Indië en het slagkruiser-plan Rein m lüiit&t dan lüit Instemming bij alle voor aanslaande personen Bijeenkomst van de Marine-vereeniging te Soerabaja Een afwijkende meening van een Inheemsch blad Uit het visscherijbedrijf Het groote Rialto- raadsel Raadt U ook mee? Boottreinen Holland-Genua Dirksz-admiraal De verbinding met Texel Nieuws van de H. A.V. YlLeuwJ uit Wito Visscherij Een advertentie in de Heldersche Courant Vlissingen ongunstig gelegen voor den bouw van groote oorlogs schepen Een protest uit ae Schelde- stad tegen het Handelsblad artikel HeAJk en Zenduig, Tijdschriften Aneta meldt uit Batavia, dat het Nieuws van den Dag nog verscheidene personen ge vraagd heeft naar hun meening over het slagkruiser-plan. De heer Thamrin, lid van den Volksraad en leider van de nationalistische fractie, achtte het vanzelfsprekend, dat de regeering de defensie thans op eigen kracht baseert, daar de collectieve veiligheid verloren is ge gaan. Hij meent, dat de inheemsche bevol king bij de defensie behoort te worden inge schakeld. Nederlandsch-Indië, zoo meende de heer Thamrin verder, kan financieel niet meer dragen dan tot nu het geval is. Over de financieele draagkracht van Nederland kon hg geen oordeel vellen. Jhr. de Villeneuve, voorzitter van den On- dernemersbond, juichte het besluit ten zeer ste toe. Over de financieele kwestie, zoo zeide hij. kon hij zich pas uitlaten, wanneer hij weet, wat de financieele consequenties zijn. De heer H. H. Kan, lid van dert Volksraad, meende dat de algemeene indruk van het plan goed is. Men moet echter niet te vroeg juichen, zoo zeide hij. Pas wanneer alles in kannen en kruiken is kan een eeresaluut worden gebracht aan dit kabinet. Voor hem lijdt het geen twijfel of Nederland is finan cieel krachtig genoeg, doch Nederlandsch- Indië leeft steeds aan den rand van tekorten. De heer Soeria Nata Atmadja, vertegen woordiger van den Regentenbond in den Volksraad, meende, dat de beste defensie nog niet goed genoeg is, doch dat hij niet voldoende deskundig is om zich in details over het plan uit te laten. De heer Roep, vertegenwoordiger van den P. E. B. in den Volksraad, verklaarde, dat de beslissing van de Nederlandsche regeering de volle instemming van zijn partij heeft. De financieele consequenties, zoo meende hij, moeten door Nederland en Nederlandsch-Indië tezamen worden gedragen. De heer Soangkoepon, lid van den Volks raad, gelooft niet, dat de voorgestelde drie slagkruisers voldoende zullen zijn, Indië heeft een sterkere weermacht noodig, zoo meende hij, en het is gewenscht, dat de inheemsche bevolking daarbij wordt ingeschakeld. Neder land zal wel moeten betalen, aldus de heer Soeangkoepon, want Nederlandsch-Indië kan slechts krachten aanbieden. De heer Moelia, plaatsvervangend fractie leider van de Christelijke Staatspartij in den Volksraad, was erover verwonderd, dat het zoolang heeft geduurd, alvorens de Neder landsche regeering dit besluit nam. Neder land en Nederlandsch-Indië kunnen zeker samen de lasten wel dragen, vooral omdat het aandeel van Nederlandsch-Indië pas over eenige jaren aan de beurt komt. Bovendien, zoo meende hg: het doel is het offer waard. De heer -Mussert, vertegenwoordiger van Europeesche B.B.