in ij skieed De auto „Sarie Marais" overleden Wat te doenl Lockheed romp scheurde open Duitsch vliegtuig boven ons land De vreemdelingen in ons land „Aether piraten" voor het hof Arbeidsvcrbod voor 14-jarige meisjes Onze Oost Beroep van nazi-redactear verworpen 482e STAATSLOTERIJ ALLE BEGIN IS MOEILIJK. DE K..V.A.C. GEEFT RAAD. De K.N.A.C. geeft ecnige nuttige wenken voor den automobilist, wel ke in dit barre jaargetijde met rijn sneeuw en ijs zeker gaarne ter harte zullen worden genomen. De schoonmaak van het vehikel vraagt ln dit verband wel het eerst de aandacht. De auto-gebruiker hier te lande is gewend, dat sneeuw op zijn carrosserie er bijkans even snel afglijdt of afdooit als ze er op is gekomen. En lang wachten op een dooi dag vóórdat een vuil gereden wagen bui ten. of in een onverwarmde garage, zonder veel bezwaar kan worden gewasschen, is ge meenlijk niet noodig. Bij aanhoudende vorst ondervindt men echter, dat de sneeuw, al thans het onderste laagje ervan op het me- stalen plaatwerk vastvriest, en dat zelfs warm water in „no time" geen water meer is, indien we in de open lucht of een niet- afgesloten onverwarmde stalruimte er mee gaan „plenzen". Wat nu? zegt dan degene, die zijn mooie glanzende lak ongaarne door een hard gevroren sneeuwkoek bedekt laat! Wagen moet goed drogen! Het antwoord op deze vraag moet luiden, dat onder dergelijke omstandigheden was- schen slechts dan is toegestaan, als niet al leen het afspoelen en afzeemen op een volko men vorstvrije plaats kan gebeuren dat ligt voor de hand, en op een andere manier krijgt u het trouwens nergens gedaan maar de wagen óók gelegenheid heeft, daar na tot in alle hoekjes en gaatjes te drogen, alvorens hij weer naar buiten moet. Zoo niet, dan kan het bevriezen van het in na den en richels onvermijdelijk achterblijvende water op verschillende plekken van de car rosserie schade aanrichten, die zich vermoe delijk pas veel later merkbaar maakt. Bo vendien is het in zoo'n geval mogelijk, dat •ve last krijgen met de portiersloten, e.d. Be- .roren waschwater in de remmen kan al evenzeer tot misère leiden! Van den wal ln de sloot. Wie zijn auto voor het huls had staan, en op een gegeven oogenblik geen weerstand heeft kunnen bieden aan de verleiding, met een paar enffciers warm water uit de boiler kraan dak, spatborden en achterpaneel van een sneeuwkorst te bevrijden, zal wellicht hebben geconstateerd, dat het afstroomende watersneeuw-mengsel gedeeltelijk reeds ijs was voordat het de grond bereikte! Metaal plaat op een temperatuur, flink beneden nul, heeft nu eenmaal een geweldige afkoe lende werking! Met een ijslaagje op voor ruit, zijramen en -kozijnen, en treeplanken, raakte zoo'n goedwillende enthousiast- dan van de wal in de sloot! Bij strenge vorst blijve men dns, bul ten een behoorlijk verwarmde ruim te, met water van den wagen afl Zelfs het „gauw even" schoonmaken van bevroren ruiten met warm water levert moei lijkheden op. Na besluiteloos met een nagel door het ijslaagje te hebben gekrabd, komen sommigen hier onwillekeurig toe; poetsen met een doek helpt nu eenmaal niet en 't uitzicht naar opzij en door de achterruit heen kan de bestuurder bijna even slecht missen als dat voor hem uit. De electrische voorruit-verwarmer, verschaft een goede op lossing voor het doorzichtig houden van het belangrijkste voorruit-deel, maar men kan uit consideratie voor geldbuidel en accu-bat terij, bezwaarlijk alle ramen ermee uitrusten. Wie zoo'n instrument nog niet heeft, zal trouwens ervaren, dat thans vele garages en accessoires-zaken in dit artikel