De „SLIEDRECHT
Engeland's
belangstelling
Zes auto's op
elkaar ingereden
Autowegen
verliet zich op de sterren
Eogelschen kunnen
gerust zijn
r~£8!g*
i'Hiiirs
Alle stroo voor
veevoeder!
zijn geen race-banen!
Relaas van
geredden stuurman
voor Scandinavië
Duitschland ziet
eigenbelang
Honderden nieuwe
treinrijtuigen
Onze theevoorraad
Hl
mm
Hit,
Postboot Kampen-
llrk bekneld
Onze clearing
met Duitschland
Brandbommen direct onschadelijk
Het belastingbetalen
met obligaties
In ieder middenlicht
150 dekalumen!
Verbod tof be- en verwerking
Leeg is de spaarpot
Postvluchten op Indië
HET LICHT VAN DEN VUURTOREN
BARRAHEAD BRACHT UITKOMST.
Reuter publiceert het volgende in
terview met den heer Pieter Brons
uit Vlaardingen, den stuurman
van de Nederlandsche „Sliedrecht",
welk schip op 16 November door
een Duitsche dpikboot is tot zin
ken gebracht.
Het relaas van de aanhouding door den
Duitschen duikbootkapitein komt overeen
met de uitvoerige reeds vroeger door ons
gepubliceerde berichten.
Wij willen het verhaal van den stuurman
dan ook weergeven vanaf het oogenblik
dat de Nederlandsohe schipbreukelingen hun
schip zagen ondergaan.
Kort hierna vuurde de duikboot
een torpedo af, welke met een ver
schrikkelijke vlam ontplofte. Ik zal
nimmer de verschrikkelijke vlam
men vergeten, welke uit het schip
opschoten, toen het door de torpedo
werd getroffen.
Nadat het schip was gezonken bleven
wij in de buurt, in de hoop, door een an
der stoomschip te zullen worden opgepikt,
dóch geen enkele boot kwam. Wij probeer
den de andere reddingboot te naderen om
eenige mannen over te nemen, daar zij over
vol was, doch in verband met de hooge zee
konden wij haar niet bereiken. Wij zagen,
dat zij in de duisternis seinen gaf, dat deed
ook de duikboot, welke een waarschuwings
schot voor de boeg loste. Bij het aanbreken
van den dag bleek ons, dat de andere boot
verdwenen was.
Tegen den avond van den volgenden dag
werd het weer nog slechter en zetten wij
koers naar het oosten in de hoop, dat de
wind ons tegen de lersche kust zou drijven,
ondanks de noordelijke richting van de golf
stroom.
Wij verlieten ons op de sterren.
Wij hadden geen compas en verlieten ons
op de sterren .wanneer wij deze konden
zien. Wij hadden slechts weinig brood en
water aan boord, hetgeen ons eenige voed
sel was. Wij hadden allen overjassen, doch
dat was dan ook de eenige bescherming,
welke wij hadden, tegen wind en zee. Wij
waren nimmer droog, we waren doorweekt
tot op de huid van den tijd dat ons schip
tot zinken werd gebracht af tot den tijd, dat
wij werden opgepikt toe.
Brons vervolgde, dat de mannen de boot
voortdurend uithoosden en dat zij in één
nacht haar drie maal moesten trachten
leeg te krijgen,'wegens het zware weer.
Een zeil van twee overjassen.
Woensdagavond om half elf werd het
weer wat beter en waren wij in staat een
zeil te maken, van twee overjassen. Met
de wind nog steeds uit westelijke richting
waaiende, waren wij in staat onze koers
voort te zeten. Hoewel niemand een horloge
had, rekenden wij uit, dat wij dien avond
om' een uur of zeven een licht op zekeren
afstand hadden gezien, dat naar wij dach
ten van een visschersboot was.
Ha, een vuurtoren!
