De „Ameland" naar den kelder NOREN DOOR „ORANJEPOLDER" GERED Geen Finsche overeenkomst Een Indianenstam ontdekt Akkertje Vriezen of dooien? DE VALERA RUSSEN blijven successen melden Op mijn geloopen? DE „ALKMAAR" OP EEN ROTS GELOOPEN IJsbrekers vorderen slechts tweehonderd meter met de Westelijke mogendheden Rooscvclt inspecteert de Panama-kanaalzone „Finland strijdt niet meer alleen" Sumner Welles op weg naar Europa Lusteloos Neem 'n veroordeelt de I.R*A. Twee Zweedsche schepen vernietigd GEHEELE BEMANNING BEHOUDEN IN ONS LAND. Gisterochtend omstreeks negen nar ls het ss. „Ameland" van de Stoomvaartmij .„Rotterdam", dat om half vijf uit Hoek van Holland met bestemming Nederlandsch IndiC was vertrokken, in de Noordzee door een hevige ontploffing, waarschijnlijk veroorzaakt door een mijn, getroffen. Om half twee in den namiddag was van de 4537 ton groote Nederland- sche vrachtboot niets meer te zien De bemanning, bestaande alt acht- en-veertiq koppen ls door de „Mont- ferland" van de Kon. HolL Lloyd gered en reeds naar Nederland te ruggebracht. Er zijn drie gewonden. Reeds heeft een speoiale verslagge ver van het A.N.P. een onderhond gehad met den kapitein van de „Ameland", dat wij hieronder laten volgen. De ramp is geschied op 51 graden 45 min. Noord en 3 gr. 18 min. Oost, ongeveer li mijl W.ZAV. van Schouwenbank, d.i. 28 mijl ten Zuidwesten van den Rotterdam- schen Waterweg. De „Montferland" gaf do geredden over aan de Belgische loodsboot no. 15, die vanaf Vlissingen naar de plaats des onheils was gevaren. Van de loodsboot stapten de geredden weer over op de „Zwarte Zee" van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst, welke te Hoek van Holland binnenliep. De 45 on gedeerde leden. w.o. ook de kapitein, de heer Ai Kokké, der bemanning, werden hier op gepikt door de havensleepboot „Argus", die om half zes aan de reede te Maassluis meerde. De Zwarte Zee voer met de drie gewonden door naar Vlissingen. Onmiddellijk begaven zich hier een genees heer en een verpleegster aan boord, waarna de gewonden per ziekenauto naar het St. Jozefzickenhuis zijn overgebracht. Het zijn de 36-jarige bootsman M. Huy- bfegts, wonende te Rotterdam, die een rib- fractuur heeft opgeloopen, de 26-jarige ma troos F. Bal, wonende te Vlaardingen, die een Schouderfractuur en een hoofdwonde kreeg en een Chineesche voorman, die een schedelhasisfractmir heeft bekomen. De wonden van den bootsman en den matroos zijn niet ernstig, die van den Chiees wel. De kapitein vertelt. Terwijl te Maassluis de mannen van de „Ameland" aan wal stapten, waar een be langstellende menigte hen opwachtte, vroe gen wij ljun kapitein, een stevige vijftiger, een kort onderhoud. Hij verklaarde zich verheugd als hij was, dat allen er zoo goed afgekomen waren, wel tot een kort persverhoor bereid. Veel kan ik u niet vertellen, want alles heeft zich in enkele momenten afgespeeld en bovendien, ik verlang naar moeder de vrouw, zoo voegde kapitein Kokke er aan toe. We wisten hem toch even mee te krijgen, naar het kantoor van L. Smit en Co, waar hij, omringd door diverse medebelangstellen den, een verhaal van zijn ervaringen gaf, na onze gelukwenschen met de behouden aan komst in ontvangst te hebben genomen. Hoe staat het met de gewonden? zoo vroe gen we. Dat valt wel mee, antwoordde de kapitein. Behalve de drie, die in Vlissingen zijn opge nomen, hebben nog vier leden van de be manning lichte kwetsuren bekomen, maar die zijn van zoo weinig beteekenis, dat zij zonder bezwaarmet de sleepboot naar Maassluis zijn meegegaan. Hoe gebeurde het? Hoe laat en op welke wijze werd de Ame land getroffen? Dat was omstreeks negen uur vanochtend, aan stuurboord ter hoogte van ruim 5 (ach ter de machinekamer). Was het een mijn, die de ramp ver oorzaakte? Dat vermoed ik, maar met zeker heid valt dat niet te zeggen, doch