Een nieuwe uitvinding tegen mijnen Vrachtauto verongelukt Eventueele steunverhooging Geredden van de „Spaarndam" thuis Nederland dankt Engelsche marine Beperkt treinverkeer voor burgers Mondje toe! Duitscher óók nieuwsgierig Von Mackensen negentig jaar Vliegramp in Italië Marktberichten Veel goedkooper dan paravanes Laatste telexbericht Drie dooden Italiaansche vliegtuigen naar Finland Het kopje koffie in den raad Duitscher daalt bij Schiermonnikoog Ons rechtsgebied geschonden Doorgedraaide seringen Troepenconcentraties achter de Westwal Duitsch schip buitgemaakt 482e STAATSLOTERIJ VOOR DE MARINE EEN SPECIALE CONSTRUCTIE. Wij zitten in de kamer van een eenvoudig en bescheiden burger, aldus het Yksbl. Voor al bescheiden. Want de man heeft een voor ons land buitengewoon belangrijke uitvin ding gedaan, doch wenscht zijn naam voor- loopig niet naar buiten bekend gemaakt te zien. „Het gaat niet om mijn naam, maar om mijn uitvinding, meneer", is zijn simpele verklaring. En die uitvinding mag er zijn! Het is niet meer of minder dan een toe stel, dat menschelijkerwijze gespro ken een schip afdoende beveiligt te gen het gruwelijke mijnengevaar. Een toestel dat bovendien groote voordeden schijnt te bieden hoven de paravanes die bijna niet te krijgen zijn, terwijl de nieuwe vinding hoven- dien veel goedkooper is. De uitvinder heeft nog geen octrooi aan gevraagd en het is dus begrijpelijk, dat hij in den beginne wat vaag blijft en aarzelt, ons bijzonderheden te vertellen. Maar langzamer hand krijgen wij hem toch aan het praten en dan vertelt hij in den vorigen oorlog zelf op mijnenvegers en -leggers te hebben ge werkt; zeer gevaarlijk werk, dat hem deed denken over mogelijkheden, die het risico zouden kunnen verkleinen. De vaart wordt niet verminderd. Toen Mars enkele maanden geleden op nieuw zijn zware hiel op ons werelddeel zet te, ging de uitvinder zijn plannen op papier zetten. De oud-minister van Waterstaat, jlir. ir. Van Lidth de Jeude, verleende een intro ductie voor Defensie en een nautisch des kundige der Marine noemde de vinding na de teekeningen enz. nauwkeurig te hebben onderzocht, „de vrucht van ernstige studie". Deze deskundige had slechts één bezwaar, n.I. dat het oorspronkelijke toestel eenige vaartvermindering van het schip (ca. drie mijl, tegen de paravanes een mijl) tot gevolg zou hebben. Een bezwaar, dat intusschen is opgeheven, daar een herziening der plannen er thans toe geleid heeft, dat het apparaat de snelheid van het schip in het geheel niet vermindert! Kosten: een vijfde van paravanes. Zooals de paravanes in stellen van twee moeten worden gebruikt, is dit ook met de nieuwe vinding het geval, d.w.z. schepen tot ongeveer 75 meter lengte kunnen met twee volstaan; grootere vaartuigen hebben er vier noodig. Hier dient echter niet bij vergeten te worden, dat het nieuwe appa raat slechts ongeveer 1/5 zal kosten van een paravane en dat het bovendien verschil lende onderdeelen bevat (de kostbaarste van het heele instrument), die in vredestijd in het normale scheepvaartbedrijf uitste kend bruikbaar zijn en die er zonder veel moeite uit kunnen worden verwijderd. Het toestel doet de snelheid van het schip niet verminderen, omdat het zichzelf voortbeweegt door een schroef, die door een electromotor wordt aangedreven. Twee toestellen hangen aan een laadboom of iets dergelijks vóór de boeg van het vaartuig en bij grootere schepen komt er mid scheeps aan elk boord één bij. Roeren houden het toestel dat op elke diepte kan worden ingesteld recht en op de vereischte diepte. Slingeren van het ap paraat als gevolg van ruw weer, hebben het inschakelen van een motortje tot ge volg, dat de roeren verplaatst en de oor spronkelijke stand herstelt. In