nes autonomie aangetast? SPERBALLONS in Nederland Duur en omvangrijk werk! Churchill: Sneltrein grijpt twee vrachtauto's: Tweede Kamer Schema voor de verdediging van Curagao Oorlogsrisico voor de post Telefoon en staat van beleg Postvluchten op Indië Ongewenschte vreemdelingen in de hoofdstad Prof. dr. Brugmans overleden Den Haag snoept Amsterdam een vlieg af „Duitschland mag niet alles weten" Laatste woord over de verdee ling der vlootkosten aan den Ne- derlandschen wetgever. Weer een pleidooi voor slagkruisers. - De bescherming van onze scheepvaart. Gisteren zette de Tweede Kamer de de batten over de begrooting van Koloniën voort. Over de verdeeling der vlootkosten tusschen Ned. Indië en Nederland is men nog niet uitgesproken. De heer Bajetto (r.k.) zegt, dat het schijnt, dat de financieele autono mie van Indië wordt aangetast; de regeering hier te lande stelt de bijdrage eenzijdig voor. Van de vlootkosten zal nu de bijdra ge van 7V2 op 5 millioen is teruggebracht Indië 2V2 millioen meer hebben te beta len. zonder dat de Volksraad daar tevoren in is gekend. Wat wordt voorts verstaan onder een practische formule, die wordt vastgesteld? Het is beter, dat volgens vaste wettelijke regelen te werk wordt gegaan. Reden voor conflicten wordt dan ook weg genomen. Spr. erkent echter dat in de practijk de thans steedis wisselende omstan digheden een beletsel kunnen zijn. De West is er óók nog! Spr. zou een afzonderlijk eskader voor de West prefereeren, als niet de kosten een beletsel zouden vor men. Spr. bepleit oprichting van een vliegtuig-afdeeling van negen bommenwerpers voor de verdedi ging van West-Indië. De heer van Kempen (lib.) zegt dat de minister de redelijkheid heeft aangetoond van de tegenwoordige regeling der verdee ling van de vlootkosten tusschen Neder land en Indië. Curacao, dat in opbloei is gekomen, zou 'n deel der defensie-kosten voor eigen rekening kunnen nemen. De minister heeft zoo ziet spr. het de situatie ten aanzien van Oost-Indië in den ministerraad opengelegd (de heer Ba jetto interrumpeert, beroept zich op de Indische staatsregeling). Er is hier geen ingrijpen in de financieele zelfstandigheid van O. Indië, spr. verwacht jujst, dat de regeering rekening wil houden ook met fi nancieele moeilijkheden van Indië. De heer Wagenaar (a.r.) zegt dat zijn frac tie tegen de hoofdgedachten van de tegen woordige regeling geen bedenkingen heeft. Alleen zou spr. gaarne zien dat er aan de regeling een bepaald percentage ten grond slag werd gelegd. Daaruit zou volgen of er moest zijn een bijdrage van of aan Neder land, al naar omstandigheden. Minister Weiter aan T woord. De minister van Koloniën, de heer Weiter is erkentelijk voor den ondervonden steun in verband met de verdeeling der vlootkos ten. In de tegenwoordige omstandigheden is de regeling van thans voorloopig in de practijk de beste. Strikt genomen wordt de bijdrage eenzij dig vastgesteld, doch daar gaat uitvoerige correspondentie met den Gouverneur-gene raal en overleg in den Volksraad vooraf. Vervolgens wordt de bijdrage in het kabi net in Nederland behandeld, en daar wordt met de meening van den Volksraad ernstig rekening gehouden. Zelfs bij een bepaalde regeling zou toch het laatste woord zijn aan den Nederland- schen wetgever. Ook over de vermindering van 71/?, op 5 millioen is uitvoerig met Indië overleg ge pleegd. Men heeft het voorbehoud gemaakt, op een en ander terug te komen bij de behan deling der a.s. vlootplannen. Doch dan komt men tot een