Indië en het slagkruiser-plan
Rein m lüiit&t dan lüit
Instemming bij alle voor aanslaande personen
Bijeenkomst van de
Marine-vereeniging
te Soerabaja
Een afwijkende meening
van een Inheemsch blad
Uit het visscherijbedrijf
Het groote Rialto-
raadsel
Raadt U ook mee?
Boottreinen Holland-Genua
Dirksz-admiraal
De verbinding met Texel
Nieuws van de H. A.V.
YlLeuwJ uit Wito
Visscherij
Een advertentie
in de Heldersche Courant
Vlissingen ongunstig
gelegen voor den bouw
van groote oorlogs
schepen
Een protest uit ae Schelde-
stad tegen het Handelsblad
artikel
HeAJk en Zenduig,
Tijdschriften
Aneta meldt uit Batavia, dat het Nieuws
van den Dag nog verscheidene personen ge
vraagd heeft naar hun meening over het
slagkruiser-plan.
De heer Thamrin, lid van den Volksraad
en leider van de nationalistische fractie,
achtte het vanzelfsprekend, dat de regeering
de defensie thans op eigen kracht baseert,
daar de collectieve veiligheid verloren is ge
gaan. Hij meent, dat de inheemsche bevol
king bij de defensie behoort te worden inge
schakeld. Nederlandsch-Indië, zoo meende de
heer Thamrin verder, kan financieel niet
meer dragen dan tot nu het geval is. Over
de financieele draagkracht van Nederland
kon hg geen oordeel vellen.
Jhr. de Villeneuve, voorzitter van den On-
dernemersbond, juichte het besluit ten zeer
ste toe. Over de financieele kwestie, zoo zeide
hij. kon hij zich pas uitlaten, wanneer hij
weet, wat de financieele consequenties zijn.
De heer H. H. Kan, lid van dert Volksraad,
meende dat de algemeene indruk van het
plan goed is. Men moet echter niet te vroeg
juichen, zoo zeide hij. Pas wanneer alles in
kannen en kruiken is kan een eeresaluut
worden gebracht aan dit kabinet. Voor hem
lijdt het geen twijfel of Nederland is finan
cieel krachtig genoeg, doch Nederlandsch-
Indië leeft steeds aan den rand van tekorten.
De heer Soeria Nata Atmadja, vertegen
woordiger van den Regentenbond in den
Volksraad, meende, dat de beste defensie
nog niet goed genoeg is, doch dat hij niet
voldoende deskundig is om zich in details
over het plan uit te laten.
De heer Roep, vertegenwoordiger van den
P. E. B. in den Volksraad, verklaarde, dat
de beslissing van de Nederlandsche regeering
de volle instemming van zijn partij heeft. De
financieele consequenties, zoo meende hij,
moeten door Nederland en Nederlandsch-Indië
tezamen worden gedragen.
De heer Soangkoepon, lid van den Volks
raad, gelooft niet, dat de voorgestelde drie
slagkruisers voldoende zullen zijn, Indië heeft
een sterkere weermacht noodig, zoo meende
hij, en het is gewenscht, dat de inheemsche
bevolking daarbij wordt ingeschakeld. Neder
land zal wel moeten betalen, aldus de heer
Soeangkoepon, want Nederlandsch-Indië kan
slechts krachten aanbieden.
De heer Moelia, plaatsvervangend fractie
leider van de Christelijke Staatspartij in den
Volksraad, was erover verwonderd, dat het
zoolang heeft geduurd, alvorens de Neder
landsche regeering dit besluit nam. Neder
land en Nederlandsch-Indië kunnen zeker
samen de lasten wel dragen, vooral omdat
het aandeel van Nederlandsch-Indië pas over
eenige jaren aan de beurt komt. Bovendien,
zoo meende hg: het doel is het offer waard.
