Duitschland Scheepsramp op bet tlsselmeei Voetbalmenu van Iondag a.s, Italié op de fiets EngeSaod stelt verantwoordelijk Onzijdigen de dupe? Water, de nieuwe vijand „Oranje" wordt opge'egd Visch-klcinhandel heeft het zwaar Arrondissements reckbank te Alkmaar Chineesche weerstand tot aan de overwinning DE SCHEEPSRAMPEN AAN engelands oostkust. De Britsche ochtendbladen brengen kolom men vol ooggetuigenverslagen over de ramp van de „Simon Bolivar". Een vreeselijk beeld treedt daaruit naar voren. Het is een beeld van vrouwen, die met hun kinderen in de armen geklemd in het met een dikke laag olie bedekte water springen, van menschen, die voor de kracht van de ontploffing tegen reelings of wanden geslingerd worden en met gebroken ruggegraat dood blijven liggen, van gesprongen pijpen, waaruit de sissende stoom en de heete olie in de hutten spuiten, van overvolle, lek geslagen reddingbooten, van om hunne ouders huilende kinderen en met wrakhout worstelende volwassenen. In hun hoofdartikelen spreken de bladen er hun verontwaardiging over uit, dat Duitschland volgens hun meening opnieuw een flagrante schending van het internatio nale recht heeft begaan. Zij twijfelen er na melijk geen oogenblik aan, dat de mijn, die het schip tot zinken heeft gebracht, door een Duitsch schip moet zijn gelegd. Engelsch kan de mijn volgens hen onmogelijk zijn, primo, omdat Engeland er om voor de hand liggende redenen niet aan zou denken mijnen te leg gen in de scheepvaartkanalen, waardoor het zijn eigen invoeren ontvangt, en secundo, om dat alle Engelsche mijnen zoo zijn ingericht, dat zij, zoodra zij van hun anker losbreken en gaan drijven, onschadelijk worden. De theorie, dat de mijn uit een Engelsch mijnenveld zou zijn komen overdrijven, moet dus volgens de bladen onhoudbaar worden geacht. Daarmee zou dan het bewijs van Duitsche schuld geleverd zijn en wanneer Duitschland de mijnen inderdaad op deze plek heeft gelegd, dan zou het zich daarmee hebben schuldig gemaakt aan een schending van het internationale recht, dat bepaalt, dat mijnen niet in kanalen mogen worden gelegd, die door de neutrale scheepvaart wor den gebruikt, zonder voorafgaande kennis geving. Het is, zegt de N.R.Ct., niet zonder be- teekenis, dat verschillende bladen van deze bewijsvoering overgaan tot de vraag of Engeland nu niet gerech tigd zou zijn repressailles tegen Duitschlands nieuwe schending van het internationale recht te nemen door haar oeconomische controle ook tot den Duitschen exporthandel uit te breiden. Wij moeten tegen deze Britsche redenee ring krachtig protesteeren. Terwijl ons land rouwt over het verlies van vele landgenooten, maakt de oorlogspro paganda zich al meester van deze schrikke lijke ramp, welke een neutraal schip trof. En dit verlies van een neutraal schip tracht men reeds om te zetten in een voor deel voor eigen land om daarmede de han del der onzijdigen te treffen, met volkomert veronachtzaming van de internationale T,Ê*PÏltC!r,P.0pP.l PTl Engeland heeft tot dusver Duitsche ex portladingen in neutrale schepen vrij laten passeeren. Zou de ramp van de neutrale „Simon Bolivar" worden aangegrepen om met de Duitsche uitvoer handel en scheep vaart der onzijdigen te knotten, dan zal deze Britsche houding zeker een zeer ongunstige indruk in ons strikt neutraal land maken. Nederland is zéér dankbaar voor de spon tane Britsche hulpverleening aan de slacht offers van de „Simon Bolivar", maar dit is voor ons neutrale Holland nog geen