De «O 23 vlot van stapel geloopen Dr.Dushkind Verwilderde zeden Mijnlmrdtjes Hoe wordt windkracht gemeten? Woensdag 6 December 1939 Tweede Blad St. Nicolaas-suryrise voor de Marine De laatste tewaterlating onder vice-admiraal Vos Marine-reportage door de V,A.RA» Sensaties om een stier De diefstallen bij den Onderzeedienst St. Nicolaas-avond voor de militairen Kabelballon op de Razende Bol? Uf.aaA yacui uxe deen?, Gisterenmorgen om kwart over tien is van de onderzeeboothelling van de Rotterdamsche Droogdok-maatschappij de O 33 van stapel geloopen. Deze tewaterlating had wel zeer bi- zondere beteekenis, omdat het de laat ste plechtigheid was, die onder vice- admiraal A. Vos, als hoofd van de afd. Materieel van het Dept. van Defensie, plaats had. Mevrouw VosRömer ver richtte de plechtigheid. De Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij heeft in Marine-kringen de reputatie, dat het van stapel loopen van marine-schepen er al tijd vlot en zonder eenige stagnatie verloopt. En inderdaad zijn de schepen, die wij hier in de laatste maanden van de helling zagen glij den, op de minuut af van hun boeien bevrijd en hebben hun element, in dit geval het breede Maaswater voor de enorme helling- loodsen, gekozen. Ook gisteren is dit, het ge val geweest. Tal van hooge Marine-autori teiten woonden de plechtigheid bij, o.w. wij opmerkten: Vice-admiraal en mevr. A. VosRömer; Kapitein ter zee L. C. M. Doorman; Ir. G. 't Hooft, Chef van het Bureau Scheepsbouw Dept. van Defensie; Jhr. W. Boreel, Souschef v. d. Marinestaf Dept. van Defensie; L. F. Klaassen, Kapitein ter zee, Chef Bureau Torpedo- en Mijnen-materieel Dept. van De fensie; F. S. C. Baron van Randwijk, Kapi tein-luit. ter zee; J. C. van Pappelendam, Hoofdofficier Marinestoomvaartdienst 2e kl., Dept. van Defensie; P. J. Drijver, Officier Marine Stoomvaartdienst le kl. Voorts waren er de directeuren van de Rotterdamsche Droogdok-maatschappij, de heeren D. C. Endert Jr., en ir. A. Knape en ir. H. E. Jaeger, directie Nederl. Scheeps bouw Maatschappij. Op de eere-tribune vereenigden zich de ge- noodigden. Daar was dat fijne mechaniekje opgesteld, dat die enorme groen-grijze pot- visch straks bevrijden zou. De echtgenoote van het hoofd van de afd. Materieel van het Dept. van Defensie, mevr. P. G. VosRömer, verrichte de laatste ceremoniën, doch vóór het zoover was, waren eenige honderden ar beiders bezig onder de kiel van het schip de stutten weg te slaan, opdat er geen tegen kanting meer zou zijn. En toen dan ook om 10.14 uur het attentie- sein klonk, een kort venijnig belsignaal, nam mevr. Vos het zilveren bijltje ter hand en sprak de volgende woorden, alvorens zij de laatste handeling verrichtte: Alvorens de O 23 aan haar element toe te vertrouwen, wil ik haar toewenschen, dat zjj voorspoed zal hebben op al hare reizen en dat zij de Nederlandsche vlag steeds met eere zal toonen daar waar Koningin en Vaderland dat zullen eischen. Het groote moment. Krachtig en resoluut sloeg mevrouw Vos daarna het touw door en oogenblikkelijk kwam er beweging in de boot en gleed zij sneller en sneller van de helling om met een sierlijken duik het Maaswater in te schie ten, gracieus neigend alsof het haar een bi- zondere vreugde was, eindelijk haar eigen element bereikt te hebben. Stoomfluiten en sirenes hieven een vreugdegehuil aan en de genoodigden juichten. In dezelfde loods lagen nog een tweetal O-booten voor den afbouw gereed. De O 24, waar de glanzend koperen torpedolanceer- buizen al ingebouwd zijn en de O 26, die slechts de vorm van een roestige olietank beeft. Ook de O 27 is bij de Rott. Droogdok maatschappij in aanbouw, doch verkeert nog ia embryonalen toestand. Het zijn vier sche pen van hetzelfde type, dezelfde grootte. In tegenstelling met de O 19 en O 20, de