Drie slagkruisers voor de Marine De kogel door de kerk 't Vriest weer In Indië merkt men weinig van den oorlog Beparel Uw tanden Indienststelling vóór 1945 mogelijk De Heldersche courant Indische Marinevriend Den Helder één modderpoel UlaaA yacui cme Heen? ponderdag 8 Februari 1940 Vice-admiraal LJQuant over de plannen der regeering Marinebrieven uit Indiè Een drukbezochte receptie De brand op Perak Men offert voor het Finsehe Roode Kruis Tweede Blad Burgerlijke Stand van Den Helder Temperatuur en Barometerstand De parlementaire redacteur van het Hbl. (cbrijft: Naar wij thans met zekerheid kunnen melden, heeft de Regeering besloten het vraagstuk van de vlootversterking voor Indië op te lossen door den bouw te be vorderen van drie slagkruisers van on geveer 21.000 ton, zooals dit is aanbevo len in het rapport van de Technische Commissie van Marine-deskundigen. Bovendien heeft men het besluit ge nomen, dat in verband met deze kruisers de oorlogshaven van Soerabaja zal wor den vergroot. Daartoe zal o.m. de vaar geul moeten worden verdiept. De mededeelingen dienaangaande zullen jn de Memorie van Antwoord op het Voor- loopig Verslag van de Tweede Kamer om trent de Indische begrootingsontwerpen wor den gedaan. De verschijning van deze Me morie van Antwoord is tegen het einde van deze week te verwachten. Naar aanleiding van dit bericht heeft het „Hbl." den vice-admiraal L. J. Quant naar 5qjn meening hieromtrent gevraagd. Wij ont leen en aan dit interview het volgende: „Ik moet beginnen met u te zeggen, dat mg Omtrent de keuze, die de regeering zou heb- iben gedaan, niets bekend is", aldus de heer (Quant; „maar mocht het bericht juist zijn, dan juich ik het besluit van de regeering na tuurlijk bijzonder toe. Uit de talrijke voor drachten, die ik over dit vraagstuk gehouden heb, is het uwen lezers overbekend, dat naar mijn meening de eenig juiste oplössing van het probleem der maritieme verdediging van het Nederlandsch Imperium gelegen is in het met den meesten spoed doen bouwen van drie gware artillerieschepen." „Deze schepen", zoo vervolgde hij, „zouden dan belangrijk sterker moeten worden dan de tusschenklasseschepen, van de groote zeemo gendheden, doch weer niet even sterk behoe ven te zijn als de groote slagschepen dier mogendheden. Wat ik bovendien ten zeerste zou toejuichen is, dat uit de beslissing van de jregeering zou blijken, dat zij haar volle ver trouwen heeft gegeven aan de technische commissie, waarin de vier actieve dus ver antwoordelijke vlagofficieren, die de voor naamste posten bekleeden, van de normale marineorganisatie, zitting hadden genomen. „Is er eigenlijk niet al veel kostbare tijd verloren gegaan alvorens de beslissing ge- Vallen is?" vroegen wij. „Er is inderdaad reeds zeer veel, kostbare tijd verloren gegaan", aldus de admiraal, „doch daarom mag als het bericht juist is ook wel de conclusie worden getrokken, dat alle voor- en nadeelen in extenso niet alleen bestudeerd, maar ook terdege gewikt en ge wogen zijn. Gezien de spoed, die ten deze zeker ibetracht dient te worden, mag dan ook van de regeering verwacht worden, dat zij de des betreffende wetsontwerpen binnen den kortst mogelijken tijd bij de Staten-Generaal zal in dienen. Moge de volksvertegenwoordiging dan daarna met bekwamen spoed haar beslissing nemen in dier voege, dat zij met groote meer derheid van stemmen de regeeringsvoorstellen Zal aanvaarden." „Kunnen die drie schepen dan terstond in Nederland gebouwd worden?" „Ja zeker," aldus de heer Quant, „drie artillerieschepen van ongeveer 27.000 ton kunnen alle onmiddellijk en tegelijkertijd In Nederland gebouwd worden op drie daartoe ingerichte werven. Deze sche pen zullen bewrapend moeten worden met negen kanons van 28 cm en beschermd door een verticaal pantser van 225 mm, bovendien zullen zjj een zoodanig hori zontaal pantser moeten hebben, dat zjj tegen