Op reis door Polen
PoiloGd van den
moordenaar gevonden
Wij lazen voor II
Inlijving
lichtingsploegen
1939 cn 1940
Kwakzalvers „beroepsmisdadigers'
Gevaar voor overstrooming dreigt
Mr. Rost beleedigt
ministers
mÊÊÊÊÈÊ
Dc vlucht van
MoJotofs verbeelding
Duitsch tankschip gezonken
Het drarric f Leidschendam
Schorsng' telefoonverkeer
mogelijk
IJZER- EN STEENMASSA'S VERSPERREN
DEN LOOP DER RIVIEREN.
(Door onzen Berlijnschen correspondent).
BERLIJN, Nov. 1939.
Van het punt, waar wij ons bevinden,
slaan wij den Weichsel gade, het tooneel
van zooveel tragische gebeurtenissen in dc
achter ons liggende maanden; en onwille
keurig moeten wij onszelf bekennen, dat
de Polen gedurende de twintig jaar dat zij
onbeperkt heer en meester waren in hun
land, bitter weinig hebben gedaan om dc
rivier bevaarbaar te maken. Men heeft zich
weinig of geen moeite gegeven 0111 dc tal
rijke zandbanken op te ruimen, die de
scheepvaart op tal van plaatsen bemoeilij
ken of zelfs vrijwel onmogelijk maken.
Stroomversnellingen behooren hier even
min tot de uitzonderingen. Neen, Polen
heeft zich klaarblijkelijk weinig gelegen la
ten liggen aan deze toch zoo belangrijke
verkeersader. Eerst op het vroegere Pruisi
sche gebied is te zien, dat de Weichsel aan
■banden gelegd en bedwongen is.
BRUGGEN IN DE LUCHT
GEVLOGEN.
Naast het stationsgebouw van Dirschau
staat een klein huis; in een van de muren
daarvan hebben de Polen-, om een vrij uit
zicht te krijgen op de beide Weichselbrug-
gen.'ecn soort venster gebroken. Daarach
ter zat in den morgen van den lsten Sep
tember de Poolsche officier, die door een
druk op den knop dc lading dynamiet
onder de beide bruggen tot ontploffing
(moest brengen. Een Poolsch spoorweg
beambte van Duitsche afkomst had echter
voor spion gespeeld en de Duitsche leger
leiding wist nauwkeurig hoe de electrische
leidingen liepen. Duitsche vliegers hadden
dienzelfden lsten September opdracht ge
kregen, het huis te vernielen; maar de
eene bom viel ongeveer 15 meter vóór het
huis, in de hal van het stationsgebouw en
en andere kwam te land 10 meter achter
het huis. in de richting van de bruggen.
Het gelukte den Polen om, in weerwil van
het voortdurende machinegeweervuur der
Duitschers, de vernielde kabels te herstel
len; en zoo konden zij, met ongeveer een
uur vertraging, de bruggen toch nog in de
lucht laten vliegen.
GEVAAR VOOR OVERSTROOMING
DER LAGER GELEGEN STREKEN.
Het zijn echter niet slechts de bruggen
van Dirschau, die dit lot hebben onder
gaan, maar ook de spoorbruggen bij Grau-
denz, Eordon en Thorn en verder dc ge
wone bruggen bij Woczlawek, Plock ep
Chieczanow. Bijna met één slag waren alle
verbindingen over de Weichsel van Dir
schau tot Modlin vernield.
Niet slechts in het belang van het
herstel van liet verkeer tusschen het
hart van Duitschland en Oost-Prui
sen en .Polen moeten deze bruggen
spoedig vernieuwd worden, doch
het feit, dat do ijzer- en steenmas
sa's der vernielde bruggen in het ri
vierbed liggen, dreigt ook voor de
naaste toekomst een onmiddellijk
gevaar te worden voor het gcheele
land. Kleinere rivieren, die door
de resten der opgeblazen bruggen
geheel zijn afgedamd, overstroomen
reeds het omliggende land.
Wanneer de Weichsel begint te wassen
en bovendien het ijs zich in beweging zet,
bestaat het groofe gevaar, dat uitgestrekte
gebieden door watersnood geteisterd en de
nog staande brugdeelcn weggesleurd zullen
worden. Derhalve zijn op het oogcnblik
duizenden handen aan het werk, om de
vernielde brugdeelcn uit do rivier 1c ver
wijderen.