reden om zonder meer aan te nemen, dat een Duit sche mijn het lot der „Simon Bolivar" be zegelde. Engeland, hoe verontwaardigd het ook. moge zijn over de ontzettende scheepsram pen der laatste dagen aan zijn Oostkust, moge bij zijn maatregelen bedenken, dat een neutraal land voor het aanwijzen van den schuldige andere maatstaven aanlegt, ja moet aanleggen dan een oorlogvoerende. Een van het veldleger ontvangen telegram vermeldt, dat de Japansche detachementen Hayasji, Akitomo en Sjigehisa. na een he vig bombardement gedurende vijf uren, de Chineesche verdedigingslinie in de buurt van den heuvel Tafengrr°n, ten zuiden van latoengsjau en 16 K.M. ten noorden van ramsj au hebben opgerold. 1000 man van dc ooste Chineesche divisie, gewapend met loopgraafmortieren waren met de verdedi- Slng belast. De heuvel en zijn naaste omtre' zijn in handen der Japanneezen gevallen. Kustvaarder met bieten uit An na Paulowna gezonken. - Om trent het lot der vijf opvarenden niets bekend. Naar ons eerst thans telefonisch is mede gedeeld, heeft zich tijdens den hevigen storm van Zondagmorgen op het IJselmeer een zeer tragisch ongeluk voorgedaan. De kustvaarder „Irene", schipper A. Schenkel, groot 176 ton, geladen met suikerbieten van de landbou wers KI Schenk en C. D. Rezelman uit den Anna Faulownapolder, is, volgens mededeeling van de Directie van de Friesch-Groningsche Coöpe ratieve Beetwortelsuikerfabriek te Groningen, op het IJselmeer tus- schen Medemblik en Stavoren ver gaan. Men vreest voor het leven van de vijf opvarenden, nl. man. vrouw en drie kinderen van ongeveer 3, 5 en 7 jaar. Het schip was afgeladen te van Ewijck- sluis en vandaar Vrijdagmorgen vertrok ken, om via Medemblik naar Groningen te gaan. Hedenmorgen wonnen wij nog informa ties in omtrent het lot der opvarenden, doch nergens was iets bekend omtrent hun lot. De Rijn wast sterk. Geen nieuws van het Westelijk front. Aan het Westelijk front, aldus de com- uniqué's \an beide partijen, is het kalm, :aar zegt Havas, het Fransche persbureau, e soldaten aan het front moeten sinds twee 'agen het hoofd bieden aan een nieuwen .ijand: het water. Na eenige weken van rust, zijn de rivieren en stroomen opnieuw gaan wassen. De Rijn vertoonde gisteren een stijging van bijna vijftig centimeter en de was hield aan.' De gevolgen van het hooge water zijn minder hinderlijk aan de Fran sche zijde, welke hooger gelegen is, dan op den rechter-, den Duitschen oever. De Duit- schers hebben hier snel maatregelen moe ten treffen. Zij pompen het water weg en leggen op sommige punten dijken aan. Doch reeds thans hebben zij de meest be dreigde punten moeten verlaten. In die om standigheden is het gemakkelijk te begrijpen dat van de militaire verrichtingen niet veel terecht komt. Zelfs de verkenningen zijn be perkt gebleven. Geen enkele gebeurtenis, zelfs niet van plaatselijke beteekents, heeft zich voorgedaan. In Fransche militaire krin gen merkt men op, dat de Duitsche vlieg tuigen de gewoonte aannemen, systematisch over Zwitschersch gebied te vliegen, zooals zij sinds twee weken ook over Bel gisch gebied komen. Blijft voorloopig te Soerabaja. Het motorschip „Oranje" van de Stoom vaart Maatschappij „Nederland" wordt vol gens het Hsbl. tot nader order te Soerabaia opgelegd, daar er niet voldoende aanbod is voor passagiersvervoer. En voor goederen vervoer is het schip minder geschikt; dat zou ook te kostbaar worden. afdeeling iv. r V LONGAPSV; Willem IIRoermond; NACNO AD; BVV—MVV; Juliana—Hel