tlte££wn Ketetnum op het Vredeseiland" LOG GEN's Poffertjes en Wafelbakkerij OPENING Zaterdag a.s. Groote sorteering jmm Hetsche 9o>d H cyl. motId Stofzuigers POLAK's pianohandei 3d. 73 5d. 73 JAN GOVERS J. Mooij Wildhandel Koopt nu, nu onze sorteering nog compleet is. Heldersche Radio Centrale Onderneming Paardenvleesch Lamsvleesch N. GOES komt met Kerstmis Oud en Nieuw in de bovenzaal van Café Postbrug KERSTBOO sterk verlaagde prijzen W. G. Hoenderdos De kerstboom groeit in barre kou; zóó moge de goedheid der menschen in barre tijden bloeien. GROEN EN BESHULST Van Galen's Bloemenhandel BLOEMEN SCHUIT, KEIZERSGRACHT Tevens de mooiste sorteering Kamerplanten enz. Voor reclame bij eiken boom weer een mooie Kamerplant CADEAU. Groote afslag in alle modellen vindt U bij: Koningstraat 84 Tel. 844 Sluisdijkstraat 51 Tel. 441 Reeds nu kunt U profiteeren van onze Restanten tegen restantenprijs. U weet wat dat zeggen wil. Koningstr. 86-90 MAARTEN SMIT - KOEGRAS Mandolines - Banjo's Gitaren - Accordeons Piano s KANAALWEG 105 Legende en wetenschap. Barre kou, sneeuw en ijs vagen het plan tenleven weg van den aardbodem, maar de dennenboom met de rondom uitgespreide takken, blijft haar punt kaarsrecht in den jjzigen wind steken, en groeit fier-groen voort. Geen wonder dat de menschen dezen boom hebben uitgekozen als symbool van het Kerstfeest, dat zij vieren om te toonen dat het licht der menschheid in de donkere wereld uitgeragen moet worden. Het streven van de menschen naar een betere wereld bestaat niet alleen wanneer de zon in ons leven schijnt en de omstandigheden mét ons zijn, maar groeit, evenals die Kerstboom in de barre kou voort wanneer moeilijke tijden aangebroken zijn. Waarom zouden wij het niet bekennen Voor velen zeker niet allen van ons is het Kerstfeest de laatste jaren geworden tot een traditioneele gebeurtenis, een feest dat we vierden omdawe het 't vorige jaar ook vierden en zoovéél jaren in sucessie al hebben gedaan, van generatie tot generatie. Voor sommigen van ons is het feest een sprookje, een vlucht uit de werkelijkheid naar een droo- menland met het zachte licht van de kaarsjes en de glans van engelenhaar, een ver en on bereikbaar sprookje. Maar in een tijd als de zen beseffen we weer, dat zóó Kerstmis niet bedoeld is. Kerstmis geeft ons iets van het licht, dat wij in de harde werkelijkheid moeten probeeren te brengen. In deze Decembermaand van het jaar 1939 zien we niet meer dien kerstboom als een met allerlei glinsterende dingen opgetuigd onwezen lijk iets, maar veeleer als een levenskrachtige tegen de kou in groeiende boom, naakt en al leen met hetgeen haar door de natuur gege ven is den winter trotseerend; een werkelijk licht in de duisternis. Naar dit symbool willen wij ons leven vormen. In moeilijke tijden als deze worden wij teruggeleid tot den bron der dingen opdat wij andere, betere bedding kun nen zoeken. Dat is de beteekenis van Kerst mis in dezen tijd. De bewoners van de lage landen hebben in dit opzicht een bijzondere opgave. Koning Leopold heeft ons land en België zoo treffend gekenschets als te zijn een vredeseiland. Een eiland, waar het licht van den vrede nog straalt temidden van een kol kende zee, die in beroering wordt gebracht door den storm van den oorlog. Anderen heb ben gezegd, dat dit vredeseiland en andere plekken