-ambtenaren, juichte het plan toe, doch liet de technische waarde daarvan buiten beschouwing. Hij was ver heugd, dat nu een begin wordt gemaakt met het in weerbaren staat brengen van Neder- landsch-Indië, Nederland, aldus zijn opinie, moet en kan het alleen dragen: het is bij wijze van spreken het rijkste land ter wereld. Het Nieuws van den Dag constateert dan, dat het slagkruiserplan over de ge- heele linie wordt toegejuicht. Eveneens is men het er over eens, dat de financie ring geen beletsel mag zijn. Het blad legde aan allen, die hun mee ning gaven, ook nog de vraag voor of in het streven van Nederland, om zich onafhankelijk van derden tegen even- tueele buitenlandsche aggressie te verde digen, verandering mag worden gebracht door een aanbod tot eerbiediging van ons gebied. Hierop is algemeen, ontkennend geant woord, ook door alle Inheemsche fractie leiders in den Volksraad. Besprekingen over de beteekenis der slagkruisers Uit Soerabaja meldt Aneta, dat aldaar, Maandagavond een bijeenkomst van de Ma- rinevereeniging is gehouden in het Kunst kring-huis. Hierbij waren de gouverneur van Oost-Java, vele civiele en marine-autoriteiten en vertegenwoordigers uit de handelswereld aanwezig. De luitenant ter zee Bussemaker besprak de imperiale taak van de Koninklijke marine en het vraagstuk der vloot-versterking. Spr. kwam tot de conclusie, dat de bouw van slagkruisers van 26,000 ton urgent is en dat deze schepen hulp-organen zullen noodig heb ben voor vele tactische diensten. Hg toonde verder aan, hoe het huidige lichte materieel ten volle geschikt is om deze diensten te ver richten. Men is, zoo zeide spr., dus werkelijk in staat met het huidige lichte materieel, aangevuld met de slagkruisers, harmonische offensieve eskaders samen te stellen. De rede van den heer Bussemaker werd met een krachtig applaus beloond. Hierna zetten vele sprekers hun stand punt uiteen, waarbij zg het betoog van den inleider steunden en toelichtten. Zoo besprak schout-bij-nacht Stoeve het vraagsrtuk van de bemanning van slagkrui sers en kapitein ter zee Termijtelen deed eenige mededeelingen, waarbij hij uiteenzette dat rekening moet worden gehouden met de moielijkheid om in den kortst mogelijken tijd voldoende geschoold personeel ter beschik king te hebben. Verder besprak hij het over- en-weer dienen in Nederland en in Indië. Deze spreker meende, dat de proeven om de op leiding van het personeel in korten tijd te intensiveeren, de verwachtingen heeft over troffen, zoodat spreker ten aanzien van de personeelskwestie optimistisch is gestemd. Luitenant ter zee Van Waning besprak de noodzakelijkheid tot het vestigen van krach tige marine-bases, waarbij hg een pleidooi hield voor Soerabaja als hoofdbasis. Verder hield officier van administratie. Leyen, een oeconomisch betoog,waarin hij deed uit komen, dat een slagkruiser-vloot noodzakelijk is voor de bescherming van oeconomische rijksbelangen. Tenslotte dankte luitenant ter zee Busse maker de sprekers voor den gegeven steun. Kapitein ter zee Doorman sloot de bijeen komst met een woord van dank aan den in leider en de sprekers. In een artikel over de slagkruisers, stelt het, te Batavia verschijnende, inheemsche dagblad Pamandangan, aldus meldt Aneta. de vraag, of de bouw van drie slagkruisers winst of verlies beteekent. Het blad zegt dan: „Alvorens hoera te roepen, is het van belang te weten wie deze uitgaaf betaalt. Als „Indo nesië" die kosten moet betalen, dan zeggen wij: Wij zijn het er niet mee eens. Moeten Nederland en Indonesië beiden betalen, dan willen wij de verdeeling weten, ook voor de onderhoudskosten, waarbij dan Nederland ten minste 99.99 pet. behoort te betalen. Ten eerste gaat het hier om een Nederlandsch belang; ten tweede worden de kruisers in Ne derland gebouwd en geven daar werk en voorts komt er Hollandsch personeel op. Hieruit blijkt, aldus gaat het blad voort, dat het niet rechtvaardig is dat „Indonesië" moet mee-betalen. Afgezien van de financieele kwestie is daar, zoo wordt verder betoogt, nog de vraag wat voor nut de drie slagkruisers voor „Indonesië" hebben. „Wij vragen dit, omdat het reeds is geble ken, dat Japan dezen maatregel niet met wel gevallen beschouwt en zich verbaasd over het Nederlandsche plan, om niet alleen drie slag kruisers te bouwen, doch bovendien om de haven van Soerabaja te