Vliegproeven in Windtunnels Spaart het leven van den piloot! JAPAN ZEGT arbitrageverdrag op Historische tocht over den Amstel Is het meisje niet knap meer? Het proces om de kerkklok Hyper-moderne techniek in ons Nationaal Luchtvaartlaboratorium Verliest Wang zijn aanhang? Énorm leger stak den Oceaan over Faillissement van gemobiliseerden Telkens een ander afspraakje Twee oplichters gearresteerd HET NIEUWE GEBOUW TE AMSTERDAM IN JULI GEREED? (Van een specialen verslaggever). Jarenlang, vanaf den tijd, dat de wereld-vliegtuigindustrie in serie begon te werken en de vliegtuigen „aan den loopenden band"' werden vervaardigd, is onze nationale vliegtuigindustrie gehandicapt ge weest door het gebrek aan een mo dern. goed geoutilleerd luchtvaart laboratorium, waar de vliegtuig modellen, door de technici ontwor pen, doelmatig aan de practijk kon den worden getoetst. Binnenkort zal er een einde komen aan dezen wantoestand. Aan den Sloten weg, in de onmiddellijke nabijheid van Amsterdam, is men bezig aan een groot betonnen bouwwerk, waarin het laboratorium van het N. L. L. zal worden on dergebracht. Dit laboratorium, dat binnen enkele maandcp in gebruik zal wor den genomen in Juli hoopt men het gebouw gereed te hebben zal een der beste en doelmatigste ter wereld worden, waar alle metingen en proeven, noodzakelijk bij den modernen vliegtuigbouw, kunnen worden verricht.. Twee windtunnels. Het belangrijkste deel van een luchtvaart laboratorium is het tunnelgebouw waar de windtunnels staan opgesteld. De windtun nels bestaan uit een rondgaand kanaal, dat aan de bovenzijde een open gedeelte heeft, de z.g. meetplaats. Een enorme schroef brengt de lucht in beweging en deze circu leert steeds in hetzelfde kanaal. Zij krijgt een steeds snellere beweging, komt in het steeds breeder onderkanaal en stroomt ten slotte door een nauwe opening in de meet plaats. Op de meetplaats verkrijgt men dus een gerichtcn luchtstraal van groote snelheid, welke door de vernauwde tunnelopening plotseling in de open ruimte van de meet plaats stroomt. Hier wordt de lucht opge vangen, door een kanaal geleid en bereikt- tenslotte de plaats, waar zij haar reis door de tunnel heeft aangevangen. De schroef is blijven werken, zoodat de luchtstroom con stant is. Bij de nauwe opening kan men nu hrclrtstroomen verkrijgen met snelheden tot 250 km. per uur. Wan neer men nu in de tunnel een vlieg- model ophangt, dan ondervindt dit dezelfde luchtdruk, als wanneer het met de snelheid van den lucht stroom zich door het luchtruim zou bewegen. Er is één verschil met de werkelijkheid en dat is, dat in de lucht de rollen juist zijn omgekeerd. In de lucht beweegt het toestel, ter wijl in de tunnel de lucht beweegt en het model volkomen stil blijft han gen. Alle bewegingen geregistreerd. Nu wordt het model aan balansen opge hangen en alle bewegingen, die het door den luchtdruk maakt, worden geregistreerd. Men kan dus onmiddellijk zien, of het model recht blijft vliegen, of het bij het dalen, wanneer de winddruk uit een andere rich ting op het toestel werkt, zijn juisten stand blijft houden. Men kan onderzoeken hoe de reactie van liet toestel is op plotselinge, on verwachte windstootcn. Kortom, men kan alle aërodynamische gegevens omtrent het toestel verzamelen. Vroeger, in den „goeden, ouden tijd," was het anders. Wanneer in dien tijd een vliegtuigbouwer een nieuw ontwerp had gemaakt, dan steeg hij met het toestel op, om het in de lucht te probeeren! Zou het nieuwe model fouten hebben, welnu, dan merkte hij het wel! Dat bij deze waaghalzerige proefvluchten veel on gelukken gebeurden, behoeft geen betoog. Doch men kon niet anders, het was de eenige methode om een toestel te beproeven. Nóg is het werk van den „invlieger" aan een vliegtuigfabriek een gevaarlijk baantje «n alleen geschikt voor mannen met stalen zenuwen. Maar de invlieger weet