Een nieuwe uitvinding
tegen mijnen
Vrachtauto
verongelukt
Eventueele
steun verhooging
Beperkt treinverkeer
voor burgers
Geredden van de
„Spaarndam" thuis
Nederland dankt
Engelsche marine
Mondje toe!
Duitscher óók
nieuwsgierig
estwaï
Von Mackensen
negentig jaar
Vliegramp in Italië
Duitsch schip buitgemaakt
Marktberichten
Veel goedkooper
dan paravanes
Laatste telexbericht
Drie dooden
Italiaansehe vliegtuigen
naar Finland
Het kopje koffie
in den raad
Duitscher daalt
bij Schiermonnikoog
Troepenconcentraties
achter de W
Ons rechtsgebied
geschonden
Doorgedraaide seringen
482e STAATSLOTERIJ
VOOR DE MARINE EEN SPECIALE
CONSTRUCTIE.
Wij zitten in de kamer van een eenvoudig
en bescheiden burger, aldus liet Vksbl. Voor
al bescheiden. Want de man heeft een voor
ons land buitengewoon belangrijke uitvin
ding gedaan, doch wenscht zijn naam voor-
loopig niet naar buiten bekend gemaakt te
zien. „Het gaat niet om mijn naam, maar
om mijn uitvinding, meneer", is zijn simpele
verklaring.
En die uitvinding mag er zijn! Het
is niet meer of minder dan een toe
stel, dat menschelijkerwijze gespro
ken een schip afdoende beveiligt te
gen het gruwelijke mijnengevaar.
Een toestel dat bovendien groote
voordeelen schijnt te bieden boven de
paravanes die bijna niet te krijgen
zijn, terwijl de nieuwe vinding boven
dien veel goedkooper is.
De uitvinder heeft nog geen octrooi aan
gevraagd en het is dus begrijpelijk, dat hij in
den beginne wat vaag blijft en aarzelt, ons
bijzonderheden te vertellen. Maar langzamer
hand krijgen wij hem toch aan het praten
en dan vertelt hij in den vorigen oorlog zelf
op mijnenvegers en -leggers te hebben ge
werkt; zeer gevaarlijk werk, dat hem deed
denken over mogelijkheden, die het risico
zouden kunnen verkleinen.
De vaart wordt niet verminderd.
Toen Mars enkele maanden geleden op
nieuw zijn zware hiel op ons werelddeel zet
te, ging de uitvinder zijn plannen op papier
zetten. De oud-minister van Waterstaat, jhr.
ir. Van Lidth de Jeude, verleende een intro
ductie voor Defensie en een nautisch des
kundige der Marine noemde de vinding na
de teekeningen enz. nauwkeurig te hebben
onderzocht, „de vrucht van ernstige studie".
Deze deskundige had slechts één bezwaar,
n.1. dat het oorspronkelijke toestel eenige
vaart vermin dering van het schip (ca. drie
mijl, tegen de paravanes een mijl) tot gevolg
zou hebben. Een bezwaar, dat intusschen is
opgeheven, daar een herziening der plannen
er thans toe geleid heeft, dat het apparaat
de snelheid van het schip in het geheel niet
vermindert!
Kosten: een vijfde van paravanes.
Zooals de paravanes in stellen van twee
moeten worden gebruikt, is dit ook met de
nieuwe vinding het geval, d.w.z. schepen
tot ongeveer 75 meter lengte kunnen met
twee volstaan; grootere vaartuigen hebben
er vier noodig. Hier dient echter niet bij
vergeten te worden, dat het nieuwe appa
raat slechtis ongeveer 1/5 zal kosten van
een paravane en dat het bovendien verschil
lende onderdeelen bevat (de kostbaarste
van het heele instrument), die in vredestijd
in het normale scheepvaartbedrijf uitste
kend bruikbaar zijn en die er zonder veel
moeite uit kunnen worden verwijderd.
