in ij skieed
De auto
„Sarie Marais" overleden
Wat te doenl
Lockheed romp
scheurde open
Duitsch vliegtuig
boven ons land
De vreemdelingen
in ons land
„Aether piraten"
voor het hof
Arbeidsvcrbod voor
14-jarige meisjes
Onze Oost
Beroep van nazi-redactear
verworpen
482e STAATSLOTERIJ
ALLE BEGIN IS MOEILIJK.
DE K..V.A.C. GEEFT RAAD.
De K.N.A.C. geeft ecnige nuttige
wenken voor den automobilist, wel
ke in dit barre jaargetijde met rijn
sneeuw en ijs zeker gaarne ter harte
zullen worden genomen.
De schoonmaak van het vehikel vraagt ln
dit verband wel het eerst de aandacht.
De auto-gebruiker hier te lande is gewend,
dat sneeuw op zijn carrosserie er bijkans
even snel afglijdt of afdooit als ze er op is
gekomen. En lang wachten op een dooi
dag vóórdat een vuil gereden wagen bui
ten. of in een onverwarmde garage, zonder
veel bezwaar kan worden gewasschen, is ge
meenlijk niet noodig. Bij aanhoudende vorst
ondervindt men echter, dat de sneeuw, al
thans het onderste laagje ervan op het me-
stalen plaatwerk vastvriest, en dat zelfs
warm water in „no time" geen water meer
is, indien we in de open lucht of een niet-
afgesloten onverwarmde stalruimte er mee
gaan „plenzen". Wat nu? zegt dan degene,
die zijn mooie glanzende lak ongaarne door
een hard gevroren sneeuwkoek bedekt laat!
Wagen moet goed drogen!
Het antwoord op deze vraag moet luiden,
dat onder dergelijke omstandigheden was-
schen slechts dan is toegestaan, als niet al
leen het afspoelen en afzeemen op een volko
men vorstvrije plaats kan gebeuren dat
ligt voor de hand, en op een andere manier
krijgt u het trouwens nergens gedaan
maar de wagen óók gelegenheid heeft, daar
na tot in alle hoekjes en gaatjes te drogen,
alvorens hij weer naar buiten moet. Zoo
niet, dan kan het bevriezen van het in na
den en richels onvermijdelijk achterblijvende
water op verschillende plekken van de car
rosserie schade aanrichten, die zich vermoe
delijk pas veel later merkbaar maakt. Bo
vendien is het in zoo'n geval mogelijk, dat
•ve last krijgen met de portiersloten, e.d. Be-
.roren waschwater in de remmen kan al
evenzeer tot misère leiden!
Van den wal ln de sloot.
Wie zijn auto voor het huls had staan, en
op een gegeven oogenblik geen weerstand
heeft kunnen bieden aan de verleiding, met
een paar enffciers warm water uit de boiler
kraan dak, spatborden en achterpaneel van
een sneeuwkorst te bevrijden, zal wellicht
hebben geconstateerd, dat het afstroomende
watersneeuw-mengsel gedeeltelijk reeds ijs
was voordat het de grond bereikte! Metaal
plaat op een temperatuur, flink beneden
nul, heeft nu eenmaal een geweldige afkoe
lende werking! Met een ijslaagje op voor
ruit, zijramen en -kozijnen, en treeplanken,
raakte zoo'n goedwillende enthousiast- dan
van de wal in de sloot!
Bij strenge vorst blijve men dns, bul
ten een behoorlijk verwarmde ruim
te, met water van den wagen afl
Zelfs het „gauw even" schoonmaken van
bevroren ruiten met warm water levert moei
lijkheden op. Na besluiteloos met een nagel
door het ijslaagje te hebben gekrabd, komen
sommigen hier onwillekeurig toe; poetsen
met een doek helpt nu eenmaal niet en 't
uitzicht naar opzij en door de achterruit
heen kan de bestuurder bijna even slecht
missen als dat voor hem uit. De electrische
voorruit-verwarmer, verschaft een goede op
lossing voor het doorzichtig houden van het
belangrijkste voorruit-deel, maar men kan
uit consideratie voor geldbuidel en accu-bat
terij, bezwaarlijk alle ramen ermee uitrusten.
