Elfstedentocht <T%i£A&Ulcl Dcutoe Egberts Spoorwagen rijdt brandend verder HEEREN-BAAf Kapitale hofstede in vlammen „Verblind van baat sprak Daladier" Roosevelt 58 jaar geworden Eén man bleef over Westra, Warmenhuizen cn Jongert, Alkmaar prijswinnaars - Van der Bij, Anna Paulowna, zesde FRIESCHE Heden spreekt Chamberlain Postvluchten op Indië Bommen op Estland IJzerfekort en prolectoraat Onlusten in Britsch-Indië Vijf rijders hebben hun stempel op den wedstrijd gedrukt: Keyzer (de Lier, West- land), Adema (Franeker), die natuurlijk in zijn woonplaats als eerste aan de controle kwam, van der Duin (Warga), Jongert (Alk maar), die niet voor de eerste maal zijn kunnen in den Elfstedentocht bewees, en ten slotte Sjoerd Westra (Warmenhuizen), een van de vele Westra's, bekend om hun rijvaardigheid. In Stavoren heeft dit vijftal elkaar ten slotte gevonden en niet meer losgelaten op het verdere deel van den tocht Toen moeilijkheden omtrent een definitie ven uitslag rezen, zijn zij allen tot prijswin naars verklaard. DE START. Het is een fantastische uittocht ge weest. In de Harmonie te Leeuwar den vertrokken de wedstrijdrijders, in het Beursgebouw degenen, die aan den tocht deelnamen en in de Klan- derij een derde groep, de z.g. na- komers. In het nachtelijk donker spoedden enkele duizenden (de wed strijdrijders voorop) zich te voet naar de Schenkenschans, waar de ijzers snel werden ondergebonden. En daar ging het in de richting Sneekl De meestcn hadden een lantaarn op de borst gespeld, want bijlichten voor wakken en scheuren was wel noodig. Zoo snelde het legioen der duizenden op de smalle ijzers over het ijs met een tocht van tweehonderd K.M. voor den boeg. Zwarte silhouetten te gen de blanke sneeuw, terwijl de twinkelen de lichtjes der zaklantaarns het geheel iets fantastisch en spookachtigs gaf. Mocht men nog niet overtuigd zijn van de enorme pres tatie, welke het volbrengen van een derge- lijkcn tocht beteekent, dan zou deze stille uittocht van het legioen ongetwijfeld indruk niaken op de fantasie der argelooze toe schouwers, die zich misschien afvroegen, wat deze menschcn hier, ergens in Friesland, eigenlijk kwamen doen en voort ging de ki lometerslange tocht naar Sneek. DIJKSTRA EN JONGERT EERSTEN TE SNEEK. De nurksen die mochten hebben beweerd, dat de Friezen de organisa tie niet in hun macht zouden heb ben, zijn er toch wel volkomen naast. Een staaltje van voortreffelijke orga nisatie vonden wij aan de eerste con trole te Sneek. De eerste rijders, die zich daar kwamen melden, waren S. Dijkstra (Kornjum) en C. Jongert (Alkmaar). Over den bijna 24 k.m. langen rit hadden zij nog geen drie kwar tier gedaan. Successievelijk kwamen ook de andere wedstrijdrijders zich melden. Alles Verliep in volkomen orde. Snel stonden de deelnemers weer op het ijs, voort in de rich ting Sloten. Het was tegen het ochtendglo ren. dat wij in dit plaatsje arriveerden. In de knusse stadsherberg meldde O. van der Duin uit Warga zich om 1 minuut over 7 als eerste aan, onmiddellijk gevolgd door van der Heide uit Leeuwarden en Keizer van de Lier. Veel verschil in tijd was er niet tus- srhen hen en de volgende rijders Westra (Warmenhuizen), Jongert en Dijkstra. 