Gandhi bij den onderkoning
NA DE BALKANCONFERENTIE
Britsch-Indië naar
den Dominion-Status
Geen nijdige notas meer
Nederland krijgt
geleerde soldaten
Gevaarlijke was in zicht?
Geen rijkssteun voor de
vischhandetaars
Amerikaaosche
luchtvaartindustrie bloeit
DEENSCHE HAVENS
DICHTGEVROREN
Handelsaccoord
Italië Noorwegen
Maki en Nurmi
in Amerika
De dooi schept nieuwe
problemen
As van Dieseltrein gebroken
Noodlottig geneesmiddel
Dc „Reiger" start voor Napels
Postvluchten op Indië
Doodclijkc aanrijding
J3>oJUen
tfchctoUeti
Gandhi heeft met den onderkoning
een onderhoud gehad, dat twee en
een half uur heeft geduurd en be
trekking heeft gehad op de con-
atitutioneele toekomst van Indië.
Na het onderhoud werd een communiqué
uitgegeven, warin wordt gezegd, dat „een
langdurige en zeer vriendschappelijke be
raadslaging is gehouden, waarbij de ge-
heele situatie diepgaand werd onderzocht".
Gandhi .sprak namens zich zeil.
Het communiqué vervolgt: Gandhi heeft
reeds bij het begin van het onderhoud dui
delijk gemaakt geen mandaat te hebben
van de bestuurscommissie van het con
gres, dat hij niet gemachtigd was het con
gres in eenig opzicht te binden en dat hij
slechts uit naam van zich zelf kon spre
ken.
De onderkoning zette tot in bijzon
derheden de bedoelingen en voor
stellen der Britsche regeering uit
een. Hij legde in de eerste plaats
den nadruk op haar innigen wensch
dat Indië den dominion-status zoo
spoedig mogelijk zou verkrijgen en
dat zij de verwerving van dien
status met alle haar ter beschik
king staande middelen zou bevorde-
Dc onderkoning heeft de aandacht ge
vestigd op de ingewikkeldheid'en moeilijk
heid van zekere bepalingen, welke ver-
eischt zullen zijn voor regelingen in dat
verband, in het bijzonder met betrekking
tot de verdediging.
De onderkoning heeft het duidelijk ge
maakt, dat de Britsche regeering zeer gaar
ne over dit geheele gebied in overleg
wenscht te treden met vertegenwoordigers
van alle partijen en belangengroepen in
Indië, zoodra de tijd zou komen. Hij heeft
ook duidelijk gemaakt, dat de regeerin~
streeft naar een verkorting van den over
gangstijd en deze op zoo doeltreffend mo
gelijke wijze wenscht te overbruggen.
Ter bevordering van een snellen
overgang naar den statos van
dominion.
De onderkoning heeft de aandacht
gevestigd op het feit, dat hij on
langs te Baroda heeft herhaald, dat
het ontwerp voor een federale wet,
hoewel thans opgeschort, een snel
len overgang mogelijk zou maken
naar den status van Dominion en
dat de goedkeuring er van door
alle betrokkenen een oplossing van
vele problemen, die in dat verband
onder oogen moeten worden gezien,
zou bevorderen.
Hij voegde hieraan toe, dat zijn aanbod
in November inzake een uitbreiding van
den raad van gouverneurs-generaal langs
de lijnen, zooals toenmaals aangegeven,
blijft bestaan.
De regeering is bereid dit aanbod direct
in practijk te brengen. Met betrekking tot
de toestemming der desbetreffende partijen
zou de regeering ook bereid zijn het federa
le plan weer mogelijk te maken tot verwe
zenlijking van den status van dominion en
ter vergemakkelijking van een regeling na
den oorlog van aangelegenheden, waartoe
deze aanleiding gaf.
Het communiqué vervolgt dan met te
zeggen, dat Gandhi uitdrukking heeft gege
ven van zijn waardeering over den geest,
waarin deze voorstellen werden voorgelegd,
doch hij heeft duidelijk gemaakt, dat zij,
naar zijn meening. in dit stadium niet ten
volle tegemoet komen aan de eischen der
congrespartij.
Gandhi stelde voor en de onderkoning
was het daarmede eens, dat het onder zeke
re omstandigheden verkieslijk zou kunnen
zijn voor het oogenblik af te zien van ver
dere besprekingen inzake een oplossing van
moeilijkheden, welke zich hebben voorge
daan.
