De Brabantsche Brief van Het meisje RADIO uücU£utuifiï04xm "JVare dagen" t AKKERTJE PROGRAMMA EXTRA HUISBRAND Drukte op Schiphol Ulvenhout, 1 Februari 1940. Amlco, De sneeuwglanzen einderden deur 't bosch. Over de witte wegels, daar deur de breeje dreven, gloeide 'n koperen zon in den sneeuw en ge voelde d'n lichtzinder ópblinken teugen oew gezicht Gouwen kralen la gen gezaaid over die wondere wegels van *t winterbosch. En in de volkomen stilte, die huiverde van den blanken peerlmoer, hoog boven de rechte dreef, kost ge, bezijen, de elfkes bezig hoo ien, wier sluiers ruischten en zwierden op 't dunne windeke, dat er spuide in 't jonge bosch, achter 't ouwe struikgewas. Dappere veugeltjes, aandoenlijk gelukkig weer mee deus zonneke, floten kraskes op den stillen huiver, die over 't sneeuwbosch gekoepeld stand als van glas. Uit den jongen, zonovergoten mast, zwaar van sneeuwkusseis, fonkelden lyk Kerstsier. En toen 't Januarizonneke nog straffer wierd, tooverden guirlanden van goudspat- tend licht deur dezen winterweelde, die oe zoo gelukkig maakte als de veugelen...! Gelukkig, in den barren ermoei van oew samenleylng, die tusschen de veeren kruipt van den menschvleugel, lijk de kou de muschkes treitert Ik siste 'n lleke over den punt van m'n tong, zwaaide deur den stillen huiver m'nen stok, dat ie zoemde langs m'n ooren. Dan vatte-n-ik daar van 'n rooi, hard eikenblad den sneeuwdot weg en vrat 'm op. Als ge efkes gelukkig zi,t, doede geren iets geks! Ook, al sjjpelt dat „gekke" lijk ijs oewen buik, zoo koud dat ge lacht. Blaauwe schaduws van 't geboomt streep ten golvend over den zonnesneeuw en als deuzen ongerepten, witten weg, tusschen den fonkelenden zonnesier, opgehangen in slin gers deur 't porceleinig takkenrag van t ge- boomt, waarin 't fijn schalmei der veugeltjes orgelde, recht naar den Hemel was gegaan, 't had me nikske nie verwonderd. Ik heb t misschien weer wa-d-ftl te schoon gezeed, naar d'opvattlngs van „de Stad". Maar kan 1 k 't verhelpen, amico, dat 'n doodgewoon pak sneeuw op den buiten zoo schoon in stad en durp zoo'n zwijnderij is? Ja, waar veul menschen bij malkaar zijn...! Ook mij kruipt den barren eremoei van deus tfl tusschen de veeren. En da's gin „zelf beklag", zielkundige ultbeeners. Ik merk zoo goed, dieën kleurloozen ermoei op, als den bonten rijkdom van 'n weelderige, witte woudsprook. Ook daar in 't spokebosch mot ge nie, mee den punt van oewen stok vroe- ten midden tusschen 't wagelspoor, waar de peerden altij gaan. Maar ge mot er oew zie- lement wijd opengooien naar den relnen Schepplngspracht, waarin den dag te vlam men staat uit waterdiamant, gevlijd op kus sets blanker dan zwanendons en glanzend als gemoireerden zij. Kan ik 't verhelpen, dat 't daar op den eenzamen buiten altjj zoo schóón, daar gun- der onder de menschen 't altij zoo... Anders is...? Hier op den bulten, heb ik zekerheid. Daar, bij jullie, meestal twijfel. Hier klinkt alleen 't schoonst gedacht ver staanbaar. Daar den vloek mee 'nen vuist op tafel. Hier worden oew gedachten ge- kruischt; daar besmeurd. Hier dansen de elfkes naar 't leven toe; daar dansen légers naar den dood. 't Is goed alleen te zijn, in God's schoone schepping, in zo'nen blanken boschkathedraal en daar oewen stillen, witten weg te gaan. Oewen eigen weg. Zoo nou en dan 'nen greep sneeuw bijtend van 'n onsterfelijk eikenblad. FEUILLETON Naar het Engelsch van Norman Charlton 10. Ztj antwoordde bescheiden dat zij het nichtje van juffrouw Watt was en zjj hielp de dames met hun parapluies en hun pakjes en deed het zóó opgewekt en vlug en vriendelijk, dat zjj alle harten won. Doch éénmaal vergat zij haar rol bijna. Mevrouw Hemmings stevende binnen en ging aan een tafeltje bij de deur zitten. Lilian kreeg een kleur want ze was