versterken. In gewone taal liet Tokio weten, dat het zich er over verbaast en het stelt de vraag of Nederland Japan niet vertrouwt. Met andere woorden.: de versterking van de haven van Soerabaja en het besluit om de drie slagkruisers te bouwen, brengt ongenoegen tusschen Japan en Nederland en daar zal straks „Indonesië" ook geen plezier van be leven". worden Uw tanden Indien U poetst met In tuben van 60, 40 en 25 ct. en doozen van 20 ct. Men schrijft uit IJmuiden: Maandag is de stoomtreiler Condor IJM 72 van de Scheespexploitatie Mij. De Marezaten ter visscherij uitgevaren. Kort na het uitbre ken van den oorlog zijn er van deze reederjj ook twee stoomtreilers van hetzelfde type, de z.g. kleine kustbooten, naar zee gegaan, doch deze moesten de visscherij staken, om dat van een deel van de bemanning ondes- kunuig was en er toen weinig goede matro zen waren te krijgen. Thans zal de reederij het dus weer probeeren. Er is nu wat meer animo om te varen en de omstandigheden zijn niet ongunstig. Het is vastentijd en deze tijd is dit jaar zeer vroeg. In dezen tijd is er steeds veel vraag naar visch en de vorige weck besomde een Katwgker logger na een reis van 12 dagen bijna 4000. De stoomtrei lers, die met Kerstmis en in Januari waren binnengebleven, zijn nu alle naar zee, alleen een paar Rotterdamsche motortreilers zijn nog binnengebleven. Men verwacht, dat er ook weer Katwgker loggers in de vaart zul len komen, al houdt het barre winterweer zeker nog vele visschers tegen. De heer Van Twisk heeft een raadsel op gegeven. Een raadsel, naar de oplossing waarvan iedere Nleuwedieper mee kan raden en waar bg den gelukkigen oplosser een half jaar gra tis Rialto-bezoek in het vooruitzicht gesteld wordt. Zooal8 reeds door ons gemeld werd. vindt op Donderdag, 22 Februari a.s. in het Rialto- theater de voorstelling plaats, waarvan de algeheele baten (dus ook de opbrengst van de plaatsbeespreking) ten goede komen aan het Roode Kruis. Als prijzen der plaatsen heeft men genomen zaal 30, en balcon 40 cent. Uiterst lage entréebedragen dus, die een tot de nok gevuld Rialto-theater waarborgen. Kaartverkoop en plaatsbespreking vangen hedenavond aan. Van 8.30 uur tot 9.30 uur kan men zich aan de kassa vervoegen. Wg raden een ieder zich zoo snel mogelijk van plaats bewijzen te voorzien, aangezien het niet uit gesloten te achten is dat het zal stormloopen. En thans... het raadsel. Er wordt niet bekendgemaakt welke film er dienen avond gedraaid zal worden. Dit blijft geheim tot op het moment dat de film gaat loopen. Niemand weet het: noch het per soneel van het theater, noch de cassière, noch iemand anders. Alleen de heer Van Twisk kent de film en die houdt gegarandeerd zijn mond tot het moment, waarop het mysterie ont sluierd wordt. Een wonderljjk idee. Een theaterdirec teur die z|jn programma niet aankondigt. Loopt men dus de kans een kat in de zak te koopen...? Wij meenen, dat niet veel Nieuwediepers aan deze mogelijkheid zul len denken. Integendeel, men kan er ver zekerd van z|jn dat de film Iets bijzonders is, en dat de heer Van Twisk, niemand zal teleurstellen. Daarvoor staat h|j borg. Het verloop van den wedstrijd is nu als volgt: ieder mededinger zendt de titel der film, onderteekend met zijn naam, in gesloten envelop aan het Rialto-theater voor Donderdag 22 Februari. De prijs wordt uitgereikt tijdens de voorstelling, zoodat de winnaar (winnares) aanwezig moet zijn. Is dat niet het geval, dan wordt de prijs niet verstrekt. B|j meerdere goede oplossingen wordt geloot en krijgen de afgevallenen een troostprijs. Hoe heet de film die dien avond vertoond wordt... Raadt U mee... 7 ONDERDAK VERLEEND. Liefdergk opgenomen werd een tweetal per sonen, die geen onderdak meer konden krijgen. De eene was een Texelaar, die met den laat- sten trein in Den Helder gearriveerd was en geen.kans zag meer een logement op den kop te tikken. Amsterdam, 13 Februari.