eventueele treffers van bommen werpers bestand zijn. Onder water zullen zjj zooveel mogelijk beschermd moeten zjjn tegen torpedoaanvallen en het in aanraking komen met mijnen. Natuurlijk moeten zjj een luchtafweerbatterjj heb ben. De snelheid zal 33 mjjl moeten be dragen. Zulke schepen zjjn In Nederland zeker te bouwen." „Als er inderdaad binnenkort een besluit genomen wordt in den zin van de voorstellen der technische comissie, wanneer zouden dan de drie zware kruisers in gebruik genomen kunnen worden?" „Indien deze zaak werkelijk met zooveel spoed behandeld zal worden, dat nog dezen Bomer de orders tot den bouw kunnen wor den uitgegeven, dan zal het ongeveer vier jaar duren voor de schepen kunnen worden afgeleverd. En als wij dan de bemanning nog een half jaar geven om de schepen zoodanig te leeren kennen, dat zij er uit kunnen halen wat er in zit, dan mag verwacht worden, dat zrj tegen 1 Januari 1945 geheel voor hun taak gereed zullen zijn." „Wat die bemanningen betreft, is die tijd van vier jaar voldoende om de manschappen behoorlijk op te leiden en bestaat er vol doende gelegenheid toe?" vroegen wjj ver der. „Elk der drie schepen zal een beman ning van 1100 koppen noodig hebben. Die 3300 man kunnen zonder eenigen twijfel in die vier jaar tijd voldoende voor-opge leid worden. De bestaande opleidings instituten zullen natuurlijk tot de grootst mogeljjke capaciteit moeten worden op gevoerd. De opleiding kan dan voltooid worden gedurende het eerste halfjaar San boord." „Acht u het niet te laat, dat de schepen pas tegen 1 Januari 1945 voor hun taak ge reed zullen zijn?" „Voor zoover er op dit gebied iets te voor spellen valt", aldus de heer Quant, „zou ik willen zeggen, dat de schepen nog wel op tjjd gereed kunnen komen voor de grootste span ningen in den Pacific verwacht kunnen wor den, die wel beinvloed zullen worden door de plannen van Amerika om zich van de Philip- pijnen terug te trekken, hetgeen in 1946 zal worden beslist. „Wat die uitgaven betreft, zal het voldoende zijn gelden uit te trekken voor den bouw van drie kruisers Of houdt een besluit in dien zin de consequenties van andere uitgaven in?" „Uit den aard der zaak zal het plan van de technische commissie wel meer bevatten dan alleen het voorstel tot den bouw van die artillerieschepen. De harmonie van de geheele vloot moet tot in alle geledingen bewaard blij ven, zoodat tegelijk met den bouw van de kruisers een aantal moderne duikbootjagers zullen moeten worden gebouwd voor de nabije bescherming, terwijl ook alle aandacht besteed zal moeten worden aan het onontbeerlijke lucht- wapen voor verkenningen en in bijzondere om standigheden voor een krachtig optreden". „En tenslotte, kan de basis Soerabaja vol doende geschikt en versterkt worden gemaakt voor deze viootuitbreiding?" „Zonder eenigen twijfel", aldus de heer Quant, „de samenstelling van deze commissie is er zeker een waarborg in geweest, dat deze aangelegenheid tot in de uiterste consequenties ernstig en afdoende onder oogen gezien zal zijn, zoodat de aanvallen daarop van eenige zijden hoogst ongegrond moeten worden genoemd; zij hebben blijkbaar alleen gediend om wantrou wen te zaaien ten opzichte van het marinebe- leid. Als thans komt vast te staan, dat de regee ring ook in dat opzicht geheel de plannen van de commissie heeft overgenomen, dan kan men er zeker van zijn, dat de mogelijkheden tot ver sterking en bescherming van de vlootbasis, als mede tot de uitbreiding harer outillage, als voldoende kunnen worden beschouwd". Met groote instemming heeft heel de Marine kennis genomen van de vrjj posi tieve mededeelingen, die de groote pers heeft kunnen doen over de besluiten van de regeering tot het doen bouwen van een drietal slagkruisers. De eenstemmigheid, die er in de hoogste Marinekringen be stond over de noodzakelijkheid van den bouw van deze drie groote schepen voor de