VIBORG een puinhoop De geredden van de „Deo Haag op Schiphol Minister Roht erkent een vergissing Finnen geven Koivisto prijs Onze luchtverdediging paraat Personenauto gekraakt Communistische troepen voor Tsjang Kai Sjek Het verkeersdrama bij Eindhoven DAPPER PADVINDER ONDERSCHEIDEN Van prijsopdrijving vrijgesproken Vergif in portiek gevonden Het voetbalmenu voor Zondag a*s* Postvluchten op Indië VIBORG MET OMGEVING ONZE POSITIE VERRE VAN SCHITTE REND, ZEGT MINISTER TANNER. Een Havas-corespondent, die te Viborg is geweest, meldt, dat deze stad geheel ver woest is. Deze correspondent, die den Spaanschen burgeroorlog heeft bijgewoond, is van mee ning. dat de vernielingen te Viborg groo- ter zijn dan die in de meeste Spaansche ste den. Eenige historische monumenten staan nog overeind, doch het grootste deel der Stad is een puinhoop. Vooral de luchtaanvallen moeten deze verwoestingen hebben veroorzaakt. Bovendien heeft de Russische artillerie de stad alle nachten gebombardeerd. Alle be woners zijn vertrokken; in de straten ziet men nog slechts enkele patrouilles van de passieve verdediging. Koivisto voor de Finnen verloren. Niet gebrek aan manschappen, maar ge brek aan' munitie heeft den doorslag gege ven bij de gevechten om Koivisto. De Russen hebben thans het eiland bezet, hetgeen een zwaar verlies voor de' Finnen beteekent. De batterijen van Koivisto hebben de Rus sische oorlogsschepen op een afstand ge houden en landingspogingen achter de Man- nerheimlinie voorkomen. De Russen, die probeerden een omtrekkende beweging te maken door over het ijs van de Finsclie Golf te gaan, werden ook door de kanonnen van Koivisto verspreid. Zoowel de Russen als de Finnen hebben hun troepen op de landengte vergterkt. Tot nu toe is geen enkel bericht te' Helsinki ontvangen, dat de Russen er er gens in geslaagd zouden zijn door te drin gen tot de tweede verdedigingslinie op de landengte. Höt kaartje geeft de situatie weer. „Onze positie verre van schitte rend". Minister Tanner heeft tegen den corres pondent van United Press volgens het Hsb. verklaard, dat de positie der Finnen op de andengte .„verre .van schitterend" is. De vijand heeft aan een zijde zijn front vooruit kunnen schuiven, zoodat wij ge dwongen worden onze verdedigingslinie ver der naar binnen te verplaatsen". Thans loopt onze linie van Kaislahti over Ylasommes en Kamara naar Ayrapaa en vandaar langs het stelsel van waterwegen van Vuoksi en Taipale naar het Ladoga- meer. Na het verlaten van het fort op het eiland Kojvisto wordt gemeld, dat de Finnen voor bereidingen treffen voor de evacuatie van de stad Sakkijaervi, tegenover YViborg aan den anderen kant van de Wiborgbaai. Dit beteekent waarschijnlijk alleen een evacua tie der burgers.-. De stad is rechtstreeks blootgesteld aan het bombardement der Russen, die Kojvisto thans bezetten. Van de andere fronten berichten beide partijen dat er niets bijzonders is voorge vallen., Te Helsinki is enkele malen luchtalarm geweest. Buitenlandsche hulp komt te laat, De Finsche minister van buitenlandsche zaken. Tanner. heeft in een onderhoud met Treffend staaltje te Utrecht. De Nederlandsche luchtverdediging heeft Maandagavond omstreeks 7 uur 35 bij l'trecht een treffend staaltje gegeven van haar paraatheid. Wié op dat tijdstip buiten was, moest, al dus de N.R.Ct., wel naar den hemel kijken, zoo helder fonkelden de sterren aan het fir- ïanent. Plotseling werd deze rust verstoord door wel zes of Zeven roode lichtkogels, die aiarmeerend afstaken tegen het donker blauw van de lucht. Nog hadden de vurige kogels hun culminatiepunt niet bereikt, of van alle kanten staken zoeklichten hun lan ge vangarmen uit en het duurde maar even, of drie lichtbundels hielden vast aan een snijpunt. Metéén sprong een oranje lichtkogel om hoog en deed een aanzienlijk aantal batte rijen het Sticht dreupen. Onderwijl bleven vele andere zoeklichten het firmament af zoeken; De onthutste toeschouwers want wie deze luchtverdediging voor de eerste maal zag functionneeren, kwam onder den indruk waren nog niet bekomen van hun schrik of reeds dreunde opnieuw het geschut over de velden, waarna het een na het ander de groote lichten doofde. United Press verklaard, dat het Russische offensief geen vorderingen had kunnen ma ken, indien de hulp aan Finland een maand geleden in dezelfde mate was geschonken als thans. Finland had gehoopt, dat de woorden vlugger door daden zouden zijn gevolgd. Wij