Zoo dicht op het water liggende en met
de zee zoo ruw was het zeer moeilijk, het
licht te onbescheiden, doch toen wij nader
den zagen wij, dat 'n een vuurtoren was In
het maanlicht zagen wij de klippen achter
ten vuurtoren.
Daarom hebben wij na zoodanig te heb
ben gezeild, dat wij ons op ongeveer twee
mijl van den vuurtoren af bevonden een
plaats bereikt, vanwaar het onmogelijk
was, dat wij in de duisternis op de rotsen
werden geworpen..
De stroom en de wind dreven ons evenwel
naar de kust en wij bevonden ons op on
geveer twee mijl van den vuurtoren, toen
de ochtend aanbraK. Aankomende aan de
andere zijde van het eiland, waarop de
vuurtoren stond, zagen wij een treiler,
welke zich niet veraf bevond en met de
geringe krachten, die nog in ons waren
gebleven, riepen wij haar aan en slaagden
wij erin, haar aandacht te trekken. Wij
vernamen, dat de vuurtoren Barrehead
was. De geredden, waren zoo uitgeput, dat
zij uit hun kleine boot moesten worden
gedragen. De treiler «bracht hen naar
Oban, waar zij door een ambulance wer
den overgebracht naar een ziekenhuis in
de Westelijke Hooglanden.
De namen der geredden zijn: Pieter Brons,
Bastiaan Storm, Leenaerd van der Knoop.,
Adrianus Driessen en Huibert de J'ongh.
Het „Hamburger Fremdenblatt" wijdt we
derom een beschouwing aan Engeisch—
Fransche voornemens ten aanzien van de
Scandinavische landen. Het blad wijst er
op, dat de Britsche campagne thans er toe
gekomen is van de Scandinavische staten te
eischen, dat deze vrijen doorvoer van wa
pens naar Finland toestaan en zoo mogelijk
met eigen daden verschijnen op het tooneel
der gebeurtenissen. Het verband van de Scan
dinavische propaganda van Engeland met
de laatste doelstellingen van zijn imperialis
tische oorlog tegen Duitschland is gemakke
lijk te begrijpen.
Ook in dit conflict streeft Engeland
er naai het tooneel van het oorlogs
gebeuren uit te breiden en figuranten
te verwerven onder de neutrale sta
ten van het continent, op wie de
voornaamste last van het militaire
werk moet drukken.
Daarentegen heeft Duitschland van den aan
vang van het conflict af gepleit voor een be
perking van het oorlogstooneel tot de betrok
ken drie groote mogendheden.
Engeland en Frankrijk daarentegen zoe
ken maritieme steunpunten aan de Noor-
sche kust, teneinde Duitschland de heer
schappij over de Noordzee te bestrijden. Zij
willen hun economischen invloed in Zwe
den doen gelden om hun gebarsten blokkade
tegen Duitschland zoo mogelijk effectiever
te maken. Kortom, zij beschouwen de neu
traliteit van de Scandinavische staten als
een militaire en economische barrière voor
hun plannen tot een overwinning op Duitsch
land.
Naar buiten wordt Rusland voorgesteld als
het doel der propaganda, omdat men met
zulke klanken Scandinavische ooren hoopt
te betooveren. Men bedoelt echter Duitsch
land. Men kan zich in Duitschland niet voor
stellen, dat dit werkelijke verband in Scan
dinavië niet wordt ingezien.
De Engelsche en Fransche pers spreekt
volkomen openlijk van de hinderpalen, die
voor de blokkade voortvloeien uit de neu
trale houding van de Noordsche staten. Zij
zegt onomwonden, dat het gelijk geacht
moet worden met een actie tegen Duitsch
land, wanneer men een partij kiest tegen
Duitschland in het Flnsche conflict bewerk
stelligt. Voor den Duitschen waarnemer
komt het er hierbij slechts op aan, het we
zen der Britsche omsingelingspropaganda
tegen Duitschland in de Scandinavische sta
ten in liet licht te stellen en zoo nauwkeurig
mogelijk vast te leggen, dat de militaire en
economische oorlogsvoering van het Westen
haar blikken gericht heeft op Scandinavië
als op een mogelijk steunpunt.
