Afgematte Russen op den terugtocht Brand in Buskruitfabriek Brug te Parijs ingestort Drie militairen verdronken DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Strijd bij 25 graden onder nul De vrachtauto met roode kap Breg man Drie dooden Treinramp in Duitschland Toestand van Anthony Fokker critiek KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER TELEFOON 50 (7 UJNFNv ZATERDAG 23 DECEMBER 1939 67e JAARG. No. 8807 Bij de kaart Werkplaats door het vuur vernield Dit nummer bevat 16 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT» LEERAAR M. O. K,L»M* materiaal rond de Middellandsche Zee heldersche courant WEGEN ACHTER HET FRONT LIGGEN A BEZAAID MET ACHTERGELATEN SOV JET RUSSISCHE TANKS. RUSSISCHE VERLIESLIJST OP 30.000 DOODEN EN GEWONDEN GESTELD. Afgemat door de zegevierende Fin nen zetten de Russische legers op twee der belangrijkste fronten het uiterste Noorden en het Noordoosten gisteren hun terugtocht voort. Berichten van de Noorsche grens melden, dat het Russische leger in den „corridor" van Petsamo, snel achteruitwijkt, terwijl de Finnen 't dicht op de hielen zitten. Het Fin- sche front, afgescheiden van de mo biele patrouilles, ligt thans op één lijn met Iloyenjaervi. De wegen aan dit front, zoo wordt gezegd, liggen bezaaid met achtergelaten Sovjet- Russische tanks, die bevroren zijn in de felle Poolkoude. Ook hebben de terugtrekkende Russen kanonnen en munitie achtergelaten. Men ge looft, dat in dit gebied meer slacht offers zijn gevallen onder de roode troepen, tengevolge van de strenge koude dan door de actie der Finnen zelf. van vele Finsche compagnieën worden berichten ontvangen om trent heldhaftig optreden gedurende het zegevierende Finsche tegenof fensief aan het front van Salla. Gemeld wordt, dat een detachement een Russisch bataillon van zes honderd man in de pan gehakt heeft, een ander heeft 47 ma chinegeweren buitgemaakt. Zeer hooge cij fers worden genoemd voor de Russische ver liezen in den sector van Salla. Een lezing stelt de Russische verlieslijst op 30.000 doo- den, gewonden en buiten gevecht gestelden. De wegen rondom Salla liggen bezaaid met lijken van mannen en paarden, zoo wordt ge zegd. Op de Karelische landengte schijnt het felle offensief der Russen tegen de Manner- heimlinie, tusschcn de meren Kauk en Muo- laa zijn kracht te verliezen. Bij 25 graden vorst. De corr. van de „Petit Parisien" in Fin land, Edmond Demaitre, geeft volgen-s het Hsbl. en beschrijving van het slagveld bij Salla, waardoor men een idéé krijgt van de nederlaag der Russen en van de verschrik kelijke omstandigheden waaronder daar de strijd wordt gevoerd. „Vanmorgen vertrokken om een bezoek aan de slagvelden te brengen", zoo seint de correspondent, „kwam ik te Kemijarvi op het oogenblik dat de Finsche soldaten daar te rugkeerden met twee kanonnen en drie ge blindeerde auto's, terwijl de officieren de papieren en notities begonnen te onderzoe ken, die in de bagage der Russen gevonden waren. Van de soldaten vernam ik, dat de aanval, ongetwijfeld de belangrijkste sinds het begin van den oorlog, door de Finnen bij het vallen van den nacht was ingezet en de Russen verraste in een geïmproviseerd kamp op 50 kim. van het dorp. De Finnen, die een bevroren meer waren overgestoken en om de bosschen waren heen getrokken, vielen in twee richtingen tege lijk aan. De Russen, die zich tussohen twee vuren bevonden, boden eenige uren lang weerstand en deden toen een tegenaanval bij het aanbreken van den dag. Zij werden tenslotte in hevige gevechten van man te- Ren man verpletterd. Uit Kemijarvi komend, vond ik op een af stand van 60 km. reeds sporen van een ver schrikkelijk gevecht. Ik telde een twintigtal verlaten vrachtauto's en omgeworpen tanks en tien munitiewagens, doorzeefd van ko- Reis. Honderden paardenlijiken lagen langs den weg, om niet te spreken van de lijken van soldaten. Russen en Finnen, die in een toassa dooreen lagen, zijn stijf als steenen bij 'n koude van 25 graden onder nul Men kan van verre Finnen en Russen onderschei den, daar de eersten bijna zonder uitzonde ring witte kapotjassen dragen, waarop n-u Rroote roode vlekken zijn gekomen. De Rus sen dragen allen stalen helmen, terwijl baast de Finsche lijken de bonte mutsen 1'Rgen, die de soldaten oprapen, om ze neer te legden op de borst van hun eigenaar. Anderen knoopen de uniformen los om baar de blikken identiteitsplaatjes te zoe ken, waarop geen naaim, doch slechts een nummer staat, of doorzoeken de bosschen, van waar voortdurend slachtoffers van de zen vreeselijken Pooloorlog worden aange bracht. Het is zeer moeilijk uit te maken, tot welke eenheden de Russen behoord heb ben; de meesten dragen de infan,t.