het was in ieder geval een hevige ont ploffing. Toen ik omkeek, vlogen de stukken mij om de ooren. Het aob- terschip begon direct vol water te loopen en te zinken. De beide reddingbooten hingen klaar, maar we konden er slechts één ge bruiken, omdat de andere in het on- gereede was geraakt. De ramp ge beurde ondanks de in gebruik zijnde paravanen, voegde de kapitein er aan toe. Wij gingen anen met den meest moge- liiken spoed in de boot, die op 48 man was Toestand onoverzichtelijk. De weerstoestand blijft nog buitengewoon onoverzichtelijk, omdat zich thans belang rijke veranderingen voordoen in gebieden, waaruit ons geen enkel bericht bekend is, Vermoedelijk heeft zich gisteren een lage drukstoring over Wales ontwikkeld en deze zou dan naar midden-Frankrijk trekken. Onder invloed hiervan daalden de barome ters gisteren in het zuiden van ons land en de wind begon weer te krimpen. Daarmede houdt de aanvoer van koude lucht nog aan. Over Scandinavië stijgt de barometer, er heeft zich over Finland reêds weer een hoo- ge drukkern van 1015 mbar gevormd. Ook over Centraal Europa is de luchtdruk weer gestegen. Nabij de Azoren blijft de lucht druk dalen en ook over IJsland is de depres sie activiteit belangrijk toegenomen;- berekend, en hebben daarin een half uurtje gedobberd. Er was maar een lichte deining en het was helder weer. De „Montferland" voer op eenigen af stand voor ons uit en keerde onmiddellijk na de ontploffing den steven naar ons toe. In korten tijd waren de meeste leden van de bemanning aan boord van de „Montfer- I land" in veiligheid. Jutters aasden Met eenige officieren van de „Montferland" en van ons getroffen schip ben ik, toen ik zag. dat dit op de waterdichte schotten nog drijvende bleef, in dezelfde boot naar de „Ameland" teruggeroeid omdat er „Jutter* in de buurt van het schip aasden. Ik ben toen nog even aan boord gegaan om de voor naamste scheepspapieren van de „Ameland" te halen. Dat heeft niet meer dan 5 minu ten geduurd. Daarna zijn we naar de Belgi sche loodsboot geroeid, die inmiddels de be manning van ons schip overnam, om de „Montferland" gelegenheid te geven, door te gaan. Om elf uur ongeveer waren we allen aan boord van de Belgische boot. die in de buurt is gebleven tot de Ameland inder daad naar den kelder ging. En dat was omstreeks één uur. En hiermee, zoo besloot de heer Kokké, ben ik aan het einde van wat ik op het oogenblik vertellen kan. Wij vernemen nog, dat het verongelukte schip een lading stukgoederen aan boord had. De vloot van de stoomvaartmij. „Rot terdam" bestond uit twee schepen, n.1. de Ameland en de Marken. Tijdens mijnexplosie zelfs geen tijd voor S.O.S. seinen Nederland veilige haven. Het Nederlandsche s.s. „Oranjepolder" van Cornelder's Scheepvaart en Agenturen Maat schappij te Rotterdam, dat op weg was naar Londen, heeft op een halve mijl ten zuiden van Schouwenbank de bemanning aan boord genomen van het Noorsche stoomschip „Kvernaas", dat vermoedelijk op een mijn is geloopen. De geredden, van wie eenigen licht gewond zijn, zijn door den „Oranjepol der" te Hoek van Holland aan land gebracht. In vijf minuten gezonken. In het gebouw van het loodswezen namen de marine-autoriteiten, alsmede de consul- generaal der kapitein., de heer I. Sorensen een jonge, krachtige figuur den man nen het eerste verhoor af. Na afloop hiervan werd een verslaggever van A.N.P. in de gelegenheid gesteld een so ber relaas van de scheepsramp uit den mond van kapitein Sorensen te vernemen. De kapitein vertelde, dat de „Kver naas" na een geweldige explosie in vijf minuten tijds is gezonken. De marconist had zelfs geen tijd s.o.s. seinen te geven. De redding kostte slechts drie minuten. In de open sloepen dobberde de bemanning rond, terwijl ijskoude golven in de booten sloegen. Met lichtkogels en een seinlamp trok men de