Ruslands sleutelpositie
aan de Noordelijke IJszee
SffiwfeSSS
Doodelijk ongeval in
de Wieringermeer
Ballonversperringen
op schuilen
Russisch slarschip door de
Finnen vernietigd
Granaat in Luxemburg
neergekomen
Gouden tijd voor
Amerikaansche
vliegtuigindustrie
482e STAATSLOTERIJ
MOERMANSK, DE EENIGE IJSVRIJE
HAVEN IN HET HOOGE NOORDEN.
WAAROM DE SOVJET-UNIE STOND OP
HET BEZIT VAN OOST-KARELIë.
Velen zal het eerst in den laatsten
tijd duidelijk zijn geworden, welk
een buitengewoon gunstige positie
de Sovjet-Unie inneemt aan de
Noordelijke IJszee, dank zij het
bezit van de ijsvrije haven Moer-
M&nsk.
Vroeger was in de politiek de uitdruk
king „Ruslands drang naar de ijsvrije
zee" een gevleugeld woord, dat evenwel
sedert de laatste tientallen jaren zijn be-
teekenis heeft verloren, nadat de Russen
het groote belang zijn gaan inzien van
Moermansk. Van de vier zeeën, welke de
grenzen van het Russische rijk bespoelen,
zijn de Zwarte Zee en de Oostzee in de
engere beteekenis des woords binnenzeeën.
Wat deze beide zeeën betreft, schijnt Rus
land alles in het werk te willen stellen,
om te voorkomen dat zij voor de Russische
vloot zouden kunnen worden afgesloten
door een vijandelijke macht. Vandaar de
onderhandelingen met Turkije, welki
schipbreuk leden, alsmede de onder zwa-
ren druk op de Baltische staten verkregen
militaire bases aan de kusten van de
Oostzee. Aan de Oostkust grenst het land
wel is waar aan den Stillen Oceaan, doch
hier snoert zich bijna gedurende de helft
van het jaar een ondoordringbare ijsgordel
om de kust. tot Wladiwostock toe. Om een
oogenblik tot de Oostzee terug te keeren
merken wij nog op, dat de Finsche Golf
en daarmede ook Leningrad bijna
vijf maanden per jaar door ijsmassa's is
versperd.
MOERMANSK IS DE EENIGE
VRIJE UITLAAT NAAR DE
OPEN ZEE.
Het klinkt bijna ongelooflijk, doch alleen
de IJszee blijkt Rusland een ijsvrije haven
te kunnen bieden. Een blik op de kaart
van Europa is voldoende om ons te doen
zien, dat de havens van Noordoostelijk
Europa, welke niet toevriezen, niet aan de
Oostzee liggen, doch tien breedtegraden
hooger, ten Noorden van den Poolcirkel. De
uitloopers van den Golfstroom verleenen
een zoo hooge temperatuur aan het water,
dat langs de Moermankust stroomt, dat 't
niet bevriest. Slechts enkele kilometers
Zuidelijker doet deze invloed zich niet
meer gelden, zoodat de fjorden, die diep
landwaarts indringen, het grootste deel van
het jaar met ijs zijn bedekt. Hoe zonderling
dit ook moge klinken: de Russische poli
tiek heeft zich dit feit eerst zeer laat gere
aliseerd. De Tsaristische politiek scheen
Archangel, aan de Witte Zee, te beschou
wen als de gunstigt gelegen toegangspoort
tot het Noorden van den Atlantischen Oce
aan. Deze haven -werd modern geoutilleerd
en door een spoorlijn die overigens wei
nig te boteekenen heeft met het binnen
land verbonden. Doch zij stelde de hoog
gespannen verwachtingen teleur, daar de
geheele kust in den langen Poolwinter toe-
vriest.
Eerst toen Rusland in den wereld
oorlog werd afgesloten van de Oost
zee, waar Duitschland de onbe
twiste heerschappij voerde, zag
men zich wel gedwongen, naar een
zeeweg in het Noorden om te zien.
MOERMANSK WORDT „ONTDEKT".
