Scheepsramp Wielingen Finnen in den tegenaanval Aanmaak van 9 millioen blikken Zeer groote scheeps helling in Nederland DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER in de Zal het weer toch omslaan Italiaansch schip op een mijn geloopen Russen op verscheidene punten teruggeslagen Tomatensoep Gaat de Marine grooiere schepen bouwen Onze invoer naar België 50 °/0 minder KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) V R IJ D A G 22 DECEMBER 1939 67e JAARG. No. 8806 bemanning door nederlandsche marinesleepboot opgepikt, Duitsch emigrantenschip vergaan Aardschok in Engeland Vreemde vliegtuigen boven België Belgische minister treedt af Stagnatie door gebrek aan blik Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT) Drie weken verlof voor het arbeidsfront heldersche courant Uitgave der Uitg.-Ml). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder Mooi werk van onze sleepers. Gisteravond omstreeks half zeven Is in de Wielingen bij boei 3 het op weg naar Antwerpen zijnde Italiaan- eche s.s. „Comitas" op een mijn ge loopen en gezonken. De bemanning is in de booten gegaan. Onmiddellijk nadat de noodseinen [van de „Comitas" waren opgevangen, zijn vaartuigen van de Marine te hulp gesneld. Ook de motorreddingboot „Maria Ca- rolina Blankenheijm" voer ter assis tentie uit. Ongeveer twee en een half uur later kon de geheele bemanning yan het verongelukte schip, bestaan de uit 28 koppen, te Vlissingen aan land worden gebracht. Onder de geredden bevinden zich eenige lichtgewonden. Twee hevige explosies. In een onderhoud, dat wij met den kapi tein van de „Comitas" te Vlissingen hebben gehad, verklaarde deze, dat het schip op weg was van Djibouti naar Antwerpen, het had geen lading aan boord. Ter hoogte van Zeebrugge is de Belgische loods aan boord gekomen. „Het was onge veer half zeven. Ik stond", aldus de kapi tein, „op de brug, toen zich plotseling in het voorschip een hevige explosie voordeed. Het kompas sloeg in stukken en ook de andere instrumenten op de brug werden vernield. Er bleek een groot gat in het voorschip te zijn ontstaan. Het staat wel vast, dat wij op een mijn zijn geloopen. Het schip bleef ech ter drijvende en wij besloten aan boord te blijven. Het water stroomde de machineka mer in. Ongeveer twintig minuten later klonk wederom een explosie, welke werd veroorzaakt door het springen van de ke tels. Toen begon het schip sneller te zinken, terwijl het slagzij maakte. Wij hadden ech ter nog den tijd om in de booten te gaan en papieren en diverse bezittingen te redden. Ongeveer een uur hadden wij rondgedreven, toen wij werden op gepikt door een Nederlandsche ma rinesleepboot, die ons later overgaf aan de Belgische afihaaimotorboot numimier 8", Slechts twee leden der bemanning zijn licht gewond en werden in het ziekenhuis te Vlissingen opgenomen. De geredden zijn door bemiddeling van den Italiaansohen vice-consul in twee hotels al daar ondergebracht. Wrak door Hollanders versleept. Het wrak van de „Comitas", dat, zooals men vermoedde, drijvende was gebleven, is gisteravond omstreeks half elf door de sleepbooten „Seine" en „Maas" van L. Smit en Co's In ternationalen Sleepdienst, bij het fort Raminekens aan den grond ge zet. Be sleepbooten bevonden zich onderweg van Antwerpen naar Vlissingen, toen zij de noodseinen van het zinkende ItaliaansclTe- schip opvingen. Zij begaven zich onmiddel lijk naar de aangegeven plaats, waar zij het gekapseisde schip aantroffen, toen het reeds door de bemanning verlaten was. Het bleek, dat de ruimen twee en drie, de machinekamer en de stookplaats onder wa ter stonden. De „Comitas" was aan bakboordzijde voor de machinekamer