nu. dat het nieuwe toestel, dat hij voor het eerst in de lucht gaat probeeren, zorgvuldig is uitgeba lanceerd en theoretisch althans geen fouten vertoont. Heeft het toestel nu nog gebreken, dan zijn het fouten, in de werkplaats ge maakt. Het nieuwe laboratorium van het N. L. L. heeft twee windtunnels: een voor vliegtuig modellen en een voor anderé doeleinden Stroomlijn proeven in windtun nels. Windtunnels zijn overal noodig, waar het vraagstuk der stroomlijn te pas komt. Zoo worden de nieuwe modellen stroomlijn- auto's in de groote Amerikaansche automo bielfabrieken eerst in windtunnels beproefd. Men kan immers onmiddellijk den tegen stand berekenen, dien een voertuig aan den luchtstroom biedt, en die de snelheid van het voertuig zeer veel kan beperken. Ook in onland zijn herhaaldelijk proeven in windtunnels gedaan, die niets met lucht vaart te maken hadden. Zoo heeft men proe ven genomen met schepen; men berekende den tegenstand aan de lucht van dat deel van het schip, dat boven water uitsteekt. Bijzonder actueel is wel. dat men de overkapping van het nieuwe Am- stelstation te Amsterdam van tevo ren heeft uitgebalanceerd om na te gaan op welke wijze de gunstigste rookafvoer verkregen kon worden van locomotieven die onder de kap staan. Deze proeven zijn echter gedaan in de oude windtunnel in het huidige gebouw van het N. L. L. aan de Marinewerf te Amster dam. Deze tunnel is evenwel veel te klein en bovendien had men er maar een. Ver schillende proeven, welke een grootere tun nel vereischten. heeft men niet of slechts zeer gebrekkig kunnen uitvoeren. Thans eigen onderzoekingen mo gelijk. Er kan niet aan worden getwijfeld dat Nederland, dat door zijn uitste- Een product van onze nationale vliegtuig industrie de Fokker F 20. kende vliegtuigbouwers in het bui tenland zoo'n goeden naam heeft verworven, spoedig ook vermaard heid zal krijgen door de theoretisch- wetenschappelijke proefnemingen, welke door geleerden van naam in het laboratorium aan den Sloterweg te Amsterdam zullen worden uitge voerd. Wij hebben een achterstand in te halen, die in den loop der jaren groote afmetingen heeft aangenomen Niemand minder dan de befaamde Amerikaansche vlieger Charles Lindbergh waarschuwde zijn regeering, na op zijn Europeesche tournée de Duitsche luchtvaartindustrie te hebben bestudeerd, dat de Amerikaansche vliegtuigindustrie de Duitsche mijlen ver ten achter stond, niet alleen wat het aantal vliegtuigen aanging, doch ook en vooral wat de kwaliteit er van betrof. Waar nu het vooruitstrevende Ame rika een belangrijken achterstand heeft in te halen, daar zal het voor ons land, dat slechts op buitenlandsche ervaringen afging, dubbel noodzakelijk zijn en zal de achter stand te grooter zijn Wij kunnen dien ach terstand evenwel inhalen en twijfelen er niet aan, of ook Nederland zal spoedig even eens tot de vooraanstaande landen op lucht- vaartgebied behooren. I TT»p NIEUW VERDRAG MET NEDERLAND IN UITZICHT GESTELD. TECHNI SCHE HERZIENINGEN GEWENSCHT. De Regeeringspersdienst meldt: Tengevolge van de uittreding van Japan uit den Volkenbond en de daardoor automa tisch verbroken relatie van Japan met het Permanente Hof van Internationale Justi tie, was de opzet van het op 19 April 193? tusschen Nederland en Japan gesloten ar bitrage- en conciliatieverdrag, waarin aan het Permanente Hof een functie was toege dacht, niet langer voor volledige toepas sing vatbaar. In verband daarmede heeft de Japansche regeering gebruik gemaakt van de bevoegdheid van elk der partijen, om het verdrag op 12 Augustus a.s. buiten wer king te doen treden, door thans, in over eenstemming met den in het verdrag voor- zienen opzeggingstermijn, van die bedoe ling kennis te geven aan de Nederlandsche regeering. De Japansche regeering heeft bij haar desbetreffende mededeeling door be middeling van den Japanschen gezant te 's