op de aarde, waar de storm niet woedt, de peilers zullen kunnen dragen van den brug, die ons brengt naar een betere toekomst. Daar kan veel waars in schuilen. Welnu, laten wij bewoners van het vredeseiland, den Kerstman hartelijk welkom heeten en hem toonen dat bij ons de kaarsjes aan den kerstboom bran den, opdat daarna tenslotte weer het groote licht van den wereldvrede ontstoken zal kun nen worden. Symboliek overtreft wetenschap Wanneer we de wetenschappelijke gegevens raadplegen zien we, dat er verschil van mee ning is over den dag, waarop Jezus Christus geboren werd. Het doet er weinig toe of we precies weten op welken dag de Heiland ge boren werd. Het feit is dat Hij geboren wérd is van belang. Later is men er toe gekomen om dien geboortedag, te herdenken. Pas in de Vierde eeuw schijnt deze herdenking, het Kerstfeest, te zijn ingevoerd. Dit blijkt o.m. uit een bewaard gebleven preek van Chryso- stomus, die op 20 December van het jaar 386 de viering van het Kerstfeest aanbeval. In het Oosten werd de gedachtenis van Christus geboorte op 6 Januari gevierd en Epiphanienfeest genoemd. In het Westen vier de men Kerstmis steeds op 25 December, te Rome voor het eerst in het jaar 354. Zooals de geleerden het niet eens zijn over Christus geboortedag zoo verschillen zij van meening over de herkomst van den kerstboom als attribuut voor de Kerstviering. Maar het gevoel van de menschheid voor symboliek is vaak sterker en gelukkig! dan de weten schappelijke preciesheid. Wanneer men vrede kan hebben met de opvatting dat Christus herdacht wordt op 25 December, omdat het licht van de zon dan weer de overhand op de heerschappij van het duister begint te krijgen, voelt men ook het meest voor de redeneering dat juist de denneboom werd gekozen als kerstsymbool omdat ze midden in den win ter groen is, dus in de plantenwereld een licht vormt in de donkere, slapende natuur. Er be staan legenden over den kerstboom. Eén er van is die van het arme gezin, dat in weer wil van de armoede toch een verdwaald kindje bij zich in huis nam. Plotseling hoorden de man en de vrouw buiten engelengezang en zij zagen dat de denneboom voor hun huis bela den was met goudstukken en kostbare ge schenken. Dat was de eerste kerstboom. Volgens historische gegevens zijn de be woners van Straatsburg in den Elzas de eer sten, die den denneboom in de Kerstviering betrokken. Op de Vogezen in de onmiddellijke nabijheid, groeiden duizenden dennen en de jeugd uit Straatsburg kwam blijkbaar op de gedachte om die boompjes te vellen en ter op luistering van Kerstmis in de huiskamer te zetten. Waarom tot Oudejaar? Tegenwoordig bewaren veel menschen den kerstboom tot Oudjaar en maken er dan oude- jaarsboomen van. Wellicht is het hun niet be kend dat deze handeling een historische reden heeft? Vroeger, omstreeks 1500, begonnen vele menschen het nieuwe jaar niet op 1 Januari, maar op 25 December, zoodat 24 De cember eigenlijk oudejaarsavond was. In et telijke deelen van ons land bleef men wel tot 1750 op deze wijze Nieuwjaar vieren. Pas daarna kwam 1 Januari als algemeene nieuwjaarsdag in zwang. In dien tijd verander den hertogelijke en gravelijke zetels wel eens van plaats. Zoo was er ook een bekende her togin, die Kerstmis wilde vieren en de boom op oudejaarsavond, volgens haar opvattingen dus de dag