De heer -Mussert, vertegenwoordiger van
Europeesche B.B.-ambtenaren, juichte het
plan toe, doch liet de technische waarde
daarvan buiten beschouwing. Hij was ver
heugd, dat nu een begin wordt gemaakt met
het in weerbaren staat brengen van Neder-
landsch-Indië, Nederland, aldus zijn opinie,
moet en kan het alleen dragen: het is
bij wijze van spreken het rijkste land ter
wereld.
Het Nieuws van den Dag constateert
dan, dat het slagkruiserplan over de ge-
heele linie wordt toegejuicht. Eveneens
is men het er over eens, dat de financie
ring geen beletsel mag zijn.
Het blad legde aan allen, die hun mee
ning gaven, ook nog de vraag voor of in
het streven van Nederland, om zich
onafhankelijk van derden tegen even-
tueele buitenlandsche aggressie te verde
digen, verandering mag worden gebracht
door een aanbod tot eerbiediging van ons
gebied.
Hierop is algemeen, ontkennend geant
woord, ook door alle Inheemsche fractie
leiders in den Volksraad.
Besprekingen over de beteekenis
der slagkruisers
Uit Soerabaja meldt Aneta, dat aldaar,
Maandagavond een bijeenkomst van de Ma-
rinevereeniging is gehouden in het Kunst
kring-huis. Hierbij waren de gouverneur van
Oost-Java, vele civiele en marine-autoriteiten
en vertegenwoordigers uit de handelswereld
aanwezig.
De luitenant ter zee Bussemaker besprak
de imperiale taak van de Koninklijke marine
en het vraagstuk der vloot-versterking. Spr.
kwam tot de conclusie, dat de bouw van
slagkruisers van 26,000 ton urgent is en dat
deze schepen hulp-organen zullen noodig heb
ben voor vele tactische diensten. Hg toonde
verder aan, hoe het huidige lichte materieel
ten volle geschikt is om deze diensten te ver
richten. Men is, zoo zeide spr., dus werkelijk
in staat met het huidige lichte materieel,
aangevuld met de slagkruisers, harmonische
offensieve eskaders samen te stellen.
De rede van den heer Bussemaker werd
met een krachtig applaus beloond.
Hierna zetten vele sprekers hun stand
punt uiteen, waarbij zg het betoog van
den inleider steunden en toelichtten.
Zoo besprak schout-bij-nacht Stoeve het
vraagsrtuk van de bemanning van slagkrui
sers en kapitein ter zee Termijtelen deed
eenige mededeelingen, waarbij hij uiteenzette
dat rekening moet worden gehouden met de
moielijkheid om in den kortst mogelijken tijd
voldoende geschoold personeel ter beschik
king te hebben. Verder besprak hij het over-
en-weer dienen in Nederland en in Indië. Deze
spreker meende, dat de proeven om de op
leiding van het personeel in korten tijd te
intensiveeren, de verwachtingen heeft over
troffen, zoodat spreker ten aanzien van de
personeelskwestie optimistisch is gestemd.
Luitenant ter zee Van Waning besprak de
noodzakelijkheid tot het vestigen van krach
tige marine-bases, waarbij hg een pleidooi
hield voor Soerabaja als hoofdbasis. Verder
hield officier van administratie. Leyen, een
oeconomisch betoog,waarin hij deed uit
komen, dat een slagkruiser-vloot noodzakelijk
is voor de bescherming van oeconomische
rijksbelangen.
Tenslotte dankte luitenant ter zee Busse
maker de sprekers voor den gegeven steun.
Kapitein ter zee Doorman sloot de bijeen
komst met een woord van dank aan den in
leider en de sprekers.
In een artikel over de slagkruisers, stelt
het, te Batavia verschijnende, inheemsche
dagblad Pamandangan, aldus meldt Aneta.
de vraag, of de bouw van drie slagkruisers
winst of verlies beteekent. Het blad zegt dan:
„Alvorens hoera te roepen, is het van belang
te weten wie deze uitgaaf betaalt. Als „Indo
nesië" die kosten moet betalen, dan zeggen
wij: Wij zijn het er niet mee eens. Moeten
Nederland en Indonesië beiden betalen, dan
willen wij de verdeeling weten, ook voor de
onderhoudskosten, waarbij dan Nederland
ten minste 99.99 pet. behoort te betalen. Ten
eerste gaat het hier om een Nederlandsch
belang; ten tweede worden de kruisers in Ne
derland gebouwd en geven daar werk en
voorts komt er Hollandsch personeel op.
