De Brabantsche Brief RADIO van £e*t fódcUylii-Ut PROGRAMMA MONICA HART Ulvenhout, 11 Januari 1940. Amleo. De „Samenwerking:", de worstfabriek van den Blaauwe en den Joost, floreert boven de beste verwach ting^. En als ge me nie voluit gelooft, dan kan 'k oe da geloof géven, deur te vertel len. dat... „de Samenwerking" al in proces ligt mee den vroegeren worst- baas van den Joost! Maar nou ben 'k meteen aan t end van m'n vertelsel, ronder dat gij 't begin en den gank van raken kent. Gin nood, da's te verhelpen! Walt hier bij gaai doen, als ik 'r tenminste mee klaar- kom. Ge wit, ik heb oe dat breedvoerig ge schreven g'had, hoe den Joost, op rijnen zilveren jubileumdag, die sjuust viel na éen week oorlog, van rijnen baas 'n kwaje sigaar kreeg en 'n prachtig getuigschrift. Duidelij ker gezeed: hoe den Joost 'nen schup onder r'n gewitwel kreeg, op 'nen leeftijd, dat for- tuinige piemels 'n pensioen, 'n lintje, cadeaux en een verslag in de krant krijgen. Ja daar is veul verschil in de weareld. Onbegrijpelijk veul verschil. Waar van düs(!) Onrenllevenheer de schuld krijgt. Zoo in deuren geest: ,,'s Heeren wegels zijn ondeurgrondelljk." Jaja! Sjuust alsof de we gels die zo'nen worstpatroon gaat, 's Hééren wegels zijn...! Alsof de zon alleen maar schijnt veur worstkoningen en nie veur worst- knechten. Maar genogt. Ik wou eigenlijk gezeed hebben g'had: den Joost wier na 'n kwarteeuw sappelen op de fiets, over de barre landwagels van durp tot durp, buitengegooid, omdat de worsterijen „vaneigens liepen". Enomdat er op dieën oogenblik veurdeeliger perspectief zat in 't vasthouwen, dan in 't verkoopen van worst- gereL Ja, amlco, 't is zóó gelegen: in worst zit van alles, 'k Heb er ooit, als ik 'n verken ge kuipt had, na 'n half jaar uit verom gevonden 'nen wit beenen knoop van m'nen borstrok. Dat was dus worst-mee-knoopen! En nou ik daar, na zooveul jaren, bekendheid aan geef, lijkt me Worst-met-Ritssluiting nie wijd meer af. Looikes hangen er soms ook aan. Daarvan is Trui als den dood. Ze beweert glas hard, dat die „medailles" eigenlijk penningen zijn van de... hondenbelasting. Zij gelooft nog altij da-d-ouwe smoesje, dat er op de groote fabrieken aan den éénen kant van de reuzen- machines heele menageries worden gestort, van afgedankte kameelen af tot dakhazen toe, die er aan 't voeten-end" van zo'n machten als prachtige worsten weer uitrollen. Ja, zoo is Trui. alles wat haar in haar Jeugd is wijsgemokt, gelooft ze vurig. Daar om verslet ze mü veur zo'nen grooten leuge- nèèr denk is. Want eerlijk is eerlijk. Ik heb ze vroeger, ander 'n druppende pèrepluu, of in 'n stil wegeltje ook nen hoop dingskes ge zeed... die nou ja! De getrouwde kearels zitten op den oogenblik, nou ze dit lezen, nie veur niks mee d'oogkes te knipperenZe ver staan me wel. Maar toen den Blauwe veur 't eerst, na de oprichting van „de Samenwerking" bij ons thuis kwam, toen hee Trui hum gezeed: „kek 's, Blaauwe, gij komt hier nou bekanst 'n halve eeuw as vrind over den vloer, ik hoop nou één dingske Seerjeus, 'n bietje verrast zag den Blaauwe naar Trui; twee groote vraagteekens in z'n trouwe oogen! „We, we wa bedoelde, Truike „Da ge onzen Blek en ons Dubbeléen mee rust lot Efkens zat den Directeur van ,,de Samen werking" in 't wèèrgaren. Dan wierd 't hum FEUILLETON door 30. Een echte heer, meneer, militair uiterlijk en heel groot. Goed, ik kom dadelijk bjj hem; waar heb Je hem