geheel anderen onzet, ook t.a.v. het standpunt „bouwkosten in Nederland, exploitatiekosten in Indië. De qeheele Indische vlootkwestie zal dan op- de helling moeten komen. De heer Effendi wil Indië heelemaal niet laten bijdragen, dat is een stelling voor een debatingclub maar niet voor een ernstig parlement! Er wordt onder leiding van den gouver neur-generaal door majoor Giebel een schema ontworpen voor de verdediging van Curacao; daarin zal ook de luchtvaart zijn betrokken. Overigens zal de practijk zijn af te wachten. (Majoor Giebel iis lid van den Generalen Staf van het Kon. Ned. Ind. leger en leeraar aan de Hoogere Krijgsschool te 's-Graven- hage Red.) Nadat de minister bij de afd. Curacao ver klaard heeft, dat de instelling van 'n wel vaartfonds in overweging is, wordt dit be- grootingshoofdstuk z. h. st. aangenomen, Defensiebegrooting 1940. Een aanvang wordt gemaakt met de behandeling van de defensie-be- grooting voor 1940. Het anti-revolu- tionnaire lid de heer Duymaer van Twist, bepleit o.m. versterking van de vloot met slagkruisers. Er gaat ook meer preventieve werking van uit dan van een lichte vloot en vlieg tuigen. Men schrikt af vor de kosten, maar die nopten ook niet worden overdreven. Rij den bouw van slagkruisers komen alle gelden ons eigen land ten goede. Ook het perso neelsvraagstuk is ten deze op te lossen. Spr. dringt aan op spoed. De heer Ruijter (r.k.) dringt aan o.m. op het verstrekken van boter aan de militairen, in plaats van margarine. Spr. hoopt, dat de aarde van den Nederlandschen landbouw door dezen minister zal worden erkend. De liberale afgevaardigde, dr. Vos, wijst o m. op het groote belang van vaccinatie van de militairen tegen pokken, typhus en para- typhus. De heer Van der Zaal (a.r.) keurt het af, dat vele veldpredikers lid zijn van „Kerk en Vrede". Wat de ontspanning betreft, wake men tegen „lolmakerij". De vrijgezel-soldaat. De heer Van Sleen (s.d.) komt op voor de belangen van de werkloozen en ongehuwde zelfstandigen, welke hij bij de kostwinners vergoedingen niet voldoende in het oog ge houden acht. Ook moeten de oud-gepensionneerden bij Land- en Zeemacht eindelijk eens uit het „moeras" worden gehaald. Spr. vindt het voorts onrechtvaardig, dat sommige werven niet voor den aanmaak van klein vlootma- teriaal worden aangewezen. Levensgevaar voor zeevarenden. De heer Kievit (soc. dem.) bepleit een com missie, waarin de marinestaf, scheepvaart inspectie, reedersvereenigingen enz., zitting hebben, teneinde bepaalde regelen te ont werpen, tot bescherming der koopvaardij vloot en der opvarenden; o.a. bindende bepa lingen omtrent de voorziening met parava- nes. Daar Nederland geen oorlogvoeren de is, moet het defensief bewapenen van handelsschepen zoolang moge lijk worden uitgesteld, aldus spr. Hedenmiddag worden de beraadslagingen voortgezet. Afzenders moeten het dragen In verband met ingekomen verzoeken om schadeloosstelling voor pakketten, welke met het s.s. „Simon Bolivar" verloren zijn gegaan, wordt er aan herinnerd, dat inge val van overmacht, waartoe ook scheeps rampen behooren, welke direct of indirect door een oorlogshandeling zijn veroorzaakt, geen recht op schadeloosstelling bestaat. Het mogelijke wordt gedaan, om ook in oorlogstijd het pakketvervoer met het bui tenland, met inbegrip van de Nederland- sche overzeesche gewesten, voortgang te doen vinden. Het oorlogsgevaar ter zee en de maatregelen,'welke in de oorlogvoerende landen zijn getroffen, als onderzoek en eventueele