In één ruk van Nederland IN RUIM DERTIG UUR Inval in spionnagenest DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER 0 Vliegende vleugel 0 uitgevonden AMSTERDAM-BATAVIA te Sint Pancras Toestel zonder staart of romp Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DE BILT SEINT t KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 68e JAARG. No. 8857 Ongeoorloofde oefening HELDERSCHE COURANT naar Indië Door de lucht van Amsterdam naar Batavia zonder tusschenlanding Is het mogelijk? Het „Comité Vlieg tocht NederlandIndië" heeft on langs een prijsvraag uitgeschreven om tot de verwezenlijking van dit „luchtkasteel" te geraken De uitslag van dezen wedstrijd is thans bekend en het met den eersten prijs be kroonde ontwerp, afkomstig van den heer E. A. Driessen, schetst ons een toestel zonder staart of romp, een z.g. „vliegende vleugel", die in één rug van Nederland naar de Oost snelt, binnen een tijdsbe stek van acht en dertig uur De twee volgende prijswinnaars zijn: 2e prijs Th. van Lammeren^ 3e prijs H. J. Kre- rrier. Wij laten hieronder een korte beschou wing van de drie ontwerpen volgen en be ginnen met de inzending van den heer Driessen, welke het moto draagt: „De nieu we weg" Het is e„cn staartlooze machine de lang gezochte vliegende vleugel. De heer Driessen merkt op. dat het lauge- afstand record. 1200 K.M. bedraagt, bereikt met een eenmotorig vliegtuig. Voor .een vlucht naar Batavia is echter grootere reserve noodig, zoowel in betrouw baarheid door meerdere motoren als in zeker heid het doel te bereiken, door een ruime reserve aan brandstof De actie radius van de machine moest 17000 K.M. bedragen, waardoor een reserve van 40 procent wordt verkregen. „De nieuwe weg" vindt de ontwerpen door de vormgeving van zijn vliegtuig, waar door eenerzijds een zoo hoog mogelijk ren dement wordt berjikt, en anderzijds eeri lichte bouwwijze mogelijk is. Zoo komt hij tot een constructiegewicht van KO00 Kg. Het totaalgewicht bedraagt 17.500 Kg. Van deze resultaten mogen insiders mis schien vreemd opkijken, doch de heer Driessen vestigt er dadelijk de aandacht op. dat bij zijn .vliegende vleugel" de staart, romp. en gedeeltelijk de stuurvlakken ver vallen. Lage vleuqelbelasting. Een ander punt. waarop hij de aandacht vestigt, is de „lage vleugelbelasting". Ook deze zienswijze'vereischt toelichting. Neemt men een booee vlueeelbelasting, dan wor den de afmetingen van zijn ontwerp te klein om bemanning, lading etc. in den vleugel ohder te brengen. Zoo komt hij oo een draagkracht van 100 Kg. per vierkante meter' vleugel bij den start. Nog een- belangrijk punt is het gebruik van duwschro.even. Deze schroeven moeten met verlengassen van de motoren worden aangedreven om de noodige vriislag van de vleugel te verkrij gen.. De motoren zijn diesel motoren, waar van het hoogere constructiegewicht opweegt tegen het lagere brandstofverbruik, zoodat men uiteindelijk over een dergelijk traject aan gewicht spaart. De spanwijdte is 34 c.m., het vleugelop pervlak 175 M2 en de verhouding tusschen volgewicht en leeggewicht, zooals hierboven reeds vermeld, 42 procent. Eeii drukcabine >om op groote hoogte te kunnen vliegen wordt niet toegepast.» t. Ontwerp Th. van Lammeren (2e prijs). Wat is nu het voordeel? Ten eerste de mogelijkheid van een zeer gunstige vormgeving, waardoor een verhou ding tusschen draagkracht en weerstand wordt bereikt van 21,5:1, waarbij dan geen uitzonderlijk lage weerstand-coefficienten zijn aangenomen. Een verdere overweging, die tot de keuze van den vliegenden vleugel leidde, zijn de bijzonder goede vliegeigcn- schappen, de Driessen hiervan verwacht. Hierbij dient opgemerkt, dat Driessen steeds een groot voorstander is geweest van staart looze vliegtuigen, en dit ontwerp gedurende vele jaren heeft bestudeerd. Als groot bezwaar tegen de huidi ge vliegtuigen met vleugel, romp en staart voert zij aan de ongun stige verhouding in de vleugelvorm, waartoe men wordt gedwongen door gewichts- en weerstandsbesparing, als verder argument de besturing van het vliegtuig door stuurvlak ken, die in de wervelende lucht (het zog) van vleugel, romp en schroeven liggen. Weliswaar ver wacht Driessen ook moeilijkheden bij de uitvoering van zijn ontwerp doch deze worden minder geacht dan de bovengenoemde. In 38 uur. De route is gekozen via Rhodos naar Ba tavia. Bij een brandstofreserve van 40 pro cent blijft 1100 kg. betalende lading over met een snelheid van 328 km. per uur, waardoor de afstand in 38 uur wordt af gelegd. Hierbij wordt verder een systeem van reserve aatigegeven, dat