bij de oorlogvoerenden Avonturen van een Britsche duikboot OPNIEUW LUCHTSLAG boven Helgoland EN HOLLANDS van 21 landen Marinegeheimen? Nederland vroeg Duitschland volledige genoegdoening „Wilde" bussen in de Kerstweek IJsbrekers op het IJsselmeer H.M. dc Koningin neemt deel in de Staatsleening Berlijn ontkent SJ-/ EERBERICHT DE BILT SEINT t a*av/ in l.1n J Zeegevecht voor Montevideo schond neutraliteitszöne Hitier houdt beraad militaire prestatie van weerszijden verkleind. wat behelst de declaratie van panama? hitler boos op uruguay? Dit nummer bevat 12 pagina's Groot aantal machines verloren gegaan Uitgave der Uitg.-MlJ. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder PROTEST Cantillon, de Argentijnsche minis ter van buitenlandsche zaken, heeft verklaard, dat hij vandaag een nota zal publiceeren, welke 21 landen ge zamenlijk zullen zenden aan de oor logvoerende landen om te protestee ren tegen de schending der mari tieme neutraliteitszone, welke door de conferentie van Panama is vastgesteld. De nota is opgesteld door Cantil lon. Zij heeft de goedkeuring ont vangen van verscheiden Ameri- kaansche staten. Zij geeft een vastberaden uiteen zetting van de ontevredenheid welke gewekt is door het jongste zeege vecht in de Zuid-Amerikaansche wateren. De declaratie van Panama, welke in Oc- tober j.1. is aangenomen op de Pan-Ameri- kaansche conferentie, heeft een driehon derd mijls-veiligheidszone rond Amerika vastgesteld. Huil heeft gezegd, dat, indien de Euro- peesche oorlogvoerenden binnen de zone tot vijandelijkheden zouden overgaan, de 21 republieken in conferentie zouden bij eenkomen, om te bepalen welke actie zij zullen ondernemen. Naar de „United Press" nog uit Berlijn verneemt, veronderstelt men, dat de kwes tie van de „Graf Spee" het voornaamste on derwerp van bespreking heeft uitgemaakt op een conferentie van twee uren, welke tusschen Hitier, Keitel, Brauchitsch, Raeder Goering en andere generaals gistermiddag in de rijkskanselarij plaats had. Goed ingelichte kringen zijn van meening, dat 't incident nog niet afgesloten is. Er zijn echter geen aanwijzingen wat de verder te nemen maatregelen zullen zijn. In officieele kringen verbergt men zijn ongenoegen niet over de tijdsli miet van 72 uur. Men beweert dat deze niet voldoende was, om de „Graf Spee" zeewaardig te maken. Over het algemeen wordt echter niet verwacht, dat Duitschland bij voorbeeld van Uruguay schadever goeding zou eischen. In de Duitsche pers pleegt men een ern- stigen aanval op de houding van Uruguay Men spreekt van een „actieve en passieve schending van het volkenrecht door Enge land en Uruguay." „De regeering van Uruguay, zoo schrijft de „Deutsche Allgemeine Zeitung", heeft gebogen voor den druk van Engeland en Frankrijk en daarmede een onvriendelijke handeling begaan tegen ons, want zij heeft geweten, dat vóór de monding van de La Plata de Engelschen een kring van oor logsschepen hadden geconcentreerd, die zich op het enkele Duitsche schip zouden storten, 2oodra de termijn was afgeloopen". De helden van de „Graf Spee", aldus de .Nachtausgabe", hebben het niet verloren tegenover een moedi gen aanval van de Engelschen, niet tegenover een militaire superioriteit van Engeland en Frankrijk, doch eenvoudig tegenover 'n leelijke di plomatieke intrige van Engeland", De minister van Buitenlandsche Z.fin van Uruguay voelt zich echter onschuldig, hij heeft uitdrukkelijk verklaard, er zich van bewust te zijn, de beginselen der neu traliteit en van de internationale wetten te hebben gehandhaafd. HET LOT VAN DE BEMANNING. De Argentijnsche autoriteiten hebben me degedeeld. dat de duizend opvarenden van de „Graf Spee" geinterneerd zullen worden, op grond van de Haagsche conven tie. Waarschijnlijk zullen de minderen naar het immigratie-eiland Martin Garcia, aai midden in de rivier de la Plata gelegen is, worden gebracht, terwijl de officieren mei meer