Oecumenische
Kerstwijdingsdienst
SALOM
As-onthullingen
4*6 graden onder 0
Schaatsen uit 't vet
/ï-JooizUwV)t
Maandag 18 December 1939
1
Een dappere daad
beloond
Tweede Blad
Hedenmorgen 8 uur
Mijn zaak
is een fijne zaak
Uitvoering van het M.S.F»
MANSHANDEN
„Klaar voor onder water"
Zaterdag 23 December
in Casino
Zilveren eere-kruis voor moed uit
gereikt aan den stoker-olieman
Kaljé.
Zaterdag had in het Troephuis van de Pad
vinders op het Dijkje een korte plechtigheid
plaats.
In tegenwoordigheid van verschillende
leden van het plaatselijk Bestuur en van
deputaties's van verschillende padvin-
dersgroepen in Den Helder werd aan den
diepzeeverkenner W. J. p. Kaljé, stoker
olieman aan boord van H. Ms. kruiser
„Sumatra", het Zilveren Eerekruis voor
Moed namens het Hoofdkwartier van de
Vereeniging „De Nederlandsche Padvin
ders", uitgereikt door den w.n. D.C. voor
het Noorderkwartier, den heer L. N. A.
v. d. Plank.
Nadat de voorzitter van de plaatselijke af-
deeling met een kort woord de plechtigheid
had geopend en nadat het ceremonieel van
het vlagbreken had plaats gevonden, spreekt
de D.C. den heer Kaljé toe:
Bij zijn installatie legt een jonge padvinder
(Welp) onder meer de volgende belofte af
„lederen dag een goede daad te doen".
Dit is misschien wel het mooiste, maar ook
het moeilijkste wat van een mensch gevraagd
kan worden, vooral waar het natuurlijk de
bedoeling is deze daad te verrichten zonder
de bijbedoeling daarvoor een belooning te ont
vangen. De diepzeeverkenner Kaljé heeft zon
der zich om eigen leven te bekommeren, een
meisje gered uit een Amsterdamsche gracht
en is na die redding heengegaan, zoo snel,
dat het Amsterdamsche publiek niet geweten
heeft wie die redding heeft verricht.
Hij deed zijn goede daad en vond deze van
zelfsprekend. Het Hoofdkwartier heeft ech
ter gemeend, een herinnering aan deze daad
te moeten uitreiken en de D.C. speldt hem
nu het Eerekruis voor Moed op de borst,
daarbij de hoop uitsprekend, dat hij dit mag
dragen op zijn militaire uniform, tevens stelt
hij den heer Kaljé tot voorbeeld voor alle Ne
derlandsche padvinders.
Nadat de Voorzitter van het plaatselijk
Bestuur de heer Kaljé eveneens geluk-
wenscht heeft met deze onderscheiding, wordt
deze bijeenkomst door hem gesloten.
Het is een koud week-end geweest, zóó
koud, dat alle plassen, slootjes en andere
stille wateren in en buiten de stad, ge
stold zijn en bedekt met een al vrij dikke
korst ijs. Gisteren zag men dan ook aller
wegen de echte schaatsliefhebbers naar
die plassen en slootjes trekken, om de
eerste baantjes te maken. Van normaal
ijsvertier was uiteraard geen sprake,
maar zij, die genoegen wilden nemen met
de enkele vierkante meters van de be
vroren poelen en plassen, en dat was
vooral de jeugd, konden hun hart op
halen. En al moge dan de dooi weer in
vallen (hetgeen overigens geenszins vast
staat), zij zullen kunnen zeggen gereden
te hebben.
Wat de temperatuur betreft, heden
morgen 8 uur bedroeg deze 4,6 graden
onder het nulpunt. Dat was de laagste
stand, die het kwik tot nu toe in deze
vorstperiode bezeten, heeft. Gedurende
het week-end schommelde hij namelijk
vrjjwel constant om en r.abij de 3. In
den nanacht van heden zakte hij toen
plotseling tot 4,6.