er van overtuigd, dat de deftige dame hoofd zakelijk kwam met de bedoeling om haar te vernederen. Ze ging naar haar toe. Wat is er van uw dienst, mevrouw? Thee met cake, antwoordde mevrouw Hemmings, eerder verward dan uit de hoogte. Lilian had haar dus verkeerd beoordeeld. Zij was niet met booze bedoelingen gekomen, maar enkel uit nieuwsgierigheid. Ik hoop, dat uw koffer veilig thuis ge komen is, zei Lilian vriendelijk, toen zij het bestelde voor haar neerzette. Mevrouw Hemmings verschoof het theegerei met trillende vingers. Er is tot mijn verbazing niets gestolen, antwoordde zij. Verwacht u altijd diefstallen als u van huis bent? klonk Lilian'a verbaasde vraag. Men ontmoet tegenwoordig onderweg zooveel verdachte typen, antwoordde mevrouw Hemmings prompt. Lilian had geen antwoord gereed; ze ver dween en liet haar de zegepraal. Ze ergerde Zich vreeseljjk toen ze iets triomfantelijks in de houding van mevrouw Hemmings ontdekte, alsof deze zich over haar eigen vermetelheid verheugde, en ze kreeg haar zelfbeheersching pas terug toen de dame verdwenen was; er lag een fooi in den vorm van een tweestuiver- stuk op het bord. Ik ben gegaan naar de hel. Daar golfde 'n witte zee uit den koperen kim, onder 'n stilte die ge hóórde gaan. Ze kraakte in den brozen sneeuw, die lijk ge- stolten schuim was. Voilette schaduws vaagden over de witte onendigheid, waarover den smeulenden dag te verzonken lag in amberen gloei. 'Nen bloedrooien zonnebol boog langzaam over die wondere weareld van zachten pas tel. En 't karmozijn van d'avondzon vloeide, drenkte weg in den sneeuw, als 'n wijnvlek in 'n blank gedekte reuzentafel. t Daar, aan den rand van die albaster wea reld, heb ik gestaan tot m'n oogen gongen pieken van den kou. Of was 't van al die wisselende, vervloeiende kleuren? Of van dieën karmozijnen vuurbol, die er in te ver zinken begost De locht brak. Den blanken, zilverigen peerlmoer wierd overtogen mee den rossen weerschijn van den winteravond. Lange streepwolken van den diepsten indigo stonden deur den vuurpoel van den kim geveegd of 'nen Goddelijken Kunstschilder hier aan den arbeid was, die zijn kwasten maar te soppen had in den duuzendvoudigen flonkering van allen kwarts, kristal en edelsteen; in den fosfoor van den vuurgroenen smaragd; in 't levend hart van den bloedrooien granaat; ln den boeienden oogenglans van den voiletten amathist! God! Als al m'n geloof aan 't dooven was in de de kilheid van de tijen, dan vlamde 't hier weer op, waar den Schepper bezig was ln den wonderen kleurengloei van deuzen winter avond, die viel over de sneeuwhei. Dan knikte 't in m'n knieën, dan brandde 't in m'n oogen, dan snokte 't deur m'n ziele- ment. Dan dan kwam de Zekerheid verom kroop warm tusschen de veeren van 'nen ver- ermoeiden mensch-veugel, die weggefladderd was wijd van... de menschen. Van de geleer de, de rijke, veurname, verwaande, afgun stige, van de hatende menschen, die doende zijn deus schoone weareld onbewoonbaar te maken, veur malkaar. Die tot hun knieën deur de „Stadsche zwijnderij" gaan en nie weten dat er ieverans 'n hei is, waar ze Gód kunnen ontmoeten in de ongerepte, reinste kleurenpracht, getooverd over blanken sneeuw. Ja, die er gin goei woord van kunnen hóóren, want rede en sentiment, twee afgron den die 'm scheien moesten van 't dier, bezit 't oorlogszuchtige menschdom nie meer, dat alleen lééft veur den dóód van de andere menschenhelft, die altij zijn teugenpartij is! Den dag bluschte uit. De kleuren in de hei vaagden weg in den stillen donker, die kwam gekropen uit de bosschen. Den hemel doofde. Sjuust was den lesten klont zonnevuur ver smolten deur den sneéuwkim. Nog stond 'nen zwakke gloei te zinderen van achter de waereld vandaan, als daar... m'n hart sprong open, wijd weg