Wie zoo'n instrument nog niet heeft, zal
trouwens ervaren, dat thans vele garages en
accessoires-zaken in dit artikel uitverkocht
zijn! Neen, bij auto's die ook tijdens de rust
perioden nooit boven het vriespunt komen,
doen we het beste, ondoorzichtig gevroren
ruiten aan binnen- en buitenzijde krachtda
dig te wrijven met 'n drogen wollen doek,
waarop telkens wat glycerine wordt ge
bracht. Ze worden dan helder en blijven ver
der geruimen tijd zoo, ook nog als men tot
slot de vettige glycerine-strepen uitwrijft
met een schoonen doek. Geheel wegpoetsen
van de glycerine is uiteraard fout; we kun-
PROTEST TE BERLIJN.
De Regeeringspersdienst meldt:
Zaterdagmorgen te ongeveer kwart
voor elf is op groote hoogte bij
Nijmegen een vliegtuig van Dnitsche
nationaliteit onze grens gepasseerd.
Dit vliegtuig werd vervolgens boven
Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland
waargenomen. Te ongeveer kwart
over 11 bevond het zich boven Den
Haag. Eenige patrouilles jachtvlieg
tuigen zijn opgestegen.
Bij de Duitsche regeering is tegen
deze schending van ons rechtsgebied
geprotesteerd.
BLIJFT HET ZOO?
De Regeeringspersdienst meldt
voorts:
Gistermorgen hebben zich op
groote hoogte vreemde vliegtuigen
van onbekende nationaliteit van
Oost naar West over ons land be
wogen en zijn het laatst tusschen
Rotterdam en Den Haaa gesigna
leerd. Onze luchtdoelartillerie heelt
ze onder vuur genomen, terwijl Ne-
derlandsche vliegtuigpatrouilles zijn
opgestegen.
Al» ft met je auto langs ée vegen gaat.
En het ij» de voorruit energiek beslaat,
AU de tneeuw xich plagend op de tree
plank iet.
Wil, dan ging je liever nog met ar en ket..
AU de fraaie lak, het glanzend rood of
l blauw
Wit wordt. ach, wat doe je met
je auto in de kou...
nen per saldo beter door een vettige dan
door een bevroren ruit zien.
Het antivrlesmiddel.
Dat een ieder, die zijn wagen wel eens lan
ger dan een paar uur buiten laat staan, en
niet in een zoodanig verwarmde garage stalt,
dat deze bij 15° C. buitentemperatuur ook
inderdaad nog ongeveer vorstvrij is, thans
een antivriesmiddel door het koelwater heeft,
mogen we veilig aannemen. Het zou echter
volkomen te begrijpen zijn, als het gehalte
van de oplossing niet op de strenge, in ons
land vrij zeldzame vorst van bijvoorbeeld hel
afgeloopen week-end was berekend. Ook als
u er tot dusver „doorheen gerold" bent, ver
dient het daarom aanbeveling, bij gebruik
van spiritus (alcohol) met den specialen
aerometer voor dit doel te controleeren, wat
nog de bevriezingstemperatuur van het
mengsel is, en bij gebruik van niet-verdam-
pende antivriesmiddelen (glycol- en glvce-
rine-preparaten) na te gaan welk percen
tage van uw koelsysteeminhoud indertijd jn
den radiator is gedaan! Zooiets van 23
glycol of 30 glycerine mogen we nu wel
hebben!
,Denk er om, dat een te laag niveau niet met
gewoon water, maar met anti-vriesmengsel
op peil moet worden gebracht!
De „kruik mee naar bed".
Herinneren we er tenslotte aan, dat het ge
bruik van een anti-vriesmiddel niets afdoet
aan de wenschelijkheid, den motor zelfde
ergste koude zooveel mogelijk te sparen. Dek
't radiator-oppervlak gedeeltelijk af, gooi 'n
plaid over den stilstaanden wagen, ook al
heeft die een winterfront voor het radiator-
scherm, en zet 's nachts zoo'n specialen, ge-
vaarloozen verwarmer onder het carter, als
U dien bezit, of nog kunt koopen. Een mo
tor heeft op zijn tijd ook graag eens een
kruik mee naar bed! En indien ooit, dan nu:
de dunste winterolie in dat carter!
De automobiel maakt een kwaden tijd
door. Ze is o, zoo dankbaar voor wat extra
verzorging i i
OORZAAK VAN DE K.N.I.L.M.-
RAMP ONBEKEND.
Schott was een uitstekend pilook
Over de oorzaak van de ramp, welke, zoo
als wij gisteren meldden, het K.N.I.L.M.-toe-
stel Lockheed PKAFO voor de kust van
Bali getroffen heeft, is nog niets naders be
kend. De weersomstandigheden waren niet
bepaald slecht te noemen, terwijl zoowel de
eerste piloot J. J. Schott, als de mecaniciën
Van 't Riet, bekend stonden als bijzonder
bekwaam.
