Fokker D 21 brandend omlaag gestort DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN: HOLLANDS NOORDERKWARTIER 23 november.939 Duitsche export afgesneden J^EERBERICHT Minister Sap in ons land Oito Strasser beschuldigt Himmler KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) w 67e JAARG.No. 8781 >Er zijn geen zuivere handelswegen meer NEDERLAND-BELGIË Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINTt Japan-Amerika zakelijk-vriendschappelijk heldersche courant r x DONDERDAG Uitgave der Ultg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder CABINE 3 METER DEN GROND IN GEDRONGEN. Gistermiddag om ongeveer kwart over 2 is in een weiland achter den Molenweg te Iiilligersberg een Nederlandsch legervliegtuig bran dend omlaag gestort. liet was een eenpersoons kleine jager van het type Fokker D 21. Reeds gedurende eenigen tijd had men het vliegtuig, dat kennelijk we gens het mistige weer een noodlan dingsterrein zocht, hooren rondvlie gen. Plotseling stortte het brandend omlaag. Over het lot van den piloot, een sergeant-vlieger, van de z.g. Java- afdeeling van Soesterberg, wiens identiteit echter niet bekend is, ver keert men in het onzekere. Aangezien de mogelijkheid bestaat, dat de piloot even voor het ongeluk met zijn parachute het toestel heeft verlaten, of tijdens het ongeluk uit de cabine is gesprongen, werd de om geving door militairen afgezocht. Men heeft hem echter niet kunnen vinden. TOESTEL A.H.W. UIT ELKAAR GESPRONGEN. Arbeiders, die in de nabijheid in werk verschaffing werkzaam waren, zagen het toestel met groote snelheid op zeer geringe hoogte het weiland overvliegen. Kort daar op hoorden zij een slag. Op de plaats ge komen, waar het vliegtuig was neergestort vonden zij slechts de wrakstukken van het toestel. Deelen van den motor werden op een afstand van 500 meter teruggevonden, terwijl de verbrijzelde vleugelplaten bij een sloot werden aangetroffen. De wielen wer den op grooten afstand in het weiland ge vonden. CABINE ONDER DEN GROND. De romp en staart hebben zich met groote kracht in den weeken veen- bodem gedrongen, waardoor de cabi ne twee a drie meter onder den grond zat. Militairen en arbeiders van de werkverschaffing begonnen onmid dellijk met het uitgraven van deze deelen, doch het werk werd zeer be moeilijkt door het grondwater, dat men steeds moest wegpompen. Op het terrein van het ongeluk troffen wij o.a. den officier van justitie, mr. Reumer en den burgemeester van Hillegersbcrg, den heer F. II. van Kempen aan. Spoedig na het gebeurde waren enkele hooge militairen van het vliegveld Waalha ven ter plaatse, en onder hun leiding werd het graafwerk voortgezet. Gistermiddag om vijf uur had men even wel de cabine nog steeds niet kunnen bloot leggen, zoodat men over het lot van den pi loot nog in het onzekere verkeert. Men heeft tot laat in den avond den polder afgezocht en o.a. een vliegwiel, een verbogen mitrailleur en den propeller gevonden, maar niets van den geheimzinnigen bestuurder. Het staat vast, dat het toestel een vlucht maakte van Waalhaven naar Soesterberg. Het Duitsche Nieuwsbureau heeft van bevoegde zijde een uiteenzetting ontvangen, waarin betoogd wordt, dat de Engelschen, behalve het. in stellen van convooien, ook de scheep vaartroutes onder militaire bescher ming hebben genomen. Daaruit vloeit voort, dat thans bij de scheepvaart op Engeland in het geheel geen zuivere handelswegen meer bestaan. Zijn tegenstander moet derhalve zijn maatregelen ne men van het standpunt der onmid dellijke bestrijding van oorlogs schepen. Daaruit vloeien voor de volkenrechtelijke beoordeeling van den mijnenoorlog duidelijke conse quenties voort. In de mijnenconven- tie van den Haag van 1907 is over eengekomen, dat bij het leggen van mijnversperringen een bekendmaking wordt gegeven, zoodra militaire overwegingen dat mogelijk maken In dien zin heelt Duitschland ook