Brittannië beschikt over schier
onuitputtelijk menschenmate-
riaaL
Het Britsche ministerie van voorlichting
heeft een vlugschrift gepubliceerd, waarin
wordt uiteengezet, dat de geallieerden in
ieder opzichte in betere omstandigheden ver-
keeren dan Duitschland. Verklaard wordt:
„Geen enkele natie onthult openlijk haar ge-
heele sterkte in de lucht en haar productie,
doch volgens officieele gegevens is de ver
meerdering van ons luchtwapen voor zoo
ver dat vliegtuigen in eerste linie betreft,
thans vier keer zoo groot als in 1935, afge
scheiden nog van de toenemende sterkte
van verscheidene honderden vliegtuigen
over zee. Deze verklaring doet evenwel geen
recht wedervaren aan den opmerkelijken
vooruitgang, welke zich heeft voorgedaan,
aangezien buiten beschouwing wordt gela
ten^ het groot aantal vliegtuigen, dat bij de
koriinklijke luchtstrijdkrachten is gevoegd
en waarover geen nadere gegevens worden
bekend gemaakt".
In het vlugschrift wordt er voorts de na
druk op gelegd, dat de bevolking van het
Britsche rijk vier maal zoo groot is als die
op hel gebied van den vijand. Voor iederen
persoon, dien door Hitier wordt overheerscht
zijn reeds zes personen aan onze zijde geko
men. En tegover iederen persoon, die op
het door Ilitler bestuurde gebied woont, le
ven 18 daarbuiten.
Tegenover de geweldige strijdkrachten
der geallieerden zijn de nationaal socialisten
uitgesloten van de hulpbronnen waar zon
der zij onmogelijk een langdurigen oorlog
kunnen winnen.
MILTAIR VLIEGTUIG TEGEN EEN
KERK GEVLOGEN.
Vermoedelijk drie dooden.
Een Engeisch militair vlietguig van de
Britsche luchtmacht is gisteren te Northum
herland tegen een kerk gevlogen. Men ver
onderstelt, dat het vliegtuig poogde een
landing te maken op een veld in de na
bijheid Tengevolge van de boising ontstond
een brand, welke zoowel het vliegtuig als
de kerk vernielde. Vermoedelijk is slechts
een van de vier inzittenden van het vlieg
tuig gered.
Bewoner van Noord Beemster
doet een uitvinding.
Iemand uit Noord-Beemster heeft
een apparaat uitgevonden, dat brand
bommen onmiddellijk onschadelijk
heet te maken. De uitvinder heeft het
apparaat alreeds voor de militaire
autoriteiten gedemonstreerd en deze
zouden in deze uitvinding inderdaad
iets zeer goeds zien.
Order van f li millioen voor de
Ned. industrie.
Naar wij vernemen zijn de plannen tot
electrificatie van de Gooilijnen weer een
belangrijke stap voorwaarts gekomen, door
dat de directie der Nederlandsche Spoorwe
gen dezer dagen is overgegaan tot het be
stellen van het in verband daarmede noo-
dige ro.llend materieel.
Het rijtuigenpark zal worden uitgebreid
met:
25 vijfwagentreinstellen;
15 tweewagentreinstellen;
37 versterkingsrijtuigen voor de driewa-
gentreinstellen van het middennet;
29 versterkingsrijtuigen voor de tweewa
gentreinstellen van het middennet;
in totaal dus 221 rijtuigen.
De geheele order wordt onderge
bracht bij de Nederlandsche indus
trie en wel bij Werkspoor, Beijnes en
Allan.
Voor de werkgelegenheid in Ne
derland beteekent deze opdracht een
aanmerkelijke verruiming, daar er
een bedrag van rond 14 millioen mee
gemoeid is.
