Drie slagkruisers voor de Marine
De kogel door
de kerk
't Vriest weer
In Indië merkt men weinig
van den oorlog
Beparel Uw tanden
Indienststelling vóór 1945 mogelijk
De Heldersche courant
Indische Marinevriend
Den Helder
één modderpoel
UlaaA yacui cme Heen?
ponderdag 8 Februari 1940
Vice-admiraal LJQuant
over de plannen
der regeering
Marinebrieven uit Indiè
Een drukbezochte receptie De brand op Perak
Men offert voor het Finsehe
Roode Kruis
Tweede Blad
Burgerlijke Stand van Den Helder
Temperatuur en Barometerstand
De parlementaire redacteur van het Hbl.
(cbrijft:
Naar wij thans met zekerheid kunnen
melden, heeft de Regeering besloten het
vraagstuk van de vlootversterking voor
Indië op te lossen door den bouw te be
vorderen van drie slagkruisers van on
geveer 21.000 ton, zooals dit is aanbevo
len in het rapport van de Technische
Commissie van Marine-deskundigen.
Bovendien heeft men het besluit ge
nomen, dat in verband met deze kruisers
de oorlogshaven van Soerabaja zal wor
den vergroot. Daartoe zal o.m. de vaar
geul moeten worden verdiept.
De mededeelingen dienaangaande zullen
jn de Memorie van Antwoord op het Voor-
loopig Verslag van de Tweede Kamer om
trent de Indische begrootingsontwerpen wor
den gedaan. De verschijning van deze Me
morie van Antwoord is tegen het einde van
deze week te verwachten.
Naar aanleiding van dit bericht heeft het
„Hbl." den vice-admiraal L. J. Quant naar
5qjn meening hieromtrent gevraagd. Wij ont
leen en aan dit interview het volgende:
„Ik moet beginnen met u te zeggen, dat mg
Omtrent de keuze, die de regeering zou heb-
iben gedaan, niets bekend is", aldus de heer
(Quant; „maar mocht het bericht juist zijn,
dan juich ik het besluit van de regeering na
tuurlijk bijzonder toe. Uit de talrijke voor
drachten, die ik over dit vraagstuk gehouden
heb, is het uwen lezers overbekend, dat naar
mijn meening de eenig juiste oplössing van
het probleem der maritieme verdediging van
het Nederlandsch Imperium gelegen is in het
met den meesten spoed doen bouwen van drie
gware artillerieschepen."
„Deze schepen", zoo vervolgde hij, „zouden
dan belangrijk sterker moeten worden dan de
tusschenklasseschepen, van de groote zeemo
gendheden, doch weer niet even sterk behoe
ven te zijn als de groote slagschepen dier
mogendheden. Wat ik bovendien ten zeerste
zou toejuichen is, dat uit de beslissing van de
jregeering zou blijken, dat zij haar volle ver
trouwen heeft gegeven aan de technische
commissie, waarin de vier actieve dus ver
antwoordelijke vlagofficieren, die de voor
naamste posten bekleeden, van de normale
marineorganisatie, zitting hadden genomen.
„Is er eigenlijk niet al veel kostbare tijd
verloren gegaan alvorens de beslissing ge-
Vallen is?" vroegen wij.
„Er is inderdaad reeds zeer veel, kostbare
tijd verloren gegaan", aldus de admiraal,
„doch daarom mag als het bericht juist is
ook wel de conclusie worden getrokken, dat
alle voor- en nadeelen in extenso niet alleen
bestudeerd, maar ook terdege gewikt en ge
wogen zijn. Gezien de spoed, die ten deze zeker
ibetracht dient te worden, mag dan ook van
de regeering verwacht worden, dat zij de des
betreffende wetsontwerpen binnen den kortst
mogelijken tijd bij de Staten-Generaal zal in
dienen. Moge de volksvertegenwoordiging dan
daarna met bekwamen spoed haar beslissing
nemen in dier voege, dat zij met groote meer
derheid van stemmen de regeeringsvoorstellen
Zal aanvaarden."