binnen gelaten?' In de zitkamer; meneer is al bij hem. Toen de bediende heen ging keek Halfont nog eens naar het kaartje. O er stond nog wat op dat hij in het halfdonker van de gang niet dadelijk gezien had. „Er stond „b. d." bij den titel Dat maakte de zaak heel anders. Hij wist, dat de Horrabridge, dien hij kende, er nog niet over dacht den dienst te verlaten! Dit zou wel een familelid van hem zijn... waarschijnlijk zijn vader. Een groot, zwaargebouwd heer, met bruin gelaa- stond uit zijn stoel op,- toen Halfont de kamer binnenkwam. Goeden morgen, meneer Halfont; ik ben blij, dat ik de gelegenheid gekregen heb u weer eens in deze buurt zou komen en nu blijkt het mij, dat we buren zullen worden. Dat zal aardig zijn was het antwoord. U blijft hier dus voor langeren tijd Ja, ik heb Carnstill Hall kunnen krijgen. Schitterend gelegen! Werkelijk een uitgezocht stuk voor vossenjacht; u jaagt toch ook? Ik voel meer voor grover wild. Nu, daar kunt u ook genoeg van krijgen. Ik denk nog vaak met genoegen aan onze ontmoeting. Heeft hij u daar niets van ver teld?, vervolgde hij tot den ouden heer. Nee? Hoe is het mogelijk! O, het was tè dwaas; maar het heeft mij toch tot nadenken gebracht en ik rijd op zulke kronkelwegen niet meer zoo razend snel; gelukkig zijn er niet veel zulke wegen. En toen kwam het heele verhaal: hoe hij het leven van Agnes Ingatrew in gevaar had gebracht en hoe Halfont de dame gered had duidelijk. En dan zee-t-ie, met 't onnoozelste bakkes van de weareld (ge ként 'm!): „tuur- lrjk, Truike, 'k zal die beesten gin kwaad doen. horre! Maar as ge 'ns 'nen ouwen mat of zoo op te ruimen hebt. of 'n paar vergane wa terleerzen van den Dré, denk dan om mijn verkenaschavot asteblief? Ja? 'k Geef er gè- ren 'nen smakelijken worst veur verom!" Amico, Trui wierdblééék! En toen den Joost ons 't verhaal van z'n ontslag kwam doen. nou vier maanden gelejen (wat is dieën oorlog alweer lank gaande!) toen zee Trui: „Jaja! In worst zit van alles in, b'alleve'n vleugske moreele herbewape ning". Van Trui haar standpunt bekeken, had ze wel 'n bietje gelijkMaar ik hoop nou éen groot dinkDat de wefkes. die dit lezen, nie doen als Trui en bang worden van worst mét en zónder looikes, wantehik mot van m'nen boerenkool af, 'n patente schranse- rij in deus barre wintertij! En boerenkool zon der worst. da's... da's... wel da's 'nen worst patroon zonder den Joost! kan 'k gerust zeggen! En zoo kom lk dan toch weer op m'n cham- pieterke! 'k Was knapkes uit den koers ge sukkeld. Ge wit: al rap, na dat „de Samenwerking" op stoot was, den Joost mee zijnen ge-vuur- lakten „auto" handenvol orders ophaalde bij zijn ouwe klantjes, waarvan ie in de leste vijf entwintig Jaren „familie" was geworden, ik zeg: al rap kwam er op 't „Kantoor" (Ja, daar over dalijk nog 'n woordeke!) van de Directie der „Samenwerking" 'nen brief van den Joost zijnen ouwen patroon, waarbij hij den Joost 'n beloftenvolle aanbiejing dee veur hoofdverte genwoordiger. (Op 'nen driewieler, denk 'k). Den slaafschen Joost voelde er efkes wel iets veur, maar den Blaauwe, oud-kasteelheer, on- afhankelijk vrijbuiter, den Blaauwe adviseerde: „ge schrijft 'nen deftigen brief, op ons pam- pier-mee-fabrieks-gebouwen-en-jouw-sport-me- dallles. dat ie naar den Hier-en-Gunder-wijd kan tippelen!" En zoo geschiedde naar 't woord, van den Blaauwe. Maar den worstkoning, die Iedere week min der orders kreeg, (de „Samenwerking" flo- rèèrde!) liet 't er nie bij zitten. En „vroeg ba- let", zee den Tiest. Zooontstond ,\het" kantoor! Tot nou toe was de administratie gevoerd bij Aantje in de mooie kamer. De telefoon hong naast de bedstee, de brieven slingerden over de beddesprei en in den kinderstoel en 't veur- naamste deel van de boekhouding (losbladig) stak in de bloederige vestjeszakken van den Blaauwe! 