aandacht van een schip, de „Oranjepol der", die de schipbreukelingen aan boord nam. Het laat zich aanzien, dat de geredden den Hollanders uiterst dankbaar waren. Noorsch schip loopt binnen. Nederland is een veilige haven voor veron gelukte schepen en voor schipbreukelingen. Dit blijkt, behalve uit het bovenstaande, weer eens uit het feit, dat ook het Noorsche tankschip „Galiia", dat een week geleden onder de Engelsche kust op een mijn was geloopen, gistermorgen te IJmuiden binnen kwam. Wij vernemen, dat de mijnexplosie in Duins een gat in den voorsteven heeft veroorzaakt. Waarschijnlijk loopt het gat onder de wa terlijn tot de kiel van het schip door, doch dit kan pas na de lossing woorden vastge steld. De bruin-geschroeide gapende wonde aan den boeg steekt wel schrijnend af tegen de glanzend witte romp van het fraaie, slanke schip, dat pas korten tijd in de vaart is. De 38 opvarenden mogen van geluk spre ken, dat dit ongeluk zoo goed is afgeloopen. Ware het schip, dat volgeladen was met olie en benzine, op een minder gunstige plek getroffen, dan is het de vraag, of zij er het leven zouden hebben afgebracht Haar actie draagt niet bij tot op lossing van het probleem der Ier- sche deeling. Te Vacan heeft de Valera gisterenavond voor een plaatselijke vergadering van zijn partij het woord gevoerd. Hij veroordeelde energiek de houding der leden van het Ier- sche Republikeinsche leger (I.R.A.), die, zoo zeide hij, door de nationale instellingen aan te vallen, de vrijheid des volks aanvallen. Hij wees er op, dat de leden dezer organisa tie geenszins bijdroegen tot een oplossing van het probleem der Iersche deeling. Spre ker bestreed een motie, waarin invrijheid stelling van alle politieke gevangenen werd voorgesteld. Deze motie werd verworpen en een amendement aangenomen waarin Iersche jongeren aangespoord worden de re- geering te steunen,- BEMANNING BUITEN GEVAAR. DE ^STUYVESANT" SNELT TE HULP. Zaterdagmorgen ontving de directie van de K.N.S.M. den draadloos tele gram van den gezagvoerder van haar schip Alkmaar", waarin werd medegedeeld, dat dit 6982 ton me tende schip, dat op 5 Februari van Amsterdam was vertrokken naar La Plata om een lading graan voor de regeering te halen, gestrand was op een rots van South Cima Island (San tosgroep, O.N.O. van Madeira). Drin gend werd hulp verzocht, voor de bemanning bestond echter geen ge vaar. Nader werd ggmeld, dat de positie van het schip niet verbeterde, de ruimen 1, 2 en 4 maakten water. De „Stuyvesant" naar de „Alkmaar". De directie der K.N.S.M. heeft gisteren van den gezagvoerder van haar s.s. „Crijns sen" radiotelegrafisch bericht ontvangen, dat het s.s. .„Alkmaar" gestrand is nabij het eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de Kaap Verdische eilanden. De gezagvoeder van bet s.s. „Stuyvesant" van dezelfde reederij, dat omstreeks mor genmiddag op de strandingsplaats kan aan komen, heeft radiotelegrafisch opdracht ge kregen, zich naar het s.s. „Alkmaar" te be geven, teneinde zoo noodig te assisteeren. Het s-s. „Crijnssen" vervolgt zijn reis langs de gebruikelijke route. Volgens Lloyd's te Londen zijn zoowel de machine als de schroef nog intact. IJsdammen in de WaaL Gisteren hebben vijf ijsbrekers, drie van L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst en twee van den Rijkswaterstaat, de Waal verder opengebroken. Om half zeven gistermorgen vertrokken de schepen van het punt, dat men Zater dag had bereikt, n.1. het kerkje aan den dijk bij Boven-Leeuvven. Gistermiddag om half vijf werd het Werk gestaakt, doch men was op dat oogenblik slechts weinig meer dan tweehonderd meter gevorderd. Naar de rich ting Ochten bevinden. ;zlch n.1. een aantal ijsdammen op do Waal Het breken van deze dammen vordert veel lijd, hetgeen de presta tie van gisterFri^fM (TutdeTijk aantoont. Vandaag zal.he^ brpk-en voortgang vinden. De Rijn hij Lobith zit weer. Gistermorgen om half tien is de Rijn bij Lobith voor Tolkamer weer gaan zitten met een stand van 13.38 mgter. De rivier is sinds Zaterdagmorgen 56 cM, gewassen. Een uur eerder is Je Rijn bij Millingen gaan zitten. Rijke oogst van de Duitsche duik- booten in de afgeloopen week. Twee Zweedsche schepen, de Liana (1656 ton) en de Osmed (1545 ton) zijn op de Noord zee door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. Tien opvarenden, onder wie de gezagvoer der. hebben den ondergang van de „Liana" overleefd,.Tien kwamen om liet leven. Ze ven opvarenden overleefden den ondergang van de „Osmed". 13 man, onder.wie de ge zagvoerder, kwamen om. Beide schepen zijn Vrijdagnacht tot zinken gebracht. De opva renden gingen in de booten en begaven zich op vlotten. Alle overlevenden hebben kneu zingen bekomen en verkeeren in overspan nen toestand. Zij zijn naar gen ziekenhuis in de haVen aan de Noordoostkust van Schotland gebracht, waar zij Zaterdagavond aan land kwamen. De bemanning deelde mede, gezien te hebben, dat ook twee Deensche schepen wa ren vernietigd. 70 uur in open boot Postvluchten op Indië Vijftien leden der bemanning van het En gelsche sj. Langleeford, dat Woensdag door een Duitsche duikboot tot zinken was ge bracht, zijn Zaterdag aangekomen in een Westersche haven Vrijdagavond waren reeds de 15 andere opvarenden in Ierland aangekomen. Twee man zijn overleden "tij dens den zwaren tocht gedurende 70 uur in een open boot. Een Iraneesch schip van België op weg naar Iran is door eèn Duitsche duikboot getorpedeerd. Volgens de Duitsche mede- deelingen zijn in de week van 11 tot 17 Februari door het optreden van de Duit sche zeestrijd krachten 32 Britsche, Fransche of voor den vijand bruikbare neutrale sche pen tot zinken gebracht. Het totale tonnage bedraagt 127.174 ton. De Noorsche Middellandsche Zee-lijn deelt mede, dat het motorschip Segovia. met een bemanneing van 22 koppen en een passagier, thans als gevolg van de oorlogs maatregelen als verloren beschouwd moet worden. De Gier en de Emoe bereikten gig teren resp. Bandoeng en Jodhpur op de heenreis, terwijl de Nandoe en de iWelewaal op de terugreis resp. te Napels en Basra arriveerden. In de Zweedsche politiek is niets veranderd. Stroom vrijwilligers zal toenemen. De Finsche minister van buitenlandschc zaken, Tanner, heeft gisteren ten stelligste de Zaterdag in Stockholm gepubliceerde be richten tegengesproken, als zou Finland een overeenkomst aangaan met de Westelijke mogendheden voor militaire hulpverleening. Tanner gaf deze tegenspraak in een tele foongesprek met Aftonbladet. Weigerde Zweden onder Duit- schen druk? Uit Parijs ontvangen inlichtingen bevesti gen, aldus Havas, dat de weigering der Zweedsche regeering in te gaan op de ver zoeken om militairen steun van Finland, een rechtstreeksch gevolg is van de houding van Duitschland jegens Zweden en de Scan dinavische landen in het algemeen Duitsch land heeft den Scandinavische lan den namelijk duidelijk te verstaan gegeven, dat Duitschland, indien zij Fin land rechtstreeksch steun zouden verleenen, zich op het standpunt zou stellen, dat zij zelf hun neutraliteit ten aanzien van Duitschland hadden opgegeven. M.a.w. de overeenstemming tusschen Duitschland en Rusland is van dien aard, dat de landen, die den door de Sovjet .