68 K.M. IN DRIE UUR. Via IJlst, Sloten en Balk bereikten de deelnemers Stavoren, waar de eersten pre cies acht uur aankwamen. In drie uur had den de leiders (er was een kopgroep gevormd, bestaande uit L. Geveke, Leeuwarden, A. \dema, Franeker, D. van der Duin, Warga en Sj. Westra, Warmenhuizen), bijna acht en zestig kilometer afgelegd, in een zeer snel tempo dus. Maar bewondering behoefde dit niet te wekken, want de stevige bries hadden de rijders vrijwel voortdurend in den rug gehad. ADEMA AAN DEN KOP TE FRANEKER. Van Stavoren ging het naar Bolsward over Hindeloopen en Workum. Het tempo werd nu heel wat minder snel dan in de vroege ochtenduren. Jongert, Westra en Adema ar riveerden het eerste te Bolsward, op den voet gevolgd door van der Duin en Keizer, terwijl Geveke reeds tien minuten ten ach ter was geraakt. Via Harlingen werd, vrij wel steeds tegen den wind in, Faneker be reikt en in dit stadje vierde Adema, inwo ner van Franeker. een triomph, omdat hij zich als eerste aan de controle meldde. In Franeker begon het zwaarste gedeelte van den tocht door de Bildt-dorpen naar Dokkum, pal te gen den scherpen Noord-Oostenwind in en bovendien op slecht ijs. En algemeen luidde het oordeel van do deskundigen, dat op dit gedeelte van 50 K.M. de beslissing wel zou vallen. Om half vier waren de eerste deelnemers van den wedstrijd nog niet in Dokkum aan gekomen, wel een bewijs, hoe ontzaglijk zwaar het traject tusschen Franeker en Dokkum was. De kop bestond op 15 K.M. van Dokkum uit de rijders Jongert, van der Duin, Kei zer en Adema, terwijl Westra teruggevallen was. KOPGROEP VAN VIJF. Een kopgroep van vijf rijders arriveerde cica vier uur te Dokkum. Het waren Ade ma, Keizer, Westra, v. d. Duin en Jongert. Zij hebben toen de afspraak gemaakt, om gezamenlijk te Leeuwarden door de finish te gaan, doch door verschillende omstan digheden is hiervan niet alles terecht geko men. En zoo dreigde deze vijfde officieele Elfstedentocht nog een onregelmatig einde te nemen. Zoowel Keizer als Adema meen den op de eerste plaats aanspraak te kun nen maken en slechts een tactische zet van het centraio bestuur heeft veel geharrewar voorkomen, VIJF WINNAARS. Het wijze besluit was, alle vijf rij ders, Keizer, Adema, Westra, van der Duin en Jongert tot winnaars van den Elfstedentocht 1940 te ver klaren. Men kan de vraag stellen of de „afspraak" der vijf rijders sportief mocht worden ge noemd. De Elfstedentocht bestaat immers uit een wedstrijd en een tocht. Het verschil is, dat de wedstrijd een zuivere kamp moet zijn om den sneisten tijd en door iederen deelnemer alleen moet worden gereden, ter wijl de tochtrijders gezamenlijk mogen rij den. De winnaar van 1912 en 1917, de Ko ning, was hoogst verontwaardigd, toen deze hoorde, dat deze afspraak was gemaakt. Micn had er voor moeten vechten, hot gaat er om, wie het snelste is, was zijn meening De rijders zelf meenden, dat door de smalle baan passeeren niet mogelijk was, zoodat van een zuiveren strijd op de laatste 20 kilometer practisch geen sprake zou zijn geweest. Vermeldenswaard is nog de presta tie van den bekenden rijder J. v. d. Bij uit Anna Paulowna, die als zes de, dus het eerst na de kopgroep binnenkwam. DE EERSTE DAME. De eerste dame, die Leeuwarden heeft be reikt, was mej. D. Faber (Warga). Zij kwam ruim 6 uur aan de finish te Leeuwarden, vol enthousiasme en in uitstekende stemming. Het 25-jarige meisje, zeer sportief overigens, had een uitstekenden1 rit achter den rug. Het was voor den eersten keer, dat zij aan den Elfstedentocht deelnam. De winnaar van 1929, Kast Leemburg, be^ reikte om 6 uur Dokkum. Toen moest hij den