Hieruit blijkt, aldus gaat het blad voort,
dat het niet rechtvaardig is dat „Indonesië"
moet mee-betalen.
Afgezien van de financieele kwestie is
daar, zoo wordt verder betoogt, nog de vraag
wat voor nut de drie slagkruisers voor
„Indonesië" hebben.
„Wij vragen dit, omdat het reeds is geble
ken, dat Japan dezen maatregel niet met wel
gevallen beschouwt en zich verbaasd over het
Nederlandsche plan, om niet alleen drie slag
kruisers te bouwen, doch bovendien om de
haven van Soerabaja te versterken.
In gewone taal liet Tokio weten, dat het
zich er over verbaast en het stelt de vraag
of Nederland Japan niet vertrouwt. Met
andere woorden.: de versterking van de haven
van Soerabaja en het besluit om de drie
slagkruisers te bouwen, brengt ongenoegen
tusschen Japan en Nederland en daar zal
straks „Indonesië" ook geen plezier van be
leven".
worden Uw tanden
Indien U poetst met
In tuben van 60, 40 en 25 ct. en doozen van 20 ct.
Men schrijft uit IJmuiden:
Maandag is de stoomtreiler Condor IJM 72
van de Scheespexploitatie Mij. De Marezaten
ter visscherij uitgevaren. Kort na het uitbre
ken van den oorlog zijn er van deze reederjj
ook twee stoomtreilers van hetzelfde type,
de z.g. kleine kustbooten, naar zee gegaan,
doch deze moesten de visscherij staken, om
dat van een deel van de bemanning ondes-
kunuig was en er toen weinig goede matro
zen waren te krijgen. Thans zal de reederij
het dus weer probeeren. Er is nu wat meer
animo om te varen en de omstandigheden
zijn niet ongunstig. Het is vastentijd en deze
tijd is dit jaar zeer vroeg. In dezen tijd is er
steeds veel vraag naar visch en de vorige
weck besomde een Katwgker logger na een
reis van 12 dagen bijna 4000. De stoomtrei
lers, die met Kerstmis en in Januari waren
binnengebleven, zijn nu alle naar zee, alleen
een paar Rotterdamsche motortreilers zijn
nog binnengebleven. Men verwacht, dat er
ook weer Katwgker loggers in de vaart zul
len komen, al houdt het barre winterweer
zeker nog vele visschers tegen.
De heer Van Twisk heeft een raadsel op
gegeven.
Een raadsel, naar de oplossing waarvan
iedere Nleuwedieper mee kan raden en waar
bg den gelukkigen oplosser een half jaar gra
tis Rialto-bezoek in het vooruitzicht gesteld
wordt.
Zooal8 reeds door ons gemeld werd. vindt
op Donderdag, 22 Februari a.s. in het Rialto-
theater de voorstelling plaats, waarvan de
algeheele baten (dus ook de opbrengst van
de plaatsbeespreking) ten goede komen aan
het Roode Kruis. Als prijzen der plaatsen
heeft men genomen zaal 30, en balcon 40
cent. Uiterst lage entréebedragen dus, die een
tot de nok gevuld Rialto-theater waarborgen.
Kaartverkoop en plaatsbespreking vangen
hedenavond aan. Van 8.30 uur tot 9.30 uur kan
men zich aan de kassa vervoegen. Wg raden
een ieder zich zoo snel mogelijk van plaats
bewijzen te voorzien, aangezien het niet uit
gesloten te achten is dat het zal stormloopen.
En thans... het raadsel.