Wel is komen vast te staan, dat het
voorste gedeelte van het vliegtuig
bij het in zee storten afbrak; de romp
scheurde open en de post viel er uit.
Deze spoelde kort daarop aan.
Men heeft de restanten van de PKAFO
op het strand getrokken, doch kon tot nog
toe slechts drie van de acht vermisten ber
gen.
De heer Van t Riet bekwam een dubbele
beenbreuk; hij werd uit het vliegtuig geslin
gerd en stortte op een zandplaat neer.
Wijlen commodore Schott als
piloot.
De heer J. J. Schott, de omgekomen ge
zagvoerder, wiens heengaan men in lucht
vaartkringen diep betreurt, stond overal als
een uitnemend piloot bekend. Meermalen
heeft hij zulks bewezen, doch wel het meest
kenmerkende staaltje van zijn bekwaamheid
als vlieger was wel een noodlanding in het
oerwoud van Midden-Sumatra in 1929.
Op een Zaterdag was Schott vertrokken uit
Batavia als gezagvoerder van het K.N.I.L.M.-
vliegtuig voor de verbinding Batavia-Medan.
Boven Sumatra's onmetelijke oerbosschen
kreeg de machine motorstoring en Schott
liet de passagiers mededeelen dat hij ge
noodzaakt was een noodlanding te maken.
Een dergelijke landing in de uitgestrekte
oer-wouden is wel een van de moeilijkste op
gaven waarvoor een piloot kan worden ge
steld. Schott wist echter een plekje te ont
dekken, een kaal stukje grond naast een
rivier, waar maar juist voldoende ruimte zou
zijn om zijn machine „neer te zetten".
Door zijn bekwaamheid gelukte dit hem
zoo goed, dat de passagiers, die zich al op
een hevigen schok hadden voorbereid, na
de landing uitriepen: „Is dat nu alles!"
Vliegers die daarna de situatie bij het ter
rein van die noodlanding opnamen, verklaar
den volmondig dat deze landing een waar
meesterstukje was geweest.
Een nieuwe Lockheed.
Het gebeurde met de PKAFO beteekent
voor de K.N.I.L.M. het eerste ernstige on
geluk. De maatschappij zal, naar wij ver
nemen, een nieuwe Lockheed bestellen.
c
Zij kunnen niet zonder visum
terugkeeren.
De Regeeringspersdienst meldt:
Ter kennis wordt gebracht, dat met in
gang van een nader te bepalen datum, wel
ke binnen zeer afzienbaren tijd zal zijn, de
verleende verblijfsvergunningen aan visum
plichtige vreemdelingen niet meer het recht
zullen geven voor doorlating naar Neder
land.
Vanaf dien datum zullen dus ook de hier
te lande gevestigde vreemdelingen, onder
danen van een voor Nederland visumplich-
tige mogendheid, die tijdelijk naar het bui
tenland vertrekken, voor terugkeer naar
Nederland een visum behoeven.
Deze visa voor terugkeer moeten tijdig
voor vertrek naar het buitenland worden
aangevraagd bij het hoofd van plaatselijke
politie (vreemdelingendienst) der gemeen
te, waar de vreemdeling woont. De hoof
den van plaatselijke politie zenden de aan
vragen voor deze visa voor terugkeer in bij
den visadienst.
't Is treurig met de visscherij...
Te Scheveningen bijna geen aan
voer.
De aanvoer te Scheveningen van versche
visch uit zee is den laatsten tijd zeer gering
geweest. De weersomstandigheden en ande
re oorzaken maakten het voor de kustvis-
schers onmogelijk de visscherij uit te oefe
nen.
De motorkotter Sch. 12 is nog wel bui
tengaats geweest, doch dit heeft ook weinig
resultaat opgeleverd. Ook het uitvaren van
motorloggers ter uitoefening der trawlvis-
scherij schijnt voorloopig van de baan ge
schoven te zijn. Er is weinig animo voor
deze visscherij. Weliswaar was er sprake
dat een motorlogger gereed zou worden ge
maakt voor de snurrevaardvisscherij, doch
dit is ook nog niet zeker.