^De N.V. Stoom vaart Maatschappij „Nederland" deelt mede, dat in aansluiting op het m.s. „Christiaan Huygens", hetwelk 21 Februari van Genua vertrekt, drie boottreinen zullen rijden, t.w.: Trein 1 op 19 Febr. te 12.14 van Den Haag (H.S.), 12.41 van Rotterdam (D.P.), 13.37 Roosendaal. Trein 2 op 19 Febr. te 15.24 van Den Haag (H.S.), 15.49 van Rotterdam (D.P.). 16.44 van Roosendaal. Trein 3 op 20 Febr. te 12.15 van Den Haag (H.S.), 12.41 van Rotterdam (D.P.), 13.37 van Roosendaal. De route gaat over België en Frankrijk naar Italië. Dat de Commissie „Tuindorp" voor O. en O der bezetting van Dirksz-Admiraal niet b|j de pakken blijft zitten, blijkt weer uit het navolgende: Werd ter gelegenheid van de jarige Prin ses Beatrix, op 31 Januari jJ. een cabaret avond georganiseerd tot genoegen der bezet ting, Dinsdagavond j.1. had de Commissie een schaakwedstrijd georganiseerd tusschen spelers van Dirksz-Admiraal en leden der Heldersche Schaakvereeniging „Schaakmat". Aan dezen wedstrijd werd deelgenomen met achttien borden, zoodat in de Cantine van D. A. een prettige strijdlustige sfeer heerschte. De Verg. „Schaakmat" kwam als overwin naar uit den strijd met dertien gewonnen par tijen, Dirksz-Admiraal won vijf partijen. Geen enkele partij werd remise gespeeld. De partg tusschen den luitenant Molenaar (D.A.) en den heer Cheret (Schaakmat) was bijzonder intressant en trok de aandacht van alle schaakliefhebbers. De partij werd gewon nen door den heer Cheret. Het was voor beide partijen een prettige wedstrijd, welke spoedig door een revanche match gevolgd zal worden. Donderdag 15 Februari a.s. vindt een dam wedstrijd plaats, tusschen leden van de „Hel dersche Damclub" en de bezetting van Dirksz- Admiraal. Maandag 26 Februari a.s. wordt de bezet ting een filmavond aangeboden, op dezen avond zullen verschillende cultureels en wetenschap pelijke films vertoond worden, welke zeker in den smaak van onze landsverdedigers zullen vallen. Vandaag en morgen vaart de Texelsche boot uit beide havens om 9 en om 11 uur. Zooals uit een advertentie elders in dit num mer blijkt, is er indoortrainlng van onze Held. Athl. Ver. hedenavond om 8.15 u. in de sport hal aan de Zuidstraat, inplaats van Donderdag en Vrijdag. OVERTREDING ARBEIDSWET. Een persoon werd verbaliseerd voor overtreden van de Arbeidswet. het NAAR ALKMAAR. Een persoon, die nog enkele dagen Alkmaar te goed had, werd op transport daarheen ge steld. BURGERLIJKE STAND .GEBOREN: Jacobje, d.v. J. Romkes en A. Hakvoort. Jacob, z.v. R. Bakker en J. Wakker. Gerardus, z.v. A. Brouwer en A. Metz. Mar- retje, d.v. P. Mazereeuw en J. ten Napel. OVERLEDEN: Pieter Brouwer, 71 jaar, echtgenoot van M. Nentjes. GETROUWD: Jan Plugers en Willemina van Houten. URK, 13 Februari 1940. Heden werd aan den Gemeentelijken Visch- afslag alhier aangevoerd: 85 pond schar, prgs 1013 ct„ 70 pond wijting, 910 ct„ en 60 pond schelvisch, 12 tot 15 ct., alles per pond. komt onder duizenden oogen Ook Uw advertentie Wij lezen in de „Vlissingsche Courant": De Rotterdamsche correspondent van het Algemeen Handelsblad schreef dezer dagen in zijn blad een artikel (door ons over genomen, Red. Held. Cour.), dat de preten tie heeft, maar eens even te willen beslis sen waar en door welke werven eventueel de op stapel te zetten slagkruisers zullen worden gebouwd. Er zou geen aanleiding zijn, hierop in te gaan, ware het niet, dat de schrijver zich bepaalt tot propaganda voor Rotterdam, maar kleineerend meent te moe ten schrijven over de beteekenis van de Vlis singsche werf. De hierbij gebruikte argumen ten zijn al heel weinig steekhoudend, zoodat het er dik boven op ligt, dat dit