Gravenhage te kennen doen geven, dat zij weldra in onderhandeling hoopt te tre den nopens de tot stand koming van. een nieuw verdrag, dat rekening noudt met de veranderde positie waarin Japan zich ten opzichte van den Volkenbond en het Per manente Hof van Internationale Justitie be vindt en waarin tevens eenige herzieningen van technischen aard in de verdragsmaterie zouden zijn aan te brengen, welke de Ja pansche regeering noodig acht. Gehoopt wordt dat die onderhandelingen zullen lei den tot de totstandkoming van een nieuw verdrag vóór het thans opgezegde tractaat buiten werking zal treden. Niet om politieke redenen. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de opzegging van het verdrag door Japan niet geschiedt om politieke redenen, doch uitsluitend met het doel. voor 12 Augustus technische wijzigingen in het verdaag aan te brengen, daar dit anders in den huidigen vorm automatisch voor den duur van vijf jaren zou worden verlengd. Hoofdredacteur van partij-orgaan zegt hem vaarwel Tseng-Tsi-Sjeng. hoofdredacteur van de Snamintsjoeokai, het belangrijkste weekblad van de partij van Wang-Tsjing-Wei, heeft met Wang gebroken. Hij is te Hongkong aan gekomen en verklaarde: „Het is te voorzien, dat belangrijker per sonen dan ik zeer spoedig Wang-Tsjing-Wei zullen verlaten." Wang-Tsjing-Wei is, zooals bekend, de man, die door vele Chineezen als landver rader wordt beschouwd, omdat hij indertijd een vredesvoorstel gedaan heeft ten aanzien van Japan. Thans wordt hij herhaaldelijk ge noemd als degene, die door Japan aan het hoofd van de nieuwe „Chineesche" regeering zal worden gesteld. Het is er Japan imifiers slechts om te doen, „orde te scheppen" in "het Aziatische rijk! Koloniale troepen voor de Geal lieerden. Reuters speciale correspondent ergens in het Midden-Oosten meldt, dat daar gisteren een der grootste legers, die ooit den Oceaan hebben overgestoken, aangeko men is. Het bestond uit het Nieuw-Zeeland- sche expeditieleger en Australische troepen. De haven lag vol grijze passagiersschepen, die als transportschepen waren ingericht, en begeleidende Britsche oorlogsschepen. In de haven heerscht groote bedrijvigheid. Eden verwelkomt Nieuw-Zeeland- sche troepen. Reuters speciale correspondent te Suez meldt, dat de minister voor de Dominions, Eden die gedurende het weekeinde te Cairo was aangekomen, zich aan boord van het eerst aankomende Nieuw-Zeelandsche troe pentransportschip heeft begeven. Hij bracht een boodschap van verwelkoming van den koning. Eden begaf zich aan boord met den Brit- schen ambassadeur te Cairo, den bevelheb ber der Britsche troepen in 't Midden-Oos ten en andere autoriteiten. Hoewel het vertrek geheim gehouden was, stond een groote menigte langs de kust, toen het eerste deel van het convooi zee koos. Het werd door sterke zeestrijdkrachten begeleid. De transportschepen van Nieuw-Zeeland voegden zich bij het Australische convooi, zoodat men van een der grootste troepen transporten van den modernen tijd kon spre ken. Eskaders van de Australische lucht macht vlogen over een aanzienlijken afstand met het convooi mede. UithoornAmsterdam en terug. De ijsclub „Zijdelmeer", welke is aanee- sloten bij den Koninklijken Nederlandschen Schaatsenrijdersbond, organiseert a.s. Woensdagmiddag den historischen tocht voor schaatsenrijders over den Amstel van Uithoorn naar Amsterdam en terug. Vroe ger gold deze rit speciaal voor Amsterdam mers als een attractie, doch vele jaren is het niet voorgekomen, dat de Amstel berijd baar was. Volgens den burgemeester van Uithoorn, die met bestuursleden van de ijsclub gister morgen de route heeft geinspecteerd, is de tocht uitstekend te doen. Het traject is niet lang, 36 km. heen en terug. Het ijs -is in uitstekende conditie. Heirdoor is het moge lijk, dat ook velen den tocht kunnen afleg gen, voor wie het rijden van 50 tot 75 km. te zwaar is. Waar gereden kan worden. A.N.W.B.