Gisterochtend was er geheel geen aan
voer. Door de sneeuwval zijn gisterochtend
geen vischauto's van IJmuiden komen door
rijden, zoodat de vischloods een ledigen
aanblik bood en de kooplieden onverrichter
zake naar huis terug konden keeren. De ver
wachting is dat vandaag visch uit Denemar
ken op de markt zal worden aangevoerd,
tenzij de onderweg zijnde vrachtauto's al te
veel hinder van de sneeuw ondervinden.
Tot gevangenisstraf veroordeeld.
In den nacht van 10 op 11 Mei van dit
jaar deed de Rotterdamsche politie een in
val in een huis aan de van Vlooswijkstraat
aldaar, waar zij een complete geheime
zendinrichting ontdekte en in beslag nam.
Drie mannen, die het aparaat bedienden,
werden gearresteerd en bij hun verhoor be
kende één, de meubelmaker S. P. S. den
zender bediend te hebben, terwijl de an
der,. de vakvereenigingsbestuurder J. H.
een politiek getinte redevoering had ge
houden en no. 3, de behanger W. J. M., te
wiens huize de uitzending plaats vond,
juist bezig was een gramofoonplaat met
de „Internationale" op te zettpn.
Het drietal heeft zich voor de Rotterdam
sche rechtbank wegens overtreding van
de Post- en Telegraafwet te verantwoorden
gehad en is tot één maand gevangenisstraf
ieder veroordeeld.
Op 8 Januari stonden zij in hooeer be-
roen voor het Haagsche gerechtshof te
recht.
De advocaat-generaal eischte voof S. en
H. verzwaring van de straf tot drie maan
den gevangenisstraf. Tegen den derden
verdachte werd bevestiging van de ongeleg
de straf (één maand gevangenisstraf) ge-
eischt. De uitspraak luidde gisteren tegen
H. en S. twee maanden en tegen M. één
maand gevangenisstraf.
HOOGE RAAD VAN ARBEID
ADVISEERT:
Meerderheid tegen Arbeidsver-
bod voor 15-jarigen.
De Hooge Raad van Arbeid heeft zijn ad
vies vastgesteld met betrekking tot een
voorontwerp tot wijziging van de Arbeids
wet 1919, inhoudende een arbeidsverbod
voor 14- en 15-jarige meisjes.
Be Raad heeft zich daarbij met
groote meerderheid (29-7 stemmen)
uitgesproken vóór een arbeidsverbod
van ii-jarige meisjes. Wat de f5-
jarige meisjes betreft, verklaarde
zich een meerderheid tegen een ar
beidsverbod. ln de onderstelling ech
ter, dat er een verplichting tot het
volgen van onderwijs, resp. oplei
ding zou bestaan, sprak zich de
raad ten aanzien van beide catego
rieën meisjes vóór een arbeidsver
bod uit.
De Raad heeft zich verder, wat betreft
een eventueel arbeidsverbod van 14-jarige
meisjes, in overeenstemming met het voor
ontwerp, uitgesproken tegen het toestaan
van uitzonderingen, behalve voor wat be
treft degenen, die onder een leerovereen
komst werken, als bedoeld in titel II der Nij
verheidsonderwijswet.
De raad heeft voorts uitgesproken, dat bi.
eventueele invoering van een dergelijk ar
beidsverbod rekening zou dienen te worden
gehouden met de tegenwoordige buitenge
wone omstandigheden.
De perspractijken van ..Volk en
Vaderland".
De advocaat-generaal bij den Hoogen
Raad, nam gisteren conclusie in zake het
cassatieberoep van M. M. te Utrecht, re
dacteur van „Volk en Vaderland", die door
het gerechtshof te 's Gravenhage is veroor
deeld tot een geldboete van f 25, wegens
het zich in het openbaar bij geschrift op
zettelijk in beleedigenden vorm uitlaten
over een ten deele tot de bevolking behoo-
rende groep van personen.
Deze redacteur heeft n.1. in dat blad een
artikel laten opnemen van een medewer
ker, in-welk artikel de volgende zin voor
kwam: „En deze bezitters behooren voor
een groot deel tot het internationale joden
dom. dat zijn eeuwige rol van parasiet op
den arbeid onder alle omstandigheden weet
te spelen, ook in perioden van blijvende
werkloosheid en laagconjunctuur."
De advocaat-generaal concludeerde to*
verwerping van het beroep. De Hooge Raad
zal arrest wijzen 19 Februari.
Zij inspireerde den dichter van
het bekende liedje.