onderscheiding zullen worden behan deld. Een delicate kwestie blijft de vraag wat met het wrak van de „Graf Spee zal g- heuren. Marinedeskundigen hopen uit ae instrumenten van het schip eenige belang rijke Duitsche marinegeheimen te kunnen ontdekken. Van het wrak stijgen nog steeds zware rookwolken op, terwijl nog van tijd tot tijd explosies gehoord worden. De olie bedekt de golven. Van de Rijksgebouwen te Berlijn hangen de vlaggen halfstok. DE GRAF spee „LAF"? Niet slechts wordt van Duitsche zijde de Engelsche militaire presta tie bij den ondergang van het vest zakslagschip verkleind, zooals blijkt uit bovenstaande beschuldiging, dat de „Graf Spee" slachtoffer van een intrige is geworden, doch ook de En gelschen geven den Duitschen ma rine-mannen weinig eer. Churchill heeft n.1. gisteravond voor de radio gezegd: Het vestzakslagschip werd ondanks zijn veel zwaardere pantsering gedwongen door drie Britsche kruisers zijn toevlucht te zoe ken in een neutrale haven. In de haven aan gekomen had het de keuze tusschen internee- ring of weer uitvaren om te vechten en in een slag onder te gaan gelijk de Rawalpindi, hetgeen eervol zou zijn geweest. Het koos evenwel een derde alternatief. Het liep uit, niet om te vechten, doch bracht zichzelf tot zinken in een vaargeul van een neutralen staat, waar het onderdak had bekomen en hulp op de wijze als het internatio nale recht voorschrijft. Op dat oogenblik wist het vestzakslag schip, dat de Britsche zware schepen Renown en Ark Royal zich nog op 1000 mijl afstand bevonden om brandstof in te nemen te Rio. Wat buiten de haven wachtte, waren twee kruisers, de Ajax en de Achilles, met zes- duimskanons, welke het naar binnen had den gejaagd en de kruiser Cumberland met achtduimsgeschut, die aldus Churchill, was aangekomen ter vervanging van de bescha digde Exeter. HET DRAMA BIJ VENLO: Vragen van den heer de Marchant et d' Ansembourg beantwoord. Op de vragen van het Tweede Kamerlid de Marchant et d' Ansembourg in verband met 't optreden van gewapende Duitschers op Nederlandsch grondgebied bij Venlo op 9 No vember 1939, heeft de Minister van Algemee- ne Zaken a.i., mede namens den minister van Buitenlandsche Zaken als volgt geantwoord: Het is waar, dat op 9 November jl. eeni ge gewapende Duitschers de Nederlandsche grens bij Venlo hebben overschreden en op Nederlandsch grondgebied onder bedrei ging met wapengeweld de inzittenden van een auto, waaronder een Nederlandsch offi cier, hebben overmeesterd De identiteit der genoemde Duitschers kon dezerzijds niet worden vastgesteld. Ook hebben deze Duit schers de auto met inzittenden met geweld over de grens gebracht. De regeering heeft van de Duit sche regeering volledige genoegdoe ning verlangd voor deze schending van ons grondgebied, met inbegrip van de invrijheidstelling van den ontvoerden Nederlandschen chauf feur en het lijk van den Nederland schen officier, die bij den overval volgens de verklaring van ooggetui gen den dood heeft gevonden. TER ASSISTENTIE VAN DE SPOORWEGEN. Naar het Hsb. verneemt, zullen ter gele genheid der a.s feestdagen de Rijksverkeerg inspecties in de resp. prov. toestemming verleenen op aanvragen tot het verrichten van z.g. ongeregeld vervoer, op trajecten, welke op die dagen door de spoorwegen niet of in onvoldoende mate kunnen wor den- bediend. Dientengevolge zal het moge lijk zijn om op de betrokken trajecten die vrijwel identiek zijn met de grootste af standen, welke ons land kent, autobussen of toerwagens te doen rijden, mits dit ver voor slechts een aanvullend karakter dra- ge, en mits rekening worde gehouden met het voorgeschreven minimum-tarief van 1 cent per zitplaats-kilometer. Door de zeer velen in den lande, die reeds vreesden dat er dit jaar niets van Kerstbezoek zal kun nen komen, zal deze beslissing van de R.V. I. met vreugde worden begroet. Schepen varen in paren uit. Op het oogenblik is het alleen voor