WEK UW LEVER-GALOP HET KARAKTER VAN NIEUWEDIEP prebihheurttn MacUtiieuwJ Scheepswerven de Hoopen „de Lastdrager Oproep voor Finland Kotter FLD* 25 met kapotte schroef in t ijs UtaaA yacui w-t heen? Zaterdag 17 Februari 1940 Tweede Blad Denk om de vogels Burgerlijke Stand van Den Helder Wegfatsoen Groeiende belangstelling voor het boek Damwedstrijd Ik ga schilderen! Dit zijn twee industrieele bedrijven in Nieu- wediep, die nu eens niet met de Marine te ma ken hebben, hetgeen wel een uitzondering is hier ter plaatse, waar bijna alles direct of in direct, met de krijgsmacht ter zee in verbin ding staat. Dat deze particuliere werven reeds een lan gen staat van dienst achter den rug hebben, was ons wel bekend, maar daar wij gaarne wat nauwkeurige gegevens hadden, hebben wij ons in verbinding gesteld met een der heeren van de fa. Gebr. Visser, de tegenwoordige eigenaars dezer bedrijven. Met groote welwillendheid ont ving hij ons en vertelde wat alzoo van belang kon zijn. Hij deelde mede dat zij in 1923 de oude Werf ,,de Hoop" overnamen. Dit bedrijf Was opgericht in 1838 door een zekeren heer Taylor, die hier aan schepen van de koopvaar dij slechts noodreperaties mocht uitvoeren, waarna deze naar Amsterdam moesten opva ten om afdoend gekalefaterd te worden. Een en ander stond nauwkeurig in zijn consessie tot eeuwigdurende erfpacht beschreven. van de firma. In de woningen aan den Oost kant woont een der eigenaren en eenige arbei ders, die in het bedrijf werkzaam zijn. Vroeger stonden er voor deze witte huizen boomen, die er toe bijdroegen om een schilderachtig aspect te verkrijgen. Deze zijn jammer ge noeg gerooid, 't Is evenwel nóg een aardig plekje voor teekenaars en schilders. „De Lastdrager* Deze werf is iets later opgericht dan „de Hoop", waarschijnlijk in het jaar 1840. In te genstelling met de eerder besprokene, is er op deze werf naast reparatie- steeds veel nieuw werk gemaakt, o.m. onderlossers en ook wel loggers, b.v. in het jaar 1904 de ha- ringlogger „de Goede Verwachting" voor re kening van „de Eerste Heldersche Harings- reederij". Daarnaast was er hier ook veel te doen voor het Loodswezen, totdat ook dit eenige jaren geleden bijna geheel uit Nieuwe- diep verdween. Déze werf heeft nooit in een verwaarsloos- den toestand verkeerd. Toen de Gebr. Visser dit bedrijf in 1928 overnamen troffen zij alles in een goed onderhouden toestand aan. De heer E. J. Bok, de vorige eigenaar, was een zeer correcte persoonlijkheid. De heer Visser roemde hem als een fair concurrent en iemand van een onkreukbaar karakter. Naar de eige naar heette deze werf jarenlang in den volks mond „de werf van Bok". (Ook dit bedrijf werd indertijd opgericht door iemand, die den naam Taylor droeg, waarschijnlijk familie van de eerstgenoemde). De heer Visser deelde nog mede, dat hun firma er steeds op bedacht is technische ver beteringen aan te brengen. Zoo wordt er thans gewerkt met behulp van 10 electromotoren, waaronder een tweetal van 15 P.K., voor het optrekken der schepen, terwijl er verschei dene electrische- en autogenische laschappara- ten in gebruikt zijn. Een en ander is zeer In den goeden tijd was het een bloeiend be drijf, doch met het verdwijnen der scheepvaart uit de havens van Nieuwediep ging het ook hier bergafwaarts. Er werd af en toe nog wel eens een botter onder handen genomen, maar gaandeweg begon „de Hoop" in een steeds deplorabeler toestand te komen. De hellingen geraakten steeds meer onder steenen en slik bedolven; de werkplaatsen werden