„Gevaar van sleutelgeld dreigt" Chamberlain Het Derde Rijk in de greep van koude en oorlog zal Sumner Welles volledig inlichten Dr. C0LIJN naar Gcnèvc AKKERTJE f1 Taxi-tarieven hooger? Een monument voor Anthony Fokker Dr* Goebbels over neutraliteit Eerste Kamer Kóu gevat Tweede Kamerleden accoord met nieuwe Staatsleening Neem 'n Postvluchten op Indië Spoorwegpensioenen Allerwege schaarschie en moeilijkheden Ongerustheid over het tempo der woning voorziening. Onze be volking niet voldoende van lacht «evaar doordrongen? De Eerste Kamer is gisteren met de be- ffrootinR van Binnenlandsche Zaken begon- nen. De heer Reinalda (s.ddie het de bat inzette. Raf blijk van zijn onge- rustheid over het tempo der woning- voorzieninR. dat naar zijn opvattinR (fusdaniR is vertraaRd. dat althans voor arbeiderswoninRen het Revaar van sleutelReld. dat we twintiR jaren Releden kenden, weer voor de deur staat. Zijn conclusie was. dat het noR is te ver- Vlijden door het op ruime schaal verleenen van bijdraRen uit 's rijks kas in de exploi tatiekosten van volkswoninRen. Ten platte- lande moeten, aldus spr., velen RenoeRen nemen met woninRen. die zelfs aan de meest matiRe eischen niet voldoen. Ook de heer Bruincman (r.k.) zap weiniR perspectief meer voor den particulieren bouw van volkswoninRen, doch beval een reRelinR voor de hypotheekverschaffinR aan cm dezen bouw aan te moediRen. Luchtbescherming. Verder bepleitte deze spreker het houden van luchtlJeschcrminRsoefeninRen onder mi litaire leidinR. omdat in vele Remeenten het burRerlijk bestuur niet over de kennis en ervarinR beschikt, dia noodiR zijn om dergc- lijke oefeninRen met succes te doen ver- loopen. Ten opzichte van de Remeentcfinanciën is spr. vervuld van de Rrootste zorR en som berheid. Spr. hoopt, dat de minister niet te zeer zal vasthouden aan de platonische liefde voor de „zelfstandigheid" der kleine Remeenten. De heer Kropman (r.k.) wenschte oprui ming van krotwoninRen en meer steun van rijkswege voor de .volkswoningbouwerij en hield, ten aanzien van de bepaling der kost winnersvergoedingen, een pleidooi voor groo- tèrë zelfstandigheid van de plaatselijke be sturen. Spr.'s partijgenoot, de heer De Jong. acht particulieren volkswoningbouw in de tegen woordige omstandigheden alfcen dan *pnoge- lijk, wanneer regelingen voor de tweede hy potheek worden getroffen. 's Nachts te koud om naar den schuilkelder te gaan. De heer In 't Veld (s.d.)* sprekende over de luchtbescherming, zegt dat meer aandacht moet worden bfe- steed aati de zelfbescherming der be volking; deze moet vooral op de situatie binnenshuis zijn gericht. Schuilkelders zijn voor de meeste menschen niet te bereiken, vooral in den kouden nacht. Deze spr., alsook de volgende, de heer Heldring (lib.) dringen aan op meer centrale leiding bij de luchtbescherming. De bevol king is nog niet voldoende doordrongen van de gevaren. De nat.-soc. woordvoerder, de heer De Rij ke, wil maatregelen om de geheimhouding bij het stemmen te verzekeren. Een eenvou dig timmerman, aldus spr., kan den minis ter de oplossing van het stemhokjesprobleem wel brengen! Spr. gaat, volgens den voorzitter, in zijn debat buiten de agenda, waarop hij uit de schriftelijke stukken een passage wil voor lezen, om te bewijzen dat hij zich aan de orde houdt. De voorzitter vindt deze voorle zing echter niet noodig. De zitting wordt verdaagd. u MOET OOK MET DE INKOMENS REKENING WORDEN GEHOUDEN? Aan het verslag van de Tweede Kamer over het wetsontwerp tot het aangaan van een geldleening of -leeningen ten laste van het rijk ontleenen wij het volgende: Men kpn zjch algemeen in hoofdzaak, met ,99r het wëtsoittwerp vereeiilgèh. '1' 0 De mislukte vorige*- Alvorens nader op den inhoud van het ontwerp in te gaan, wilden verscheidene leden eenige opmerkingen maken over het mislukken van de vorige leening. Zij ga ven uiting aan hun ernstige teleurstelling daarover. Een deel dezer leden weet deze mislukking voornamelijk aan gebrek aan medewrking bij de groote particuliere be leggers. Anderen