-Unie aangevallen buur staat zouden helpen, geacht zouden .worden, niet alleen partij te hebben gekozen tegen de Sovjet Unie, doch ook tegen Duitschland. In politieke kringen te Stockholm merkt men op, dat in de houding van Zweden ten aanzien van de hulpverleening aan Finland geen enkele wijziging is gekomen. De po gingen, die hier en daar gedaan worden om de laatste gebeurtenissen uit te leggen als een plotselinge en dramatische verandering in de Zweedsche politiek, zijn in het geheel niet gerechtvaardigd. Bij het contact tus schen de regeeringen van Finland en Zwe den is naar aanleiding van de Finsche ver zoeken duidelijk geworden, dat de Zweed sche regeering niet kan afwijken van de vrijwilligheid, die tot dusverre de hulp aan Finland gekenmerkt heeft. Algemeen verwacht men, dat. de naaste toekomst een toeneming van den stroom van vrijwilligers naar Finland zal brengen. President Roosevelt is met de kruiser „Tuscaloosa" op reis gegaan en is gistex-och- tend vroeg in de Panama-Kanaalzone aange komen. Na zijn aankomst heeft Roosevelt de sluizen van Gatum en de vei'dedigings- werken gcinspecteerd, waarna hij zich weer aan boord van de Tuscaloosa heeft begeven, die door het kanaal naar de Stille Zuidzee is gevaren. Men gelooft, dat de president naar de Pearl of de Kokos eilanden zal gaan om er een paar dagen te visschen, al vorens door het kanaal terug te keeren. HOLBEWONERS IN DE OERWOUDEN VAN PARAGUAY Een expeditie naar de Guayaki- Indianen. Een Braziliaansche expeditie, die langs de Pai-anarivier in het wilde Zuid-Oosten van Paraguay was door gedrongen, is kort geleden met hoogst belangwekkende resultaten te Rio de Janeiro teruggekeerd. De expeditie had zich in de eerste plaats ten doel gesteld, een onderzoek in te stellen naar een Zuid-Amerikaanschen Indianen stam, waarvan overblijfselen in de onher bergzame oerwouden van het binnenland waren aangeti'offen. Deze Indianenstam, die in Zuid Oost Paraguay leeft, kan als het primitiefste volk der aarde worden be schouwd. Deze Guayaki-Indianeii staan, wat taal en zeden betreft, volkomen geisoleerd. Zij worden volgens de nieuwste inzichten beschouwd als een rest van een oeroude, autochthone bevolking, waarvan tot dus verre slechts zeer weinig bekend Vvas en die nog ter uauwemood met de civilisatie in aanraking is geweest; Een samenleving als van dieren. De steenen bijl is het hoogste werktuig, dat de Guayaki's kennen. Zij zijn met groote bogen gewapend en huizen in groepen van 15 tot 20 personen in holen bij elkaar. Man nen en vrouwen, die volkomen naakt zijn, leven daarbij in een soort van dierlijke ge meenschap. Zij kennen in hun taal noch het woord „vader", noch het «oord „moeder" een uiterst zeldzaam verschijnsel en ook het begrip hoofdman of leider is bij hen volkomen onbekend. Nooit verlaten deze menschen, die ongeveer 1.50 m. lang zijn en een diep bronzen huidkleur hebben, hun on- doordi-ingbare bosschen, waar allerlei pla gen heerschen, die de gelederen van den 'stam reeds sterk hebben gedund. In px-ae- historische tijden kan men niet primitiever geleefd hebben dan thans nog deze Guaya ki's. Visch vangst met behulp van net of hengel is hun onbekend; zij leven van het vleesch der dieren, die zij in vallen vangen en bij wildschaarschte voeden zij zich ook met bessen, bittere sinaasappelen en zelfs met wormen. Visch bemachtigen zij slechts met pijl en boog. Wel „oogsten" zij de ho ning der wilde bijen. Om de hooggelegen nesten te bereiken bedienen zij zich van touwen, gemaakt van dierenhaar, planten- vezels en hun eigen haar. De honing oogst is bij de Guayaki's een soort feest. Doch zij bewaren niets voor tijden van schaarschte, maar maken alles in korten tijd op, hoe vaak zij daardoor ook van hon gersnood hebben te lijden. In hun taal is het cijfer 1 onbekend; zij tellen van 2 tot 9. Wat daarboven is, wordt als „meer dan 9" of »veel" aangeduid; Proclamatie van maarschalk Mannerheim. Veel hulp van Frankrijk en Engeland. 