gewaarschuwd voor gelegde mijn- velden. Of de militaire overwegin gen dit veroorloven, blijft uiteraard uitsluitend voorbehouden aan Duit sche beslissingen. De Engelschen kunnen zich er ook niet op beroepen, dat volgens de Haagsche over eenkomst het leggen van mijnen voor de kusten en_ havens van den tegenstander verboden is. Dat is natuurlijk slechts dan verboden wanneer het alleen ten doel heeft om de koopvaardij stop te zetten. Het is de schuld van de Engelschen zelf, dat op de handelswegen in het gebied vóór de kust .rekening moet worden gehouden met de voortdurende aanwezigheid van Engel- sche oorlogsschepen, tegen welke een gebruik van mijnen toegestaan is, waarbij de bekend making van een mijnveld eveneens volgens de Haagsche overeenkomst niet eerder kan worden overwogen dan wanneer 't militaire doel is bereikt. Natuurlijk hebben de En gelschen het recht hun territoriale wateren te beschermen tegen het binnendringen van den vijand. Wanneer het F.ngelsche' publiek bekommert vraagt waarom de Britsche ad miraliteit geen gebruik maakt van dit recht, ligt het antwoord voor de hand. De Brit sche admiraliteit is nu eenmaal niet in staat de Britsche wateren en toegangswegen te be veiligen. In plaats daarvan tracht zij nu evenwicht te scheppen op het gebied van de propaganda. DUITSCHLAND WACHT AF WAT DE NEUTRALEN DOEN. De Berl. corr. van de N.R.Ct. seint, dat men te Berlijn begrip toont voor de leven dige protesten, welke in de Nederlandsche pers onder den indruk van de Britsche drei gementen zijn geuit. Daaraan wordt evenwel toege voegd dat Duitschland zijn eigen be slissingen zal laten afhangen van den weerstand, dien de neutralen niet met woord maar INDERDAAD tegen dergelijke maatregelen zullen aan den dag leggen. Gelijk bekend verstaat men in de praktijk tegenwoordig in Duitschland onder de neu tralen uitsluitend Nederland en België. NOG SCHERPER MIJNENOORLOG. Overigens ziet men, zoowel in Berlijnsche als Nederlandsche kringen in de poging tot rechtvaardiging van het mijnenlcggen, de aankondiging van een ruimer gebruik dezer helsche wapens door Duitschland, ten einde Engeland op zijn meest gevoelige ze nuw te treffen. Men schijnt, naar stellig moet worden aan genomen, rekening te moeten houden met de mogelijkheid dat op alle handelswegen naar Engeland mijnenvelden kunnen lig gen. NIEUWE ENGELSCHE BLOKKADE MAATREGEL SPOEDIG IN WERKING. Een woordvoerder van het Britsche mini sterie van Economische Oorlogvoering heeft bekend gemaakt, dat het.in werking treden van het nieuwe centrale apparaat niet lang op zich zal laten wachten. De toepassing zal worden gebaseerd op de practijk, die men in den vorigen oor log heeft opgedaan. Er bestaat een groote mogelijkheid, dat men voor de controle op den Duitschen ex port een variant zal ontwerpen, op het zgn. „navicerts"-systeem; men weet, dat deze methode voor de controle van contrabande werkt als een soort handelspaspoort, waar op door Britsche ambtenaren in het buiten land de aard en bestemming van de door de desbetreffende schepen te vervoeren goe deren is gevcrificeerd. Tot nog toe heeft slechts Amerika zich geneigd getoond het systeem te aanvaarden. Voor Nederland en België zal dat wel niet mogelijk zijn daar Duitsch land zich daar zeker tegen zal ver zetten. In Engeland zoowel als in Frankrijk be roept men zich op de noodzakelijkheid de blokkade te verscherpen wegens de Duitsche wijze van oorlogvoeren. Zooveel mogelijk zal men de belangen van Nederland en België ontzien maar als deze landen moeilijkheden en beproevingen ondervinden, is dat uitsluitend te wijten aan de Duitsche taktiek. BELGIE EN NEDERLAND BEZORGD. In gezaghebbende Belgische en Ne derlandsche kringen heeft de aan kondiging der Britsche vergeldings maatregelen groote ontstemming gewekt. Officieele kringen uiten zich wijselijk niet, doch dat beide regeeringen een krachtigen stap te Londen