WEK UW LEVER-GALOP
HET KARAKTER VAN NIEUWEDIEP
prebihheurttn
MacUtiieuwJ
Scheepswerven de Hoopen „de Lastdrager
Oproep voor Finland
Kotter FLD* 25 met
kapotte schroef
in t ijs
UtaaA yacui w-t heen?
Zaterdag 17 Februari 1940
Tweede Blad
Denk om de vogels
Burgerlijke Stand van Den Helder
Wegfatsoen
Groeiende belangstelling
voor het boek
Damwedstrijd
Ik ga schilderen!
Dit zijn twee industrieele bedrijven in Nieu-
wediep, die nu eens niet met de Marine te ma
ken hebben, hetgeen wel een uitzondering is
hier ter plaatse, waar bijna alles direct of in
direct, met de krijgsmacht ter zee in verbin
ding staat.
Dat deze particuliere werven reeds een lan
gen staat van dienst achter den rug hebben,
was ons wel bekend, maar daar wij gaarne wat
nauwkeurige gegevens hadden, hebben wij ons
in verbinding gesteld met een der heeren van
de fa. Gebr. Visser, de tegenwoordige eigenaars
dezer bedrijven. Met groote welwillendheid ont
ving hij ons en vertelde wat alzoo van belang
kon zijn. Hij deelde mede dat zij in 1923 de
oude Werf ,,de Hoop" overnamen. Dit bedrijf
Was opgericht in 1838 door een zekeren heer
Taylor, die hier aan schepen van de koopvaar
dij slechts noodreperaties mocht uitvoeren,
waarna deze naar Amsterdam moesten opva
ten om afdoend gekalefaterd te worden. Een
en ander stond nauwkeurig in zijn consessie
tot eeuwigdurende erfpacht beschreven.
van de firma. In de woningen aan den Oost
kant woont een der eigenaren en eenige arbei
ders, die in het bedrijf werkzaam zijn. Vroeger
stonden er voor deze witte huizen boomen,
die er toe bijdroegen om een schilderachtig
aspect te verkrijgen. Deze zijn jammer ge
noeg gerooid, 't Is evenwel nóg een aardig
plekje voor teekenaars en schilders.
„De Lastdrager*
Deze werf is iets later opgericht dan „de
Hoop", waarschijnlijk in het jaar 1840. In te
genstelling met de eerder besprokene, is er
op deze werf naast reparatie- steeds veel
nieuw werk gemaakt, o.m. onderlossers en
ook wel loggers, b.v. in het jaar 1904 de ha-
ringlogger „de Goede Verwachting" voor re
kening van „de Eerste Heldersche Harings-
reederij". Daarnaast was er hier ook veel te
doen voor het Loodswezen, totdat ook dit
eenige jaren geleden bijna geheel uit Nieuwe-
diep verdween.
Déze werf heeft nooit in een verwaarsloos-
den toestand verkeerd. Toen de Gebr. Visser
dit bedrijf in 1928 overnamen troffen zij alles
in een goed onderhouden toestand aan. De
heer E. J. Bok, de vorige eigenaar, was een
zeer correcte persoonlijkheid. De heer Visser
roemde hem als een fair concurrent en iemand
van een onkreukbaar karakter. Naar de eige
naar heette deze werf jarenlang in den volks
mond „de werf van Bok". (Ook dit bedrijf
werd indertijd opgericht door iemand, die den
naam Taylor droeg, waarschijnlijk familie van
de eerstgenoemde).
De heer Visser deelde nog mede, dat hun
firma er steeds op bedacht is technische ver
beteringen aan te brengen. Zoo wordt er thans
gewerkt met behulp van 10 electromotoren,
waaronder een tweetal van 15 P.K., voor het
optrekken der schepen, terwijl er verschei
dene electrische- en autogenische laschappara-
ten in gebruikt zijn. Een en ander is zeer
In den goeden tijd was het een bloeiend be
drijf, doch met het verdwijnen der scheepvaart
uit de havens van Nieuwediep ging het ook
hier bergafwaarts. Er werd af en toe nog wel
eens een botter onder handen genomen, maar
gaandeweg begon „de Hoop" in een steeds
deplorabeler toestand te komen. De hellingen
geraakten steeds meer onder steenen en slik
bedolven; de werkplaatsen werden hoe lan
ger hoe bouwvalliger en toen in 1917 de Hel
dersche visschers een gouden tijd beleefden,
kocht de plaatselijke visschersvereeniging het
complex aan. Niet met de bedoeling om er
schepen te repareeren, doch om er een ijs
fabriek te vestigen. Zooals bekend, is dit plan
lliet doorgegaan.