verdediging van het Nederlandsch im perium, heeft haar bekrachtiging gevonden in het besluit van de regeering. Officieel is de mededeeling nog wel niet gedaan, doch èn de „Telegraaf" èn het „Handels blad" hadden zoodanige inlichtingen van hun parlementaire medewerkers ontvan gen, dat de beslissing als zeker mag wor den beschouwd. De consequenties, die aan dezen bouw ook voor onze stad vast zitten en waar naar natuurljjk de belangstelling van onze stadgenooten uitgaat, zjjn nog niet te overzien. Vast staat echter wel, dat deze bouw ook hier een belangrijke verhooging van activiteit bjj de opleidingen zal be- teekenen. In hoeverre ook meer mate rieel in onze haven zal komen of tot de uitbreiding van de Marinehaven zal wor den overgegaan, is niet te zeggen en zou slechts een speculatie zijn, waaraan we ons op dit oogenblik nog niet willen wagen. Onder het hoofd „Goed nieuws" plaatste de „N. R. Crt." gisterenavond een hoofdarti kel, waaraan wij het volgende ontleenen: De concrete inhoud van het besluit voor een oogenblik daargelaten, is het enkele feit, dat de kogel thans door de kerk is, reeds van zeer bijzondere beteekenis. Te lang immers is met het nemen van dit besluit gedraald, al mag men, lettende op de maritieme situatie in den Stillen Oceaan, aannemen, dat het nog niet te laat is genomen. In dit tijdsgewricht echter, nu de positie van ons land als neutralen staat een bjjzonder accent heeft gekregen, mocht zelfs niet de schijn blijven bestaan, dat wij niet vol doende bereid zouden zijn, tot verdediging van welk deel van ons Rijk overzee ook, de ver- eischte maatregelen te treffen. Het besluit van de regeering is een beslissende stap in de rich ting van de finale zekerheid, welke de aan neming van het in te dienen wetsvoorstel door de Staten-Generaal moet brengen. Het feit zelve, dat onze Koninklijke Marine over een kern van slagschepen zou beschikken, is van zooveel beteekenis, dat wij de Regeering en de Marineleiding van ganscher harte reeds nu met dit besluit gelukwenschen. Het heuglijkste feit is wel, dat de geestesge steldheid van ons volk zoodanig is gewijzigd, dat het de noodzakelijkheid van een krachtiger defensie thans inziet. Eenige jaren geleden zou men het niet hebben gedroomd. Het besef, dat de onafhankelijkheid van een volk inderdaad het hoogste góed is, waarvoor, indien noodza kelijk, geen offers te zwaar en geen kosten te groot zijn, is in breede lagen van onze natie doorgedrongen. De erkenning, dat wij leven op een gezegend stukje van onzen aardbodem on der een staatsbestel, dat oude vrijheden hand haaft en onder een dynastie, die met Nederland is saamgegroeid, heeft het thans mogelijk ge maakt eindelijk voor de defensie te vragen, wat na de jarenlange verwaarloozing van de landsverdediging vereischt is. Men kan dit zich bewust worden van zijn plicht een stuk natio nale opleving noemen. Slagkruisers van behoorlijke tonnage: zij zijn ons daarom welkom als symbool van nationale eendracht en offervaardig heid der bevolking van het Nederland- sche wereldrijk van ruim 80 millioen zie len. Wij zien hen als waardige machts middelen van een Marine, die eeuwen geleden de zee beheerschte, doch tevens als onwrikbare getuigen van den heili gen wil van het Nederlandsche volk om zijn zelfstandigheid, als het moet, vastbe raden met moderne machtsmiddelen te ver dedigen. Deze snelle en machtige schepen zullen, zooals wjj reeds eerder uitvoerig hebben uit eengezet, de machtsverhoudingen in en nabij Snel stijgende barometer. Noord- Oostenwind. De winter heeft nog geen .afscheid genomen. Vanmorgen kregen we be richt van onzen weerkundigen mede werker, dat om half acht de thermo meter tot tweetiende graad onder nul gezakt was, terwijl de barometer vrij snel aan het rijzen was en de wind van Z.Oost naar N.Oost was omgeloopen en was toegenomen van windkracht 1 tot windkracht 5. Maastricht en de Bilt meldden vanmorgen respectievelijk 6 en 3 graden dooi. De thermometer was in onze stad vrjj snel dalende. In den tjjd van een half uur nam de vorst met viertiende graad toe. Om 8 u. wees het kwik 0.6 gr., zoodat het er weinig hoopvol uitziet. Vooral met het oog op de massa's wa ter door den dooi, in de buitenwijken van onze stad, zien we met angst de thermometer dalen. Misschien is het van korten duur, doch het is niet on mogelijk, dat de koude weer doorzet en dat we een nieuwe periode van gladheid tegemoet gaan. 