de schaar. Een electrisch aangedreven ketting met verschillende haken draait langs het c.a. 15 meter lange appa raat, grijpt de mijnkabels en brengt deze in een schaar, die zich aan het einde van het apparaat bevindt, dat het verst van het schip is ver wijderd; deze schaar knipt kabel of ketting door en maakt de mijn dientengevolge onschadelijk. Signalen. Telkens al het apparaat met een mijn- kabel in contact komt, geeft het een sig naal. Hetzelfde gebeurt als de mijnkabel al dan niet wordt doorgeknipt. Ook een even- tueele storing wordt gesignaleerd en een klein verklikkerkastje op de brug vertelt precies wat er gaande is, zoodat men bij het navigeeren met de aanwezigheid van een mijn onmiddellijk rekening kan hou den of maatregelen kan nemen, wanneer de verklikkers aangeven, dat er een storing is opgetreden. Het toestel heeft groote voordeelen boven de paravanes. Bij gebruik van het laatste beschermingsmiddel moet het schip een ze kere vaart loopen. wil de paravaan kunnen werken (8 mijl) Bovendien moet een para vaan minstens een diepte van 7 vadem of 12.60 meter ter beschikking hebben, terwijl het nieuwe toestel op elke verlangde diepte werkt en hij elke snelheid, zelfs als het schip stil ligt. Ook in nauwe vaarwaters. Het toestel maakt een haan vrij van 10 meter voor het schip tot 15 meter buiten de grootste breedte van het schip. Hierdoor kan het achterschip zoo noodig zonder gevaar 60 meter gieren, terwijl een schip van ca. 150 meter lengte en 19 tot 20 meter breedte, zonder gevaar voor koersverandering een bocht, kan beschrijven met een straal van 150 meter. He', nieuwe apparaat kan dus ook in nauwe vaarwaters worden toegepast. Het weegt ca. 1500 kg. Ook voor de marine. Ook voor marine-gebruik biedt 't mogelijkheden, waarvan de uitvin der overtuigd is, dat noodlottige ram pen, zooals die met H.Mrs. „Willem van Ewijck" en „Jan van Gelder", absoluut niet meer behoeven voor te komen. Hij heeft nl. een constructie be dacht, waarbij twee onderling ver bonden sloepen, elk een van de nieuw uitgevonden apparaten onder zich hebben. Het stel vaart een flink eind vóór een mijnenveger uit en ontvangt via een sleepkabel stroom van het grootere schip, dat daardoor komt te varen in water dat reeds van mijnen ontdaan is. De mijnen vegers kunnen dan, zooals thans, in combinatie een zeegedeelte van mij nen zuiveren, terwijl ze zelf geen ge vaar loopen. Kostbaar materiaal en nog kostbaarder menschenlevens kunnen hierdoor in de toekomst ge spaard blijven. Nu nog het geld. De uitvinder zal zich dezer dagen tot de groote scheepvaartmaatschappijen en verze keringsinstellingen op scheepvaartgebied wenden, met verzoek een kleine commissie van deskundigen te benoemen om zijn re sultaten te toetsen. Hij twijfelt er niet aan, of de rechtstreeks belanghebbenden (rede rijen en verzekeringsinstellingen) zullen tot medewerking bereid worden gevonden. Uit de mededeeling van de contactcommissie van organisaties van werknemers ter koop vaardij blijkt voldoen duidelijk, dat het per soneel niet enthousiast is, onder de huidige omstandigheden de zeeën te blijven bevaren. Ook in personeelskringen zal dus ongetwij feld het noodige worden gedaan, opdat deze uitvinding zal kunnen worden verwezenlijkt. De uitvinder heeft daar zelf de middelen niet toe. Maar dit mag de toepassing zijner vin ding, die voor ons land van de grootste be- feekenis belooft te worden, niet in den weg staan. De oorlog ter zee heeft al te veel on schuldige slachtoffers geëischt, om niet ieder serieus afweermiddel tegen het mijnenge vaar een goede kans te geven. Het nieuwe apparaat kan door vele fabrieken in eigen land worden vervaardigd. Het levert dus telkens nieuw werk op en het toestel kan in