bnderzee-mijnenleggers, behooren deze vier tot het gewone type, de onderzee-torpedo boot. De schepen hebben een lengte van pl.m. 18 meter en een voortstuwingsvermogen van 5000 pk, n.1. twee Schelde-Sulzer en Diesel motoren van elk 2500 pk. De proeftochten, met de O 23 zullen Waarschijnlijk in Maart 1940 gehouden bunnen worden, waarna het schip aan het einde van den zomer van 1940 in dienst gesteld zal kunnen worden. Een schip, dat tot het beste van de wereld gerekend kan worden. In de directiehall van het groote kantoor gebouw vereenigden zich na de plechtigheid alIe genoodigden. Het was hier de directeur van de R. D. M., de heer ir. A. ^ape, die er op wees, dat wanneer het schip CVer eenige maanden in dienst gesteld wordt, de Marine er mee beschikt over een prach- wapen, dat tot het allerbeste gerekend kan worden, dat op de wereld gemaakt Wordt. Het is me een groot genoegen, zoo zeide de heer Knape, dat mevrouw Vos de plech tigheid heeft willen verrichten, temeer omdat mij ter oore is gekomen, dat het waarschijn lijk de laatste tewaterlating is, die onder vice-admiraal Vos, als hoofd van de afd. Materieel plaats heeft. Dat spijt me, zoo zegt spr., niet omdat wij het onder uw opper toezicht zoo gemakkelijk hebben gehad, maar omdat u het prachtig, sterke centrum waart van de Marine-organisatie, die zoo tal van problemen heeft opgelost. Spr. dankt voor het vertrouwen en de waardeering van de Marine voor de R. D. M., ook al is dit nim mer met veel woorden gezegd, het blijkt toch voldoende uit het feit, dat de Marine-leiding den bouw van 4 onderzeebooten tegelijk aan de Rott. Droogdok Mij. toevertrouwde. De bouw van de schepen is niet alleen ons werk, maar mede van uw bekwame staf, wiens werk hoog gewaardeerd wordt. Spr. dankt daarvoor, terwijl hij zich voorts met een dankwoord tot Mevr. Vos richt, die hij namens de directie een fraaie zilveren vijf- armige kandelaar aanbiedt. Vice-admiraal Vos maakt de balans op. Nadat de eerewijn is rondgediend, verkrijgt vice-admiraal Vos het woord, die met een dankwoord aan de R. D. M, begint, alsmede aan alle technici, van hoog tot laag, en alle ondernemers en leveranciers, die hadden mee gewerkt aan den bouw van de O 23, tot zijn tewaterlating. Dit gebeuren is belangrijk voor de scheeps bouwmaatschappij en voor den opdrachtge ver, speciaal hier, waar het den bouw van een oorlogsschip betreft. Onder deze omstandig heden, aldus admiraal Vos, mag ik Uw aller hulp inroepen om het schip, met de zes an dere schepen, die in aanbouw zijn, zoo spoe dig mogelijk gereed te maken. Inderdaad is het waar, wat ir. Knape heeft gezegd, dat het de laatste keer is, dat onder mij als hoofd van de afd. materieel, een schip te water wordt gelaten. Bij mijn optre den, nu 6 V2 jaar geleden, als opvolger van adm. Schorer was de toestand anders. Toen was er rust en over den aanbouw voor de maritieme defensie maakte niemand zich druk. Men had er weinig aandacht voor. Dat is nu anders, de aanbouw kan niet vlug ge noeg gaan. Het is gelukkig, dat de crisis door de Nederlandsche scheepsbouw is benut om werven en fabrieken te herzien en door rationalisatie, zoo te maken, dat wij er nu baat van ondervinden. In dien crisistijd zijn ook enkele maatrege len geboren, die voor de Marine zeer gunstig waren. Allereerst het vormen van groepen voor het bouwen van oorlogsschepen, ten tweede de oprichting van het Nederlandsch scheepsbouwbureau, ten derde het voorne men om alles zooveel mogelijk in ons land te houden. Daardoor is bereikt een intensieve samenwerking, voorts dat de belastinggelden hier grootendeels in ons land blijven en ten slotte is er de werkverruiming mee bevorderd. Wanneer we de balans omaken, aldus admiraal Vos, dan blijkt, dat we de pro jecten nu hier ontwerpen en de schepen, van zeer goede kwaliteit, hier