De „Ameland" naar den kelder
NOREN DOOR
„ORANJEPOLDER" GERED
Geen Finsche
overeenkomst
Een Indianenstam ontdekt
Akkertje
Vriezen of dooien?
DE VALERA
RUSSEN blijven
successen melden
Op mijn geloopen?
DE „ALKMAAR" OP EEN
ROTS GELOOPEN
IJsbrekers vorderen slechts
tweehonderd meter
met de Westelijke
mogendheden
Rooscvclt inspecteert de
Panama-kanaalzone
„Finland strijdt niet
meer alleen"
Sumner Welles op
weg naar Europa
Lusteloos
Neem
'n
veroordeelt de I.R*A.
Twee Zweedsche
schepen vernietigd
GEHEELE BEMANNING BEHOUDEN
IN ONS LAND.
Gisterochtend omstreeks negen nar
ls het ss. „Ameland" van de
Stoomvaartmij .„Rotterdam", dat om
half vijf uit Hoek van Holland met
bestemming Nederlandsch IndiC was
vertrokken, in de Noordzee door een
hevige ontploffing, waarschijnlijk
veroorzaakt door een mijn, getroffen.
Om half twee in den namiddag was
van de 4537 ton groote Nederland-
sche vrachtboot niets meer te zien
De bemanning, bestaande alt acht-
en-veertiq koppen ls door de „Mont-
ferland" van de Kon. HolL Lloyd
gered en reeds naar Nederland te
ruggebracht. Er zijn drie gewonden.
Reeds heeft een speoiale verslagge
ver van het A.N.P. een onderhond
gehad met den kapitein van de
„Ameland", dat wij hieronder laten
volgen.
De ramp is geschied op 51 graden 45 min.
Noord en 3 gr. 18 min. Oost, ongeveer li
mijl W.ZAV. van Schouwenbank, d.i. 28
mijl ten Zuidwesten van den Rotterdam-
schen Waterweg. De „Montferland" gaf do
geredden over aan de Belgische loodsboot
no. 15, die vanaf Vlissingen naar de plaats
des onheils was gevaren.
Van de loodsboot stapten de geredden
weer over op de „Zwarte Zee" van L. Smit
en Co.'s Internationalen Sleepdienst, welke
te Hoek van Holland binnenliep. De 45 on
gedeerde leden. w.o. ook de kapitein, de heer
Ai Kokké, der bemanning, werden hier op
gepikt door de havensleepboot „Argus", die
om half zes aan de reede te Maassluis
meerde. De Zwarte Zee voer met de drie
gewonden door naar Vlissingen.
Onmiddellijk begaven zich hier een genees
heer en een verpleegster aan boord, waarna
de gewonden per ziekenauto naar het St.
Jozefzickenhuis zijn overgebracht.
Het zijn de 36-jarige bootsman M. Huy-
bfegts, wonende te Rotterdam, die een rib-
fractuur heeft opgeloopen, de 26-jarige ma
troos F. Bal, wonende te Vlaardingen, die
een Schouderfractuur en een hoofdwonde
kreeg en een Chineesche voorman, die een
schedelhasisfractmir heeft bekomen. De
wonden van den bootsman en den matroos
zijn niet ernstig, die van den Chiees wel.
De kapitein vertelt.
Terwijl te Maassluis de mannen van de
„Ameland" aan wal stapten, waar een be
langstellende menigte hen opwachtte, vroe
gen wij ljun kapitein, een stevige vijftiger,
een kort onderhoud.
Hij verklaarde zich verheugd als hij was,
dat allen er zoo goed afgekomen waren, wel
tot een kort persverhoor bereid.
Veel kan ik u niet vertellen, want alles
heeft zich in enkele momenten afgespeeld
en bovendien, ik verlang naar moeder de
vrouw, zoo voegde kapitein Kokke er aan
toe.
We wisten hem toch even mee te krijgen,
naar het kantoor van L. Smit en Co, waar
hij, omringd door diverse medebelangstellen
den, een verhaal van zijn ervaringen gaf, na
onze gelukwenschen met de behouden aan
komst in ontvangst te hebben genomen.