mond; EindhovenLimburgia. \fdeeling v: A: HeerenveenBe Quick; Achilles Leeuwarden; HSC—Sneek; WVV-GVAV; VeendamVelocitas. n.h.v.b.: Afd. A: Vrone 1—Alkm. Boys 3; Koedijk 1Alcm. V. 4. Afd. E: Watervogels 2—Succes 2; Helder 3—Petten 1. Afd G: Bergen 2—Dirkshorn 1. Afd. J: Hem 1—N. Niedorp 2. Afd. K: Schagen 2Helder 5; JVC Hel der 4; BKC 2—Atlas 2. Afd. M.: Sehoorl 2—Egmondia 3; Afd. P: Flevo 2Oudendijk; VCL 2Sijbe- karspel 2. Afd. II: Petten 2—BKC 3; Wienngerwaard 2—Winkel 1; Werkdorp Nieuwesluis—Win kel 2: St. Maartensvlotbrug 1—Barsinger- horn 1. Adsp. J: Koedijk aAlkm. Boys a. Adsp. K.: Bergen aAlkm. Boys b Ou- dorp aDTS a. Adsp. L: Alcm. V. dDTS b, Alkmaar b Vrone a. Adsp. O: HRC a—Succes a; Helder a— Helder b. Adsp. P: BKC a—Winkel a; Oudesluis a Schagena; HRC dHRC b. Adsp. R: HRC f—HRC g. Herhaald adrcssceren aan rcgcerinq. de Het hoofdbestuur van den Nederlandschen bond van kleinhandelaren in het visch- en haringbedrijf, dat zich reeds herhaalde ma len zonder resultaat tot den minister heeft gewend in verband met de groote moeilijk heden, waarmede dit bedrijf te kampen heeft, heeft zich thans wederom in een schrijven tot den minister van sociale zaken gericht met het dringend verzoek den vischkleinhandel door het verleenen van een bedrijfslastentoeslag te willen steunen. polen voor. duitsche rechtbank. Gisteren hebben een aantal Polen terecht gestaan voor een bijzondere Duitsche recht bank te Posen. De Polen worden beschul digd in de eerste dagen van den oorlog twee Duitschers op wreede wijze te hebben ver moord. Eén Pool werd ter dood veroordeeld, zeven andere beklaagden werden veroor deeld tot gevangenisstraffen van zes maan den tot vier jaar. ARME WALVISSCHEN! Japan rukt uit met groot ma teriaal. Japan is van plan in het a.s. seizoen in de wateren van de Zuidpool de walvisch- vangst intensief uit le oefenen. Drie moe derschepen van elk 20.000 ton bevinden zich met 32 hulpvaartuigen reeds op weg naar het vanggebied Een vierde moederschip van 17.000 ton zal binnenkort met acht hulpvaartuigen uitvaren. Naai 'verluidt, is Japan van plan gedurende hel hoogseizoen met acht moederschepen met een gezamen lijke tonnage van 150.000 ton de walvisch- vangst uit te oefenen. De verwerking der gevangen dieren zal eerst in de thuishavens geschieden. K.N.V.B.: AFDEELING I: A. KFCVSV; ADO—DOS; Ajax—Haar lem; StormvogelsBlauw Wit, DWS-'t Gooi B: Alcmaria VictrixHRC; Purmerstein Hollandia; SuccesWFC; West Frisia Zaandijk; HelderZFC; OSVAlkm. Boys. E: OudesluisWatervogels; HRC 3Scha gen; Atlas—BKC; (HRC. 2—Helder 2 uitge steld) G.: N. NiedorpAlkm. Boys 2; Uitgeest Bergen; Alcm. Victrix 2Alcm. Victrix 3. DTS—CSV. AFDEELING II: A: CVV—RFC; Sparta—HBS; DHC—Xerxes Hermes DVSFeijenoord; VUCDFC. AFDEELING III: A: NECGo Ahead, HeraclesEnschede- sche Boys, TubantiaHengelo, Enschede Wageningen, AGOVVQuick. politierechter. Zitting van Maandag 20 Nov, Den Helder. ZENUWEN. Op Donderdagavond 7 Sept. had een ze kere J. V., caféhouder te Den Helder een kwestie gehad over de betaling van G. v. G. De man wilde niet betalen wat me toe kwam en toen heb ik hem gesommeerd de zaak te verlaten. Toen gaf ik hem een klap. Get. G. v. G., marinier le klasse te Den Helder bevestigt hetgeen verd. heefl gezegd. De Officier requireerde f 15.boete, subs. 10 dagen. Ik word onschuldig veroordeeld, het was sluitingsuur en ik bon nog nooit met de po litie in aanraking geweest. Hij moest er uit. want het was sluitingsuur, betoogde de kaste lein. Mr. Krabbe meende, dat verd. wat zenuw achtig was geweest en veroordeelde hem tot f 10.