voor Kerstmis, in haar vertrek ver sierde. Edoch in de plaats, waar zij zetelde, Brieg, vierde men nieuwjaar niet meer op 25 December doch op 1 Januari, zoodat de her togin de boom alleen op oudejaar tooide en heelemaal niet op Kerstmis! Uit deze herto gelijke vergissing, die door haar onderdanen wérd nagevolgd, is blijkbaar de gewoonte ont staan van de tegenwoordige huisvrouwen om den kerstboom tot oudjaar in huis te houden! Liselotte von der Pfalz, de bekende her togin van Orleans, schreef in een brief over het Kerstfeest: „Men richt tafels als altaar in en zet er allerlei dingen op voor kinderen, zooals nieuwe kleedingstukken, zilveren speel goed, poppen, suikergoed en allerlei aardige dingen. Op deze tafels zet men voorts palm boompjes en bevestigt aan iedere tak een kaars." Hier is dus voor het eerst sprake van kaarsjes. De oudste afbeelding echter welke bestaat van een denneboom, versierd als kerst boom, zooals we die tegenwoordig kennen, da teert uit 1795. Het is aardig om te zien hoe of de behoefte van den mensch om uitdrukking te geven aan het licht, dat in hem is, zich in de loop der eeuwen ontwikkelt! In de litera tuur is voor het eerst van den kerstboom met brandende kaarsjes sprake in het boek van Jung-Stilling: „Heimweh", waarin verteld wordt dat een knaap bij het ontwaken op Kerstmorgen een verlicht kerstboompje ca deau kreeg. In Twente In ons land kreeg de Kerstviering ook lo cale uitingen. Zoo ontstond in Twente de ge woonte om op den midwinterhoorn ook wel den kersthoorn te blazen. Deze hoorn bestaat uit twee of meer stukken geknipt wilgenhout, die door biezen banden aaneen worden ge voegd. Het instrument heeft den vorm van Alpenhoorn. De hoorn, die uit zichzelf niet veel geluid voortbrengt, kan, door hem op een put te leggen, een versterkte toon produceeren, die tot ver in den omtrek gehoord wordt. In Overijssel ontstond voorts de gewoonte om een kerstblok het onderstuk van een boomstam naar een bepaalde plaats te slepen en daar een liedje te zingen als: Kerstavondje, Kerstavondje Dan kookt mijn moeder rijstebrij Mijn vader is naar Hasselt toe En haalt er pekelharing bij. Het in den brand steken van het hout in Kersttijd berust waarschijnlijk op de veron derstelling van de menschen in vroegere ja ren, dat de zon het in dezen tijd van het jaar uiterst moeilijk had en wel een handje ge holpen kon worden! In Twente kent men ter eere van dit hout vuur het liedje: Karsavendje, Karsavendje, Dan ette wi volop Dan slacht mien vader een pekelhoring En dan krijg ik den kop. Misletoe De misletoe, die op Kerstmis vooral bij de jeugd in een goed blaadje staat, werd reeds in de oudste tijden een zeer bijzondere plant ge acht. Bij de Druiden was het een heilig ge was, waarmee kwalen genezen konden worden. Wanneer de maretak groeide op een eikenstam had dit een bijzondere beteekenis en moest de priester er zelf aan te pas komen om de plant met een gouden schaar en een groot bege leidend ceremonieel af te knippen. Deze kar wei was een zeer verantwoordelijke want in dien de misletoe op de grond viel zou ze alle kracht verloren hebben. Wanneer twee vijanden elkaar bjj een boom ontmoetten, waar misletoe op groeide, wissel den ze een vredeskus, werden de wapens neer gelegd en waren ze voor altijd vrienden. Het is jammer dat deze gewoonte door de tijden