ALS HET IJS KOMT
Het. is voor de bewoners van het omlig
gende land te hopen, dat men daarmede
gereed komt voordat de ijsgang inzet. Het
'behoeft geen betoog, dat de Weichsel door
deze vernielingen nog minder bevaarbaar is
geworden. De Duitschers zijn er echter vast
van overtuigd, dat zij dc rivier binnen niet
al te langen tijd onder de knie hebben.
Het is op het oogcnblik nog slechts aan
weinigen vergund, oen tochtje op deze
machtige rivier van Thorn stroomopwaarts
in de richting van do vroegere Russische
grens te maken. Langzaam vaart de stoom
boot onder de vernielde spoorbrug door. Wij
werpen een blik achter ons on de karakte
ristieke silhouet van de stad Thorn, met
haar vele torens; rechts en links van ons
ligt een merkwaardig, melancholiek land-
Gezicht op de Weichsel vanaf de slotpoort
te Graudenz. Op den achtergrond ziet men
de vernielde spoorbrug en daarvóór een 1000
meter lange noodbrug, door de Duitsche
arbeiders in ijltempo aangelegd.
schap, dat ons een denkbeeld geeft van de
enorme uitgestrektheid van Oost-Europa.
Dan komt dc uitmonding van de Drcwonz
in zicht, liet riviertje dat tijdens den oorlog
oenige dagen lang een groote rol speelde.
HONDERDEN VLIJTIGE HANDEN
WERKEN DAG EN NACHT AAN
HET HERSTEL.
Op den driehoek tusschen Weichsel en
Drcwenz verheffen zicli de ruïnes van Or-
densburcht; dc steenklompen leggen wel
sprekend getuigenis af van den strijd in
vroeger eeuwen, van de zware nederlagen,
die de Duitschers toon tegen de Polen en Li-
tauèrs moesten lijden. Iets verder stroomop
waarts lag dc vroegere Russische grens.
Wij hebben niemand noodig om ons te zeg
gen, waar zij zich precies bevond. Dat is
met één oogopslag ie zien aan den vorm
van dc rivier, aan het ongereguleerde ri
vierbed. Wanneer de duisternis valt, staan
wij o]) den linker Weichseloevcr tegenover
de stad Thorn. Duitsche pioniers hebben
van twee pontons een veerboot gemaakt,
die door een sleepboot getrokken, liet ver
geer over de rivier mogelijk maakt. Rn net
licht van schijnwerpers worden vracht-' en
personenauto's ingeladen en aan den ande
ren oever afgezet. Aan do overzijde, op den
Noordelijken oever, verheffen zich indruk
wekkende gebouwen van do oude Ordcns-
stad Thorn, de schoono gothische Maria-
kerk en cle ruïne van den ouden burcht. In
het Westen ziet men nog in liet avondrood
do lijnen van de vernielde autobrug. Aan W
andere zijde, in het Oosten, ligt in liet
licht dor schijnwerpers de opgeblazen spoor
brug, waaraan des avonds en des nachts
honderden handen werken
BLOEDVLEKJE AAN DE PUNT.
DE GRUWEL-AUTO HAD PECH.
Betreffende den moord op den veehouder
Van der Horst to Leischcndam zijn twee
nieuwe aanwijzingen ontdekt. Er is namelijk
hij het lijk van den veehouder een potlood
gevonden, dat aanvankelijk door een belang
stellenden toeschouwer tut Leidschendam is
opgeraapt en mee naar huis genomen. Dit
feit is later ter oore van do politic gekomen,
die onmiddellijk liet potlood bij don bezitter
heeft opgevorderd. Men veronderstelt, dat dit
potlood aan den dader en niet aan den ver-
slagene heeft toebehoord, daar het een geheel
nieuw potlood is, dat slechts aan de punt iets
is afgerond, doch verder waarschijnlijk nog
niet is geslepen.
Bij navraag is gebleken, dat Van dei-
Horst nooit nieuwe potlooden hij zich
droeg, doch altijd kleine stompjes.
Aan het einde van het potlood bij de
puilt, bevindt zich een blocdvlckje,
Het is een geel, zeskantig potlood, ge
merkt no. 2 Élite Pencil P.H.B.
Auto reed tegen hek.
Voorts is komen vast tc staan, dat de dader
op den grooten rijksweg nabij Zoetermeer
met zijn auto tegen een lick is gereden.