nog, den vagen schim gong van den Vic! Allee, dat kost nie anders, of deuzen kunst schilder, die altij, altjj leert van den Schepper eigens, moest deuze plek teruggevonden heb ben, na veul getrek, gedwaal, trein in, trein uit, deur 't heele land. Deur stejen en durpen, langs velden en wegels mee z'n leed, z'n viool, z'n eenzaamheid zoo groot als die hei. Ik floot, ik riep, rinneweerde de teere stilte, die tusschen hum en mij stond over de winter- hei. Dan hoorde-n-ie me. Zeilden zijnen grooten flambard de lucht in, stak z'n armen op, vong den hoed en kwam in draf aangerend. „Ah! Den Vic! Weer thuis?! Kameraad!" Dan bulderde z'n galmstem ljjk 'n klok deur den wjjen weemoed en 'k voelde 't geluid deur m'n beenen gaan. Dat dee me goed, den Vic weer te zien! En sjuust hier! „Aha, Drr, onsterflijke vrind! Jij óók hierrü" Dan waren we bij malkaar, hier aan den rand van de wereld, waar sjuust de zon toch achter verzonk! Herman sprong teugen m'n borst en Tc had bekanst moeite staande te blijven. Wéér! Z'n groote, botte neus douwde-n-ie nat in m'nen nek. „Aff!" donderde den Vic over de stilte van hei en bosch en dan stak ie twee handen uit, die 'k geren vatte. Tien jaren was zijnen kop ouwer geworden, maar nog schoonder! En als ik zag in dieën gekerfden Liszt-kop, in dei troebele oogen, diep als de zee, in de voren die liepen van z'n ooghoeken dwars over de harde wangen, dan kost ik nie goed spreken. En kneep 'm in de knuisten, die sierlijke, steuvige klavieren, waarmee al zooveul schoons gewrocht was. Ook den Vic zweeg eerst. Dan zee-t-ie, zachtjes veur zijnen doen: „ja, Dré, weer... thuis...!" „Ik... eh... Tc was verlejen week nog efkes aan oew... deur, Vic. 't Was er... zoo maar... stillekes... in den verschen sneeuw." „Ja, 't is er stil, Dré" en peinzend zag ie naar den uitgegloorden westerkim. Dan: „hoe is 't met Trui? Drré Drrie?! Den Eekèrr?!" „Alles kits, jonk, hoe gaat 't mee Hanneke?" Eerst schudde-n-ie den kop. Dan: „niet naar m'n zin, man." Hij beet op de lippen, peinsde weer naar den doovenden ender. „Dat kind wordt... 't niet... gemakkelijk... gemaakt." De groeven, dwars over zijnen kop wierden nog harder. Dan trok ie aan m'n revèrs. „Dré, als ik daarrstrraks dAtt zag..." z'nen kop snukte naar den horizont, waarboven 'n bleeke ster twinkelde noud: „dann... dan heb ik weer vrrede gevonden, maar... Hij maakt 't je niett... gemakkelijk!" Zacht zee ik: ,,'t was schoon ee, Vic?" „Als ik alles drragen moest... Drré, geloof me, 't kon me niet ziedatt verd...! Maar die kleine meld van me!" Hij gooide den kop in den nek, daagde heel den Hemel uit. Daar moeten ze... Aff-blijven!" 't Galmde de hei over lijk 't gebed van den wanhopige. „Waar is ze, Vic?" „In Zwoll. Ik was er met den Kerrst." Dan rap en veul belangstellend: „hoe hebben jullie 't ghad, die dagen? Mooi?" „Je... ja... ja, Vic. Maare... gjj en Hanneke mankeerden." „Dré, hierr... hier in die donkere hel zzal ik het je prrecies zeggen..." Hij fluisterde nou: „de schoonste en volle digste Kerstmis hebben wij gevierd 'n jaar gelejen. Bij jou thuis, aan 't stalleke. Met... Lien, met Hanneke èn met Willem." Hij zweeg even. Ik knikte. „Van 't jaar... zat ik dat... Kerstuur... met Han op haar kamer... We... we hebben één kaarsje aangestoken. En... gezwegen... We vierden Kerst... in onze herinnering... met... met Lien... bij... jou... aan de plattebuis. Han neke bracht me mijn... viool... En..." Twee kolossale tranen glipten deur de twee diepe voren. Heesch ging ie wijer: en... wij zijn... voor onzen doen... gelukkig geweest, Dré." ,,'k Heb veul om jullie gedocht, Vic. Ook op dat uur. Ik vermoedde... 't zóó." Toen, amico, lag den nacht over de hei. 'Nen witten nacht, die opblonk in oew zielement. Den Vic moest naar „de Gouwen". Hij had er 't maal veur z'n eigen en Herman besteld. Zwijgend zijn we deur de bosschen getrokken. 