weerspraken deze opvat ting en gaven als hun oordeel te kennen, dat slechts één deel van de markt de re geering in den steek heeft gelaten, n.1. de institutioneele beleggers. Sommige leden stelden de vraag, of de regeering en de Nedcrlandsche Bank, die de regeering bij de uitgifte van leeningen des gevraagd behoort te steunen, wel al het mogelijke hebben gedaan om de vorige lee ning te doen slagen. In het bijzonder een intensieve propaganda hadden zij gemist. Was ook het contact tusschen de regcering en de verschillende instanties op de kapi taalmarkt, welke tot het slagen van de leening konden medewerken, wel voldoen de? f 300 millioen te weinig? Van verschillende zijdep werd er, mede in verband met de té verwach ten verdere stijging van den rente voet, op aangedrongen een hooger bedrag dan f 300.000.000 te leenen. Overigens meenden sommige leden op grond van de statistische gegevens omtrent de vermogensbelasting, dat de regeering zich vergist heeft in de berekening van de opbrengst der verplichte deelneming, voor zoover die berust op de vermogensaanslagen. Deze opbrengst zal veel hooger zijn dan 150 millioen. Sommige leden betwijfelden in verband met de weinig vaderlandslievende houding van vele beleggers bij de uitgifte van de vorige leening, of het wel juist gezien is den rentevoet Van de thans uit te geven vrijwil lige leening wederom op 4 pet. te stellen. Huns inziens ware het een goede correctie op de houding dezer beleggers, indien de rentevoet dadelijk op 3 pet werd gebracht. Andere leden konden zich met het uitge ven van de nieuwe leening tegen 4 pet ge heel vereenigen. Leeningen van provincie en ge meente. Van verschillende zijden werd er op gewezen, dat mede ten gevolge van de actie van het be leggings front de provinciën en gemeenten thans al leen tegen ongunstiger voorwaarden dan waarop het Rijk nu gaat leenen geld kunnen opnemen. Meent de re geering niet, zoo werd gevraagd, dat het op haar weg ligt' te bevorderen, dat ook de lagere publiekrechtelijke lichamen voor hun noodzakelijke uit gaven tegen redelijke voorwaarden kunnen leenen? De looptijd. Eenige leden waren van oo—1»-', dat het aanbeveling verdient ,""n. deze leening. al moge zij d=>n worden aangegaan voor dek king "u „normale" uitgaven, een 'korten looptijd te geven, 15 jaar achtten zij ook voor deze leening een juisten termijn. Wel is waar zouden de aflossingen daardoor ver hoogd worden, doch men zou dan tegen la gere rente kunnen leenen. Andere leden achtten een looptijd van 40 jaar, zooals de regeering voorstelt, juist Belasting betalen met obligaties. Van verschillende zijden werd er op aan gedrongen vast te loggen, of vrijstelling van belastingen al dan niet zal worden ver leend. Er is in dit geval, nu te voren vast-, staat tegen welke voorwaarden de leening zal worden uitgegeven, geen enkele reden de beslissing over het al dan niet vrijstellen aan den minister over te laten. Er werd krachtig op aangedrongen dat de aan de inschrijvers op de vorige leening verleende faciliteit, C oJ-sdaj^ij, *.bep^ld§0ibelastingen ihet huri stukken kunnen betaleni, voor'tiBze categorie van beleggers bshOuden blijft. Dat men hen thans over één kam wil scheren met de nieuwe beleggers, achtte men on billijk. Vele leden waren van Oordeel, dat de ge bruikelijke provisie van 3/8 pet. in dit geval aanmerkelijk te hoog is. Eenige leden zouden de bepaling opge nomen willen zien, dat de leening ,de eerste vijf jaren niet kan worden afgelost Eenige andere leden zouden dezen ter mijn liefst op 10 jaren gesteld willen zien. Vele andere leden zouden tégen een zoo danig conversieverbod ernstig bezwaar heb ben. De gedwongen leening. Verscheidene leden meenden, dat de rente van de gedwongen leening. lager gesteld kan worden dan 3 pet., nu immers een ieder het zelf in de hand heeft door inteekening op de vrijwillige leening te voorkomen, dat hij aangeslagen wordt. Van verschillende zijden vestigde men er de aandacht op, dat alleen rekening gehouden wordt met iemands vermogen en niet met het uit arbeid verkregen inkomen. Dit achtten vele leden niet juist.