Arbeiders, die aan den spoorweg, welke
langs den rijksweg den HaagGouda loopt,
werkzaamheden verrichtten, hebben Vrijdag
middag omstreeks half vijf een auto met zeer
groote snelheid het viaduct hij de Nutricia-
fabriek te Zoetermeer zien oprijden. De auto
verliet aanvankclijkylen rijksweg om de
rechtsche liaan te kiezen, waarlangs men het
dorp Zoetermeer bereikt. De man heeft toen
blijkbaar gezien, dat hij -van den rijksweg af
ging, hetgeen niet zijn bedoeling is geweest.
De spoorwegarbeiders hebben hem toen plot
seling zeer krachtig hooren remmen, waar
na hij het stuur snel naar links omgooide
om weer op den rijksweg terug te komen.
Dit gelukte, doch de man was al zoo ver op
gereden, dat hij ter hoogte van het hek, dat
den reclitschen weg van de middenbaan
scheidt, was gekomen. Aan het eind van dit
hek bevindt zich een dikke massief ijzeren
trekstang, die aan de eene zijde aan de laat
ste paal van het hek is bevestigd en de an
dere zijde in den grond is gegraven. De man
heeft dezen trekstang finaal middendoor ge
reden. Dit werd echter Dinsdagmiddag pas
ontdekt door een hulparbeider uit Zoeter
meer, die herstelwerkzaamheden aan den
weg moest verrichten. Daar hij eonige dagen
niet in orde is geweest en niet op de hoogte
was vgn het gebeurde in Leidschendam,
heeft hij den volgenden dag, dus Woensdag
pas dc politie van een en ander in kennis
gesteld. Bij onderzoek ter plaatse vond men
aan den stang die vlak bij de paal midden
door gebroken was en met het andere einde
nog in den grond stak, sporen van olie en
zand. Verder vond men nog een stukje band
van den zijkant van het loopvlak, deze band
is vermoedelijk een Englebertband in luxe-
uitvoering.
100 K.M. per uur.
De spoorwegarbeiders, die de auto hebben
zien rijden, verklaarden dat deze op het
oogenblik dat hij van i rechterrijbaan op
den hoofdweg terugreed, een vaart van on
geveer 100 K.M. per uur moet hebben ge
had, hetgeen ook wel aannemelijk is, gezien
de krach' waarmee de massieve trekstang is
doorgereden. Het spreekt vanzelf, dat de auto
van voren zware beschadigingen moet heb
ben gehad. Ook met den achterkant schijnt
liet voertuig den stang geraakt te hebben,
daar de spoorwegarbeiders den achterbumper
los zagen hangen.
Deze twee aanwijzingen worden door de
politie natuurlijk nauwkeurig bestudeerd.
Indien particulieren hieromtrent nog eenigc
aanwijzingen zouden kunnen geven, worden
zij verzocht zich tot den burgemeester van
Leidschendam te wenden.
Weer in het verdachtenbankje.
Naar men zich zal herinneren, heeft liet
Eerste Kamerlid, Mr. A. J. van Kesscn zicii
indertijd met schriftelijke vragen tot den
minister gewend om inlichtingen te ver
krijgen over het feit, dat het auto-nummer
van zijn partijgenoot, liet Eerste Kamerlid
Maarsingh, telkenmale door dc militaire
autoriteiten werd genoteerd.
Naar aanleiding hiervan schreef de hoofd
redacteur van liet Nationale Dagblad, mr,
M. M. Rost-van Tonningen, een artikel in
genoemd blad, getiteld „De onriddcrlijkheid
van minister van Dijk", en waarin do oud-
minister er van beschuldigd werd de eer
van een Ncderlandsch burger tc hebben be
smeurd.
Wegens smaadschrift eischte dc Haagsche
rechtbank gisteren tegen Mr. Rost van Ton
ningen een geldboete van f 200 subs. 100 da
gen hechtenis, plus een voorwaardelijke ge
vangenisstraf van één maand met een proef
tijd van 2 jaar.
Do officier van „ustitie herinnerde er in
zijn requisitoir aan, dat het niet de eerste
keer is, dat verd. wegens bcleediging van
een minister hier terechtstaat (men denke
aan het geyal-Goseling).
Verd., die gedeeltelijk zelf zijn verdedi
ging voerde, beriep zich er op, den heer
Maarsingh tegen een beschuldiging van spi-
onnagc te hebben willen verdedigen.
Uitspraak 16 November.