Hoe staat het met de gewonden? zoo vroe
gen we.
Dat valt wel mee, antwoordde de kapitein.
Behalve de drie, die in Vlissingen zijn opge
nomen, hebben nog vier leden van de be
manning lichte kwetsuren bekomen, maar
die zijn van zoo weinig beteekenis, dat zij
zonder bezwaarmet de sleepboot naar
Maassluis zijn meegegaan.
Hoe gebeurde het?
Hoe laat en op welke wijze werd de Ame
land getroffen?
Dat was omstreeks negen uur vanochtend,
aan stuurboord ter hoogte van ruim 5 (ach
ter de machinekamer).
Was het een mijn, die de ramp ver
oorzaakte?
Dat vermoed ik, maar met zeker
heid valt dat niet te zeggen, doch het
was in ieder geval een hevige ont
ploffing. Toen ik omkeek, vlogen de
stukken mij om de ooren. Het aob-
terschip begon direct vol water te
loopen en te zinken.
De beide reddingbooten hingen klaar,
maar we konden er slechts één ge
bruiken, omdat de andere in het on-
gereede was geraakt. De ramp ge
beurde ondanks de in gebruik zijnde
paravanen, voegde de kapitein er
aan toe.
Wij gingen anen met den meest moge-
liiken spoed in de boot, die op 48 man was
Toestand onoverzichtelijk.
De weerstoestand blijft nog buitengewoon
onoverzichtelijk, omdat zich thans belang
rijke veranderingen voordoen in gebieden,
waaruit ons geen enkel bericht bekend is,
Vermoedelijk heeft zich gisteren een lage
drukstoring over Wales ontwikkeld en deze
zou dan naar midden-Frankrijk trekken.
Onder invloed hiervan daalden de barome
ters gisteren in het zuiden van ons land en
de wind begon weer te krimpen. Daarmede
houdt de aanvoer van koude lucht nog aan.
Over Scandinavië stijgt de barometer, er
heeft zich over Finland reêds weer een hoo-
ge drukkern van 1015 mbar gevormd. Ook
over Centraal Europa is de luchtdruk weer
gestegen. Nabij de Azoren blijft de lucht
druk dalen en ook over IJsland is de depres
sie activiteit belangrijk toegenomen;-
berekend, en hebben daarin een half uurtje
gedobberd. Er was maar een lichte deining
en het was helder weer.
De „Montferland" voer op eenigen af
stand voor ons uit en keerde onmiddellijk
na de ontploffing den steven naar ons toe.
In korten tijd waren de meeste leden van
de bemanning aan boord van de „Montfer-
I land" in veiligheid.
Jutters aasden
Met eenige officieren van de „Montferland"
en van ons getroffen schip ben ik, toen ik
zag. dat dit op de waterdichte schotten nog
drijvende bleef, in dezelfde boot naar de
„Ameland" teruggeroeid omdat er „Jutter*
in de buurt van het schip aasden. Ik ben
toen nog even aan boord gegaan om de voor
naamste scheepspapieren van de „Ameland"
te halen. Dat heeft niet meer dan 5 minu
ten geduurd. Daarna zijn we naar de Belgi
sche loodsboot geroeid, die inmiddels de be
manning van ons schip overnam, om de
„Montferland" gelegenheid te geven, door
te gaan.
Om elf uur ongeveer waren we allen aan
boord van de Belgische boot. die in de
buurt is gebleven tot de Ameland inder
daad naar den kelder ging.
En dat was omstreeks één uur.
En hiermee, zoo besloot de heer Kokké,
ben ik aan het einde van wat ik op het
oogenblik vertellen kan.
Wij vernemen nog, dat het verongelukte
schip een lading stukgoederen aan boord
had. De vloot van de stoomvaartmij. „Rot
terdam" bestond uit twee schepen, n.1. de
Ameland en de Marken.