tegenstelling tot de paravanes in betrekkelijk korten tijd worden vervaardigd en geleverd. De zaak nog niet aan een beslis sing toe? De mededeeling van den minister van Sociale Zaken verleden week in de Tweede Kamer gedaan, dat waar schijnlijk deze week over eventueele verhooging van steun-uitkeeringen met het oog op de prijsstijgingen be slist zal worden, doet de betrokke nen reikhalzend uitzien naar berich ten daaromtrent. Echter hebben wij bij navraag ter bevoegder plaatse den indruk gekregen, dat de zaak thans nog niet aan een beslissing toe is; men wacht blijkbaar nog op ge gevens en adviezen. De moeilijkheid schijnt vooral te schuilen in de vraag, of er sprake kan zijn van terugwer kende kracht bij de eventueele ver hooging en tot hoever die dan zou den moeten gaan. Intusschen betracht men ten departe- mente de gewenschte voortvarend heid en het is wel zeker, dat uiterlijk aan het begin van de volgende week de beslissing bekend zal worden. Nog twee Nederlanders in Enge land achtergebleven. Negen en twintig opvarenden van de „Spaarndam" zijn gisteravond omstreeks 7 uur met den Belgischen trein te Rotterdam aangekomen. Zij waren 's ochtends om 8 uur uit Lon den vertrokken en arriveerden om 12 uur te Oostende, waar zij een half uur later op den trein stapten. De ontvangst door wach tende familieleden op het station te Rotter dam was natuurlijk allerhartelijkst, zoodat menig treffend tafreel van blij weerzien te aanschouwen viel. Maar toch was er ook nog teleurstelling, en wel bij hen, die hun verwanten op het perron niet ontdekten of bij de wachtenden, die hun man. zoon of verloofde niet uit den trein zagen stappen. Dit laatste vond zijn oorzaak in het feit, dat de trein ook in het Beursstation had gestopt. Hier hadden verscheidenen hem verlaten, niet wetend, dat verwanten aan het D.P. sta tion stonden te wachten. Twee opvarenden van de „Spaarndam" zijn thans nog in Engeland, nl. de stuur mansleerling Mijnders. die in een zieken huis wordt verpleegd, en kapitein F. H. Dobbenga, die is achtergebleven om de loo- pende zaken te regelen. Voor reddingswerk bij de Simon Bolivar-ramp. De Nederlandsche regeering heeft, vol gens een Reuterbericht van de N. R. Ct., dank betuigd voor het" prachtige werk dat is ver richt bij de redding van de overlevenden van de Simon Bolivar. „Het heldhaftige'optreden van officieren en lager personeel van de Ko ninklijke Marine en de uitstekende ontvangst van de overlevenden zullen niet spoedig wor den vergeten". De Koninklijke Nederlandsche Stoomhoot- Maatschappij heeft eveneens uitdrukking ge geven aan haar groote waardeering voor de vele diensten, welke torpedobootjagers, mij nenvegers en andere vaartuigen bij het red dingswerk hebben bewezen. In den afgeloopen nacht is een groote vrachtauto, geladen met fruit, te Deil in een sloot gereden. De drie inzittenden zijn om het leven gekomen. De slachtoffers zijn de fruithandelaren J. Verwey en W. M. Heicoop, beiden uit Den Haag, de chauffeur, N. W. de Wit, was uit Bodegraven afkomstig. De wagen kwam van de fruitveiling te Geldermalsen en reed op den rijksweg om via UtrechtDen Bosch naar Den Haag te rug te keeren. Bij het nemen van een bocht is de chauf feur van den weg gegleden, waardoor het voorstel van den wagen in een sloot terecht kwam. Door den schok schoven de kisten naar voren, tengevolge waarvan de cabine werd ingedrukt. Toen men de drie inzittenden uit de ca bine had bevrijd, bleken de levensgeesten reeds geweken. De lijken zijn naar het Gast huis te Zaltbommel vervoerd. Met behulp van een takelwagen is de vrachtauto nog in den loop van den nacht gelicht. In verband met de militaire ver loven in de komende feestdagen Naar de N. R. Crt. verneemt, zul len op den