k preinhbe urten
Engeland roept opnieuw
kwart miilioen man op
ZEE
JjMteZbcfi nieuwe
Voorbereiding
benzine-distributie
De groeiperiode
onder Warner
Burgerlijke Stand van Texel
Sint Nicolaas komt per trein
Anna Paulowna vreest
wateroverlast
De Koninklijke Familie
te Delft
Met de „Zwarte Zee''
op convooi
Een halve
eeuw K. N. V. B.
Bevordering in Oost-Indië.
Stafmuzikant J. Moot m.i.v. 1 December
1939 bevorderd tot onderkapelmeester met den
rang van sergeant-majoor.
Met ontslag uit den Zeedienst.
Lichtmatroos W. C. H. Ras, 27 Nov. '39.
Marinier 3e kl. A. van Driel. 27 Nov. '39.
Matroos 3e kl. E. Bron, 27 Dec. '39.
Korpl.-ziekenverpl. H. Lamerj, 27 Dec. '39.
Overbrenging in andere kwaliteit.
Matrozen le kl. M. van Stee en K. J. v. der
Valk, botteliersmaat, 1 Nov. '39.
Matroos le kl. G. Mekkering, koksmaat,
1 Nov. '39.
Bevordering.
Stoker 3e kl. J. Beets, tot stoker 2e kl.,
1 Nov. '39.
Thuisgevaren.
27 Nov. '39 per m.s. „Joh. de Witt" uit O.-I.
in Nederland teruggekeerd:
Sergt.-hofm. M. C. de Kieviet; korpl.-bott.
C. Gillissen; korpl.-vlieger H. Lameij; marinier
le kl. H. Voorbrood; matroos le kl. M. Ver
hoog; matroos 2e kl. E. Bron.
Ondervolgende schepelingen zijn aangewe
zen om den 12den December per m.s. „Baloe-
ran" van de N.V. Rotterdamsche Lloyd naar
Oost-Indië te worden uitgezonden.
Majoor-bottelier B. A. de Rek.
Sergt.-konstabel E. Wallert.
Kwartiermeester P. van der Klis.
Matroos 2e kl. J. P. de Vries.
Matroos 3e kl. J. C. Assink, B. H. Benoist,
H. L. Bentvelzen, J. Bos, C. de Buck, G. Das,
J. T. Dekker, A. van Dijk, A. J. de Geus, N.
A. de Groot, P. Hartman, L. v. den Herik, L.
P. Heijmann, A. den Hollander, K. Potter, N.
Rietkerk, P. Snel, A. J. Stam, T. L. Stevens,
J. Tramper, W. Verbaan, H. J. Verhagen, F.
Verwoerd, J. Warnaar, E. van Weijnen, D. H.
Wijnschenk P. A. Zijlstra.
Korpl.-torpedomaker M. R. de Groene.
Stokers 2e kl. L. H. N. C. M. Baas, B. Bon-
gers, H. H. Dijkstra, W. F. Hartzmann, J. van
Heems, H. F. Klaasse, M. Kort, J. J. Kroes,
M. T. F. Majoor, G. D. Menijn, P. J. Nool, H.
W. v. der Reijden, B. S'chmitt, M. A. Schoon-
watér, D. van Strien, K. Valkhof, J. van der
Veer en W. J. Verhoeven.
Hofmeestersmaat J. H. van Leerdam.
Koksmaat L. Schroevers.
Kleermaker J. A. C. Maas.
Schoenmaker C. Rijnhout.
Barbier A. Reinders.
Marinier 3e kl. H. Kerkmeester.
Aangenomen in den Zeedienst.
Matroos 2e kl. J. Louws, 22 Nov. '39.
Militair-werkman W. v. d. Wal, 30 Nov. '39.
Lichtmatrozen, m.i.v. 6 Nov. 1939:
M. J. Hoedemaker, H. Alter, J. L. Makkus,
J. Bek, B. Odenzeel, H. Lettinga, A. van der
Meulen, W. J. J. Hogendoorn, C. S. Harten
dorp, P. Goedendorp, N. Veerman, N. C. van
Kampen, H. A. Rauws, B. Galjaard, H. F.
Bansma, C. G. Dijkers, J. Fokker, P. J. Pa-
lings, M. Vogel, P. van Hulssen, M. Koning,
H. de Hoop, C. M. Okkerse, M. C. Okkerse,
T. Punselie.
Idem m.i.v. 7 Nov. 1939.