getroffen en bevond zich in zinkenden toestand. De sleepbooten slaagden er in een verbie ding tot stand te brengen en het wrak op sleeptouw te nemen, waarna het bij het fort Rammekens omhoog kon worden gezet. Dank ziJ de kalme zee ging alles vlot in zijn werk. Bergingsvaartuigen hebben zich daarheen be geven om te trachten het schip dicht te ma- hen en leeg te pompen. Be „Comitas" is het eigendom van de Ita- naansche reederij Ravano te Genva en meet 8685 bruto register ton. EERSTE KLAS LEGER TEGEN DERDERANGS SOLDATEN. - De Finsche tegenaanvallen blijven zware offers vragen van de Russen. De Ameri- kaansche oorlogsreporters schromen niet te verklaren, dat een eerste rangs leger vecht tegen een erbarmelijke hoop kanon- nenvoer, derderangs Russische soldaten Een nieuwe doorbraakpoging der Russen bij de Mannerheimlinie is verijdeld. In het Noor den heerscht een temperatuur van 30 gra den onder nul en de hevige sneeuwstor men beletten iedere actie. De Russische luchtmacht heeft zonder veel succes bom men op Helsinki en andere steden geworpen. De Russen schijnen te vreezen, dat de Fin sche piloten tot ver in Rusland zullen door dringen, niet alleen Leningrad, maar zeiis Moskou is volgens een Havasbericht uit Kopenhagen, verduisterd en afweergeschut is opgesteld bij het Kremlin. Er is een Zweedsch vrijwilligerscorps gevormd en het eerste contingent is reeds naar Finland ver trokken. Over de Sovjetkruiser „October- revolutie", welke, zooals wij eerder bericht ten, zou zijn beschadigd, wordt door de Zwit- sersche bladen verteld, dat het schip naar Kroonstad is opgesleept. De tegenaanval. Omtrent de gevechten in den sector van Salla, waar de Finsche troepen de Russen hebben teruggeworpen, kan nog gemeld wor den, dat de Russen door den tegenaanval der Finnen volkomen verrast werden en zich thans door de dennebosschen terug trekken naar Salla. Geruchten om de Gneisenau. Volgens uit Riga ontvangen berichten zou het Duitsche emigrantenschip „Gneisenau" in de Oostzee gezonken zijn, hetzij door een torpedo van een onbekenden onderzeeër, het zij door een mijn. Visschers hebben medegedeeld, dat het schip, dat 2 December uit Riga is vertrokken, binnen enkele minuten is gezonken, en dat, bijna alle opvarenden, waaronder 900 man van de „Arbeidsdienst", zijn verdronken of bij de ontploffing het leven hebben verloren. Van andere zijde wordt bevestigd, dat brandbommen zouden zijn geplaatst aan boord van een ander emigrantenschip, de „Siërra Cordosa". Verschillende lezingen doen te Riga de ronde en het is niet moge lijk de juiste gang van zaken te weten te komen. De autoriteiten van Letland nemen het grootste stilzwijgen in acht. Gisteravond werd in Groot-Brittannië een ernstige aardschok waargenomen. De eer ste trillingen deden zich voor om 9 uur 10. Te middernacht waren ook nog schokken Merkbaar. Duitsche machines verjaagd. De Belgische minister van Landsverdedi ging deelt mede: In den loop van den dag van heden heb ben verscheidene malen vreemde vliegtuigen boven Belgisch grondgebied gevlogen. Hun aanwezigheid is gesignaleerd in Luxem burg en in de provincie Luik, waar zij ver dreven werden door jaehtpatrouilles en het vuur van het luchtafweergeschut. Het luchtafweergeschut is eveneens op verschillende plaatsen in het Noorden des lands in werking getreden. Boven Brugge is een Duitsch vliegtuig, dat op 10.000 meter hoogte vloog achtervolgd door een onzer patrouilles, die het met haar vuur heeft ge dwongen, het grondgebied te verlaten, Ter wijl het naar het Noorden vluchtte, heeft het Duitsche toestel op onze jagers het vuur geopend, zonder hen te raken. De Belgische regeering heeft naar aanlei ding