Vliegtuigfabrieken moeten uit
breiden als gevolg van de enor
me bestellingen.
Volgens een mededeeling van de New
Vork Trust Co. bestelden Groot Brittannié
en Frankrijk in de vijftien maanden, die
vooraf gingen aan den Duitschen inval in
Polen, bij de Amerikaansche vliegtuigindus
trie Ii90 vliegmachines tot een waarde van
'ongeveer 100 millioen dollar.
Voorts zouden contracten voor den bouw
van 7800 vliegtuigen zijn gesloten of wordt
daarover nog onderhandeld. Daarbij komen
dan nog de orders op 4000 vliegtuigen voor
het Amerikaansche leger en de Amerikaan
sche vloot.
Het schijnt zeker te zijn, aldus de N.R.Ct.,
dat veel Amerikaansche vliegtuigfabrieken
gedurende geruimen tijd aan de belligercn-
ten al hetgeen zij boven de binnenlandsche
behoefte produceeren, kunnen afzetten. Bij
na alle fabrieken zijn bezig haar capacitei
ten uit te breiden en trachten buitenland-
sche afnemers te vinden, die de kosten aan
deze uitbreiding verbonden, betalen.
In luchtvaartkringen wordt gemeld, dat de
Fransche luchtvaartcommissie te Buffalo
vertoeft, waai- zij met de Bell Aircraft Cor
poration onderhandelt over den aankoop van
een niet nader aangeduid aantal Airacobra-
jachtvliegtuigen.
Oplossing der Amerikaansch-En-
gelsche kwesties door persoon
lijke besprekingen.
Volgens een telegram van Associated
Press uit Washington is de Amerikaansche
regeering tot het besluit gekomen om zich
zoo veel mogelijk te onthouden van het zen
den van verdere scherpe nota's aan Enge
land betreffende neutraliteitskwesties. Het
telegram zegt: „ln de toekomst zullen kwes
ties, die opkomen tusschen de beide regee
ringen. naar men verwacht, bijna geheel af
gehandeld worden door persoonlijke bespre
kingen tusschen de ambtenaren in Was
hington en den Britschen ambassadeur of
tusschen Britsche ambtenaren en den Ame-
rïkaanschen ambassadeur in Londen. De
reeks nijdige nota's, die in de twee afgeloo-
pen maanden aan Engeland gezonden zijn,
l hebben de Amerikaansche openbare mee
ning in verontrustende mate in beroering
gebracht, volgens sommige ambtenaren, die
geen voordeel konden zien in bitse debatten
tusschen de beide landen, welke zij be
schouwden als een rechtstreeksche aanmoe
diging voor Hitier. Uiteraard zou deze ge
melde nieuwe poltiek er van afhankelijk
zijn. dat zich geen verdere ernstige schendin
gen van Britsche zijde zullen voordoen van
de Amerikaansche neutrale rechten".
Toenemende moeilijkheden ten
gevolge van de vorst.
Het ijs in de Deensche wateren ver
oorzaakt steeds grooter moeilijkhe
den. Gisteren werd niedegedeld, dat
een dozijn schepen met belangrijke
ladingen voor Kopenhagen en andere
Deensche havens in het ijs ten noor
den van Skagen vastzitten. IJsbre
kers zijn uitgevaren om hulp te vèr-
leenen.
De transportmoeilijkheden der laatste we
ken hebben tot een merkbaar gebrek aan
brandstoffen geleid. In verschillende deelen
des lands zijn scholen gesloten en maatrege
len tot beperking van het brandstofverbruik
in voorbereiding. Tengevolge van de stag
natie in de binnenlandsche veer- en spoor
wegverbindingen, is in de hoofdstad gebrek
aan bepaalde levensmiddelen ontstaan, het
geen stijging der prijzen ten gevolge heeft
gehad.
Tot een globaal bedrag van 6.3
millioen kronen.
Tusschen Italië en Noorwegen is een nieu
we handelsovereenkomst gesloten, als aan
vulling op het reeds eerder overeengekomen
ruilhandelsverdrag. Krachtens het nieuwe
accoord wordt het globale bedrag van het
handelsverkeer tusschen beide landen ge
bracht van 4.4 millioen op 6.3 millioen kro
nen, een verhooging dus van 1.9 millioen
kronen zal betaald worden door een levering
van stokvisch ter waarde van 1 millioen kr.