J. C. de Neef, J. Hoogendoorn, H. F. Zonne
veld, A. M. van der Hall, C. Schot, D. Zijlstra,
J. Tuit, W. P. G. Helsdingen, P. van der Lee-
den, M. J. Karelse, W. H. Gossije, B. E. van
Opdorp, D. W. Ooms, A. Kortus, T. Hofland,
B. Kooistra, J. Boekei, N. Min, G. K. van
Zante, M. H. Meester, A. P. S. de la Chambre,
A. de Ruiter, R. E. von Aesch, H. Bos, W.
Smit, E. van Dijk, A. Leeseman, P. Schuiling.
Idem m.i.v. 8 Nov. 1939.
G. M. Wijngaards, C. Hamerpagt, J. de
Graaf, A. A. Blankers, P. J. J. Eshuijs, H. J.
C. Schalker, P. Althuiszes, C. J. Lambeek, M.
Ruis, L. J. van der Werf, E. van Geenen, J.
Broersen, N. A. Littooij, H. A. Welle, J. Lie-
visse Adriaanse, R. Smidt, J. Thijnbeen, C. J.
Barendse, J. A. van den Baard, J. H. Huibers,
P. Knip, C. Jonker, G. J. Pijl, W. P. H. Groot,
C. van der Neut, J. van der Ploeg, G. Lu te, M.
H. Snip, J. M. van Oorschot, W. van Schelt,
P. M. Kok.
Idem m.i.v. 9 Nov. 1939.
J. L. Metgod, A. J. van der Staaij, G. van
Brussel, T. Woppenkamp, J. Dahrs, R. D. Stof
fels, H. van den Bosch, G. J. J. van der Stam,
M. de Jong, A. van Es, G. P. Westmeijer, A.
Otten, P. Kort, T. B. Kemna, P. M. Vos, G.
H. Vos, J. G. de Bruin, A. C. de Bruin, J. A.
A. Vermeulen.
Idem m.i.v. 23 Nov. 1939.
A. Korving, F. Coolen, C. J. Klinkenberg, J.
van Zwam, C. J. Oosterom, A. Klaassen, J.
Kraaijenoord.
Ned. Herv. Gemeente.
Den Burg, v.m. 10 u. Ds. Visser.
Invoering nieuwe bundel. Medewerking
U. Bouwsma (bügel).
Oosterend, v.m. 10 u., Ds. Kok.
De Waal, v.m. 10 u., Ds. v. t. Hooft.
Maandcollecte.
Den Hoorn, v.m. 10 u., de heer Starren-
burg. Zendingscollecte.
De Cocksdorp, v.m. 10 u., Ds. Salm.
De Koog, n.m. 7.30 u., Ds. Visser.
Oudeschild, v.m. 10 u., Ds. Tinholt.
Doopsgezinde Gemeente.
Den Burg, v.m. 10 u., Ds. Gorter, -
Oosterend, n.m. 7 u., Ds. Gorter.
Den Hoorn, v.m. 10 u., Ds. Smidts, van
Den Helder.
Geref. Kerk.
Den Burg, (geb. Fanfare), v.m. 10 u.,
Ds. v. d. Leer.
N.m. 3 u., Cand. Wouda.
Oosterend, v.m. 10 u„ Cand. Wouda.
N.m. 3 u., Ds. v. d. Leer.
Geref. Kerk (Hersteld Verband).
Oosterend, v.m. 10 u. en n.m. 3 u., de heer
Sijtsma, van Leeuwarden.
Leger des Heils.
Zondagsamenkomsten worden geleid door Bri
gadier Kolder.
10 uur v.m. Heilingsdienst.
3.30 uur n.m. Soldatensamenkomst.
6.30 uur n.m. Openluchtsamenkomst, Den
Burg.
7.30 uur n.m. Verlossingssamenkomst.
Dinsdag 7.30 uur n.m. Soldatensamenkomst.
Woensdag 7.30 uur n.m. Straatzang, Oosterend.
Donderdag, 2.30 uur n.m. Gezinsbond.
8 uur n.m. Heiligingsdienst.
25 Nov.1 December.
GEBOREN l Egbert Simon, z. v. Jacob Herman
Boekei en Cornelia Catharina Keijser; Erna,
DEN HELDER.