hoe lan ger hoe bouwvalliger en toen in 1917 de Hel dersche visschers een gouden tijd beleefden, kocht de plaatselijke visschersvereeniging het complex aan. Niet met de bedoeling om er schepen te repareeren, doch om er een ijs fabriek te vestigen. Zooals bekend, is dit plan lliet doorgegaan. Toen de Gebrs. Visser in 1934 dit oude zaak je overnamen moest er dus heel wat geres taureerd worden. De hellingen werden weer ontgraven en vele andere herstelwerkzaamhe den uitgevoerd. Werden vroeger de botters en andere kleine schepen de helling opgescho ven, met behulp van een spil, waardoor hef- boomen waren gestoken, thans is er op een betonfundeering een rail aangebracht waar over twee platte breede lorries rijden, waarop het schip vastgemaakt en gestut wordt. Moest het ophijschen vroeger gebeuren met een man of twaalf en een paard, die daar een heele morgen aan zwoegden, tegenwoordig trekt een electromotor van 15 P.K. de lorries met het schip in korten tijd omhoog. Op deze werf worden voor 't meerendeel reparaties Uitgevoerd aan houten schepen, terwijl er ook wel eenige aanbouw van nieuwe houten vaar tuigen plaats heeft. Zoo zijn de Gebr. Visser leveranciers van motorvletten voor den dienst der Zuiderzeewerken. Deze zijn een renomroé noodzakelijk, omdat anders de concurrentie niet vol te houden is, vooral als men in aan merking neemt, dat de loonstandaard hier hooger is dan b.v. in het Oosten van ons land, waar soortgelijke bedrijven bestaan. Op onze vraag of door het leggen van den afsluitdijk indertijd nog veel reparatie werk voor de M.U.Z. was gekomen, deelde de heer Visser mede, dat dit niet het geval is geweest. De groote aannemers hadden zélf hun repara tie-inrichtingen bij Wieringen, terwijl ook de marinewerf veel van hente dóen heeft ge had met herstellen van baggermolens. Zoo doende heeft het gereedkomen dezer Zuider zeewerken dus ook geen inzinking tengevolge gehad op de werven „de Lastdrager" en „de Hoop". Nu men weer bezig is met het droog leggen van den Noordoostpolder, is het de on dernemers echter gelukt daar vandaan repa- ratiewerk naar deze Heldersche bedrijven te sleepen. Over het algemeen zijn deze men- schen tegenwoordig goed van werk voorzien. Dat dit niet zonder moeite in orde komt is spoedig te begrijpen, gezien de concurrentie van een groot aantal min of meer gelijkwaar dige bedrijven in ons land. Het komt ons echter voor, dat onder de kundige leiding der Gebr. Visser er voor ge zorgd zal kunnen worden, dat de tien man personeel geregeld van werk zullen worden voorzien. „De Lastdrager" en „de Hoop" zijn gezonde bedrijven. De eigenaars houden er geen onbereikbare idealen op na, maar werken met noesten vlijt door om hun werven in de concurrentie sterk te maken. Ze kunnen met de arbeiders mee klinken, lasschen en timme ren voor twee, doch van timmeren aan den weg houden ze niet. W(j geven graag gevolg aan het verzoek van een lezeres om nog eens in herinnering te brengen, dat onze gevleugelde vrienden het moeilijk hebben. We zouden het door den lan gen duur van den winter bijna vergeten. Deze abonné raadt aan de aardappelschillen en het groentenafval voor de dieren te koken. Ze verorberen dat graag. Veel vogels zullen er door in leven blijven, als ieder zijn portie bijdraagt. De burgemeester verzoekt ons op name van het volgende: Op Donderdag, 22 Februari a.s., zal, zooals reeds bekend is, in deze ge meente een collecte worden gehouden voor het Finsche volk. Reeds wordt spontaan voor dit doel gegeven. Er zijn