Het toestel doet de snelheid van het
schip niet verminderen, omdat het zichzelf
voortbeweegt door een schroef, die door
een electromotor wordt aangedreven. Twee
toestellen hangen aan een laadboom of iets
dergelijks vóór de boeg van het vaartuig
en bij grootere schepen komt er mid
scheeps aan elk boord één bij.
Roeren houden het toestel dat op elke
diepte kan worden ingesteld recht en op
de vereischte diepte. Slingeren van het ap
paraat als gevolg van ruw weer, hebben
het inschakelen van een motortje tot ge
volg, dat de roeren verplaatst en de oor
spronkelijke stand herstelt.
In de schaar.
Een electriisch aangedreven ketting
met verschillende haken draait
langs het c.a. 15 meter lange appa
raat, grijpt de mijnkabels en brengt
deze in een schaar, die zich aan het
einde van het apparaat bevindt,
dat het verst van het schip is ver
wijderd; deze schaar knipt kabel
of ketting door en maakt de mijn
dientengevolge onschadelijk.
Signalen.
Telkens al het apparaat met een mijn-
kabel in contact komt, geeft het een sig
naal. Hetzelfde gebeurt als de mijnkabel al
dan niet wordt doorgeknipt. Ook een even-
tueele storing wordt gesignaleerd en een
klein verklikkerkastje op de brug vertelt
precies wat er gaande is, zoodat men bij
het navigeeren met de aanwezigheid van
een mijn onmiddellijk rekening kan hou
den of maatregelen kan nemen, wanneer de
verklikkers aangeven, dat er een storing is
opgetreden.
Het toestel heeft groote voordeelen hoven
de paravanes. Bij gebruik van het laatste
beschermingsmiddel moet het schip een ze
kere vaart loopen, wil de paravaan kunnen
werken (8 mijl) Bovendien moet een para
vaan minstens een diepte van 7 vadem of
12.60 meter ter beschikking hebben, terwijl
het nieuwe toestel op elke verlangde diepte
werkt en bij elke snelheid, zelfs als het
schip stil ligt.
Ook in nauwe vaarwaters.
Het toestel maakt een baan vrij van 10
meter voor het schip tot 15 meter buiten de
grootste breedte van het schip. Hierdoor kan
het achterschip zoo noodig zonder gevaar
00 meter gieren, terwijl een schip van ca.
150 meter lengte en 10 tot 20 meter breedte,
zonder gevaar voor koersverandering een
bocht kan beschrijven met een straal van
150 meter. Het nieuwe apparaat kan dus
ook in nauwe vaarwaters worden toegepast.
Het weegt ca. 1500 kg.
Ook voor de marine.
Ook voor marine-gebruik biedt 't
mogelijkheden, waarvan de uitvin
der overtuigd is, dat noodlottige ram
pen, zooals die met H.Mrs. „Willem
van Ewijck" en „Jan van Gelder",
absoluut niet meer behoeven voor te
komen.
Hij heeft nl. een constructie be
dacht, waarbij twee onderling ver
bonden sloepen, elk een van de
nieuw uitgevonden apparaten onder
zich hebben. Het stel vaart een flink
eind vóór een mijnenveger uit en
ontvangt via een sleepkabel stroom
van het grootere schip, dat daardoor
komt te varen in water dat reeds
van mijnen ontdaan is. De mijnen
vegers kunnen dan, zooals thans, in
combinatie een zeegedeelte van mij
nen zuiveren, terwijl ze zelf geen ge
vaar loopen. Kostbaar materiaal en
nog kostbaarder menschenlevens
kunnen hierdoor in de toekomst ge
spaard blijven.
Nu nog het geld.