maken. Schepen, die den toets met het buitenland glansrijk doorstaan. Spr. haalt als be wijs hiervan aan, dat de beide Poolsche onderzeebooten kans hebben gezien, niet tegenstaande aanvallen, veilig Engeland te bereiken. Spoed We lazen in het ochtendblad, zoo zei vice- admiraal Vos voorts, dat de regeering het plan heeft terzake het rapport voor den uitbouw van de Maritieme Defensie spoedig een beslis sing te nemen. Nu het rapport er is, als er spoed betracht wordt, kunnen we voor Kerst mis de beslissing tegemoet zien. De Nederland sche industrie is paraat en zal verwezenlijken wat de regeering verwacht, onafhankelijk van grootte en type der schepen. Tenslotte dankt spr. voor de uitnoodiging aan zijn echtgenoote voor de tewaterlating en voor het geschenk, dat als een blijvende her innering voor hen zal zijn aan dit afgesloten Marine tijdperk. Met een dronk op de verdere voorspoedige ontwikkeling van de Nederlandsche industrie en in het bizonder van de R.D.M., besluit adm. Vos zijn toespraak en is deze plechtigheid be ëindigd. Zaterdag 9 December a.s. zendt de V.A.R.A. het eerste deel uit van een reportage, die aan de Marine is gewijd. De Schout-bij-nacht Z.E. Jolles spreekt een inleidend woord. Vervolgens wordt een verslag gegeven van de Vlaggen- parade en van een oefentocht van den onder zeeër O. 10. De uitzending vindt plaats op Zaterdag 9 December a.s, van 3.003.30 uur n.m. Burgerl^ke Stand van Den Helder van 5 December 1939. BEVALLEN: H. GoudswaardSmelnik, d. M W F Hickmannvan Arnhem, z. ONDERTROUWD: M. S. Tesselaar en N. Eelman. J. Bos en A. J. L. Berrier. D. Kooij- man en C. A. Does. A. J. Bruin en G. Hees been C Verspui en M. Linders. P. Moens en E. M. Heeres. L. Tinbergen en T. P. Frens- dorf. C. J. Drost en N. Kraaier. AMERICAN CIGARETTE Ruiten bedreigd, kanaal overge zwommen en zeeschilder belaagd. Het gaat de in Den Helder zijnde viervoeters blijkbaar niet naar wensch. Heeft men in de krant van gisteren gelezen over een op hol geslagen koe, gisteren beleefde weer een ander deel der stad, de omgeving van de Vischmarkt, een sensatie, die men zich nog lang herinneren zal. Het zal omstreeks 2 uur geweest zijn, dat een stier zich bevond op de Achterbinnen- haven bij de slachtplaats van slager Van Gelder. Op een gegeven moment heeft het dier de kolder in den kop gekregen en voordat men er op verdacht was, nam het de beenen. Drie man sleepten er achter aan, maar kon den het dolle beest niet meer beteugelen. Zoo ging het, de stier voorop rennende, via de brug naar de Hartestraat en van de Harte- straat naar de Oranjestraat. Mensch en kind vluchtte her en der en zoo bereikte men de Vischmarkt. Even bleek de stier te willen uit rusten. Hij deed dat voor de nieuwe school, tegen een der ruiten waarvan hij zijn stieren- snuit duwde. Het ruit kraakte in zijn voe gen... het boog... maar net op het laatste moment maakte het rare beest een sprong en vloog het plantsoentje in. Het was hier, dat onze plaatselijke zeeschilder Jaarsma in niet denkbeeldig gevaar kwam te verkeeren. Deze had namelijk zijn nieuwsgierigheid niet kun nen bedwingen en stond op slechts enkele meters afstand van het dier te kijken; Ineens kreeg het den schilder, in 't oog en rende linea recta op hem af. Deze maakte rechtsomkeert en liep zoo hard als hij waarschijnlijk zijn ge- beele leven nog niet geloopen heeft. Maar hij had succes en wist zich door zijn vlucht aan het gevaar te onttrekken. De stier vloog in- tusschen naar de slagerij van Groen en ging aldaar het ruit beruiken. Ook dat was in groot gevaar, maar kwam er eveneens goed af. Zoo naderde het einde van dit stierendram" het beest liep naar de Spoorgracht, plonsde te water en zwom gemoedelijk naar den over kant. Alwaar zich 6 man bevonden om hem vast te pakken en op te bergen. Hetgeen ge schiedde: 2 man er voor en 4 bij den staart... 