Toen de Gebrs. Visser in 1934 dit oude zaak
je overnamen moest er dus heel wat geres
taureerd worden. De hellingen werden weer
ontgraven en vele andere herstelwerkzaamhe
den uitgevoerd. Werden vroeger de botters
en andere kleine schepen de helling opgescho
ven, met behulp van een spil, waardoor hef-
boomen waren gestoken, thans is er op een
betonfundeering een rail aangebracht waar
over twee platte breede lorries rijden, waarop
het schip vastgemaakt en gestut wordt. Moest
het ophijschen vroeger gebeuren met een man
of twaalf en een paard, die daar een heele
morgen aan zwoegden, tegenwoordig trekt
een electromotor van 15 P.K. de lorries met
het schip in korten tijd omhoog. Op deze
werf worden voor 't meerendeel reparaties
Uitgevoerd aan houten schepen, terwijl er ook
wel eenige aanbouw van nieuwe houten vaar
tuigen plaats heeft. Zoo zijn de Gebr. Visser
leveranciers van motorvletten voor den dienst
der Zuiderzeewerken. Deze zijn een renomroé
noodzakelijk, omdat anders de concurrentie
niet vol te houden is, vooral als men in aan
merking neemt, dat de loonstandaard hier
hooger is dan b.v. in het Oosten van ons land,
waar soortgelijke bedrijven bestaan.
Op onze vraag of door het leggen van den
afsluitdijk indertijd nog veel reparatie werk
voor de M.U.Z. was gekomen, deelde de heer
Visser mede, dat dit niet het geval is geweest.
De groote aannemers hadden zélf hun repara
tie-inrichtingen bij Wieringen, terwijl ook de
marinewerf veel van hente dóen heeft ge
had met herstellen van baggermolens. Zoo
doende heeft het gereedkomen dezer Zuider
zeewerken dus ook geen inzinking tengevolge
gehad op de werven „de Lastdrager" en „de
Hoop". Nu men weer bezig is met het droog
leggen van den Noordoostpolder, is het de on
dernemers echter gelukt daar vandaan repa-
ratiewerk naar deze Heldersche bedrijven te
sleepen. Over het algemeen zijn deze men-
schen tegenwoordig goed van werk voorzien.
Dat dit niet zonder moeite in orde komt is
spoedig te begrijpen, gezien de concurrentie
van een groot aantal min of meer gelijkwaar
dige bedrijven in ons land.
Het komt ons echter voor, dat onder de
kundige leiding der Gebr. Visser er voor ge
zorgd zal kunnen worden, dat de tien man
personeel geregeld van werk zullen worden
voorzien. „De Lastdrager" en „de Hoop" zijn
gezonde bedrijven. De eigenaars houden er
geen onbereikbare idealen op na, maar werken
met noesten vlijt door om hun werven in de
concurrentie sterk te maken. Ze kunnen met
de arbeiders mee klinken, lasschen en timme
ren voor twee, doch van timmeren aan den
weg houden ze niet.
W(j geven graag gevolg aan het verzoek van
een lezeres om nog eens in herinnering te
brengen, dat onze gevleugelde vrienden het
moeilijk hebben. We zouden het door den lan
gen duur van den winter bijna vergeten.
Deze abonné raadt aan de aardappelschillen
en het groentenafval voor de dieren te koken.
Ze verorberen dat graag. Veel vogels zullen
er door in leven blijven, als ieder zijn portie
bijdraagt.
