Onderhoud Sumner Welles- Hitier waarschijnlijk Waarom geen sloepenrol op de „Simon Bolivar"! De lange arm der Britsche macht TARA-BEMANNING DREEF EEN DAG ROND Kostwinnersvergoeding voor vrijgezellen Nederlandsch officier bij Venlo-incident Moskou onschuldig aan Sneeuw en mist heerschen in Finland De stranding van de „Alkmaar" Niet koud, toch brandstof Doodelijkc tocht op een ijsschots Jnummert „Steenkolenvacantie" bombardement van Pajala? Postvluchten op Indië Geen eenheidsschoen in Duitschland Vreemde vliegtuigen boven België Voor het laatst naar Urk Uitstekende tijden van de Belgische dames In «en landhuis aan de Spaan- scha kost hartelijk ontvangen. Regeling bijna vaaigonteld. Stijging koelen levensonderhoud SLOEPENROL ZOU NA T ONTBIJT GE SCHIEDEN, MAAR VÓÓR 'T ONTBIJT VERGING HET SCHIP... AANRAKING MET ONGEWOON SOORT MIJN VERONDERSTELD. De grootste scheepsramp welke sinds den oorlog Nederland heeft getroffen, n.1. het vergaan van de. „Simon Bo- livar', waarbij 86 inenschen omkwa men, werd gisteren voor den Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam behandeld. Er bestond groote belang stelling voor deze zitting.. Men zal zich herinneren, dat de „Simon Bolivar" in den ochtend van den 18den No vember onder de Engelsche kust op een mijn liep. Van de 302 opvarenden kwamen er 86 om, o.m. de kapitein, de heer Voorspuy, 67 pasagiers en 18 leden der bemanning. Als eerste getuige werd gehoord de heer H. C. Thomson, inspecteur van de K.N.S.M. Deze getuige heeft de leiding over de na- vigatie-aangelegenheden van de K.N.S.M. Bij het begin van hot verhoor komt vast te staan, dat de waterdichte deuren, die in de gevaarlijke zone zooveel mogelijk dicht moeten zijn, bij de Simon Bolivar half open stonden. Geen sloepenrol gehouden. Op een vraag, wie verantwoordelijk is voor het niet houden van de sloepenrol, ant woordt gct.: De kapitein. De sloepenrol zou na het ontbijt gehouden Worden. De heer Julsing, lid van den Baad: Waarom heeft de purser den kapi tein niet aan de sloepenrol herin nerd? De sloepenkaartjes waren klaar. Getuige: De reden was waarschijnlijk het slechte weer. De heer Julsing: Kan het passage kantoor deze kaartjes niet tevoren gereed maken? Getuige: Er verandert teveel in de passagierslijst. De heer Julsing: Zijn de hutten ook voor de sloepen ingedeeld? Getuige: Ja zeker. De heer Julsing: Wanneer wordt nü sloepenrol gehouden? Getuige: Nu? in het Noordzeeka naal. Vroeger gebeurde dat echter nooit De heer Egmond: Was kapitein Voorspuy een goed gezagvoerder? Getuige: Voortreffelijk, er was een goede geest aan boord. In tegenstelling tot een eerder afgelegde verklaring, zegt de getuige thans, dat het schip rechtstreeks naar Barbados ging. Of een Engelsche haven zou worden aangegaan is niet bekend. De „Simon Bolivar'' moest dus dóór Duins en niet nóar Duins. Mijnen door vliegtuigen gestrooid? Voorts werd gehoord de derde stuurman, A. P. Praamsma. Deze getuige was officier van de wacht, toen de ramp gebeurde. Get verklaart om 8 uur twee Duitsche vliegtui gen te hebben gezien, die in Noord-Oostelijke richting vlogen. Get. zegt, dat tusschen de twee explosies die het schip troffen, tien minuten verliepen. Na de tweede explosie zonk het schip als een baksteen. De kapitein had get. niet gesproken over sloepenrol „De passagiers konden in hun hut zien, in wel ke boot ze moesten gaan", aldus de derde stuiirman. De heer Julsing: Is er aan boord ge sproken over de mogelijkheid, dat de vliegtuigen mijnen hebben gestrooid? Getuige: Neen, het waren geen bom menwerpers. Het water was tien va dem diep. Te weinig voor een duik boot. Het zullen dus wel mijnen ge weest zijn. De