't Eerste dat ik van 'm hoorde was als we binnen waren in „de Gouwen Koei": „Kee! Twee borrels! Rrap! En van boven... vóll!" venen... vóll!" Zoo ziede, den Vic is weer verom. Vol. 'Nen schoonen winterdag, lesten Zondag! Veul groeten van Trui, Dré III, den Eeker en als altjj gin hork», minder van oewen t.a.v. DRÉ. Correspondentie. Veul brieven staai ik nog achter om verom te schrijven. Van de leste drie weken. Ik kost er nie toe geraken nog, maar beloof geren, deus week nog, zooveul als kan, te zullen be antwoorden. DRÉ. ZONDAG 4 FEBRUARI 1940 Hilversum I. 1875 en 414.4 m. 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.80 VARA. 8.0012.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.30 Orgelspel. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Berichten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Vrijzinnig Hervormde Kerkdienst. 12.00 Filmpraatje. 12.25 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. 1.00 Viool en orgel. 1.30 Causerie „De gesproken mailbrief'. 1.50 Luistervinkenkoor (opn.). I.55 Declamatie. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Het Concertgebouw-orkest en solisten. 3.303.45 Causerie over schilderkunst. 3.50 Omroeporkest, solisten en spreekster, Opn. 4.55 Sportnieuws. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 „Bravour en Charme". 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sportberichten ANP, gramofoonmuziek. 7.00 VARA-Kalender. 7.03 Schuldig of onschuldig? 7.28 Rosian-orkest. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.20 AVRO-Amusementsorkest, koor en so listen. 8.50 Radlotooneel. 9.20 Omroeporkest en soliste. 10.00 Causerie over Hollandsche namen. 10.15 Aeolian-orkest en soliste. II.00 Berichten ANP. 11.1012.00 AVRO-Dansorkest en gramofoon muziek. Hilversum n. 301.5 m. 8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV. 7.45— 11.45 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.00 Hoogmis. 11.15 Gramofoonmuziek. 12.15 Causerie „Opvoeding en onderwijs voor het plattelandsmeisje". 12.35 Gramofonmuziek. 12.45 Berichten ANP. 1.00 Boekbespreking. I.20 Rococo-octet. 2.00 Vraag en antwoord. 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Pianoduo en gramofoonmuziek. 4.00 Ziekenlof. 4.55 Gramfoonmuziek. 5.00 Gewijde muziek (gr. pl.). 5.50 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Na afloop: Gewijde muziek (gr. pl.). 7.45 Berichten. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 „Les contes d'Hoffmann", opera. (9.10 9.30 Reisvertelling). II.00 Berichten ANP. 11.10 Epiloog. 11.3011.45 Esperanto-nieuws. MAANDAG 5 FEBRUARI 1940 Hilversum I. 1875 en 414.4 m. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding, 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. Die appels gingen mijn neus voorbij Om zes uur was de drukte afgeloopen en de dienstmeisjes waren met ander werk bezig, terwijl Lilian achterbleef voor het geval er nog een late bezoeker bediend zou moeten worden. Zjj was juist vriendschappelijk aan 't praten met het aardige rozige meisje dat als cassière dienst deed, toen een jongmensch den winkel kwam binnenstappen. Hij leek een jaar of achttien en in zijn gezicht was iets. van on schuldige schoonheid van een engel uit een gekleurd kerkvenster in glas-in-lood. Zijn oogen waren transparant blauw en zijn weel derige haardos was goudblond en krullend. Hij droeg een geruit sportpak en een bruine vilt hoed stond zwierig op zijn lange lokken. Hij ging zitten in een nis, die het verst van de deur verwijderd was. Wat een eigenaardige jongen! zei Lilian te gen de cassière, die Amy heette. Eigenaardig?, riep Amy, die zich uit rekte om een glimp van den bezoeker op te vangen. Ik vind hem