De uitvinder zal zich dezer dagen tot de
groote scheepvaartmaatschappijen en verze
keringsinstellingen op scheepvaartgebied
wenden, met verzoek een kleine commissie
van deskundigen te benoemen om zijn re
sultaten te toetsen. Hij twijfelt er niet aan,
of de rechtstreeks belanghebbenden (rede
rijen en verzekeringsinstellingeri) zullen tot
medewerking bereid worden gevonden. Uit
de mededeeling van de contactcommissie
van organisaties van werknemers ter koop
vaardij blijkt voldoen duidelijk, dat het per
soneel niet enthousiast is, onder de huidige
omstandigheden de zeeën te blijven bevaren.
Ook in personeelskringcn zal dus ongetwij
feld het noodige worden gedaan, opdat deze
uitvinding zal kunnen worden verwezenlijkt.
De uitvinder heeft daar zelf de middelen niet
toe.
Maar dit mag de toepassing zijner vin
ding, die voor ons land van de grootste be-
teekenis belooft te worden, niet in den weg
staan. De oorlog ter zee heeft al te veel on
schuldige slachtoffers geëischt, om niet ieder
serieus afweermiddel tegen het mijnenge
vaar een goede kans te geven. Het nieuwe
apparaat kan door vele fabrieken in eigen
land worden vervaardigd. Het levert dus
telkens nieuw werk op en het toestel kan
in tegenstelling tot de paravanes in
betrekkelijk korten tijd worden vervaardigd
en geleverd.
De zaak nog niet aan een beslis
sing toe?
De mededeeling van den minister
van Sociale Zaken verleden week in
de Tweede Kamer gedaan, dat waar
schijnlijk deze week over eventueele
verhooging van steun-uitkeeringen
met het oog op de prijsstijgingen be
slist zal worden, doet de betrokke
nen reikhalzend uitzien naar berich
ten daaromtrent. Echter hebben wij
bij navraag ter bevoegder plaatse den
indruk gekregen, dat de zaak thans
nog niet aan een beslissing toe
is; men wacht blijkbaar nog op ge
gevens en adviezen. De moeilijkheid
schijnt vooral te schuilen in de vraag,
of er sprake kan zijn van terugwer
kende kracht bij de eventueele ver
hooging en tot hoever die dan zou
den moeten gaan.
Intusschen betracht men ten departe-
mente de gewenschte voortvarend
heid en het is wel zeker, dat uiterlijk
aan het begin van de volgende week
de beslissing bekend zal worden.
In den afgeloopen nacht is een groote
vrachtauto, geladen met fruit, te Deil in een
sloot gereden. De drie inzittenden zijn om
het leven gekomen.
De slachtoffers zijn de fruithandelaren J.
Verwey en W. M. Heicoop, beiden uit Den
Haag, de chauffeur, N. W. de Wit, was uit
Bodegraven afkomstig.
De wagen kwam van de fruitveiling te
Geldermalsen en reed op den rijksweg om
via UtrechtDen Bosch naar Den Haag te
rug te keeren.
Bij het nemen van een bocht is de chauf
feur van den weg gegleden, waardoor het
voorstel van den wagen in een sloot terecht
kwam. Door den schok schoven de kisten
naar voren, tengevolge waarvan de cabine
werd ingedrukt.
Toen men de drie inzittenden uit de ca
bine had bevrijd, bleken de levensgeesten
reeds geweken. De lijken zijn naar het Gast
huis te Zaltbommel vervoerd.
Met behulp van een takelwagen is de
vrachtauto nog in den loop van den nacht
gelicht.
In verband met de militaire ver
loven in de komende feestdagen
Naar de N. R. Crt. verneemt, zul
len op den avond van den Tweeden
Kerstdag en op Nieuwjaarsavond
zooveel militairen van de treinen
gebruik maken, dat een deel van
het burgerlijk verkeer die avonden
na 7 uur niet zal kunnen rekenen
op vervoergelegenheid.
Door de speciale verlofregeling voor mili
tairen zal op beide avonden n.1. een meer
dan verdubbeld contingent miltairen van
de treinen gebruik maken.