hebben eenige materieele hulp ontvan gen uit bepaalde landen en speciaal uit de westelijke buurlanden, aldus Tanner, en er zijn ook vrijwilligers gekomen, maar dat was niet voldoende en vooral niet vlug ge noeg. De Finsche regeering beschouwde de Ver- eenigde Staten als het best uitgerust om Finland financieel te helpen, maar zij is te leurgesteld, dat de Amerikaansche regee ring het verzoek om een leening behandelt, alsof wij nog in vredestijd leven. Wij hebben nog steeds geen bezwaren te gen vriendschappelijke bemiddeling, van welke zijde die ook wordt aangeboden. On ze veiligheid mag echter op geen wijze in ge vaar worden gebracht, anders behoeft men geen bemiddeling aan te bieden. Tanner ging vervolgens meer uitvoerig in op de wijze, waarop het denkbeeld eener leening aan Finland in de Ver. Staten is be handeld. Het schijnt aat men onze situatie dar niet volkomen beseft. Ten slotte zeide hij, dat Finland voorna melijk vliegtuigen, zware artillerie en troe pen noodig heeft. Helsinki staat in onafge broken contact met alle bevriende regeerin gen ter bespoediging van de buitenlandsche hulp. Botsing met vrachtwagen on vermijdelijk. Een doode, een ernstig gewonde. Gistermiddag heeft zich op den Utrechtsche- weg te Zeist, nabij het natuurbad „Mooi Zeist" een autobotsing voorgedaan, waarbij een persoon werd gedood en een ander ernstig gewond. In de richting de Bilt reden in file een militaire keukenauto, een personenwagen en een vrachtauto. De bestuurder van de militaire auto wilde linksaf den weg oversteken om een zijweg in te slaan, doch minderde vaart en wacht te nog even bij het zien naderen van een kleine personenauto, die met een snelheid van omstreeks zeventig K.M. in de richting Zeist reed. De achter de militaire auto volgende per sonen auto hield ook in, maar de vracht auto zat er zoo dicht achter, dat de be stuurder op zijn beurt wel remde, maar naar links den weg op uitweek om een botsing te vermijden. Bij het zien naderen van den tegen ligger wilde de chauffeur het stuur weer naar rechts omgooien, doch door de voorafgaande krachtige beweging, was blijkbaar een stuur- defect ontstaan. De vrachtauto bleef zoo links op den weg, zoo dat - een botsing met den kleinen wagen niet meer voorkomen kon worden. Laatstgenoemd 'voertuig werd totaal vernield, terwijl de vrachtauto van voren werd inge drukt. De bestuurder van de personenauto, de heer L. J. G. uit Amsterdam, bleek beide beenen te hebben gebroken, afgezien van overige lichte blessures. Hij werd nadat een toevallig passeerend officier van ge zondheid de eerste hulp had verleend, naar de rijksklinieken te Utrecht ver voerd. Zijn mede-inzittende, de 20-jarige heer P. B. A. B., eveneens uit Amsterdam, werd vermoedelijk door den bumper van de vrachtauto getroffen en bekwam een hals slagaderbreuk en een hersenschudding. Dit slachtoffer werd naar het ziekenhuis te Zeist overgebracht, doch bleek bij aan komst aldaar reeds te zijn overeden. Over de limiet van 24 uur was met Engeland niet gesproken. In een gisteravond te Londen ge publiceerd communiqué wordt ge zegd, dat de Noorsche minister van buitenlandsche zaken, Koht, door be middeling van den Noorschen ge zant te Londen spontaan tegenover Halifax heeft toegegeven, dat hij zich vergiste, toen hij in zijn op Dinsdag jl. afgelegde verklaring zeide, dat de Britsche regeering in den vorigen zo mer had verklaard, dat oorlogssche pen het recht moesten hebben door de Noorsche territoriale wateren te varen, „zonder rekening te houden met de 21 uurslimiet." De gezant deelde Halifax mede dat Koht in zijn verklaring op zijn geheugen was af gegaan. In het communiqué wordt voort gezegd, dat de aandacht van de Britsche regeering was gevestigd op de door een Noorsch blad geuite -.meening, dat aan de Dinsdag j.1. door Koht afgelegde verklaring opzettelijk onvol doende publiciteit was gegeven. „De feiten zijn" zoo wordt verklaard, „dat de Britsche regeering geen stappen heeft gedaan om op eenigerlei wijze invloed op de bladen te oefe nen met betrekking tot de aan de verklaring in te ruimen plaats." In het Lagerhuis is,; naar de U.P. meldt, de vraag gesteld of, gezien den grilligen vorm van de Noorsche kust, de Noorsche territoriale wateren de kustlijn volgen en hoever de territoriale wateren van Noorwe gen zich uitstrekken. Butler heeft hierop geantwoord dat de kwestie van de limiet der territoriale wa teren het onderwerp van vele besprekingen heeft