Tijdens mijnexplosie zelfs geen
tijd voor S.O.S. seinen
Nederland veilige haven.
Het Nederlandsche s.s. „Oranjepolder" van
Cornelder's Scheepvaart en Agenturen Maat
schappij te Rotterdam, dat op weg was naar
Londen, heeft op een halve mijl ten zuiden
van Schouwenbank de bemanning aan boord
genomen van het Noorsche stoomschip
„Kvernaas", dat vermoedelijk op een mijn is
geloopen. De geredden, van wie eenigen
licht gewond zijn, zijn door den „Oranjepol
der" te Hoek van Holland aan land gebracht.
In vijf minuten gezonken.
In het gebouw van het loodswezen namen
de marine-autoriteiten, alsmede de consul-
generaal der kapitein., de heer I. Sorensen
een jonge, krachtige figuur den man
nen het eerste verhoor af.
Na afloop hiervan werd een verslaggever
van A.N.P. in de gelegenheid gesteld een so
ber relaas van de scheepsramp uit den mond
van kapitein Sorensen te vernemen.
De kapitein vertelde, dat de „Kver
naas" na een geweldige explosie in
vijf minuten tijds is gezonken. De
marconist had zelfs geen tijd s.o.s.
seinen te geven. De redding kostte
slechts drie minuten. In de open
sloepen dobberde de bemanning
rond, terwijl ijskoude golven in de
booten sloegen.
Met lichtkogels en een seinlamp trok men
de aandacht van een schip, de „Oranjepol
der", die de schipbreukelingen aan boord
nam.
Het laat zich aanzien, dat de geredden
den Hollanders uiterst dankbaar waren.
Noorsch schip loopt binnen.
Nederland is een veilige haven voor veron
gelukte schepen en voor schipbreukelingen.
Dit blijkt, behalve uit het bovenstaande,
weer eens uit het feit, dat ook het Noorsche
tankschip „Galiia", dat een week geleden
onder de Engelsche kust op een mijn was
geloopen, gistermorgen te IJmuiden binnen
kwam. Wij vernemen, dat de mijnexplosie
in Duins een gat in den voorsteven heeft
veroorzaakt.
Waarschijnlijk loopt het gat onder de wa
terlijn tot de kiel van het schip door, doch
dit kan pas na de lossing woorden vastge
steld. De bruin-geschroeide gapende wonde
aan den boeg steekt wel schrijnend af tegen
de glanzend witte romp van het fraaie,
slanke schip, dat pas korten tijd in de vaart
is.
De 38 opvarenden mogen van geluk spre
ken, dat dit ongeluk zoo goed is afgeloopen.
Ware het schip, dat volgeladen was met
olie en benzine, op een minder gunstige plek
getroffen, dan is het de vraag, of zij er het
leven zouden hebben afgebracht
Haar actie draagt niet bij tot op
lossing van het probleem der Ier-
sche deeling.
Te Vacan heeft de Valera gisterenavond
voor een plaatselijke vergadering van zijn
partij het woord gevoerd. Hij veroordeelde
energiek de houding der leden van het Ier-
sche Republikeinsche leger (I.R.A.), die, zoo
zeide hij, door de nationale instellingen aan
te vallen, de vrijheid des volks aanvallen.
Hij wees er op, dat de leden dezer organisa
tie geenszins bijdroegen tot een oplossing
van het probleem der Iersche deeling. Spre
ker bestreed een motie, waarin invrijheid
stelling van alle politieke gevangenen werd
voorgesteld. Deze motie werd verworpen en
een amendement aangenomen waarin
Iersche jongeren aangespoord worden de re-
geering te steunen,-
BEMANNING BUITEN GEVAAR.
DE ^STUYVESANT" SNELT TE
HULP.
Zaterdagmorgen ontving de directie
van de K.N.S.M. den draadloos tele
gram van den gezagvoerder van
haar schip Alkmaar", waarin werd
medegedeeld, dat dit 6982 ton me
tende schip, dat op 5 Februari van
Amsterdam was vertrokken naar La
Plata om een lading graan voor de
regeering te halen, gestrand was op
een rots van South Cima Island (San
tosgroep, O.N.O. van Madeira). Drin
gend werd hulp verzocht, voor de
bemanning bestond echter geen ge
vaar.