Bovendien is nog steeds een deel van het
materiaal der Spoorwegen door de militai
re autoriteiten geblokkeerd, met het oog op
bijzondere omstandigheden, zoodat niet
evenveel extra treinen kunnen worden in
gelegd als in normale jaren.
Afgeraden moet daarom worden op den
avond van Tweeden Kerstdag en op Nieuw
jaarsdag gebruik te maken van stoom- en
dieselelectrische treinen op de lange baan
vakken als:
AmsterdamDen Haag—R'damAmers
foortGroningen en Twente.
Leeuwa rdenZwol leArnhem's Bosch-
Roosendaal—Vlissingen.
Dordrecht—Nijmegen.
Dordrecht—Lage Zwaluwe—Roosendaal
(Vlissingen).
Dordrecht—Lage ZwaluweEindhoven
Venlo en Zuid-Limburg.
Amsterdam—EnkhuizenStavorenLeeu
wardenGroningen.
AmsterdamAmersfoortNijmegenMaas
triohtAlkmaarDen Helder,
Om het mogelijk te maken het vervoer
over meer dagen te verdeelen, zullen gewo
ne retourbiljetten en gezinsretours geldig
zijn van 17 December tot 9 Januari.
Nog twee Nederlanders in Enge
land achtergebleven.
Negen en twintig opvarenden van
de „Spaarndam" zijn gisteravond
omstreeks 7 uur met den Belgischen
trein te Rotterdam aangekomen.
Zij waren 's ochtends om 8 uur uit Lon
den vertrokken en arriveerden om 12 uur
te Oostende, waar zij een half uur later op
den trein stapten. De ontvangst door wach
tende familieleden op het station te Rotter
dam was natuurlijk allerhartelijkst, zoodat
menig treffend tafreel van blij weerzien te
aanschouwen viel. Maar toch was er ook
nog teleurstelling, en wel bij hen, die hun
verwanten op het perron niet ontdekten of
bij de wachtenden, die hun man. zoon of
verloofde niet uit den trein zagen stappen.
Dit laatste vond zijn oorzaak in het feit, dat
de trein ook in het Beursstation had gestopt.
Hier hadden verscheidenen hem verlaten,
niet wetend, dat verwanten aan het D.P. sta
tion stonden te wachten.
Twee opvarenden van de „Spaarndam"
zijn thans nog in Engeland, nl. de stuur
mansleerling Mijnd.ers. die in een zieken
huis wordt verpleegd, en kapitein F. H.
Dobbenga, die is achtergebleven om de loo-
pende zaken te regelen.
Voor reddingswerk bij de Simon
Bolivar-ramp.
De Nederlandsche regeering heeft, vol
gens een Reuterbericht van de N. R. Ct., dank
betuigd voor hef prachtige werk dat is ver
richt bij de redding van de overlevenden van
de Simon Bolivar. „Het heldhaftige'optreden
van officieren en lager personeel van de Ko
ninklijke Marine en de uitstekende ontvangst
van de overlevenden zullen niet spoedig wor
den vergeten".
De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-
Maatschappij heeft eveneens uitdrukking ge
geven aan haar groote waardeering voor de
vele diensten, welke torpedobootjagers, mij
nenvegers en andere vaartuigen bij het red
dingswerk hebben bewezen.
DE SPIONNAGE ZAAK.
Als een geridderde gevangenis
straf krijgt
Namens de justitie is aan de dagbla
den dringend verzocht in het belang
van het strafrechtelijke onderzoek
voorshands ceen verdere publicaties
te doen met betrekking tot de spion-
nage- en uniformenzaken.
Een tegenspraak.
Notaris mr. M. Slingenberg te Haarlem
verzoekt ons het bericht tegen te spreken,
dat mevr. van H., die betrokken is in de
spionnage-affaire, bij hem als secretaresse
op zijn kantoor in dienst is geweest en tijdens
zijn ministerschap door den heer Slingen
berg naar Den Haag is medegenomen, waar
zij toen een aanstelling kreeg bij het depar
tement van Sociale Zaken.