De groote vraag is thans: wat zal het weer
doen? De barometer staat nog steeds gunstig,
hoewel er een zekere tendens tot zakken niet
ontkend kan worden. Men beschiRI: echter
thans niet meer over voldoende gegevens om
een eenigszins betrouwbaar weerbericht samen
te stellen. Oorzaak daarvan is, dat de in
oorlog gewikkelde mogendheden om redenen
van strategisch belang deze berichten niet
meer publiceeren. Ziedaar de directe gevolgen
van den oorlog voor den in hoop en vrefeze
levenden Helderschen schaatsliefhebber
Het lijkt er evenwel op, dat deze vorst
periode nog wel even zal aanhouden en dan
staat het als een paal boven water, flat we
misschien reeds vandaag, doch zeker morgen,
o pde schaats komen. Mocht er, voordat de
krant van morgen verschijnt, een baan ge
opend worden, dan zullen wij dit direct per
bulletin bekend maken.
In ieder geval houde men de schaatsen
gereed, opdat men kan uitrukken zoodra het
sein: „ijs veilig" gegeven wordt.
Goedkoope kerstpostpaketten
voor gemobiliseerden
's-Gravenhage, 16 December 1939.
Wie van de gelegenheid gebruik wil ma
ken, tegen het goedkoope tarief een Kerst-
postpakket aan gemobiliseerde vrienden of
verwanten te zenden, zij er aan herinnerd, dat
deze pakketten op 18, 19 of 20 December a.s.
ter post dienen te worden bezorgd. Wie na
den 20sten zijn pakket ter verzending aan
biedt, moet weer het volle tarief betalen en
riskeert bovendien, dat zijn pakket den ge
adresseerde niet tijdig voor Kerstmis bereikt.
Zooals men in ons nummer van Zaterdag gelezen heeft, werd Vrijdag het commandement
t Marine verrast met een rijke verzameling warme kleedingstukken voor diegenen „onzer
jongens die op koude posten staan,
p de foto de verheugde „commissie van ontvangst", die de distributie ter hand neemt,
an rechts naar links: schout-bij-nacht H. Jolles, mevrouw Jolles, mevrouw Velderman en
e adjudant van den commandant der Marine, de luitenant ter zee le kl. B. J. Velderman.
(Foto F. Bosch).
Er zit iets schoons in het eens per jaar
gemeenschappelijk beljjden van verschil
lende Christelijke kerken van wat zij ge
meenschappelijk bezitten. Er is ook onder
de christenheid een vaak jammerlijke
verdeeldheid, waardoor men de groote
eenheid, die er ondanks alle kerkelijke en
dogmatisch verschil bestaat, uit het oog
verliest. En nu komen verschillende ker
ken eens in het jaar, tegen Kerstfeest,
het groote feest van de Christenheid, bij
een om te getuigen van wat men gemeen
schappelijk bezit in Christus als de Heer
der Kerk.
Er waren gisteren in de Westerkerk, op het
Helden der Zeeplein heel wat belangstellenden
voor dezen gemeenschappelijken dienst. De
kerk was flink bezet. Onder de aanwezigen
bevond zich ook Burgemeester Ritmeester.
Inleidend woord pastoor Verhey.
Het was de pastoor van de Oud-Katholieké
kerk, de Z.Eerw. heer H. J. Verhey, die na het
uitspreken van het votum en gemeenschappe
lijken zang van Psalm 24 5, in gebed voor
ging, waarna hij het inleidend woord sprak.
Daarin wees hij op den ernst van onzen tijd,
waarin een sterk verlangen bij de gansche
christenheid openbaar wordt tot toenadering,
om te komen tot het groote ideaal van Chris
tus: één kudde, onder één Herder. Zijn komst
tóch had tot doel om te verkondigen, dat God
een welbehagen had in het menschelijk ge
slacht en om te vereenigen allen die verbonden
zijn door de band der liefde tot één kudde,
waarvan Hij Heer en Meester wil zijn. Door
menschelijke zwakheid is dit ideaal niet be
antwoord, toch moeten wij daarheen.
De eene Herder is er, daarom is ook
de eene kudde er, die èene kudde is er
waar de eene Herder wordt gevolgd. Wij
moeten ons er van bewust worden, dat
de Goede Herder zijn werk voortzet en
volmaakt tot op den huidigen dag.