in beslagneming, vormen een bijzondere bron van risico's, waarvoor, over eenkomstig de internationaal vastgestelde regelen, door den postdienst geenerlei aan sprakelijkheid kan worden aanvaard. Deze bijzondere risico's hebben er trouwens toe geleid, dat sedert 1 September j.1. pakket ten voor het buitenland uitsluitend op ri sico der afzenders ter verzending worden aangenomen. Regeling van hebber. den Opperbevel- De Opperbevelhebber van Land- en Zee macht heeft een telegraaf- en telefoonrege ling vastgesteld, die gister in werking is ge treden. Hierin zijn algemeene regelen ge steld, waaronder ontheffing van de schor sing van telegraaf- en telefoonverkeer wordt verleend in het in staat van beleg verklaar de gebied. Geen ontheffing wordt o.a. ver leend voor telegrammen in geheimschrift, telegrammen en telefoongesprekken zonder inhoud of waarvan de inhoud geen algemeen verstaanbaren of aannemelijken zin ople vert en voor telegrammen of gesprekken in een andere taal dan het Nederlandsch, Duitsch, Engelsch of Fransch. Evenmin wordt ontheffing verleend voor het overbrengen van telegrammen en voor het voeren van telefoongesprekken, voor zoo ver de inhoud door het militair gezag in strijd wordt geacht met de belangen van den staat of de openbare orde. BEMANDE KABELBALLON TER ZEE? Nederland zal. zooals wij Dinsdag jl. meldden, het middel van de ka belballon-versperringen gaan toe passen en het ligt voor de hand, dat men te onzent nog wat vreemd te genover dit nieuwe defensieve mid del staat. Ons land heeft op het ge bied van het ballon-varen nimmer een vooraanstaande plaats ingeno men; eerst van 1935 af, toen de Haagsche Ballonclub werd opge richt "met het doel, de ballonsport tot de massa te brengen, nam do oude wijze van luchtvaren weer toe. Wat Neerlands dant vertelde. balloncomman- Wij hébben den heer J. Boesman, den eersten gebrevetteerden luchtballon-comman dant in ons land, en voorzitter der H.B.C. gevraagd, of er vanwege zijn organisatie, welke mede is aangesloten bij de Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart en de Nederl. Ballonsportvereeniging ook activiteit uit gaat ten aanzien van de kabelballons. De heer Boesman deelde ons mede, dat hem vanwege Defensie wel eenige inlichtingen werden gevraagd, maar dat men in mili taire kringen-zelf het systeem der sperbal lons druk aan het bestudeeren is. Acht sperballons neergeschoten. Tot nu toe aldus de heer Boesman verder werden een achttal buitenlandsc'ne sper-ballons, welke boven ons land kwamen drijven, neergeschoten en thans worden de ze ballons van alle kanten bezien. Zoo werd op Waalhaven een Fransche ballon na langdurige beschieting neergehaald en er werden ongeveer 1600 kogelgaatjes ge constateerd, zoodat het „incasseeringsvermo gen der gevaarten zeer groot moet zijn! Geen vrije ballonsportl Voorloopig is het niet waarschijnlijk dat de H.B.C. of de Nederl. Ballonsportvereeni ging bij het sper-ballon-vraagstuk betrokken zullen worden, aangezien dat zoo geheel verschilt van de vrije ballonsport. De kabel ballons worden immers niet bemand! Ech ter kunnen de beoefenaren der ballonsport wel nuttig werk verrichten ten aanzien van bemande kabelballons. De heer Boesman deelde mee, dat men vanwege zijn club in scheepvaartkringen be langstelling wil wekken voor de bemande kabelballon ter zee. Bij convooien wordt dan het voor op varende schip voorzien van een kabelballon, waarvan de waarnemer tot op grooten afstand de water vlakte kan overzien. In Nederland