uitverkocht zijn! Neen, bij auto's die ook tijdens de rust perioden nooit boven het vriespunt komen, doen we het beste, ondoorzichtig gevroren ruiten aan binnen- en buitenzijde krachtda dig te wrijven met 'n drogen wollen doek, waarop telkens wat glycerine wordt ge bracht. Ze worden dan helder en blijven ver der geruimen tijd zoo, ook nog als men tot slot de vettige glycerine-strepen uitwrijft met een schoonen doek. Geheel wegpoetsen van de glycerine is uiteraard fout; we kun- PROTEST TE BERLIJN. De Regeeringspersdienst meldt: Zaterdagmorgen te ongeveer kwart voor elf is op groote hoogte bij Nijmegen een vliegtuig van Dnitsche nationaliteit onze grens gepasseerd. Dit vliegtuig werd vervolgens boven Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland waargenomen. Te ongeveer kwart over 11 bevond het zich boven Den Haag. Eenige patrouilles jachtvlieg tuigen zijn opgestegen. Bij de Duitsche regeering is tegen deze schending van ons rechtsgebied geprotesteerd. BLIJFT HET ZOO? De Regeeringspersdienst meldt voorts: Gistermorgen hebben zich op groote hoogte vreemde vliegtuigen van onbekende nationaliteit van Oost naar West over ons land be wogen en zijn het laatst tusschen Rotterdam en Den Haaa gesigna leerd. Onze luchtdoelartillerie heelt ze onder vuur genomen, terwijl Ne- derlandsche vliegtuigpatrouilles zijn opgestegen. Al» ft met je auto langs ée vegen gaat. En het ij» de voorruit energiek beslaat, AU de tneeuw xich plagend op de tree plank iet. Wil, dan ging je liever nog met ar en ket.. AU de fraaie lak, het glanzend rood of l blauw Wit wordt. ach, wat doe je met je auto in de kou... nen per saldo beter door een vettige dan door een bevroren ruit zien. Het antivrlesmiddel. Dat een ieder, die zijn wagen wel eens lan ger dan een paar uur buiten laat staan, en niet in een zoodanig verwarmde garage stalt, dat deze bij 15° C. buitentemperatuur ook inderdaad nog ongeveer vorstvrij is, thans een antivriesmiddel door het koelwater heeft, mogen we veilig aannemen. Het zou echter volkomen te begrijpen zijn, als het gehalte van de oplossing niet op de strenge, in ons land vrij zeldzame vorst van bijvoorbeeld hel afgeloopen week-end was berekend. Ook als u er tot dusver „doorheen gerold" bent, ver dient het daarom aanbeveling, bij gebruik van spiritus (alcohol) met den specialen aerometer voor dit doel te controleeren, wat nog de bevriezingstemperatuur van het mengsel is, en bij gebruik van niet-verdam- pende antivriesmiddelen (glycol- en glvce- rine-preparaten) na te gaan welk percen tage van uw koelsysteeminhoud indertijd jn den radiator is gedaan! Zooiets van 23 glycol of 30 glycerine mogen we nu wel hebben! ,Denk er om, dat een te laag niveau niet met gewoon water, maar met anti-vriesmengsel op peil moet worden gebracht! De „kruik mee naar bed". Herinneren we er tenslotte aan, dat het ge bruik van een anti-vriesmiddel niets afdoet aan de wenschelijkheid, den motor zelfde ergste koude zooveel mogelijk te sparen. Dek 't radiator-oppervlak gedeeltelijk af, gooi 'n plaid over den stilstaanden wagen, ook al heeft die een winterfront voor het radiator- scherm, en zet 's nachts zoo'n specialen, ge- vaarloozen verwarmer onder het carter, als U dien bezit, of nog kunt koopen. Een mo tor heeft op zijn tijd ook graag eens een kruik mee naar bed! En indien ooit, dan nu: de dunste winterolie in dat carter! De automobiel maakt een kwaden tijd door. Ze is o, zoo dankbaar voor wat extra verzorging i i OORZAAK VAN DE K.N.I.L.M.- RAMP ONBEKEND. Schott was een uitstekend pilook Over de oorzaak van de ramp, welke, zoo als wij gisteren meldden, het K.N.I.L.M.