— boete subs. 5 dagen. KOEGRAS julianadorp. voor de gemobiliseerden. De opbrengst van de vorige weck door le den van de C.J.M.V. „Volg Mij" alhier ge houden collecte voor gemobiliseerden op eenzame posten, enz., heeft opgebracht een bedrag van f 20.75. filmavond van het ned. bijbel genootschap. Gisteravond werd in de Ned. Herv. Kerk alhier een avond georganiseerd door het Ned, Bijbelgenootschap. Er was zeer veel belang stelling voor. Ds. Tollenaar leidde een en an der in, door te laten zingen: ps. 119 vers 53 en sprak vervolgens een kort woord over de taak van het Ned. Bijbelgenootschap en van den zegen en den strijd dien het in zijn stre ven heeft ontmoet. Vervolgens kreeg Ds. Kroes het woord voor zijn onderwerp: „Het puis als symbool in de Christelijke Kerk', hetwelk in een korbt®; doch zeer gedocumenteerde causerie op vattelijke wijze werd uiteengezet. CTnp(je Na deze toespraak werd alles dooi Roede lichtbeelden verduidelijkt, waarbij Ds. hioes de explicatie gaf. „„.„j Tenslotte werd nog een propaganda-avond voor het lidmaatschap van het Ned. Bijbel genootschap besproken. Ds. van iche" eindigde een en ander met enkeie woorden en dankgebed, waarna gemeenschappelijk zingen van den Avondzang. Voor het Genootschap werd een collecte gehouden. W1ERINGEH „beter wonen". Gisteravond vergaderde in 't E]gen Ge," bouw de woningbouwvereen. „Beter wonen De heer v d. Slikke heette de aanwezigen welkom, waarna spreker een uiteenzetting van het doel der vereeniging gaf. In 1932— 33 werd een plan bij de gemeen te ingediend, hetwelk daar echter geen steun had. In 1938 werd een plan van 12 wonin gen ingediend, en in Mei 1939 van 20 wonin gen Het plan werd uiteindelijk goedgekeurd. De huur wordt f3.80 a f3.85. Men kan dan echter een maximum toeslag van f 1 van de overheid krijgen, b.v. zoo: Men wordt gere kend 1/5 of 1/6 van het inkomen te kunnen btalen als huur: heeft men per week een inkomen van f 18, dan zal men 1/6, f3 kun nen betalen. In zulk geval zou dan 8o cent toeslag gegeven worden. Nog verschillende punten zette de heer v. d. Slikke uiteen, waarna gelegenheid gege ven werd. tot vragen. Hiervan zij vermeld: De personeele belasting wordt geschat naar een particuliere woning van hetzelicle soort. In den huurprijs is waterleiding inbegre pen. Voorkeur aan een bepaalde woning kan gegeven worden. Over plaatsing van schuren en boeten zal overleg met het bestuur moeten plaats vin den. In de eerste plaats zijn de woningen voor de leden; zijn er dan over, dan komen niet- leden aan de beurt De huur voor niet-leden zal zoo zijn, dat zij evenveel betalen als de leden aan huur en contributie De diepte van het terrein is 30 meter. 17 Maart moeten de woningen opgeleverd wor de11- T_ J Verschillende aanwezigen geven zich daar na op als lid, terwijl de anderen de verga dering verlaten De bestuursleden werden bij acclamatie al len erkozen en wel v. d. Slikke, voorz., J. Vinke, secr.. L. Houtubt, penningm. en de heeren Bontkes en Stubbe, bestuursleden. Op een volgende algemeene vergadering zul len 5 commissarissen gekozen worden. Aan het bestuur werd voorts machtiging verleend om, indien noodig met het gemeen tebestuur verdere plannen te bespreken. Tot controlecommissie werden benoemd do heeren ten Caat. Kingma en De Jong. Na eenige huishoudelijke besprekingen sloot voorzitter deze geanimeerde vergade ring. oosterland. vatrop