-Zuidhollnadsche Ijsbond deelen het volgende mede ten behoeve van de schaatsenrijders. Rondom Amsterdam kan men het volgen de traject berijden: Oost-Zaansche Overtoom (Tuindorp)-Twisk-Ilp-Ilpendam-Monniken- dam-Marken-Volendam-Edam. Een andere route leidt over de Amstel (voorzichtigheid geboden) tot Ouderkerk, vandaar via de Bullewijk, Holendrecht en Abcoudermeer naar Abcoude. Ook kan men rijden van Aalsmeer naar Leimuidèn, en over de Oude Wetering naar Hoog-Made in de richtj^g Leiden. Chirurg stootte haar twee tan den uit Ouders eischen 113000.schadevergoeding! Wordt het uiterlijk schoon van een meisje geschaad, wanneer zij de twee voorste tanden uit haar onderkaak moet missen en daarvoor in de plaats een brug wordt aangebracht, doch tengevolge van die bewerking haar onderlip iets naar binnen wordt ge trokken? Deze vraag werd gisterochtend aan de ci viele kamer van de Haagsche rechtbank voorgelegd door partijen in een rechtsge ding, dat zijn oorzaak vond in een chirurgi sche behandeling van een indertijd achtjarig meisje. Zeven jaar geleden werd het meisje, woon achtig in Schoonhoven, door een Haagschen chirurg voor 'n keeloperatie .behandeld Per ongeluk werden haar daarbij de middelste twee tanden uit' haar onderkaak gestooten. Om deze schade te herstellen werd in haar mond een z.g. brug over vier tanden aan gebracht, hetgeen een langdurige en kost bare geschiedenis werd, daar het meisje nog in de groeiperiode was. Behalve de kosten van deze behandeling en de reiskosten, die het meisje naar den tandarts te Gouda moest maken, spraken de ouders den medicus in rechten aan voor het geleden schoonheids verlies van hun dochter, daar haar onderlip door de bewerking iets naar binnen was ge groeid. In totaal vorderen zij f 13.000. Verschil van smaak De rechtbank heeft bij interlocutoire von nissen beslist, dat de medicus in principe aansprakelijk is en over het bedrag der schadevergoeding werden heden de plei dooien gevoerd. Mr. G. H. A. Grosheide te Amsterdam, trad voor de eischende partij op. Hij legde eenige foto's van het meis je over en betoogde, dat door het ge leden schoonheidsverlies het meisje achtergesteld zou worden, wanneer zij zou solliciteeren naar een betrek king, zooals die van privé-secreta- resse. Wat het gevorderde bedrag betreft, wilde pleiter dit verminderen, indien de recht bank dit billijk mocht achten. Mr. Th. Folkers, eveneens uit Amsterdam, voor gedaagde optredend, kon niet inzien, dat het meisje aan aantrekkelijkheid heeft ingeboet. Veel meisjes hebben een iets terug getrokken onderlip en pleiter vond niet, dat haar uiterlijk schoon daardoor werd ge schaad. De uitspraak werd bepaald op 7 Maart Oekralnsche boerinnen ter markt Moet voorkomen kunnen wor- den. Middenstandsraad op de bres. Den laatsten tijd zijn meermalen faillis- sementen uitgesproken van gemobiliseerde zakenlieden. Hieronder kwamen ook geval len voor, waarin gebleken is. dat de finan- cieele moeilijkheden, die tot 't faillissement hebben geleid, louter het gevolg waren van het feit, dat het hoofd van het bedrijf getno biliseerd is. In een schrijven aan den minister van Justitie heeft de Middenstandsraad als zijn meening te kennen gegeven, dat er alle aan leiding bestaat met grooten spoed een wet telijke voorziening te treffen, die beoogt te bereiken, dat het nadeel, hetwelk voor velen aan het onder de wapenen geroepen zijn verbonden is, tot het waarlijk onvermijde lijke wordt beperkt. In verband hiermede heeft de Middenstands raad gewezen op de wet van 4 September 1914, krachtens welke destijds de rechter aan een gedaagde, van wien betaling eener geldsom werd gevorderd, onder bepaalde omstandigheden uitstel van betaling kon verleenen voor een termijn van zes maan den, welke termijn voor meermalige verlen ging vatbaar was. Een gelijksoortige rege ling