Er wordt niet bekendgemaakt welke
film er dienen avond gedraaid zal worden. Dit
blijft geheim tot op het moment dat de film
gaat loopen. Niemand weet het: noch het per
soneel van het theater, noch de cassière, noch
iemand anders. Alleen de heer Van Twisk kent
de film en die houdt gegarandeerd zijn mond
tot het moment, waarop het mysterie ont
sluierd wordt.
Een wonderljjk idee. Een theaterdirec
teur die z|jn programma niet aankondigt.
Loopt men dus de kans een kat in de zak
te koopen...? Wij meenen, dat niet veel
Nieuwediepers aan deze mogelijkheid zul
len denken. Integendeel, men kan er ver
zekerd van z|jn dat de film Iets bijzonders
is, en dat de heer Van Twisk, niemand zal
teleurstellen. Daarvoor staat h|j borg.
Het verloop van den wedstrijd is nu als
volgt: ieder mededinger zendt de titel der
film, onderteekend met zijn naam, in gesloten
envelop aan het Rialto-theater voor Donderdag
22 Februari. De prijs wordt uitgereikt tijdens
de voorstelling, zoodat de winnaar (winnares)
aanwezig moet zijn. Is dat niet het geval, dan
wordt de prijs niet verstrekt. B|j meerdere
goede oplossingen wordt geloot en krijgen de
afgevallenen een troostprijs.
Hoe heet de film die dien avond vertoond
wordt...
Raadt U mee... 7
ONDERDAK VERLEEND.
Liefdergk opgenomen werd een tweetal per
sonen, die geen onderdak meer konden krijgen.
De eene was een Texelaar, die met den laat-
sten trein in Den Helder gearriveerd was en
geen.kans zag meer een logement op den kop
te tikken.
Amsterdam, 13 Februari.^De N.V. Stoom
vaart Maatschappij „Nederland" deelt mede,
dat in aansluiting op het m.s. „Christiaan
Huygens", hetwelk 21 Februari van Genua
vertrekt, drie boottreinen zullen rijden, t.w.:
Trein 1 op 19 Febr. te 12.14 van Den Haag
(H.S.), 12.41 van Rotterdam (D.P.), 13.37
Roosendaal.
Trein 2 op 19 Febr. te 15.24 van Den Haag
(H.S.), 15.49 van Rotterdam (D.P.). 16.44
van Roosendaal.
Trein 3 op 20 Febr. te 12.15 van Den Haag
(H.S.), 12.41 van Rotterdam (D.P.), 13.37
van Roosendaal.
De route gaat over België en Frankrijk
naar Italië.
Dat de Commissie „Tuindorp" voor O. en O
der bezetting van Dirksz-Admiraal niet b|j
de pakken blijft zitten, blijkt weer uit het
navolgende:
Werd ter gelegenheid van de jarige Prin
ses Beatrix, op 31 Januari jJ. een cabaret
avond georganiseerd tot genoegen der bezet
ting, Dinsdagavond j.1. had de Commissie een
schaakwedstrijd georganiseerd tusschen spelers
van Dirksz-Admiraal en leden der Heldersche
Schaakvereeniging „Schaakmat".
Aan dezen wedstrijd werd deelgenomen met
achttien borden, zoodat in de Cantine van
D. A. een prettige strijdlustige sfeer heerschte.
De Verg. „Schaakmat" kwam als overwin
naar uit den strijd met dertien gewonnen par
tijen, Dirksz-Admiraal won vijf partijen. Geen
enkele partij werd remise gespeeld.
De partg tusschen den luitenant Molenaar
(D.A.) en den heer Cheret (Schaakmat) was
bijzonder intressant en trok de aandacht van
alle schaakliefhebbers. De partij werd gewon
nen door den heer Cheret.
Het was voor beide partijen een prettige
wedstrijd, welke spoedig door een revanche
match gevolgd zal worden.
Donderdag 15 Februari a.s. vindt een dam
wedstrijd plaats, tusschen leden van de „Hel
dersche Damclub" en de bezetting van Dirksz-
Admiraal.
Maandag 26 Februari a.s. wordt de bezet
ting een filmavond aangeboden, op dezen avond
zullen verschillende cultureels en wetenschap
pelijke films vertoond worden, welke zeker in
den smaak van onze landsverdedigers zullen
vallen.