€™e'^11." torm, maar de aanwezigheid van geblind - auto's en van cei groot aantal paarden <toet veronderstellen, dat de Finnen zichte genover een gemengde formatie bevonden «Wij vonden het bewijs, dat de aangevallen zijn zonder te weten dat ae vij and zoo dicht' in de buurt was, in het ie» dat naast een omgevallen en door g doorboorden grooten ketel het lijk g e«i kok, met naast zich een soeplepel en een emmer met bevroren soep. he- «Aangezien men zich in den Po° t vmdt, valt de nacht al om drie uur, zoodat de soldaten bij het licht van fakkels hun ar beid voortzetten. Deze flikkerende lichten in de duisternis verhoogen den helschen in druk, dien dit slagveld in het hooge Noor den maakt". De Russische legerberichten spreken van belangrijke successen in Noord-Finland, waar de Russen 130 K.M. het binnenland zouden zijn ingetrokken. De Sovjettroepen, aldus het Moskousche bericht, hebben 18 officieren, 105 reserveof ficieren en 1302 minderen gevangen geno men, terwijl een aanzienlijke buit' aan oor logsmateriaal in handen viel. De Russen ontmoedigd? Enkele geruchten uit Rusland gewagen er van, dat de verschrikkelijke verliezen in Finland, ondanks de onjuiste Russische staf- berichten, tot het Russische publiek gaan doordringen. De Finnen helpen daarbij een handje, door geregeld fotomateriaal met af beeldingen van veroverde Russische vlieg tuigen en tanks, uit de lucht over Peters burg uit te strooien. Naar verluidt zouden de Rusische legerleiders geadviseerd hebben, de actie in Finland tijdens den winter stop te zetten. Men kan moeilijk aannemen, dat dit be richt juist zou zijn, daar dit zulk een gewel digen knak zou toebrengen aan het Sovjet- prestige, dat de gevolgen daarvan op alle terrein van de politieke werkzaamheid van Stalin merkbaar zou worden. Moskou zal wel voortgaan zijn kanonnen- voer tegen de Finsche stellingen aan te ja gen. Bovenstaande kaart geeft een overzicht van den strijd in het Noorden van Finland, rond Petsamo, zooals die in de afgeloopen week verloopen is. Door den geweldigen druk en overmacht der Russen moesten de Finnen hun verdedi gingslinies rond Petsamo opgeven, ten eerste omdat deze gelegen waren in een be trekkelijk smallen corridor en ten tweede omdat de Russen een omtrekkende bewe ging maakten om de Finnen over de Noor sche grens te jagen (zie de zwarte pijlen op de groote kaart). De Finnen overzagen het gevaar en trok ken zich terug ten Noord-Oosten van het Inari-meer, hier wachten zij den vijand op. Inplaats dat de Russen zich naar het Zui den richtten, trokken zij teveel naar één doel; deze beweging was den Finnen niet ontgaan, zij vielen den vijand in den rug aan, leverden slag te Skogfoss waardoor zij den Russen zware verliezen toebrachtten. Na den dag van gister trekt het Roode leger in wanorde in het Noorden terug. TRAGISCHE EENDENJACHT. Gisterochtend is de 35-jarige tuinman H. .J. Kosters, die werkzaam is bij den dienst dei- gemeentelijke plantsoenen te Glanerbrug, vlak bij de Duitsche grens door een trein gegrepen en gedood. Het stoffelijk overschot van K. werd naast de spoorlijn gevonden Vermoedelijk heeft hij, in zijn ijver om een weggeloopen eend te vangen, den trein niet zien aankomen, waardoor hij werd gegrepen. Het slachtoffer was gehuwd en vader van drie kleine kinderen. EEN BRANDALARM, DAT VOL DREI GING WAS- GEBOUW VAN DE DYNA- MIETFABRICAGE STOND IN VOLLEN GLOED. Hedennacht omstreeks half één klonk in het dorp Ouderkerk a.d. Amstel een brandalarm, dat vol dreiging was. Er bleek namelijk vuur te woeden op het terrein van de N.V. Nederlandsche Spring stoffenfabriek „De Oude Molen", welke zich over eenige honderden meters uitstrekt tusschen den