werd dit systeem nog niet toegepast, terwijl het toch stellig groote voor deden zou kunnen bieden. Op onze vraag of de vrije ballonvaart in deze tijden in ons land geheel stil moet blij ven liggen, antwoordde de heer Boesman, dat zijn club helaas nagenoeg tot werkloos heid is gedoemd. Wedstrijden met „spring-ballons". Wel zijn plannen ontworpen om vooral voor de gemobiliseerden ten plattelande ontspanningswedstrijden te organiseeren met zg. „spring-ballons",dat zijn ballonne tjes van ongeveer 110 kubieke meter in houd, welke amper in staat zijn een mensch eenige meters van den grond op te tillen. De aardigheid ervan is nu, dat de persoon, die aan de ballon hangt, telkens met zijn voeten den grond raakt en dus keer op keer „een zetje" moet geven, waar na hij weer even opstijgt en op de vleuge len van den wind verder drijft, om even later weer den bodem te bereiken, enzoo- voorts. Ook hoopt men voor de militairen kabelballons-opstijgingen (met bemanning) te kunnen organiseeren. De waarde der sper-ballons. Wat de bemande ballons-captif betreft vroe gen wij den heer Boesman, of deze ooit in ons leger gebruikt zijn. Wij kregen een ont kennend antwoord die zijn misschien alleen van waarde voor verkenning in versperd binnenlandsch gebied maar overigens zijn zij te trefbaar De onbemande sperballons hebben dan ook alleen waarde bij duister nis en bij lage bewolking, als de ballons on zichtbaar gemaakt kunnen worden. De nor male hoogte der ballons is 3000 meter maar ze worden wel eens tot 10.000 meter hoogte gebracht. Onze zegsman sloeg de waarde van deze versperringen niet al te hoog aan en z.i. zal een speciale verdedi ging van de ballons door vliegtui gen wel noodig zijn. Echter vond hij, dat de aanwezigheid der ballons op den vijand een deprimeerende uit werking kan hebben, aangezien deze steeds bedreigd wordt door verrader lijke mogelijkheden. Want de bal lons hebben nimmer een vaste plaats, omdat de kabels aan auto's worden bevestigd, die dus van plaats kunnen veranderen telkens. Zoo zal het nieuwe middel stellig voordee- len bieden, maar de heer Boesman liet wel duidelijk uitkomen, dat de toebereidselen omvangrijk en duur zullen zijn, juist omdat wij hier zoo weinig op dergelijke voorzie ningen zijn voorbereid, Hieronder een afbeelding van de Fransche sperballons. Magnetische mijn was niets nieuws voor Engeland. CIJFERS OVER DE VERLIEZEN. De eerste lord der admiraliteit Churchill, heeft in het Lagerhuis een overzicht gege ven van den oorlog ter zee. In den loop van zijn redevoering zeide hij o.m., dat de voornaamste aanvallen van den vijand geconcen treerd zijn geweest op de Britsche vloot en op den Britschen zeehan del. „Wij hebben nog steeds 2000 schepen op zee en tusschen de 100 en 150 schepen loopen dagelijks de havens van het Vereenigd Konink rijk alleen in en uit". Vernietiging gaat normaal voort. Do vernietiging der duikbooten gaat nor maal voort en geschiedt, in overeenstem ming met de raming, die ik het huis gege ven heb, in 'n tempo van twee tot vier per week, d.w.z. een tempo, dat, naar wij geloo- ven, hooger is dan het vermogen van Duitsch land om vervangende duikbooten te bou wen". Sprekende over de ramingen, volgens wel ke Duitschland in 1940 400 duikbooten zal bezitten, zeide Churchill: „Wanneer zij deze schepen produceeren volgens het kettingstel- scl, vraag ik mij af, of zij gcz.agvoerders en bemanningen volgens een soortgelijk systeem voortbrengen. Wanneer dat zoo is, lijkt het waarschijnlijk, dat ons