Naar de heer Slingenberg ons mededeelt,
is dit bericht ten eenenmale onjuist.
Een der arrestanten geridderd.
Een der van spionnage verdachte gearres-
leerde Rijksambtenaren, Van Hoeven, is of
ficier in de Orde van Oranje-Nassau. Bij
de instelling van de Orde, in 1892, werd
bepaald, dat dragers der eereteekenen van
de waardigheid vervallen worden verklaard,
wanneer zij onherroepelijk veroordeeld zijn
tot een vrijheidsstraf van méér dan drie
jaren. Iedere orde heeft in deze een eigen
regeling en het ligt voor de hand dat b.v.
de Militaire Willems-Orde strenger bepa
lingen ten aanzien van gestrafte ordedra
gers bevat dan de O.N.O.
Naar te Stockholm wordt vernomen,
zijn in Finland vijftig Italiaansehe
vliegtuigen aangekomen. De toestel
len zijn van Italië naar Finland ge
vlogen.
Acht gram suiker V^r persoon!
De minister van Economische Za
ken heeft bepaald, dat de distributie-
diensten losse suikerbonnen,
géén kaarten, kunnen verstrekken
voor de thee en koffie, welke m
raadsvergaderingen, enz. geschonken
wordt. Per persoon, en per dag
mag echter niet meer dan acht
gram suiker worden beschikbaar ge
steld.
De buitenlandsche censuur op
onze briefpost.
Dezer dagen maakten wij melding van de
Duitsche en Italiaansehe reacties op het feit
dat Nederland de Britsche censuur op zijn
briefpost (o.a. Indische mail) toelaat.
In de Maasbode lezen wij nu:
Als illustratie bij deze Duitsche en Itali
aansehe klachten is intusschen aardig een
fragment, van den omslag van een brief,
dien wij uit Rome ontvingen. (Het blad
drukt een facsimile van den omslag af.)
Een (iaarop geplakt strookje vormde een
sprekend getuigenis, dat de post uit het (be
vriende en) neutrale Italië al evenmin onge
hinderd den Duitschen bodem mag passee-
ren om zijn neutrale bestemming te berei
ken, maar dat de Duitsche censor even
nieuwsgierig is naar den inhoud van vreem
de brieven als zijn Engelsche collega.
Noodseinen van watervliegtuig.
De „Insuiinde" behoefde niet
meer te helpen.
Op de post van het reddingsstation Oost-
mahorn kwam gisteren bericht in, dat in
Noordwestelijke richting van het eiland
Schiermonnikoog een vliegtuig noodseinen
gaf en daalde.
De motorreddingboot „Insuiinde" van de
Noord- en Zuid Hollandsche Redding Mij.
voer onmiddellijk ter assistentie uit en ont
dekte, dat een Duitsch militair watervlieg
tuig buiten onze territoriale wateren bij de
monding van het Friesche gat gedaald was.
Het toestel bevond zich in de branding en
de positie der inzittenden was niet zonder
gevaar.
Twee Duitsche marinetreilers waren ech
ter in de nabijheid en trachtten een verbin
ding tot stand te brengen.
Na veel moeite slaagden de Duitschers
er in het vliegtuig op sleeptouw te nemen.
Men is daarop in noordelijke richting uit het
gezicht verdwenen. De „Insuiinde"' keerde
naar Oostmahorn terug.
ge
Weer vreemde vliegtuigen
signaleerd,
De regeeringspersdienst meldt, dat
gisterochtend vroeg een tweetal
vreemde vliegtuigen van onbekend
gebleven nationaliteit ten noorden
van den Haag zijn gesignaleerd. De
vliegtuigen werden door een batte
rij luchtdoelartillerie beschoten,
waarop zij van koers veranderden
en ons rechtsgebied verlieten.