strijd staken en. wilde met de bus van Dokkum naar Leeuwarden terug keeren. maar de bus is op den weg tusschen Dok kum en Leeuwarden ingesneeuwd en het duurde verscheidene uren, voordat de passa giers eindelijk de Friesche hoofdstad kon den bereiken. Koen de Koning, die aan den tocht deel nam, en winnaar van den wedstrijd in 1912 en 1917, moest in verband met een blessure te Workum uitscheiden. DE TOCHT GESTAAKT. De rijders, die aan den tocht deelnamen en uiteraard veel langer onderweg waren, kregen tenslotte met groote moeilijkheden te kampen, doordat wind en vorst steeds in he vigheid toenamen. Toen het Centraal Bestuur hiervan kennis kreeg, werd besloten om den tocht voor alle deelnemers, die des avonds nog onderweg waren, verder te staken. Dit ingrijpen ge tuigt van 't groote verantwoordelijkheidsge voel van de organisatoren.want de gezond heid en het welzijn van een groot aantal rij ders stonden hierbij op het spel. HET BEZOEK VAN PRINS BERNHARD. Ter gelegenheid van het groote schaats- evenement kwam Z.K.H. omstreeks half twaalf per specialen Dieseltrein te Leeuwar den aan, waar hij werd verwelkomd o.m. door den Commissaris der Koningin in de provincie Friesland, mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten. De Prins, die har telijk werd toegejuicht, heeft zich daarop naar de controle te Franeker begeven, waar hij getuige was van de aankomst van de lei ders van den wedstrijd. Daarna ging de Hooge Gast per auto naar Dokkum, om daar de doorkomst van de wedstrijdrijders te aanschouwen. Na afloop heeft Prins Bernhard op het Prinsenhof te Leeuwarden de vijf winnaars ontvangen. Wij vernamen, dat Adema daarbij Uitvoerig verteld heeft hoe het op de laatste tientallen kilometers is toegegaan. De afspraak werd erkend en eigenlijk, zoo moet Adema het ge zegd hebben, zijn wij allen tegelijk binnengekomen. Maar op het laatste stukje kon hij zich niet meer inhou den en is hij er harder aan gaan trekken. Prins Bernhard is na het avondmaal bij den commissaris van de Koningin in de provincie Friesland te hebben gebruikt, uit Leeuwarden vertrokken. LADING KAPOK VATTE VLAM. Wagen afgehaakt en de brand te Nijkerk gebluscht. Gistermiddag omstreeks half vijf ontdek te een geleider van een goederentrein, welke om 16.17 van Amersfoort was vertrokken, dat rook en vlammen uit een der open wagons van den trein kwamen. Hij bracht den trein bij de voormalige halte Slichtenhorst tot stilstand en constateerde, dat in een wagen, geladen met balen kapok, vermoedelijk door vonken uit de locomotief, brand was ont staan. Het vuur vrat zich diep in de zeer brandbare kapok in en met eigen blusch- middelen kon het treinpersoneel hiertegen dan ook niet veel beginnen. Brandend verder gereden. Voorzichtig trok men den trein op naar het station Nijkerk, waar de brandende wa gen werd uitgerangeerd en op een vrij spoor van hcL emplacement werd gezet. Hier kwam de Nijkerksche brandweer te hulp. Zij was genoodzaakt de heele lading met een haak van den wagen te halen en uiteen te plukken, omdat kapok een van de moeilijkst bluschbare stoffen is, waarin het vuur zich aan elk pluisje vasthecht. Hoewel men den brand spoedig onder de knie had, was men laat op den avond nog aan het nablusschingswerk bezig. Het hout werk van den wagen had intusschen ook vlam gevat, zoodat de wagen, buiten de me talen onderdeelen, vrij ernstige schade be kwam. Tweede wagen bedreigd. De vlammen