overwegen, staat wel vast. Of Berlijn met deze procedure ge noegen zal nemen? Dat is de vraag die in politieken zoowel als econo- mischcn zin den doorslag geeft. Naar nauwer economisch contact IN DE TOEKOMST OPEN MARKT TUSSCHEN NEDERLAND, BELGIë EN LUXEMBURG? De regeeringspersdienst meldt: De Minister van Economische Za ken, Mr. M. P. L. Steenberghe, heeft Bisteren in zijn kabinet een onder houd gehad met den Belgischen mi nister van Economische Zaken, den heer G. Sap. De besprekingen hadden ten doel de mogelijkheden van een meer in tensief economisch verkeer tusschen beide landen onder het oog te zien. Do Belgische minister, die in den loop ?ari den dag weer naar Brussel is vertrok- k®h, heeft vandaag aangezeten aan een za- kenlunch, welke werd aangeboden door de ^ederlandsche Kamer van Koophandel voor f^gië en Luxemburg en in Hotel Mctropole Brussel plaats had. tal van Nederlandsche en Belgische auto- J ei ten en vooraanstaande personen uit Bel gische kringen van nijverheid en handel «aren aanwezig. adat aan het begin van den maaltijd burgemeester Max herdacht is, neemt ir. A. Plate het woord voor zijn rede over de economische verhouding. tusschen Nederland en België. Spr. memo reert de economische verhouding tusschen beide landen in het verleden en zegt, dat het steeds moeilijker scheen te worden om Nederland en' België economisch nader tot elkander te brengen. De gedachte aan een tolunie won veld, maar de sprong bleek te groot. Spr. ziet thans de mogelijkheid, dat in verschillende industrieën in onze beide nabuurlanden, welke zich thans nog door hun wederzijdsche regeeringen zoeken te dekken door het middel van hindernissen aan de grens, zich een constellatie ont wikkelt, waaruit eerst een tendenz tot samenwerking met behoud van de grensbescherming en daarna een samenwerking met open markt voor de 18 millioen Belgische, Luxemburg- sche en Nederlandsche afnemers ontwikkelt. Maar het verschil in prijsniveau in de beide landen, gevolg ook van een vrij diep verschil in levensgewoonten, levert een groote moeilijkheid op. De lagere loonen, de mindere sociale lasten in België zouden oorzaak zijn van een concurrentievermogen waartegen de Nederlandsche producten niet op kan, dit feit is niet te ontkennen. Spreker wijst op de mogelijkheid om als men oprecht de economische toenade ring wenscht door middel van de in voerrechten de prijizen in reguleerenden zin te bewerken. Het in April van dit jaar gesloten haven- accoord stemt spr. hoopvol ten aanzien van het overwinnen der moeilijkheden. Het onverwachte in deze oplossing is voor hem het leerzame. Bij de snel veran derde omstandigheden, door de snel zich opstapelende en verergerende moeilijkhe den door den oorlog, kan er een situatie ontstaan, waarin de obstakels voor een economischen samengang van de Bel gischLuxemburgsehe tolunie en Neder land ineens geringer blijken te zijn dan zij nu lijken Of zuiverder gesteld, waarbij krach ten in het leven geroepen worden zóó sterk, dat die obstakels ervoor wijken. Eens moet er vrede ko men. Laat het geen herhaling van Versailles zijn. maar een vrede, waarbij niet de kiemen yoor een nieuwen oorlog worden gelegd. F.n als het eind van dezen verschrik kelijken krijg weer wel een herha ling van Versailles mocht worden, dan is er reden te meer om'België Luxemburg en Nederland elkaar te doen vinden in elkanders belang, tot onderlinge politieke versterking tot tempering van economische moeilijkheden. Onze Vorsten hebben door wederzijdsche bezoeken het symbolisch teeken van vriend schap en wil tot samengaan gegeven. Wij moeten geen koehandel met elkander drijven, betoogt spr.. Als wij te nauwlettend de invoerbedra- gen wederzijds als basis voor te verlee- nen handelsfaciliteiten nemen, als wij m. NEDERLANDSCE SCHEPEN NIET HET ZEEGAT UIT? Geruchten dat onze regeering den reeders zou hebben geadviseerd niet uit te varen, worden