De burgemeester verzoekt ons op
name van het volgende:
Op Donderdag, 22 Februari a.s., zal,
zooals reeds bekend is, in deze ge
meente een collecte worden gehouden
voor het Finsche volk. Reeds wordt
spontaan voor dit doel gegeven. Er zijn
onderwijsinrichtingen in deze- gemeente,
welke het goede voorbeeld gaven en
waar leerkrachten en leerlingen gelden
voor dit doel bijeen hebben gebracht.
Dit voorbeeld verdient navolging!
Verzocht wordt tijdens vergaderingen
en bijeenkomsten, welke in den loop van
aanstaande week plaats vinden, inzame
lingen voor Finland te organiseeren. De
bijeengebrachte gelden kunnen worden
afgedragen ter gemeentesecretarie, af-
deeling Algemeene Zaken.
van 16 Februari 1940.
IVDVALLEN: H. A. Molenaarvan der
Mejj, <z.
11
Sleepboot „Hector"
brengt het vaartuig binnen
Een wel bijster onfortuinlijke reis, die de
bemanning ongetwijfeld nog geruimen tijd
heugen zal, heeft deze week de Heldersche
kotter H.D. 25 .schipper J. Bakker, meege
maakt.
Maandag j.1. voer men uit, teneinde op de
Noordzee te gaan visschen.
In dén nacht van Donderdag op Vrijdag
verspeelde de bemanning evenwel een der
netten, tengevolge waarvan besloten werd,
niet, zooals gewoonte was naar IJmuiden te
varen en aldaar te markten, doch naar
Nieuwediep koers te zetten.
Aanvankelijk verliep de thuisreis zon
der incidenten, hoewel men steeds meer
last kreeg van het zwaar kruiende drjjf-
ijs. Toen men gistermorgen ongeveer ter
hoogte van Callantsoog gekomen was
(precies gezegd: tusschen de „Kapies" en
Callantsoog) overviel de H.D. 25 ten
tweede male het noodlot. De schroef van
het schip sloeg met kracht tegen de
soms anderhalve meter dikke jjsschotsen
en brak.
Zonder eenige mogelijkheid tot ma
noeuvreeren lag daar de kotter, en waar
men vreesde door het ijs medegenomen
te worden en wellicht in de .buurt van een
mijnenveld te geraken maakte men ge
bruik van de aanwezigheid van het On
derzoekingsvaartuig, door dit van het
ongeluk in kennis te stellen. Van dit
vaartuig af werden verder maatregelen
genomen, zoodat om omstreeks 4 uur
's middags de sleepboot „Hector" van
Bureau Wijsmuller de haven van Nieuwe
diep verliet.
Kapitein C. Oldenburg van de „Hector" be
reikte te circa kwart over 5 de H.D. 25, die
een goede mijl uit de kust lag tusschen het
ijs. Het bleek, dat schipper J. Bakker het
anker uitgegooid had, teneinde te voorkomen,
dat men op drift zou komen. In de nabij
heid bevond zich het Onderzoekingsvaartuig.
Spoedig was men aan boord van de „Hector"
in de gelegenheid verbinding te krijgen en
nam de terugtocht naar de haven van
Nieuwediep een aanvang.
Gezien het vele ijs, dat op verscheidene
plaatsen een zeer groote dikte had,
mocht deze terugreis voorspoedig ge
noemd worden. Weliswaar werkte de ijs
gang uiteraard tegen, maar zonder noe
menswaardige incidenten kwam men om
kwart over 7 uur binnen.
Naar wij nog vernemen zagen de opvaren
den van de „Hector" op een gegeven oogen-
blik een mijn tusschen het ijs beklemd zitten.
Het was een vrij luguber schouwspel het
projectiel als een zwarte bol daar tusschen
de witte schotsen vast te zien zitten. Geluk
kig was men instaat op behoorlijken af
stand van het apparaat te blijven.
Schipper Bakker van de H.D. 25 deelde
ons nog mede, dat het verlies van net
en schroef een zware schadepost is. Men
is hiervoor namelijk niet verzekerd. Wel
voor het sleepen.
Nu gisteren de dooi opnieuw is ingetreden,
zijn tal van straten voor den tweeden keer in
water- en modderpoelen herschapen. De rij
weg is voor fietsrijders vaak onberijdbaar.