heer Julsing: Wie heeft de lei ding genomen, toen men zag, dat de kapitein dood was? Getuige: Ik heb niet gemerkt, dat ie mand dit gedaan heeft. Bij het verhoor van den tweeden stuurman, den heer K. W. de Grooth, komt de kwestie der sloepen ook weer ter sprake. Pres.: Sommige talies waren uitgepikt Er zaten geen muisings op, om het uitpikken te voorkomen. De heer Thomson interumpeerend: Als U even nadenkt, zult U begrijpen, dat hier geen muisings konden worden gebruikt. De Raad voor de Scheepvaart behandelde Vrijdagmiddag de ondergang van de „Si mon Bolivar". Tijdens het verhoor van den derden stuurman, den heer A. P. Praamsma. President: Legt U dat dan maar uit. Uit pikken mag niet kunnen voorkomen. De heer Thomson: Eigenlijk was het pa tent niet op een mijnontploffing berekend. President: Juist! Geen paniek. De getuige de Grooth vertelt wat er na de ontploffing is gebeurd. Een paniek is er in ieder geval niet ontstaan. De heer Julsing: is er iets gedaan voor de mcnschen? Getuige: Dit is het werk van den civielen dienst De eerste stuurman heeft na den dood van den kapitein het commando over genomen. Als laatste getuige legt de hoofdmachinist F. Kann nog eenige verklaringen af. Deze zegt op een vraag van den lieer Cronunelin, .dat de waterdichte deuren niet dicht kon den blijven, niet omdat Jict lastig was, maar omdat de dienst het noodig maakte, dat de deuren open bleven, althans voor een ge deelte. De heer Julsing toont zich ontevreden over het feit, dat de waterdichte deuren nooit dicht zijn geweest op de „Simon Boli var", ook niet bij mist. De inspecteur-generaal aan het woord. Nu is de inspecteur-generaal voor de Scheepvaart, de heer P. S. van 't Haaff, aan het woord. De lading van de „Simon Bolivar" geeft, aldus spr., geen aanleiding te veronderstellen, dat de ontploffing van binnenuit is geschied. Onmoge lijk is het niet, dat de „Simon Boli var" getorpedeerd is, doch een mijn ramp is het meest waarschijnlijk. Van de magnetische mijn is te wei nig bekend om daarover iets met zekerheid te zeggen, doch het zal wel een ander soort mijn geweest zijn dan gewoonlijk. Spr. meent, dat er geen aanmerking op de route gemaakt kan worden. Zij was voorzoo ver bekend veilig. De leering uit deze ramp ligt in het rapport van de commissie van 't Haaff, welke alles uitvoerig heeft bestudeerd Alle mogelijke maatregelen zullen worden genomen. Wat betreft de sloepenrol: het niet houden van de sloepenrol was een overtreding van een artikel van het Schepenbesluit De Raad zal later uitspraak doen. Vlak voor het ter perse gaan van ons nr. van gisteren vernamen wij, dat de „Tara" door torpedeering is vergaan en wij konden dit bericht dan ook nog opnemen. Over de mededeeling der torpedeering- zonder-waarschuwing aldus meldt de Ber- lijnsche correspondent van de Tel., wenscht men in de Wilhelmstrasse nog geen verkla ringen af te leggen of een oordeel uit te spreken, aangezien men eerst wil afwachten, welke lezing de Duitsche Duitbootcomman- dant van het geval geeft Aan Duitsohe zijde meent men na melijk te mogen constateeren, dat herhaaldelijk de schildering van tor- pedeeringe ndoor den kapitein van het getroffen schip later gecorrigeerd moest worden, nadat ook de Duitsche duikbootcommandant gelegenheid had gehad, den gang van zaken te vertellen. Vandaar, dat men ook in dit geval wil afwachten, welke mel ding de Duitsche commandant van den onderzeëer, die de „Tara" tot zinken bracht, van het geval zal ma ken. De eerste machinist van het ss. „Tara", die de reddingboot, welke aanvankelijk werd vermist, commandeerde, verklaarde, dat zij den geheelen Woensdag op zee waren. Den volgenden morgen