van bevoegde zijde weersproken. Natuurlijk stelt de regeering haar tech nische gegevens ter beschikking van de reeders, maar over al of niet uitvaren be slissen deze tenslotte zelf. Voortdurend vinden conferenties plaats tusschen de regcering en de directie^ der scheepvaartmaatschappijen. Welke besluiten tenslotte ook zul len worden genomen, algemeen is men van gevoelen, dat onze over- zeesche verbindingen door de jong ste ontwikkeling van den oorlog ter zee en de Britsche tegenmaatrege len in een impasse is geraakt, waar bij de grondstoffen- en voedselvoor ziening van ons land ten nauwste is betrokken en welke niet zal na laten haar stempel te drukken op de prijzen en de voorraden. Echter wijst men er op, dat het, in overleg met de oorlogvoerenden mis schien mogelijk zal blijken een vei liger route te vinden. Hoe scherp de Britten hun controle den ken door te voeren moge blijken uit semi- officiecle mededeelingen. die zeggen, dat slechts 25 Duitsche grondstoffen in overi gens zuiver Nederlandsche fabrikaten zal worden toegestaan. Daar Onze vaderlandsche exportindustrie voor een belangrijk deel is opgebouwd op hte gebruik van Duitsche grondstoffen en. halffabrikaten, zou deze Britsche maatregel talrijke Nederlandsche fabrieken treffen. Slechts onze typisch inhêemsche, meestal agrarische exporten, als boter, kaas, vee, strookarton zullen vrij blij ven. Of de textiel industrie van de Brtischc maatregel te lij den zal hebben, is nog de vraag. Allereerst zal natuurlijk onze scheepvaart en daarmede onze havensteden het loodje leggen. Hoe ernstig trouwens ook Brittannie zelf getroffen wordt, moge blijken uit het besluit der F.ngelsche regeering, om de havens aan de Noordzeekust vóorloopig te sluiten. Hier aan zou ook het uitblijven der „Oranje Nas- Verwachting: Stijgende tempe ratuur tot boven 't vriespunt plaatselijk mist, overigens nevelig tot half bewolkt, droog weer, meest matige, aan de kust tijdelijk krach tige wind uit Z. richtingen. sau" met de geredden der Simon Bolivar aan boord, zijn te wijten. Ondertusschen schijnt de Britsche vloot reeds bezig te zijn om een vaargeul in het Kanaal af'te bakenen, welke dan streng kan worden bewaakt en op de aanwezigheid van mijnen zou kunnen worden gecontroleerd. Een nieuwe handelsovereenkomst doel der conferenties. Horinoetsji, de ambassadeur van Japan heeft ten aanzien van de betrekkingen tus schcn zijn land en de Verecnigdc Staten de hoop uitgesproken, dat de beide naties onderhandelingen zullen beginnen over een handelsovereenkomst, welke in plaats zal moeten komen van die, welke in Januari a.s. afloopt. De ambassadeur ver wacht besprekingen tusschen Grcw, den ambassadeur der Ver. Staten te Tokio en Japan met het oog op een verbetering der betrekkingen tusschen de beide landen. Hij achtte het mogelijk, dat Japan en de Vereenigde Staten tot een „Gentlcmens Un- derstanding" zullen komen om het handels verkeer v$>ort te zetten, zooals daarin door het bestaande verdrag wordt voorzien. De Japansche gezant te Shanghai heeft een langdurig onderhoud gehad met den Amerikaanschen ambassadeur Nelson John son. AANSLAG WAS NOODIG OM EEN HAAT- OFFENSIEF TE ONTKETENEN. ELSER REEDS GEËXECUTEERD? OF EEN GROOT PROCES? De leider van het Zwarte Front, Otto Strasser, die door de Gestapo wordt beschuldigd den aanslag te Mün- chen te hebben georganiseerd, heeft een medewerker van het Fransche agentschap Havas verklaard, dat de aanslag te München is georganiseerd door Himmler zelf. Hij heeft dit ge hoord van een lid der partij, dat hem zeer genegen is. Himmler zou Hess hebben gezegd, dat hij een aanslag noodig had om een „haat-offensief" te ontketenen tegen Engeland en om een voorwendsel te hebben tot op treden tegen tegenstanders in het binnenland. Hess zou hebben toege stemd, op voorwaarde, dat geen slachtoffers zouden vallen. Himmler hield evenwel aan en tenslotte kwam