onderwijsinrichtingen in deze- gemeente, welke het goede voorbeeld gaven en waar leerkrachten en leerlingen gelden voor dit doel bijeen hebben gebracht. Dit voorbeeld verdient navolging! Verzocht wordt tijdens vergaderingen en bijeenkomsten, welke in den loop van aanstaande week plaats vinden, inzame lingen voor Finland te organiseeren. De bijeengebrachte gelden kunnen worden afgedragen ter gemeentesecretarie, af- deeling Algemeene Zaken. van 16 Februari 1940. IVDVALLEN: H. A. Molenaarvan der Mejj, <z. 11 Sleepboot „Hector" brengt het vaartuig binnen Een wel bijster onfortuinlijke reis, die de bemanning ongetwijfeld nog geruimen tijd heugen zal, heeft deze week de Heldersche kotter H.D. 25 .schipper J. Bakker, meege maakt. Maandag j.1. voer men uit, teneinde op de Noordzee te gaan visschen. In dén nacht van Donderdag op Vrijdag verspeelde de bemanning evenwel een der netten, tengevolge waarvan besloten werd, niet, zooals gewoonte was naar IJmuiden te varen en aldaar te markten, doch naar Nieuwediep koers te zetten. Aanvankelijk verliep de thuisreis zon der incidenten, hoewel men steeds meer last kreeg van het zwaar kruiende drjjf- ijs. Toen men gistermorgen ongeveer ter hoogte van Callantsoog gekomen was (precies gezegd: tusschen de „Kapies" en Callantsoog) overviel de H.D. 25 ten tweede male het noodlot. De schroef van het schip sloeg met kracht tegen de soms anderhalve meter dikke jjsschotsen en brak. Zonder eenige mogelijkheid tot ma noeuvreeren lag daar de kotter, en waar men vreesde door het ijs medegenomen te worden en wellicht in de .buurt van een mijnenveld te geraken maakte men ge bruik van de aanwezigheid van het On derzoekingsvaartuig, door dit van het ongeluk in kennis te stellen. Van dit vaartuig af werden verder maatregelen genomen, zoodat om omstreeks 4 uur 's middags de sleepboot „Hector" van Bureau Wijsmuller de haven van Nieuwe diep verliet. Kapitein C. Oldenburg van de „Hector" be reikte te circa kwart over 5 de H.D. 25, die een goede mijl uit de kust lag tusschen het ijs. Het bleek, dat schipper J. Bakker het anker uitgegooid had, teneinde te voorkomen, dat men op drift zou komen. In de nabij heid bevond zich het Onderzoekingsvaartuig. Spoedig was men aan boord van de „Hector" in de gelegenheid verbinding te krijgen en nam de terugtocht naar de haven van Nieuwediep een aanvang. Gezien het vele ijs, dat op verscheidene plaatsen een zeer groote dikte had, mocht deze terugreis voorspoedig ge noemd worden. Weliswaar werkte de ijs gang uiteraard tegen, maar zonder noe menswaardige incidenten kwam men om kwart over 7 uur binnen. Naar wij nog vernemen zagen de opvaren den van de „Hector" op een gegeven oogen- blik een mijn tusschen het ijs beklemd zitten. Het was een vrij luguber schouwspel het projectiel als een zwarte bol daar tusschen de witte schotsen vast te zien zitten. Geluk kig was men instaat op behoorlijken af stand van het apparaat te blijven. Schipper Bakker van de H.D. 25 deelde ons nog mede, dat het verlies van net en schroef een zware schadepost is. Men is hiervoor namelijk niet verzekerd. Wel voor het sleepen. Nu gisteren de dooi opnieuw is ingetreden, zijn tal van straten voor den tweeden keer in water- en modderpoelen herschapen. De rij weg is voor fietsrijders vaak onberijdbaar. Maar dat zal slechts van korten duur zijn. Als de bewoners een weinig meehelpen, de putten vrij te maken, kan het water spoedig genoeg weg komen en zijn de straten weer zonder gevaar berijdbaar. Automobilisten hebben weinig last