Tengevolge van de slechte weersomstan
digheden zal St. Nicolaas dezen middag niet
om 3 uur met de Texelsche boot, doch per
trein in onze stad aankomen. Via de Spoor
straat, Koningstraat, en Kerkgracht zal de
groote kindervriend naar het stadhuis rij
den.
d. v. Jacob van der Kooi en Frouwtje Dijksen.
ONDERTROUWD: Maarten Bonne en Cor-
nelisje van der Wal.
GETROUWD: Adriaan Nicolaas Lap en Cor
nelia Wouterina van der Kooy; Jacob de Graaf
en Theodora Catharina Graaf; Klaas Jacob
Gerard Lampers en Marijtje Bruin.
OVERLEDEN: Cornelis Blom, 68 j., geh. m.
Jantje Henkes; Rijtje Dros, 72 j., geh. m. Dirk
Brouwer.
Gevonden: een rijwielplaatje, een hand
schoen, een dameshandschoen, een nummer
bord.
ST. NICOLAAS-VIERING VOOR DE
MILITAIREN.
Op Dinsdag a.s. zal in Pen's Schouwburg
zaal de St. Nicolaasviering voor de alhier ge-
stationneerde militairen plaats hebben.
Oudeschild
Mijn op den dijk
Vanmorgen om half 6 werd vlak voor Oude
schild een mijn gesignaleerd. Aanvankelijk
was het gevaarlijke projectiel nog vrij ver in
zee en ging zelfs een Oudeschilder met zijn
scheepje in zee om te onderzoeken wat het
was. Hij keerde, ziende dat het een mijn was,
met bekwamen spoed terug.
Om half 7 werd de bevolking door de mili
tairen gewaarschuwd. Toen lag de mijn vlak
bij den dijk, slechts een paar meter van de
steenen.
GROOT REDDINGVLOT OP TEXEL-
STROOM GEVONDEN.
Gisteren is door een Texelsche kotter een
groot reddingvlot van ongeveer 4x5 meter,
drijvend op Texelstroom gevonden en in de
haven van Oudeschild gebracht. Het vlot ver
sterkt met balken en tonnen was zeker wel een
meter hoog. Waarvan het afkomstig is, is niet
bekend.
De goedbezochte vergadering der afd. van
de H. M. v. L. werd door den heer C. Re-
zelman geopend met een welkomstwoord,
dat in 't bijzonder gericht was tot den
gast, den heer Joch. Blaauboer uit den
Waardpolder.
Van de mededeelingen en ingekomen stuk
ken noteeren we;
Over de kalverteeltregeling zond 't hoofd
bestuur een schrijven, waarin argumenten
vóór en tegen de opheffing der teekrege
ling naast elkander werden gesteld en een
uitspraak van de afd. werd gevraagd. Van
de leden spraken 12 zich uit vóór ophef
fing, 4 tegen; 9 onthielden zich van stem
ming. De heer P. Kooiman deelde een en
ander mede over de brouwgerstregeling.
De Brouvvgerstcommissie treedt thans op
als handelaar en pakhuishouder en heeft
600 ton toegewezen gekregen. Men meent
dat deze bedrijven naar verhouding te laag
is en gevraagd wordt een verhooging tot
750 ton. De voerprijs voor de beste, de A-
kwal. is f 9.65, de laagste prijs voor brouw-
gerst voor de C-kwal. f 9.75; voor b f 9.90
en voor A f 10.05.
De commissie draagt nu als handelaar ook
alle risico. Men berekent 5 ct. voor provisie,
10 ct. voor „op en af" en 25 ct. voor het
schoonen. Bovendien moet afgewacht wor
den of Wageningen de aangeboden gerst ook
als bronwgerst goedkeurt. Het verschil tus-
schen den gewonen prijs en dien voor brouw-
gerst, 40 ct., acht men te gering en op voor
stel van den heer Van Balen Blanken zal
via het hoofdbestuur getracht worden tot
een verschil van 75 ct. te komen.