slaagden zij er in aan land te komen en na twintig minuten te hebben geloopcn, kwamen zij aan een land huis, waar zij met de grootste hartelijkheid werden ontvangen. Later op den dag bracht een auto hen naar de kleine haven Le Cor- me. De Nederlandsche consul te La Coruna was inmiddels van het gebeulde op de hoog te gesteld en had de auto gezonden om hen af te halen. Over een week in ons land? Naar wij vernemen zal de geredde beman ning van La Coruna per trein via Parijs naar Nederland terugkeeren. Aangezien het nog wel eenige dagen zal duren, voordat alle paspoortformaliteiten zijn vervuld, en de zeelieden van het even tueel noodige aan kleeren e.d. zijn voorzien, worden zij niet eerder dan over een week in ons land verwacht Verlenging extra brandstofver- strekking aan kleine boeren en tuinders. De ministers van Sociale Zaken en van Economische Zaken hebben aan de gemeen tebesturen bericht, den termijn, waarover de extra-brandstoffentoeslag aan kleine boeren en tuinbouwers, als bedoelden hun rondschrijven van 29 Januari, mag worden uitgekeerd, wederom met één week te ver lengen. Afgedreven en verdronken. Gistermorgen te ongeveer elf uur is de achttienjarige J. van der Ploeg te Spijk (gem. Bierum) op een ijsschots afgedreven achter den zeedijk en verdronken. Het slachtoffer is nog niet gevonden. Een persoon, die het ongeval zag gebeu ren en hem zwemmende wilde redden, slaagde daarin niet en wist zelf ternauwer nood den wal te bereiken. Ito-ettul WEDSTRIJDEN N.H.V.B. AFGELAST. Geheel volgens onze verwachting zijn ook de door den N.H.V.B. op morgen vastgestel de wedstrijden afgelast. BELGISNEDERLAND TE ANTWERPEN. Het bestuur van den Koninklijken Belgi- gischen Voetbalbond heeft definitief beslo ten den landenwedstrijd BelgiëNederland in het Deurnestadion te \ntwerpen op 17 Maart a.s. te organiseeren. Men heeft ze kerheid gekregen, dat het stadion tijdig ter beschikking van den voetbalbond zal staan. noopt niet tot verhoogde kost winnersvergoeding. De minister heeft met voldoening verno men, dat verscheidene leden de nieuwe re geling van de kostwinnersvergoeding toe juichten en dat deze, naar verluidt, in bree- den kring bevrediging heeft gewekt, aldus deelt hij in de antwoordmemorie aan de Eer ste Kamer over de Defensiebegrooting mede. Omtrent de aanvullende regeling voor de vrijgezellen kan hij mede- deelen, dat deze de vaststelling zeer nabij is. Er is geen aanleiding, in 't algemeen aan de stijging van de kosten van levensonderhoud verhoo ging van kostwinnersvergoeding te verbinden. Heeft evenwel de prijsstijging een verhoo ging van loon of van steunbedrag ten ge volge, en is het aanwijsbaar, dat een gezin uit dien hoofde bij aanwezigheid van den kostwinner vermeerdering van inkomsten zou hebben gehad, dan is er ook reden om, voor zoover de gestelde normen het toelaten, tot verhooging van de vergoeding over te gaan. In dezen zin wordt dan ook gehan deld. Persberichten officieel bevestigd In de zoo juist verschenen ant woordmemorie inzake Defensie le zen wij o.m.: Ten aanzien van de tegenwoordig heid van een Nederlandsch officier bij het bekende incident te Venlo. in November 1.1., moge de minister verwijzen naar de destijds in de dagbladen openbaar gemaakte mede- deelingen. Daaruit bleek, dat die of ficier van zijn chef opdracht had in het belang van onze onzijdigheid toezicht te houden bij de bespre king, waarvan in die mededeelingen melding werd gemaakt. Meer valt omtrent deze zaak niet te zeggen. Altmark-drama naspel van den strijd bij de la Plata rivier. In een rede in de Gildenhal te Londen noemde Churchill de bevrijding van de Britsche gevangenen van de Altmark het