't éllerveurnaamste deel onder z'n rosse stekelsharen. 'n Kantoor was nog nie noodig gewist, want éenen directeur, den Joost, was nooit thuis en den anderen directeur, den directeur-be- drjjfslijder, ziet er uit l(jk 'nen moordenèèr uit 'n ouwerwetsche kermis-schouwburg. Aan z'nen gordel hangt altij 'n slachtmes en 'n roerspaan, z'n broek staat stijf van 't vet en z'n rosse pluuskesarmen zitten meestal dik gekoekt met verkensbloed. Neeë, hij ziet er nou niet bepaald uit als 'nen kantoordirecteur. Om te scheren hee-t-ie gin tijd meer....... rosse stekels pieken van boven en van onderen uit zijnen kop, ja uit z'n ooren! Ik kan gerust zeggen: alle Jonge Moeders van Ulvenhout houwen teugenwoor- die de jong zoet, mee de dreiging: mot ik oe bij den Blaauwe brengen?!" Den brutaalsten dreutel wordt dan stil en bleek 'Nen dag en 'nen nacht, in de zware dam pen van den kokenden vetketel, onder guirlan des van aan touwen opgehangen worsten, ban ken vol zulten, en in den deurdringenden geur van de rookerjj, in den stal naastaan, 'nen dag en 'nen nacht timmerde den Blaauwe in 'nen hoek van de „fabriek" 'n „kantoor". De eiges getimmerde schrijftafel, 'n withouten schap onder 't raampke, wierd „aangekleed" mee 'n schrijfmachien éen van den Blaauwe z'n zeuns is daarop aan de studie 'nen fa miliealbum, bij gebrek aan 'nen grootboek, veul pampieren, dikke potlooien en de telefoon. Als kantoorstoel 'nen ouwen rieten zurg, in de deur 'nloketje en daarop geschilderd, onder malkaar: Kloppen Frapper To knock Klopfen Zulks met 't oog op de buitenlandsche cliën- tele! 't Was 'n idee van den Joost, „want op de deur van 't groote kantoor van den baas, stond dat ook", zee-t-ie, én't stond goed!" Toen gong er 'nen brief naar den worst koning: hum wierd „ballet" verleend! De di rectie kost alleen ontvangen nó, kantooruren, want, zoo schreef den Blaauwe collegiaal: „ge weet hoe druk het in onze soortement fabrie ken in dezen tijd is". Hy verwachtte zijnen collega dus tusschen 89 uur namiddag, als Winterbeeld aan de Duilsche Oostzeekust. De pijlers van de brug te Harings- dorl hebben een wit omhulsel gekregen. de nachtploeg sjuust in dienst was. Ik hoef oe zekers nie te zeggen, amico, dat die nacht ploeg, veur die bezonderste gelegenheid be stond uit de lejen van depropclub! („Ver sterkt orkest", om zoo te zeggen). Den Fielp, mee z'n driehonderd pond in zijn witte bakkers tenue, veur deus gelegenheid uitgerust mee 'n slagersmes langs z'n heupen (en wit veur heupen!) en 'n rooie veeg over z'n bakkes! Ja, amico, ge behandelt 'nen kameraad van ons nie zonder risico slecht Pront om 8 uur kwam daar, op den bewus- ten avond een groote indrukwekkende auto het erf opgerejen. 