in angst! Mijn aangespoeld. Tengevolge van den Noordoosterstorm van gister is er vannacht een Hollandsche mijn in de richting van Wieringen gedreven. Door het afnemend getij heeft hij waar schijnlijk de kapglooiing niet bereikt. In den vroegen morgen vond een der bewo ners van Vatrop het gevaarlijke voorwerp, vlak bij de kapglooiing aldaar. Al spoedig na de ontdekking arriveerden militairen om nieuwsgierigen op een afstand te houden en in den loop van den morgen werd de mijn gedemonteerd en per vrachtauto naar Den Helder gebracht. Dat de bewoners van Vatrop zich opgelucht voelden, dat een en ander zonder ongelukken afliep, valt te be grijpen. Een manifest van de Kwomintang. Tsjang Kai Sjek minister-president. japanners melden successen op het slagveld. De voltallige vergadering van het executief comité der Kwomintang heeft een manifest uitgegeven, waarin de wil wordt bevestigd om den weerstand voort te zetten tot aan de overwinning en de internationale veidta gen te eerbiedigen. Verklaard wodt. dat China zal weigeren toe te treden tot het an ti-kominternpact en zijn diplomatieke onaf hankelijkheid zal handhaven. Het manifest geeft uitdrukking aan de overtuiging dat de wereldvrede onmogelijk is, zoolang de Ja pansche agressie voortgaat. Tenslotte wordt uitdrukking gegeven aan de hoop, dat na den oorlog in Europa en China een organi satie in het leven zal worden geroepen, voor collectieve veiligheid in de wereld ten be hoeve van den wereldvrede. De vergadering heeft eveneens het be sluit genomen het volgend jaar een natio- uale vergadering bijeen te roepen en over te gaan tot een bestuursreorganisatie, wel ke den grondslag zal opleveren voor een democratische regeering. tsang kai sjek weer Minister-president. Maarschalk Tsjank Kai Sjek, de Chinee sche opperbevelhebber, ibenoemd tot minis ter-president, in opvolging van dr. H. H. Koeng, die vice-minister-president wordt. Koeng blijft minister van financiën. Tsjang Kai Sjek is afgetreden als minister president na den val van Nanking, twee jaar geleden, teneinde zich geheel te wijden aan de militaire aangelegenheden. De militaire actie. Naar het Japansche persbureau Domei Pieldt, behalen de Japansche troepen nog steeds successen. Zoo zouden de eenheden Van het expeditieleger in Zuid China ernstige verliezen toegebracht hebben aan de C.hinee zen, die 500 dooden op het slagveld hebben achtergelaten, terwijl 410 man gevangen zijn genomen. Er is ook een groote buit gemaakt. BEPERKING VAN GASVERBRUIK EN VLEESCHVERKOOP. MAAR WIJN GENOEG! (Van onzen bijzonderen correspondent.) Hoewel Italië evenals Nederland ge mobiliseerd is, merkt men er bijna even weinig van den oorlogstoestand als in ons land. Men ziet alleen meer uniformen op straat dan vroe ger; enkele vrienden en kennissen duiken plotseling op in uniform of zijn onverwachts in een andere plaats terecht gekomen. Er zijn proef verduisteringen en -alarmen gehou den en men heeft op de groote en drukke pleinen van de Italiaansche steden schuilkelders gebouwd. Andere tot nu toe getroffen maatregelen zijn voorzichtigheidshalve genomen. Het ge bruik van enkele grondstoffen, bijvoorbeeh ijzer voor den bouw van huizen en hekken werd beperkt, café's moeten om middernach gesloten zijn, het gasverbruik moet in dei eerstkomenden tijd beperkt worden tot en kele uren per dag, de restaurants mogen niet meer dan één vjeeschschotel op hun menu hebben, en op twee dagen in dc week is de verkoop van vleesch verboden. Wijn