men overeen dat enkele onbeteeke- nende personen als slachtoffer zou den vallen, omdat anders niemand zou gclooven aan een werkelijken aanslag. Op 8 November, des middags te vijf uur kregen de ziekenhuizen te München bevel a.w. een zuivere bilaterale gelijkstelling van onzen onderlingen in- én uitvoer als doel nastreven, dan zou spreker wil het openhartig zeggen het initiatief vooral van Belgische zijde moeten uitgaan. Immers wijst in de laalste jaren de handelsbalans tusschen de Belgisch-Luxemburgschc To lunie en Nederland een actief saldo voor do unie aan, dat in 1937 en 1938 tot 20 pet. opliep. Maar dezen weg z;ou hij bij de te vol gen onderhandelingsmethode niet willen zien gevolgd. Als uitgangspunt moeten wij nemen de noodzakelijkheid om tot een zoo nauw mo gelijke samenwerking te geraken, in hot belang van eikaars economie, in het be lang van eikaars politiek, in het belang vooral van een toekomstig Europa, waar bil al haar ontreddering, althans aan den belangrijken Noord-Westhoek van haar con tinent, twee landen eendrachtig bezig zijn om in economischen en politieken zin bei de opbouwende arbeid te verrichten. Hier moet zoo besloot ir. Plate te midden van den gevaarlijken chaos, welke ons mogelijk te wachten staat een zeker rustpunt liggen. zich bereid te houden. De bom werd vermoe delijk geplaatst na het vertrek van Hitier uit de zaal van den Buergerbraeukeller. Onmiddellijk na de ontploffing werd order gegeven te spreken over een aanslag, geor ganiseerd door de Britsche intelligence ser vice. Reeds vóór de naam van den zooge- naamden „dader" bekend was, heeft de Duit sche regeering aan de Zwitsersche de uitle vering van Strasser gevraagd, onder be schuldiging van betrokken te zijn bij den aanslag. Tenslotte verklaarde Strasser, dat hij den naam Georg Eiser niet kent. De man is nooit lid van het „Zwarte Front" geweest. Geëxecuteerd? Te Berlijn loopt het gerucht, dat Eiser reeds ter dood zou zijn gebracht. Andere berichten zeggen echter, dat de ontdekkingen van den aanslag in den Biir- gerbraeukeller aanleiding zullen zijn tot 'n groot proces, wederom evenals indertijd te gen van der Lubbe en Dimitroff te Leipzig te houden en met het doel de verantwoorde lijkheid van den Britschcn geheimen dienst vast te stellen. Lof voor Himmler. Volgens den Bcrlijnschen correspondent \an „Aftonbladet" tooncn te Berlijn gepubli ceerde berichten duidelijk aan, dat er geen ei band bestaat tusschen de gemelde gevan genneming van agenten van den Britschcn Geheimen Dienst en de arrestatie van Eiser. De pers is eenstemmig in hoog lof voor bet werk der politic en prijst Himmler. Een opmerking van Britsche zilde. Te Landen doet men, volgens Reuter, naar aanleiding van de officieele Duitsche ver klaring opmerken, dat uit niets in Himmlers mededeehngeiq blijkt, dat de Britschê In telligence Service bij den aanslag te Mun- schen de hand in het spel heeft gehad. Fr wordt daarvoor dan ook geen enkel bewijs °r twoc foi,c». den aanslag en het grensincident bij Venlo, naast elkaar te plaatsen, hoopt Himmler dat het publick ei verband tusschen zal leggen, hrwiiofonderzoek van Himmlers verklaring bewijst evenwel precies het tegengestelde. rin W1J- ter wille van de argumentee- fide'ren f,° hVCC afinoa™de of- seerf Gn bbmaanshag hadden gcorgani- fer m 1 bencht va" Reuter. Himm- hedlirklaart< dat zii aan de Gestapo, hun bedoelingen en plannen hadden onthuld de hnrltl "«".toRisch. dat de Gestapo op de hoogte moet zun geweest van de voorge nomen bomontploffing, en in weerwil daar ru i dat f,ezc geschiedde Uf de Gestapo wist dus van te voren van de explosie af en wenschte. dat zij plaats had - een theorie, welke Ilimmeler waar wülen eV10t openlijk als waar zal willen erkennen - of zün pogingen om de schuld op de Britsche Intelligence Scrvi-e steumLPen W01'"°n '''nr 'lijzen ge

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1