van den modderpoel. Hun wagens rijden er lustig door heen. Er zijn er, die er zelfs bizonder behagen in hebben, de plassen en poelen zoo snel moge lijk te nemen, zoodat water en modderzui'en tot ver op het trottoir spuiten. Het is mis schien een aardig gezicht, als je het van verre gadeslaat, maar als je ongeluk hebt langs zoo'n onfatsoenlijken weggebruiker te gaan, dan ben je niet gelukkig. Er zijn gelukkig weinig bestuurders, die zich aan dit vandalisme te buiten gaan, maar gisteren hebben we toch verschillende (m hoofdzaak militaire) bestuurders gezien, die er een zichtbaar genoegen in hadden om zoo hard mogelijk te rijden. Het was voor de voorbijgangers een zeer twijfelachtig genoe gen. Misschien willen die bestuurders ook eens aan die categorie van weggebruikers denken. Vooral interesse voor wetenschappe lijke- en religieuse werken. Gisterenmiddag en -avond is in Musis Sacrum de jaarlijksche tentoonstelling van de Wereldbibliotheek gehouden. Een schat van boeken was in Musis uitgestald. Boeken op alle terreinen en in de meest gevarieefOe uit voering. Er was gelukkig een vrij bevredigen de belangstelling voor deze „geestelijke ten toonstelling". En dat is een verheugend ver schijnsel. Er is, zoo zei ons de onderdirecteur van de Wereldbibliotheek, de heer Winterink, een groeiende belangstelling waar te nemen voor het boek. In het bizonder is er interesse voor wetenschappelijke werken', terwijl ook godsdienstige lectuur veel meer gevraagd wordt dan vroeger. Deze belangstelling openbaart zich in alle plaatsen waar de tentoonstelling van de Wereldbibliotheek wordt gehouden. Bijna over al boekt men een grooter aantal nieuwe ltden dan vorige jaren en het aantal bedankjes ver mindert. Deze interesse mag ons verheugen. In een tijd waarin zooveel geestelijke waarden wor den teniet gedaan, blijkt aan den anderen kant een vraag naar goede lectuur om den geest te verrijken. Het fonds van de Wereldbibliotheek waar van we gisteren de uitstalling genoten heb ben, biedt inderdaad een schat van lectuur voor ieder en de voorwaarden om op een ge makkelijke en goedkoope wijze in het bezit te komen van goede boeken is door de Wereld bibliotheek geschapen. Het lidmaatschap be draagt twee gulden, daarvoor ontvangt men jaarlijks gratis vier premies en eenmaal per jaar het Handboek, bovendien het maandelijks orgaan: Het boekennieuws der W.B., terwijl men zich boeken aan kan schaffen tegen sterk verlaagde prijzen.. Wie zich als lid wil opgeven kan dit doen aan het adres van de vereeniging, Adm. de Ruijterweg 545, Amsterdam. Heldersche Damclub contra Dirksz Admiraal Donderdagavond vond in de bovenzaal van het Kegelhuis de damwedstrijd plaats tusschen de leden der Heldersche Damclub en de dam liefhebbers van Dirksz Admiraal. Omstreeks acht uur opende de waarnemend voorzitter, de heer Groenemeijer, met een woord van welkom aan de Commissie „Tuin dorp" en de grijsgroenen van D. A„ dezen echt gezelligen vriendschappelijken wedstrijd. De voorzitter der Commissie „Tuindorp", de heer Coelers, dankte hierop het bestuur der Heldersche Darhclub met haar leden voor den steun, die de Commissie mocht ontvangen in haar werk. Daarna werd het sein voor dezen vreedza- men strijd gegeven, aan 26 borden werd ge speeld, een bewijs, dat de opkomst van de zijde van Dirksz Admiraal groot was en tevens, dat het organiseeren van dit soort wedstrijden door onze soldaten zeer op prijs wordt gesteld. Het was van de Heldersche Damclub een aardige geste om onze jongens sigaren en