'n Auto? Man, 'n oorlogsschip! Iets om stil te worden van ontzag. Heel de „nachtploeg" stond 't groen-gelakte, felblin- kende gevaarte, mee de verblindende lantèèrns, ademloos te begluren deur 'n splitje van een der „fabrieken". „Ik staai complex, den heersten slag his haan urn", vezelde onzen „Voorman", „maar has ie straks honzen directeur ziet, zal ie hook wel efkes sprakeloos staan!" Op den erf stond 'nen „wegwijzer", 'n hand mee 't opschrift: „naar de kantoren". Twee heerschappen klommen uit 't oorlogs schip: den worstkoning, ge kost 'm rap ken nen en 'n schriel meneerke, mee 'n kolossale actetasch onder den arm. „Da ziet 'r huit has 'n brok havecaat", vond den Fielp. „En nou, jongens, doen jullie nou net hof ge thuis bent, mokt 'nen oop errie, de fabriek werkt hop volle compassieteit!" „Da's kedin", zee den Joep en hij trapte om te beginnen alvast vjjf zinken emmers deur de schuur. Ik most stoken en't trof. Het was er net 't weer veur. 't Vroor steenen dik! Den Jaan begost aan 'nen meulen te draaien dat hooren en zien vergong en den Fielp liep op en neer en zee zijnen spiets op, dien ie veur den Nuuwejaar in den Raad zal afsteken. Als ie 't daar nèt zoo doet als hier, dan schiet den Burger onder de tafel! Wat gong onzen „chef" te keer. Of ie Mannerheim eigens was en heel Rusland in de pan hakte. Ik stookte zoo hard, dat ge deur de dampende smoorwolken van den vetketel nie meer kijken kost, zoodat onmeu- gelijk te zien was, hoeveul volk hier „arbeid de", en hoeveul ketels er te stoomen stonden, 'n Prachtzicht uit 't kantoor, telkens als de deur opengong. Toen de twee worstmakers 'n kwartier hadden gewacht in 't benauwde kan- toorke, waar gaandeweg 't vet van de wan den droop, dan kwam onzen directeur te veur- schijn, mee zooveul kruiken bier als de „nacht ploeg" sterk was. Weer gong de deur van 't Kantoor open: Blaauwe-zijnen-zeun-op-z'n-Zon- dags, kwam den directeur zoeken en liet 't kantoor openstaan. Ik zag sjuust hoe „d'n ad vocaat" moedeloos z'n gezicht afveegde mee den zakdoek en z'n vingers tusschen den boord stak. Ik gaf m'nen eigen 'n plumke en formeerde dampgordijnen om 't op oew longen te krijgen! Den Blauwe gaf orders, vloekte, pluimde, dreigde'n heele afdeeling mee ontslag, en riep naar mi): „machinist, hóu de vuren zoo, daar motten na deus kooksel nog tien ketels te vuur vannacht. En gij, chef, vertel 'ns: is dieën wagel verkens, die vanavond gekomen is, al geost?" „Jewe, menéér!" „Goed zoo". Mee 'n knipoogske naar 't kan toor: „dan zurg ik eigens wel veur den slacht." Toen ging ie 't kantoor binnen, eerst nog roepende: „Janus, als m'nen compagnon dalyk thuiskomt uit Limburg, rij dan zijnen wagel in de garage en vraag aan Menèèr of ie zoo goed wil zijn naar kantoor te gaaan, ik heb dair 'n paar lui!" Toen gong den Blaauwe, lijk 'nen Lucifer in politiek, 't kantoor binnen, En sjuust zag ik, hoe 't advocoatje als den Blaauwe uit de dampen in 't lamplicht kwam, achterover gong in zwijm. „Dieën slag his den hónzen," zee den Fielp voldaan. „Da wordt veur die mannen 'nen vullen pico, Jongens!" 'Nen oogenblik later kwam den Joost den erf opgetuft. Zijn lijkwageltje mokte honderd keer meer lawijt, dan 't oorlogsschip", dat daar stond. Over zijnen entree en de rest, 't proces, de volgende week. Den Joost is gewroken, amico, en nie zoo kinderachtig. Dat kan 'k oe alvast meedeelen! Neeë, ge mot mee de firmanten van „De Samenwerking" gin flaauwekul maken, want dan drupt 't vet in oew oogen! Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als éilty gin horke minder van oewen t.a.v. DRfi. ZONDAG 14 JANUARI 1940. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Causerie: „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Berichten. 