naspel van den strijd op de La Plata-rivier. Hun redding onder den neus van den vijand en temidden der valstrikken eener eenzij dige neutraliteit, juist op het oogenblik, dat deze ongelukkige mannen op het punt ston den voor onbepaalden tijd overgeleverd te worden aan Duitsche slavernij, bewijst, al dus Churchill, dat de lange arm van de Britsche macht ter zee zich niet alleen voor de vijanden kan uitstrekken, doch ook voor trouwe vrienden. Zweedsche scholen voor drie we ken gesloten. Ter besparing van brandstoffen zul len de Zweedsche scholen in Maart gedurende drie weken gesloten zijn. Zweden gelooft er niet veel van! In verband met een bericht van het Rus sische telegraafagentschap Tass, waarin werd beweerd, dat geen enkel Sowjetrus- sisch vliegtuig over het dorp Pajala heeft gevlogen, noch in het algemeen over Zweedsch gebied, wordt bij het Zweedsche ministerie van buitenlandsche zaken ver nomen, dat een soortgelijke mondelinge ver klaring werd afgelegd van Russische zijde bij de overhandiging van de Zweedsche pro testnota in Moskou. Van Zweedschen kant houdt men echter staande, dat het ingestel de onderzoek bewezen heeft, dat de vlieg tuigen van Russische nationaliteit waren. De Amerikaan wordt Dinsdag te Berlijn verwacht. Naar de New Yorksche radio gisteravond meedeelde, verwacht men, dat Sumner Wel les, wanneer hij de volgende week op zijn informatiereis Berlijn bezoekt, ook een on derhoud met Hitier zal hebben. De Ameri- kaansche ambassadeur te Berlijn heeft gis teren een bezoek aan de Wilhelmstrasse ge bracht om een regeling voor deze ontmoe ting te treffen. Welles wordt Dinsdag te Berlijn verwacht en zal dan een onderhoud met yon Ribbcntrop hebben, Op de heenreis arriveerden gisteren de Reiger en de Buizerd resp. te t Rangoon en te Alexandrië, terwijl de Torenvatk en de Pelikaan resp. Alexandrië en Rangoon bereikten. Generaal Stern zal over een brug van lijken door de Mannerheim- linie trekken. Momenteel maken sneeuw en mist belang rijke krijgsoperaties onmogelijk en generaal Stern hfceft zijn verzekering „desnoods over een brug van lijken over en door de Man- nerheimlinie te trekken", nog niet waar kun- nen maken. GENERAAL STERN. De Russen maken echter inderdaad alles gereed voor een nieuwen stormloop, en zij verwachten zeer spoedig een val van Vi- borg. De Finsche commandant aan het La- dogameer heeft er op gewezen, dat de Rus sen niet alleen over onuitputtelijk menschen- materiaal beschikken, maar dat ook hun ma teriaal zeer omvangrijk en modern is. Zware dagen staan de Finnen dus weer te wachten. HET RUSSISCHE LEGERBERICHT. Het gisteren uitgegeven legerbericht luidt: Op 23 Februari heeft zich niets van be lang aan het front voorgedaan. De diepe sneeuw en de mist op de Karelische land engte verhinderen operaties. De Sowjet-troe- pen hebben twaalf vijandelijke verdedigings werken bezet, waaronder vier stalen en be tonnen artillerieforten. Gezien het slechte weer, bleef het optreden der luchtmacht be perkt tot verkenningsvluchten. HET FINSCHE LEGERBERICHT. Het Finsche legerbericht zegt, dat op de landengte van Karelië alle aanvallen zijn af geslagen en dat de zuivering bij het Ladoga- meer wordt voortgezet. Een aantal Russische parachutespringers is gedood. Productie van 9 hoofdsoorten toegelaten; groote verwachtingen van bonte houtsandalen. Naar het Hsbl. aan een uitvoerig artikel in de Frankfürter Ztg." ont leent, is de regeling voor de produc tie en distributie van schoenen in Duitschland dezer dagen voltooid. Wat de productie betreft, wordt allereerst afgezonderd hetgeen de weermacht behoeft; een sterkere concentratie van de productie en een verdeeling van