artikel met zekere bedoelingen werd geschreven. Herinneren wij er eerst even aan. dat in de eerste persberichten over de mogelijkheid van slagkruiser-bouw in ons land, drie wer ven werden genoemd: de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Ams.erdam, Wilton-Feyenoord in Rotterdam en de N.V. Kon. Mg. „De Schelde" te Vlissingen. Niettemin schrijft het Handelsblad leuk weg: „Men" gaat er van uit, dat hier (Rot terdam) twee slagkruisers van 27.000 ton zullen worden gebouwd, te weten één b|j de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en één bij Wilton-Feyenoord en dat de derde op stapel zal worden gezet bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam." Om dit eenigszins te verklaren, gaat hier de wonderlijke en volmaakt onjuiste bewe ring aan vooraf, dat toen de plannen voor de slagkruisers werden opgezet, alleen de twee genoemde Rotterdamsche werven hel lingen van voldoende afmetingen hadden voor den bouw van deze schepen. Hierop volgt: ..thans heeft ook de Nederlandsche Scheeps bouw Maatschappij te Amsterdam haar hel lingen gereed gemaakt voor dezen bouw". Hiermede wil het blad dus suggereeren, dat uitsluitend deze drie werven in staat z|jn, slagkruisers te bouwen. Maar weet het Handelsblad dan niet, dat in Vlissingen voor rekening van den Rotterdamsche Lloyd een mailschip van 21.000 ton op stapel staat; op een helling die vr|j zal komen vóór de kiel van een der slagkruisers kan worden gelegd? 25 Januari 1939 werd dit groote schip op stapel gezet. Deze helling is volkomen geschikt voor den bouw van een slag kruiser en komt hiertoe t|jdig beschik baar. Bovendien kon het het Handels blad toch bekend z|jn, dat In de jongste aandeelhoudersvergadering van „De Schelde" (27 April 1939) is medegedeeld, dat men zeker in staat is tot den bouw van zulk een oorlogsvaartuig. De voor zitter zei b|j deze gelegenheid o.m.: „men beschikt over een helling van voldoende grootte, terw|jl ook de verdere inrich ting van de werf van dien aard is, dat men zeker zulk een kruiser kan bouwen." Ondeskundige opmerkingen? Zelfs het Handelsblad voelt, dat het Vlis singen toch niet geheel kan uitschakelen en het schrijft: „Dat wil niet zeggen, dat hiermede de lgst der medewerkende scheepswerven is uitgeput. Aangenomen mag worden, dat de werf „De Schelde" te Vlissingen, die belangrijke op drachten voor machines voor de voortbewe ging van oorlogsschepen heeft uitgevoerd, ook nu in belangrijke mate zal medewerken voor allerlei technische onderdeelen. Uiterst merkwaardig is de stelling waar mee bewezen moet worden, dat de Vlissing sche werf minder gunstig ligt om er een groot oorlogsschip op stapel te zetten, n.l.: het door sluizen van de zee gescheiden zijn. Met even weinig bewijskracht zou men dit een voordeel kunnen noemen, daar sluizen nu eenmaal de mogelijkheid bieden onge- wenschte invloeden der elementen te beteu gelen. In scheepsbouwkringen weet men ech ter, dat het één even weinig zegt als het ander. Het doet er niets toe of er al dan niet sluizen zijn. Bovendien: is Amsterdam soms niet door sluizen van de zee geschei den? En wie zou willen beweren, dat de Amsterdamsche werven daarom voor den bouw van groote vaartuigen minder gunstig liggen De „kwestie" der sluizen. Omdat zelfs van de meest dwaze bewe ring wel eens iets blijft hangen, hebben wij ons de moeite getroost, eens na te gaan of de eventueel te bouwen slagkruisers door de groote Vlissingsche zeesluizen zullen kunnen passeeren. Welnu, z|j zullen zoowel onder de kiel als naast de boorden meters ruimte over houden De slagdrempeldiepte der groote sluizen bedraagt 7.30 m N.A.P.; het Kanaalf>eil is 0.90 m plus N.A.P., terwijl het water in ka naal en binnenhavens 1 meter kan worden opgestuwd. Al deze cijfers zijn aan den vei- ligen