„Kunnen die drie schepen dan terstond in
Nederland gebouwd worden?"
„Ja zeker," aldus de heer Quant, „drie
artillerieschepen van ongeveer 27.000 ton
kunnen alle onmiddellijk en tegelijkertijd
In Nederland gebouwd worden op drie
daartoe ingerichte werven. Deze sche
pen zullen bewrapend moeten worden met
negen kanons van 28 cm en beschermd
door een verticaal pantser van 225 mm,
bovendien zullen zjj een zoodanig hori
zontaal pantser moeten hebben, dat zjj
tegen eventueele treffers van bommen
werpers bestand zijn. Onder water zullen
zjj zooveel mogelijk beschermd moeten
zjjn tegen torpedoaanvallen en het in
aanraking komen met mijnen. Natuurlijk
moeten zjj een luchtafweerbatterjj heb
ben. De snelheid zal 33 mjjl moeten be
dragen. Zulke schepen zjjn In Nederland
zeker te bouwen."
„Als er inderdaad binnenkort een besluit
genomen wordt in den zin van de voorstellen
der technische comissie, wanneer zouden dan
de drie zware kruisers in gebruik genomen
kunnen worden?"
„Indien deze zaak werkelijk met zooveel
spoed behandeld zal worden, dat nog dezen
Bomer de orders tot den bouw kunnen wor
den uitgegeven, dan zal het ongeveer vier
jaar duren voor de schepen kunnen worden
afgeleverd. En als wij dan de bemanning nog
een half jaar geven om de schepen zoodanig
te leeren kennen, dat zij er uit kunnen halen
wat er in zit, dan mag verwacht worden, dat
zrj tegen 1 Januari 1945 geheel voor hun
taak gereed zullen zijn."
„Wat die bemanningen betreft, is die tijd
van vier jaar voldoende om de manschappen
behoorlijk op te leiden en bestaat er vol
doende gelegenheid toe?" vroegen wjj ver
der.
„Elk der drie schepen zal een beman
ning van 1100 koppen noodig hebben. Die
3300 man kunnen zonder eenigen twijfel
in die vier jaar tijd voldoende voor-opge
leid worden. De bestaande opleidings
instituten zullen natuurlijk tot de grootst
mogeljjke capaciteit moeten worden op
gevoerd. De opleiding kan dan voltooid
worden gedurende het eerste halfjaar
San boord."
„Acht u het niet te laat, dat de schepen
pas tegen 1 Januari 1945 voor hun taak ge
reed zullen zijn?"
„Voor zoover er op dit gebied iets te voor
spellen valt", aldus de heer Quant, „zou ik
willen zeggen, dat de schepen nog wel op tjjd
gereed kunnen komen voor de grootste span
ningen in den Pacific verwacht kunnen wor
den, die wel beinvloed zullen worden door de
plannen van Amerika om zich van de Philip-
pijnen terug te trekken, hetgeen in 1946 zal
worden beslist.
„Wat die uitgaven betreft, zal het voldoende
zijn gelden uit te trekken voor den bouw van
drie kruisers Of houdt een besluit in dien zin
de consequenties van andere uitgaven in?"
„Uit den aard der zaak zal het plan van de
technische commissie wel meer bevatten dan
alleen het voorstel tot den bouw van die
artillerieschepen. De harmonie van de geheele
vloot moet tot in alle geledingen bewaard blij
ven, zoodat tegelijk met den bouw van de
kruisers een aantal moderne duikbootjagers
zullen moeten worden gebouwd voor de nabije
bescherming, terwijl ook alle aandacht besteed
zal moeten worden aan het onontbeerlijke lucht-
wapen voor verkenningen en in bijzondere om
standigheden voor een krachtig optreden".
„En tenslotte, kan de basis Soerabaja vol
doende geschikt en versterkt worden gemaakt
voor deze viootuitbreiding?"