stoomschepen nog mogelijk om het IJsselmeer over te steken. Op het Buiten-IJ is het ijs ongeveer 8 cm. dik. Vijf vaartuigen voorzien van sterke motoren, moesten gisteren on- verrichterzake in de Oranjesluizen terugkeeren. Gisteravond om negen uur zijn de stoom schepen „IJssel" en „Meppel 2" van Amster dam vertrokken, resp. met bestemming Zwolle en Meppel. Zij zullen gezamenlijk op het IJsselmeer den strijd tegen het ijs aan binden. Om elf uur zouden de stoomschepen „Friesland" en „Jan Nieveen" naar Lemmer vertrekken. Ook deze schepen zullen eika der bijstaan, De „Friesland" is van een ijs- breker voorzien. Aan den achtersteven van het schip zijn voorzieningen getroffen, op dat de „Jan Nieveen" indien zulks noodig is, de „Friesland" kan opduwen. Om half negen vertrok voorts de sleep boot „Tina" kapitein Wagemaker, naar Sta voren om daar als ijsbreker dienst te doen. „Holland" won het! Het s.s. „Holland" van de Holland-Fries landGroningen-lijn, welk schip gisteroch tend om negen uur van Amsterdam is ver trokken, heeft zonder vertraging Lemmer bereikt. De kapitein van de „Holland" rapporteer de, dat nabij de eerste bocht van den Ring dijk en voorbij het eiland Urk nog veel wa ter open is. Bij de Lemsterhaven echter heeft zich een dunne ijslaag gevormd, wel ke de scheepvaart last veroorzaakt. Stoom schepen ondervinden echter van dit ijs geen belemmering. Reddingboot neemt gestrande passagiers op. Wegens het vele drijfijs op de Wadden is de veerboot Oostmahorn-Schiermonnikoog gistermorgen twee uur voor afvaarttijd ver trokken. Reizigers, die van deze boot gebruik wil den maken, onder wie de jachtclub en een aantal militaire verlofgangers, kwamen te Oostmahorn aan, toen de veerboot reeds vertrokken was. Het twintigtal is toen per reddingboot „Insulinde" van de Noord en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij naar het eiland gebracht. Naar wij vernemen, zal H.M. de Ko ningin voor een aanmerkelijk be drag deelnemen in de nieuwe Staatsleening. TWEE DUITSCHE KRUISERS GE TORPEDEERD EN EEN DUIKBOOT VERNIETIGD? Een Britsche duikboot, volgens officieele mededeelingen de „Ursula", volgens Reuter „Salmon" heeft merkwaardige avonturen be leefd. Op een kruistocht door de Noordzee kreeg de duikboot het Duitsche mailschip „Bre- men" in zicht en beval het schip te stoppen De duikboot maakte zich gereed een waar schuwingsschot af te vuren, toen vijande lijke vliegtuigen de duikboot dwongen onder te duiken. Ondanks het feit, dat Duitsche vliegtuigen in de nabijheid waren, kwam de duikboot boven water en gaf de „Bremen" een teeken, onmiddellijk te stoppen. De „Bre men nam hiervan geen notitie. De comman dant van de duikboot maakte zich gereed een schot af t>e vuren voor den boeg van de „Bremen", toen hij opnieuw gedwongen werd te duiken. Vier en twintig uur later, Donderdagmid dag zou zij een Duitsche kruiser van de Keulen-klasse aan de monding van de Elbe tot zinken hebben gebracht. De kruiser werd beschermd door zes Duitsche torpedojagers. Reuter spreekt nog van een tweede krui ser en meldt hieromtrent: De duikboot zag een vestzakslagschip, twee slagkruisers en drie in de nabijheid varende Verwachting: des ochtends in het noordoosten matige vorst overigens lichte vorst tot temperatuur om het vries punt, tijdelijk toenemende bewolking. Droog weer. Zwakke tot matige wind uit oostelijke richtingen. kruisers. De commandant van de duikboot besloot te probeeren meer dan één schip buiten gevecht te stellen. De eerste torpedo trof den kruiser „Leipzig" en men gelooft, dat nog twee torpedo's een anderen zwaren kruiser getroffen hebben. Drie andere torpe do's schoten tusschen de vijandelijke schepen door. Nadat op de duikboot jatcht was ge maakt, keerde deze na het vallen van het donker naar de plaats terug en constateerde, dat een oppervlakte van bijna vier vierkante mijlen met een dikke laag olie bedekt was. De admiraliteit