't Is het wintertje wel. den Stillen Oceaan een flink stuk wijzigen. Zij dwingen een eventueelen aanvaller van onze Aziatische gebiedsdeelen om zijn aan val op een geheel anderen strategisch en leest te schoeien. Het thans kleine Nederlandsche eskader in het Verre Oosten zal door hun aanwezigheid uitgroeien tot een moderne vloot, die in staat zal zijn respect af te dwin gen en waarvan de gunstige strategische po sitie oorzaak zal zijn, dat Nederland als machtsfactor bij de bepaling van het lot van ons Koninkrijk geducht zal meetellen. Reeds het goedkeuren van deze plannen der Regeering zal het aanzien van Neder land in den vreemde vergrooten, omdat dit alles opnieuw bewijzen zijn van den vasten wil van Regeering en volk om de zelfstan- digheidspolitiek niet alleen met woorden te voeren, doch met daden kracht bij te zetten. Reeds eerder wezen we er op, van hoeveel beteekenis de bouw van deze schepen zal zijn voor onze scheepsindustrie en de metaalnijver heid. Duizenden handen zullen jaren lang werk kunnen vinden, voordat deze trotsche vaar tuigen de oceanen zullen bevaren. Eenige dui zenden jongemannen zullen bij de marine dienst kunnen nemen en een levenspositie ver werven als lid van de bemanning. Ten slotte zal bij wijs beleid de export van onze produc ten er wel bij kunnen varen, omdat invoer noodzakelijk zal zijn van die onderdeelen der schepen, welke in het binnenland niet zullen kunnen worden vervaardigd. Tegenover deze lichtzijden van sociaal-eco- nomischen aard mogen we, zelfs op dezen dag van vreugde, de oogen niet sluiten voor de financieele lasten, welke ons volk uit hoofde van de vlootversterking te dragen zal krijgen. Alles bijeen is er reden tot vreugde over het feit, dat de regeering den grooten stap heeft gedaan, zoodat wij van harte hopen, dat het parlement zijn fiat aan de in te dienen voor stellen zal geven. Ons volk heeft de kans om dit jaar tot een historisch jaar op het gebied van de maritieme defensie te maken. In zee, 14 Januari 1939. Beste Sobat, De gelegenheid om een brief te verstu ren doet zich wederom voor, zoodat ik jou nog maar weer eens het één en ander laat weten. Bovendien bereikte mjj heden een groote hoeveelheid „Juttertjes" die mjj al lerlei nieuws uit onze geboortestad gaven. Man, als je eens wist hoe die „Heldersche Couranten" hier bjj de navy gelezen en herlezen worden. In de eerste plaats heb je een aantal oprechte .Heldcrneczen" aan boord die geabonneerd z\jn, verder na tuurlek een gamelle, officieren en een scheepstoko. Maar daar is de kous niet mee af, want die kranten gaan nog weer naar „vooruit" komen aan den valreep en helpen menige nachtwacht bekorten. Mijn particuliere oorrespondentie gaf aan dat jullie eenige sombere dagen hebben be leefd. Geruchten dat julüe beschoten zouden worden, het springen van een mijn „aan den buitenkant", een uittocht van familie's, die langzaam maar zeker weer terugkeerden, waarbij nog gevoegd het schieten op bellige- rente vliegtuigen, sjonge Klaas wat zullen dat spannende dagen in ons geliefd Nieuwe- diep geweest zijn. Ik hoorde ook dat het In stituut weer begonnen was. Maar goed ook, want als we straks onze slagschepen hebben je ziet ik ben nog steeds optimist dan hebben we zeeofficieren noodig en niet zoo'n gering aantal ook. Ja, wij hooren slechts schamele berichten over jullie. De geheele