- Personen met een groot inkomen uit ar beid plegen een belangrijk deel daarvan te beleggen. Deelneming in de leening zal hun vaak gemakkelijker vallen dan anderen, die meer vermogen, doch minder inkomen be zitten. Men drong ervop'aan het desbetref fende artikel in dezen zin aan te vullen. Interview met den grijzen diplo maat. Gehoopt wordt op mede werking van niet-Volkenbonds leden aan den sociaal-economi- schen arbeid. Een vertegenwoordiger van het A.N.P heeft dr. Colijn geinterviewd over de resul taten van de internationale besprekingen welke gedurende de afgeloopen week in het Vredespaleis gehouden zijn. Dr. Colijn kon echter buiten het officieele perscommuniqué (dat wij reeds publiceerden) weinig mede- deelen. „Wèl heb ik geen bezwaar om U te vertellen", aldus onze oud-premier, dat ik mij over een dag of veertien naaF Genève zal begeven, o.a. om met den heer Avenol de voordracht samen te stellen voor de nieuw aan te wijzen leden der commissie, en eveneens om het programma van werkzaam heden te concretiseeren en het werk op gang te brengen. En heel veel meer kan ik u wer kelijk niet mededeelen". De lezer weet reeds, dat bovenbedoelde commissie sociale en economische vraag stukken zal bestudeeren. Oorspronkelijk zou zij uit 32 leden be staan. doch later besloot men niet alle 32 zetels terstond te doen bezetten. Dr. Colijn verklaarde thans, wat hiervan de bedoeling is. Er wordt nl gehoopt, dat ook niet-leden van den Volkenbond aan den arbeid sran het comité zullen willen meedoen. Maar dan moet men zoo besloot de grijze diplomaat het onderhoud uit den aard der zaak ook eenige stoelen onbezet latefi. teneinde de ge legenheid daartoe open te houden. Gevolg van de verhoogde benzine- belasting. De aangekondigde verhooging van de ben zinebelasting met circa anderhalve cent, wel ke reeds is ingegaan, heeft tengevolge ge had, dat Maandagavond 1.1. te Den Haag een spoedvergadering in het gebouw van den Bond voor Bedrijfsautoverkeer in Nederland B.B.N. is gehouden van de Haagsche huur auto- en blokbandondernemers, tezamen met de j^erkcommissie en de ondernemers in Rotterdam, georganiseerd in den B.B.N., wei- ka vergadering stond onder voorzitterschap van den heer A. J. Hagestein te Botterdam. De ingegane verhooging op de benzinebe lasting heeft tengevolge zoo werd betoogd dat de prijzen voor het vervoer per huur auto en blokbandtaxi herzien zullen moeten worden, daar de tegenwoordige tarieven niet meer houdbaar zullen zijn. Welke verhoo ging dit zat moeten worden, zal nog nader worden bezien. In Rotterdam is men voor prijsverhooging door een percentage-toeslag op den ritprijs, dat de meter aanwijst, in Den Haag evoelde men meer voor 'n verande ring van den taxameter. Men acht den toe stand voor het taxibedrijf ernstig, hoewel de mate van eventueel noodzakelijke verhoogin gen beperkt wordt door de vraag, in hoeverre stijging van den ritprijs der taxi's tot gevolg zal hebben, dat men andere vervoermiddelen gaat gebruiken. Mén beschouwe een vervoerverschuiving als het vermoedelijke gevolg van deze nieu we regceringsmaatrcgel en meende, dat het publiek de nadéclen hiervan zou ondervin den, door minder comfort en minder snel heid in vervoer. Comité gevormd. Op uitnoodiging van den burgemeester van Haarlem, dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, zijn een dezer dagen ten stadhui- ze aldaar een aantal personen bijeen geko men, teneinde overleg te plegen omtrent de van verschillende zijden naar voren geko men gedachte de nagedachtenis van onzen grooten landgenoot Fokker op blijvende wijze te huldigen. Er heeft zich ihans een comité gevormd, hetwelk de totstandkoming van een monu ment, Fokker waartlig, zal bevorderen en dat voor dit doel 'in ons land gelden bijeen ■wil «brengen!'V •Reeds werd besloten als plaats, waar dit monument zal verrijzen, de gemeente Haar lcm te kiezen, de stad waar Fokker zijn jeugdjaren heeft doorgebracht en zijn eerste stappen op de uitvindersloopbaan