De rest zal in vrije deviezen betaald worden.
Waarschijnlijk zal Noorwegen ter compensa
tie, naar het voorbeeld van in vorige jaren
gesloten overeenkomsten, Italiaansche vlieg-
vuigen geheel en in deelen iruporteeren*
3 Maart a.s. de eerste wedstrijden.
Nurmi en Maki, de Finsche hardloopers,
zijn per s.s. „Bergensfjord" te New York
aangekomen. Zij vertrouwen erop, zoo meldt
het Vk., dat hun loopen het Finsche steun
fonds 3 a 400.000 dollar zal opleveren. Maki
zei: „Ik zal mijn besten wedstrijd loopen,
wanneer ik in vorm kom; ik weet nog niet,
wanneer- dit zal zijn. Ik had lichte rheunia-
tiek in mijn rechterknie, maar die is nu
weer verdwenen." Hun eerste optreden zal 3
Maart a.s. in het Olympisch Stadion zijn,
waarheen zij zich per speciaal vliegtuig zul
len begeven. Op dergelijke wijze zullen zij
zich naar alle wedstrijden begeven.
Nurmi verklaarde: „Wij zullen het tegen
Rusland uithouden, indien wij de noodzake
lijke oorlogsbenoodigdheden kunnen verkrij
gen. Wat we ineer dan iets anders noodig
hebben, zijn vliegtuigen. Zij zijn voor ons
een dringende noodzaak om de burgerbevol
king achter de fronten tegen de Russische
vliegtuigen te beschermen."
De athleten werden door burgemeester La-
guardia begroet. Vervolgens trok men in op
tocht, waarin een muziekcorps van tachtig
personen meeliep, en waarin een groote Fin
sche vlag werd meegedragen en een groep
Finsche kleeding droeg, over Broadway.
ALS DE SNEEUWMASSA
GAAT SCHUIVEN
Baan Purmerend—Hoorn weer vrij.
Terschelling vandaag weer te be
reiken?"
De ingevallen dooi, gepaard gaande aan
zware mist, heeft de weggebruikers voor
nieuwe problemen gesteld. Echter voor hen
is het thans wellicht nog een kwestie van
uren, erger is het voor menschen, wier hui
zen door de sneeuwmassa vrijwe; bedol
ven zijn, zooals in Schardam en nabij Oost
huizen, nu deze massa in beweging komt.
Men kan geen maatregelen nemen omdat
de vervoermiddelen de aan den dijk geïso
leerd liggende woningen niet kunnen berei
ken Afwachten en het beste er van hopen,
is thans het parool.
In waterland wordt gemalen.
De gemalen van het Hoogheemraadschap
Waterland zijn gisterochtend in werking
gesteld.
Op de groote wateren is weer scheepvaart
zij het in beperkte mate mogelijk. Men
heeft het ijs gebroken, doch slecht zicht
belemmert de werkzaamheden.
De ijstoestand en bevaarbaarheid van de
Waddenzee was gisteren wegens slecht
zicht niet te beoordeelen bij Harlingen,
Kornwerderzand, Den Oever en Den Hel
der, evenals het IJsselmeer bij Harderwijk.
Nadat de dienst van weg en werken
geassisteerd door een ploeg militai
ren, twee etmalen lang ingespannen
heeft gearbeid om den tusschen
Oosthuizen en Middelie ingesneeuw
den trein uit te graven, is men daar
gistermiddag laat in geslaagd, zoo
dat de lijn thans weer vrij is. Het
reizigersverkeer tusschen Pui-me
rend en Hoorn is hersteld.
De troepencommandant te Terschelling
maakt bekend, dat de boot van Terschel
ling naar Harlingen den dienst bij goed
weer heden zal hervatten. Sinds Donderdag
j.1. was de verbinding verbroken.
De wegen.