bedreigden ook nog een tweeden wagen, doch dank zij het doortas tend optreden van het spoorwegpersoneel dat met snelblusschers te hulp schoot, kon uitbreiding worden voorkomen. De goederentrein reed door tot Putton, om daar nadere orders af te wachten. Het land van de elfstedentocht en van D.E. Echte Friesche Heeren-Baai. Beide zijn beroemd; de elfstedentocht als een zeer bijzondere sportprestatie. D.E. echte Friesche Heeren-Baai door haar bijzondere melange die „Wolken van genot" geeft. Slechts een schuur gered. Bra- bantsche boer was laag verze kerd. Gistermiddag omstreeks drie uur brak, vermoedelijk door een lek in den schooi0 steen brand uit in de kapitale hofstede „De Branderij" toebehoorend aan en bewoond door den landbouwer G. Ploegmakers en gelegen te Vinkei onder de gemeente Gef- fen. (X.B.) De bewoners konden zich tijdig in vei ligheid stellen. Het vee kon eveneens wor den gered. De inboedel, benevens de land- bouwinventaris, ging nagenoeg geheel in vlammen op. Een dichtbij gelegen schuur kon, dank zij de gunstige windrichting, be houden blijven. Men was slechts laag ver zekerd. Wat hij Duitschland aanwrijft, is spreekwoordelijk... Fransch. DUITSCHE PERSSTEMMEN OVER DE REDE. De Deutsche Diplomatisch Politi- sche Korrespondenz ziet in de rede, welke minister-president Daladier heeft gehouden een bewijs, dat de Fransche staatslieden het wederom als hun taak beschouwen hun volk op te roepen voor een vernietiging van het Duitsche volk. Het doel van de rede was het Fran sche volk, dat zich veelal afvraagt waarom het eigenlijk in den oorlog is getrokken, tot zulk een graad van haat en afschuw op te wekken, dat iedere andere neiging, dan die, Duitschland te vernietigen, verstikt wordt. 'Anderzijds, zoo gaat de Diplo voort, wil Daladier de kleine volken angst inboezemen, dat hun vrijheid en zelfstandigheid door Duitschland worden bedreigd. Een vertegenwoordiger van Frankrijk, kan moeilijk Duitschland, welks volksgenooten in Polen onuitsprekelijke gruwelen hebben meegemaakt en dat thans het geleden on recht weer goed heeft gemaakt, dingen aan te wrijven, welke juist in de Fransche ge schiedenis spreekwoordelijk zijn. De Diplo herinnert aan een reeks aanvallen van Fransche zijde op het Duitsche volk. vanaf Lodewijk 15 tot aan de bezetting van het Rijn- en Roergebied door de zwarte troepen na den oorlog. Dit alles is geschied in blin de haat. Het Duitsche volk is bereid geweest dit te vergeten in het belang van den vrede onder de volken en onder leiding van den Fuehrer is Frankrijk steeds weer de hand ter verzoening geboden. Frankrijk heeft dit evenwel niet gewild. Na Churchill poogt thans ook Daladier de oorlogsfurie op ge heel het Europeesche vasteland te ontkete nen. Gisteren bi] den Koning. Minister-president Chamberlain zal heden 't woord voeren aan een lunch, welke wordt aangeboden door de commissie voor de landsverdediging. Reuter verneemt, dat de rede zal hande len over de vraagstukken van de oorlogvoe ring. Het doel van den oorlog en de positie van de neutralen, hierbij ingesloten de Ver- eenigde Staten en Japan. Gisteravond is de minister-president door den koning in audiëntie ontvangen. In po liticke kringen verwacht men, dat Ghamber lain in zijn aangekondigde rede een toespe ling zal maken op de rede van Hitier en za wijzen op onjuistheden daarin. Ook geloof men, dat hij zal spreken over de verantwoor delijkheid van Duitschland voor