10.000 GARIBALDIANEN NAAR HET FINSCHE FRONT. Maarschalk Mannerheim heeft Zaterdag de volgende proclamatie uitgevaardigd: „Ons volk strijdt van nu af aan niet meer alleen. In aanzienlijke hoe veelheid is er buitenlandsche hulp tot ons gekomen en dagelijks stroo men nieuwe contingenten onder on ze vanen. Het Finsche volk blijft eendrachtig en vastberaden achter zijn leger staan. Laat het vertrou wen hebben in ons en in God", TIENDUIZEND GARIBALDIANEN NAAR FINLAND. Tienduizend Garibaldianen (in Frankrijk wonende aanhangers van den Italiaanschen vrijheidsheld Garibaldi) zullen naar Fin land vertrekken, onder bevel van Marabini, pi'esident van de Garibaldianen, die den slag in de Argonnen overleefd hebben. Marabini heeft tegenover een medewerker vani de Intransigeant verklaard: „De Garibaldiaansche traditie maakt het ons tot een plicht, aan de zijde der Finnen tegen de Sovjet-aanvallers te strijden. Wij doen thans een beroep op alle in het bui tenland wonende Italianen. Wij zeggen tot hen: als geestelijke erfgenamen van Giusep- pe Garibaldi hebt gij niet het recht, een vrij en trotsch, doch zwak volk te laten wurgen door een vijftig maal zoo sterken tegenstan der. Wij gehoorzamen, zoo verklaarde Mara bini nog, aan een oude traditie, zonder op welke wijze ook te handelen in tegenstelling met de regeering van ons land. Frankrijk deed en doet veel. Volgens Havas heeft Frankrijk meer ge daan dan eenig ander lid van den Volken bond om Finland te helpen. Het zond in samenwerking met Engeland, zware artille rie, modern anti-tankgeschut, luchtvaart- materiaal en munitie. Bovendien heeft men het Finsche leger een onbeperkt crediet ge opend voor de levering van wapens door de arsenalen der geallieerden. OP 10 K.M. VAN WIBORG? Finnen wanhopen niet. Op 18 Febr. heeft ons offensief op de Ka- relische landengte zich met succes ontwik keld, zegt het Russische legerbericht giste ren. Onder zwaren druk van onze troepen blijft de vijand terugtrekken. Onze troepen hebben de rivier Salmankaita bereikt, tus schen de meren Vuoksijarvi en Jaurapaan- jaervi en hebben het versterkte gebied, be nevens het dorp Muola, het station Somme aan den spoorweg naar zee op 10 K.M. ten Zuiden van Wiborg, de stad Juhannes en het station Maksalahti aan den spooi"weg naar zee bezet, aldus den westelijken oever bereikende van de Finsche Golf ten Noorden van het eiland Bjorke. Op 17 en 18 Februari hebben onze troepen 313 verdedigingswerken genomen, met inbe grip van 41 stalen en betonnen artillerie fronten. Van 11 tot en met 18 Febr. hebben onze troepen in het geheel 475 verdedigings werken veroverd, waarbij 92 stalen en be tonnen artillerieforten. In de andere sectoren geen belangrijke wijzigingen. Onze luchtmacht is opgetreden tegen vijandelijke troepen en militaire doe len. 21 vijandelijke vliegtuigen werden in luchtgevechten neergehaald. Optimistische Finsche geluiden, Volgens het Finsche legerbericht begint de Russische opmarsch dan kracht te ver liezen de toestand is nog ernstig, maar drijft de Finnen niet tot wanhoop De Mannerheimlinie is zoodanig gebouwd, dat de troepen in de vooruitgeschoven stel lingen de gelegenheid hebben om zich terug te trekken zonder hun defensies te verzwak ken, wanneer zich een storm van metaal zou voordoen ais die, waaraan de Finnen het hoofd hebben moeten bieden. De laatste te rugtocht schijnt van zuiver tactischen aard te zijn geweest. De Finsche luchtmacht is zeer actief ge weest, jachtvliegtuigen namen met succes deel aan talrijke gevechten. 24 Russische toe stellen zouden zijn neergehaald. Tusschen de Finsche golf en de Vuoksen hebben de Russen een krachtig artillerievuur onderhouden, terwijl de luchtmacht de Fin sche stellingen bombardeerde. Door de bom- scher\en zijn duizenden Finnen gewond. Het schijnt evenwel dat de actie van de tanks iets is verminderd. Zaterdag is Sumner Welles met de Ita ïaansche mailboot „Rex" uit New ork naar Lui opa \ertrokken. Hij was vergezeld van zijn vrouw en twee assistenten. Ook Myron ia1 lor, de persoonlijke ambassadeur van lioose\elt bij het Vaticaan, bevindt zich aan boord .van de „Rex",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2