kant gehouden; men kan zoo noodig méér bereiken. Er blijkt uit, dat een schip met een diepgang van 9.20 meter de sluizen zonder eenig bezwaar kan passeeren. De slagkruisers zullen een diepgang krij gen, die de 7.50 meter zeker niet vee! te bo ven zal gaan; er blijft dus een zeer royale marge! De breedte der eventueel te bouwen slag kruisers zal de 30 meter niet overschrijden; de doorvaartwgdte der sluizen bedraagt 35 meter! Bovendien betreft het hier enkelvoudige sluizen, d.w.z. dat er dus geen schutkolk is. Dit beteekent, dat practisch schepen van on beperkte lengte deze sluizen kunnen passee ren. De Zeeuwsche werf geschikt en bereid. Uit het bovenstaande moge op afdoende wijze blijken, dat de Zeeuwsche werf in ieder opzicht geschikt en bereid is, een der slag kruisers te bouwen. Uit hetgeen eerder werd gepubliceerd, staat vast, dat het de bedoeling is Vlissingen b|j den bouw in te schakelen. Niet alleen de gemeente Vlissingen, maar een zeer belangrijk deel van Zeeland heeft er het grootste belang bij, dat dit voornemen wordt verwezenlijkt. Het bedrijf met zijn 3400 arbeiders en 350 ambtenaren geeft werk en inkomsten aan personeel uit vele deelen der provincie. Vlissingen was, is en wordt ln steeds toenemende mate een der grootste Neder landsche werven, geschikt voor het uit voeren van Marine-opdrachten als weinig andere. De slagkruiser, die hier gebouwd gaat worden, zal dit opnieuw bewijzen! WELDADIGHEIDSPOSTZEGELS IN INDIË. De verkoop der weldadigheidspostzegels in Nederlandsch-Oost-Indië is een groot succes geworden. De eerste oplage van 1.350.000 zegels was reeds in drie weken uitverkocht; van een tweede oplage werden er nog 600.000 verkocht. De officieele verkoop is 9 Januari stopgezet, doch het Sociaal Bureau voor Nederlandsch Indië heeft nog een grooten voorraad inge slagen om vóór 30 September eind van den geldigheidsduur te distribueeren. De netto opbrengst van den toeslag, die aan diaconieën, ziekenhuizen, opvoedingsgestichten o.a. van Pa Van der Steur te Magelang), sanatoria, militaire tehuizen enz. ten goede komt, be draagt ongeveer 1,8.000. DE GEREFORMEERDEN IN OEKRAÏNE. Ds. F. Dresselhuis, secretaris van het Comité voor Gereformeerd Oekraïne voorzitter prof. dr. F. W. Grosheide, penningmeester B. Mei- link te Zwolleschrijft ons het volgende: Zooals bekend, gelukte het reeds aan Ds. Demscheschyn, Hervormd (Gereformeerd) pre dikant in Rowno, (vroeger Poolsch Oekraïne, thans Russisch gebied) voor de Russische legers uit naar Warschau te vluchten. Dit is aan meerderen gelukt. Van ds. Zur., predikant te Kolomea (Galicië), kryg ik bericht, dat het hem met vrouw en kinderen is gelukt, met de Duitsche gemeente van Kolomea naar Duitsch- land uit te wijken. Natuurlijk zonder geld en goed.' Hij bevindt zich vooreerst in Saksen. Van ds. Szulka, die aan de Vrije Universiteit te Amsterdam studeerde, ontving ik bericht, dat ook hy met zijn jonge vrouw Lydia Mak in een Duitsch vluchtelingenkamp beland is. Hij schrijft: „Over de ervaringen in het Russische paradijs kan ik vooreerst niet schrijven. Ik hoop, dat de Nederlandsche Gereformeerde broeders ons in dezen zwaren tijd kunnen hel pen". Vijf Oekraïnsche predikanten en evangelis ten zoo schrijft Ds, Zur nog werden in Galicië gevangen genomen; één Ds. Barna door de bolsjewisten neergeschoten. Het Comité voor Gereformeerd Oekraïne tracht deze beproefde vluchtelingen te helpen, zooals het ook nog steeds de ondersteuning voortzet van de beide Oekraïnsche studenten, die in Nederland theologie studeeren. Ds. Kusiw, de vroegere leider van de Gereformeer de beweging onder de Oekraïners in Polen, be vindt zich thans in Noord-Amerika. Gaarne wil hij naar Europa terugkeeren om de leiding van een evangelisatiearbeid op zich te nemen on der de Oekrainers