„Zonder eenigen twijfel", aldus de heer
Quant, „de samenstelling van deze commissie
is er zeker een waarborg in geweest, dat deze
aangelegenheid tot in de uiterste consequenties
ernstig en afdoende onder oogen gezien zal zijn,
zoodat de aanvallen daarop van eenige zijden
hoogst ongegrond moeten worden genoemd; zij
hebben blijkbaar alleen gediend om wantrou
wen te zaaien ten opzichte van het marinebe-
leid.
Als thans komt vast te staan, dat de regee
ring ook in dat opzicht geheel de plannen van
de commissie heeft overgenomen, dan kan men
er zeker van zijn, dat de mogelijkheden tot ver
sterking en bescherming van de vlootbasis, als
mede tot de uitbreiding harer outillage, als
voldoende kunnen worden beschouwd".
Met groote instemming heeft heel de
Marine kennis genomen van de vrjj posi
tieve mededeelingen, die de groote pers
heeft kunnen doen over de besluiten van
de regeering tot het doen bouwen van een
drietal slagkruisers. De eenstemmigheid,
die er in de hoogste Marinekringen be
stond over de noodzakelijkheid van den
bouw van deze drie groote schepen voor
de verdediging van het Nederlandsch im
perium, heeft haar bekrachtiging gevonden
in het besluit van de regeering. Officieel
is de mededeeling nog wel niet gedaan,
doch èn de „Telegraaf" èn het „Handels
blad" hadden zoodanige inlichtingen van
hun parlementaire medewerkers ontvan
gen, dat de beslissing als zeker mag wor
den beschouwd.
De consequenties, die aan dezen bouw
ook voor onze stad vast zitten en waar
naar natuurljjk de belangstelling van onze
stadgenooten uitgaat, zjjn nog niet te
overzien. Vast staat echter wel, dat deze
bouw ook hier een belangrijke verhooging
van activiteit bjj de opleidingen zal be-
teekenen. In hoeverre ook meer mate
rieel in onze haven zal komen of tot de
uitbreiding van de Marinehaven zal wor
den overgegaan, is niet te zeggen en zou
slechts een speculatie zijn, waaraan we
ons op dit oogenblik nog niet willen
wagen.
Onder het hoofd „Goed nieuws" plaatste
de „N. R. Crt." gisterenavond een hoofdarti
kel, waaraan wij het volgende ontleenen:
De concrete inhoud van het besluit voor een
oogenblik daargelaten, is het enkele feit, dat
de kogel thans door de kerk is, reeds van zeer
bijzondere beteekenis. Te lang immers is met
het nemen van dit besluit gedraald, al mag
men, lettende op de maritieme situatie in den
Stillen Oceaan, aannemen, dat het nog niet te
laat is genomen. In dit tijdsgewricht echter, nu
de positie van ons land als neutralen staat een
bjjzonder accent heeft gekregen, mocht zelfs
niet de schijn blijven bestaan, dat wij niet vol
doende bereid zouden zijn, tot verdediging van
welk deel van ons Rijk overzee ook, de ver-
eischte maatregelen te treffen. Het besluit van
de regeering is een beslissende stap in de rich
ting van de finale zekerheid, welke de aan
neming van het in te dienen wetsvoorstel door
de Staten-Generaal moet brengen.
Het feit zelve, dat onze Koninklijke Marine
over een kern van slagschepen zou beschikken,
is van zooveel beteekenis, dat wij de Regeering
en de Marineleiding van ganscher harte reeds
nu met dit besluit gelukwenschen.