's-Gravenhage, 5 Dec. Twee kwartier- meersters bij den onderzeedienst hebben zich, zooals men weet, aan scheepsartikelen, als touw, verf, sloepriemen, enz., toebehoorende aan het rijk, vergrepen. Op aandringen van W. C. ten B., had de ander, de 33-jarige L. A. R., een aantal goederen, waarover hij de bewaking had, zonder de noodige toestem ming van zijn superieur, afgegeven. De beide kwartiermeesters waren enkele maanden geleden door den Zeekrijgsraad te Willemsoord veroordeeld tot zes maanden ge vangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis en degradatie tot matroos le klasse. Een burger, die van dezen diefstal profijt had getrokken, is door den politierechter tot 50 boete veroordeeld. Ten B. had in dit vonnis berust, doch R. teekende hooger beroep aan, daar, zoo deelde hij voor het Hoog Militair Gerechtshof mede, zijn rol kleiner is geweest dan die van zijn maat en hij toch even zwaar is gestraft. Het hof legde hem thans een gevangenis straf van vier maanden op met aftrek van de preventieve hechtenis en handhaafde degra datie. Vice-admiraal A* Vos De chef van de afdeeling Materieel Zeemacht gaat heen. Vice-admiraal A. Vos zal binnenkort, ver moedelijk met ingang van 1 Januari als hoofd van de afdeeling Materieel Zeemacht aftreden en als zoodanig worden opgevolgd door kapt. ter zee L. A. C. M. Doorman. Vice-admiraal Vos werd geboren op V Mei 1882 te Breukelen. In 1899 werd hij adelborst derde klasse. In 1903 werd hij be noemd tot adelborst eerste klasse, waarna in 1905 zijn bevordering tot luitenant ter zee tweede klasse vlogde. Na in 1915 benoemd te zijn tot luit. ter zee der eerste klasse, volg de in 1927 zijn benoeming tot kap.-luit. ter zee. In 1930 werd hij aangesteld als hoofd van de vierde afdeeling A (Materieel Zee macht) van het dept. van defensie. In 1934 volgde zijn benoeming tot schout bij nacht, waarna hij in 1936 tot vice-admi raal werd benoemd. In 1937 werd hij plaats vervangend lid van het Hoog Militair Ge rechtshof en men mag wellicht aannemen, dat hij als zoodanig zal blijven fungeeren. Vice-admiraal Vos is o.a. ridder in de Orde van den Ned. Leeuw, officier in de Orde van Oranje Nassau, drager van het Grootkruis van de Orde van het Zwaard van Zweden en drager van het eereteeken voor bijzondere krijgsverrichtingen met gesp Zuid-Celebes 1905—1908. De opvolger van admiraal Vos, kapt. ter zee Doorman, werd als zoodanig benoemd op 21 Juni 1936. Hij was de eerste comman dant van Hr. Ms. flottieljeleider Tromp en was als zoodanig commandant van het es kader, op den zeevaartdag op Scheveningen op 3 Sept. 1938 en van het flottielje Rotter dam bij de Vlootdagen te Rotterdam. Hij is reeds eenigen tijd op het departement van defensie werkzaam. Kapt. ter zee Doorman is officier in de Orde van Oranje Nassau en ridder in de Orde van St. Gregorius de Groote van den Heiligen Stoel. Van de kazerne in de Langestraat en de school aan de Laan. Begin van de vorige maand hebben eenige bewoners van het stadsgedeelte Laan, Singel, Langestraat het plan opgevat de militairen van bovengenoemde inrichtingen op 5 Dec. een prettigen avond te bezorgen. Door de spontane wijze, waarop door bijna eiken bewoner op de lijsten is geteekend, was het comité, dat bestond uit de heeren Boels, Aberson, Heeres en Van der Linde, in staat, alle aanwezigen, zij het in bescheiden vorm, te trakteeren op een gezelligen avond, waarbij vooral sigaren, speculaas, chocolademelk en muziek niet ontbraken. Midden in de feestvreugde arriveerde St. Nicolaas, die in een gezin niet hartelijker kan verwelkomd en toegezongen zijn dan door deze jongens. De stemming was buitengewoon en de waardeering voor deze hartelijke attentie kwam wel bijzonder tot uiting in de rede van den len luitenant