Mevrouw J. P. Toerien, die zooals
beweerd wordt, de oorspronkelijke
„Sarie Marais" is, is te Bloemfon
tein na een ziekbed van drie maan
den overleden.
Het te Johannesburg verschijnende dag
blad „Vaderland" publiceert hierover de
volgende bijzonderheden:
Mevrouw Toerien is in 1866 te Heidelberg
(Zuid Afrika) geboren, waar haar vader,
J. F. Maré, een vooraanstaande boer en
(Niet officieel)
Me klasse, Me hjst
Trekking van Maandag Januari 1940
Hooge Prijaen
f 100.000.— 9617
t 10.000.— 12416
f 1.000 - 9167 9318 10140 13132 14107 1500»
16990 18094
f 400 - 3096 5806 6495 15601 16723 17921
18517 20550
f 200.— 4619 7703 15295 15716 16761 19824
f 100.- 2047 4779 6193 6687 7305 940»
11184 12111 13095 14168 14275 11134 20389
Prijzen van 70.
1138 1166 1239 1512 1532 1569 1583 1618
1700 1758 1781 2083 2265 2282 2421 2547
2572 2586 2613 2631 2953 2974 3044 3215
3246 3721 3729 3760 3823 3829 3847 8913
4096 4226 4311 4381 4393 4457 4710 4791
4857 4918 4935 4972 4979 5147 5171 5230
5530 5548 5606 5619 5769 5817 5873 5935
6032 6150 6363 6370 6382 6456 6583
6640 6655 6739 6802 6849 6897 6907 6922
6932 7077 7134 7155 7401 7411 7417 7453
7488 7616 7665 7676 7772 7818 7918 7966
7972 8025 8115 8134 8289 8308 8338 8410
8482 8725 8761 8876 9287 9306 9449 9604
9748 9812 9868 9999 10070 10137 10216 10256
10417 10495 10516 10748 10793 10947 11065 11251
11282 11587 11782 11804 11839 11841 11863 11865
11904 11931 12004 12160 12168 12180 12237 12312
12399 12535 12581 12684 12744 12959 13100 13108
13113 13246 13281 13450 13587 13646 13795 13828
13828 138
13837 13838 13866 13877 13952 14012 14100 14162
14165 14274 14295 14341 14378 14431 14597 14627
14799 14803 14835 14973 15027 15032 15229 15242
15263 15354 15390 15438 15470 15576 15667 15912
16054 16250 16375 16389 16427 16499 16539 16636
16862 16949 17069 17070 17108 17220 17416 17724
17847 17855 18281 18563 18579 18723 18760 18820
18954 18996 19073 19306 19362 19364 19386 19468
19633 19708 19739 19748 20040 20052 20264 20677
20860 20935 21031 21036 21049 21138 21287 21302
21354 21465 21490 21503 21612 21644 21729 21775
21837 21866 21989
Nieten
1014
1034
1049
1068
1075
1128
1199
1206
1265
1292
1365
1389
1393
1433
1455
1462
1498
1523
1533
1549
1568
1612
1633
1641
1672
1712
1769
1797
1809
1840
1882
1886
1903
1912
1942
1961
1989
1998
2071
2092
2101
2110
2122
2189
2245
2252
2262
2274
2318
2333
2342
2375
2525
2570
2616
2879
2697
2712
2732
2744
2793
2864
2881
2901
2951
3001
3056
3058
3066
3116
3119
3120
3156
3157
3201
3213
3287
3297
3309
3313
3336
3361
3387
3440
3466
3502
3543
3626
3634
3670
3688
3744
3846
3881
3911
3949
3967
3983
4031
4082
4174
4183
4264
4310
4320
4334
4337
4354
4431
4460
4481
4500
4532
4570
4584
4611
4649
4680
4690
4720
4725
4759
4772
4777
4789
4819
4823
4841
4842
4844
4850
4856
4961
5164
5185
5190
5223
5229
5263
5275
5292
5326
5331
5464
5474
5533
5534
5541
5634
5644
5655
5662
5664
5679
5680
5695
5742
5744
5782
5804
5845
5861
5896
'5911
5938
5962
5997
6018
6069
6071
6091
6109
6144
6314
6319
6333
6372
6414
6467
6503
6549
6587
6628
6642
6665
6684
6708
6723
6747
6796
6799
6808
6815
6855
6861
6863
7091
7181
7198
7229
7239
7256
7291
7302
7310
7322
7347
7382
7383
7391
7396
7402
7407
7459
7465
7475
7543
7552
7563
7586
7610
7669
7760
7767
7781
7793
7835
7841
7883
7905
7906
7937
7956
7993
7995
8007
8037
8049
8058
8100
8102
8118
8140
8194