hiervan een protest gericht tot de Duit sche regeering. NASLEEP VAN EEN BANKSCHANDAAL. De Belgische minister Marck, die, zooals wij gisteren berichtten, gecompromitteerd is door het bankschandaal van het Credit An- versois is afgetreden. Hij heeft echter niet toegegeven in eenig opzicht schuldig te zijn aan het hem door de publieke opinie ten laste gelegde: het veilig stellen van eigen bezit,, toen hij wist, dat de krach onvermij delijk was-. Tijdens dezen terugtocht zouden ver scheidene eenheden van het roode leger uiteengedreven zijn en zelfs heeft een klei ne Finsche afdeeling een heel Russisch ba taljon van 800 man in de pan kunnen hak ken. De operaties worden nog steeds belem merd door de felle koude aan het Noorde lijke front. De Russische tanks zouden bij na alle bevroren zijn en de motoren kun nen niet op gang gebracht worden. In de richting van Salla hebben de Fin nen hun opmarsch voortgezet. Gisteren werd de vijand op twee verschillende plaat sen verslagen. De vijand liet honderden dooden op het slagveld achter. De Finnen hebben tanks, een aantal machinegeweren cn andere wapens buitgemaakt. In een an deren slag leed de vijand groote verliezen en werden twee tanks en eenige machine geweren buitgemaakt. In het gebied van Petsamo hebben de Finsche troepen een punt aan de Jordanrivier bereikt. Actie van de Russische lucht macht. De Russische luchtmacht heeft volgens Finsche berichten, haar aanvallen met een groot aantal vliegtuigen op het slagveld en tegen de burgerbevolking voortgezet. De re sultaten van deze aanvallen waren op het slagveld onbeteekenend. Als gevolg van het bombardeeren van plaatsen werd een vrouw gedood te Kontio- maki, te Jaensi werden 15 burgers, waar onder vrouwen en kinderen gedood en vier gewond, te Sortevala twee burgers gedood en drie gewond en te Matkafelka 5 burgers, waaronder vrouwen en kinderen gedood en drie gewond. In Helsinki werd de ziekenhuiswijk met bommen bestrooid. Gisteren hebben Finsche jachtvliegtuigen en luchtafweerbatterijen zes vijandelijke vliegtuigen neergehaald. Bovendien is, naar thans is komen vast te staan, Dinsdag nabij Viborg een vijandelijken bommenwerper neergehaald. De Russische legerberichten spreken slechts over patrouillegevechten cn activiteit van het vliegercorps. De Russen trekken in het noor den terug. Van de Noorsch-Finsctoe grens wordt ge meld, dat gisteren de Sovjet-Russische troe pen van Hiyenjaervi aan het noordelijk front op Petsamo terug zijn getrokken. De Russen worden door de Finnen achtervolgd. IN 1939 DRAAIDEN 26 MILLIOEN KILOGRAM DOOR Zooals bekend, werd sinds eenige jaren, in verband met het grooter gébruik van versche tomaten in de groentendistributie voor werkloo- zen en armlastigen, in overleg met het departement van Sociale Zaken er toe overgegaan circa één milli oen blikken tomatensoep te laten aanmaken met het doel het. toma- tenverbruik in eigen land nog meer te bevorderen. De opzet slaagde uitstekend, zoodat het de regeering in 1938, toen er oorlog dreigde uit te breken, gewenscht voorkwam van de groote hoeveelheden tomaten, die ook in 1938 weer onverkoopbaar aan de veilingen waren, een groot gedeelte tot soep te laten verwerken. Er werden 5.005.607 blikken tomatensoep aangemaakt. IEDEREEN AAN DE TOMATENSOEP! De oorlogswolken dreven destijds over, de toestand werd weer rustiger ingezien en in verband hiermede werd de hoeveelheid soep op initiatief van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen ter beschikking gesteld van het publiek met uitzondering van een gedeelte dat voor het departement van Sociale Zaken gereserveerd moest blij ven. Deze opzet slaagde volkomen naar wensch. Gedurende 