Over den toestand der wegen is het moei
lijk definitieve berichten te geven, het ver
andert bij het uur. Gisteren was het op
Texel nog bijzonder slecht, de bus ging nog
niet over den Afsluitdijk, en de binnenwe
gen in den kop van Noordholland waren nog
vrijwel onbegaanbaar. Met de gladheid
werd het langzamerhand wat minder, doch
nu, blijkens het weerbericht de vorst op den
loer blijft liggen, wordt nog de grootste voor
zichtigheid aangeraden en blijft oppassen
de boodschap.
Turksche en Grieksche ministers
te Gast bij Tsvetkovlts],
De Turksche en de Grieksche minis
ters van buitenlandsche zaken zijn
gisteren te gast geweest bij den Joe-
goslavischen minister-president
Tsvetkovitsj op diens landgoed te
Nisj. Zij bezochten een tabaksfabriek
aldaar en gebruikten het noenmaal"
te Nisjka Banya, in de villa van den
premier.
Tot de menigte, die de buitenlandsche
staatslieden was komen begroeten, sprak
Saradjogloe: Het Joegoslavische volk kan
zeker zijn van de sympathieën, die het Turk
sche volk voor hem koestert. Eenheid in het
land en onderlinge eenheid, dat is de kracht
die sedert de politiek der Balkan Entente
wordt uitgeoefend.
Metaxas verklaarde op zijn beurt: Ik ver
laat Joegoslavië met de zekerheid, dat onze
twee volken verbonden zijn door onverbreek
bare banden en dat zij deel zullen blijven
uitmaken van het bondgenootschap, dat hun
belangen en hun onafhankelijkheid moet be
schermen. Ik hoop, dat mettertijd nog andere
Balkan- en Donaulanden zich bij onze groep
zullen aansluiten.
Metaxas is gistermiddag van Nisj recht
streeks naar Salonika vertrokken, terwijl
Sarajogloe zich op weg heeft begeven
naai- Sofia, waar hij evenals op de heenreis,
den Bulgaarschen premier Kiosseivanoff zal
ontmoeten.
Algemeen en technisch onder
wijs grondig georganiseerd.
Het werk van O. en O. is veelzijdig en
veelomvattend. Veelomvattend, omdat het
werk zich uitstrekt over vrijwel alle gemobi-
liseerden. Veelzijdig, omdat de O. en O.-orga
nisatie op velerlei wijze zich met de gemobi-
liseerden bemoeit.
Er zijn twee lichamen, aan wie de ontwik
keling der soldaten is opgedragen, het in
stituut voor individueel onderwijs, dat zorgt
voor het algemeen ontwikkelend onderwijs,
zooals Nederlandsche taal, vreemde talen,
aardrijkskunde enz. en het Polvtechnisch-
Bureau NederlandArnhem, dat meer voor
de technische ontwikkeling der gemobiliscer-
den zorgt.
Aan het eind van den cursus kunnen exa
mens worden afgelegd, doch dit zijn de ge
wone rijks- of vereenigingsexamens.
Ongeveer 6500 leerlingen zijn ingeschreven
Hiervan zijn er ongeveer 2500 met opleiding
H.B.S., M.T.S. of Universiteit.
Bij 6500 cursisten zijn er elke maand een
100.000 vel "correctiewerk noodig, waarvoor
een groot aantal leeraren verèischt is, thans
ongeveer 200.
Hoewel de schriftelijke verbinding leeraar-
leerling direct, dus zonder tusschenpersoon
is, zijn er toch de contact-officieren, bij wie
leerlingen en adspirantleerlingen hun wen-
schen kunnen kenbaar maken. Deze contact
officieren stellen plaatselijke militaire lei
ders aan. officieren of onder-officieren die
een eenvoudige administratie kunnen voe
ren. Deze zorgen voor de expedieering en
distribueering van het werk. De contact-offi
cieren komen elke veertien dagen op het
centraal bureau van O. en 0. in Den Haag
bij elkaar om wenschen en resultaten te be
spreken.
Korte stagnatie lijn Amersfoort—
Apeldoorn.
Toen gistermiddag omstreeks kwart voor
een de dieseltrein 116 het station Barneveld
op de lijn AmèrsfoortApeldoorn was ge
passeerd en ter hoogte van Stroe was geko
men, brak van een der treinstellen een as.