sigaretten aan te bieden, deze werden vanzelf sprekend niet geweigerd; dat doet een Hol- landsche soldaat niet, dit zou afbreuk doen aan de gezelligheid. En hij weet huiselijke ge zelligheid te waardeeren, dat bewees de pret tige stemming, die bij dezen wedstrijd heerschte. Dat de manschappen den wedstrijd zouden verliezen, dat was te voorzien, maar cadeau werden de partijen niet gegeven. Er werd door hen geen enkele partij gewonnen, wel werden twee partijen remise gespeeld. Na afloop reikte de voorzitter van de Hel dersche Damclub aan de beide remisespelers en aan den speler welke het langst stand had gehouden, een doos sigaretten uit, en be dankte allen, die medegewerkt hadden om dezen avond te doen slagen, maar in het bij zonder Kapitein Bijlsma, die niettegenstaande zijn drukke werkzaamheden, blijk gaf van groote belangstelling voor dezen wedstrijd. Kapitein Bijlsma bedankte de Heldersche Damclub voor hetgeen zijn jongers geboden was en riep de leden van de Heldersche Dam club een spoedig tot weerziens toe op Dirksz Admiraal. Een woord van hulde aan bestuur en leden van de Heldersche Damclub, voor het mooie 0. en O werk, waarmede deze Vereeniging op haar terrein is begonnen. Aangifte van nieuwe leerlingen aan de Ambachtsschool. Sinds anderhalf jaar ongeveer bestaat er een schildercursus aan de Ambachtsschool. Er is voor dezen cursus een groeiende belang stelling en dat is geen wonder, omdat in de toekomst wellicht veel schilders een baan zul len vinden bij de Marine: De aanbouw van de groote schepen voor de Marine, vraagt perso neel over alle afdeelingen en daarbij zal het contingent schilders niet gering zijn. Op de Ambachtsschool kan men nu een grondige opleiding krijgen in een cursus van twee jaar. waarbij men het vak van het begin 1.f leert kennen en beoefenen en niet alleen het gewone huisschilderen wordt op dezen cursus geleerd, maar ook het reclame-schilde ren, het uitvoeren van ornament voor schabloon en spuittechniek, het imiteeren van de meest voorkomende houtsoorten, voorts oefeningen in het glassnijden en het inzetten van ruiten. Kortom men wordt daar geslagen tot een all round schilder, die bij alle bazen terecht kan en die zijn kostje zal kunnen verdienen. Het spreekt wel bijna vanzelf, dat de schil derpatroons en ook de Marinewerf in de toe komst bij voorkeur die jongelui zullen nemen, die een goede theoretische opleiding hebben genoten en waar men dus in de practrjk het meest aan heeft. Men zie voor aangifte de advertentie in dit' nummer, waarin tevens wordt medegedeeld, dat men zich kan aanmelden voor de cursus sen meubelmaken en timmeren. 3 iet "énd vaot dj aten en cigaietten Ned. Herv. Gera. (Nieuwe Kerk, Weststraat). Geen dienst. Westerkerb (Helden der Zeeplein) 's Morgens 10.30 uur Ds. H. A. Enklaar Geref. Kerk (Julianapark) 's Morgens 9 uur, Ds. H. Holtrop van Beverwjjk. 's Morgens 10.45 uur, Ds. Veenhuizen. 's Nam. 4 uur, Dr. Tollenaar. 's Avonds 5.45 uur, Ds. Holtrop. Geref. Kerk (Kehoboth-Kerk) 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar, 's Avonds 5.45 uur, Ds. Veenhuizen. Oud Gerei. Kerk (Hoogstraat) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur, Leesdienst. Donderdag a.s., 's avonds 7.15 uur, Ds. Hennephof van Scheveningen. Chr. Gerei. Kerk (Steengracht) v.m. 10 uur en n.m. 5 uur de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstraat) 's Morgens 10.30 uur Ds. VV. J. F. Meiners. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht) 's Morgens 10 uur Ds. P. J. Smidts. Oua-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur: H. Dienst. 