avond van den Tweeden Kerstdag en op Nieuwjaarsavond zooveel militairen van de treinen gebruik maken, dat een deel van het burgerlijk verkeer die avonden na 7 uur niet zal kunnen rekenen op vervoergelegenheid. Door de speciale verlofregeling voor mili tairen zal op beide avonden n.1. een meer dan verdubbeld contingent miltairen van de treinen gebruik maken. Bovendien is nog steeds een deel van het materiaal der Spoorwegen door de militai re autoriteiten geblokkeerd, met het oog op bijzondere omstandigheden, zoodat niet evenveel extra treinen kunnen worden in gelegd als in normale jaren. Afgeraden moet daarom worden op den avond van Tweeden Kerstdag en op Nieuw jaarsdag gebruik te maken van stoom- en dieselelectrische treinen op de lange baan vakken als: AmsterdamDen Haag—R'dam—Amers foortGroningen en Twente. LeeuwardenZwolleArnhem's Bosch- Roosendaal—Vlissingen. Dordrecht—Nijmegen. Dordrecht—Lage Zwaluwe—Roosendaal (Vlissingen). Dordrecht—Lage ZwaluweEindhoven— 'Venlo en Zuid-Limburg. AmsterdamEnkhuizenStavoren—Leeu wardenGroningen. AmsterdamAmersfoortNijmegenMaas trichtAlkmaarDen Helder. Om het mogelijk te maken het vervoer over meer dagen te verdeelen, zullen gewo ne retourbiljetten en gezinsretours geldig zijn van 17 December tot 9 Januari. DE SPIONNAGE ZAAK. Als een geridderde gevangenis straf krijgt Namens de justitie is aan de dagbla den dringend verzocht in het belang van het strafrechtelijke onderzoek voorshands veen verdere publicaties te doen met betrekking tot de spion- nage- en uniformenzaken. Een tegenspraak. Notaris mr. M. Slingenberg te Haarlem verzoekt ons het bericht tegen te spreken, dat mevr. van H., die betrokken is in de spionnage-affaire, bij hem als secretaresse op zijn kantoor in dienst is geweest en tijdens zijn ministerschap door den heer Slingen berg naar Den Haag is medegenomen, waar zij toen een aanstelling kreeg bij het depar tement van Sociale Zaken. Naar de heer Slingenberg ons mededeelt, is dit bericht ten eenenmale onjuist. Een der arrestanten geridderd. Een der van spionnage verdachte gearres teerde Rijksambtenaren, Van Hoeven, is of ficier in de Orde van Oranje-Nassau. Bij de instelling van de Orde, in 1892, werd bepaald, dat dragers der eereteekenen van de waardigheid vervallen worden verklaard, wanneer zij onherroepelijk veroordeeld zijn tot een vrijheidsstraf van méér dan drie jaren. Iedere orde heeft in deze een eigen regeling en het ligt voor de hand dat b.v. de Militaire Willems-Orde strenger bepa lingen ten aanzien van gestrafte ordedra gers bevat dan de O.N.O. Naar te Stockholm wordt vernomen, zijn in Finland vijftig Italiaansche vliegtuigen aangekomen. De toestel len zijn van Italië naar Finland ge vlogen. Acht gram suiker per persoon! De minister van Economische Za- ken heeft bepaald, dat de distributie diensten losse suikerbonnen, dus géén kaarten, kunnen verstrekken voor de thee en koffie, we.ke in raadsvergaderingen, enz. geschonken wordt. Per persoon, en per dag mag echter niet meer dan acnt gram suiker worden beschikbaar ge steld. De buitenlandsche censuur op onze briefpost. Dezer dagen maakten wij melding van de Duitsche en Italiaansche reacties op het feit dat Nederland de Britsche censuur op zijn briefpost (o.a. Indische mail) toelaat. In de Maasbode lezen wij nu: Als illustratie bij deze Duitsche en Itali aansche klachten is intusschen aardig een fragment, van den omslag van een brief, dien wij uit Rome ontvingen. (Het blad drukt een facsimile van den omslag af.) Een jiaarop geplakt strookje vormde een sprekend getuigenis, dat de post uit het (be vriende en) neutrale Italië al evenmin onge hinderd den Duitschen bodem mag passee- ren om zijn neutrale bestemming te berei ken, maar dat de