Indische journalistiek was destijds in November in het geweer om dat bleek dat de Indische pers niet voldoende door het moederland ingelicht was geweest over de spanning die er toen bij jullie heeft geheerscht. Maar waarachtig Klaas we zitten hier ver van het vuur en dat kun je geweldig goed merken. Lees nu b.v. eens het gedicht van Jodoclus Toeback, dat ik kort geleden in de „Deli Crt." tegen kwam. Dat geeft wel een bee tje de stemming weer. Wanneer ik zoo Vrij dagsavonds dat opgewekte clubleven gade sla dan vraag je jezelf wel eens af: „Is er eigen lijk wel oorlog?" Maar met regelmatige tus- schenpoozen worden we dan weer op den Zon dagmiddag ontnuchterd als we na de rijst tafel het tegenwoordig verschijnend Zondag middagblad van de „Soerabajaan" krijgen en hooren dat er weer aan de Oostgrens gecon centreerd wordt en dat er weer verontrustende berichten zijn over een mogelijken oorlogstoe stand. Een echte ..zenuwenoorlog" maar je weet hier in Indië is de Europeaan nog ci- nischer en nuchterder dan in Nederland, zoo dat van een paniekstemming geen sprake is. maar wel denk je aan je familieleden en goede vrienden die toch maar lederen keer in het moederland weer verontrust worden, hetgeen voor menschen op leeftijd, zooals onze ouders toch tegenwoordig zijn, een kwaad ding is. Schout bij nacht Stöve hield een zeer druk bezochte receptie. De Westmoesson hield zich netjes, zoodat het tuinfeest door kon gaan. We hadden in den nacht van Zondag op Maan dag in Soerabaja op Perak een geweldige brand. Het geheele Stroohoedenveem brandde uit. De brandspuit van het M.E. was ook ge- requireerd Schepen moesten overhaast de Genuakade verlaten. Het was een midder nachtelijk getoeter van jewelste. Daar in de buurt wonende marinemannen werden opge- mand om mede te helpen. Een passagierend Janmaat, die natuurlijk op dit „fikkie" af kwam kon meteen daadwerkelijk optreden. Op het oogenblik 24 uur later brandt het nog. Katoen, pek en papier waren er in de goedang opgeslagen, dus je kunt nagaan. Men „fancy fair-ed", collecteert, sport en schrijft hier allerwege in voor het Fin- sche Roode Kruis, zoo groot is deze actie, dat het Nederlandsche Roode Kruis wel wat in het gedrang komt. Dezer dagen las ik een verantwooridng in de courant. „Het totaal bedrag van door ons ont vangen gelden voor het Finsche Roode Kruis bedraagt thans 2561,09" en daar onder: Voor de Nederlandsche oorlogs slachtoffers 2.50. Zie je, Klaas, dat verschil is toch wel heel groot. Resident Winkler is benoemd tot gouver neur van midden-Java. Een bekende figuur uit de Soerabajaansche Society zal hiermede verdwijnen. Ook kolonel van Temmen, com mandant van het 2e regiment Artillerie zal binenkort Soerabaja verlaten, zoodat de bur gemeesterswoning aan den Sedepmalemweg weer vrij komt. Maar men zegt zal nu de nieuwe resident Maassen in deze woning die door Soerabaja's burgervader niet be geerd wordt trekken. En bij jullie vriest het maar en kun je van het heerlijke winterweer genieten. Wanneer ik dat in de Aneta-telegrammen lees, dein be- nijd ik jullie hoor, maar aan den anderen kant vergeten we hier, dat die gure Noord ooster in Nieuwediep toch ook geweldig on aangenaam kan zijn en in een electrisch ge koelde slaapkamer hier in de Oost zal het opstaan heel wat prettiger zijn als in jouw wellicht tochtige slaapkamer met een bevro ren waterleiding. Maar dit laatste overkomt jouw. nauwge zet mensch als je bent, natuurlek niet, hoe wel ik in twijfel trek of jjj, als je 's avonds van de kegelbaan komt, nog zin heb om de hoofdkraan af te sluiten. Klaas, je merkt wel, als ik niet over de marine schrijf, word ik gauw persoonlijk en om geen moeilijkheden met je te krijgen stop ik maar. Tot een volgenden keer en prettig schaatsenrijden. HENK. Slaak het riool bij uw woning vrjj. Het was te voorzien dat, indien de dooi goed zou intreden, de stad nog verschei