vernietigingstempo een soortgelijke uitbreiding zou kunnen on dergaan." Behalve de gewapende koopvaardijkrui- sers hebben wij reeds meer dan 1000 koop vaardijschepen voor zelfverdedigingsdoel einden bewapend. Het zal niet lang duren of wij hebben 2.000 op die wijze gewapende schepen. Deze koopvaarders vuren terug, wanneer zij worden aangevallen, volgens de oudste rechten ter zee". „De doeltreffendheid van de toegepaste opsporingsmethode wordt steeds meer bewe zen en aangezien onze marge bij de jacht- vaartuigen toeneemt, zal de beproeving, waaraan de duikboot wordt onderworpen, steeds strenger worden. Het convooisysteem is thans in volle werking. Zeer weinig sche pen, die in convooi varen, zijn aangeval len, en nog niet een op de 750 is tot zinken gebracht". Het is een merkwaardig soort oorlog voor de Duitsche vloot, waarin deze, weggedreven van haar verklaarden vijand, zich troost door amok te loopen onder de neutrale schepen. Dit feit moest eigenlijk een aanmoediging zijn aan de neutralen om hun schepen te verhuren aan Engeland voor den tijd van den oorlog. Magnetische mijn geen geheim. De magnetische mijn is nieuw noch ge heimzinnig. Haar geheimen zijn ons bekend en in feite waren de voorbereidingen voor de tegenmaatregelen reeds ver gevorderd voor de eerste magnetische mijn in Britsche wateren werd gelegd. Ik wil de grootte of de intensiteit der krachtsinspanning niet on derschatten, welke vereischt zal zijn om het hoofd te bieden aan deze laatste manifesta tie van nationaal socialistische cultuur. Misschien zal ik na Kerstmis in staat zijn dienaangaande meer inlichtingen te ver strekken. Voortgaande zeide Churchill: „Wij zijn den oorlog begonnen met een koopvaardij van 21.000.000 ton, waarvan gedurende drie maanden 340.000 ton verloren is gegaan. Het netto verlies echter, rekening houdende met de buitgemaakte tonnage, bedroeg slechts 50.000 ton. Voor iedere 100 ton Britsche sche pen, die tot zinken werden gebracht, zijn 110.000 ton Britsche havens binnengeloopen, havens, die, zooals men zegt, van alle kan ten belegerd worden in de eerste drie oor logsmaanden. In November is bijna een kwart millioen ton schepen onze havens binnengeloopen of uitgevaren voor iedere duizend ton, die tot zinken werden gebracht Churchill gaf toe dat de prijs voor de be scherming hoog was door het verlies van oorlogsbodems, doch, aldus besloot hij, op het oogenhlik zijn wij bezig met den bouw van bijna 1.000.000 ton oorlogsschepen van alle klassen, waarvan reeds veel in een ge vorderd stadium verkeert. Onze verliezen aan oorlogsschepen in de eerste drie maanden vand en oorlog van 1914 waren bijna twee maal zoo groot als die, welke wij thans ge leden hebben. Op de uitreis bereikten de „Oehoe", Bas ra en de „Nandoe" Bandoeng. Op de thuisreis landde de „Reiger" te Jodhpur. Overwegwachter waagt te vee'. Eén doode. Gisterochtend is aan het Opoe! te Amerr foort een ernstig ongeluk gebeurd. Aan weerszijden van de Eem be vindt zich ter plaatse een overweg. Beide spoorwegovergangen worden door één beambte bediend. Doordat de overwegwachter eenige auto's de gelegenheid wilde geven te passee- ren, was de verkeersboom niet meer te sluiten. Op elk van beide overwe gen werd een vrachtauto gegrepen door den sneltrein naar Enschede, die om 9 uur 59 uit Amersfoort ver trok. De eene wagen werd ernstig beschadigd, doch de beide inzittenden, de expediteurs B. uit Amersfoort, vader en zoon, kwamen er zonder letsel af. De andere auto daarentegen werd