Duitsche censor even nieuwsgierig is naar den inhoud van vreem de brieven als zijn Engelsche collega. Noodseinen van watervliegtuig. De „Insuiinde" behoefde niet meer te helpen. Op de post van het reddingsstation Oost- mahorn kwam gisteren bericht in, dat in Noordwestelijke richting van het eiland Schiermonnikoog een vliegtuig noodseinen gaf en daalde. De motorreddingboot „Insuiinde" van de Noord- en Zuid Ilollandsche Redding Mij. voer onmiddellijk ter assistentie uit en ont dekte, dat een Duitsch militair watervlieg tuig buiten onze territoriale wateren bij de monding van het Friesche gat gedaald was. Het toestel bevond zich in de branding en de positie der inzittenden was niet zonder gevaar. Twee Duitsche marinetreilers waren ech ter in de nabijheid en trachtten een verbin ding tot stand te brengen. Na veel moeite slaagden de Duitschers er in het vliegtuig op sleeptouw te nemen. Men is daarop in noordelijke richting uit het gezicht verdwenen. De „Insuiinde" keerde naar Oostmahorn terug. Be- Weer vreemde vliegtuigen signaleerd. De regeeringspersdienst meldt, dat gisterochtend vroeg een tweetal vreemde vliegtuigen van onbekend gebleven nationaliteit ten noorden van den Haag zijn gesignaleerd. De vliegtuigen werden door een batte rij luchtdoelartillerie beschoten, waarop zij van koers veranderden en ons rechtsgebied verlieten. Regeering steunt. De regeering heeft aan de Aalsmeersche seringenkweekers medegedeeld, aan de se ringencultuur steun te willen verleenen, nu het grootste afzetgebied, Engeland, is ver loren gegaan. Van Dinsdag j.1. af wordt voor doorgedraaide seringen een steunbe drag betaald van 5 cent per tak voor de beste kwaliteiten en van 2.5 cent per tak voor de minder goede kwaliteiten. BEKEND GENERAAL UIT DEN WERELDORLOG. Op zijn landgoed Bruessow in de Ucker- mark vierde de grijze Duitsche generaal- v el dm aarschalk von Mackensen gisteren zijn negentigsten verjaardag. Uit binncn- en buitenland ontving hij talrijke geluk- wenschtelegrainmen. Ook de Duitsche pers wijdde aan den bekenden legeraanvoerder uit den vorigen oorlog hartelijk gestelde artikelen. Het landgoed Bruessow werd aan von Mackensen in 1935 door Hitier geschonken op den dag van zijn 20-jarig jubileum als aeneraal-veld'maarschalk. Drie bombardementstoestellen verongelukt: 14 dooden. Bij Lucques (Italië) heeft zich een ernstig vliegongeluk voorgedaan, waarbij 14 personen om het leven zijn gekomen. Drie bombardements vliegtuigen, welke van Milaan op weg waren naar Roma, zijn in de buurt van Lucques verongelukt. Van de in het geheel 18 personen tellen de bemanningen der vliegtuigen kon den 5 met hun valscherm behouden dalen. De 13 anderen werden op slag gedood. De oorzaken van het ongeluk zijn niet bekend. Een der vliegtuigen heeft in zijn val een boer gedood. Activiteit in de lucht. Van fronten geen nieuws. de Het Italiaansche blad „Piccolo" j,e dat belangrijke concentraties van artiii2 en troepen zijn gezien achter de de Luxemburgsche grens. lederen estwai bij den in de omgeving van Trier grooten p?' pentransporten gezien. lr(>e- Beide partijen maken eensgezind bek»*., dat er aan het West front niets bijzonder» gebeurd. In de lucht is groote activiteit .18 weest. Op de Orkney-eilanden is giste;e' luchtalarm gemaakt. Een halfuur later w*P,Ü alles weer veilig gemeld. Men had een v an de lijk vliegtuig boven de eilanden hoord. ge' Vliegtuigen boven de Gisterochtend vroeg bobben niet herken de vliegtuigen boven de monding van Theems gevlogen. Zij werden door de zoek lichten gevonden, twee toestellen zag Z," laag over het water vliegen en in Nooiï oostelijke richting verdwijnen. a" Een Duitsche tweemotorige eendekker k voor de Oostkust van Engeland in zee stort. Het