Ouderkerkerlaan en den nieuwen provincialen weg. Een houten gebouwtje, deel uitmakende van de z.g. batterij voor de dynamietfabri- cage, waarin een werkplaats gevestigd was stond in vollen gloed. Hoog en fel laaiden de vlammen op als gevolg van het feit dat in het gebouwtje een hoeveelheid chemicaliën was opgeslagen explosieve stoffen, welke met korte tusschcnpoozen tot ontploffing kwamen. Het geluid, dat hierbij gepaard ging, drong echter niet ver tot de omgeving door. Het gebouwtje, dat op het grondgebied van de gemeente Nieuweramstel* stond, is in een klein half uur totaal uitgebrand. De brandweer van Amstelveen, die met een autospuit spoedig ter plaatse was, kon zich tot de nablussching bepalen,- Geen gevaar voor de buskruit- opslagplaatsen. De windrichting was buitengewoon gun stig, zoodat er geen gevaar voor de buskruit opslagplaatsen bestond. Op het terrein van den brand waren aan wezig de directeur der fabriek, dr. G. de Bruin, de waarnemend burgemeester van Nieuweramstel, mr. F. J. J. M. Boelens, de burgemeester van Ouder-Amstel G. F. M. Baron van Voorst tot Voorst en de gemeen tesecretaris, de heer T. de Baan. Verder waren vele omwonenden op de been. Oorzaak bekend. Nader vernemen wij: Het gebouwtje, waar de brand woedde, werd geheel omgeven door een hoogen aar den wal. Er was maar een kleine brandbare voorraad aanwezig Vandaar dat zich slechts twee lichte exploisies hebben voorgedaan De brand woedde fel, daar het gebouwtje ge heel van hout was opgetrokken. Gevaar voor uitbreiding bestond allerminst, niet alleen omdat de windrichting gunstig was, maar doordat de andere gehouwen op on geveer 100 tot 150 meter afstand gelegen waren. De brandweer heeft met drie stralen wa ter gegeven met een motorspuit, welke op de Ouderkerkerlaan was geposteerd. Het was al spoedig duidelijk, dat men binnen korten tijd zou weten te blusschen. De oorzaak van dezen brand is bij de leiding van de fabriek geheel be kend en is van technischen aard. Er is door den brand niet de minste stagnatie in het bedrijf ont staan. Om half twee was men den brand mees ter, doch de Amstelveensche brandweer had nog geruimen tijd met de nablussching en de eontrole werk* ALS GEVOLG VAN EEN ONTPLOFFING, WELKE VERMOEDELIJK ONSTAAN IS DOOR EEN LEK IN DE GASLEIDING. De brug Saint Louis, welke het ei land Saint Louis in de Seine verbindt met de Quai aux Fleuris achter de kerk van Notre Dame, is ingestort als gevolg van een ontploffing, wel ke, naar men gelooft, veroorzaakt is door een lek in een gasbuis. Men weet nog niet, of er slachtoffers te betreuren zijn. De instorting van de brug had plaats gis termiddag om 14.15 uur. Volgens het eerste onderzoek zou een zwaarbeladen schuit, welke door den stroom was afgedreven, met kracht tegen het uiteinde van een boog wel ke het. dek van de brug draagt, zijn aange varen. Er ontstond een ontploffing, welke ge paard ging met, het opschieten van vlam men, en ongetwijfeld haar oorzaak vond in een lek in een gasleiding. Volgens latere inlichtingen is het ongeluk ais volgt ge schied: Sinds eenige weken waren de giet ijzeren balken, waartegen de vaartuigen herhaaldelijk aanbots-ten, gebarsten, Een deel van de brug was daarom voor het ver keer uitgeschakeld. Auto's reden nog slechts op het linker wegdek van de brug, en dan nog slechts die voertuigen welke minder dan drie ton wegen. In haar h-uidigen staat dateerde de brug van 1877. Een aanvaring door een zolder schuit gaf de genadestoo,t. Bij het zoeken naar slachtoffers van de in storting van de brug Saint Louis heeft men tot dusver negen personen uit het water gehaald, waarvan er drie waren overleden. Men gelooft, dat het doodencijfer niet. meer zal stijgen, zoodat er minder slachtoffers zouden zijn dan men aanvankelijk dacht. PUNTER, OP WEG NAAR IJS- WEDSTRIJD, SLOEG OM Gistermiddag om vier uur is nabij Veen endaal een ernstig ongeval gebeurd, dat drie militairen het leven heeft gekost. Voor de soldaten waren wedstrijden in hardrijden op de schaats georganiseerd. De ijsbaan, welke hiervoor werd gebruikt, bestond uit een stuk ondergeloopen wei land, dat echter van den weg af niet te bereiken was. Men moest een kanaal over steken om