een snoes: ik noem hem altijd Engel. O, ken je hem? De oogen van het meisje begonnen te schit teren en ztj bloosde hevig ik heb hem nog nooit in mijn leven gesproken. Den laatsten tijd komt htj haast iederen dag hier, maar ik weet niet wie htj is. Lilian keek glimlachend naar het blozende gezicht van het meisje en ging toen naar haar klant toe. Wat een roman, dacht ze. Het meisje, dat daar in het kleine kashokje zat en tien shilling in de week verdiende, was verliefd op een onbekende engel in een duur sportpak. Wat een wereldje in het klein was de winkel van haar tante! De Engel scheen in verheven overpeinzin gen verdiept, want Lilian stond al een poosje btj ztjn tafel, voor htj haar aanwezigheid be merkte. Htj had ztjn hoed afgezet en de glans van zijn krullebol had wel iets van een aureool. Wat mag ik u brengen? vroeg Lilian eindelijk. De jongeling keek op. Is mtjn vriend ook hier geweest? vroeg htj verstrooid. Ik wist niet dat u een vriend had. Mischien ook niet, zei de Engel, verre van vriendeltjk, maar ik bedoel de man, den heer, dien ik hier meestal ontmoet. Ik ben hier vandaag voor het eerst en ik ken hier de klanten nog niet; ik zal eens aan de toonbank vragen. O, doet u geen moeite. Geef u me maar was geroosterd brood met boter en thee. De jongeman hervatte ztjn overpeinzingen, Lilian gaf de bestelling door spreekbuis door en ging toen naar het meisje in de kas. De Engel vraagt of ztjn vriend al hier is geweest. Neen, die is er nog niet geweest. Was dat het, dat htj je vroeg? Anders niet. Amy zuchtte. Als hij je ooit naar mtjn naam vraagt, wil je het mtj dan zeggen? Het meisje werd vuurrood. Ik zei het maar voor de grap, zei ze ver ward. Ik verbeeld me zoo graag, dat htj een sprookjesprins is. Htj kan niet een Engel en een sprookjes prins tegelijk zijn, besliste Lilian. Ik voel meer voor de theorie dat htj in de leer is op een hoenderpark of zooiets. Je moet je wel eens wat verbeelden, ver klaarde Amy ernstig anders gaat de ttjd zoo langzaam voorbtj en is alles zoo saai! Op dat oogenblik klonk 't fluitje van de lift. Wil jti je sprookjesprinses ztjn thee bren gen? bood Lilian aan, Mag ik? vroeg Amy gretig. Zij gleed van haar hoogen stoel af en streek met de hand over het haar. Met blozende wan gen bracht zij de thee en het geroosterd brood naar den blauwoogigen jongeling. Geamu seerd en vol belangstelling bestudeerde Li lian van achter de toonbapk het tweetal. Wat een snoezig paar, zei ze btj zich zelf: ze kirren als een paar duiven. De twee duiven waren al gauw in een vriendschappelijk gesprek en Lilian was hee- lemaal verdiept in de idylle. Is mtjn vriend al hier geweest? klonk plotseling een grove stem btj haar oor. Zij keek snel op. Een groote man met een ordi nair gezicht en met eenigszins versleten maar opzichtige kleeren aan was den winkel bin nen gekomen. Hoe ziet die vriend er uit? vroeg Lilian. Ze had onmiddellijk een antipathie tegen het gezicht en de kleeren, tegen den heelen man. O, die jongeman, met wien ik meestal thee drink Een jongen met een geruit pak en een roodgestreepte das. Daar zit htj. Schflnt zich te amuseeren, grinnikte de man; htj zal mtj niet dankbaar ztjn als ik hem stoor. Misschien kan ik eerst beter een praatje met u maken. De man keek haar met brutale bewonde ring aan. Ik kan mtj niet herinneren dat ik u hier eerder gezien heb. Dat is heel goed mogelijk. Zeker versch? Ja, heel versch! Net als onze eieren. Wilt u er een paar btj uw geroosterd brood? De man klikte en ging op een van de stoe len bjj de toonbank zitten. Lilian gaf order door de spreekbuis. TowlagtennJJn met één week verlengd. De minister van Sociale Zaken heeft aan de gemeentebesturen medegedeeld, dat de termijn, gedu rende welken de extra brandstoffen- toeslag aan gesteunden wordt ver strekt met één week wordt ver lengd. Achterstand Ingehaald, Gistermorgen was het niettegenstaande het slechte weer buitengewoon druk op Schiphol. In verband met den ijsregen van Donderdag werden vrijwel alle diensten stopgezet, zoodat de passagiers gistermor gen moesten worden verwerkt. Zes machi nes stonden gereed om een honderdtal rei zigers zoowel naar Engeland, als naar Noor wegen en Zweden te brengen. Voor Engeland werd een extra-toestel In gelegd, dat onder commando van Parmenr tier naar Shoreham vloog. 