Hij gebruikt daartoe den mensch en
uit dat besef is de oecumenische gedachte
geboren. Wij moeten blijmoedig getuigen,
dat wij, ondanks alle verschil, willen be-
hooren tot één kudde en één Heer.
Zij is nu meer dan ooit noodig, die eenheid,
nu de gansche wereld dreigt ineen te storten.
Wij moeten gevolg geven aan den oproep
van Christus: „S'ta op en volg Mij". Die op
roep komt tot ieder van ons, tot iedere Chris
telijke kerk, opstaan en volgen, heelend en
helpend, waar de wereld, die zoo groote be
hoefte aan liefde heeft, die hulp vraagt.
Ds. Enklaar: „De strijdende
kerken".
De volgende spreker was Ds. Enklaar. Ned.
Herv. (Vrijz.). In deze dagen van verschrik
king, aldus Ds. Enklaar, is één ding bi"ven:
het eeuwige Koninkrijk. We moeten in dezen
tijd luisteren en beseffen, dat ons één ding
altijd weer geschonken wordt, als een nieuw
geschenk, de eeuwige Christus.
Wanneer in onze dagen de menschheid haar
leegheid en armoede gevoelt, is Hij de eenige
waar genezing is te vinden. En nu vraagt men
misschien: waar moet ik aankloppen? Waar
overal strijd is, is ook in de kerken strijd, doch
wij allen willen strijden den goeden strijd des
geloofs. De heilige strijd om anderen te win
nen voor Jezus Christus en Zijn liefdedienst.
Dat is de strijd van alle strijdende kerken.
Daarom dit optreden van verschillende voor
gangers, opdat de leden van de kerken dit
mede zullen verstaan. Het is niet de bedoeling
te verdoezelen de bonte kleuren van groote
verscheidenheid, maar we moeten gaan zien,
dat alle kerken naar boven wijzen. Hoe dichter
wij komen bij het evangelie van Christus, hoe
dichter wij komen bij elkaar.
Zooals de wereld een groote verscheidenheid
toont en het gezin een eenheid vormt, niette
genstaande de verscheidenheid van leden, zoo
moeten de kerken een eenheid uitdragen en
moet ieder op zijn post staan om te werken
naar zijn gaven en vermogen, met deze weten
schap, dat Christus voorgaat. Ieder moet in
zijn kerk God verheerlijken en verkondigen,
de Weg, de Waarheid en het Leven. Niet bui
ten de kerk blijven staan en oordeelen wat niet
moest zijn, want dat is onsociaal en onchriste
lijk. We moeten niet vergeten, dat de kerk
op aarde gevormd wordt uit aardsche men-
schen en daarom gebrekkig is.
Laat ons werken, opdat we allen één zijn
in Hem en streven naar heiligheid des levens,
door onzen kerkgang, door het lezen van den
Bijbel, door gebed. Hoemeer wij dat verstaan,
hoemeer wij zullen zijn voor de wereld.
Ds. Jansen: „De gemeenschap der
Heiligen".
Ds. Jansen, Herv. predikant (Orthodox)
begon eveneens met er op te wijzen, dat al
mogen er nog zooveel kerkjes gevormd wor
den, er is en blijft maar één kerk, de kerk
van Jezus Christus. Als spr. het heeft over
„de gemeenschap der Heiligen", dan moet hij
beginnen met een misverstand recht te zetten.
Dit woord wordt vaak misverstaan. De heili
gen zijn geen menschen, die uitsteken boven
anderen, het zijn geen Übermenschen. Heilig
•staat hier tegenover profaan, dat zijn de men
schen, die niet anders denken dan aan de na
tuurlijke dingen. Heilig wil zeggen verlichte
menschen, waarover een stralenbundel van
Gods heiligheid valt. Dat maakt alles anders.
Alle geschapen schoonheid verdoft in Gods
heerlijkheid. En die heerlijkheid komt tot' ons
in het evangelie van Jezus Christus. Hij is de
Lichtbron, die allen vereenigd, wier oogen
open gaan voor zijn Goddelijk licht. En allen
op wie dit licht valt zijn de heiligen, die leven
uit het wonder van de vergeving der zonden.