Een belangrijk aantal arbeiders zal er ca.
anderhalf jaar werk aan hebben. De direc
tie der Spoorwegen rekent er namelijk op,
dat het nieuwe materieel in het midden van
1911 in bedrijf zal komen.
Vanaf 2 Jan. a.s.
Van 2 Januari a.s. af bestaat, naar wij
vernemen, de mogelijkheid van het voldoen
van vermogens- en verdediginigsbelasting
door obligaties van de 4 Staatsleening
1940, die voor de nominale waarde in beta
ling worden aangenomen. Iedereen is be
voegd zoowel zijn eigen aanslag als die van
een ander op deze wijze te betalen en het
doet niet ter zake op welk belastingjaar den
aanslag betrekking heeft.
Aangezien de vermogens- en verdedigings
belasting in het algemeen voorkomen op het
zelfde biljet waarop de inkomstenbelastin
gen zijn uitgetrokken, wordt het bedrag van
eiken verschuldigden tehmijn bepaala door
het eindbedrag van het aanslagbiljet te dee-
len door het aantal termijnen. Men behoeft
echter niet bij eiken termijn een evenredig
gedeelte aan vermogens- en verdedigingsbe-
lasting te voldoen. Het verdient zelfs aanbe
veling deze belastingen door middel Van
schuldbekentenissen te voldoen bij het afbe
talen van één, althans van enkele van de
termijnen. Indien echter de aapslag wordt
betaald aan een ander kantoor dan dat waar
onder hij is opgelegd, moet het eindbedrag
van het aanslagbiljet in zijn geheel worden
betaald voor het vervallen van den tweeden
termijn.
De ontvanger mag ingeval van betaling
door schuldbekentenissen tot een bedrag,
hooger dan het te betalen belastingbedrag
nimmer contanten teruggeven.
Betaling met recepissen zal mogelijk zijn
zoolang de obligaties nog niet zijn afge
geven.
Aanvoer bevredigend.
Naar wij van de vereeniging van theeim
porteurs vernemen, is de aanvoer van thee
den laatsten tijd zeer bevredigend geweest.
Dit blijkt wel hieruit, dat met hetgeen
thans voor de veilingen is aangevoerd, twee
toewijzingen van een zeer behoorlijk kwan
tum zouden kunnen plaats hebben.
Met de betrokken regeeringsinstanties,
welker bedoeling het is om ongeveer medio
Januari een toewijzing te doen plaats heb
ben, wordt nog nader overleg gepleegd om
trent den datum. Deze zal zoo spoedig mo
gelijk worden bekend gemaakt.
Op een glad viaduct.
soonlijke ongelukken.
Geen per-
Tengevolge van plaatselijke gladheid op
den Rijksstraatweg Den HaagAmsterdam,
heeft zich gisteravond om ongeveer half ze
ven op het viaduct over den Binnen-Broe-
kerweg onder Hoofddorp, 'n gecompliceerde
botsing voorgedaan.
Een trailer, komende uit Amsterdam, reed
zeer langzaam, zonder dat de lichten brand
den, het viaduct op. De vrachtwagen werd
door een uit Den Haag komende auto, waar
van de bestuurder den trailer te laat op
merkte, en die door de gladheid niet tijdig
kon uitwijken, aangereden.
Beide wagens waren ernstig be
schadigd, en versperden den weg
mét het gevolg, dat een viertal,
eveneens uit Den Haag komende
auto's, waarvan de bestuurders de
wagens op het spiegelgladde wegdek
niet tijdig tot stilstand konden bren
gen, op de ravage inreden. Gelukkig
bleef men voor ernstige gevolgen ge
spaard.
Verschillende auto's werden min of meer
ernstig beschadigd, doch persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor.