in plaats van koffie. Dit trekt men zich echter niet zoo erg aan, want er is nog overvloed van etenswaren en genotmiddelen, in zooverre zij in het land zelf groeien. Zooals bekend is, is dit niet het geval met de koffie, weshalve de verkoop van dit genotmiddel dan ook reeds enkele weken geleden werd verboden. Doch ook daaraan is men al weer gewend geraakt, en wie niet van de verschillende surrogaten houdt, gebruikt thans inplaats van koffie een glaasje Italiaansche wijn, welke in Italië we gens zijn goede kwaliteit en lage prijs nog altijd de klassieke .volksdrank 'is gebleven. En dus doet oud en jong, man en vrouw zich tegoed aan de heerlijke wijnen van het eigen land, van de zoete muskaat- tot de koppige Toscano- of Castelli-wijn. De benzine-bezuiniging. Een maatregel, die bijzonder in den smaak van de voetgangers valt, is het voorschrift, dat er van de 510.000 personen- en vracht auto's, die er in Italië zijn, nog maar 36.000 in het verkeer mogen blijven. Dit aantal is in de laatste dagen reeds gedaald tot ongeveer 1000. Vele autoriteiten hebben evenals hier te lande geheel vrijwillig afstand gedaan van hun wagen, en maakten gebruik van autobussen. Zag men in de eerste dagen, dat het rij verbod van kracht was, buitengewoon veel taxi's in de straten der Italiaansche steden, thans is er een ander verkeersmiddel op den voorgrond getreden, een verkeersmiddel, dat in Nederland in het geheel geen opzien meei erwekt, al ziet men er duizenden in één traat, n.1. de fiets. In den beginne keek men in Italië echter al vreemd op, wanneer een paar fietsers achter elkaar een straat door reden, want de fiets is er in het geheel niet zoo ingeburgerd als in Ne derland hetgeen ook een gevolg is van het feit, dat de wegen en straten in Italië voor fietsers niet zoo gemak kelijk berijdbaar zijn als in ons land. De staatssecretaris Starace, die tot voor enkele weken als'n excentriek gold, omdat hij dagelijks een fiets tochtje maakte, valt nu in het geheel niet meer op, want de goedkoope en snelle fiets is thans een veelgezien vervoermiddel in Italië geworden. Tot voor eenigen tijd was een fietsende «rouw in Rome een zeldzaamheid, verder laar het Zuiden zelfs een onmogelijkheid. Tegenwoordig ziet men niet alleen tallooze onge meisjes met een elegante broekrok naar hun kantoor fietsen, maar ook ou dere dames hebben in verbazingwekkend kor ten tijd het berijden en besturen van een fiets geleerd, dat zij thans hun dagelijksche bood- schappen en inkoopen per fiets doen. Dan maar op de tandem! Enkele dames, die nog niet zoo moedis zijn, om zich alleen op een fiets te wagen, zijn door haar echtgenooten overgehaald om gesteund door de kracht van het sterke ge slacht een tandem te berijden. Tot voor korten tijd was de tandem in Italië eigenlijk geheel onbekend; tegenwoordig wordt dit voertuig vooral aanbevolen aan gehuwden en verloofden, want, zoo zegt een reclame, „de tandem geeft u niet alleen de gelegenheid om geld te besparen en ieder vrij uurtje in d( eenzaamheid van de Campagna door te bren gen, doch zij heeft ook een groote opvoedende taak: deze voortbeweging, waaraan twee menschen meehelpen, is als een symbool van het huwelijk, waarin de een den ander moet helpen, om met vereende krachten vooruit te kunnen komen". Een huisvader te Milaan is waarschijnlijk zoo onder den indruk ge komen van dit „symbool", dat hij een vier wielige wagen heeft laten construeeren, in welke zijn geheelc familie plaats kan ndmen en door