10.35 Ensemble Jetty Cantor. 11.00 Voor de vrouw. 11.10 Vervolg van 10.35. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 AVRO-Dansorkest. 12.45 Berichten ANP, hierna:: Gramofoonmuz, 1.00 Gramofoonmuziek. I.45 Het Sylvestra-trio. 2.30 Omroeporkest en solist. (Om ca. 8,35 Perskroniek). 4.30 Causerie: „Nationale en internationale kleinkunst". 5.30 AVRO-Amusementsorkset en solist (opn.) 6.10 Secco en zyn ensemble. 7.00 Pianovoordracht. 7.30 Reportage: „Delfzijl, een nationale haven'' 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 815 De Twilight Serenaders, en solist. 9.00 Radiotooneel, 9.45 AVRO-Symphonie-orkest en solisten (opn.). 10.45 Gramofoonmuziek. II.00 Berichten ANP, hierna: Lili Mathé en haar ensemble. 11.35—12.00 Lex v. d. Spall en ztjn Band. Hilversum I. 1875 en 414.4 m. NCRV-uitranding. 8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing en meditatie. 8.20 Gramofoonmuziek. (9.309.45 Gelukwea.- schen) 10.30 Morgendienst. 3 11.00 Christelijke lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Berichten ANP. ca. 12.35 Krontjongband en gramofoonmuziek. I.00 Orgelspel. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Keukenpraatje. 3.303.55 Gramofoonmuziek, 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuurtje (7.007.15 Berichten). 8.15 NCRV-Salonorkest, en vocaal kwartet. 9.00 Letterkundige causerie. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 De Vedelaars. II.1512.00 Gramofoonmuziek. U ziet er niet uit als een winkeljuffrouw, merkte hij op. Hoe zie ik er dan uit? vroeg Lilian ondanks al haar antipathie tegen den man, verheugd over wat ze tenslotte als een com pliment beschouwde. Kijk, riep Lilian, die vond dat de conver satie haar incognitio gevaarlijk ging bedrei gen. Kijk, uw vriend wacht op u. U hebt gelijk, zei de man, terwijl hij op stond. Ik ben blij, dat ik kennis met u ge maakt heb; misschien spreken we elkaar nog wel eens meer. Hij knikte haar beminnelijk toe en liep zwierig den winkel door. HOOFDSTUK IX. Op het golfterrein. Lilian kwam den volgenden morgen op het golfterrein en werd door mevrouw Amherst groet6611 8troom van ver°ntschuldigingen be- Het spijt mij, zoo zei ze, maar mijn man heeft juist getelefoneerd, dat ik direct thuis moet komen. Er is iemand bh' ons bin- nengebracht, die 'n ongeluk heeft gekregen ft moet belpen. Het is erg jammer, want heugd JZOnder °P een spelletje ver- „77. „Y l zich nlet te verontschuldigen, i en houdt u zlch voor nm langer op. Ik kan zelf wel rondgaan om een partner te vinden. _Pat ia, niet noodig, vertelde mevrouw MonoF tr yveet wel iemand voor u. eef hf n mmmgs ^eelt alleen en ik heb vrayïri f °f^en naar hem toegestuurd om te vragen, of hij met u spelen wil. mi^,an.SC^k' - Bedoelt n meneer Hem mings van Chorn Hall di^fJrffW Amherst knikte. Een alleraar- 7.fn ,1 ,ngeman' die buitengewoon lief voor u liever rfV3' Er is toch geen reden waarom u liever niet met hem spelen zou? O, maar ik kan niet... beaon Lilian, ge7opm6Vr0UW Amhem legde haar het zwjj- njlT "i61 bans te zjjn; ik zou het ker wf «h. aIs ik niet volkomen ze- zirhi r»« a, "leneer Hemmings in ieder op- zicnt respectabel was. Maar er zijn andere redenen, werkelijk... (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 12