Juist dit wonder van de vergeving
drijft in zichzelf onheilige menschen tot
volhardende zedelijke inspanning en diepe
nederigheid. Hij weet zichzelf alleen
heilig in Christus en uit dat besef groeit
de gemeenschap onder en met elkander.
Wat in ons vermogen is moeten wij doen
om die eenheid te bevorderen. Begin daarmee
bij uzelf. Ieder die in Gods licht wil komen
moet beginnen met tot Jezus Christus te gaan
om van Hem te ontvangen Zijn Waarheid en
Liefde.
Ds. Smidts: „Christus de Heer
Kerk".
Ds. P. J. Smidts (Doopsgezind) spreekt
over het onderwerp: „Christus, de Heer der
Kerk", waarbij hij er op wijst, dat de Doops
gezinden, bij de reformatie, geen gezag buiten
het gezag van den Heer der Kerk, Jezus
Christus, aanvaardden. Waar twee of drie in
Mijnen naam vergaderd zijn, daar ben ik in
het midden, zoo heeft Christus gezegd.
Wie de kerkgeschiedenis kent, weet, dat
twee strekkingen daarin naar voren komen,
eenerzijds het intuïtief verlangen om gezag en
traditie te behouden, waardoor men gemak
kelijk verstart en daartegenover de strooming
om te breken met alle gezag en traditie,
waardoor men vervalt tot een al te groot
subjectivisme, dat straks verwildert.
Jezus Christus nu doet die dood te niet
van een te starre traditie en Hij doet ook
de dood te niet in de kerk. Het is ge
makkelijk om Christus als Heer te be
zitten. Christus komt in aile tijden, ook
in onzen tijd om ons te noooïgen hem
vrijwillig te kiezen. Jezus zegt: Ik ben
de Weg, de Waarheid en het Leven. Hij
noodigt ons Hem te volgen.
De wereld zegt, naar het woord van prof.
Heering: „Ik ben de afgrond, de leugen en
de dood en zij dwingt ons haar te volgen.
Christus noodigt ons vrijwillig.
Christus komt als de leider, die zichzelf
geeft. Hij zegt: „Ik sterf opdat gij zult leven".
De dictator zegt: „Gij sterft, opdat ik zal
leven". Christus deelt zijn schatten uit, opdat
zijn kerk de wereld zal veroveren.
Moge in dezen adventstijd de bede in ons
hart worden gevonden: Maranatha, Heere
Jezus, kom haastelijk."
Slotwoord Ds. v. Wichen.
Het slotwoord werd door ds. v. Wichen (Ned.
Herv. Predikant) gesproken. In het centrum
van dezen adventsdienst staat, aldus ds. v.
Wichen: „Een Heer en die Heer bij ons thuis".
Naar het woord van Paulus moet het zoo zijn,
dat wij worden een woonstede Gods in den
geest. Dat is het doel van deze prediking. Ook
spr. herinnert aan de veelvormigheid van het
En U weet uit ervaring, dat U
bij ons steeds iets goeds
koopt. Maar niet alleen de
kwaliteit, ook de smaak van
de artikelen is van invloed op
ons succes. Daarom verkoop
ik zoo graag de echte
Geldersche van Stegeman.
Want die is niet alleen van
prima kwaliteit, maar ook
heerlijk van smaak. Dat is
een merk, waar ze om vragen.
Want wie gewend is aan
Stegeman's worst, met die
fijne, zachte rooksmaak, wil
nooit meer iets anders.
In winkels
met ons raambiljet.
gezin, dat toch een eenheid is. Zoo is het met
de kerk; een groote verscheidenheid, toch één
bij alle verschil.
Wij worden alle kinderen Gods als God
in ons bouwt. Hij doet dat door Jezus Chris
tus die het fundament is. God bouwt met
menschen, die gereinigd zijn door Christus,
geheiligd in Hem.
Wie zoo kind Gods geworden is, zal dit nu
in de wereld uitstralen, door zichzelf te wil
len offeren, een instrument van God te zijn.
Laat de bede voor Kerstmis in ons hart
zijn, zoo zegt spr.: „Heer Jezus kom en ver
vul mij met Uw eeuwig licht en doorstroom
mij met Uw Goddellijke kracht."