1938'39 werden totaal ver kocht 5.088.67 blikken tomatensoep, 4.278.643 blikken door het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen in Nederland en S09.424 blikken door het departement van Sociale Zaken. De aanvoer van tomaten in 1938 was rond 69.000.000 kg., hiervan werden 11.000.000 kg. doorgedraaid. GROOT GENOEG VOOR SCHEPEN- BOUW TOT RUIM 70.000 TON. Gistermiddag is op het terrein van de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw- Maatschappij te AmsterdamNoord de eerste paal geheid voor de nieu we helling, waarmede de werf, die momenteel vier hellingen telt, wordt uitgebreid en die de grootste helling yan Nederland zal worden. Ofschoon de bestaande hellingen van de N.S.M. ruim voldoende zijn voor den bouw van een schip als bijv. de „Oranje", mag worden aangenomen, dat in de toekomst ook de Nederlandsche reederijen grooter schepen zullen laten bouwen, terwijl verder de mo gelijkheid niet is uitgesloten, dat ook de Marine tot bouw van grootere schepen over gaat. De nieuwe helling zal dan ook 250 meter lang worden en kan desgewenscht later wor den vergroot tot een lengte van 300 M. Zij zal groot genoeg zijn voor den bouw van schepen tot ruim 70.000 ton. Bij een lengte van 250 meter steeks het hoogste gedeelte 6.20 meter boven het bouwland uit, terwijl het laagste gedeelte 4.50 meter onder het waterniveau ligt. Daardoor zal het in een bouwput komen te liggen, die wordt afge sloten door twee sluisdeuren, welke bij een tewaterlating verwijderd worden. Het onder ste gedeelte van het schip komt dan, nog op de helling, in het water te liggen en krijgt daardoor een opwaartschen druk, die voorkomt, dat het casco bij het afloopen, als het zwaartepunt op het einde van de helling komt, in balans komt en daardoor als het ware gaat wippen. Bij verwijdering van de sluisdeuren komt de nieuwe helling over een lengte van ongeveer 85 meter onder wa ter. De doorlaatbreedte van de helling wordt 33 nieter, en het geheele bouwsel komt te rusten op 1735 betonpalen, die geleverd zijn door de schokindustrie te Zwijndrecht. De eerste paal. Op het nieuwe terrein van de Nederl. Scheepsbouw Mij. rechts van den ingang aan den Cornelis Douwesweg, direct aan de bestaande werf grenzend, is gistermiddag in tegenwoordigheid van den directeur, den heer D. Goedkoop, de eerste paal geheid van het werk, dat wordt uitgevoerd door de Hol- landsche Beton Mij. Elke paal, die 14hl meter lang is weegt 6 ton en het heien geschiedt met drie hei stellingen en met behulp van stoomblok- ken. Het is ontstellend, hoe gemakkelijk zulk een paal, na de eerste meters door den bovengrond te zijn heengeslagen, een tiental meters door den weeken ondergrond wegzinkt en pas na bijna 14 meter op den harden ondergrond van zand of grind stuit. Op de betonfundeering komen betonpalen die het betondek van de helling schragen. Dit dek zal op het bovengedeelte 1 meter dik zijn, maar in het midden van het on dergedeelte Van de helling, waar deze den zwaarsten druk krijgt, 1.80 meter. Bij het afloopen van het schip kan de druk op be paalde plaatsen oploopen tot 320 ton ^er vierkante meter. De totale belasting, welke de nieuwe helling kan torsen, is 90.000 ton. Het werk moet omstreeks September '40 opgeleverd worden. De laatste maanden echter ver betering ingetreden. Voor de leden van de Nederlandsche Maat schappij voor Nijverheid en Handel, depar tement 's Gravenhage,, heeft de heer J. B. Vink, voorzitter van de Nederlandsche Ka mer v. Koophandel voor België en Luxem burg, een rede gehouden, waarin hij er op wees, dat de Belgische invoer in Nederland met 50 pet. gestegen is, terwijl de Neder landsche invoer naar België