Vandaag en morgen vaart de Texelsche boot
uit beide havens om 9 en om 11 uur.
Zooals uit een advertentie elders in dit num
mer blijkt, is er indoortrainlng van onze Held.
Athl. Ver. hedenavond om 8.15 u. in de sport
hal aan de Zuidstraat, inplaats van Donderdag
en Vrijdag.
OVERTREDING ARBEIDSWET.
Een persoon werd verbaliseerd voor
overtreden van de Arbeidswet.
het
NAAR ALKMAAR.
Een persoon, die nog enkele dagen Alkmaar
te goed had, werd op transport daarheen ge
steld.
BURGERLIJKE STAND
.GEBOREN: Jacobje, d.v. J. Romkes en A.
Hakvoort. Jacob, z.v. R. Bakker en J. Wakker.
Gerardus, z.v. A. Brouwer en A. Metz. Mar-
retje, d.v. P. Mazereeuw en J. ten Napel.
OVERLEDEN: Pieter Brouwer, 71 jaar,
echtgenoot van M. Nentjes.
GETROUWD: Jan Plugers en Willemina
van Houten.
URK, 13 Februari 1940.
Heden werd aan den Gemeentelijken Visch-
afslag alhier aangevoerd:
85 pond schar, prgs 1013 ct„ 70 pond
wijting, 910 ct„ en 60 pond schelvisch, 12
tot 15 ct., alles per pond.
komt onder duizenden oogen
Ook Uw advertentie
Wij lezen in de „Vlissingsche Courant":
De Rotterdamsche correspondent van het
Algemeen Handelsblad schreef dezer dagen
in zijn blad een artikel (door ons over
genomen, Red. Held. Cour.), dat de preten
tie heeft, maar eens even te willen beslis
sen waar en door welke werven eventueel
de op stapel te zetten slagkruisers zullen
worden gebouwd. Er zou geen aanleiding zijn,
hierop in te gaan, ware het niet, dat de
schrijver zich bepaalt tot propaganda voor
Rotterdam, maar kleineerend meent te moe
ten schrijven over de beteekenis van de Vlis
singsche werf. De hierbij gebruikte argumen
ten zijn al heel weinig steekhoudend, zoodat
het er dik boven op ligt, dat dit artikel met
zekere bedoelingen werd geschreven.
Herinneren wij er eerst even aan. dat in
de eerste persberichten over de mogelijkheid
van slagkruiser-bouw in ons land, drie wer
ven werden genoemd: de Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij te Ams.erdam,
Wilton-Feyenoord in Rotterdam en de N.V.
Kon. Mg. „De Schelde" te Vlissingen.
Niettemin schrijft het Handelsblad leuk
weg: „Men" gaat er van uit, dat hier (Rot
terdam) twee slagkruisers van 27.000 ton
zullen worden gebouwd, te weten één b|j de
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en
één bij Wilton-Feyenoord en dat de derde op
stapel zal worden gezet bij de Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam."
Om dit eenigszins te verklaren, gaat hier
de wonderlijke en volmaakt onjuiste bewe
ring aan vooraf, dat toen de plannen voor
de slagkruisers werden opgezet, alleen de
twee genoemde Rotterdamsche werven hel
lingen van voldoende afmetingen hadden voor
den bouw van deze schepen. Hierop volgt:
..thans heeft ook de Nederlandsche Scheeps
bouw Maatschappij te Amsterdam haar hel
lingen gereed gemaakt voor dezen bouw".
Hiermede wil het blad dus suggereeren, dat
uitsluitend deze drie werven in staat z|jn,
slagkruisers te bouwen.