10.01 VARA-orkest. 10.40 Declamatie en gramofoonmuziek. 11.00 VARA-kinderkoor „De Merels". 11.30 Rosian-orkest. 12.00 Cyclus: „Onze Weermacht". 12.25 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 1.00 Zang en orgel. 1.30 Causerie: „Een gesproken mailbrief". 1.50 Nederlandsche liedjes (opn.). I.55 Declamatie. 2.002.27 Boekenhalfuur. 2.30 Inleiding. Hierna: Leden van het Om roeporkest en solist. 3.40 Gramofoonmuziek. 4.20 AVRO-Dansorkest. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Schaaknieuws. 5.35 Voor de kinderen. 6.00 Causerie: „Skiën in Nederland". 6.20 Sportnieuws ANP. 6.25 Schaaknieuws. 6.30 Lezing: „Koppervreugd in Januari". 7.00 Nederlands Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.20 Vei korte operette „Ein Walzertraum". 9.20 Radiotooneel. 9.55 AVRO-Amusementsorkest, solist en Scheltu's vocaal kwintet „Mol en kruis". II.00 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 11.3012.00 Dansmuziek. en hoe zjj toen als kampioenen tegenoveer el kaar gestaan hadden. En heeft hjj er nooit een woord van gezegd?, eindigde de majoor. Ach ik vond het acheraf niet zoo ge wichtig, zei Halfont luchtig; het zou net zijn, alsof ik er mij wat op wou laten voor staan, hè? De mannen praatten eenigen tyd door over sport en over jachtplannen, wanneer de ander in de buurt kwam wonen. Eindelijk stond de bezoeker op om heen te gaan. O ja, zei hij plotseling, ik zou het bijna ver geten, maar ik hoor dat u pas uit Natal terug is en nu wou ik u vragen of u daar soms ook een van mijn broers ontmoet heeft? Hy ia bij de militaire politie. Ja, ik kende hem zelfs vrij goed. Dat is buitengewoon! Nu, dan kunt u binnenkort de kennismaking vernieuwen, want hij komt met verlof over. Zaterdag over een week verwacht ik hem. Ik zal eens met hem hier komen. Hij heeft het druk gehad in dat oorlogje, dat ze daar gevoerd hebben. U is maar net ontsnapt, niet waar? Ja dat scheelde niet veel... Horrabrid ge... uw broer en ik waren vlak bij elkaar in het gevecht, waar ik... den strijd heb moeten opgeven. Hjj is bevorderd; hij is luitenant gewor den, de goede jongen. Ik ben nieuwsgierig, wat hij allemaal te vertellen heeft. Tot ziens dan, meneer Halfont. Toen de jonge man den bezoeker had uit gelaten en weer bij zijn vader terugkwam, zei deze; Zeg, ik moet toch zeggen, dat je erg geheimzinnig geweest bent over dat avontuur met juffrouw Ingatrew; was dat je eerste kennismaking met haar? Erg romantisch! Het was de eerste keer, dat zijn vader over Agnes sprak na het gesprek, dat zij over haar en over Halfont's toekomst in de bi bliotheek hadden gehad. Maar de squire was nu tot de conclusie gekomen dat het werkelijk niets dan een zomeridylle geweest was en dat men er dus rustig over spreken kon. Gaat u nog even mee een wandeling voor de lunch maken, papa? Nee, ik geloof dat ik maar thuis zal blij ven het is zoo warm... maar als jij lust hebt, ga je gang! Halfont nam een pet van de kapstok, een wandelstok uit het rek en liep met groote passen het park door. Zijn geest hield zich tegelijk bezig met den brief dien hij aan het lezen was toen de bezoeker was aangekondigd en dezen bezoeker zelf. Hij stapte flink door en weldra was hij op den weg naar Coltfield, die hijzonder doel volgde. Ting—Ting. De fietsbel achter hem deed hem uit zijn gedachten untwaken en plotseling opzij sprin gen. Hij had nog net den tijd om zijn pet af te nemen, toen de Ingatrews hem