Regeering steunt.
De regeering heeft aan de Aalsmeersche
seringenkweekers medegedeeld, aan de se
ringencultuur steun te willen verleenen, nu
het grootste afzetgebied, Engeland, is ver
loren gegaan. Van Dinsdag j.1. af wordt
voor doorgedraaide seringen een steunbe
drag betaald van 5 cent per tak voor de beste
kwaliteiten en van 2.5 cent per tak voor de
minder goede kwaliteiten.
Activiteit in de luch, v
fronten geen nieuws. 11 ii
Het Italiaansehe blad „Piccolo"
dat belangrijke concentraties "van aïïft
en troepen zijn gezien achter do West
de Luxemburgsche grens. lederen (i„ hii
den in de omgeving van Trier
pentransporten gezien.
grootek trof.
Beide partijen maken eensgezind k
dat er aan het Westfront niets bijzon i"!
gebeurd. In de lucht is groote activitouS is
weest. Op de Orkney-eilandon is
luchtalarm gemaakt. Een halfuur latfr e(
$llcs weer veilig gemeld. Men had p er4
andelijk vliegtuig boven de eilandc? Vii'
hoord. waana
Vliegtuigen boven de The^
Gisterochtend vroeg hebben niet h<«
de vliegtuigen boven de monding „aï,
Theems gevlogen. Zij werden door di>
lichten gevonden, twee toestellen zag
laag over het water vliegen en in n et'
oostelijke richting verdwijnen.
Een Duitsche tweemotorige ecndelA
voor de Oostkust van Engeland in yj'
stort. Het stoffelijk overschot van den f'
ger is aangespoeld en het wrak van k
toestel is op het strand geworpen.
onderstelt dat het toestel bezig Was Vet'
mijnen te leggen.
BEKEND GENERAAL UIT DEN
WERELDORLOG.
Op zijn landgoed Bruessow in de Ucker-
mark vierde de grijze Duitsche generaal-
veldmaarschalk von Mackensen gisteren
zijn negentigsten verjaardag. Uit binnen-
en buitenland ontving hij talrijke geluk-
wenschtelegrammen. Ook de Duitsche pers
wijdde aan den bekenden legeraanvoerder
uit den vorigen oorlog hartelijk gestelde
artikelen.
Het landgoed Bruessow werd aan von
Mackensen in 1935 door Hitier geschonken
op den dag van zijn 20-jarig jubileum als
generaal-veldmaarschalk.
Drie bombardementstoestellen
verongelukt: 14 dooden.
Bij Lucques (Italië) heelt zich een
ernstig vliegongeluk voorgedaan,
waarbij 14 personen om het leven
zijn gekomen. Drie bombardements
vliegtuigen, welke van Milaan op
weg waren naar Rome, zijn in de
buurt van Lucques verongelukt. Van
de m het geheel 18 personen tellen
de bemanningen der vliegtuigen kon
den 5 met hun valscherm behouden
dalen. De 13 anderen werden op
slag gedood. De oorzaken van het
ongeluk zijn niet bekend. Een der
vliegtuigen heeft in zijn val een
boer gedood.
Britsch schip vermist
NEUTRALEN LIJDEN WEER
ZWARE VERLIEZEN.
Officieel wordt medegedeeld, dat Britsche
oorlogsschepen het Duitsche mailschip Us
sukuma, metende 7834 ton, in het zuiden
van den Atlantischen' Oceaan buitgemaakt
hebben. Het is het derde mailschip, dat voor
Duitschland binnen tien dagen in hetzelfde
gebied verloren gaat.
Ondanks de pogingen van de bemanning
om het schip tot zinkon te brengen, za! het
wellicht gered kunnen worden en als prijs
naar een haven worden opgebracht.
ENGELSCH SCHIP VERMIST.