dene dagen de lasten en zorgen zou blij ven ondervinden van het slechts langzaam wegsmeltende sneeuw- en ijsdek. dat de straten, pleinen en grachten bedekt. Welnu, de stoutste verwachtingen, de meest pessimistische veronderstellingen bleken over troffen te worden. Gisteren was er bijkans geen putdeksel of riooldek dat normaal function- neerde, iets waar niemand uiteraard iets aan kan doen, maar welk euvel van het plaveisel één ongelooflijke janboel maakte. Er werd hard gewerkt door de ploegen ar beiders. Met schoppen en spaden werkte men de korst weg, poogde men de riolen te openen en ruimde men de bergen ijs en sneeuw op. Maar er was zóó veel gevallen, dat men be trekkelijk slechts langzaam opschoot. Veel te langzaam althans naar den zin van de bevol king, die vurig hoopt eindelijk van de smeer boel af te rijn. Men kan hierbij wel een handje helpen door de riolen in zijn onmiddellijke omgeving vrij te maken, waardoor de watermassa's weg kunnen stroomen, anders zijn de straten straks niet te doorwaden. Vooral nu de vorst weer doorzet is spoed noodzakelijk. Waren de vorstdagen zwaar voor hen, die gedoemd waren met een kar of auto op stap te gaan, eergisteren en gisteren was het al niet veel beter. Overal bevinden zich nog de kei-harde ijsriggels op de straten, die voor ieder verkeer een niet gering gevaar opleveren. Dat er dan ook nog zoo betrekkelijk weinig ongevallen rijn geweest, mag dan ook wel als meer geluk dan wijsheid beschouwd worden. Centenaars ijs en sneeuw zijn er deze week al weggeruimd. Overal hoort men de sneeuw ruimers spitten en graven in de ijskoek. En overal ook ziet men de jeugd bezig de trottoirs weer in normalen staat te brengen. Vooral in de wijken, die gelegen rijn meer naar de bui tenzijde der stad, ligt nog zeer veel half ge dooide sneeuw. Op sommige plaatsen ligt de sneeuw, vuil en nat, een decimeter en meer hoog. Het zal ongetwijfeld nog verscheidene dagen duren voor en aleer de dooi ook hier de laatste resten weggeruimd heeft. Het sneeuwruimen is geen licht karwei, zoodat het goed aandeed te zien dat ver schillende stadgenooten zoo sympathiek waren een bak koffie of thee weg te ge ven. De heer Nagengast van café „De Kei zer" in de Keizerstraat gaf aan de geheele ploeg een warme bak, welke geste natuur lijk hoogelijke waardeering ondervond. Zooals gezegd, het zal nog wel enkele dagen duren voor wij van de smeerboel af rijn. Maar laat men zich troosten met de gedachte dat het einde thans in zicht is en... dat men later aan zijn kinderen en kleinkinderen iets kan vertellen van „dien barren winter van '40" mei 'n schitterende glans door ze te poetsen met V'wICvb In tuben van 60. 40 en 25 ct. en doozen van 20 ct. van 7 Februari 1940. ONDERTROUWD: J. J. Hogendoom en M. Mebius. BEVALLEN: H. W. HibbelDielemans, z.; A. BierstekerBantes, d. OVERLEDEN: S. Steinberg, (m.), 80 jaar; J. H. Agaart, (v.), 8 maanden-; C. Duinker, (m.), 79 jaar; E. A. de Vries, (v.)3 jaar; L. Demmendaal, (m.), 17 jaar. Instuivertjes BUFFETTARIA SPOORSTRAAT 97 Natuurhistorisch Museum, le Vroontsraat BIOSCOPEN: Rialto, Spoorstraat, acht uur: „De Bakvisch". Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur: „Cassidy's beschermelinge" en „De Vlie gende bende".. Witte Bioscoop, Koningstraat, acht uur: „De Big van het Vreemdelingenlegioen". Vrijdag 9 Februari. Mil. Tehuis, Spoorstraat, 8.15 u. Lezing met lichtbeelden over prof. Schweizer. Zaterdag 10 Februari. Casino 8.15 uur: Feestavond Harmonie. Barometerstand Den Helder: Maximum temperatuur lucht Laagste temperatuur: Wind: richting: N.O.; Licht op: 756.2 0.6 0.6 kracht: 5 5 uur 28 min. Bjj het laatst gehouden examen slaagden te 's-Gravenhage voor lsten stuurman groote Handelsvaart de heer A. A. de Winter, en voor Sden stuurman groote Handelsvaart de heeren W. van Bljjderveen en J. C. Beynon,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5