IN VERBAND MET DEN STAAT
VAN BELEG. GEEN VERANDE
RING IN DEN FEITELIJKEN
TOESTAND.
De opperbevelhebber van Land- en Zee
macht beeft bepaald, dat voor het in staat
van beleg verklaarde gebied de telegraaf-
en telefoonwet in dien zin wordt gewijzigd,
dat liet militair gezag ten opzichte van
het telegraaf- on telefoonverkeer alle maaV
regelen kan gelasten, welke liet in het
belang van den staat noodig oordeelt. Het
kan eveneens overgaan tot schorsing van
liet telegraaf- en telefoonverkeer. Ook kan
liet militaire gezag afwijkingen van cle
bedieningsvoorschriften gelasten.
In een algcmeenc bekendmaking wordt
in liet in staat van beleg verklaarde gebied
het, telefoon- en telegraafvcrkeer (ook per
radio) formeel geschorst. Echter blijven cle
ontheffingen, welke verleend waren van
de sinds April geldende schorsing (K.B.
van 15 April 1939) ook nu voorloopig van
kracht. In den feitelijken toestand komt
hiermee geen verandering.
De Regeeringspersdienst meldt;
Dezer dagen heeft een publi
catie plaats gehad omtrent de
inlijving van ploegen dienst
plichtigen van de lichtingen 1939
en 1940. (Zie ons blad van 31
Oct.. - Red.) Aangezien nader is
bepaald, dat binnenkort nog an
dere ploegen van deze lichtin
gen worden ingelijfd, volgt hier
een overzicht van ploegen, die,
onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, op de daarach
ter vermelde data worden inge
lijfd.
LICHTING 1939.
5 Febr. 1919
1939
1939
le regiment genietroepen,
2e ploeg
2e regiment genietroepen,
2e ploeg 20 Nov.
Torpedisten. 2e ploeg 20 Nov.
Regimenten veldartillerie, niet
bestemd voor 'n treinafdee-
ling, le ploeg 18 Dec.
Regimenten veldartillerie, be
stemd voor een treinafdee-
ling, 2e ploeg 18 Dec.
Paarden verzorgers remontede
pot, 3e ploeg 20 Nov.
Zeemacht, 2c ploeg 3 Jan.
1939
1939
1939
1940
lichting 1944
Bataljon geneeskundige troe
pen, le ploeg 11 Dec iq*.
Bataljon geneeskundige troe-
pen, 2e ploeg 8 Jan 1Q.„
Korps motordienst, le en 2e la40
ploeg 20 Nov
Compagnie intendancetroepen,
le en 2e ploeg 20 Nov pw
Regimenten luchtdoelart.illerie,
1e en 2e ploeg 8 Jan
ie t;ii
Regimenten motorartillerie, le
ploeg Uec. icw„
Korps rijdende artillerie, le
ploeg 18 Dec. ia*,
Artilleriemeetafdeehng, le
ploeg 8 Jan,
Regiment kustartilerie le
ploeg
Eskadrons pantserwagens, le
en 2e ploeg 15 Jan
Onder de op te roepen dienstplichOop
zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd vor"
officiersopleiding of voor opleiding tot n*
der-officier-administrateur.
Zij, die vrijstelling wenschen
Dienstplichtigen van dc hiervoor verm»i
de ploegen, die vrijstelling wegens u,
winnerschap of wiens persoonlijke onrnh
baarheid dan wc! uitstel van eerste oef?
ning verlangen, kunnen daartoe aanvraa»
doen. Voor zoover de inlijving in Novem
ber geschiedt, moet de aanvraag met
meesten spoed worden ingezonden. Geldt
het vrijstelling, dan moet de aanvraag dor'
of vanwege den dienstplichtige worden vP
daan bij den burgemeester Geldt hot uit
stel van eerste oefening, dan moet
dienstplichtige oen schriftelijk verzoek rich
ten aan den minister van Defensie bij v00r]
keur door tusschcnkomst van den' buret
meester. Is de reden van het verzoek gele!
gen in studiebelangen, dan moet een ver'
klaring worden bijgevoegd, afgegeven door
liet hoofd van de onderwijsinrichting. pr
moet op worden gerekend, dat uitstel van
eerste oefening slechts op uiterst beperkte
schaal zal worden verleend.
8 Jau,
18 Dec.
1940
18 D*c. 1939
13 Mrt
CHAMBERLAIN WIL ER NIET OP
INGAAN.
WEINIG KRIJGSNIEUWS IN HET
LAGERHUIS.