Het heuglijkste feit is wel, dat de geestesge
steldheid van ons volk zoodanig is gewijzigd,
dat het de noodzakelijkheid van een krachtiger
defensie thans inziet. Eenige jaren geleden zou
men het niet hebben gedroomd. Het besef, dat
de onafhankelijkheid van een volk inderdaad
het hoogste góed is, waarvoor, indien noodza
kelijk, geen offers te zwaar en geen kosten te
groot zijn, is in breede lagen van onze natie
doorgedrongen. De erkenning, dat wij leven op
een gezegend stukje van onzen aardbodem on
der een staatsbestel, dat oude vrijheden hand
haaft en onder een dynastie, die met Nederland
is saamgegroeid, heeft het thans mogelijk ge
maakt eindelijk voor de defensie te vragen,
wat na de jarenlange verwaarloozing van de
landsverdediging vereischt is. Men kan dit zich
bewust worden van zijn plicht een stuk natio
nale opleving noemen.
Slagkruisers van behoorlijke tonnage:
zij zijn ons daarom welkom als symbool
van nationale eendracht en offervaardig
heid der bevolking van het Nederland-
sche wereldrijk van ruim 80 millioen zie
len. Wij zien hen als waardige machts
middelen van een Marine, die eeuwen
geleden de zee beheerschte, doch tevens
als onwrikbare getuigen van den heili
gen wil van het Nederlandsche volk om
zijn zelfstandigheid, als het moet, vastbe
raden met moderne machtsmiddelen te ver
dedigen.
Deze snelle en machtige schepen zullen,
zooals wjj reeds eerder uitvoerig hebben uit
eengezet, de machtsverhoudingen in en nabij
Snel stijgende barometer. Noord-
Oostenwind.
De winter heeft nog geen .afscheid
genomen. Vanmorgen kregen we be
richt van onzen weerkundigen mede
werker, dat om half acht de thermo
meter tot tweetiende graad onder nul
gezakt was, terwijl de barometer vrij
snel aan het rijzen was en de wind van
Z.Oost naar N.Oost was omgeloopen en
was toegenomen van windkracht 1 tot
windkracht 5. Maastricht en de Bilt
meldden vanmorgen respectievelijk 6 en
3 graden dooi.
De thermometer was in onze stad vrjj
snel dalende. In den tjjd van een half
uur nam de vorst met viertiende graad
toe. Om 8 u. wees het kwik 0.6 gr.,
zoodat het er weinig hoopvol uitziet.
Vooral met het oog op de massa's wa
ter door den dooi, in de buitenwijken
van onze stad, zien we met angst de
thermometer dalen. Misschien is het
van korten duur, doch het is niet on
mogelijk, dat de koude weer doorzet en
dat we een nieuwe periode van gladheid
tegemoet gaan.
't Is het wintertje wel.
den Stillen Oceaan een flink stuk wijzigen.
Zij dwingen een eventueelen aanvaller van
onze Aziatische gebiedsdeelen om zijn aan
val op een geheel anderen strategisch en leest
te schoeien. Het thans kleine Nederlandsche
eskader in het Verre Oosten zal door hun
aanwezigheid uitgroeien tot een moderne
vloot, die in staat zal zijn respect af te dwin
gen en waarvan de gunstige strategische po
sitie oorzaak zal zijn, dat Nederland als
machtsfactor bij de bepaling van het lot van
ons Koninkrijk geducht zal meetellen.
Reeds het goedkeuren van deze plannen
der Regeering zal het aanzien van Neder
land in den vreemde vergrooten, omdat dit
alles opnieuw bewijzen zijn van den vasten
wil van Regeering en volk om de zelfstan-
digheidspolitiek niet alleen met woorden te
voeren, doch met daden kracht bij te zetten.
Reeds eerder wezen we er op, van hoeveel
beteekenis de bouw van deze schepen zal zijn
voor onze scheepsindustrie en de metaalnijver
heid. Duizenden handen zullen jaren lang werk
kunnen vinden, voordat deze trotsche vaar
tuigen de oceanen zullen bevaren. Eenige dui
zenden jongemannen zullen bij de marine
dienst kunnen nemen en een levenspositie ver
werven als lid van de bemanning. Ten slotte
zal bij wijs beleid de export van onze produc
ten er wel bij kunnen varen, omdat invoer
noodzakelijk zal zijn van die onderdeelen der
schepen, welke in het binnenland niet zullen
kunnen worden vervaardigd.