Bont allerlei.
Zaterdagavond heeft in het Casino een
M.S.F.-feestavond plaatsgevonden, waarvoor
een zeer behoorlijke belangstelling bleek te
bestaan en die geopend werd door den voor
zitter van het Fonds,den heer Jac. Bos.
Nadat de heer Bos den aanwezigen het wel
kom had toegeroepen wees hij er op, dat de
zaken naar vollen wensch van het bestuur
gaan. De medewerking, zoowel van de zijde
der marine als van die der burgerij laat niets
te wenschen over. Integendeel, overal merkt
men dat het besef levendig is, dat deze instel
ling een doel nastreeft, dat aller sympathie
noodig heeft.
Speciaal sprak de heer Bos zijn voldoe
ning uit over de medewerking der marine
autoriteiten, een medewerking die men
op den hoogsten prijs stelt.
Tenslotte bracht spr. dank aan hen, die de
vele prijzen ten bate van de verloting dispo
nibel stelden en aan de medewerkenden, die
op zich genomen hadden de aanwezigen te
amuseeren.
En hierna nam de revue „Pang! Die is
raak" een aanvang, waarvan de geestelijke
vader Cor van Kuyk is. Wij vernamen, dat
de heer van Kuyk in het bnurgerleven betrok
ken is bij revue-werk, zoodat wij met belang
stelling de te leveren prestaties van zijn en
semble wachtten.
Het was een bont allerlei, dat, de eene keer
wat meer en de andere keer wat minder tijd
aan tusschenruimte, opgevoerd werd. Daar
was muziek van de Marine Kazerne Band,
Jean Verlint zong een aantal liederen Bor-
king had de hoofdrol in handen en deed de
zaal genieten van zijn kunnen als muzikaal
clown, Nelly Kleis zong eveneens „croon"-
liedjes, er waren sketches, er was een prach
tig nummer „kunstwielrijden" en evenwichts-
acrobatiek, een ballet annex „levende beel
den", kortom er was variatie te over en om
menig onderdeel heeft men zich uitstekend
kunnen amuseeren.
Daar waren gedeelten waarin de regie wat
haperde en waarin de zaken niet zoo vlot
marcheerden, maar dat nam men gaarne op
de koop toe. Dat men zich amuseerde, bleek
wel uit het applaus dat herhaaldelijk opkla-
terde.
In één woord een revue, niet zonder ge
breken, maar die in haar geheel toch voldeed.
Op de revue volgde de traditioneele
verloting en daarna het bal, dat de vele
feestvierenden ongetwijfeld nog geruimen
tijd bij elkaar gehouden heeft en waarbij
de aanlokkelijke vooraden croquetjes, die
ons oog „ergens in Casino" gestreeld heb
ben, zonder twijfel hun weg gevonden
hebben....
Zaterdag heeft graaf Ciano, de Italiaan-
sche minister van Buitenlandsche Zaken, een
rede gehouden, die van het grootste belang is
inzake de huidige en ook de toekomstige
groepeering der oorlogvoerende landen. Men
kan zonder overdrijving spreken van onthul
lingen, waarvan de belangrijkheid ongetwij
feld nader nog zal blijken.
In het kort gezegd, komt de quintes-
ssence van de rede hierop neer: Het
DuitschItaliaansche verdrag verhin
dert zonder meer dat Italië nu of later
(tenminste gedurende den tijd, dat het
bondgenootschap gesloten is (aan de zijde
van de geallieerden meestrijdt tegen
Duitschland; het bevat daarentegen niet
de clausule dat Italië mee zal moeten
strijden met het Derde Kijk.
De rede heeft verhelderend gewerkt, spe
ciaal daar waar Ciano mededeeling deed over
het besprokene tusschen hem en Von Ribben-
trop op de conferenties van Berlijn en Salz-
burg. Het blijkt daarbij wel zonneklaar, dat
er tusschen beide mogendheden een verschil
van meening gerezen is over de vraag: oorlog
of geen oorlog. Italië schijnt er alles op gezet
te hebben (en nog te-zetten) om den vrede,
kost wat kost, te bewaren. Het had nog min
stens drie jaren noodig voor de afwikkeling
van binnenlandsche vraagstukken, terwijl ook
Duitschland aanvankelijk een vijftal jaren
zeide noodig te hebben alvorens het gewapen
derhand tegen een andere natie ten strijde
kon trekken.