De heer Joh. Blaauboer bracht verslag uit
over de vergadering van de Z.C.K. Er zijn
hier een 30-tal aandeelhouders met 250 aan
deelen in de Zeeuwsche Coöp. Kunstmest-
fabriek (die samen met de Groninger Coö
peratie de Superfabriek te Vlaardingen ex
ploiteert). Deze aandeelen waren niet ver
handelbaar en dat gaf vaak tot groote
moeilijkheden aanleiding, bij overlijden, be-
drijfsopheffing enz. Er is nu een N.V. van
aandeelbezitters gesticht, met de bedoeling,
dat deze een regeling maakt, zoodat niet
elk geval weer apart onder 't oog moet wor
den gezien en de aandeelen misschien wel
verhandelbaar worden.
De Tuinbouwteeltvergunning gaf aanlei
ding tot breedvoerige discussies. Er is ge
publiceerd, dat van bedrijven grooter dan
10 h.a. alle tuinbouw teeltvergunningen wor
den ingetrokken. Dat zou voor Anna Pau
lowna tot gevolg hebben, dat zoo goed als
alle koolteelt en de teelt, van pootaardappe-
len geschrapt zou worden.
Men was 't er niet dadelijk over eens of
men nu in 't algemeen tegen het intrekken
der teeltvergunningen moest ageeren of spe
ciaal op de Poldersche belangen zou wijzen.
Tenslotte werd besloten bij "het hoofdbe
stuur aan te dringen te ageeren tegen het
intrekken van de teeltvergunningen in 't
algemeen en daarbij in het bijzonder de aan
dacht op de pootaardappelteelt te vestigen.
Een inleiding, die de heer Raap over de
L.O. zou houden, werd met het oog op het
gevorderde uur uitgesteld tot een volgende
vergadering.
RONDVRAAG.
Bij de rondvraag werd de hooge wa
terstand een belangrijk punt van be
spreking. De moeilijkheden spruiten
tenslotte voort uit den hoogen stand
van het Amstelmeer. Het is nu wel
doordat men ook elders niet kan
loozen, dat de Oostpolder veel te veel
water heeft, maar die omstandighe
den kunnen zich vaker voordoen en
zouden in het voorjaar heelemaal fu
nest zijn. Tot steun van wat het Pol
derbestuur in deze doet, zal ook de
afd. bij de betrokken Instantie aan
dringen op afspuiing van het Am
stelmeer.
De heer Rezelman zegde bovendien toe, te
onderzoeken, hoeveel het malen met een
pomp of het werken met een zandzuiger,
waardoor het water rechtstreeks uit den
Uostpolder op het Amstelmeer wordt ge
bracht, zou kosten.
Na behandeling van nog een paar vragen,
o.a. over de afdeeling en werkgeversorgani
satie en over den regeeringsaankoop van con
sumptieaardappelen, volgde sluiting.
JULTANADORP
OPENING VAN EEN FILIAAL.
Door de firma van Xuland's Kledingma
gazijn te Breezand is te Julianadorp aan
de Langevliet no. 54 een filiaal geopend en
Vrijdagmiddag in bedrijf gesteld.
Bij de opening werden bloemen aangebo
den en wij wenschen de fa. van Nuland veel
succes toe.
DAT KWAM BEST AF.
Een groote vrachtauto met een aanhang
wagen beiden geladen met riet passeerden
de Pontonbrug aan de Kooij. Bij het afrij
den van de brug brak de koppeling tus-
schen beide wagens, waardoor de laatste
achteruit de brug opreed, de brugkoppeling
vernielde en tegen de brugleuning, die ook
beschadigd werd, bleef hangen en daardoor
gelukkig niet in het kanaal terecht kwam
De brug was evenwel voor alle verkeer ge
stremd en eerst met vereende krachten van
alle wachtenden kon de aanhangwagen wor
den verwijderd.
De voorste wagen had niets van het ver
liezen van zijn aanhang bemerkt en was
doorgereden. Na te zijn gewaarschuwd keer
de de trekker terug. De aangerichte schade
werd onmiddellijk vergoed.
WIERINGEN.
INLIJVING DIENSTPLICHTIGEN.
Op 18 December a.s. worden de onder
staande dienstplichtigen uit die gemeente
ingelijfd bij het Regiment Kust Artillerie
Jn. Bakker, Th. ten Brinke M. Engel, M. J.
Kooij, C. de Krijger en C. P. Timmerman.
Bij het 9e Regiment Motorartillerie, N.
Heijblok; Op 3 Januari bij de Zeemacht, G.
Baijs en C. Keijzer;
Op 13 Maart bij de Zeemacht, Jac. Tijsen;
20 November is C. Asjes ingelijfd bij het
Korps Motordienst.