Tegenover deze lichtzijden van sociaal-eco-
nomischen aard mogen we, zelfs op dezen
dag van vreugde, de oogen niet sluiten voor
de financieele lasten, welke ons volk uit hoofde
van de vlootversterking te dragen zal krijgen.
Alles bijeen is er reden tot vreugde over het
feit, dat de regeering den grooten stap heeft
gedaan, zoodat wij van harte hopen, dat het
parlement zijn fiat aan de in te dienen voor
stellen zal geven. Ons volk heeft de kans om
dit jaar tot een historisch jaar op het gebied
van de maritieme defensie te maken.
In zee, 14 Januari 1939.
Beste Sobat,
De gelegenheid om een brief te verstu
ren doet zich wederom voor, zoodat ik jou
nog maar weer eens het één en ander laat
weten. Bovendien bereikte mjj heden een
groote hoeveelheid „Juttertjes" die mjj al
lerlei nieuws uit onze geboortestad gaven.
Man, als je eens wist hoe die „Heldersche
Couranten" hier bjj de navy gelezen en
herlezen worden. In de eerste plaats heb
je een aantal oprechte .Heldcrneczen"
aan boord die geabonneerd z\jn, verder na
tuurlek een gamelle, officieren en een
scheepstoko. Maar daar is de kous niet
mee af, want die kranten gaan nog weer
naar „vooruit" komen aan den valreep en
helpen menige nachtwacht bekorten.
Mijn particuliere oorrespondentie gaf aan
dat jullie eenige sombere dagen hebben be
leefd. Geruchten dat julüe beschoten zouden
worden, het springen van een mijn „aan den
buitenkant", een uittocht van familie's, die
langzaam maar zeker weer terugkeerden,
waarbij nog gevoegd het schieten op bellige-
rente vliegtuigen, sjonge Klaas wat zullen
dat spannende dagen in ons geliefd Nieuwe-
diep geweest zijn. Ik hoorde ook dat het In
stituut weer begonnen was. Maar goed ook,
want als we straks onze slagschepen hebben
je ziet ik ben nog steeds optimist dan
hebben we zeeofficieren noodig en niet zoo'n
gering aantal ook.
Ja, wij hooren slechts schamele berichten
over jullie. De geheele Indische journalistiek
was destijds in November in het geweer om
dat bleek dat de Indische pers niet voldoende
door het moederland ingelicht was geweest
over de spanning die er toen bij jullie heeft
geheerscht.
Maar waarachtig Klaas we zitten hier ver
van het vuur en dat kun je geweldig goed
merken. Lees nu b.v. eens het gedicht van
Jodoclus Toeback, dat ik kort geleden in de
„Deli Crt." tegen kwam. Dat geeft wel een bee
tje de stemming weer. Wanneer ik zoo Vrij
dagsavonds dat opgewekte clubleven gade sla
dan vraag je jezelf wel eens af: „Is er eigen
lijk wel oorlog?" Maar met regelmatige tus-
schenpoozen worden we dan weer op den Zon
dagmiddag ontnuchterd als we na de rijst
tafel het tegenwoordig verschijnend Zondag
middagblad van de „Soerabajaan" krijgen en
hooren dat er weer aan de Oostgrens gecon
centreerd wordt en dat er weer verontrustende
berichten zijn over een mogelijken oorlogstoe
stand. Een echte ..zenuwenoorlog" maar je
weet hier in Indië is de Europeaan nog ci-
nischer en nuchterder dan in Nederland, zoo
dat van een paniekstemming geen sprake is.
maar wel denk je aan je familieleden en goede
vrienden die toch maar lederen keer in het
moederland weer verontrust worden, hetgeen
voor menschen op leeftijd, zooals onze ouders
toch tegenwoordig zijn, een kwaad ding is.
Schout bij nacht Stöve hield een zeer druk
bezochte receptie. De Westmoesson hield zich
netjes, zoodat het tuinfeest door kon gaan.