Dit leidde tot de ontdekking van Moer
mansk, dat twintig jaar geleden nog slechts
bestond uit enkele houten loodsen en arm
zalige hutten, doch dat thans bijna 120.000
inwoners telt. De snelle groei van de stad
is echter niet uitsluitend toe te schrijven
aan het feit, dat zij zich spoedig ontwik
kelde tot oen centrum van scheepvaartver
keer en visscherij, maar bovenal aan den
rijkdom van den bodem, die verschillende
ertsen bevat, voornamelijk apatiet, dat fos-
forzuur levert en als zoodanig een groote
rol speelt als kunstmest. De ertswinning
De strijd in het hooge Noorden. Met welke
ontzaglijke moeilijkheden het militair trans
port van het Finsche leger tijdens zijn dap
pere verdediging tegen de Russische troepen
gepaard gaat, bewijst bovenstaande foto.
deed ecnigszins meer landwaarts een
industrieel centrum ontstaan, o.m. het
plaatsje Kirofsk. Hierbij sluit zich in het
Noorden de Kola-baai aan, welke de basis
vormt voor de Russische IJszeevloot. In de
rest van Europa heeft men eerst meer alge
meen aandacht geschonken aan Moermansk
in den loop van de laatste paar maanden,
door het feit dat het Duitsche s.s. „Bre-
men" en later het Amerkaansche s.s.
„City of Flint" er een. toevlucht zochten.
Men geeft er zich rekenschap van, dat het
thans Iuchtverbindingen bezit, dat er een
levendig scheepvaartverkeer bestaat, dat
het een punt Van uitgang is voor Poolon-
derzoekingen, kortom, dat Moermansk zich
ontwikkelt tot een belarigrijk centrum in
het wereldverkeer.
DE NIKKELMIJNEN LOKKEN.
Niet alleen de bodem op Russisch gebied
is rijk aan mineralen. In den Finschen
corridor tusschen de Moermankust en
Noorwegen bevinden zich de rijke nikkel-
mijnon van Petsaino, welke van Canadee-
sche zijde worden geëxploiteerd en waarop
de Sovjets ongetwijfeld gemeend hebben,
zonder veel moeite de hand te kunnen leg
gen, wat hun intusschcn tot op het oogen
blik niet is gelukt.
Afgezien evenwel van den rijkdom
van den bodem is het duidelijk dat
Rusland, door het bezit van Moer-
mansk, een sleutelpositie inneemt
aan de Nóordélijke IJszee, welke
niet te evenaren is. Door Karelië,
d'at door do Finsch-Russische
grens doorsneden wordt en waar
aan vroeger l>ijna niemand aan
dacht heeft geschonken, loopt thans
Rusland's weg naar zijn eenige ha
ven, die het toegang verleent tot
den Oceaan en het is begrijpelijk,
dat de Sovjet-Unie alles in bet
werk stelt, om deze te beveiligen
en verder uit te bouwen.
Gezien dit levensbelang voor het Russi
sche rijk is het nu ook duidelijk waarom
Rusland tijdens de onderhandelingen met
Finland in 1920 zoo sterk heeft geslaan
op hot bezit van het toenmaals nog
hoofdzakelijk dooi' Finnen bewoonde Oost-
Kareüë, dat vervolgens als z.g. „autonome
republiek" bij Groot-Rusland werd inge
lijfd.
De Octoberrevolutiezou ver
loren zijn.
Volgens een nog niet bevestigd Reuterbe-
rich't uit" Helsinki zou liet 30.000 ton
metende Russische slagschip „Octoberrevo-
lutiè" door de Finsche kustbatterijen van
Koivisto op de Karelische landengte tot
zinken zijn gebracht.
De Finsche censor heeft de publicatie van
het bericht toegestaan en in officieele krin
gen zegt men, dat „bet zeer waarschijnlijk
waar is."
Opgebracht naar Duitsche havens. Neutrale
houtbooten liggen „ergens" aan de Duitsche
kust te wachten op de beslissing, welke door
de autoriteiten genomen zullen worden om
trent hun al of niet vrijlating.
Bouwknecht viel van den wagen.
Gisteravond omstreeks half 5, had de pl.m.
25-jarige landbouwersknecht C. Gebuijs, wo
nende te Medemblik, en in dienst bij de Cul
tuur-Mij., het ongeluk met een wagen, be
spannen met twee paarden, op hol te slaan,
op den Zuidordijkweg, met het noodlottig
gevolg, dat hij van den wagen is gevallen
en er onder geraakt, zoodanig, dat hij bloe
dende op den weg bleef liggen. Eenige schil
ders, die juist huiswaarts keerden, waren
zoo goc-d hun overjassen uit te doen, om het
slachtoffer er mede te bedekken; een auto
van de P.T.T. passeerde juist, die den dokter
uit Medemblik direct waarschuwde. Deze
O-. '-to O
'was spoedig ter plaatse. Hij kon slechts den
dood constateeren.