TCesterhoven, die de toe spraak van een der comitéleden beantwoordde en hierin zijn groote waardeering liet uitkomen voor het hartelijke gebaar van de bewoners uit deze omgeving. Naar wij vernemen zal het batig saldo wor den afgedragen aan het Marine Rampen Fonds. Gisterenmiddag ontdekte men van den Dijk af, dat zich ter hoogte van de Razende Bol een vreemdsoortig voorwerp bevond. Aanvankelijk veronderstelde men te doen te hebben met een stuk wrak, en later zelfs met een overblijfsel van een neergestort vliegtuig. Achteraf even wel vermoedt men, dat het hier een kabel ballon betreft, die in het water terechtgeko men is en in drijvenden staat gebleven is. Hedenmorgen kon men het voorwerp van de kust af, vanwege het slechte zicht niet meer waarnemen. De mogelijkheid bestaat evenwel, dat het zich daar nog bevindt. Snelheid en druk zyn niet eenvoudig evenredig. Wanneer het gestormd heeft, wil men altijd gaarne vernemen, hoe groot de kracht van den wind is geweest, voornamelijk om den storm tot een rubriek te kunnen brengen, van matig, hevig of buitengewoon hevig. De windkracht moet dus in getallen worden uitgedrukt en dat gebeurt gewoonlijk, door de windsnelheid op te geven in meters per seconde of in kilometers per uur. Men beschikt over nauwkeurige instrumen ten (anemometers) om deze windsnelheid te registreeren. In de praktijk wordt de wind kracht gewoonlijk geschat naar de bekende schaal van Beaufort (Britsche admiraal, plm. 1800), die als volgt samenhangt met de wind snelheid. Bij andere stormen is dat verschil weer minder groot, zoodat bijv. zelfs een uur lang de snelheid gemiddeld boven 20 m per sec. blijft, terwijl de sterkste stooten niet veel verder komen dan 35 m per sec. Bij zoo'n groote gemiddelde snelheid is de uitwerking veel heviger en de storm behoort dan tot een zwaardere rubriek. Desondanks beoordeelt men de stormen vaak aan de maximale windstooten. Deze immers kunnen de meest zichtbare uitwerking geven: een ruit wordt ingedrukt, een schoorsteen of een boom waait om. Al deze dingen gebeu ren, doordat de wind een druk op de voor werpen uitoefent. Het is dus begrijpelijk, dat men ook een maat heeft willen hebben voor den winddruk. Daarvoor gebruikt men: kg per vierk. meter. Beaufort benaming snelh. m p. sec. km p. sec. Beaufort benaming snelh. m p. sec. km p. uur 0 stilte 0—0.5 0—1 zwak 0.6—1.7 1.8- 2—6 7- 3 4 matig -3.3 3.4—5.2 5.3—7.4 -12 13—18 19—26 5 6 krachtig 7.5—9.8 9.9—12.4 27—35 36—44 stormachtig 12.5—15.2 15.3—18.2 4554 5565 9 10 11 12 storm orkaan 18.3 21.5 21.625.1 25.229.0 boven 29 66 77 7890 91104 boven 104 Wanneer men nu leest, dat bij een storm een maximale windsnelheid van 37 m per sec. is bereikt, wil dat zeggen, dat enkele wind- stóóten orkaankracht hebben gehad. Door de onregelmatigheden, die de wind steeds ver toont, kan bij het voorkomen van enkele he vige stooten, de gemiddelde windkracht nog- betrekkelijk laag blijven. Zoo kwam bij den storm van 19 Nov. 1.1. te Amsterdam de gemiddelde snelheid per 5 minuten niet uit boven de 17 m per seconde (dus „stormachtig", terwijl en kele stóóten boven 30 m per sec. (dus „orkaan") kwamen. Er zijn toestellen, die den winddruk direct aangeven (z.g. drukplaat: een plaat die door een vaan steeds loodsrecht op den wind wordt gehouden en dan op de wijze van een veerbascule den druk aanwijst). Doch meestal berekent men den druk uit de windsnelheid. Daarvoor is na veel theoretische en practische on derzoekingen een formule opgesteld, die zoo veel mogelijk rekening houdt met die ingewikkelde verhouding, die er tus- schen snelheid en druk bestaat. We zijn heel wat gewend in onze da gen en verbazen ons dus niet zoo gauw, ook niet als de oorlogvoerende mogend heden een „leugentje om bestwil" de wereld insturen. Maar het wordt nu toch waarlijk