geheel versplinterd en kwam in de Eem terecht. Een der inzittenden, een zekere S. uit Breukelen—St. Pieter, trachtte onder de spoorbrug door naar den wal te zwemmen. Toen men hem op het droge had, bleken de levensgeesten te zijn geweken. Men weet niet, hoeveel menschen in den wagen zaten. Politie, militairen en burgers zoeken naar eventueele andere slachtoffers. Negen personen aangehouden, De afdeeling vreemdelingendienst van de hoofdstedelijke politie zet haar nasporingen naar de verblijfplaats van vreemdelingen, die daar ter stede vertoeven, zonder in het bezit te zijn van een geldig paspoort of een verblijfsvergunning, met kracht voort. Gis teravond zijn wederom een negental perso nen bij het hoofdbureau aangebracht, die niet in het bezit van zoodanige papieren waren. Historicus van grooten naam. Op 71-jarigen leeftijd is gistermorgen te Amsterdam overleden de oud-hoogleeraar prof. dr. H. Brugmans. Tot het vorig jaar, toen hij den 70-jarigen leeftijd bereikt, heeft prof, Brugmans het hoogïeeraarsambt in de algemeene geschie denis aan de Universiteit van Amsterdam vervuld. Met dezen geleerde is een Nederlandsch historicus van grooten naam en uitzon derlijke kwaliteiten heengegaan. Zijn dood beteekent met name voor de hoofdstad des lands een gevoelig verlies, want aan Am sterdam, tot welks bekendste figuren hij behoorde, had prof. Brugmans, hoewel Groninger van geboorte, zijn hart verpand. Recidivist aangehouden. De politie van het bureau Marnixstraat te Amsterdam heeft gisteren achter het net gevisoht. Haagsche collega's zijn haar te vlug afgeweest. Het betrof hier een man met een zwaar beladen strafregister, die een advertentie had gezet in de kranten, waarin hij colpor teurs vroeg. Alvorens deze echter een goed, betaalde betrekking konden krijgen, moest een bedrag, varieerende tusschen 20 en 50 gulden, worden gestort. Zoowel van hun geld als van de betrekkin gen .welke waren aangeboden, zagen de sol licitanten nooit iets. Dinsdagavond besloot de politie in te grijpen, doch toen recher cheur Blonk zich bij de woning van den man vervoegde, bleek de man reeds te zijn gearresteerd op last van de politie te 'sGra- venhage, die met hem voor een andere kwes tie nog een appeltje had te schillen. Zijn zonden in Amsterdam bedreven, zullen ech ter nj^t vergeten worden. Schade aan Engelsche schepen maakt Churchill niet zoo gauw bekend! In het Lagerhuis heeft de Labouroppositie critiek uitgeoefend over de wijze, waarop door Engeland den zeeoorlog wordt gevoerd en speciaal werd onder de loupe genomen het alleen varen van hulpkruisers, hetgeen men onverantwoordelijk achtte. Men wees hierbij op het geval van de Rawalpindi, welk schip door een overmachtigen tegenstander werd vernietigd. De liberalen sloten zich bij de Zienswijze van Labour aan. Opnieuw werd gevraagd de verliezen eerder te pubh- ceeren. Churchill antwoordde dat er eenige vertraging was geweest in het bekendmaken van verliezen tengevolge van optreden van den vijand. Wat echter de berichtgeving over schade betreft, deze zaak moet beoor deeld worden met het oog op den militairen toestand. Schade wordt in vele gevallen snel hersteld en er is geen reden, waarom men den vijand zou toestaan kennis te dragen van den toestand der Engelsche schepen op ieder oogenhlik. Spr. is niet voornemens schade te pu'oliceeren alvorens die in bree- den kring bekend is geworden, tenzij hij ro den heeft te gelooven, dat de viiand o11 -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 2