den oorlog Feesten voor een goed doeL President Roosevelt heeft gisteren zijn 58sten verjaardag rustig gevierd. De lijfarts van den president zegt, dat de gezondheids toestand van Roosevelt zoo goed is als men van een man van zijn jaren slechts mag ho pen. In het geheele land worden verjaars- diners, danspartijen, e.d. gehouden, waarvan de opbrengst bestemd is voor de bestrijding van kinderverlamming, een doel, dat zich in de buitengewone belangstelling van den president verheugt. Zooals men weet, heeft Roosevelt indertijd ook kinderverlamming gehad. Op de uitreis bereikte de „Nandoe" met gezagvoerder Moll Alexandrië en de „Oehoe" met gezagvoerder Vi- ruly Rangoon. Deze vliegtuigen wor den onderscheidenlijk 4 en 2 Februari te Batavia verwacht. Op de thuisreis landden de „Gier" met gezagvoerder Geysendorffer te Rangoon. Dit vliegtuig wordt ,3 Fe bruari te Napels verwacht. De „Peli kaan" met gezagvoerder Te Roller landde te Napels. Onbekende vliegtuigen in actie. Het Estlandsche telegraaf agentschap deelt mede, dat Maandagmiddag acht vlieg tuigen, die op groote hoogte vlogen, 34 hommen hebben geworpen op de velden en bosschen rond de nederzetting Konuvere in het district Hpsel. De ruiten van een droog huis en twee stallen werden vernield. Ver der werd geen schade aangericht. De autoriteiten hebben een onderzoek in gesteld naar de nationaliteit van de vlieg tuigen. Contingenteering voor. de groot bedrijven. Morgen wordt in het protectoraat de con tingenteering van ijzer en staal ingevoerd. Gecontingeerd .worden slechts de voor naamste verbruikers, zooals de Boheemsch Moravische spoorwegen, de posterijen, de gas- water- en electriciteitswerken. De ande re verbruikers, zooals particulieren en hand werklieden e.d. kunnen evenals tot dusver hun behoeften op de vrije markt dekken. Hindoes en Mohammedanen ra ken slaags. Zaterdag j.1. hebben zich onregelmatighe den voorgedaan te Ranghoon tusschen Hin does en Mohammedanen bij een processie van de Hindoes. Twaalf personen werden gedood en zeshonderd gearresteerd. De politie heeft medegedeeld, dat de on geregeldheden werden ontketend door onver antwoordelijke elementen, de arrestaties wa ren noodig door een aantal op zichzelf staande incidenten. Behalve in een klein deel van de stad is de toestand rustig. De politie zal krachtig ingrijpen. LICHTSCHIP DOOR DUITSCHERS BESCHOTEN. Tragedie in 't gezicht van de Engelsche kust. Bij de aanvallen door de Duitsche lucht macht op Engelsche schepen is Maandag ook het lichtschip „East Dudgeon" voor de Oostkust van Engeland getroffen. De aanval geschiedde omstreeks half tien in den ochtend. Een bombardementsvlieg tuig begon met het lichtschip met mitrail- leuivuur te bestoken, vervolgens werden negen bommen geworpen, waarvan de laat- ht TJch}? trof" De acht opvarenden van iet lichtschip gingen in een kleine boot en roeiden naar de kust. Gisternacht om streeks half drie waren nog slechts twee •\^n TV0 s'aat 0m te roeien. Men hoorde toen de branding op de kust. Toen de man nen meer het land naderden, sloeg de boot 3ev€n van hen kwamen om en slechts een der opvarenden, John Sanders, wist zwemmend de kust te bereiken. Hij heeft noggepoogdI den kapitein van het lichtschip e redden, doch deze spoelde weg. Sanders r mpeld.e over de duinen en is in een -• iiiur^ uitgeput ineen gezonken. Hij werd daar gisterochtend gevonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2