heeft ge zet. Het Comité-Fokker-monumcnit, waarvan de burgemeester van Haarlem 't voorzitter schap op ttlch heeft genomen, bestaat o.m. uit de heeren Ernst Crone, voorzitter van het -Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeedienst (Kweekschool voor de Zeevaart). J. W. G. van Hengel, comman dant van H.M. vliegkamp de Mok, A. Ples- man.f directeur der Koninklijke Luchtvaart- Maatschappij voor Nederland en Koloniën en tal van andere luchtvaartautoriteiten. De Paus stelt belang in de Ame- rikaansche stap. Chamberlain heeft in het Lagerhuis sprekende over de missie naar Euro pa van den onderstaatssecretaris van Buitenlandsche Zaken der Ver- eenigde Staten, Sumner Welles, ge zegd: „Ik behoef nauwelijks te zeggen dat de Britsche regeering harerzijds den vertegenwoordiger van den pre sident zal verwelkomen en hem vol ledig in vertrouwen zal nemen met het oogmerk den president er bij be hulpzaam te zijn zich een oordeel te vormen van den tegenwoordigen toe stand." Belangstelling van den Pans. Volgens over het algemeen welingelichte kringen op het Vaticaan heeft de Paus gis teren een boodschap doen toekomen aan de nuntii te Parijs en Berlijn en den apostoli- schen delegaat te Londen, waarin zij op dracht krijgen bevoegde kringen te polsen naar hun meening ten aanzien van het be zoek van Sumner Welles. De boodschap van den Paus drukt, volgens de U. P., voorts den vurigen wensch uit dat alle katholie ken zullen bidden voor den vrede, doch dat zij tegelijkertijd eiken openlijke wrijving zul len vermijden met de burgerlijke autoritei ten van het land, waarvan zij onderdanen zijn, over belangrijke beslissingen van vi taal nationaal belang. 9 Op de heenreis landde de Gier gis teravond te Alexandrië en de Peli kaan te Singapore; op de terugreis arriveerden de Nandoe en de Oehoe resp.te Rangoon en te Napels. Actie voor duurtetoeslag? De bond van Gepensionneerden bij de Ne- derlandsche Spoor- en tramwegen is te Utrecht in vergadering bijeengekomen. Het hoofdbestuur werd gemachtigd actie te voeren voor verbetering der positie van bepaalde groepen gepensionneerden, zooals de oud gepensionneerden en de invaliden met klein pensioen, zulks in verband met de stijging van de kosten van het levens onderhoud. Ten slotte werd het hoofdbe stuur gemachtigd een eventueele actie tot het verleenen van een duurtetoeslag aan de gepensionneerden in het algemeen te be vorderen. DE VERHOOGDE BENZINE BELASTING. Niet mokken achter het stuurrad! Maar de liefde moet van twee kanten komenl De K.N.A.C. schrijft, dat de nieuwe ben zinebelasting ten behoeve van het Leenings- fonds, aan de f 30 millioen, welke het motor- wegverkeer reeds jaarlijks naar den fis cus brengt, nog f 7y2 millioen toevoegt. Niet naar den grooten en ouderen spoor wegbroeder gaat men aldus de K.N.A.C. om steun als het land in financieelen nood is, noch naar de groote massa der wielrij ders. Het beroep zal beantwoord worden, al zul len daardoor helaas slachtoffers vallen. Doch niet gerechtvaardigden trots zal de motor rijtuighouder de motoriseering van ons le ger gadeslaan, die door hem betaald wordt, betaald moet worden, zij het ten koste van groote offers. Thans geen tijd om te mokken achter het stuurrad! Maar daar klopt iets niet! Kan in zulk een hoogst ernstigen tijd dan werkelijk dat reeds zoo overbelaste wegver keer door een pennestreek van de Regeering ook nog worden belast met millioenen ver slindende medische keuringen, voertuigkeu ringen, koplampenkeuring (1942). Waar blijft verder de door de K.N.A.C. zoo dikwijls gevraagde versoepeling van de mo torrijtuigenbelasting (kaarten op korteren termijn; het recht om enkele dagen langer op een oude en enkele dagen eerder op een nieuwe kaart te mogen rijden, enz.)