-toe- stel Lockheed PKAFO voor de kust van Bali getroffen heeft, is nog niets naders be kend. De weersomstandigheden waren niet bepaald slecht te noemen, terwijl zoowel de eerste piloot J. J. Schott, als de mecaniciën Van 't Riet, bekend stonden als bijzonder bekwaam. Wel is komen vast te staan, dat het voorste gedeelte van het vliegtuig bij het in zee storten afbrak; de romp scheurde open en de post viel er uit. Deze spoelde kort daarop aan. Men heeft de restanten van de PKAFO op het strand getrokken, doch kon tot nog toe slechts drie van de acht vermisten ber gen. De heer Van t Riet bekwam een dubbele beenbreuk; hij werd uit het vliegtuig geslin gerd en stortte op een zandplaat neer. Wijlen commodore Schott als piloot. De heer J. J. Schott, de omgekomen ge zagvoerder, wiens heengaan men in lucht vaartkringen diep betreurt, stond overal als een uitnemend piloot bekend. Meermalen heeft hij zulks bewezen, doch wel het meest kenmerkende staaltje van zijn bekwaamheid als vlieger was wel een noodlanding in het oerwoud van Midden-Sumatra in 1929. Op een Zaterdag was Schott vertrokken uit Batavia als gezagvoerder van het K.N.I.L.M.- vliegtuig voor de verbinding Batavia-Medan. Boven Sumatra's onmetelijke oerbosschen kreeg de machine motorstoring en Schott liet de passagiers mededeelen dat hij ge noodzaakt was een noodlanding te maken. Een dergelijke landing in de uitgestrekte oer-wouden is wel een van de moeilijkste op gaven waarvoor een piloot kan worden ge steld. Schott wist echter een plekje te ont dekken, een kaal stukje grond naast een rivier, waar maar juist voldoende ruimte zou zijn om zijn machine „neer te zetten". Door zijn bekwaamheid gelukte dit hem zoo goed, dat de passagiers, die zich al op een hevigen schok hadden voorbereid, na de landing uitriepen: „Is dat nu alles!" Vliegers die daarna de situatie bij het ter rein van die noodlanding opnamen, verklaar den volmondig dat deze landing een waar meesterstukje was geweest. Een nieuwe Lockheed. Het gebeurde met de PKAFO beteekent voor de K.N.I.L.M. het eerste ernstige on geluk. De maatschappij zal, naar wij ver nemen, een nieuwe Lockheed bestellen. c Zij kunnen niet zonder visum terugkeeren. De Regeeringspersdienst meldt: Ter kennis wordt gebracht, dat met in gang van een nader te bepalen datum, wel ke binnen zeer afzienbaren tijd zal zijn, de verleende verblijfsvergunningen aan visum plichtige vreemdelingen niet meer het recht zullen geven voor doorlating naar Neder land. Vanaf dien datum zullen dus ook de hier te lande gevestigde vreemdelingen, onder danen van een voor Nederland visumplich- tige mogendheid, die tijdelijk naar het bui tenland vertrekken, voor terugkeer naar Nederland een visum behoeven. Deze visa voor terugkeer moeten tijdig voor vertrek naar het buitenland worden aangevraagd bij het hoofd van plaatselijke politie (vreemdelingendienst) der gemeen te, waar de vreemdeling woont. De hoof den van plaatselijke politie zenden de aan vragen voor deze visa voor terugkeer in bij den visadienst. 