Maar weet het Handelsblad dan niet,
dat in Vlissingen voor rekening van den
Rotterdamsche Lloyd een mailschip van
21.000 ton op stapel staat; op een helling
die vr|j zal komen vóór de kiel van een
der slagkruisers kan worden gelegd? 25
Januari 1939 werd dit groote schip op
stapel gezet. Deze helling is volkomen
geschikt voor den bouw van een slag
kruiser en komt hiertoe t|jdig beschik
baar. Bovendien kon het het Handels
blad toch bekend z|jn, dat In de jongste
aandeelhoudersvergadering van „De
Schelde" (27 April 1939) is medegedeeld,
dat men zeker in staat is tot den bouw
van zulk een oorlogsvaartuig. De voor
zitter zei b|j deze gelegenheid o.m.: „men
beschikt over een helling van voldoende
grootte, terw|jl ook de verdere inrich
ting van de werf van dien aard is, dat
men zeker zulk een kruiser kan bouwen."
Ondeskundige opmerkingen?
Zelfs het Handelsblad voelt, dat het Vlis
singen toch niet geheel kan uitschakelen en
het schrijft:
„Dat wil niet zeggen, dat hiermede de lgst
der medewerkende scheepswerven is uitgeput.
Aangenomen mag worden, dat de werf „De
Schelde" te Vlissingen, die belangrijke op
drachten voor machines voor de voortbewe
ging van oorlogsschepen heeft uitgevoerd,
ook nu in belangrijke mate zal medewerken
voor allerlei technische onderdeelen.
Uiterst merkwaardig is de stelling waar
mee bewezen moet worden, dat de Vlissing
sche werf minder gunstig ligt om er een
groot oorlogsschip op stapel te zetten, n.l.:
het door sluizen van de zee gescheiden zijn.
Met even weinig bewijskracht zou men dit
een voordeel kunnen noemen, daar sluizen
nu eenmaal de mogelijkheid bieden onge-
wenschte invloeden der elementen te beteu
gelen. In scheepsbouwkringen weet men ech
ter, dat het één even weinig zegt als het
ander. Het doet er niets toe of er al dan
niet sluizen zijn. Bovendien: is Amsterdam
soms niet door sluizen van de zee geschei
den? En wie zou willen beweren, dat de
Amsterdamsche werven daarom voor den
bouw van groote vaartuigen minder gunstig
liggen
De „kwestie" der sluizen.
Omdat zelfs van de meest dwaze bewe
ring wel eens iets blijft hangen, hebben wij
ons de moeite getroost, eens na te gaan of
de eventueel te bouwen slagkruisers door de
groote Vlissingsche zeesluizen zullen kunnen
passeeren. Welnu, z|j zullen zoowel onder de
kiel als naast de boorden meters ruimte over
houden
De slagdrempeldiepte der groote sluizen
bedraagt 7.30 m N.A.P.; het Kanaalf>eil is
0.90 m plus N.A.P., terwijl het water in ka
naal en binnenhavens 1 meter kan worden
opgestuwd. Al deze cijfers zijn aan den vei-
ligen kant gehouden; men kan zoo noodig
méér bereiken. Er blijkt uit, dat een schip
met een diepgang van 9.20 meter de sluizen
zonder eenig bezwaar kan passeeren.
De slagkruisers zullen een diepgang krij
gen, die de 7.50 meter zeker niet vee! te bo
ven zal gaan; er blijft dus een zeer royale
marge!
De breedte der eventueel te bouwen slag
kruisers zal de 30 meter niet overschrijden;
de doorvaartwgdte der sluizen bedraagt 35
meter!
Bovendien betreft het hier enkelvoudige
sluizen, d.w.z. dat er dus geen schutkolk is.
Dit beteekent, dat practisch schepen van on
beperkte lengte deze sluizen kunnen passee
ren.
De Zeeuwsche werf geschikt en
bereid.
Uit het bovenstaande moge op afdoende
wijze blijken, dat de Zeeuwsche werf in ieder
opzicht geschikt en bereid is, een der slag
kruisers te bouwen. Uit hetgeen eerder werd
gepubliceerd, staat vast, dat het de bedoeling
is Vlissingen b|j den bouw in te schakelen.