LUCHTBESCHERMING.
Ten behoeve van den luchtbeschermings
dienst zijn door den Commissaris der Ko
ningin in deze provincie benoemd tot on
bezoldigd veldwachter dezer gemeente, en
als zoodanig door den burgemeester be-
eedigd de heeren: J. Klein Czn., D. Doves.
R. van Bloemendal, W. Leeuwenkamp, C.
Huibers, B. ten Brinke, N. Boerson, B. ten
Brinke Sr., R. Kat, H. J. Jansen, C. J. Bos-
ker, K. Hakvoort, P. Jongkind, ,J Rotgans
Pzn., J. Tijsen Jzn., P. R. Bakker, S. Bak
ker Ezn., H. Boersen, W. Tijsen, C. Everts,
■F. Bontkes, C. Zomerdijk en S. Zomerdijk.
Bezoek aan den grafkelder der
Oranjes.
Gistermiddag om drie uur hebben H.M.
de Kongingin, H.K.H. Prinses Juliana en
Z.K.H. Prins Bemhard een bezoek gebracht
aan den grafkelder der Oranjes in het koor
van de Nieuwe Kerk te Delft
De hooge Eezoekers werden rondgeleid
door den burgemeester van Delft mr. G. van
Baren. Met belangstelling informeerden zij
naar het in veiligheid brengen van de ge
brandschilderde ramen in het koor en de
maatregelen tot bescherming van het graf
monument van Willem de Zwijger.
Na ongeveer een kwartier in de kerk ver
toefd te hebben, vertrok de Koninklijke Fa
milie, onder gejuich van een groote menig
te, in de richting Den Haag.
Meldt TJ bihet Rijksbureau voor
Aardolieproducten.
Naar wij vernemen, heeft de minister
van Economische Zaken bepaald, dat inge
volge zijn beschikking van 1 December 1939
iedere houder van een benzine- of benzolmo
tor, dienende tot het voortstuwen van een
vaartuig, tot het aandrijven van een werk
tuig of in het algemeen tot andere doelein
den dan het voortbewegen van een voertuig,
verplicht is aan het rijksbureau voor aard
olieproducten, Zeestraat 100—104, 's-Gra-
venhage, opgave te verstrekken inzake het
gebruik van den motor en het verbruik van
motorbrandstoffen en smeerolie.
De opgave dient te geschieden door invul
ling van een formulier, dat bij de benzine
leveranciers kosteloos verkrijgbaar is.
De formulieren moeten voor 1 December
a.s., volledig ingevuld en onderteekend, bij
voornoemd rijksbureau worden ingediend.
Tevens wordt houders van motor
rijwielen, die als motorbrandstof
benzine of benzol gebruiken en die
geen gebruik maken van den open
baren weg, aangeraden, in verband
met de voorbereiding van de distri
butie-regeling van benzine, zich zoo
spoedig mogelijk aan te melden bij
het Rijksbureau voor Aardoliepro
ducten, Zeestraat 100—104, 's Gra-
venhage.
De aanmelding dient schriftelijk te ge
schieden.
Dit betreft derhalve houders van motor
voertuigen, waarvoor geen motorrijtuigen
belasting is verschuldigd en waarvoor ook
geen kostelooze motorrijtuigenbelastingkaart
is afgegeven.
Mannen van 2023 jaar moeten
zich melden.
Op grond van een gisteren uitgege
ven Koninklijke proclamatie worden
alle mannen tot 23-jarigen leeftijd
opgeroepen voor den militairen
dienst.
De proclamatie noemt alle manlij
ke Britsche onderdanen, die gisteren
20 jaar doch nog niet 23 jaar oud
waren, dienstplichtig.
Op 9 December moet de aanmelding
voor de inschrijving geschieden.
Naar schatting betreft het een
kwart miilioen man.
Men verwacht niet, dat deze man
nen binnen een maand na hun in
schrijving zullen worden opgeroepen,
in geen geval zal dat evenwel voor
het volgend jaar gebeuren.
ONDERHOUD MET DEN
KAPITEIN.
Donderdagavond is de zeesleep
boot „Zwarte Zee" van L. Smit en
Co's internationalen sleepdienst, na
vijf convooireizen te hebben ge
maakt, in Maassluis aangekomen.