met 50 pet. verminderd is. Wat de terugval van den uitvoer uit Ne derland naar België btereft, hierin is voor de laatste maanden een iets betere tendenz te onderscheiden. In September was deze teruggevallen v. 15 op 10 millioen gulden. In October is de teruggang nog slechts van 10 op 6 millioen gulden. In Novem ber van 10 op 7 millioen gulden. Spr. weet overigens onzen verminderden uitvoer naar het zuidelijke buurland voor een groot deel aan de vele uitvoerverbo den. Spr. sprak tenslotte de hoop uit, dat de handelsbetrekkingen tusschen beide landen verinnigd mochten worden. Verwachting: Stijging van temperatuur, toenemende bewolking, kans op eenige sneeuw of regen, zwakke tot matige, aan de kust tij delijk krachtige, Zuidelijke tot Westelijken wind. HET JAAR 1939. Ook in 1939 was de aanvoer circa 69.000.000 Kg. Hiervan werden 26.000.000 Kg. doorgedraaid. De afzet van de versche tomaten was dus in 1938 totaal 58.000.000 Kg. en in 1939 slechts 43.000.000 Kg. In 1939 verwerkten de fabrikanten zelve voor eigen rekening 3.354.300 Kg. tomaten tot tomatenpurée in kleine blikjes en als sap in flesschen. Voor rekening van de Ne derlandsche Groenten- en Fruitcentrale wer den totaal 8.770.095 Kg. tomaten tot toma tenpurée verwerkt. 'T IS GOED BEKOMEN! In verband met het nuttig effect volgt thans een herhaling van deze onderneming. Gebrek aan blik is oorzaak, dat de tomaten soep van den nieuwen oogst niet eerder in den handel is gekomen. Thans echter is dit euvel verholpen. Met het verwerken van tomatenpurée tot tomatensoep is men nu ongeveer 14 dagen bezig. Op het oogenblik zijn plun. 1.800.000 blikken tomatensoep gafabriceerd. De totale fabricage tomaten soep zal ongeveer 9.000.000 blikken bedragen De tomatenoogst voor 1940 zal gelijk zijn aan die in 1939, zoodat er geen gevaar voor een tekort behoeft te bestaan. Deze nacht nog in den ban van den winter. Nadat de winter reeds in den nacht van Woensdag op Donderdag den kortstondigen dooi had verdreven, werd hij zelf weer door depressie-invloed bedreigd. Het leek gisteren nl. of de buitengewoon actieve de pressie, welke aan de Noorsche kust hevi- gen storm en fabelachtige dalingen van den barometer veroorzaakte, ook onze omgeving niet onaangeroerd zou laten. Ook de duide lijke kring om de zon, die den heelen Don derdagochtend te zien was in de prachtig regelmatige cirrusbanden, vormde een vin gerwijzing, dat de hooge druk (774 mm. 1031 mb) waarin wij ons bevonden, door de pressie-invloed gevolgd zou worden. Hoewel de barometer regelmatig ging da len is het dreigement niet zoo spoedig in werkelijkheid omgezet als men gister ver wachtte, aldus het Hsb. De cirrusbanden verdwenen Donderdag middag weer, het klaarde totaal op, en het bleef bijna windstil: gisterenavond was het nog hetzelfde hooge-druk-weer als een avond te voren. De Bildt acht het waarschijnlijk, dat vandaag de wind toch zal omgaan en weer dooi zal intreden. Hoe snel dit proces zich voltrekt, hangt natuurlijk daarvan af, of de tweede kern van hoogen druk, die ons Donderdag uit het Westen naderde, even snel naar het Oosten wegtrekt als haar voor gangster. Honderdduizend Duitsche arbeiders hebben een buitenkansje. Dr. Ley, de Rijksorganisatieleider, heeft verordend dat in den loop van volgend jaar honderdduizend arbeiders wier prestatiever mogen door bijzondere inspanning bij het werk nadeelig is beinvloed, drie weken ver lof zullen krijgen en op kosten van het Duitsche Arbeidsfront in de gelegenheid zul len worden gesteld weer op verhaal te ko men. Het ligt in het voornemen reeds in Januari de eerste .verloven .te ycrleenen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1