In zijn wekelijksche verklaring in bet La
gerhuis, Heeft minister-president Cliamber-
lain gisteren verklaard, dat niettegenstaande
de buitengewone koude on vochtigheid, het
Britschc expeditieleger zijn taak tot het ver
sterken van de verdedigingslinies van hun
sector aan het front voort zet.
Voortgegaan wordt met het vernielen
van Duitsche duikbooten, doch ook
dc Britschc koopvaardij heeft enkele
schepen verloren. Niets is evenwel
geschied, dat het vertrouwen schokt,
dat men de bedreiging van de duik
booten te boven zal komen.
Luchtgevechten.
In de afgcloopen week zijn een aantal ge
vechten geleverd met Duitsche vliegtuigen,
die of wel verkenningen uitvoerden, of wel
poogden convooien aan te vallen. De Brit
schc schepen cn vliegtuigen leden geen ver
liezen, noch werden zij beschadigd. Dc vij
and daarentegen leed wel ecnige verliezen,
hetgeen de liooge dunk, welke men reeds had
over de kwaliteit van dc gevechtsvliegtuigen
en dc kunde en moed van de bemanning,
heeft bevestigd.
Een zeer dapper stukje was de succesvolle
verkenningsvlucht hoven Noordwest Duitsch
land, waarbij waardevolle foto's werden ge
maakt.
Molotof's rede.
Ten aanzien van de rede van Molotof zei-
de Cliamberlain, dat deze met spanning te
Berlijn werd verwacht, doch hij is van mee
ning, dat de rede daar ecnige teleurstelling
zal hebben gewekt. De rede wordt door de
Britschc regeering met zorg bestudeerd.
In zijn hede van 31 Mei heeft Mo
lotof gewaarschuwd, dat zijn regee
ring niet in een internationaal con
flict betrokken wcnschte te wor
den. Molotof zeide toen ook; „Wij
steunen de zaak van den vrede en
liet voorkomen van iedere soort van
aanval"
Dit is ook het standpunt van de
Britschc regeering en Cliamber
lain verklaarde niet te willen ingaan
op de vlucht van de verbeelding van
Molotof, waarmede hij de doeleinden
van de geallieerden heeft bespro
ken. Deze doeleinden heeft de regee
ring in duidelijke bewoordingen uit
eengezet en zij vertrouwt, dat de
groote meerderheid van dc mogend
heden deze ten volle waardeert.
De hulp der Engelsche koloniën.
In de laatste dagen heeft men een opval
lende betooging gezien van de aaneengeslo
ten vastberadenheid van liet Eritsche impe
rium. De besprekingen met de vertegen
woordigers van Indië en de dominions zijn
reeds begonnen.
liet imperium heeft reeds getoond bezield
te zijn van een edelmoedigen geest volle
dig samen te werken, hetgeen getuigt, dat
de verschillende rassen overtuigd zijn, dat
de bedreiging van Engeland ook hun vrij
heid en welzijn bedreigt.
Het ligt in de bedoeling van de regeering
dc menschelijke kracht van de koloniën op
zoo doeltreffend mogelijke wijze te gebrui
ken, Dc ministerijpresident wees er op, dat
ook Britsche onderdanen uit de koloniën
dienst kunnen nomen bij het leger.
Eigen bemanning opende de wa.
terdichte schotten.
Een Engelsche kruiser had op 24 Octo-
ber liet Duitsche tankschip dc „Friedrich"
op de Caraibische Zee ontmoet, zoo vertelt
de „New York Times". Het tankschip voer
met gedoofde lichten. De commandant vroeg
den kapitein van de „Friedrich", waarom hij
zonder licht voer, waarop werd geantwoord,
dat de verlichtingsinstallatie defect was. De
kruiser gaf toen bevei te stoppen, docli do
tankboot gaf hieraan geen gehoor cn be
weerde, dat de machines niet werkten.
Toen de kruiser het bevel herhaalde, stopte
de „Friedrich". Een detachement gewa
pende manschappep begaf zich aan boord
De bemanning van het tankschip, een veer
tigtal Duitsche zeelieden, bevond zich bij
de reddingbooten. De Engelschen gelastten
de Duitschers zich van de booten te verwij
deren, doch de Duitschers weigerden'
Toen verscheen de kapitein van de
„Friedrich", die den Engelschen officier me
dedeelde, dat de waterdichte schotten waren
geopend en de kleppen kapotgemaakt. „Wij
zinken dus en doen het beste met de sloe
pen neer te laten" Het Engelsche detache
ment verliet daarop het vijandelijke schip,
dat zonk met een lading van 40.000 barrels
Mexicaansche petroleum, welke op 19 Oct-
ber aan boord waren genomen.