vermeldens waard is. Bij den aanvang van de lucht is de reserve 40 procent van het traject wat brandstof betreft. Naar mate men vordert zou deze reserve-voorraad dus steeds groo- ter worden ten opzichte van de nog af te leggen afstand. Gaat men echter, naar maie men het doel nadert, sneller vliegen, zoo danig dat de reserve steeds 40 prdcent blijft van het nog af te leggen traject, dan wordt op deze wijze met gelijke marge aan veiligheid een hoogere gemiddelde snelheid bereikt. Veiligheid, economie en eenvoud zijn de voornaamste kenmerken van dit ontwerp. Het tweede ontwerp. Hierna komt als tweede prijswinnaar ir. Th. J. van Lammeren c.s., met een groot, 4- motorig vliegtuig. Het zwaartepunt ligt hier in de constructie, terwijl de wijze van ex ploitatie een kleinere rol speelt. De snelheid is hoog, meer dan 400 km./h. waarbij op groote hoogte wordt gevlogen, Hiervoor is een drukcabine noodzakelijk. De actie radius is minstens 15000 km.. Deze prestaties worden bereikt door: 1. Toepassing van een hooge vleugelbe lasting (190 kg.-M2.) gepaard aan een gunstig rendement van het vliegtuig op kruissnel heid. 2. Een groote vleugelslankheid (lengte- breedteverhouding). m. 10 1. 3. Een zeer zuiveie vorm en een zeer gu; ring schadelijk oppervlak. Het vliegtuig heeft 4 motoren van 1800 pk. startvermogen en weegt totaal 35000 kg. De snelheid wordt grooter naar mate hoo- ger wordt gestegen en bereikt bij een hoogte van 7500 m. 470 k.m. per uur. De machine is een niiddendekker, waarbij constructie van vleugel en romp één is. De benzine wordt in de vleugel ondergebracht (z.g. „integral tanks") Het is interessant te zien, hoe hier twee luchtvaart-deskundigen op geheel verschil- De vliegende vleugel, ontworpen door E. A. Driessen (le prijs) lende wijzen hetzelfde doel trachten te be reiken. De een door een geheel nieuw idéé wat vorm betreft, vergeleken bij de huidige machines, met een lage vleugelbelasting, waartoe hij, als gezegd, was gedwongen ter verkrijging van een vleugel met groote af metingen. welke hij noodig heeft voor be manning en lading. De ander met de gebrui kelijke vliegtuigvorm, doch door toepassing van een constructie, die nieuwe wegen opent om het gewicht tot een minimum te beper ken. Een overtocht van 33 uur. En thans de derde prijs van den res. 2e lui tenant-waarnemer N. J. Kremer. Het ontwerp is eveneens 4-motorig, doch de heer Kremer komt tot de conclusie, dat Diesel-motoren moeten worden gebruikt Een laag leegge wicht wordt ook hier bereikt door de brand stof onder te brengen in den vleugel. De maximale lift-driftverhouding is 22, doch deze verhouding is practisch niet bruikbaar, om dat de bijbehoorendc snelheid op lage hoogte onvoldoende is. De gegevens* zijn verder: een matige vleugelbelasting van 123 kg/m2, een motorbelasting van 6.67 kg/pk. en een start- snelheid van 122 km/h., welke getallen ko men in het gebied van de huidige bommen werper. De betalende last bedraagt 500 kg. c De overtocht duur 33 uur. De inzender is geen voorstander van vlie gen op groote hoogte. Hij rust zijn vliegtuig echter wel uit met drukcabine om op deze wijze zoo noodig op groote hoogte snelheid te winnen. Prijswinnaars zullen hun ont werp toelichten. En nu de verdere plannen. Het Comité Vliegtocht NederlandIndië is in nader overleg getreden met de jury en de inzenders om na te gaan wat nu moet gebeuren. Het is ge- wenscht, dat de technische wereld en vooral de vliegtuigtechnici van ons land nader met de projecten kennis maken. Daartoe zullen de drie prijswinnaars voor een vergade ring van het Koninklijk Instituut van ingenieurs, afdeeling Verkeer en Verkeerstechniek, hun plannen ver der toelichten. Hierna zal een discussie geopend worden, zoodat de deskundigen in de gelegenheid zijn hun bezwaren kenbaar te maken of na dere toelichting te vragen. Deze bijeenkomst wordt einde April gehouden te Den Haag. BEKEND GROENTENEXPEDITEUR IN OPSPRAAK. DRIE ARRESTATIES. ZIJTAK VAN EEN GROOT SPIONNAGECOMPLOT. Langdurige gevangenisstraffen be dreigen een drietal inwoners van Sint Pancras, die verdacht worden deel uit te maken van een spionnage- complot, dat zijn vertakkingen in heel Nederland heeft. Bovendien spi- - onnage van zeer groote afmetingen. Zeven rijksrechercheurs hebben een inval gedaan in het kantoor van de firma Gebr. KL, groenten-exporteurs en na huiszoeking de inbeslagname van bezwarend materiaal, gearres teerd de firmant Jan KI. Pzn. en diens nog minderjarige zoon Jan. Een zwager van KL, zekere L., die bij KI. op bezoek was, trof hetzelfde lot, doch hij werd spoedig