De trein, welke ter plaatse met groote snel
heid reed, werd spoedig tot stilstand ge
bracht. Toch beschadigde de gebroken as
eenige wissels. Zoo spoedig mogelijk werden
de noodige maatregelen getroffen. De reizi
gers die in dezen dieseltrein zaten, werden
niet uit Barneveld gerequireerde motor
wagens opgehaald, zoodat zij ter plaatse
konden overstappen. Het defecte treinstel
reed op eigen kracht, nadat eenige voorzie
ningen waren getroffen, terug naar het sta
tion Barneveld. Daar werd deze trein op
een zijspoor gezet. Omstreeks drie uur kon
het spoorwegverkeer in beide richtingen
weer normaal plaats vinden.
Ammoniak tegen de griep Inge
nomen.
In het R.K. ziekenhuis te Zutphen zijn
twee broers van de familie R. te Hal (ge-
me.ente Brummen) opgenomen, die thuis een
verwarmend drankje tegen griep hadden in
genomen. Uit een flesch hadden zij zich ieder
een glaasje vol ingeschonken, maar spoedig
nadat zij er van hadden gedronken, werden
zij onwel.
Het bleek, dat zij amoniak in hadden ge
nomen.
Een van de broers verkeerde aanvankelijk
in levensgevaar, maar gistermiddag was het
gevaar geweken. De toestand van beiden is
gunstig.
Passagiers zien een schoon ge
deelte van hun tocht.
Op de terugreis naar Napels heeft de KLM
machine de „Reiger" gister de derde étappe
afgelegd. Om 5.20 uur Amsterd. tijd startte
het toestel van Nairobi. In Juba werd om
8.45 een tusschenlanding gemaakt. De „Rei
ger" vloog gister tot Khartoem, waar het
toestel omstreeks drie uur verwacht werd.
Na het eindigen van de eerste étappé in
Bulawayo, hebben bemanning en passagiers
van de „Reiger" een bezoek gebracht aan
het graf van Cecil John Rhodes, den grooten
staatsman-financier van het Britsche impe
rialisme der negentiende eeuw, Dit graf ligt
op de Matoppo's.
Op de derde étappe hebben de passagiers
weer genoten van beelden uit het oerwoud.
Gezagvoerder Blaak stuurde de machine
laag over de vlakten, opdat de passagiers
groote groepen nijlpaarden zouden kunnen
waarnemen.
Duitscher op wacht aan het WestironW
Situatie op de Nederlandsche
Rijnarmen dreigt zeer gevaarlijk
te worden.
IN DUITSCHLAND WAS VAN DRIE
METER MOGELIJK GEACHT.
De hoofdingenieur-directeur in de directie
algemeenen dienst van den Rijkswaterstaat
deelt mede, dat blijkens door hem ontvan
gen bericht het ijs van de Moezel Zondag
over 90 km. is losgekomen. De kop van de
bewegende ijsmassa is gisteren te één uur
Coblenz gepasseerd. In Duitschland ver
wachtte men, dat heden te middernacht deze
kop Wezel bereikt zou hebben. Men acht in
Duitschland een was van het water van drie
meter mogelijk. Hoe zich de waterstand op
de bovengedeelten der Nederlandsche Rijn
takken zal ontwikkelen, is thans nog niet
te voorspellen. Sterke was is niettemin waar
schijnlijk. Bij Orsov, gelegen op ongeveer 19
km. boven Wezel, steeg gistermiddag het wa
ter vier centimeter per uur. Het is niet on
mogelijk, dat heden in den loop van den
dag het ijs op de bovengedeelten van Rijn
ten Waal in beweging zal komen.
De positie der Indiëvliegtuigen was
gister:
Uitreis: Nandoe (gezagvoerder Viru-
ly) te Bandoeng: Wielewaal (Frijns)
te Jodhpoer, morgen te Batavia ver.
wacht.
Thuisreis: Buizerd (Sillevis) te Me-
dan (10(2 te Napels verwacht). Emoe
(Schot) te Alexandrië (heden te Na
pels verwacht).
-4
Ook andere neringdoenden zlja
getroffen, meent de regeering.
GEMEENTELIJKE ORGANEN
BLIJVEN AANGEWEZEN.
Op de vragen van den heer I. H. J. Vos
betreffende het uitvaren van te weinig
trawlers, den vischprijs en steunverleening
aan belanghebbenden bij den vischhandel,
hebben de ministers van economische za
ken en van sociale zaken het volgende ge
antwoord:
Het is juist, dat ten gevolge van factoren,
welke verband houden met de tijdsom
standigheden, een gering aantal trawlers ter
visscherij uitvaart.