I)o bemanning is door den kruiser naar
Jamaica overgebracht en daar geïnter
neerd.
DE WET TE TAM.
In een artikel in het orgaan
van de Vereen. „Tegen de
Kwakzalverij", wordt betoogd,
dat do wet de kwakzalvers
veel tc goedmoedig behandelt.
Een der oorzaken van het
op onrustbarende wijze voort
woekeren van de kwakzalverij
ligt, aldus het blad, in die
tamme wettelijke bepalingen,
die de kwakzalverij stempelen
tot een overtreding. Dat is
niet zoo Heel erg; iets, waar
voor je in eerste instantie
voor den kantonrechter komt
en pas in appèl voor de recht
bank en nooit voor het ge
rechtshof. En dat is iets, waar
je maximaal driehonderd gul
den boete voor knnt krijgen
cn, nas bij herhaling van mis
drijf (o nee: van de overtre
ding) binnen twee maanden
na de vorige veroordeeling,
hoogstens twee maanden hech
tenis.
Onder die milde beschou
wingswijze heeft de kwak
zalverij zich in ons land
ontwikkeld tot een euvel,
dat wij niet aarzelen een
vorm van beroepsmisda
digheid te noemen.
Alle elementen daarvoor
zijn aanwezig: het winstbe
jag; de opzet tot bedrog; in
vele gevallen ook nog liet aan
nemen van een valsche hoeda
nigheid („dokter" voor den
naam). En het gevaarlijke is,
dat dit bedrog niet slechts de
slachtoffers ervan geld kost
iets wat in andere strafbe
palingen als zoo iets ernstigs
wordt beschouwd en bestraft
maar dat liet, ook des men-
schen gezondheid in gevaar
kan brengen en dikwijls
brengt!
De zwaarte van de tegen
een feit bedreigde straf mar
keert, de afkeuring waarmede
het publiek dat feit bezit. Wel
nu: parallel met de ongeloof
lijk en langzamerhand onver
klaarbaar geworden zachtzin
nigheid van den wetgever te
genover de kwakzalverij gaat
de zachtmoedigheid, waarmee
de openbare meening dezen
vorm van bedrog begroet.
„Men" vindt dit zoo erg niet
en „men" heeft nog altijd een
soort mystiek geloof, dat, een
heeleboel „wonderdokters" het
toch veel beter weten dan dc
echte, de „officieele" medici.
„WAARLIJK, DE TIJD IS
RIJP
Het Volk (S.D.A.P.) neemt
nog eens de coalitie tot uit-
gangspunt van een beschou
wing.
Samenwerking tmsschen
katholieken en anti-revolu-
tionnairen, aldus het blad,
zou nog wel gaan, indien dc
katholieke oude garde,
onder de nawerking van
negentiende eenwsche or,,,,-
teering op het liberalisme in
het economische aan de libe-
die,
de
oriön-
ralen verkleefd bleef, de la
kens mocht uitdeden. Zie
daar het hecht cement der
rcchtsche coalitie, dat door
den tijd en vooral door de
nieuwe economische oriën
teering van het katholicisme
verpulverd is. jl
De coalitie is geen zaak
van diepere levensbeschou
wing. In wezen is zij gegroeid
uit negentiende eeuwschc Nc-
dcrlandsche verhoudingen,
die hun tijd hebben overleefd.
Ware zij een wezenlijke zaak
van protestantisme en katho
licisme, dan zou men haar
ook elders hebben moeten
aantreffen. Dc unio mystiea,
do geheimzinnige band, is
een ijdele waan gebleken.
Juist in de geestelijke dingen
gaapt tusschen do staatspar
tij en de anti-revolutionnairen
een diepe klove: dc afgrond
tusschen de katholieke en dc
protestantsche levensbeschou
wing. Vandaar, dat de coali
tie, die zoolang het staatkun
dige beeld van ons land be-
heerscht, geen enkele geeste
lijke vrucht van bctcekcnis
heeft afgeworpen.
Waarlijk, dc tijd is rijp voot;
een nieuwe oriënteering, voor
een meer zuiver stellen der
ware verhoudingen.