't Is treurig met de visscherij... Te Scheveningen bijna geen aan voer. De aanvoer te Scheveningen van versche visch uit zee is den laatsten tijd zeer gering geweest. De weersomstandigheden en ande re oorzaken maakten het voor de kustvis- schers onmogelijk de visscherij uit te oefe nen. De motorkotter Sch. 12 is nog wel bui tengaats geweest, doch dit heeft ook weinig resultaat opgeleverd. Ook het uitvaren van motorloggers ter uitoefening der trawlvis- scherij schijnt voorloopig van de baan ge schoven te zijn. Er is weinig animo voor deze visscherij. Weliswaar was er sprake dat een motorlogger gereed zou worden ge maakt voor de snurrevaardvisscherij, doch dit is ook nog niet zeker. Gisterochtend was er geheel geen aan voer. Door de sneeuwval zijn gisterochtend geen vischauto's van IJmuiden komen door rijden, zoodat de vischloods een ledigen aanblik bood en de kooplieden onverrichter zake naar huis terug konden keeren. De ver wachting is dat vandaag visch uit Denemar ken op de markt zal worden aangevoerd, tenzij de onderweg zijnde vrachtauto's al te veel hinder van de sneeuw ondervinden. Tot gevangenisstraf veroordeeld. In den nacht van 10 op 11 Mei van dit jaar deed de Rotterdamsche politie een in val in een huis aan de van Vlooswijkstraat aldaar, waar zij een complete geheime zendinrichting ontdekte en in beslag nam. Drie mannen, die het aparaat bedienden, werden gearresteerd en bij hun verhoor be kende één, de meubelmaker S. P. S. den zender bediend te hebben, terwijl de an der,. de vakvereenigingsbestuurder J. H. een politiek getinte redevoering had ge houden en no. 3, de behanger W. J. M., te wiens huize de uitzending plaats vond, juist bezig was een gramofoonplaat met de „Internationale" op te zettpn. Het drietal heeft zich voor de Rotterdam sche rechtbank wegens overtreding van de Post- en Telegraafwet te verantwoorden gehad en is tot één maand gevangenisstraf ieder veroordeeld. Op 8 Januari stonden zij in hooeer be- roen voor het Haagsche gerechtshof te recht. De advocaat-generaal eischte voof S. en H. verzwaring van de straf tot drie maan den gevangenisstraf. Tegen den derden verdachte werd bevestiging van de ongeleg de straf (één maand gevangenisstraf) ge- eischt. De uitspraak luidde gisteren tegen H. en S. twee maanden en tegen M. één maand gevangenisstraf. HOOGE RAAD VAN ARBEID ADVISEERT: Meerderheid tegen Arbeidsver- bod voor 15-jarigen. De Hooge Raad van Arbeid heeft zijn ad vies vastgesteld met betrekking tot een voorontwerp tot wijziging van de Arbeids wet 1919, inhoudende een arbeidsverbod voor 14- en 15-jarige meisjes. Be Raad heeft zich daarbij met groote meerderheid (29-7 stemmen) uitgesproken vóór een arbeidsverbod van ii-jarige meisjes. Wat de f5- jarige meisjes betreft, verklaarde zich een meerderheid tegen een ar beidsverbod. ln de onderstelling ech ter, dat er een verplichting tot het volgen van onderwijs, resp. oplei ding zou bestaan, sprak zich de raad ten aanzien van beide catego rieën meisjes vóór een arbeidsver bod uit. De Raad heeft zich verder, wat betreft een eventueel arbeidsverbod van 14-jarige meisjes, in overeenstemming met het voor ontwerp, uitgesproken tegen het toestaan van uitzonderingen, behalve voor wat be treft degenen, die onder een leerovereen komst werken, als bedoeld in titel II der Nij verheidsonderwijswet. De raad heeft voorts uitgesproken, dat bi. eventueele invoering van een dergelijk ar beidsverbod rekening zou dienen te worden gehouden met de tegenwoordige buitenge wone omstandigheden. De perspractijken van ..Volk en Vaderland". De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, nam gisteren conclusie in zake het cassatieberoep van M. M. te Utrecht, re dacteur van „Volk en Vaderland", die door het gerechtshof te 's Gravenhage is veroor deeld tot een geldboete van f 25, wegens het zich in het openbaar bij geschrift op zettelijk in beleedigenden vorm uitlaten over een ten deele tot de bevolking behoo- rende groep van personen. Deze redacteur heeft n.1. in dat blad een artikel laten opnemen van een medewer ker, in-welk artikel de volgende