middel van pedalen het gevaarte beweging brengt. Per fiets naar het stadhuis De nieuwste mode is thans: het naar het stadhuis rijden van een bruidspaar even tueel met de bruidsmeisjes en bruidsjonkers De eerste, die hiermee begon was een Itali aansche redacteur; en het was een zonder ling gezicht, toen de „sposa" met een wappe rende sluier en gracieus gedrapeerde sleep ir. een sierlijke boog voor de St. Pieterskerk voorreed, terwijl haar heele familie even eens op de fiets achter haar aan kwam, vanaf de grootvader tot het vijfjarige nichtje. Wat dat betreft zijn- de Italianen ons dus zelfs al voorbijgestreefd. Dat het rijwiel niet alleen voor de jeugd bestemd is. bewezen de Italiaansche journa listen, door een wielerwedstrijd te orgariisée- ren, waaraan uitsluitend mannen boven de vijftig mochten deelnemen. Deze wedstrijd had een buitengewoon succes! Voor de menschen, die niet fietsen kunnen, hebben de oude aapjeskoet siers gezorgd, die al hun karretjes uit den stal hebben gehaald, waar zij jarenlang stonden. En zoo ziet men, dat automobielen lieusch niet zoo onmisbaar zijn als velen tegenwoor dig denken. Zeker, men komt in een rijtuig of op de fiets niet zoo snel vooruit als in een auto; maar dan gaat men maar wat vroe ger van huis. Bovendien is het stadsbeeld er gezelliger door geworden. AMSTERDAM, 20 Nov. Veemarkt. 570 vette koeien, le kw. 74 SO-et.., 2e k-w. 60—68 ct„ 3e kw. 4458 ct. p. Kg. slachtgewicht; 60 melk- en kalfkoeien f 180260 per stuk, 60 vette kalveren 2e kw. 5256 ct., 3e kw. 46—50 ct. per Kg. levend gewicht; 93 nuchtere kalveren f 611; 74 schapen f 1526 per stuk; 326 varkens: vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg. 7173 ct., zware varkens 71—73 ct., vette varkens 7173 ct. per Kg. slachtgewicht. Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Runderen rui me aanvoer, handel stug, stijf prijshoudend Er wordt voor blik en etappe gekocht. Vette kalveren korte aanvoer, handel kalm, onver anderde prijzen. Nuchtere kalveren matige aanvoer, handel vlug. prijzen iets hooger. Schapen korte aanvoer, handel stug., prijzen hooger. Varkens matige aanvoer, handel kalm, iets lagere prijzen. ALKMAAR, 20 Nov. Andijvie 0.50—2, appelen 27, Bloemen daler kool 2.80, bloemkool I 912, idem II 26, boerenkool 3—5.40, bieten 1.60—2.80, druiven 813. gele kool 2.10, groene kool 2 3.80, kropsla 0.502, knolseldcrie 24.80, neren 17. prei 3.507, peterselie 23, roo- de kool 2.30-3.80, selderie 4.803, sninazle 22—72 ct., spruiten 3—6.50, tomaten 3—8.10, uien 1.60—3, wortelen 1.502, boswortelen 3—6, witlof I 8—11, idem II 5—6. BROEK OP LANGENDIJK, 21 Nov. Eigenheimers 2.20^-2.40, driel. 1.90. uien 2.30—3, drielingen 1.80, grove 2.40—3.10, snij boonen 24.60. kroten 2.wortelen: A 1.60, R 2.10. andijvie 0601.40, Druiven: Alicante 16.70—22.70, Frankenthalers 26.50. De vei ling duurt voort. PURMEREND. 21 Nov. Veemarkt. Koeien, totaal 730 stuks: 425 vette koeien 64—70 ct. per Kg., gelde koeien 110180, melkkoeien 160260, 5 paarden 90 —190. grasklaveren 30—50, 125 vette kalve ren 60—80 ct.. 340 nuchtere kalevren 817, 190 vette varkens 6169 ct.. 20 magere varkens 20—30, 60 biggen 12—20. 1750 scha pen 14—26, 45 bokken 3—10. NOORDSCTIARWOUDE, 21 Nov. BI. eigenh. 2.30—2.40, uien 2.70—2.90, drie lingen 1.70—1.90, grove 3.10—3.20, gele nep •>.10, peen 1.50. Kroten 170—230; roode kool 230—270; gele kool210; d. witte kool 160; exoene 220270 andijvie 130—2.—

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 11