voorbij reden. Hij had echter óók nog tijd om het vriende lijke hoofdknikje en het lachje van Agnes, als antwoord op zijn groet, op te inerken. We zien Halfont den laatsten tijd niet veel meer, zei Paul, toen ze een eindje verder waren. Neen, vaak zien we hem niet, antwoordde ze droog. Paul keek zijn zuster uitvorschend aan en ging door: Hij komt nooit meer by ons in de buurt. Neen. Er kwam een haast-uitdagende glimlach op haar gezicht, waarvan hij niet wist wat te denken. Schei toch eens uit; viel hij boos uit; ik kan heusch niet wijs uit je worden. Toen je dacht dat hij dood was, heb je je dat erg aangetrokken wat ook heel natuurlijk wa3. En nu hij dan weer gezond en levend terug komt doe je net, alsof je hem nooit in je leven gezien hebt! Hoe kan ik nu anders, na wat jij ont dekt hebt? Dit antwoord ging ook weer vergezeld van een uitdagenden glimlach. Zelfs adn nog, gedraag je je zonderling. Je wilt toch niet zeggen, dat hij je onverschil lig is? Paul, zei zy min of meer plechtig, zal je niet omvallen, als ik je wat vertel? En er nooit over praten, en wat nog belangrijker is, nooit laten merken, dat je iets weet of zelfs maar vermoedt? Ja, natuurlijk. Ga verder. Nu pas op. want je zult er van schrik ken... dit is Halfont niet! Wel voor den drommel, wat bedoel je? Net was ik zeg. Dat is Halfont niet. Paul keek alsof zijn zuster ineens krank zinnig was geworden. Zoo, wie is hte dan wel? vroeg hij spot tend. Dat zouden we nog eens kunnen onder zoeken, maar Halfont is het niet. Zie je, ik had al van dat eerste oogenblik zoo mijn idee over dezen sinjeur, maar nu ben ik er zeker van, dat hij Halfont niet is. Ik heb het gemerkt aan dingen, waar ik met hem over gesproken heb en waarvan hij niets wist het sterkst door vragen waar hij geen ant woord op wist te geven, wat nooit mogelijk geweest zou zijn, als hij Halfont was. En dan was er verder nog mijn vrouwelijke intuïtie, maar dat zal voor jou niet van zooveel ge wicht zijn. Maar zijn vader; zijn familie... de be- Hilversum n. 301,5 m. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. lï.15 KRO. 5.04 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 9.50 Nederlands Hervormde Kerkdienst. Na afloop: Orgelconcert. 1215 Lezing: „De Sociëteit van Maria (Pa ters Maristen") en de Missiën". 12.35 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP. 1.00 Boekbespreking. I.20 KRO-Melodisten en solisten. 2.00 Godsdienstonderricht. 2.30 KRO-Kamerorkest en solist. (3.153.33 Gramofoonmuziek) 4.10 Gramofoonmuziek. 4.15 Ziekenlof. 5.00 Gewijde muziek (gr.pl.). 5.20 Gereformeerde Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 KRO-Melodisten en de Koninklijke Mili taire Kapel. 9.00 Prijsvraag-luisterspel. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Rococo-octet. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. II.0011.30 „De geloofsbronnen: H. schrift overleveringen", lezing. (Esperanto). MAANDAG 15 JANUARI 1940. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. Algemeen programma, verzorgd door da VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Berichten ANP. gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Pianovoordracht. 11.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Orgelspel en zang. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.001.45 De Ramblers. 2.oo3.00 Groninger Orkestvereeniging en solisten (opn.). 3.05 Declamatie. 3.30 Solistenconcert. 