zin voor kwam: „En deze bezitters behooren voor een groot deel tot het internationale joden dom. dat zijn eeuwige rol van parasiet op den arbeid onder alle omstandigheden weet te spelen, ook in perioden van blijvende werkloosheid en laagconjunctuur." De advocaat-generaal concludeerde to* verwerping van het beroep. De Hooge Raad zal arrest wijzen 19 Februari. Zij inspireerde den dichter van het bekende liedje. Mevrouw J. P. Toerien, die zooals beweerd wordt, de oorspronkelijke „Sarie Marais" is, is te Bloemfon tein na een ziekbed van drie maan den overleden. Het te Johannesburg verschijnende dag blad „Vaderland" publiceert hierover de volgende bijzonderheden: Mevrouw Toerien is in 1866 te Heidelberg (Zuid Afrika) geboren, waar haar vader, J. F. Maré, een vooraanstaande boer en (Niet officieel) Me klasse, Me hjst Trekking van Maandag Januari 1940 Hooge Prijaen f 100.000.— 9617 t 10.000.— 12416 f 1.000 - 9167 9318 10140 13132 14107 1500» 16990 18094 f 400 - 3096 5806 6495 15601 16723 17921 18517 20550 f 200.— 4619 7703 15295 15716 16761 19824 f 100.- 2047 4779 6193 6687 7305 940» 11184 12111 13095 14168 14275 11134 20389 Prijzen van 70. 1138 1166 1239 1512 1532 1569 1583 1618 1700 1758 1781 2083 2265 2282 2421 2547 2572 2586 2613 2631 2953 2974 3044 3215 3246 3721 3729 3760 3823 3829 3847 8913 4096 4226 4311 4381 4393 4457 4710 4791 4857 4918 4935 4972 4979 5147 5171 5230 5530 5548 5606 5619 5769 5817 5873 5935 6032 6150 6363 6370 6382 6456 6583 6640 6655 6739 6802 6849 6897 6907 6922 6932 7077 7134 7155 7401 7411 7417 7453 7488 7616 7665 7676 7772 7818 7918 7966 7972 8025 8115 8134 8289 8308 8338 8410 8482 8725 8761 8876 9287 9306 9449 9604 9748 9812 9868 9999 10070 10137 10216 10256 10417 10495 10516 10748 10793 10947 11065 11251 11282 11587 11782 11804 11839 11841 11863 11865 11904 11931 12004 12160 12168 12180 12237 12312 12399 12535 12581 12684 12744 12959 13100 13108 13113 13246 13281 13450 13587 13646 13795 13828 13828 138 13837 13838 13866 13877 13952 14012 14100 14162 14165 14274 14295 14341 14378 14431 14597 14627 14799 14803 14835 14973 15027 15032 15229 15242 15263 15354 15390 15438 15470 15576 15667 15912 16054 16250 16375 16389 16427 16499 16539 16636 16862 16949 17069 17070 17108 17220 17416 17724 17847 17855 18281 18563 18579 18723 18760 18820 18954 18996 19073 19306 19362 19364 19386 19468 19633 19708 19739 19748 20040 20052 20264 20677 20860 20935 21031 21036 21049 21138 21287 21302 21354 21465 21490 21503 21612 21644 21729 21775 21837 21866 21989 Nieten 1014 1034 1049 1068 1075 1128 1199 1206 1265 1292 1365 1389 1393 1433 1455 1462 1498 1523 1533 1549 1568 1612 1633 1641 1672 1712 1769 1797 1809 1840 1882 1886 1903 1912 1942 1961 1989 1998 2071 2092 2101 2110 2122 2189 2245 2252 2262 2274 2318 2333 2342 2375 2525 2570 2616 2879 2697 2712 2732 2744 2793 2864 2881 2901 2951 3001 3056 3058 3066 3116 3119 3120 3156 3157 3201 3213 3287 3297 3309 3313 3336 3361 3387 3440 3466 3502 3543 3626 3634 3670 3688 3744 3846 3881 3911 3949 3967 3983 4031 4082 4174 4183 4264 4310 4320 4334 4337 4354 4431 4460 4481 4500 4532 4570 4584 4611 4649 4680 4690 4720 4725 4759 4772 4777 4789 4819 4823 4841 4842 4844 4850 4856 4961 5164 5185 5190 5223 5229 5263 5275 5292 5326 5331 5464 5474 5533 5534 5541 5634 5644 5655 5662 5664 5679 5680 5695 5742 5744 5782 5804 5845 5861 5896 '5911 5938 5962 5997 6018 6069 6071 6091 6109 6144 6314 6319 6333 6372 6414 6467 6503 6549 6587 6628 6642 6665 6684 6708 6723 6747 6796 6799 6808 6815 6855 6861 6863 7091 7181 7198 7229 7239 7256 7291 7302 7310 7322 7347 7382 