's Avonds 7 uur: Lijdensmeditatie. Evangelisatie (Palmstraat) 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Ds. J. H. Jansen. Evangelisatiegebouw (Vijzelstraat) 's Morgens 10 uur Samenkomst. Zondagmiddag 4 uur, Straatprediklng Tuindorp 's Avonds 8 u. Evangelisatie-samenkomst. Leger dar Heils 7.30 u.: v.m. Bidstond. 10 uur v.m. Heiligingsdienst. 3.30 u. n.m.: Openluchtsamenkomst Julia napark. 8 uur n.m. Verlossingssamenkomst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw sir 8 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur. Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente Geen dienst. APOTHEKEN. Van hedenavond 9 uur tot Maandagmorgen is alleen geopend de apotheek van D. W. de Bas, Bftinenhaven. Van Maandag 19 Febr. tot 26 Febr. wordt avond- enZondagdienst waargenomen door de Firma SmeetsSnel, Weststraat. JTTLIANADORP Ned. Herv. Gemeente 's Avonds 7.30 u., Ds. M. van Wichen. Zendingsgebouw „De Ster der Hope" 's Morgens 10 uur, de heer P. Bok van Den Helder. 's Avonds 7 uur. de heer I. Kuiper van Hilversum. en u zult 's morgens uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. lederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw Ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zün slechts lapmidde len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade lijk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever- gal te doen vloeien. Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers en drogisten, f. 0.75. Aquarium Zoöl Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30 17 u. Zaterdags van 912 uur. Natuurhistorisch Museum, le Vroontsraat lederen Woensdag van 35 uur. lederen Zaterdag van 710 uur. Bovendien den eersten Zondag van elke maand van 35 uur en den eersten Woens dag van 810 uur. BIOSCOPEN: Rialto, Spoorstraat, acht uur: „De Burcht der Stilte". Tivoli-Theater, Spoorstraat, acht uur: „De Zoon van Frankenstein". Witte Bioscoop, Koningstraat, acht uur: „Vergeet mij niet". Heden: Casino, 8.00 uur: Jubileum Speeltuinvereeni- ging Den Helder. Zondag 18 Februari. Casino, 8.15 uur: Cabaret Kees Pruis en Stella Seemer. Donderdag 22 Februari. Rialto-Theater, 8.00 uur: De ???-film voor het Roode Kruis. „HULP VOOR ONBEHUISDEN" DE KOUDE. EN De Vereeniging „Hulp voor Onbehuisden" te Amsterdam deelt mede, dat van menschlie- vende zijde een flink bedrag te harer beschik king werd gesteld, ten einde in dezen barren winter de bijzondere hulp te kunnen geven, die deze langdurige periode van felle koude noo- dig maakt ten einde in de bittere armoede verlichting te kunnen brengen. Dat het niet moeilijk valt, dit geld op die wijze te besteden, spreekt wel vanzelf en ook voor verdere giften van dezen aard zal het geen moeite kosten, de juiste bestemming te vinden. Doch ook de gewone behoeften der Veree niging „Hulp voor Onbehuisden" zijn thana vele en dringende. Zooals men weet, vertoe ven in de nachasyls en internaten een kleine 800 volwassenen en kinderen van alle ge zindten en van eiken leeftijd, die dagelijks verzorgd moeten worden. De felle koude jaagt de kosten op en het wordt steeds moeilijker deze verzorging op peil te houden. Vandaar dat de Vereeniging opnieuw een beroep doet op den steun van allen, di#haar werk welge zind zijn. Het adres der Vereeniging „Hulp voor On behuisden" is: Van Neckstraat 2, Amsterdam; Postgiro: 32534; Gemeente Giro Amsterdam: y. 207.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5