Het lijk werd voorloopig per auto onder
gebracht op de boerderij van den heer
Brandsma.
Het slachtoffer was gehuwd, doch had nog
geen kinderen.
Midden op de markt van
kleine stad.
een
Te half zeven is een granaat, zonder te
ontploffen neergekomen op het dak van het
douanekantoor op de brug van Remich. De
granaat raakte nog de daken van twee an
dere huizen en de deur van een derde -en
kwam vervolgens terecht op de markt.
Een onderzoek naar de herkomst van den
granaat wordt ingesteld. Gisterochtend tus
schen half acht en negen uur heeft men een
levendig artillerievuur in de omgeving van
Perl-Papaeh gehooriJ.
De legerberichten melden overigens het
stereotiepe „geen bijzonderheden".
Om het mijnenleggen uit vlieg
tuigen te verhinderen.
De luchtvaartmedewerkers van de Engel-
sche kranten deelcn mede, dat steeds meer
gebruik wordt gemaakt van ballonversper-
nngen, welke zijn gemonteerd op schuiten.
Het doel van deze drijvende versperringen
is het leggen van mijnen door vliegtuigen
te beletten. Deze versperringen liggen in de
riviermonden en kunnen snel verplaatst
w o i cl 6 n
Door deze versperringen is het zeer moei
lijk uit vliegtuigen mijnen te leggen, aan
gezien van groote hoogte de mijnen niet
juist geplaatst kunnen worden.
Buitengewone orders tot een be
drag van 590 millioen dollar.
d S™® ziln belangwekkende cijfers over
toiafabriekegeK dei' Amerikaanse vUeg
naar hM iSnd Keworden. Zij zouden
naar het Hsbl verneemt, thans twee maal
staande cijfer omstreeks de helft van toin
opnieuw verdubbeld zijn 9 0
ge fabrieken te leveren vliegtuigen, Met f
wil de fabrieken aldus in staat stellen de I
noodige uitbreidingen uit te voeren. I
Het totaal der onuitgevoerde orders vat I
de geheele industrie bedraagt thans 590 mil-1
lioen dollar tegen per half Nov. 553 mi!) I
aan het begin van dit jaar 153 mill.) Mei|
verwacht, dat met de uitvoering van deze|
orders een groot deel van 1940 gemoeid zai I
zijn. De verkoopen van zes leidende mijen I
in dit jaar, zullen naar geraamd wordt iso
millioen dollar hebben gedragen, hetgeen!
43 meer zou zijn, dan in het voorgaande;
jaar. Men verwacht dat de winst 30 a 100
zal bedragen.
(Niet officieel)
3de Klasse, 2de Lijst
Trekking van Dinsdag 19 December 1939
Hooge Prijzen
1500.16563 17837
1000.— 1847 11755
400.— 1160 21054
200.— 1352 9918 15018
100.— 7516 7699 11512 11735 11883 15247 1773}
Prijzen van 45
1451
1031 1104 1171
1477 1500 1524
1655 1663 1725
1981 2006 2027
2171 2197 2212
2350 2358 2370
2605 2704 2736
3020 3073 3105
3270 3272 3277
3488 3515 3516
3834 3835 3845
4138 4200 4224
4441 4445 4469
4561 4638 4640
4788 4810 4811
5059 5064 5071
5240 5259 5315
5495 5502 5515
5736 5759 5762
5909 5944 5959
6114 6197 6215
6518 6525 6598
6794 6803 6826
6945 6946 6949
7247 7274 7296
7483 7496 7525
7661 7708 7721
7840 7847 7869
8017 8076 8083
8262 8318 8370
8559 8647 8654
8981 8984 8993
9222 9227 9228
9407 9410 9416
1226
1525
1839
2077
.2221
2394
2845
3107
3317
3519
3880
4293
4505
4651
4839
5095
5363
5522
5775
5978
6266
6604
6842
6981
7306
7580
7751
7882
8128
8478
8747
9080
9293
9481
1297
1573
1849
209C
2228
2436
2909
3108
3322
3565
3945
4304
4515
4682
4897
5097
5386
5579
5809
6012
6343
6609
6867