zoodoende op de ijsbaan te ko men. Hiervoor maakte men gebruik van een z.g. punter. Juist waren tien tot twaalf manschappen in den punter gestapt, toen door tot dusverre onbekende oorzaak de punter kantelde, met het gevolg, dat een aantal militairen in het ijskoude water terecht kwam. Hulp snelde spoedig toe. De op den weg staande luitenant van der Most uit Rotter dam sprong te water en slaagde er in een soldaat te redden, waarna hij geen slacht offers meer ziende zelf op het droge klom. Onmiddellijk werd appèl gehouden. Drie manschappen ontbraken. Men begon direct te dreggen en haalde de lijken van twee der vermisten op. Het waren de pas gehuwde M. Rietdijk uit Rot terdam en F. ,T. Jeulink uit Apeldoorn, ge huwd en vader van drie kinderen. Gisteravond om kwart over acht is ook het derde slachtoffer opgehaald, ongeveer twintig meter van de plaats, waar de pun ter omsloeg, werd het lijk ge-vonden. De omgekomene is de ongehuwde J. van de Brink uit Wekerom nabij Ede. De toestand van de geredden is goed. 132 DOODEN, 109 GEWONDEN. Gisternacht tegen één uur is in het sta tion Genthin de sneltrein BerlijnNeunkir- chen (Saargebied) in voile vaart tegen den sneltrein BerlijnKeulen opgereden, die, in afwijking van de dienstregeling, op het sta tion stil hield. De locomotief en zes wagons van den eersten trein en vier wagons van den tweeden trein zijn bij de botsing ont spoord. Wegens de sterke bezetting van de treinen zijn er 132 dooden en 109 ge wonden te betreuren. Het hoofd van het spoorwegdistrict Ber lijn heeft zich naar de plaats des onheils begeven. Ook dokters en verpleegsters zijn met ge nees- en verbandmiddelen in allerijl van Brandenburg en Maagdenburg naar de plaats .van de ramp gereden. Verwachting: Temperatuur om het vriespunt tot lichte, in den middag wellicht matige dooi, gedeeltelijk bewolkt, plaatselijk mist, geen neer slag van beteekenis, zwak ke tot matigen wind uit Westelijke richtingen. Accountantskantoor Lid N. I, v. B Lid. Ned. Gen. v. Ace. Loodsgracht 72 - Tel. 560 Patiënt buiten bewustzijn. Over den toestand van den vlieg tuigbouwer Anthony Fokker, die lij dende is aan longontsteking en me ningitis en in een ziekenhuis te New York wordt verpleegd, vernemen wij dat de patiënt gisteren het bewust zijn heeft verloren. Het inzittende meisje was Jo de Nigtere niet. Naar aanleiding van den oproep van den commissaris in de tweede sectie te Amster dam, bureau Marnixstraat 148, waarvan wij in ons blad van gisteren gewag maakten, heeft zich reeds gistermiddag aan dit bu reau het meisje gemeld, dat op 23 Novem ber jl. des ochtends van Zevenbergschen- hoek is meegereden met een vrachtauto met i-ooden motorkap in de richting Dordrecht. Dit meisje, dat zeer veel lijkt op de ver miste, blijkt inderdaad Jo de Nigtere niet te zij.n. Zij had haar vriend, die aan de grens is gelegerd, een bezoek gebracht, doch omdat zij niet voldoende geld bezat om den trein te nemen, was zij met verschillende auto's een eind meegereden. De oproep voor den chauffeur van den be doelden vrachtauto vervalt dus. Thans hoopt men op het bureau Marnix straat nog de jongedame, die Loet C. Barn- steijn's Filmstad opbelde, te zien verschij nen. Met de „Edelvalk" versterkt. Naar wij vernemen is het vertrek van bet vliegtuig „Edelvalk", dat onder commando van gezagvoerder Brinkhuis een extra vlucht naar Lissabon zal ondernemen, nu vastge steld op Woensdag 27 December van Schip hol. Op dien dag zal het toestel worden over gevlogen naar Shoreham. Den volgenden dag wordt het traject Shoreham-Madrid af gelegd, terwijl op 29 December het laatste traject, nl. Madrid-Lissabon, wordt gevlogen. De weersomstandigheden kunnen in dit programma natuurlijk nog wijzigingen aan brengen. Zooals men weet, zullen op de vlucht geen post passagiers en vracht worden vervoerd het doel er van is slechts, een vliegtuig in Portugal te stationneoren opdat de mate riaalreserve rond de Middelandsche Zee wordt vergroot. De bemanning zal bestaan uit: H. Brink huis, eerste piloot: J. Stroeve, tweede piloot, J. F, Varekamp, radiotelegrafist en J. P. Molenaar, boordwerktuigkundige.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1939 | | pagina 1