Nader werd ggmeld, dat de positie van
het schip niet verbeterde, de ruimen 1, 2
en 4 maakten water.
De „Stuyvesant" naar de „Alkmaar".
De directie der K.N.S.M. heeft gisteren
van den gezagvoerder van haar s.s. „Crijns
sen" radiotelegrafisch bericht ontvangen,
dat het s.s. .„Alkmaar" gestrand is nabij het
eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de
Kaap Verdische eilanden.
De gezagvoeder van bet s.s. „Stuyvesant"
van dezelfde reederij, dat omstreeks mor
genmiddag op de strandingsplaats kan aan
komen, heeft radiotelegrafisch opdracht ge
kregen, zich naar het s.s. „Alkmaar" te be
geven, teneinde zoo noodig te assisteeren.
Het s-s. „Crijnssen" vervolgt zijn reis
langs de gebruikelijke route.
Volgens Lloyd's te Londen zijn zoowel
de machine als de schroef nog intact.
IJsdammen in de WaaL
Gisteren hebben vijf ijsbrekers, drie van
L. Smit en Co.'s Internationalen Sleepdienst
en twee van den Rijkswaterstaat, de Waal
verder opengebroken.
Om half zeven gistermorgen vertrokken
de schepen van het punt, dat men Zater
dag had bereikt, n.1. het kerkje aan den dijk
bij Boven-Leeuvven. Gistermiddag om half
vijf werd het Werk gestaakt, doch men was
op dat oogenblik slechts weinig meer dan
tweehonderd meter gevorderd. Naar de rich
ting Ochten bevinden. ;zlch n.1. een aantal
ijsdammen op do Waal Het breken van deze
dammen vordert veel lijd, hetgeen de presta
tie van gisterFri^fM (TutdeTijk aantoont.
Vandaag zal.he^ brpk-en voortgang vinden.
De Rijn hij Lobith zit weer.
Gistermorgen om half tien is de Rijn bij
Lobith voor Tolkamer weer gaan zitten met
een stand van 13.38 mgter. De rivier is sinds
Zaterdagmorgen 56 cM, gewassen.
Een uur eerder is Je Rijn bij Millingen
gaan zitten.
Rijke oogst van de Duitsche duik-
booten in de afgeloopen week.
Twee Zweedsche schepen, de Liana (1656
ton) en de Osmed (1545 ton) zijn op de Noord
zee door een Duitsche duikboot tot zinken
gebracht.
Tien opvarenden, onder wie de gezagvoer
der. hebben den ondergang van de „Liana"
overleefd,.Tien kwamen om liet leven. Ze
ven opvarenden overleefden den ondergang
van de „Osmed". 13 man, onder.wie de ge
zagvoerder, kwamen om. Beide schepen zijn
Vrijdagnacht tot zinken gebracht. De opva
renden gingen in de booten en begaven zich
op vlotten. Alle overlevenden hebben kneu
zingen bekomen en verkeeren in overspan
nen toestand. Zij zijn naar gen ziekenhuis
in de haVen aan de Noordoostkust van
Schotland gebracht, waar zij Zaterdagavond
aan land kwamen.
De bemanning deelde mede, gezien te
hebben, dat ook twee Deensche schepen wa
ren vernietigd.
70 uur in open boot Postvluchten op Indië
Vijftien leden der bemanning van het En
gelsche sj. Langleeford, dat Woensdag door
een Duitsche duikboot tot zinken was ge
bracht, zijn Zaterdag aangekomen in een
Westersche haven Vrijdagavond waren
reeds de 15 andere opvarenden in Ierland
aangekomen. Twee man zijn overleden "tij
dens den zwaren tocht gedurende 70 uur in
een open boot.