Maar dat zal slechts van korten duur zijn.
Als de bewoners een weinig meehelpen, de
putten vrij te maken, kan het water spoedig
genoeg weg komen en zijn de straten weer
zonder gevaar berijdbaar.
Automobilisten hebben weinig last van den
modderpoel. Hun wagens rijden er lustig door
heen. Er zijn er, die er zelfs bizonder behagen
in hebben, de plassen en poelen zoo snel moge
lijk te nemen, zoodat water en modderzui'en
tot ver op het trottoir spuiten. Het is mis
schien een aardig gezicht, als je het van verre
gadeslaat, maar als je ongeluk hebt langs
zoo'n onfatsoenlijken weggebruiker te gaan,
dan ben je niet gelukkig.
Er zijn gelukkig weinig bestuurders, die
zich aan dit vandalisme te buiten gaan, maar
gisteren hebben we toch verschillende (m
hoofdzaak militaire) bestuurders gezien, die
er een zichtbaar genoegen in hadden om zoo
hard mogelijk te rijden. Het was voor de
voorbijgangers een zeer twijfelachtig genoe
gen. Misschien willen die bestuurders ook eens
aan die categorie van weggebruikers denken.
Vooral interesse voor wetenschappe
lijke- en religieuse werken.
Gisterenmiddag en -avond is in Musis
Sacrum de jaarlijksche tentoonstelling van de
Wereldbibliotheek gehouden. Een schat van
boeken was in Musis uitgestald. Boeken op
alle terreinen en in de meest gevarieefOe uit
voering. Er was gelukkig een vrij bevredigen
de belangstelling voor deze „geestelijke ten
toonstelling". En dat is een verheugend ver
schijnsel. Er is, zoo zei ons de onderdirecteur
van de Wereldbibliotheek, de heer Winterink,
een groeiende belangstelling waar te nemen
voor het boek. In het bizonder is er interesse
voor wetenschappelijke werken', terwijl ook
godsdienstige lectuur veel meer gevraagd
wordt dan vroeger.
Deze belangstelling openbaart zich in alle
plaatsen waar de tentoonstelling van de
Wereldbibliotheek wordt gehouden. Bijna over
al boekt men een grooter aantal nieuwe ltden
dan vorige jaren en het aantal bedankjes ver
mindert.
Deze interesse mag ons verheugen. In een
tijd waarin zooveel geestelijke waarden wor
den teniet gedaan, blijkt aan den anderen
kant een vraag naar goede lectuur om den
geest te verrijken.
Het fonds van de Wereldbibliotheek waar
van we gisteren de uitstalling genoten heb
ben, biedt inderdaad een schat van lectuur
voor ieder en de voorwaarden om op een ge
makkelijke en goedkoope wijze in het bezit te
komen van goede boeken is door de Wereld
bibliotheek geschapen. Het lidmaatschap be
draagt twee gulden, daarvoor ontvangt men
jaarlijks gratis vier premies en eenmaal per
jaar het Handboek, bovendien het maandelijks
orgaan: Het boekennieuws der W.B., terwijl
men zich boeken aan kan schaffen tegen sterk
verlaagde prijzen..
Wie zich als lid wil opgeven kan dit doen
aan het adres van de vereeniging, Adm. de
Ruijterweg 545, Amsterdam.
Heldersche Damclub contra
Dirksz Admiraal
Donderdagavond vond in de bovenzaal van
het Kegelhuis de damwedstrijd plaats tusschen
de leden der Heldersche Damclub en de dam
liefhebbers van Dirksz Admiraal.
Omstreeks acht uur opende de waarnemend
voorzitter, de heer Groenemeijer, met een
woord van welkom aan de Commissie „Tuin
dorp" en de grijsgroenen van D. A„ dezen
echt gezelligen vriendschappelijken wedstrijd.
De voorzitter der Commissie „Tuindorp", de
heer Coelers, dankte hierop het bestuur der
Heldersche Darhclub met haar leden voor den
steun, die de Commissie mocht ontvangen in
haar werk.