voor gemobiliseerde zakenlieden, wier geldelijke moeilijkheden uitsluitend of hoofd zakelijk voortvloeien uit het gemobiliseerd zijn, zou naar het oordeel van den raad ook thans alle aanbeveling verdienen. Zi; geeft den betrokkene het uitstel, dat noodig is om na te gaan of en op welke wijze hi zijn bedrijf zal kunnen staande houden. Dt raad twijfelt er trouwens niet aan, dat he zoo nuttige instituut van de borgstellings fondsen dan in verreweg de meeste geval len bereid zal zijn den betrokkene te hui» te komen. Dan hier, dan ddar aan de rou lette. Haagsche politie liet zich niet misleiden. De 40-jarige mej. J. C. M. K. was door de Haagsche rechtbank tot twee maander voorwaardelijke gevangenisstraf plus f 1(K boete veroordeeld, omdat zij aan het pu bliek gelegenheid had gegeven tot het spc len van roulette. Zij was in hooger beroer gekomen, omdat zij ontkende, dat zij „aar het publiek" gelegenheid, tot dit spel gaf. „Het waren allemaal bekenden," zeide ze. De president van het gerechtshof hechtte aan die bewering weinig geloof. In café's werd telkenmale een afspraak gemaakt, waar men op een bepaalden avond zou sa men komen. Het was telkens ergens anders, kennelijk om het de politie moeilijk te ma ken de spelers te betrappen. Op 13 Juli 1938 was te Rijswijk echter een inval gedaan en er werden tal van speeltafel-ingrediënten in beslag genomen. De advocaat-generaal, jhr. mr. van Asch van Wijck vorderde op 29 Januari in hoo ger beroep bevestiging van het door de rechtbank gewezen vonnis. De uitspraak luidde gisteren bevestiging van het vonnis. Slooper gaat vrij uit. De afbraak van de St. Jacobskerk te Vlis- singeh was gegund aan den slooper J. B. van H. aldaar, doch met den pastoor was een afspraak gemaakt, dat het volledige toren uurwerk aan de parochie zou blijven. Na eenigen tijd kwam de pastoor evenwel tot de ontdekking dat de groote luiklok, die de heele en halve uren aankondigde, er niet meer bij was, hetgeen voor den geestelijke aanleiding was den slooper ter verantwoor ding te roepen. Deze deelde mede, dat hij de klok aan een opkooper in Middelburg had verkocht, daar deze éigens hem niet tot het uurwerk behoorde. De pastoor was het daar allerminst mee eens en zoo kwam er een rechtzaak van, die, zooals wij onlangs meld den, in eerste instantie voor den Middelburg- schen politierechter werd behandeld. De sloo per werd vervolgd wegens verduistering, maar de politierechter sprak hem vrij. De Officier van Justitie te Middelburg tee- kende hooger beroep aan en de zaak diende op 29 Januari voor 't Haagsche gerechtshof De advocaat-generaal vorderde een geld boete van f 100.subs. 50 dagen hechtenis. De uitspraak luidde gisteren bevestiging van het vrij sprekend vonnis. Groningsche vrouw van haar spaarduitjes beroofd. Onder verdenking van oplichting zijn te Groningen aangehouden de 45-jarige F. H. S. en zijn iets jongere broer E. H. S., bei den wonende te Groningen. De laatste, accountant van beroep, wordt tevens verdacht van verduistering van gel den, welke hem ter uitbetaling waren ver strekt door een echtpaar waarvan de man ziekelijk is. Deze menschen kwamen uit Drente naar Groningen en namen hun in trek bij F. H. S. De broers kwamen te we ten, dat de vrouw nog een paar spaarcent jes had en toen de mobilisatie kwam, kwa men zij met mooi klinkende verhalen dat er nu geld te verdienen was, omdat de prij zen zouden stijgen. Zij wisten de vrouw over te halen hun driehonderd gulden te leenen, waarvan zij in de winst zou dee len. De eerste transactie het koopen van een groote partij leder in Amsterdam, nys- fourneerde de vrouw nog meer ge d en van het door haar aan de broers geleende bedag, dat met elkaar meer dan gulden bedroeg, zag zij niets terug, broers zijn gistermorgen ter be schikking van den officier van Justitie ge steld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 8