De Poolsche crisis heeft echter een kardi
nale- wijziging in Duitschlands opvattingen ge
maakt. Uitstel kon plotseling niet meer ge
duld worden en kennelijk tegen den zin van
Italië is het den oorlog begonnen.
Men juiche niet te vroeg bij het vernemen
van dit verschil van inzicht bij de as-partners.
Temeer niet, dat men voorloopig de hoop ver
vlogen kan achten, dat het rijk van den Duce
zich te eeniger tijd aan de zijde der geallieer
den zal scharen, terwijl het daarnaast in gee-
nen deele uitgesloten moet worden geacht, dat
Italië nimmer aan de zijde van Duitschland
zal vechten. Deze laatste mogelijkheid moge
dan voorshands zeer gering te achten zijn,
definitief is zij niet.
In Londen en Parijs heeft de rede een goede
pers, hetwelk echter eveneens het geval is te
Berlijn. Ieder der belligerenten schijnt voor zich
voordeel weten te trekken uit de woorden van
den Italiaanschen minister.
Summa summarum: de as wentelt nog steeds,
maar waarschijnlijk niet meer op dót toerental
als voorheen.
Nog een enkel woord over den strijd ter zee.
Gisteravond heeft de commandant van het vest
zak-slagschip ,,'Atlmiral Graf Spee" zijn schip
de lucht in laten vliegen. Er was kennelijk
geen kans meer haar aan den ring van
Fransch-Britsche eenheden te onttrekken en
liever dan haar te zien ondergaan door Brit-
sche voltreffers of in handen te zien van den
tegenstander, heeft kapitein Langsdorff het
schip aan de vernietiging prijs gegeven.
Ongetwijfeld een daad van groot formaat;
men zal niet ophouden in het Derde Rijk
dit voorbeeld aan de andere mannen der
marine voor oogen te houden, als ken
schetsend voor de Duitsche eer.
Hoe men de zaak echter beschouwe, deze
30 procent van de Duitsche slagvloot is
een niet ongevoelig verlies voor het Derde
Rijk, hetwelk men kwalijk zal kunnen ver-
heelen.
DAMES KAPPER HEEREN
Stakmanbossestr. 65 Tel. 514
Cabaretavond ten bate van het
Marine Rampen Fonds.
Ongetwijfeld zal men zich nog kunnen her
inneren, dat ongeveer een maand geleden door
de pas opgerichte amusementsvereenlging van
den Onderzeedienst, „Klaar voor Onderwater",
een uitvoering is gegeven in Musis Sacrum,
die een groot succes geworden is. Zoowel het
cabaret als het bal waren in beproefde handen
en van vele zijden werd reeds direct na die
uitvoering gevraagd wanneer een reprise ge
geven zou worden.
Welnu, er komt een herhaling. Op Za
terdag 23 December a.s. komt „Klaar voor
Onderwater" wederom voor het voetlicht
Het programma is aangevuld en waa:
eenige verbetering noodzakelijk was, is
dit geschied.
Ook ditmaal zijn de baten bestemd voor het
Marine Rampen Fonds. Als wij ons niet sterk
vergissen zal voor dezen marine-avond we
derom groote belangstelling bestaan. De vo
rige maal was Musis Sacrum te klein om alle
liefhebbers te bergen. In dit verband verdient
het dan ook aanbeveling, zich zoo spoedig
mogelijk van een plaatsbewijs te voorzien.
De entreeprijs heeft men zeer laag gehóu
den: voor burgers 35 cent, en voor militairen
25 cent.
Kaarten kan men verkrijgen bjj
Drukkerij de Boer.
Boekhandel Daan Schreuder.
Sigarenmagazijn Henk Mesker.
Boekhandel Duinker.
Boekhandel Egner.
Sigarenmagazijn Snel, Koningstraat
Sigarenmagazijn Stegehuis, Weststraat.