We hadden in den nacht van Zondag op Maan
dag in Soerabaja op Perak een geweldige
brand. Het geheele Stroohoedenveem brandde
uit. De brandspuit van het M.E. was ook ge-
requireerd Schepen moesten overhaast de
Genuakade verlaten. Het was een midder
nachtelijk getoeter van jewelste. Daar in de
buurt wonende marinemannen werden opge-
mand om mede te helpen. Een passagierend
Janmaat, die natuurlijk op dit „fikkie" af
kwam kon meteen daadwerkelijk optreden.
Op het oogenblik 24 uur later brandt
het nog. Katoen, pek en papier waren er in
de goedang opgeslagen, dus je kunt nagaan.
Men „fancy fair-ed", collecteert, sport
en schrijft hier allerwege in voor het Fin-
sche Roode Kruis, zoo groot is deze actie,
dat het Nederlandsche Roode Kruis wel
wat in het gedrang komt. Dezer dagen
las ik een verantwooridng in de courant.
„Het totaal bedrag van door ons ont
vangen gelden voor het Finsche Roode
Kruis bedraagt thans 2561,09" en daar
onder: Voor de Nederlandsche oorlogs
slachtoffers 2.50.
Zie je, Klaas, dat verschil is toch wel heel
groot.
Resident Winkler is benoemd tot gouver
neur van midden-Java. Een bekende figuur
uit de Soerabajaansche Society zal hiermede
verdwijnen. Ook kolonel van Temmen, com
mandant van het 2e regiment Artillerie zal
binenkort Soerabaja verlaten, zoodat de bur
gemeesterswoning aan den Sedepmalemweg
weer vrij komt. Maar men zegt zal nu de
nieuwe resident Maassen in deze woning
die door Soerabaja's burgervader niet be
geerd wordt trekken.
En bij jullie vriest het maar en kun je van
het heerlijke winterweer genieten. Wanneer
ik dat in de Aneta-telegrammen lees, dein be-
nijd ik jullie hoor, maar aan den anderen
kant vergeten we hier, dat die gure Noord
ooster in Nieuwediep toch ook geweldig on
aangenaam kan zijn en in een electrisch ge
koelde slaapkamer hier in de Oost zal het
opstaan heel wat prettiger zijn als in jouw
wellicht tochtige slaapkamer met een bevro
ren waterleiding.
Maar dit laatste overkomt jouw. nauwge
zet mensch als je bent, natuurlek niet, hoe
wel ik in twijfel trek of jjj, als je 's avonds
van de kegelbaan komt, nog zin heb om de
hoofdkraan af te sluiten.
Klaas, je merkt wel, als ik niet over de
marine schrijf, word ik gauw persoonlijk en
om geen moeilijkheden met je te krijgen stop
ik maar. Tot een volgenden keer en prettig
schaatsenrijden.
HENK.
Slaak het riool bij uw woning vrjj.
Het was te voorzien dat, indien de dooi
goed zou intreden, de stad nog verschei
dene dagen de lasten en zorgen zou blij
ven ondervinden van het slechts langzaam
wegsmeltende sneeuw- en ijsdek. dat de
straten, pleinen en grachten bedekt.
Welnu, de stoutste verwachtingen, de meest
pessimistische veronderstellingen bleken over
troffen te worden. Gisteren was er bijkans geen
putdeksel of riooldek dat normaal function-
neerde, iets waar niemand uiteraard iets aan
kan doen, maar welk euvel van het plaveisel
één ongelooflijke janboel maakte.
Er werd hard gewerkt door de ploegen ar
beiders. Met schoppen en spaden werkte men
de korst weg, poogde men de riolen te openen
en ruimde men de bergen ijs en sneeuw op.
Maar er was zóó veel gevallen, dat men be
trekkelijk slechts langzaam opschoot. Veel te
langzaam althans naar den zin van de bevol
king, die vurig hoopt eindelijk van de smeer
boel af te rijn.