Daarna werd het sein voor dezen vreedza-
men strijd gegeven, aan 26 borden werd ge
speeld, een bewijs, dat de opkomst van de
zijde van Dirksz Admiraal groot was en tevens,
dat het organiseeren van dit soort wedstrijden
door onze soldaten zeer op prijs wordt gesteld.
Het was van de Heldersche Damclub een
aardige geste om onze jongens sigaren en
sigaretten aan te bieden, deze werden vanzelf
sprekend niet geweigerd; dat doet een Hol-
landsche soldaat niet, dit zou afbreuk doen
aan de gezelligheid. En hij weet huiselijke ge
zelligheid te waardeeren, dat bewees de pret
tige stemming, die bij dezen wedstrijd
heerschte. Dat de manschappen den wedstrijd
zouden verliezen, dat was te voorzien, maar
cadeau werden de partijen niet gegeven. Er
werd door hen geen enkele partij gewonnen,
wel werden twee partijen remise gespeeld.
Na afloop reikte de voorzitter van de Hel
dersche Damclub aan de beide remisespelers
en aan den speler welke het langst stand had
gehouden, een doos sigaretten uit, en be
dankte allen, die medegewerkt hadden om
dezen avond te doen slagen, maar in het bij
zonder Kapitein Bijlsma, die niettegenstaande
zijn drukke werkzaamheden, blijk gaf van
groote belangstelling voor dezen wedstrijd.
Kapitein Bijlsma bedankte de Heldersche
Damclub voor hetgeen zijn jongers geboden
was en riep de leden van de Heldersche Dam
club een spoedig tot weerziens toe op Dirksz
Admiraal.
Een woord van hulde aan bestuur en leden
van de Heldersche Damclub, voor het mooie
0. en O werk, waarmede deze Vereeniging op
haar terrein is begonnen.
Aangifte van nieuwe leerlingen aan
de Ambachtsschool.
Sinds anderhalf jaar ongeveer bestaat er
een schildercursus aan de Ambachtsschool.
Er is voor dezen cursus een groeiende belang
stelling en dat is geen wonder, omdat in de
toekomst wellicht veel schilders een baan zul
len vinden bij de Marine: De aanbouw van de
groote schepen voor de Marine, vraagt perso
neel over alle afdeelingen en daarbij zal het
contingent schilders niet gering zijn.
Op de Ambachtsschool kan men nu een
grondige opleiding krijgen in een cursus van
twee jaar. waarbij men het vak van het begin
1.f leert kennen en beoefenen en niet alleen
het gewone huisschilderen wordt op dezen
cursus geleerd, maar ook het reclame-schilde
ren, het uitvoeren van ornament voor schabloon
en spuittechniek, het imiteeren van de meest
voorkomende houtsoorten, voorts oefeningen
in het glassnijden en het inzetten van ruiten.
Kortom men wordt daar geslagen tot een all
round schilder, die bij alle bazen terecht kan
en die zijn kostje zal kunnen verdienen.
Het spreekt wel bijna vanzelf, dat de schil
derpatroons en ook de Marinewerf in de toe
komst bij voorkeur die jongelui zullen nemen,
die een goede theoretische opleiding hebben
genoten en waar men dus in de practrjk het
meest aan heeft.
Men zie voor aangifte de advertentie in dit'
nummer, waarin tevens wordt medegedeeld,
dat men zich kan aanmelden voor de cursus
sen meubelmaken en timmeren.
3 iet "énd vaot dj aten en cigaietten
Ned. Herv. Gera. (Nieuwe Kerk, Weststraat).
Geen dienst.
Westerkerb (Helden der Zeeplein)
's Morgens 10.30 uur Ds. H. A. Enklaar
Geref. Kerk (Julianapark)
's Morgens 9 uur, Ds. H. Holtrop van
Beverwjjk.
's Morgens 10.45 uur, Ds. Veenhuizen.
's Nam. 4 uur, Dr. Tollenaar.
's Avonds 5.45 uur, Ds. Holtrop.
Geref. Kerk (Kehoboth-Kerk)
's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar,
's Avonds 5.45 uur, Ds. Veenhuizen.
Oud Gerei. Kerk (Hoogstraat)
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur,
Leesdienst.
Donderdag a.s., 's avonds 7.15 uur, Ds.