In verband met een kleine veran
dering aan den voorsteven, ten be
hoeve van de paravaan, is het
schip doorgestoomd naar Schiedam,
om in het'Wiltondok te worden op
genomen.
Gistermorgen hebben wij ten kantore van
L. Smit en Co. in Maassluis een onderhoud
gehad met kapitein T. Vet, den gezagvoer
der van de „Zwarte Zee". Het voornaamste
punt bij het in convooi varen is natuurlijk
het accuraat sturen, zoo deelde de kapitein
mede. De „Zwarte Zee" vaart voorop en
de paravanes daarvan knippen de mijnen,
die zij eventueel tegenkomen, af. De los
geknipte mijnen komen op een afstand van
minstens zestig meter boven water en bet
is voor de schepen, die in convooi varen,
zaak, om precies in het kielzog van de
sleepboot te blijven varen. Dat dit niet ge
makkelijk is bij een onderlingen afstand
van minstens zeshonderd meter, laat zich
begrijpen. Een ander punt van belang bij
het varen in convooi is een goede onderlin
ge seinverbinding. Wanneer men op de
sleepboot een drijvende mijn bespeurt,
wordt hiervan onmiddellijk kennis gegeven
aan de schepen, die er achter varen. Juist
door den ruimen afstand, waarop de ande
re schepen de „Zwarte Zee" volgen, kun
nen deze schepen voor de aangeduide mij
nen uitwijken, om dan een poosje later
weer terug te keeren tot de kiellinie.
Voorts heeft men onderling contact door
middel van de scheepstelegraaf en door
vlaggeseinen. Verandering van snelheid
wordt aangege ven door het hij schen van
een bal in den voormast.
Of het werk van de „Zwarte Zee" gevaar
lijk is?
De kapitein haalt de schouders op. „Och,
je neemt het risico over van de andere
schepen. Er is maar één mijn noodig, om
je naar den kelder te helpen".
De geankerde mijnen worden door de
paravanes afgeknipt en volgens de inter
nationale regels behooren zij dan onschade
lijk te zijn, maar het is voor de volgsche-
pen in het convooi toch beter om maar
een eindje uit de buurt te blijven.
Bovendien dreigt er dan nog altijd het
gevaar van de drijvende mijnen, die den
laatsten tijd zooveel rampen hebben ver
oorzaakt.
Op de „Zwarte Zee" staan doorloopend
twee wachten, een aan bakboord, een aan
stuurboord.
De sleepboot heeft een vijftal convooirei
zen gemaakt en toen is gebleken, dat de
veiligheid nog verhoogd zou worden wan
neer de bevestiging van de paravanes aan
de voorzijde van bet schip nog iets lager
kwam te liggen. Dari kondon ook de vrij
diep liggenden mijnen worden geknipt en
daarom is de „Zwarte Zee" in het dok ge
gaan voor een kleine verandering aan den
voorsteven.
Zoodra men hiermede gereed is, worden
de convooireizen voortgezet.
De eerste convooireis ging met de „Bloem
fontein", „Grootekerk" en „Alioth" naar
Engeland.
Op Vrijdag, 24 November werd verzameld
des morgens om vier uur bij Schouwenbank
en na een zeer kalme reis kwam men 's
middags om twee uur in de Downs. Het
convooi werd ontbonden op ong. 5 mijl ten
oosten van het Noordgoodwin lichtschip,
vanwaar ieder schip op eigen gelegenheid
naar de Downs stoomde.
Wie zou denken, dat daarmede voor dien
dag het werk van de „Zwarte Zee" zou zijn
afgeloopen, heeft het mis.
Desmiddags moest men in de Downs de
kapiteins waarschuwen van de schepen, die
met het volgende convooi naar Nederland
teruggebracht zouden worden. En aan dit
waarschuwen waren nog wel enkele moei
lijkheden verbonden. In de Downs lagen
met minder dan ruim tweehonderd schepen
en nu moesten de schepen, die op het lijstje
van kapitein Vet voorkwamen, daar uit wor
den gezocht. Daarbij kwam nog, dat hun
ligplaatsen niet heelemaal bekend waren
zoodat heele tochten gemaakt moesten wor
den om de opgegeven schepen te vinden.