Een Iraneesch schip van België op weg
naar Iran is door eèn Duitsche duikboot
getorpedeerd. Volgens de Duitsche mede-
deelingen zijn in de week van 11 tot 17
Februari door het optreden van de Duit
sche zeestrijd krachten 32 Britsche, Fransche
of voor den vijand bruikbare neutrale sche
pen tot zinken gebracht. Het totale tonnage
bedraagt 127.174 ton.
De Noorsche Middellandsche Zee-lijn
deelt mede, dat het motorschip Segovia.
met een bemanneing van 22 koppen en een
passagier, thans als gevolg van de oorlogs
maatregelen als verloren beschouwd moet
worden.
De Gier en de Emoe bereikten gig
teren resp. Bandoeng en Jodhpur op
de heenreis, terwijl de Nandoe en
de iWelewaal op de terugreis resp.
te Napels en Basra arriveerden.
In de Zweedsche politiek is niets
veranderd. Stroom vrijwilligers
zal toenemen.
De Finsche minister van buitenlandschc
zaken, Tanner, heeft gisteren ten stelligste
de Zaterdag in Stockholm gepubliceerde be
richten tegengesproken, als zou Finland een
overeenkomst aangaan met de Westelijke
mogendheden voor militaire hulpverleening.
Tanner gaf deze tegenspraak in een tele
foongesprek met Aftonbladet.
Weigerde Zweden onder Duit-
schen druk?
Uit Parijs ontvangen inlichtingen bevesti
gen, aldus Havas, dat de weigering der
Zweedsche regeering in te gaan op de ver
zoeken om militairen steun van Finland,
een rechtstreeksch gevolg is van de houding
van Duitschland jegens Zweden en de Scan
dinavische landen in het algemeen Duitsch
land heeft den Scandinavische lan
den namelijk duidelijk te verstaan
gegeven, dat Duitschland, indien zij Fin
land rechtstreeksch steun zouden verleenen,
zich op het standpunt zou stellen, dat zij
zelf hun neutraliteit ten aanzien van
Duitschland hadden opgegeven. M.a.w. de
overeenstemming tusschen Duitschland en
Rusland is van dien aard, dat de landen, die
den door de Sovjet .-Unie aangevallen buur
staat zouden helpen, geacht zouden .worden,
niet alleen partij te hebben gekozen tegen de
Sovjet Unie, doch ook tegen Duitschland.
In politieke kringen te Stockholm merkt
men op, dat in de houding van Zweden ten
aanzien van de hulpverleening aan Finland
geen enkele wijziging is gekomen. De po
gingen, die hier en daar gedaan worden om
de laatste gebeurtenissen uit te leggen als
een plotselinge en dramatische verandering
in de Zweedsche politiek, zijn in het geheel
niet gerechtvaardigd. Bij het contact tus
schen de regeeringen van Finland en Zwe
den is naar aanleiding van de Finsche ver
zoeken duidelijk geworden, dat de Zweed
sche regeering niet kan afwijken van de
vrijwilligheid, die tot dusverre de hulp aan
Finland gekenmerkt heeft.
Algemeen verwacht men, dat. de naaste
toekomst een toeneming van den stroom van
vrijwilligers naar Finland zal brengen.
President Roosevelt is met de kruiser
„Tuscaloosa" op reis gegaan en is gistex-och-
tend vroeg in de Panama-Kanaalzone aange
komen. Na zijn aankomst heeft Roosevelt
de sluizen van Gatum en de vei'dedigings-
werken gcinspecteerd, waarna hij zich weer
aan boord van de Tuscaloosa heeft begeven,
die door het kanaal naar de Stille Zuidzee
is gevaren. Men gelooft, dat de president
naar de Pearl of de Kokos eilanden zal
gaan om er een paar dagen te visschen, al
vorens door het kanaal terug te keeren.
HOLBEWONERS IN DE
OERWOUDEN VAN PARAGUAY
Een expeditie naar de Guayaki-
Indianen.