De wagens, welke niet meer in staat wa
ren op eigen kracht te rijden, werden spoe
dig weggesleept om verdere ongelukken te
.voorkomen.
de Pls'i-
l°mP' de
'ar»P.oolt door PhT 95,8
Vaard'gd.Méér ps Ver'
w ge/W T Voor
'oger! L T° 20
CrooterT k0S,en'
een
llUrlifii
REDELIJK PRIJSPEIL VERWACHT.
Naar wij vernemen heeft thans de mi
nister van Economische Zaken eenige
maatregelen getroffen met betrekking tot
verschillende stroosoorten.-
Bij Koninklijk Besluit is het be
werken, doen bewerken, verwerken
en doen verwerken van haverstroo
en zomergerststroo verboden. Van
deze verbodsbepalingen zal alleen
ontheffing worden verleend voor
partijen haverstroo en zomer-gerst-
stroo, welke ongeschikt zijn om tot
veevoeder te dienen.
De ontheffing zal worden verleend door
den centralen crisis-contröle-dienst van het
departement van Economische Zaken
Voorts is de uitvoer van alle stroosoorten
verboden.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale, die
monopoliehoudster voor stroo is, sluit n.1.
geen monopolieovereenkomsten meer af
voor den uitvoer van haver-, gerst-, erwten-,
boonen-, tarwe- en roggestroo. Een uitzon
dering zal worden gemaakt voor die partij
een tarwe- en roggestroo, waarvan ten ge
noegen van deze centrale is aangetoond, dat
zij vóór 7 December 1939 naar het buiten
land zijn verkocht.
Door deze maatregelen zal alle hier te
lande aanwezige stroo, voorzoover daarvoor
geschikt, gereserveerd blijven voor voeder
doeleinden. Gezien de beschikbare hoeveel
heid, kan daardoor worden verwacht, zoo
meldt men ons, dat de prijzen voor het
voederstroo wederom op een redelijk peil
zuilen komen.
Haagsche caféhouder bestolen.
Een caféhouder te Den Haag, uit de Twee-
A T c.n i~i r. f .1 i,
v AACCCVfi,, Uit UvJ
de Mess-straat en diens echtgcnoote, kwa
men Donderdagavond na het sluitingsuur
lot de zeer onaangename verrassing, dat
men zich door opens!uiting toegang had ver
schaft tot hun woning op de eerste étage
boven liet café. Een muurkast was openge
broken en uit een blikken bus, die in deze
kast was geborgen, had men den inhoud
gestolen, bestaande uit een totaal bed:
van 240 gulden aan halve-guldenstukk
Ook de inhoud van een geldtromimel
bedrag van f 295 was verdwenen.
rag
n.
een
i
On de heenreis landde de Pelikaan 2
cisteren te Rangoon en de Gier te
Alexandrië; de Oehoe kwam op da
terugreis te Alexandrië aan.de Emoe
arriveerde te Rangoon.
Pleidooi voor verbreeding van
het rijvlak.
Op het Wegencongres te Den Haag heeft
Hp heer J M. A. Kroes, bestuurslid van de
Ned Ver voor Speciale Autowegen, eenige
wenken gegeven in het belang van de vei
ligheid op onze autowegen, De benaming
autosnelwegen", welke officieel nog altijd
wordt gehandhaafd, acht spr. verkeerd, dit
woord is synoniem met racebanen.
Spreker beval verder een dwarsprofiel
voor deze wegen aan, waarbij het rijvlak
in plaats van op 6.25 meter wordt verbreed
tot 750 meter zulks met het oog op het
veilig voorbijrijden van breede vrachtwa
gens door breede autobussen e.d. hetgeen
z i mogelijk is door de groene middenstroofc
wélke enige meters breed pleegt te zijn, met
de hegbeplanting in die strook te vervan-
gen door normaal wegdek met een eenvou
dig en smal middenscherm ter hoogte van
125 meter (met een open ruimte van 0.25
meter aan de onderzijde), in welk scherm
tevens de verlichtingsamaturen worden ge-
monteerd, afgeschermd naar de oogen van
den bestuurder en haar licht alleen diago
naal en naar voren op het wegdek werpend;
Naar zijn meening kan dan met één ter
hoogte van ruim een meiter geplaatste lamp
per vijf meter schijnlengte voor de verlich
ting van beide zijden en den specialen auto
weg worden volstaan, zonder gevaar voor
verblinding door deze lampen of door die
van tegenliggers en met vermijding tevens
van den thans nog gebruikelijker! zachten
grond langs de middentonen, welke grond-
strook z.i. gevaar voor de veiligheid ople
vert
De Rijksautowegen in Duitschland.