? Waar blijft het ingrijpen van die Regeering in on- gewenschte gemeentelijke parkeerbelastin gen en onnoodige parkeerbelemmeringen (als het parkeeren bij nacht)? Waar blijft de zoo logische opheffing van de onnuttige provinciale legesgelden voor de rijbewijzen? Waar het duidelijke streven om de admi nistratieve beslommeringen van de Rijtijden-, wet niet te doen uitstrekken tot hen, voor wie zij oorspronkelijk nooit bedoeld kun nen zijn geweest? En kan die Regeering ten opzichte van dat wegverkeer, waarop zij zoo'n ernstig be roep doet, volstaan met de simpele mededee- ling, dat sneeuwruiming op de verkeerswe gen geen Staatstaak is? De liefde zal ook hier van twee kanten moeten komen. De openbare meenina der opa zijdigen mag zich niet uiten. Minister Goebbels heeft het woord gevoerd op een conferentie van 500 sprekers der N.S.D.A.P. In zijn rede zeide hij o.m. dat het niet mogelijk is, en zich niet laat vereenigen met het begrip neutraliteit, een on derscheid te construeeren tusschen openbare meening, een staatsmeer ning en Duitschland b.v. van staats wege de verzekering van neutrali teit te geven, doch tegelijkertijd aan de openbare meening iedere publicistische aanval tegen het Duit sche volk en zijn leiders te veroor loven. Goebbels keerde zich scherp tegen tj,e En. gelsche interpretatie van het begrip huma niteit, dat namelijk voor de oorlogvoering al datgene humaan zou zijn, waarin da Engelschen zich de meerderen voelden, ter. wijl het als inhumaan gekenmerkt wordt, wanneer Duitschland gebruik maakt van de wapens, waarin zijn kracht ligt. Da blokkade b.v. aldus spreker, most voot! humaan doorgaan, omdat de Engelschen de Rrootste vloot bezitten. Onmenschelijk daar entegen zou de vliegeraanval zijn, omdat onze luchtmacht vele malen de meerdere ia van de Engelsche. De wereld moet begrijpen, zoo vervolgde Goebbels, dat de tegenwoordige oorlog een principieele strijd is tusschen den Duitschen socialen staat en de Britsche plutocratie. Wat Frederik de Groote begonnen is en Bismarck voortgezet heeft, nadert thans zijn voltooiing. Het nationaal-socialisme heeft eenvoudig voor de keus gestaan, voor Hngeland te capitulceren en daarmede zijn historische taak op te geven of aan den aanval van Engeland het hoofd te bie bieden. De Berlijnsche corr. van het Hsbl. hangt een somber beeld op van de toestanden in het oorlogvoerend Duitschland, dat hevig lijdt onder de vinnige koude, welke ook mid den-Europa teistert. Als, de vinnige koude in Midden-Europa en met name in hét Duitsche Rijk zoo hard nekkig blijft en men neemt hier in her innering aan 1928-1929, algemeen aan dat vóór jie tweede week van Maart ook dit- maal -de vorst hier geen afscheid zal ne men dan gaat het er. zegt hij, wat de toe standen in Duitschland betreft, nog al som ber uitzien. Nog weinige weken geleden verzekerden bevoegde instanties, zoowel als de kranten, <iat het gebrek aan steenkolen voor huis brand slechts een voorbijgaand verschijnsel zou blijken Heden verneem ik van vakkun dige zijde, dat tengevolge van het gebrek aan transportmiddelen in Berlijn alleen liefst 30 der centrale verwarmingen we gens gebrek aan kolen niet meer function- neert, wat ongeveer wil zeggen, dat naar ru we schatting één millioen menschen in niet of nauwelijks verwarmde huizen moeten wo nen (want natuurlijk is het gebrek aan brandstof voor ouderwetsche huizen met kachels zeker niet minder groot). De rekening voor eleetrischen stroom is in die gezinnen, welke zich nog een of- meer electrische kachels kunnen veroorloven, tot ht zes- en achtvoudige van het normale ge stegen. Hout om te stoken ontbreekt vrijwel geheel, en aangezien ook vele garages niet meer kunnen worden verwarmd zijn de te Berlijn nog rijdende auto's (ongeveer 20 van het totaaf) ten deele moeilijk of in het geheel niet in beweging te krijgen. -.7- Tallooze-gezinnen hokken in één enkele, nog slechts matig verwarm de kamer, tezamen, voor zoover men kachels en nog geen centrale ver warming heeft. In vele woningen is de temperatuur al sedert weken niet meer boven de 8 a 10 graden Cel sius te krijgen. De vermogenden zijn naar hotels en pensions ver huisd, zoodat te Berlijn nauwelijks meer een hotelkamer is te krijgen. Groenten, fruit en aardappelen zijn al lang niet meer in voldoende hoeveelheden op de markt, veel is