Het bleek, dat alleen de „Johan de Witt"
vergunning had gekregen om te vertrekken
d^, u ye.rt.rek moest enkele dagen wor-
wl 7*) J met 00K op het slechte
rr- ,?aterda* en Zondag bleef men dus
men n3"!r 811 ,MaandaK°chtend vertrok
ndddnA n n' waar het conv°°i des-
ai .<t da gs om zes uur arriveerde
de wgel6?enheid om uit te rusten kreeg
de bemanning van de „Zwarte Zee" echter
men m^renn1"68?8 D,insda^m°men vertrok
EngelTche wate°rem C°nV°0i W88r naar de
Ditmaal bestond het convooi uit de Si-
en de „Christiaan Huygens" Het
convooi werd samengesteld bij iietlichtschin
Noordh.nder, dat thans 10 mijl wêstehjkèr
ligt dan vioeger. Het stormde flink en
de lucht was dik van regen, zoodat de
weersomstandigheden allerminstideaal
waren voor een tocht door onveilig gebied
trm,^e negen des morgens was men ver
trokken en des middags omstreeks een uur
arriveerde men in de Dows.
Hoewel het weer nog zeer slecht was
schepen^wefkp °P zoek "aar de
scnepen, welke men den volgenden mor-
genwlU con^veeren. Dat waren allee^ de
gëzièn d'eRe TenK^ de - "Ni8erstr°om'\ aan
gezien de „Tenbergen en de Zaandijk"
vertrekken.^01 hadden *ekregen om te
Vee! mijnen heeft de kapitein op deze
vijfde convooireis niet gezien, hetgeen hii
stolde ng Van de weers°mstandigheden
Op de eerste reis heeft men wel waarge
nomen, dat achter het convooi een mifn ont
plofte, maar kapitein Vet was van mee-
mng, dat dit slechts toeval was, zoodat de
mijn waarschijnlijk niet door de paravanen
was geknipt.
Een van de leden der bemanning van de
„Zwarte Zee maakte een foto, waarop dui
delijk een waterzuil is waar te nemen.
Gistermiddag is men op ongeveer 25 M
afstand aan bakboord een mijn gepasseerd'
Op het fluitsignaal van do „Zwarte Zee"
kon de „Nigerstroom" naar stuurboord uit.
wijken, terwijl de „Driebergen' draadloos
bericht werd gezonden. Korten tijd jate
voegden beide schepen zi< h weer in kiel
linie achter de sleepboot. Gelukkig
het weer vrij goed, zoodat men de mijnen
geruimen tijd van tevoren kon opmerken
Bij slecht weer is het echter afwachten'
zooals de kapitein vertelde, maar toch za{
men over enkele dagen weer uitvaren ter
bescherming van anderen, de gevaren te
gemoet, om te toonen, dat het stoere, Hol-
landsche zceliedengeslacht nog niet is uit.
gestorven,
Langer aan de leiding gebleven
dan hij gewild had, maar strijd
prikkelt tot volhouden.
Zakelijk, rustig de gebeurtenissen over-
ziend, zit Jasper Warner met ons te praten.
Achterover leunend in zijn stoel, in den hoek
van de groote kamer in het Zwolsche hee
renhuis, nu en dan een trek aan een sigaar
vertelt de oud-voorzitter uit „zijn" jaren. In
den markanten kop met het prachtige witte
haar flikkeren de levendige oogen en af en
toe kijkt deze man ons aan op ondeugende
wijze als er verhalen komen over de ware
veldslagen, welke in vroeger jaren op de ver
gaderingen zijn geleverd. Toen was er nog
niet de eigenaardige samenstelling met traps
gewijze verkiezing, een vondst van ir. Kips,
die Warner opvolgde. In de jaren, dat War
ner het voorzitterschap bekleedde, ging het
fel toe!
Hoe kon het anders, want de bond
bevond zich in zijn groeiperiode en
waar groei is, is leven cn alles wat
waarlijk leeft, zoekt worstelend naar
den juisten vorm.
Nog in staat het commando over
te nemen.
Helder zet Warner de dingen uiteen, zijn
blik op menschen is scherp, ook waar het de
tegenwoordige bestuurderen betreft. En al is
deze stoere mensch, deze werker, reeds ja
ren uit de actieve voetbalwereld, toch krij
gen wij onwillekeurig den indruk, dat hij nu,
op dit moment, nog in staat is het commando
over den bond weer in handen te nemen en
hem veilig te brengen naar de haven, welke
hij kent. Zijn ervaring is er eene van jaren,
zijn liefde voor het spel is groot, innerlijk
wetend, dat het voetbal duizenden en duizen
den gezonde ontspanning en vreugde brengt.