heen in den oorspronkelijken vorm geen stand heeft kunnen houden, want dit gebruik zou ons vooral tegenwoordig zeer van pas komen! Het door de misletoe geschapen privilege: De vredeskus tusschen vijanden, is in den loop der tijden geworden tot een kus in het alge meen. Twee menschen, die elkaar op Kerst mis onder den misletoe ontmoeten, mogen el kaar kussen. Maar men bedenke daarbij wel, dat voor elke kus een besje van de p!ant ge plukt moet worden, en dat wanneer de bessen óp zijn, de plant geen verantwoqrding meer voor Amor's kuren draagt! Wanneer de tak eens op den grond is gevallen denkt aan de Druiden heeft ze geen kracht meer. Al deze facetten van de Kerstviering, de boom, de versiering, het blok, de misletoe en nog zoo veel meer zijn terug te voeren tot dien eenen bron: het licht. Het licht, dat wij niet alleen buiten in de natuur, maar ook in ons innerlijk willen be houden en uitdragen tot anderen. Ook en vooral in dezen tijd benarden donkeren tijd. Laten wij Kerstmis vieren met groote innig heid en den Kerstman, die een personifieering van het lichtbrengende is, van harte welkom heeten op ons vredeseiland. (Nadruk verboden). Bestellingen worden gaarne thuis bezorgd Aanbevelend, W. LOGGEN 24 25 26 ZONDAG 1e KERSTDAG 2e KERSTDAG Deze drie dagen kunt U rustig en gezellig doorbrengen. Tenminste als U aangesloten zijt bij de Heldersche Radio Centrale. Lijnverbin dingen, dus geen storing. Is U nog niet aangesloten, geeft U dan spoedig op. Aansluitkosten I 1.00, f 2.50. Luidspreker speciaal voor Centrale Radio I 11.50, I 13.50, I 16.00 f 20.- I 24.50 Betalingen vanaf I 1.00, f 0.50 per week. Contributie I 0.40 per week. Huur luidspreker f 0.1 0 per week. Kantoor Gravenstraat 24 - Telefoon 607 VOOR MOOI GEVORMDE naast de school GROOTE KEUZE - LAGE PRIJZEN Zoekt U zelf uit. Alles gratis thuisbezorgd Beleefd aanbevelend, L. VAN GALEN TEL. 181 Gehakt 25 ct. p. p. Doorregen lappen 30 ff ft Magere lappen 35 ff ff Riblappen 40 ft ff Rollade 40 ff ff Baklappen 45 ff ft Rosbief 45 ft ft Biefstuk 60 ft ft Haasbiefstuk 65 ff ft Blanke reuzel 25 ft tt Doorregen carbonade 25 ct. p. p. Magere carbonade 30 Lappen 35 Stukjes bout 40 Lamsvet 35 KEIZERSTRAAT 40 Tevens RUND- en VARKENSVLEESCH tegen concurreerende prijzen Schaatsen Voor de Kerstdagen verkrijgbaar Hazen, Fazanten, Eendvogels, Smienten, Talingen, tamme Konijnen, Duinkonijnen, Ganzen en Kalkoenen Voor Vulpennen naar den Vulpendokter W. MOLL Keizerstraat 33 Uitsluitend a contant Modehuis tegenover de Witte Bioscoop De nieuwe en ruime heeft dezelfde fraaie lijnen als de Ford V8 automobielen. Groote bagageruimte. Hydraulische remmen. Benzinegebruik 1 op 12. Wegenbelasting f 16per 3 maanden. Max. snelheid 105 km. per uur. PRIJS SLECHTS f 1675.— Gratis service op verschillende tijden tot 30000 km. Wij hebben nog eenige overjarige Fordautomo- bielenaf te geven tegen ENORM LAGE PRIJZEN WACHT NIET KOOPT NU BIJ Off. Ford en Fordson Dealer Mercury en Lincoln Zephir Automobielen Leveren wij U nog steeds voor den ouden prijs op gemakkelijke condities, zonder renteverhooging Vraagt inlichtingen bij Sluisdijkstraat 81 Kanaalweg 105 - Telefoon 393 Een uitgezochte collectie tegen zeer minimale prijzen De nieuwste jazzplaten H.M.V. en Decca - Kerstplaten Kerstmuziek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 11