.
Het ligt in de bedoeling van dc regeering
de menschelijke kracht van de koloniën op
zoo doeltreffend mogelijke wijze te gebrui
ken, De ministerijpresident wees er op, dat
ook Britsche onderdanen uit do koloniën
dienst kunnen nemen bij het leger.
Eigen bemanning opende de wa
terdichte schotten.
Een Engelsche kruiser had op 24 Octo-
ber het Duitsche tankschip de „Friedrich''
op de Caraibische Zee ontmoet, zoo vertelt
de „New York Times". Het tankschip voer
met gedoofde lichten. De commandant vroeg
den kapitein van de „Friedrich", waarom hij
zonder licht voer, waarop werd geantwoord,
dat de verlichtingsinstallatie defect was. De
kruiser gaf toen bevei te stoppen, docli dc
tankboot gaf hieraan geen gehoor cn be
weerde, dat de machines niet werkten.
Toen de kruiser het bevel herhaalde, stopte
de „Friedrich". Een detachement gewa
pende manschappen begaf zich aan boord
De bemanning van het tankschip, een veer
tigtal Duitsche zeelieden, bevond zich bi]
de reddingbooten. De Engelschen gelastten
'de Duitschers zich van de booten te verwij
deren, doch do Duitschers weigerden'
Toen verscheen de kapitein yan de
„Friedrich", die den Engelschen officier me
dedeelde, dat de waterdichte schottenwaren
geopend en de kleppen kapotgemaakt. „Wij
zinken dus en doen hot beste met rie sloe
pen neer te laten" Het Engelsche detache
ment verliet daarop het vijandelijke schip,
dat zonk met een lading van 40.000 barrcis
Mcxicaansche petroleum, welke op 19 üc
ber aan boord waren genomen.
De bemanning is door den kruiser na
Jamaica overgebracht cn daar geinte
neerd.
DE WET TE TAM.
In een artikel in het orgaan
van de Vereen. „Tegen de
Kwakzalverij", wordt betoogd,
dat de wet dc kwakzalvers
veel te goedmoedig behandelt.
Een der oorzaken van het
op onrustbarende wijze voort
woekeren van de kwakzalverij
ligt, aldus het blad, in die
tamme wettelijke bepalingen,
die de kwakzalverij stempelen
tot een overtreding. Dat is
niet zoo heel erg; iets, waar
voor je in eerste instantie
voor den kantonrechter komt
en pas in appèl voor de recht
bank en nooit voor het ge
rechtshof. En dat is iets, waar
je maximaal driehonderd gul
den boete voor kunt krijgen
en, nas bij herhaling van mis
drijf (o nee; van de overtre
ding) binnen twee maanden
na dc vorige veroordeeling,
hoogstens twee maanden hecli
tenis.
Onder die milde beschou
wingswijze heeft de kwak
zalverij zich in ons land
ontwikkeld tot een euvel,
dat wij niet aarzelen een
vorm van beroepsmisda
digheid te noemen,
Alle elementen daarvoor
zijn aanwezig: het winstbe
jag; de opzet tot bedrog; in
vele gevallen ook nog het aan
nemen van een valsche hoeda
nigheid („dokter" voor den
naam). En liet gevaarlijke is,
dat dit bedrog niet slechts de
slachtoffers ervan geld kost
iets wat in andere strafbe
palingen als zoo iets ernstigs
wordt beschouwd en bestraft
maar dat liet ook des men-
schen gezondheid in gevaar
kan brengen en dikwijls
brengt!
De zwaarte van de tegen
een feit bedreigde straf mar
keert de afkeuring waarmede
het publiek dat feit bezit. Wel
nu: parallel met de ongeloof
lijk en langzamerhand onver
klaarbaar geworden zachtzin
nigheid van den wetgever te
genover de kwakzalverij gaat
dc zachtmoedigheid, waarmee
de openbare meening dezen
vorm van bedrog begroet.
„Men" vindt dit zoo erg niet
en „men" heeft nog altijd een
soort mystiek geloof, dat een
lieeleboel „wonderdokters" het
toch veel beter weten dan de
echte, de „officieele" medici.
„WAARLIJK, DE TIJD IS
RIJP
Het Volk (S.D.A.P.) neemt
nog eens de coalitie tot uit
gangspunt van een beschou
wing.
Samenwerking tiusschen
katholieken en anti-revolu-
tionnairen, aldus het blad,
zou nog wel gaan, indien de
katholieke oude garde, die,
onder de nawerking van de
negentiende eeuwsche oriën
teering op het liberalisme, in
het economische aan de libe
ralen verkleefd bleef, de la
kens mocht uitdcelen. zie
daar liet hecht cement oer
rechtsche coalitie, dat do
den tijd en vooral door
nieuwe economische on--
tcering van het katholicis
verpulverd is.
De coalitie is geen zaai-
van diepere lcvcnsbcsctiou
wing. In wezen is zij
uit negentiende eeuwsche
derlandsche verhouding'
die hun tijd hebben overle
Ware zij een wezenlijke za
van protestantisme en ka
licisme, dan zou men n
ook elders hebben moe
aantreffen. De unio mys
de geheimzinnige ba nu,
een ijdele waan PIj
Juist in de geestelijke ding
gaapt tusschen de staatsp
tij en de anti-revolutionna
een diepe klove: de atg
tusschen de katholieke
protestantschc i°vcnss' aii.
wing. Vandaar, dat dc c
tie, die zoolang bet staat
dige beeld van ons lan
iiecrscht, geen enkele g
lijke vrucht van beteekcnis
heeft afgeworpen. _r
Waarlijk, de tijd is rijp f
een nieuwe oriënteering,
een meer zuiver stellen
ware verhoudingen.