De voorzitter dr. ir. Wentholt, antwoordde
den heer Kroes, dat bij de beoordeeling van
de wegbreedte van 6.25 meter, in aanmer
king moet worden genomen, dat er nog een
berijdbare kantstrook van 0.50 meter bij moet
worden gerekend, zoodat men dan niet ver
meer af is van de breedte van 7.50 meter,
Voorts gaf spreker een expose van de twee
maal 7.50 meter breede Duitsche autowegen,
welke men aanvankelijk in het midden niet
van een beplanting voorzag, doch tot welke
beplanting men daar later is overgegaan.
Spreker zegde een nader onderzoek van het
door den heer Kroes ontwikkelde denkbeeld
toe en hij was voorloopig van oordeel, dat
het bedoelde scherm, mits 't aesthetisch, zoo
mede voldoende sterk en niet te duur' zij,
op bepaalde autowegen zeer wel beproefd
zou kunnen worden.
Stuurinrichting gebroken. De
„Von Geusau" neemt den dienst
over.
De postboot, welke den dienst onderhoudt
tusschen Urk en Kampen, is gistermiddag,
nadat het schip om half drie uit de haven
van Urk vertrokken was, bij de Ketel in het
ijs vastgeloopen. De stuurinrichting brak,
zoodat twee sleepbooten uit Kampen moesten
uitvaren om het schip te hulp te komen.
Deze hebben de boot naar Kampen gesleept.
De „Von Geusau", welke na een moeilijke
reis van Enkhuizen om vijf uur te Urk was
aangekomen, voer eveneens ter assistentie
uit, doch kwam te laat om nog hulp te bie
den.
De „Von Geusau" is naar Kampen doorge
varen en heeft den dienst van de defecte
postboot overgenomen. Zij is gistermiddag
met een vertraging van ruim vier uur in de
haven van Urk aangekomen. Het schip had
gedurende de reis veel hinder vap het ijs
ondervonden.
De „Von Geusau" zal waarschijnlijk van
daag in de haven van Urk blijven, zoodat het
eiland slechts verbinding met den vasten
wal zal hebben door de boot, welke heden
ochtend om ongeveer tien uur van Kampen
zou vertrekken.
De ijsloopers op de Gouwzee.
Naar aanleiding van den tocht van een
groepje bewoners van Marken naar Monni
kendam, deelt de IJsbond Hollands Noorder
kwartier mede, dat de baan van Monniken*
dam naar Marken nog niet wordt uitgezet,
omdat men van meening is, dat het ijs nog
niet voldoende betrouwbaar is. De liefheb
bers van schaatsenrijden worden dus Ke"
waarschuwd. Deze waarschuwing geldt 0°^
voor een aantal ijsbanen.
Drinkwater voor het vliegkamp
Schellingwoude.
Gistermorgen is met behulp van een ijs-
breker een waterboot naar de vliegloos ge
varen om het vliegkamp Schellingwoude
van drinkwater te voorzien.
De overeenkomst verlengd*
Op 21 December werd tusschen de
Nederlandsche en de Duitsche onder
handelingscommissies overeenstem
ming verkregen over de verlenging
van het op 31 Dec. a.s. afloopende
Nederlandsch—Duitsche clearings-
verdrag.
Voorts werden voor het eerste
kwartaal van 1940 betalingscontin
genten voor don uitvoer naar
Duitschland vastgesteld.