Een Braziliaansche expeditie, die
langs de Pai-anarivier in het wilde
Zuid-Oosten van Paraguay was door
gedrongen, is kort geleden met
hoogst belangwekkende resultaten te
Rio de Janeiro teruggekeerd.
De expeditie had zich in de eerste plaats
ten doel gesteld, een onderzoek in te stellen
naar een Zuid-Amerikaanschen Indianen
stam, waarvan overblijfselen in de onher
bergzame oerwouden van het binnenland
waren aangeti'offen. Deze Indianenstam, die
in Zuid Oost Paraguay leeft, kan als het
primitiefste volk der aarde worden be
schouwd. Deze Guayaki-Indianeii staan, wat
taal en zeden betreft, volkomen geisoleerd.
Zij worden volgens de nieuwste inzichten
beschouwd als een rest van een oeroude,
autochthone bevolking, waarvan tot dus
verre slechts zeer weinig bekend Vvas en
die nog ter uauwemood met de civilisatie
in aanraking is geweest;
Een samenleving als van dieren.
De steenen bijl is het hoogste werktuig,
dat de Guayaki's kennen. Zij zijn met groote
bogen gewapend en huizen in groepen van
15 tot 20 personen in holen bij elkaar. Man
nen en vrouwen, die volkomen naakt zijn,
leven daarbij in een soort van dierlijke ge
meenschap. Zij kennen in hun taal noch het
woord „vader", noch het «oord „moeder"
een uiterst zeldzaam verschijnsel en ook
het begrip hoofdman of leider is bij hen
volkomen onbekend. Nooit verlaten deze
menschen, die ongeveer 1.50 m. lang zijn en
een diep bronzen huidkleur hebben, hun on-
doordi-ingbare bosschen, waar allerlei pla
gen heerschen, die de gelederen van den
'stam reeds sterk hebben gedund. In px-ae-
historische tijden kan men niet primitiever
geleefd hebben dan thans nog deze Guaya
ki's. Visch vangst met behulp van net of
hengel is hun onbekend; zij leven van het
vleesch der dieren, die zij in vallen vangen
en bij wildschaarschte voeden zij zich ook
met bessen, bittere sinaasappelen en zelfs
met wormen. Visch bemachtigen zij slechts
met pijl en boog. Wel „oogsten" zij de ho
ning der wilde bijen. Om de hooggelegen
nesten te bereiken bedienen zij zich van
touwen, gemaakt van dierenhaar, planten-
vezels en hun eigen haar. De honing
oogst is bij de Guayaki's een soort feest.
Doch zij bewaren niets voor tijden van
schaarschte, maar maken alles in korten
tijd op, hoe vaak zij daardoor ook van hon
gersnood hebben te lijden. In hun taal is
het cijfer 1 onbekend; zij tellen van 2 tot 9.
Wat daarboven is, wordt als „meer dan 9"
of »veel" aangeduid;
Proclamatie van maarschalk
Mannerheim. Veel hulp van
Frankrijk en Engeland.
10.000 GARIBALDIANEN NAAR
HET FINSCHE FRONT.
Maarschalk Mannerheim heeft
Zaterdag de volgende proclamatie
uitgevaardigd:
„Ons volk strijdt van nu af aan
niet meer alleen. In aanzienlijke hoe
veelheid is er buitenlandsche hulp
tot ons gekomen en dagelijks stroo
men nieuwe contingenten onder on
ze vanen. Het Finsche volk blijft
eendrachtig en vastberaden achter
zijn leger staan. Laat het vertrou
wen hebben in ons en in God",
TIENDUIZEND GARIBALDIANEN
NAAR FINLAND.
Tienduizend Garibaldianen (in Frankrijk
wonende aanhangers van den Italiaanschen
vrijheidsheld Garibaldi) zullen naar Fin
land vertrekken, onder bevel van Marabini,
pi'esident van de Garibaldianen, die den
slag in de Argonnen overleefd hebben.