Niet alleen de gemeente Vlissingen, maar een
zeer belangrijk deel van Zeeland heeft er
het grootste belang bij, dat dit voornemen
wordt verwezenlijkt. Het bedrijf met zijn 3400
arbeiders en 350 ambtenaren geeft werk en
inkomsten aan personeel uit vele deelen der
provincie.
Vlissingen was, is en wordt ln steeds
toenemende mate een der grootste Neder
landsche werven, geschikt voor het uit
voeren van Marine-opdrachten als weinig
andere. De slagkruiser, die hier gebouwd
gaat worden, zal dit opnieuw bewijzen!
WELDADIGHEIDSPOSTZEGELS
IN INDIË.
De verkoop der weldadigheidspostzegels in
Nederlandsch-Oost-Indië is een groot succes
geworden. De eerste oplage van 1.350.000 zegels
was reeds in drie weken uitverkocht; van een
tweede oplage werden er nog 600.000 verkocht.
De officieele verkoop is 9 Januari stopgezet,
doch het Sociaal Bureau voor Nederlandsch
Indië heeft nog een grooten voorraad inge
slagen om vóór 30 September eind van den
geldigheidsduur te distribueeren. De netto
opbrengst van den toeslag, die aan diaconieën,
ziekenhuizen, opvoedingsgestichten o.a. van
Pa Van der Steur te Magelang), sanatoria,
militaire tehuizen enz. ten goede komt, be
draagt ongeveer 1,8.000.
DE GEREFORMEERDEN IN OEKRAÏNE.
Ds. F. Dresselhuis, secretaris van het Comité
voor Gereformeerd Oekraïne voorzitter prof.
dr. F. W. Grosheide, penningmeester B. Mei-
link te Zwolleschrijft ons het volgende:
Zooals bekend, gelukte het reeds aan Ds.
Demscheschyn, Hervormd (Gereformeerd) pre
dikant in Rowno, (vroeger Poolsch Oekraïne,
thans Russisch gebied) voor de Russische
legers uit naar Warschau te vluchten. Dit is
aan meerderen gelukt. Van ds. Zur., predikant
te Kolomea (Galicië), kryg ik bericht, dat het
hem met vrouw en kinderen is gelukt, met de
Duitsche gemeente van Kolomea naar Duitsch-
land uit te wijken. Natuurlijk zonder geld en
goed.' Hij bevindt zich vooreerst in Saksen.
Van ds. Szulka, die aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam studeerde, ontving ik bericht,
dat ook hy met zijn jonge vrouw Lydia Mak in
een Duitsch vluchtelingenkamp beland is. Hij
schrijft: „Over de ervaringen in het Russische
paradijs kan ik vooreerst niet schrijven. Ik
hoop, dat de Nederlandsche Gereformeerde
broeders ons in dezen zwaren tijd kunnen hel
pen".
Vijf Oekraïnsche predikanten en evangelis
ten zoo schrijft Ds, Zur nog werden in
Galicië gevangen genomen; één Ds. Barna
door de bolsjewisten neergeschoten.
Het Comité voor Gereformeerd Oekraïne
tracht deze beproefde vluchtelingen te helpen,
zooals het ook nog steeds de ondersteuning
voortzet van de beide Oekraïnsche studenten,
die in Nederland theologie studeeren. Ds.
Kusiw, de vroegere leider van de Gereformeer
de beweging onder de Oekraïners in Polen, be
vindt zich thans in Noord-Amerika. Gaarne wil
hij naar Europa terugkeeren om de leiding van
een evangelisatiearbeid op zich te nemen on
der de Oekrainers in Roemenië, Hongarije en de
Poolsche gebieden van Duitschland.
MATTHAUSS-PASSION.
In Maart a.s. zal door het kerkkoor der Her
steld Luthersche Gemeente te Amsterdam voor
de derde maal een uitvoering worden gegeven
van de Mathhaus-Passion, onder leiding van
zijn dirigent Piet van Egmond. De bedoeling
van deze uitvoeringen is de Matthaus-Passion
te brengen in de sfeer, waar zij behoort, n.l. de
kerk, en dit tegen een prijs die voor kleine
beurzen geen bezwaar behoeft te zijn. Het heeft
H. M. de Koningin behaagt dit streven door een
gift te steunen. Ook van H.H.K.K.H.H. Prinses
Juliana en Prins Bernhard mocht voor hetzelf
de doel een gift worden ontvangen.