Hennephof van Scheveningen.
Chr. Gerei. Kerk (Steengracht)
v.m. 10 uur en n.m. 5 uur de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat)
's Morgens 10.30 uur Ds. VV. J. F. Meiners.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht)
's Morgens 10 uur Ds. P. J. Smidts.
Oua-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur: H. Dienst.
's Avonds 7 uur: Lijdensmeditatie.
Evangelisatie (Palmstraat)
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Ds. J. H. Jansen.
Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat)
's Morgens 10 uur Samenkomst.
Zondagmiddag 4 uur, Straatprediklng
Tuindorp
's Avonds 8 u. Evangelisatie-samenkomst.
Leger dar Heils
7.30 u.: v.m. Bidstond.
10 uur v.m. Heiligingsdienst.
3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia
napark.
8 uur n.m. Verlossingssamenkomst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw sir 8
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur.
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente
Geen dienst.
APOTHEKEN.
Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen
is alleen geopend de apotheek van D. W. de
Bas, Bftinenhaven.
Van Maandag 19 Febr. tot 26 Febr. wordt
avond- enZondagdienst waargenomen door de
Firma SmeetsSnel, Weststraat.
JTTLIANADORP
Ned. Herv. Gemeente
's Avonds 7.30 u., Ds. M. van Wichen.
Zendingsgebouw „De Ster der Hope"
's Morgens 10 uur, de heer P. Bok van
Den Helder.
's Avonds 7 uur. de heer I. Kuiper van
Hilversum.
en u zult 's morgens uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
lederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw
Ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van
lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet,
het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt.
Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en
ellendig, u ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zün slechts lapmidde
len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen
om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u
zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade
lijk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever-
gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers en
drogisten, f. 0.75.
Aquarium Zoöl Station. Voor het publiek
geopend: dagelijks van 912 en van 13.30
17 u. Zaterdags van 912 uur.
Natuurhistorisch Museum, le Vroontsraat
lederen Woensdag van 35 uur.
lederen Zaterdag van 710 uur.
Bovendien den eersten Zondag van elke
maand van 35 uur en den eersten Woens
dag van 810 uur.
BIOSCOPEN:
Rialto, Spoorstraat, acht uur:
„De Burcht der Stilte".
Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur:
„De Zoon van Frankenstein".
Witte Bioscoop, Koningstraat, acht uur:
„Vergeet mij niet".
Heden:
Casino, 8.00 uur: Jubileum Speeltuinvereeni-
ging Den Helder.
Zondag 18 Februari.
Casino, 8.15 uur: Cabaret Kees Pruis en
Stella Seemer.
Donderdag 22 Februari.
Rialto-Theater, 8.00 uur: De ???-film voor
het Roode Kruis.
„HULP VOOR ONBEHUISDEN"
DE KOUDE.
EN
De Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden"
te Amsterdam deelt mede, dat van menschlie-
vende zijde een flink bedrag te harer beschik
king werd gesteld, ten einde in dezen barren
winter de bijzondere hulp te kunnen geven, die
deze langdurige periode van felle koude noo-
dig maakt ten einde in de bittere armoede
verlichting te kunnen brengen. Dat het niet
moeilijk valt, dit geld op die wijze te besteden,
spreekt wel vanzelf en ook voor verdere giften
van dezen aard zal het geen moeite kosten,
de juiste bestemming te vinden.
Doch ook de gewone behoeften der Veree
niging „Hulp voor Onbehuisden" zijn thana
vele en dringende. Zooals men weet, vertoe
ven in de nachasyls en internaten een kleine
800 volwassenen en kinderen van alle ge
zindten en van eiken leeftijd, die dagelijks
verzorgd moeten worden. De felle koude jaagt
de kosten op en het wordt steeds moeilijker
deze verzorging op peil te houden. Vandaar
dat de Vereeniging opnieuw een beroep doet
op den steun van allen, di#haar werk welge
zind zijn.
Het adres der Vereeniging „Hulp voor On
behuisden" is: Van Neckstraat 2, Amsterdam;
Postgiro: 32534; Gemeente Giro Amsterdam:
y. 207.