een beetje te bar, als Sovjet- Rusland rustig durft te beweren, dat het niet in oorlog is met Finland, zoodat het Finsche beroep op den Volkenbond, op art. 11 van het handvest, door Moskou als ongegrond wordt verklaard. lederen dag echter geeft dezelfde regeering, die dus den oorlog ontkent, overzichten van den strijd in Finland. De foto's van ver woeste steden door de oorlogsdaden van diezelfde regeering, staan in alle kranten van Europa. Het is dus wel een sterk staaltje van cynisme en leugenachtig heid. We hebben eenige jaren geleden eens mee gemaakt, dat een regeering een oorlog met vliegtuigen en gasaanvallen durfde te ver dedigen met het argument, dat in het aange vallen land „de beschaving" gebracht moest worden, we hadden het echter nog niet bij gewoond, dat een regeering den moed had een oorlog te ontkennen, waarvan zij dage lijks oorlogscommuniqué's verstrekt. We houden er tegenwoordig toch wonderlijke ze den op na en in het bizonder Moskou schijnt er vreemde manieren op na te houden, nu het een tipje van den sluier oplicht en iets van zijn duivelsche gestalte laat zien. Tot nog toe bedekte Rusland zichzelf met het kleed der welwillendheid en wel levendheid. In Genève pleitte het voor de goede zeden, voor de vriendschap onder de volkeren, uitte zich tegen imperialis me en tegen onderdrukking van de zwak ken, maar nu het zijn kans schoon ziet, nu laat het den mantel vallen en zien we den duivel in eigen persoon te voor schijn komen. Duitschland praat tot op dit oogenblik nog alles goed wat Rusland doet. Het spreekt van zelf. dat Berlijn Engeland beschuldigt van den oorlog in Polen. Als Stalin straks op het Roode Plein in Moskou een aanrijding mocht krijgen, heeft Engeland dat natuurlijk gedaan. Als Molotof een verkoudheid oploopt, dan moet die vast toegeschreven worden aan Lon den. Engeland is de schuld van alles, evenals Engeland Duitschland beschuldigt van tal van daden, waar het geen deel aan heeft. Alleen gelooven we, dat men in Londen niet zoo on redelijk is in zijn beschuldigingen als onze Oostelijke buurman. We zjjn evenwel overtuigd, dat straks de oogen van Duitschland open zullen gaan voor de bedoeling van zijn nieuwen vriend, Rusland. Dan zal het echter te laat zijn en is Duitschland zelf het slacht offer van zijn verbond met Beëlzabub. Nu begint Rusland reeds met radio-uitzen dingen, die aan zijn vriend lang niet welge vallig moeten zijn. Als van Moskou uit, ook in het Duitsch, wordt uitgezonden, dat Moskou de hoofdstad van de wereld is en Stalin de eenige hoop en bevrediging van de volken, want (let wel!), hij zal Finland de vrijheid en het geluk brengen, dan moet dat Berlijn toch ook wel eenigszins ergeren. En als er dan in diezelfde radio-toespraak gezegd wordt, dat het communisme zich opmaakt, om de geheele wereld te veroveren, dan zal Hitier zich toch wel eens afvragen, wat hij begonnen is en of zijn vijandschap tegen het communisme niet verstandiger was dan zijn vriendschap met Stalin. Maar het is te laat om terug te keeren en voordat Duitschland het weet, is het de gevangene van Moskou, inplaats van de vriend. De echte zijn niet rond, maar hartvormig. tquarium Zoo;, station. - Vooi het publiek geopend: dagelijks van 9-1? en van 13.30— 1 u. Zaterdags van 9—12 uur. BIOSCOPEN; Uialto, Spoorstraat, acht uur; „Hotel Imperial". L'ivoh-Theater, Spoorstraat, acht uur: „Artistenpension" en „Geheime Inlichtin- W'Ue-Bioscoop, Koningstraat, acht uur: „Een vrouw verloor". Barometerstand Den Helder: 753 4 Maximum temperatuur lucht: 5 3 Laagste temperatuur: g'8 Wind; richting: N.N.O.; kracht:'2 L,cht °P: 4 uur 17 min. Te 's-Gravenhage slaagden bii het laatst gehouden examen voor radioteteerafi^ klasse de heeren J. Gladpootjes en ,1.' Ooster!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 13