7383 7391 7396 7402 7407 7459 7465 7475 7543 7552 7563 7586 7610 7669 7760 7767 7781 7793 7835 7841 7883 7905 7906 7937 7956 7993 7995 8007 8037 8049 8058 8100 8102 8118 8140 8194 8195 8209 8246 8291 8305 8350 8368 8369 8431 8452 8437 8549 8556 8574 8618 8646 8715 8834 8845 8903 8952 8953 8963 9015 9033 9037 9045 9068 9103 9136 9166 9180 9186 9198 9223 9266 9271 9303 9354 9381 9382 9392 9394 9444 9451 9505 9595 9596 9644 9653 9700 9731 9755 9809 9852 9860 9870 9907 9977 9991 10063 10066 10164 10205 10214 10313 10339 10350 10389 10449 10457 10472 10562 10587 10621 10636 10683 10692 10721 10722 10730 10792 10847 10882 10901 10977 10992 10995 11019 11044 11088 11089 11125 11152 11170 11181 11193 11232 11244 11271 11292 11299 11331 11338 11355 11420 11477 11522 11562 11572 11627 11669 11683 11689 11712 11719 11723 11761 11770 11771 11784 11834 11838 11853 12003 12015 12017 12046 12125 12216 12224 12344 12345 12415 12438 12466 12469 12489 12517 12552 12710 12749 12755 12775 12784 12789 12823 12828 12848 12953 12966 12977 12982 13026 13043 13121 13144 13288 13363 13410 13596 13714 13741 13745 13778 13792 13800 13878 13887 13911 13913 13916 13933 13937 13942 13960 14058 14129 14130 14140 14204 14223 14225 14236 14243 14247 14258 14281 14293 14305 14318 14415 14418 14482 14483 14495 14556 14602 14618 14623 14635 14744 14777 14780 14867 14908 14911 14916 14958 14974 15006 15011 15026 15065 15088 15102 15104 15175 15181 15194 15210 15238 15288 15332 15385 15490 15514 15521 15525 15552 15566 15606 15648 15651 15676 15700 15765 15777 15821 15895 15920 15931 16037 16071 16110 16164 16196 16230 16273 16290 16293 16309 16324 16380 16406 16433 16450 16473 16490 16321 16524 16530 16626 16713 16740 16782 16820 16823 16824 16849 16851 16857 16865 16875 16881 16905 16986 17008 17022 17065 17067 17143 17148 17222 17267 17270 17302 17346 17486 17492 17525 17563 17625 17659 17698 17710 17792 17793 17867 17868 17928 17942 17970 17985 17990 18001 18015 18065 18120 18154 18224 18252 18319 18434 18455 18457 18469 18473 18531 18607 18630 18665 18676 18763 18794 18817 18837 18865 18882 18888 18930 19021 19024 19038 19045 19075 19092 19178 19202 19208 19252 19359 19381 19401 19454 19479 19540 19542 19589 19620 19673 19680 19684 19693 19730 19745 19762 19813 19826 19832 19859 19894 19898 20030 20049 20067 20092 20101 20152 20153 20158 20178 20225 20245 20280 20320 20338 20376 20471 20536 20547 20598 20613 20623 20649 20656 20698 20725 20736 20755 20809 20811 20866 20869 20905 20943 20950 20980 20990 21044 21143 21144 21180 21270 21294 21349 21365 21371 21394 21430 21432 21439 21483 21489 21589 21596 21599 21613 21620 21633 21650 21783 21789 21849 21930 21961 ook lid van den Volksraad was. In 1885 is zij met den heer J. P. Toerien gehuwd. Het echtpaar vestigde zich in Potchefstroom. Kort voor den driejarigen oorlog, toen de heer Toerien in de kolonie was, heeft hij „Sarie Maré" op haar gedicht. Toen het versje gedrukt was, is de spelling per on« geluk veranderd. De heer Toerien is in 1920 op Middelburg (Transvaal) aan malariakoorts overleden, waarna mevrouw Toerien naar Bloemfon* tein gekomen is. Het echtpaar heetf zestien kinderen gekregen, waarvan er acht nog in leven zijn. De heer Toerien heeft ook nog andere ge* dichtjes gemaakt. In „Ons Klyntji" en de „Patriot" heeft hij geschreven onder den schuilnaam „Gepete". Hij was redacteur van twee godsdienstige bladen in Middel burg (Transvaal) n.1. „Middernag" en „Ma ranata". Ook is hij redacteur geweest van „Die Republikein."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 8