4.30 Voor de kinderen. 5.00 Gramofoonmuziek. 6.006.30 Orgelspel. 6.30 Het Royal All-Star-orkest en solisten. 7.00 VARA-Kalender. 7.10 Lezing: „De Weerbaarheid van ons volk". 7.30 VARA-orkest. 8.00 Herhaling SOS-berichten. -„I 8.03 Berichten ANP. 8.15 De Stem des Volks (Rotterdam)", solis ten en het Utrechts Stedelijk Orkest. 9.00 Schaakoverzicht. 9.15 Rosian-orkest. 9.55 Declamatie. 10.10 VARA-orkest en soliste. II.00 Berichten ANP, 11.10 Orgelspel. 11.3012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum H. 301,5 m, NCRV-uitzending. 8.00 Berichten ANP. 8,05 Schriftlezing, meditatie. 8.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Gramofoonmuziek (9.309.45 Geluk- wenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek (Om 12.30 Ber. ANP)' 12.40 Ensemble v. d. Horst en gramofoonmuz. 2.00 Voor de scholen. 2.352.55 Gramofoonmuziek. 3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofoonmuziek. 3,45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Qutre-mains en gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Godsdienstige causerie. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Ber. 8.15 Nederlands Symphonie-orkest en een vocaal ensemble. (In de pauze: Gramofoon muziek en lezing over het Lutherlled). 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 Vervolg concert. 11.00 Gramofoonmuziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing, dienden zien die hem allemaal maar over Halfont aan, terwijl hij het niet is? Als h(j het niet is, lijkt hij op Halfont als de eene druppel water op de andere, zelfs hetzelfde litteeken heeft hij! Maar, als dit Halfont niet is, wel, dan is Halfont waarschijnlijk dood. Ik ben er zeker van, dat hij het niet is en we zullen nog heel wat beleven. Let maar op, we zullen hier binnenkort vreemde dingen zien gebeuren. HOOFDSTUK XXIV. Bjj de Gcoma. De zon ging op over de met dooden bezaai de vallei van de Gcoma. In de eerste uren van den nieuwen dag was een dikke mist komen opzetten, die nu ook de rivier, die men op korten afstand hoorde kabbelen, aan het oog onttrok. Halfont werd wakker en trilde over al zijn leden. De vochtige frischheid van den morgen had zijn koorts doen verdwijnen en ofschoon zijn hoofd nog erg klopte door den schok, dien hij gekregen had, toen de groote tak die door de granaat afgescheurd was van den boom waar hij onder stond op zijn hoofd viel, was zijn geest weer volkomen helder; het natuurlijke instinct van zelfbehoud deed hem overeind gaan zitten en om zich heen kijken. Hij kon door de mist niet ver zien slechts enkele meters. Maar wat hij zag, bracht den nacht met al zijn verschrikkingen in zijn geheugen terug. Op hoogstens drie stappen van hem af lag het mismaakte en opgezwollen lichaam van den reusachtige wilde, die zijn assagaai, waarmee hij even voordat zijn einde kwam, een laatste poging gedaan had om zijn vijand naar de andere wereld mee te nemen, nog omklemd hield. Halfont voelde geen dorst meer, wat het gevolg was van de mist, die zijn lippen reeds eenigen tijd bevochtigd had. En toen de mist een weinig optrok was hij daar toch dankbaar voor, want wat hij zag deed het bloed in zijn aderen stollen. Half op den kant, half in de rivier lagen de lijken van een groot aantal verslagen vyanden. Neen, hoe de dorst hem ook gekweld had, hij zou nu geen druppel van dat water gedronken hebben. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 10