door de vorst bedorven. Daar entegen is er brood in overvloed, zoodat zelfs wordt overwogen de rantsoeneering van brood in te trekken, aangezien zich het psy chologisch interessante verschijnsel voordoet, dat de menschen, die de hun verstrekte bons' voor brood niet ten deele ongebruikt willen laten, meer brood koopen dan vóór de rant- soeneering en ook meer dan waaraan zij be hoefte hebben, zoodat zij dus bij een even tueele opheffing niet minder dan thans zou den blijken uit te komen. De ontwrichting van het verkeer heeft langzamerhand een catastro faal karakter aangenomen. Nog slechts weinige treinen met nor male tijden vergeleken loopen er in het Duitsche Rijk en die nog rij den komen één a drie uur te laat aan. Onderweg een plaats vinden, al is het maar een staanplaats, moet als een bijzonder geluk worden be schouwd. De treinen worden op het station van vertrek reeds bestormd, waarbij zich natuurlijk vaak minder aangename tafereelen afspelen. Het is regel en geen uitzondering, dat men zes tot tien uren staande in de gangen der treinen de reis moet af leggen, waarbij vaak nog alle ver warming ontbreekt. Zeer ontevreden is men ook over den toe stand der verkeerswegen. De meeste straten in de steden en zeker de landwegen zijn na genoeg niet van sneeuw gezuiverd en bevin den zich op het oogenblik, daar telkens nieu we sneeuw valt en de oude reeds lang tot staalhard ijs is geperst, in een steeds ge vaarlijker toestand. Men begint in Duitschland nu langzamer hand te merken, wat het onder zulke om standigheden beteekent, bovendien nog oor log te moeten voeren, en het is geen wonder, dat men zich gaat afvragen, wat de bevol king te wachten staat, als straks de fronten in beweging zouden komen en de fabrieken en werkplaatsen zich tegen het enorme ver bruik van levensmiddelen, munitie, trans portmiddelen enz. van de weermacht opge wassen zullen moeten toonen. Nu reeds zijn zeer vele gebruiksvoorwerpen niet of nauwelijks meer te krijgen en ont- breetk het aan handwerkslieden om onver mijdelijke reparaties in de huishouding uit te voeren. Alles is geordend en dagelijks komen er nieuwe beperkingen bij. Men kan zonder bon van de oevrheid zijn auto niet meer laten herstellen, vele gebruiksvoor werpen niet meer aanschaffen. Op een werkman, die een kleine reparatie in de keuken of aan het electrische licht zal uit voeren, moet men drie tot vier weken wach ten en dan blijkt nog vaak, dat hem het materiaal ontbreekt om de reparatie tot een goed einde te brengen. De horlogema ker heeft geen personeel meer om aan huis herstellingen uit te voeren. Ziin zware klokken, die nipt kunnen worden vervoerd, kapot, dan blijven zij tot na den oorlog thuis stilstaan. Breken kleine gloeilampjes van matglas die als vele andere dingen als „luxe" woi* den beschouwd en niet meer worden aanga- maakt), dan moet men het verder er maaf zonder doen. Zoo is het ook met porseleinen knoppen aan kranen van waschtafels enz. Daarbij is men er zich van bewust, dat mien nog pas aan het begin der ongemak ken staat. Als het straks noodig mocht woiden de zeer talrijke verloven in te trek ken, zal het gedeelte der bevolking, dat thuis moet blijven, pas gaan bemerken, wat het zeggen wil, dat ook de meeste nu nog niet gemobiliseerde handwerkslieden hun zaken sluiten en naar het front verhuizen. Zonder eenigen twijfel bezit het Duitsche volk een groot talent voor organisatie, maar toch onder vindt men, dat de oorlog tot een Ontwrichting van het geheele leven leidt (de met den dag toenemende zuner financieele en economische zorgen blijven buiten beschouwing) die het Duitsche Rijk reeds tegen net einde van het eerste halve jaar voor ten deele onverwachte moei lijkheden plaatst, welke blijkbaar niet alle kunnen worden overwonnen*. Vraagt men intusschen den gemiddelden puitscher op het oogenblik, welke zorg lem voorloopig het meest drukt, dan is. al dus eindigt de corr., het antwoord: „Dat ik mijn geliefden kop koffie niet meer kan drinken!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2