Uit Londen wordt gemeld, dat het sa
„Huntsman" metende 8196 ton, wordt vermist
Men neemt aan, dat het verloren is i
NEUTRALE SCHEPEN VERLOREN.
Verschillende schepen van neutrale landen
zijn weer verloren gegaan. Het 3500 ton me
tende Deensche s.s. „Ovetoft" is Zondag op
de Noordzee op een mijn geloopen en i
zonken.
Gemeld wordt, dat het Noorsche stoo
schip „Primula" (1024 ton), Maandagmiddag
na een ontploffing op de Noordzee is gezon
ken. Acht leden der bemanning worden ver
mist. - (.ij
Het Grieksche stoomschip Paralos
ton), dat een lading Duitsche steenkolen
aan boord had, is gisteren in de monding
van de Theems gezonken. De eerste officier
en twee machinisten zijn gedood.
(Niet officieel)
2de klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 6 December 1939
Hooge Prijzen
1000.— 5108 14259
100 2012 14712 18484 20881
Prijzen van 30.—
1130 1271 1289 1320 2541 2607 2835 2®
2866 3077 3196 3420 3732 3940 4189
4735 4742 5160 5289 5442 6022 6339
6999 7304 7336 7568 8038 8054 8955
9141 9169 9307 9384 9602 9696 9900
10419 10474 10767 11419 11740 12210 12348
12854 13172 13331 13350 13536 13818 13932
14026 14291 14747 14787 14861 15212 15532
15907 16131 16246 16310 16834 17455 1<48'
17843 18159 18290 18922 19111 19355 19710
20023 20038 20321 20423 20436 20455 20660
20836 21310 21373 21532 21554 21754
SCHAGEN, 7 Dec. v l6o, 'J
15 Geldekoeien (magere) f if-
idem (vette) f 160—265. 8 kalfkoeien f
250, 23 vaarzen 70—UO. 22 Kra-so 0M vet!l
GO, 37 nuchtere kalveren 6—18, in j
schapen 22—26, 400 overhouders
bokken en geiten 38, 5 varkens
25.—, 78 biggen 7-19, konijnen
kippen 0.50—1.25.
AMSTERDAM. 6 Dec. -ie k'(
Veemarkt. 154 vette kalveren.
80—86 ct., 2e kw. 70—80 ct.. 3® „uclitt'1
ct. per Kg. levend gewicht; 3J Mnsj
kalveren f 12 per stuk, 38
vleeschvarkens, wegende van 90—' ve',!
73 ct., zware varkens 69—73
vhtgff*1;
uit Denemarken. Overzicht: Vette
varkens 69—73 ct. per Kg. ®lac ^"nderf!
Aangevoerd 2 wagons 8®s'ac,,„Hp kah'
ren. korte aanvoer, handel stuft,
hooger. Nuchtere kalveren, wei"'*
handel vlug, hooge prijzen. vm teW
nig aanvoer, geen handel, ongev
prijzen.
ALKMAAR, 6 Dec.
Andijvie 7—8.50, appelen k"1
kool 4.90-7.90. druiven li-14-
2.10, groene kool 2—2.80, peren 11
3.50—4. peterselie 2.10—2-00, roa, 0^'
-3.40. selderie 2.60-3.60. or#,
tomaten 5.20 10.00. uien 1-60r^, w#
2.102.80, boswortelen 5.50 r.oo,
7.508.50, idem II 5.50. npC,
BROEK OP LANGENDTJK. 80. fiK
Uien 2.40—2.70. drielingen 1-' rw
2.802.90, gele nep 4.70. peen
kool 2.30—2.60. andijvie
NOORDSr.ITARWOUDE. 7Ve r,if0 "ld
Groote muizen 1.80—2.20. hj- F
uien 2.50—2.90. drielingen 1
2.70-3.10, gele nep 4.70. poon ero<
de kool 2.30—3. gele kool 2-l'C~" Jli4*1'
kool 2—2.10, D. witte kool 1.60,
-2.30.