6982
7314
7594
7766
7897
8164
8485
8855
9088
9329
9493
1353 1453
1579 1625 1652
1862 1925 192S
2106 2116 2152
2250 2278 2296
2506 2538 2548
2925 2976 3013
3118 3 133 3267
3350 3438 3472
3653 3792 3796
3975 4075 4089
4361 4377 4418
4523 4537 4545
4702 4761 4781
4912 4945 4995
5175 5180 5219
5404 5410 5439
564 1 5661 5689
5829 5902 5906
6031 6084 6104
6451 6479 6517
6620 6663 6786
6882 6888 6917
7039 7231 7234
7325 7348 7444
7643 7652 7653
7786 7814 7834
7899 7925 7975
8212 8220 8229
8490 8505 8507
8869 8887 8909
9092 9135 9202
93 3 3 9336 9378
9495 9501 9519
9527 9542 9575 9578 9606 9609 9618 9-336
9659 9677 9737 9759 9837 9888 9898 9909
9949 9953 9972 9984 9989 10013 10045 10064
10084 10103 10118 10198 10220 10229 10238 10261
10310 10326 10348 10349 10352 10367 10405 1043o
10477 10479 10483 10489 10493 10521 10531 1O603
10633 10651 10680 10682 10702 10728 10751 10788
10812 10856 10912 10918 10954 10958 11029 110«
11102 11115 11157 11160 11186 11187 11222 1»
11281 11301 11324 11423 11436 11468 11497 115»
11513 11524 11538 11588 11589 11631 11665 11®'
11715 11726 11789 11812 11816 11836 11924 119»'
12012 12031 12042 12058 12080 12083 12119 121®
12194 12248 12287 12332 12355 12385 12406 124®
12474 12491 12502 12548 12563 12567 12586 125»»
12616 12630 12642 12663 12670 12685 12792 12°™
12853 12876 12932 12961 13018 13023 13041 130»
13075 13139 13141 13149 13158 13195 '13202 132»
13272 13317 13324 13327 13330 13343 13370
13507 13562 13603 13604 13645 13655 13666 13»
13857 13876 14015 14023 14032 14065 14089 P"»
14127 14132 14142 14210 14238 14253 14332 1«
14366 14387 14408 14458 14466 14468 14536 1»
14611 14633 14664 14666 14684 14691 14741 1'
14788 14792 14798 14855 14875 14893 14931
1495'
11IOO ItltfZ iïiso 1SÖOO lTtö (O A ,61)95
14965 14966 14969 14983 15009 15012 15044 lj>
15099 15149 15195 15250 15269 15304 15310 W
15345 15372 15374 15427 15459 15466 15474
15978 15932 15995 16006 16013 16024 16039
15554 15568 15597 15607" 15631 15692 15708 j
15775 15792 15809 15873 15874 15916 15936 1»^.
16063 16084 16150 16184 16186 16198 16210
16364 16374 16444 16467 16477 16492 16629 w
16745 16769 16818 16830 16861 16932 16964 l
17010 17019 17033 17048 17051 17058 1706» l
17086 17098 17115 17149 17156 17207 17211
17310 17320 17361 17428 17441 17466 174W
17507 17.561 17598 17601 17655 17682 1770»
17741 17767 17796 17798 17803 17810 17820
17878 17908 17925 17937 17975 18007 18010
18022 18055 18067 18085 18157 18268 1827» 9
18337 18362 18387 18396 18435 18459 18470
18525 18548 18584 18600 18618 186.» 1864»
18704 18729 18773 18832 18854 18859 1891»
18951 18952 18978 18990 19072 19084 19J-4
19138 19156 19159 19207 19224 19228 1924»
19274 19285 19356 19385 19412 19424 19465
19507 19524 19532 19533 19545 19607 19614
19662 19700 19716 19764 19779 19790 198-5 "jj
19876 19919 19926 19930 19937 19942 1999»
20095 20133 20243 20255 20269 20345 2031» j(
20408 20422 20434 20492 20514 20546 2055/
20591 20647 20652 20702 20764 20777 2078U 4
20832 20850 20868 20904 20939 20983 21060
21098 21214 21219 21260 21282 21392 21395
21429 21469 21474 21477 21510 21519 216»»
21647 21707 21734 21773 21784 21826 21841
21871 21906 21912 21924 21932 21958