Marabini heeft tegenover een medewerker
vani de Intransigeant verklaard:
„De Garibaldiaansche traditie maakt het
ons tot een plicht, aan de zijde der Finnen
tegen de Sovjet-aanvallers te strijden. Wij
doen thans een beroep op alle in het bui
tenland wonende Italianen. Wij zeggen tot
hen: als geestelijke erfgenamen van Giusep-
pe Garibaldi hebt gij niet het recht, een vrij
en trotsch, doch zwak volk te laten wurgen
door een vijftig maal zoo sterken tegenstan
der. Wij gehoorzamen, zoo verklaarde Mara
bini nog, aan een oude traditie, zonder op
welke wijze ook te handelen in tegenstelling
met de regeering van ons land.
Frankrijk deed en doet veel.
Volgens Havas heeft Frankrijk meer ge
daan dan eenig ander lid van den Volken
bond om Finland te helpen. Het zond in
samenwerking met Engeland, zware artille
rie, modern anti-tankgeschut, luchtvaart-
materiaal en munitie. Bovendien heeft men
het Finsche leger een onbeperkt crediet ge
opend voor de levering van wapens door de
arsenalen der geallieerden.
OP 10 K.M. VAN WIBORG?
Finnen wanhopen niet.
Op 18 Febr. heeft ons offensief op de Ka-
relische landengte zich met succes ontwik
keld, zegt het Russische legerbericht giste
ren. Onder zwaren druk van onze troepen
blijft de vijand terugtrekken. Onze troepen
hebben de rivier Salmankaita bereikt, tus
schen de meren Vuoksijarvi en Jaurapaan-
jaervi en hebben het versterkte gebied, be
nevens het dorp Muola, het station Somme
aan den spoorweg naar zee op 10 K.M. ten
Zuiden van Wiborg, de stad Juhannes en
het station Maksalahti aan den spooi"weg
naar zee bezet, aldus den westelijken oever
bereikende van de Finsche Golf ten Noorden
van het eiland Bjorke.
Op 17 en 18 Februari hebben onze troepen
313 verdedigingswerken genomen, met inbe
grip van 41 stalen en betonnen artillerie
fronten. Van 11 tot en met 18 Febr. hebben
onze troepen in het geheel 475 verdedigings
werken veroverd, waarbij 92 stalen en be
tonnen artillerieforten.
In de andere sectoren geen belangrijke
wijzigingen. Onze luchtmacht is opgetreden
tegen vijandelijke troepen en militaire doe
len. 21 vijandelijke vliegtuigen werden in
luchtgevechten neergehaald.
Optimistische Finsche geluiden,
Volgens het Finsche legerbericht begint
de Russische opmarsch dan kracht te ver
liezen de toestand is nog ernstig, maar
drijft de Finnen niet tot wanhoop
De Mannerheimlinie is zoodanig gebouwd,
dat de troepen in de vooruitgeschoven stel
lingen de gelegenheid hebben om zich terug
te trekken zonder hun defensies te verzwak
ken, wanneer zich een storm van metaal zou
voordoen ais die, waaraan de Finnen het
hoofd hebben moeten bieden. De laatste te
rugtocht schijnt van zuiver tactischen aard
te zijn geweest.
De Finsche luchtmacht is zeer actief ge
weest, jachtvliegtuigen namen met succes
deel aan talrijke gevechten. 24 Russische toe
stellen zouden zijn neergehaald.
Tusschen de Finsche golf en de Vuoksen
hebben de Russen een krachtig artillerievuur
onderhouden, terwijl de luchtmacht de Fin
sche stellingen bombardeerde. Door de bom-
scher\en zijn duizenden Finnen gewond. Het
schijnt evenwel dat de actie van de tanks
iets is verminderd.
Zaterdag is Sumner Welles met de Ita
ïaansche mailboot „Rex" uit New ork naar
Lui opa \ertrokken. Hij was vergezeld van
zijn vrouw en twee assistenten. Ook Myron
ia1 lor, de persoonlijke ambassadeur van
lioose\elt bij het Vaticaan, bevindt zich
aan boord .van de „Rex",