8195
8209
8246
8291
8305
8350
8368
8369
8431
8452
8437
8549
8556
8574
8618
8646
8715
8834
8845
8903
8952
8953
8963
9015
9033
9037
9045
9068
9103
9136
9166
9180
9186
9198
9223
9266
9271
9303
9354
9381
9382
9392
9394
9444
9451
9505
9595
9596
9644
9653
9700
9731
9755
9809
9852
9860
9870
9907
9977
9991
10063
10066
10164
10205
10214
10313
10339
10350
10389
10449
10457
10472
10562
10587
10621
10636
10683
10692
10721
10722
10730
10792
10847
10882
10901
10977
10992
10995
11019
11044
11088
11089
11125
11152
11170
11181
11193
11232
11244
11271
11292
11299
11331
11338
11355
11420
11477
11522
11562
11572
11627
11669
11683
11689
11712
11719
11723
11761
11770
11771
11784
11834
11838
11853
12003
12015
12017
12046
12125
12216
12224
12344
12345
12415
12438
12466
12469
12489
12517
12552
12710
12749
12755
12775
12784
12789
12823
12828
12848
12953
12966
12977
12982
13026
13043
13121
13144
13288
13363
13410
13596
13714
13741
13745
13778
13792
13800
13878
13887
13911
13913
13916
13933
13937
13942
13960
14058
14129
14130
14140
14204
14223
14225
14236
14243
14247
14258
14281
14293
14305
14318
14415
14418
14482
14483
14495
14556
14602
14618
14623
14635
14744
14777
14780
14867
14908
14911
14916
14958
14974
15006
15011
15026
15065
15088
15102
15104 15175
15181
15194 15210 15238
15288
15332
15385
15490
15514
15521
15525
15552
15566
15606
15648
15651
15676
15700
15765
15777
15821
15895
15920
15931
16037
16071
16110
16164
16196
16230
16273
16290
16293
16309
16324
16380
16406
16433
16450
16473
16490
16321
16524
16530
16626
16713
16740
16782
16820
16823
16824
16849
16851
16857
16865
16875
16881
16905
16986
17008
17022
17065
17067
17143
17148
17222
17267
17270
17302
17346
17486
17492
17525
17563
17625
17659
17698
17710
17792
17793
17867
17868
17928
17942
17970
17985
17990
18001
18015
18065
18120
18154
18224
18252
18319
18434
18455
18457
18469
18473
18531
18607
18630
18665
18676
18763
18794
18817
18837
18865
18882
18888
18930
19021
19024
19038
19045
19075
19092
19178
19202
19208
19252
19359
19381
19401
19454
19479
19540
19542
19589
19620
19673
19680 19684 19693
19730
19745
19762
19813
19826
19832
19859
19894
19898
20030
20049
20067
20092
20101
20152 20153
20158 20178 20225 20245 20280 20320 20338 20376
20471 20536 20547 20598 20613 20623 20649 20656
20698
20725
20736
20755
20809
20811
20866
20869
20905
20943
20950
20980
20990
21044
21143
21144
21180
21270
21294
21349
21365
21371
21394 21430
21432 21439 21483 21489 21589 21596 21599 21613
21620 21633 21650 21783 21789 21849 21930 21961
ook lid van den Volksraad was. In 1885 is
zij met den heer J. P. Toerien gehuwd. Het
echtpaar vestigde zich in Potchefstroom.
Kort voor den driejarigen oorlog, toen de
heer Toerien in de kolonie was, heeft hij
„Sarie Maré" op haar gedicht. Toen het
versje gedrukt was, is de spelling per on«
geluk veranderd.
De heer Toerien is in 1920 op Middelburg
(Transvaal) aan malariakoorts overleden,
waarna mevrouw Toerien naar Bloemfon*
tein gekomen is. Het echtpaar heetf zestien
kinderen gekregen, waarvan er acht nog in
leven zijn.
De heer Toerien heeft ook nog andere ge*
dichtjes gemaakt. In „Ons Klyntji" en de
„Patriot" heeft hij geschreven onder den
schuilnaam „Gepete". Hij was redacteur
van twee godsdienstige bladen in Middel
burg (Transvaal) n.1. „Middernag" en „Ma
ranata". Ook is hij redacteur geweest van
„Die Republikein."