EVANGELIE AAN DE RUSSEN.
De correspondent van de Times in Finland
bericht, dat de Finnen aan de Russische gevan
genen bijbels in de Russische taal geven en
andere klassieke Russische religieuze lectuur.
„Wij willen dezen menschen de mogelijkheid
schenken om dingen te lezen, die zij in hun
land niet meer te zien krijgen". Zelfs zouden
Finsche vliegers duizenden bijbels in de Russi
sche taal boven Leningrad omlaag geworpen
hebben. Dit laatste deelen wij echter onder het
noodige voorbehoud mede.
PROTESTANTEN IN SPANJE.
De algemeene secretaris van de Evangelische
Wereldalliantie H. M. Gooch heeft in de En-
gelsche Times een artikel gepubliceerd over den
toestand der Protestanten in Spanje, waarin hy
zegt, dat alhoewel de regeering van generaal
Franco de geloofsvrijheid aan de Protestanten
in Spanje bij herhaling beloofd heeft, deze vrij
heid tot op heden nog niet verwezenlijkt is.
Van de 11,7 plaatsen van evangelische werk
zaamheid is in 109 gevallen de vrijheid tot her
vatting van den arbeid niet geschonken, wor
den van de overige 38 er 33 geduld en is over
5 nog geen zekerheid verkregen. Bijzonder ont
moedigend is het, dat de voortreffelijke evan
gelische scholen alle gesloten werden, zelfs
daar, waar de kerk open blijven mocht.
Het Kind. Veertiendaags blad voor ouders
en opvoeders. Nummer van 10 Februari. Uit
gave van C. A. Spin Zn. N.V., N.Z. Voor
burgwal 271, Amsterdam.
Jan Vercammen schreef voor dit „Kind" een
mooi gedicht, getiteld: „Het bedelmeisje met
de harmonica". Mr. M. J. A. Molzer leverde
een leerzame bijdrage, getiteld: „De school
voor maatschappelijk werk te Amsterdam",
terwijl S. J. Schaper-Beukema het heeft over
het tekort aan beweging b|j schoolkinderen.
Tal van andere, voor ouders en beroeps-pae-
dagogen even leerzame als interessante bij
dragen completeeren „Het Kind". Daarbij mo
ge er nog eens speciaal de aandacht op geves
tigd worden dat al deze artikelen en ontboe
zemingen prima geïllustreerd werden. Een tijd
schrift dat wij van harte aanbevelen, en waar
van het zijn nut heeft indien men er eens een
proefnummer van aanvraagt.
Voorjaar sb oden.
De lente in aantocht! Ja, het is nog koud,
maar toch zijn de eerste voorjaarsboden er
al. En één ervan is het Februari-nummer van
Beyer's („Mode für Alle"). Het schattige
blousje op de voorpagina brengt ons al direct
in een zonige stemming, maar behalve zon
houdt het voorjaar ook storm, regen en soms
zelfs sneeuw voor ons in petto. Daarom dus
doelmatige kleeding! En die is in dit num
mer zeker te vinden. Practische mantels met
capuchon en bijpassende rok en blouse, vlotte
costuums, waarvan de combinatie van geruit
en effen zeer smaakvol kan zijn. Schattige,
°m u te malten hoedjes (de patronen staan
op het raderblad!)
Hetzelfde is b|j de japonnen terug te vin
den: Vele vlotte modellen. Ook aan blouse en
rok is volle aandacht besteed, terwijl de
avondjaponnen en bruidsjurken evenmin op
het apppèl ontbreken.
i "jIudt'ne Ha"dwerken", de Hol-
landsche bijlage van Beyer's „Mode für Alle",
is ook dit keer weer buitengewoon goed ver
zorgd.