Het is den ministers bekend, dat de in»
voer van Deensche en Noorsche visch op
sommige dagen aan stagnatie onderhevig
is.
Wat betreft het prijsniveau van het
artikel visch, kan in het algemeen
worden opgemerkt, dat de visch»
prijs is gestegen, hetgeen trouwens
noodzakelijk is met het oog op de
verhoogde productiekosten. In ver
band hiermede komt het niet on
juist voor, dat de invoer binnen
zoodanige perken blijft, dat een on
gunstige terugslag op den reeds
gereduceerden Nederlandschen
aanvoer vermeden wordt.
Het is den ministers hekend, dat belang
hebbenden bij den vischhandel door gemeenl
telijke diensten van maatschappelijk hulp
betoon zij het bij wijze van hulp op den
voet der armenwet, dus niet krachtens de
steunregeling van het departement van so
ciale zaken steun wordt verleend.
Naar aanleiding van door de betrokken!
organisaties naar voren gebrachte wenschen
is meermalen het verleenen van een tege
moetkoming overwogen. De regeering ziet
evenwel als resultaat dezer overweging geen
mogelijkheid om door een tegemoetkoming
van rijkswege, welke niet zou nalaten ten
aanzien van verschillende andere, eveneens
door de huidige omstandigheden getroffen,
categorieën neringdoenden onaanvaardbare
consequenties mede te brengen, ten deze
steunmaatregelen te treffen. Zij meent, dat
hier althans vooralsnog, volstaan moet wor
den met de hulp van de bestaande gemeenl-
telijke organen. Overigens moge er nog op
worden gewezen, dat voor de voorziening
in bijzondere nooden door de regeerig is in
gesteld het algemeen steuncomité 1939,
Automobilist veroordeeld tot een
halt jaar.
De Hooge Raad heeft gisteren verworpen
het cassatiebereop van den Almeloschen fa
brikant E. ten C., die in hooger beroep door
het gerechtshof te Arnhem is veroordeeld tot
zes maanden gevangenisstraf wegens dood
door schuld. Bovendien is hem voor een jaar
de bevoegdheid ontnomen tot het besturen
van een motorrijtuig.
Ten C. heeft op den provincialen weg van
Delden naar Borne een wielrijder aangere
den, die daarbij op slag werd gedood.
LEEN SANDERS SLAAT LUC VAN DAM.
Voor de tweede maal heeft Leen Sanders,
onze kampioen in het middengewicht, een
aanval op zijn titel met succes afgeslagen.
Nu was het Luc van Dam, de jonge Rot
terdammer, die een poging waagde en
moest ondervinden, dat de kampioenstitel
nog steeds onbereikbaar was.
Sanders was van het begin af aan in den
aanval en vergaarde daardoor de meeste
punten. Doch ook wanneer van Dam den
aanval over nam, kwam hij niet in gunsti
ge positie, want Sanders verzorgde, zooals
gewoonlijk, uitstekend zijn dekking en was
in zijn tegenaanvallen meestal ook de beste.
Alleen in de laatste twee ronden zag van
Dam kans den kampioen te evenaren of te
overtreffen, dat was echter niet genoeg, zoo
dat de overwinning naar Sanders, die onbe
twist in het bezit van zijn titel bleef, ging
(Het ge\ echt vond plaats te Rotterdam.)
SAYE HIRAI VERBETERT WERELD
RECORD OVER 3000 METER.
Tijdens wedstrijden in het hardrijden op
de schaats verbeterde de Japansche rijdster
saye Haai het wereldrecord op de 3000 meter
doi dezen afstand af te leggen in een tijd
v an o mm. 26.9 sec. Het record stond op
naam van Laila Schou Nilsen (Noorwegen),
r.me' min. 29,6 sec. op 30 Januari
19B7 te Daros vestigde.
Yayeko Ejima noteerde op dit nummer 5
nun. „8,3 sec. en bleef dus eveneens onder
den wereldrecordtijd van de Noorsche rijd
ster.
Het nummer kunstrijden voor dames
werd door Yetsuko lanada, die ook op de
interspelen 1936 te Garmisch uitkwam!
gewonnen.