stoffelijk overschot van den vlie' ger is aangespoeld en het wrak van h!t" 'toestel is op het strand geworpen. Men Ver onderstelt dat het toestel bezig Was mijnen te leggen. om Britsch schip vermist, NEUTRALEN LIJDEN WEER ZWARE VERLIEZEN. Officieel wordt medegedeeld, dat Britsche oorlogsschepen het Duitsche mailschip Us- sukuma, metende 7834 ton, in het zuiden van den Atlantischen' Oceaan buitgemaakt hebben. Het is het derde mailschip, dat voor Duitschland binnen tien dagen in hetzelfde gebied verloren gaat. Ondanks de pogingen van de bemanning om het schip tot zinken te brengen, zal het wellicht gered kunnen worden en als prijs naar een haven worden opgebracht. ENGELSCH SCHIP VERMIST. Uit Londen wordt gemeld, dat het s.s. „Huntsman" metende 8196 ton, wordt vermist Men neemt aan, dat het verloren is gegaan. NEUTRALE SCHEPEN VERLOREN. Verschillende schepen van neutrale landen zijn weer verloren gegaan. Het 3500 ton me tende Deensche s.s. „Ovetoft" is Zondag op de Noordzee op een mijn geloopen en ge zonken. Gemeld wordt, dat het Noorsche stoom schip „Primula" (1024 ton). Maandagmiddag na een ontploffing op de Noordzee is gezon ken. Acht leden der bemanning worden ver mist. Het Grieksche stoomschip Paralos (3934 ton), dat een lading Duitsche steenkolen aan boord had, is gisteren in de monding van de Theems gezonken. De eerste officier en twee machinisten zijn gedood. (Niet officieel) 2de klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag 6 December 1939 Hoogc Prijzen 1000 5108 14259 100.— 2012 14712 18484 20881 Prijzen van 30. 1130 1271 1289 1320 2541 2607 2835 2838 2866 3077 3196 3420 3732 3940 4189 4359 4735 4742 5160 5289 5442 6022 6339 6539 6999 7304 7336 7568 8038 8054 8955 9041 9141 9169 9307 9384 9602 9696 9900 10337 10419 10474 10767 11419 11740 12210 12348 12506 12854 13172 13331 13350 13536 13818 13932 13951 14026 14291 14747 14787 14861 15212 15532 15822 15907 16131 16246 16310 16834 17455 17487 17628 17843 18159 18290 18922 19111 19355 19715 19947 20023 20038 20321 20423 20436 20455 20605 20776 20836 21310 21373 21532 21554 21754 SCHAGEN, 7 Dec. 1 15 Geldekoeien (magere) f 110160, 32 idem (vette) f 160—265. 8 kalfkoeien 190- 250, 23 vaarzen 70—140. 22 graskalveren 60, 37 nuchtere kalveren 618, 262 vette schapen 2226, 400 overhouders 1016, 3 bokken en geiten 38, 5 varkens (magere) 25.78 biggen 7—19, konijnen 0.501.50, kippen 0.50—1.25. AMSTERDAM. 6 Dec. Veemarkt. 154 vette kalveren: le kW. 8086 ct., 2e kw. 7080 ct., 3e kw. 58—63 ct. per Kg. levend gewicht; 39 nuchtere kalveren f 8—12 per stuk, 38 varkens; vleeschvarkens. wegende van 90—110 Kg. 69 —73 ct., zware varkens 69—73 ct., vette varkens 69—73 ct. per Kg. slachtgewicht. Aangevoerd 2 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Vette kalve. ren. korte aanvoer, handel stug, prijzen hooger. Nuchtere kalveren, weinig aanvoer, handel vlug, hooge prijzen. Varkens, gei nig aanvoer, geen handel, ongeveer zelfde prijzen. ALKMAAR, 6 Dec. Andijvie 7-8.50, appelen 2—6.50, boeren; kool 4.90—7.90. druiven 11—14, gele koo; 2-10. groene kool 2—2.80, peren 2—1. Pr„en 3.50—4. peterselie 2.10—2.60. roode kool 2-<>u —3.40, selderie 2.60—3.60 spruiten 2.50-»> tomaten 5.20—10.60. uien 1.69-2.60, wortelen -192.80, boswortelen 5.507.50, witlol 7.59—8.50, idem II 5.50. BROEK OP LANGF.NDIJK. 7 Dec. ü'en '2.70. drielingen 1.701-80. s'°j. '-.802.90. gele nep 4.70. peen 1-50, r0°" knol 2.302.60. andijvie 1.10—1.70. NOORDSCHARWOUDE. 7 Dec. Gronte muizen 1.80—2.20. hl. dito '•'®n 2.502.90. drielingen 1.501-70. gr° -•'0—3.10. gele nep 4.70. peen 1.50—1 70. de kool 2.30—3. gele kool 2.10-2.30, konl 22.10, D. witte kool 1.60, andijvie L -2.30.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 6