voegt hieraan toe: „Het lijkt zeker, dat minstens een zware kruiser, behalve de „Leipzig" ernstig is beschadigd en het is zeer wel mogelijk, dat ten minste één van de schepen er niet in geslaagd is de haven te bereiken. Ontkend! Van Duitsche zijde wordt pertinent tegen gesproken, dat een kruiser tot zinken is ge bracht. De mogelijkheid bestaat, zegt men, dat op genoemden dag de ontploffing onder water, welke door een lichten kruiser is waarge nomen, het gevolg was van een torpedo, welke door een Britschen onderzeeër was afgevuurd. Zooals evenwel in het legerbe- richt van 14 December reeds is gemeld, heeft deze ontploffing slechts geringe scha de aangericht. ZEER TEGENSTRIJDIGE OPGA VEN OVER DE VERLIEZEN. Gistérmiddag hebben Engelsche vliegtuigen een massale aanval on dernomen in de bocht van Helgoland het Duitsche maritieme steunpunt aan de Noordzeekust. Volgens de Duitsche berichten namen er 44 mo derne Britsche gevechtsvliegtuigen aan deel, waarvan er niet minder dan 34 werden neergeschoten. De Engelschen daarentegen beweren dat zij twaalf Duitsche Messerschmittvliegtui- gen hebben vernietigd terwijl zeven Britsche machines niet zijn teruggekeerd. De Duit schers geven slechts het verlies van twee machines toe. Verbitterde gevechten. Er werd, aldus het D.N.B. gepoogd om ver scheidene plaatsen aan de Noordzeekust aan te vallen. Verscheidene verbitterde luchtge- Een sectie zware mitrailleurs op motoren met zijspan, opgesteld tijdens de oefeningen van het Nederlandsche veldleger, welke dezer dagen gehouden wer den. vechten werden boven het binnenste deel van de Duitsche Bocht gevoerd. Brokstukken van neergeschoten Engelsche toestellen zijn op de Duitsche eilanden aan gespoeld. De bemanningen van twee Engel sche vliegtuigen werden gevangen genomen. Enkelen Engelschen gelukte het door te bre ken naar Wilhelmshaven. Zij raakten in ge concentreerd luchtdoelvuur, zoodat zij er niet toe kwamen bommen neer te werpen. Deensch ooggetuigeverslag. Naar United Press uit Tonder op Jutland mededeelt, hehben bewoners van de eilan den die het dichtst bij de Duitsche grens lig gen verklaard, dat gisteren het zwaarste luchtgevecht sinds het begin van den oor log boven de Duitsche luchtbasis op het eiland Sylt heeft gewoed. Ooggetuigen van het luchtgevecht, dat het best van het eiland Rom was te volgen, heb ben medegedeeld, dat veertien bommen zijn geworpen. De uitwerking is onbekend. Een paar minuten na 10 uur in den morgen begon het luchtdoel-geschut op Sylt hevig te vuren. Een afd< e- ling Messerschmitt-toestellen steeg op teneinde met de aanvallers waarschijnlijk Britsche vliegtuigen slag te leveren. Het zicht was niet bijzonder helder, zoodat de ooggetui gen niet in staat zijn geweest de vijandelijke machines van de Duit sche te onderscheiden en de details van den slag waar te nemen. Ook is volgens ooggetuigen het Zuidelijk deel van het Duitsche eiland Hörnum naar alle waarschijnlijkheid ook met bommen be stookt. Van alle zijden zijn berichten binnengeko men, die er op wijzen dat de activiteit van de Britsche luchtmacht boven Sylt sinds eenige nachten ongewoon groot is geweest. Een later ontvangen bericht meldt nog, dat de ontploffingen van zulk een hevigheid wa ren, dat huizen te Esbjerg trilden. Ook is een beschadigd vliegtuig, vermoedelijk van Duitsche nationaliteit, op 250 m. hoogte over de Deensche stad Toender gevlogen. Het doel was oorlogsschepen aan te vallen. De Britsche bombardementsvliegtuigen be vonden zich op een verkenningsvlucht met het doel ieder Duïtsch oorlogsschip, dat op zee aangetroffen wordt, aan te vallen. Er werden geen Duitsche oorlogsschepen gezien. \olgens het Engelsche ministerie van luchtvaart maakten de twaalf Messer- schmidtvliegtuigenwelke omlaag zijn ge schoten, ongeveer 50 pet. uit van de Duitsche strijdkrachten, die in den strijd werden ge worpen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1