in Roemenië, Hongarije en de Poolsche gebieden van Duitschland. MATTHAUSS-PASSION. In Maart a.s. zal door het kerkkoor der Her steld Luthersche Gemeente te Amsterdam voor de derde maal een uitvoering worden gegeven van de Mathhaus-Passion, onder leiding van zijn dirigent Piet van Egmond. De bedoeling van deze uitvoeringen is de Matthaus-Passion te brengen in de sfeer, waar zij behoort, n.l. de kerk, en dit tegen een prijs die voor kleine beurzen geen bezwaar behoeft te zijn. Het heeft H. M. de Koningin behaagt dit streven door een gift te steunen. Ook van H.H.K.K.H.H. Prinses Juliana en Prins Bernhard mocht voor hetzelf de doel een gift worden ontvangen. EVANGELIE AAN DE RUSSEN. De correspondent van de Times in Finland bericht, dat de Finnen aan de Russische gevan genen bijbels in de Russische taal geven en andere klassieke Russische religieuze lectuur. „Wij willen dezen menschen de mogelijkheid schenken om dingen te lezen, die zij in hun land niet meer te zien krijgen". Zelfs zouden Finsche vliegers duizenden bijbels in de Russi sche taal boven Leningrad omlaag geworpen hebben. Dit laatste deelen wij echter onder het noodige voorbehoud mede. PROTESTANTEN IN SPANJE. De algemeene secretaris van de Evangelische Wereldalliantie H. M. Gooch heeft in de En- gelsche Times een artikel gepubliceerd over den toestand der Protestanten in Spanje, waarin hy zegt, dat alhoewel de regeering van generaal Franco de geloofsvrijheid aan de Protestanten in Spanje bij herhaling beloofd heeft, deze vrij heid tot op heden nog niet verwezenlijkt is. Van de 11,7 plaatsen van evangelische werk zaamheid is in 109 gevallen de vrijheid tot her vatting van den arbeid niet geschonken, wor den van de overige 38 er 33 geduld en is over 5 nog geen zekerheid verkregen. Bijzonder ont moedigend is het, dat de voortreffelijke evan gelische scholen alle gesloten werden, zelfs daar, waar de kerk open blijven mocht. Het Kind. Veertiendaags blad voor ouders en opvoeders. Nummer van 10 Februari. Uit gave van C. A. Spin Zn. N.V., N.Z. Voor burgwal 271, Amsterdam. Jan Vercammen schreef voor dit „Kind" een mooi gedicht, getiteld: „Het bedelmeisje met de harmonica". Mr. M. J. A. Molzer leverde een leerzame bijdrage, getiteld: „De school voor maatschappelijk werk te Amsterdam", terwijl S. J. Schaper-Beukema het heeft over het tekort aan beweging b|j schoolkinderen. Tal van andere, voor ouders en beroeps-pae- dagogen even leerzame als interessante bij dragen completeeren „Het Kind". Daarbij mo ge er nog eens speciaal de aandacht op geves tigd worden dat al deze artikelen en ontboe zemingen prima geïllustreerd werden. Een tijd schrift dat wij van harte aanbevelen, en waar van het zijn nut heeft indien men er eens een proefnummer van aanvraagt. Voorjaar sb oden. De lente in aantocht! Ja, het is nog koud, maar toch zijn de eerste voorjaarsboden er al. En één ervan is het Februari-nummer van Beyer's („Mode für Alle"). Het schattige blousje op de voorpagina brengt ons al direct in een zonige stemming, maar behalve zon houdt het voorjaar ook storm, regen en soms zelfs sneeuw voor ons in petto. Daarom dus doelmatige kleeding! En die is in dit num mer zeker te vinden. Practische mantels met capuchon en bijpassende rok en blouse, vlotte costuums, waarvan de combinatie van geruit en effen zeer smaakvol kan zijn. Schattige, °m u te malten hoedjes (de patronen staan op het raderblad!) Hetzelfde is b|j de japonnen terug te vin den: Vele vlotte modellen. Ook aan blouse en rok is volle aandacht besteed, terwijl de avondjaponnen en bruidsjurken evenmin op het apppèl ontbreken. i "jIudt'ne Ha"dwerken", de Hol- landsche bijlage van Beyer's „Mode für Alle", is ook dit keer weer buitengewoon goed ver zorgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6