Men kan hierbij wel een handje helpen door
de riolen in zijn onmiddellijke omgeving vrij
te maken, waardoor de watermassa's weg
kunnen stroomen, anders zijn de straten straks
niet te doorwaden. Vooral nu de vorst weer
doorzet is spoed noodzakelijk.
Waren de vorstdagen zwaar voor hen,
die gedoemd waren met een kar of auto
op stap te gaan, eergisteren en gisteren
was het al niet veel beter. Overal bevinden
zich nog de kei-harde ijsriggels op de
straten, die voor ieder verkeer een niet
gering gevaar opleveren. Dat er dan ook
nog zoo betrekkelijk weinig ongevallen rijn
geweest, mag dan ook wel als meer geluk
dan wijsheid beschouwd worden.
Centenaars ijs en sneeuw zijn er deze week
al weggeruimd. Overal hoort men de sneeuw
ruimers spitten en graven in de ijskoek. En
overal ook ziet men de jeugd bezig de trottoirs
weer in normalen staat te brengen. Vooral in
de wijken, die gelegen rijn meer naar de bui
tenzijde der stad, ligt nog zeer veel half ge
dooide sneeuw. Op sommige plaatsen ligt de
sneeuw, vuil en nat, een decimeter en meer
hoog. Het zal ongetwijfeld nog verscheidene
dagen duren voor en aleer de dooi ook hier de
laatste resten weggeruimd heeft.
Het sneeuwruimen is geen licht karwei,
zoodat het goed aandeed te zien dat ver
schillende stadgenooten zoo sympathiek
waren een bak koffie of thee weg te ge
ven. De heer Nagengast van café „De Kei
zer" in de Keizerstraat gaf aan de geheele
ploeg een warme bak, welke geste natuur
lijk hoogelijke waardeering ondervond.
Zooals gezegd, het zal nog wel enkele
dagen duren voor wij van de smeerboel af
rijn. Maar laat men zich troosten met de
gedachte dat het einde thans in zicht is
en... dat men later aan zijn kinderen en
kleinkinderen iets kan vertellen van „dien
barren winter van '40"
mei 'n schitterende glans
door ze te poetsen met V'wICvb
In tuben van 60. 40 en 25 ct. en doozen van 20 ct.
van 7 Februari 1940.
ONDERTROUWD: J. J. Hogendoom en M.
Mebius.
BEVALLEN: H. W. HibbelDielemans, z.;
A. BierstekerBantes, d.
OVERLEDEN: S. Steinberg, (m.), 80 jaar;
J. H. Agaart, (v.), 8 maanden-; C. Duinker,
(m.), 79 jaar; E. A. de Vries, (v.)3 jaar;
L. Demmendaal, (m.), 17 jaar.
Instuivertjes
BUFFETTARIA
SPOORSTRAAT 97
Natuurhistorisch Museum, le Vroontsraat
BIOSCOPEN:
Rialto, Spoorstraat, acht uur:
„De Bakvisch".
Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur:
„Cassidy's beschermelinge" en „De Vlie
gende bende"..
Witte Bioscoop, Koningstraat, acht uur:
„De Big van het Vreemdelingenlegioen".
Vrijdag 9 Februari.
Mil. Tehuis, Spoorstraat, 8.15 u. Lezing met
lichtbeelden over prof. Schweizer.
Zaterdag 10 Februari.
Casino 8.15 uur: Feestavond Harmonie.
Barometerstand Den Helder:
Maximum temperatuur lucht
Laagste temperatuur:
Wind: richting: N.O.;
Licht op:
756.2
0.6
0.6
kracht: 5
5 uur 28 min.
Bjj het laatst gehouden examen slaagden
te 's-Gravenhage voor lsten stuurman groote
Handelsvaart de heer A. A. de Winter, en
voor Sden stuurman groote Handelsvaart de
heeren W. van Bljjderveen en J. C. Beynon,