de leveranties wor den ingevoerd om een zoo efficiënt mogelijke productie te verkrijgen. Deze wordt gestan daardiseerd in 9 hoofdsoorten; in de volgor de naar de gebruikte hoeveelheid komen in de eerste plaats kinderschoenen, daarna be roepsschoenwerk en vervolgens wandelschoe nen; luxe schoenen worden niet meer ge produceerd. Binnen het kader van deze ru we indeeling blijven de fabrieken echter vrij" wat zij zullen produceeren. In tegenstelling met de „eenheids jurk" komt er dus geen „eenheids schoen", ook niet voor de goed koopste soorten, zoals thans in Italië het geval is; fabrieks- en handels merken mogen blijven bestaan. Voor de productie van wandelschoenen mag als materiaal voor de zool in de eerste plaats slechts rubber, vervolgens leer. maar geen kunstleer worden gebruikt; dit laat ste blijft gereserveerd voor reparaties. De laagste inkomensklassen geven meer uit voor reparaties dan voor nieuwe schoenen. andaar dat de regeling van reparatie zoo'n belangrijke plaats inneemt. De huisindus trie, de sandalen, opanken, enz. produceert, wordt ook onderworpen aan de produc tieregeling; men koestert vooral groote ver wachtingen van bonte houtsandalen, welkej buiten de distributie blijven. Vlugschriften uitgestrooid, olgens berichten in de Belgische hjaden. hebben vreemde vliegtuigen Donderdag avond gevlogen op groote hoogte boven het rebied van Charleroi. Zij wierpen vlugschrif ten uit, die als opschrift droegen: slachting onder de minderheidsduitschers in Polen en als ondertitel: Tot dusverre ruim 58.000 slachtoffers der Poolsche terreur, „De Friesland Express" stopt waarschijnlijk vandaag haar diensten. De autobusdienst tusschen Lemmer en Urk is gister voor 't laatst onderhouden. Gister ochtend zijn levensmiddelen naar Urk ge bracht, terwijl eveneens passagiers werden vervoerd. Er staat op sommige plaatsen ech ter veel water op het ijs. Daar zich te Lem mer veel goederen voor Urk bevonden, werd gisteren de dienst nog onderhouden. Als de dooi aanhoudt, zal de Friesland Express van daag niet meer rijden. GEEN GEVOLG VAN DE OORLOGSOMSTANDIGHEDEN. Naar wij vernemen, is het ongeval met het Nederlandsche s.s. „Alkmaar", dat zoo als men weet, bij de Kaap Verdische eilan den op een rots is geloopen, te wijten aan een zeer te betreuren nautische oorzaak. De geruchten, dat het ongeluk te wijten zou zijn aan de oorlogsomstandigheden, zijn dus van allen grond ontbloot. Maar wereldrecordpogingen mis lukten. Fernande Caroen, de bekende Belgische zwemster, heeft gisteravond in de overdekte zweminrichting te Oostende, welke, naar men weet, zout water heeft, een poging ge daan het wereldrecord over 300 meter borst crawl, dat sedert 23 November 1938 op naam staat van Ragnhild Hveger met een tijd van 3 min. 46.9 sec., te verbeteren. De Belgische zwemster is "in haar poging niet geslaagd, doch niette min leverde zij een kranige presta tie, door slechts 0.7 sec. boven het wereldrecord te blijven, terwijl het Belgische record met niet minder dan 9.4 sec. verbeterd w'erd. Ook de poging van Yvonne Vander kerekhove het wereldrecord op de 400 me ter schoolslag te verbeteren, mislukte. Zij legde den afstand af in 6 min. 20.4 secter wijl het wereldrecord staat ten name van Maria Lenk met een tijd van 6 min. 15.8 sec.. Het Europeesch record is in bezit van Inge Soerensen met een tijd van 6 min. 16.2 sec. zoodat ook dit niet verbeterd werd. Intusschen werd het Belgisch record, dat op 6 min. 25 sec. stond echter aanzienlijk verbeterd. Het nieuwe record ligt nog juist boven het Nederlandsch record van Jo Waal berg, dat op 6 min. 20.1 sec. staat.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2