weer op vrije voeten gesteld. Verder werd ge arresteerd de timmerman P. B. Gzn. De drie verdachten werden geboeid .en per auto gevankelijk overgebracht naar Groningen, waar het knooppunt van deze spionnage-affaire schijnt te liggen, en tegelijk met twee arrestanten uit die provincie ter beschikking van den Officier van Justitie te Groningen gesteld. Resultaat van langdurig en uit gebreid onderzoek. De arrestaties zijn het resultaat van lang durig en uitgebreid onderzoek. Directe aan leiding tot ingrijpen, was een poging tot ontvluchting van twee vliegerofficieren van Duitsche nationaliteit, welke op fort Spijker boor (Midden-Beemster) waren geinleineerd. Deze officieren werden tijdens hun vlucht op den Afsluitdijk door marechaussees ver rast en weer ingerekend. De gearresteerden schijnen naar men be weert, o.a. betrokken bij deze ontvluchtings poging. Wat de spionnage betreft, vernemen wij, dat nog niet is komen vast te staan, dat het hier het uitleveren van Nederlandsche de- 3. Ontwerp H. J. Kremer (3e prijs). fensiegeheimen aan een vreemde mogend heid betreft. De mogelijkheid acht men niet uitgeslo ten, dat de verdachten als bemiddelaars zijn opgetreden bij het verschaffen van inlichtin gen over de eene oorlogvoerende mogendheid aan de andere, via onschuldige zakenbrie ven. Men zou dan een ongeveer zelfde geval ontdekt hebben als de geruchtmakende spionnagezaak der Haagsche departements ambtenaren, die scheepspapieren zouden hebben verkwanseld. In het thans ontdekte geval schijnen echter, althans voor zoover onze inlichtingen strekken, geen directe Nederlandsche belangen te zijn betrokken. Bij den verdachte B. is in beslag genomen èen plattegrond van Rotterdam met aan wijzingen van verschillende vertrekkende schepen. Dit zou een bevestiging kunnen vormen van bovenstaande mededeeling Verwachting: meest matige zui delijke tot zuidwestelijke wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, geen neer slag van beteekenis, des ochtends lichte dooi tot tem peratuur om het vriespunt, overdag zware dooL Uitgave der Ultg.-Mfl. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder Wat doet de timmerman in dit wespennest? De timmerman B., gehuwd met een vrouw van Duitsche afkomst en vader van vijf jeugdige kinderen, eveneens van anti-re- volutionnaire beginselen, heeft zijn sympa thie voor een bepaald nabuurland nimmer onder stoelen of banken gestoken. Het is wel opgevallen achteraf dat hij de laatste maanden vrij druk met KL omging, maar men zag daar niets bijzonders in. De vrouw van B. zegt nergens van te weten. De verraderlijke schrijfmachine. De gemeentelijke politie- en justitieauto- riteiten hebben zich in dit geval niet ge mengd; de rijksrecherche had blijkbaar zeer bepaalde opdrachten van hooger hand, die snel en zonder veel ophef zijn uitgevoerd. Vier en twintig personen in de hoofdstad verbaliseerde De politie van het bureau Overtoom te Amsterdam heeft 24 personen, onder ver denking van overtreding van de wet op de weerkorpsen, aangehouden. In eem loods achter den Overtoom waren zij mén het oefenen. Zij behooren allen tot een bepaalde politieke richting. Alle aangehoudenen rijn verhoord. Nadat proces-verbaal tegen hea was opgemaakt, zijn zij heengezonden. Huize „Flevo" te Sint Pancras, be woond door den verdachte Jan KL, waar de rijksrecherche een inval deed. - Merkwaardig is het verhaal, ons uit betrouwbaren bron verstrekt, hoe een schrijfmachine een der aan wijzingen is geweest, welke tot ar restatie kon leiden. Een andere zoon van KL, Piet KL, zou eenige maan den geleden de justitie op de hoogte hebben gebracht van een bandendief- £tal door eenige dorpelingen en zijn mededcelingen hebben getypt op fir ma-papier. Aan een der typen man keerde iets, en het toeval wilde nu, dat de brief van Piet KL onder de oogen kwam van een gerechtelijk ambtenaar, die de spionnagezaak na ploos, en enkele verdachte getypte vellen in dossier had, waarvan het schrift hetzelfde euvel vertoonde! Bevestiging konden wij hiervan niet krijgen, maar vast staat, volgens verklaring van enkele dorpelingen dat een schrijfmachine tijdens den inval in beslag is genomen. Verder was het opgevallen dat een ver dacht telefoonnummer nog al dikwijls met KI. telefoneerde. Het dorp Sint Pancras, waar de familie KI. een der oudste en wijdvertakste is, heeft zijn sensatie Twee mannen en een jongen uit de klei ne samenleving, beschuldigd van een der 'zwaarste misdrijven, welke de wet kent: spionnage, veelal synoniem met landver raad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1