Eerste internationale clubwedstrijd.
De vele belangrijke gebeurtenissen uit zijn
voorzitters jaren trekken aan Warner's geest
voorbij.
De groei van internationaal voetbal heeft
hij meegemaakt. Met" geestdrift vertelt hij
over, misschien den eersten, internationalen
clubwedstrijd, welke in 1893.te Osnabrück
werd gespeeld tusschen de handelsschool uit
die stad en P. W. Enschedé. P.W. kon geen
elf goede spelers bij elkaar krijgen en toen
kreeg ik een uitnoodiginf on) mee te doen.
Ook de twee interlandwedstrijden, welke te
Zwolle zijn gespeeld, in 1912 tegen Duitsch-
land en in 1913 tegen België, worden in
herinnering gebracht. Toen was het stadion
te Amsterdam nog niet klaar en gold de
accomodatie van Z.A.C. als een voorbeeld.
Veel kregen wij nog te hooren, over den
voetbalbond als gangmaker bij den bouw
van het Amsterdamsche stadion, de schei
ding van voetbal en athletiek, de uitbreiding
der competities en talrijke andere feiten.
Bij gebrek aan beter.
En Warner geeft aan het slot van ons on
derhoud nog eenige kernachtige opmerkin
gen, welke hem zoo juist teekenen.
Ik ben destijds eigenlijk tot voorzit
ter gekozen bij gebrek aan een be
teren man. Er was veel onderlinge
strijd tusschen de eerste klassers in
het westen en dus koos men een
Zwollenaar, een buitenstaander. Ik
ben veel langer gebleven, dan ik ge
wild had, maar de strijd, de voort
durende moeilijkheden, prikkelden
tot volhouden.
Toch komt er eens een tijdstip, dat de dé
tails niet meer zoo interesseeren, dat maat
schappelijk werk voor gaat. En dan bedank
je voor een functie, welke ik met veel ambi
tie heb vervuld. Nooit zal ik spijt hebben
van den tijd en de energie, welke ik aan
de voetbalzaak besteed heb.
VOETBAL
HET N.H.V.B.—PROGRAMMA.
De wedstrijden B.K.C. a—Winkel a en
II.R.C. dH.R.C. e, welke oorspronkelijk op
26 Nov. j.1. waren vastgesteld, zijn van het
programma van morgen afgevoerd, zoodat in
afd. adsp. P. alleen wordt gespeeld Oude-
sluis aSchagen a.
BROEK OP LANGENDIJK, 2 Dec.
Groote muizen 2.10, Bevel. 2.30, Eigéné.
2.10, bl. dito 2.90 ,iuon 2.502.80, direlingen
1.401.60, grove 2.803.30, gele nep 4.30—
4.4-0.
Peen 150—170; kroten 150—260; andijvie
90140; tomaten C 2.De veiling duurt
voort.
NOORDSCHARWOUDE, 2 Dec.
Groote muizen 2.10, uien 1.30—2.S0, drie
lingen 1.802, grove 3.103.40, gele nep
4.50—4.60, peen 1.50—2.
Kroten 150—240; roode kool 230—310: ge-
k°ol 210; grene kool 240; d. witte kool
160—170; bloemkool 610; andijvie 0.60; De
veiling duurt voort.
ALKMAAR, 1 Dec.
Kaasmarkt. Aanvoer: 23 stapels, zijnde
48.000 Kg.; Fabriekskaas kleine f 21 per 50
Kg., handel matig.
ALKMAAR. 1 Dec.
Andijvie 0.70-3.60. appelen 2—8, bloem
kool I 811, idem II 26, boerenkool 1-90
—3.40, bieten 1.40—2.60, druiven 7—16. gel®
kool 2.10, groene kool 2—3.20, kropsla 2.50-
3.30, knolselderie 24.80, peren 1.5011.50»
prei 3.50—4.90. peterselie 1.90—2.50, roode
kool 2.30—3.40, selderie 1.50—2.80, spinazie
0.01—0.75, spruiten 3.50 6, tomaten 3.60—
11-20, uien 1.10—2.80, wortelen 1.50—2.80,-
boswortelen 3.50—6, witlof I 7.50—9, idem
II 5.50.