gevormd, maar dat eigenlijk nooit een definitief resultaat is bereikt. De Noor sche regeering heeft, hoewel zij niet afstapt van het denkbeeld van een vier-mijlszone, de Britsche regeering medegedeeld, dat zij, voor den duur van den huidigen oorlog, de neutraliteitsregels niet zal handhaven op grooteren afstand dan drie zeemijlen uit de kust. Butler voegde er nog aan toe dat de Noorsche territoriale wateren zich dikwijls ver in zee uitstrekken door de aanwezig heid van eilandjes voor de kust. Chineezen melden groote over winningen. Naar verluidt is een nieuwe overeenkomst tot stand gekomen tusschen de Chineesche regeering en de communistische Chineesche troepen, welke in het Noordwesten van China opereeren. De centrale regeering te Tsjoengking zal volgens deze overeenkomst de kosten dragen voor twee communistische legercorpsen van zes divisies, in plaats van voor één legercorps, zooals tot nu toe het geval was. De discipline in deze legercorpsen zal worden gehandhaafd door een commissa ris, die van Chineeschen kant zal worden benoemd. De aan de communistische troe pen toegewezen sector zou worden vergroot, maar in de bovenvermelde overeenkomst is vastgelegd dat de uitoefening van het burgerlijke gezag in dien sector ook verder zal geschieden door de centrale regeering te Tsjoengking. Chineesche krijgssuccessen. Zaterdag is, naar het Chineesche tele- graafagentschap meldt, verwoed gevochten in de kustprovincie Tsjekiang, waar de Chineesche troepen na een reeks felle aan vallen en tegenaanvallen de op ongeveer 70 k.m. ten z.w. van Hangtsjau gelegen stad Lantsji hebben heroverd. Aan Japansche zijde sneuvelden naar schatting meer dan duizend man. In Zuid-Kwangsi is het nieuwe offensief, dat de Japanneezen twee dagen geleden in de buurt v. Nanning hadden ontketend, ge ëindigd met de verplettering van verscheide ne vijandelijke colonnes, ondanks den steun die zij kregen van tanks en zware artille rie. De Japanneezen verloren in dezen sec tor meer dan 1.500 dooden en gewonden. Gewetenloos chauffeur tot een hall jaar gevangenisstraf ver oordeeld. De koopman C. M. van de V. uit Eindho ven, die op 23 Juli van het vorige jaar on der invloed van sterken drank op' den straatweg EindhovenGeldrop een familie van vijf personen met zijn auto omverreed, waarbij een meisje werd gedood, is gisteren door het Bossche gerechtshof veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf en een jaar intrekking van het rijbewijs. Dit von nis overeenkomstig de eisch. Ynze ontvangt het Eerekruis voor Moed. Zilveren Het Zilveren Eerekruis voor Moed der padvinders is voor het front van de 34e Haagsche troep, „Willen is Kunnen", uitge reikt aan Ynze de Boer, padvinder dezer groep. De plechtigheid werd verricht door den districtscommissaris, den heer A. H. van Leeuwen, die de omstandigheden schetste, waaronder Ynze de Boer bij de ondergang van de „Spaarndam" op 27 November 1939 getracht heeft met gevaar voor eigen leven dat van de eenige passagiere van het schip, mevr. Steffens, te redden. Spr. deelde mede, dat de toekenning van het eerekruis het resultaat was van een grondig onderzoek en prees de tegenwoordigheid van geest en het doorzettingsvermogen van dezen padvinder, die hierdoor op waardige wijze de naam van de padvindersbeweging heeft hooggehouden. Hierop speldde de districts- comissaris het eeremetaal op de borst van Ynze de Boer, terwijl de troep een eeresa- luut maakte. ff Ontroerend weerzien van vrouwen en kinderen. Geheimzinnig pro jectiel trof het schip. Met het K.L.M.-vliegtuig „Mees" dat te 14.15 van het Engelscho vliegveld Lympne op Schiphol ar riveerde, zijn 12 van de 13 opva renden van het Ned. motortank schip „Den Haag", eigendom van de Standard American Petroleum Company in ons land teruggekeerd. Vele vrouwen en kinderen van geredden waren op Schiphol aanwe zig en het werd een ontroerend weerzien, toen de mannen uit de cabine stapten. Aanvankelijk stonden de familieleden op het terras voor het restaurant, doch toen de kinderen hun vaders herkenden, vlogen zij, onder de kreet „vader, vader" over de hek ken, de geredden in de armen. Het was een aangrijpend moment, waar bij zoowel de vrouwen als de mannen hun tranen den vrijen loop lieten. Uit het relaas van het ongeluk en de redding bleek ook wel, dat de zenuwen van de c'p va renden op een zeer zware proef zijn gesteld. Met de aanwezige vertegenwoordigers van de A.P.C. begaven de terugkeerenden en hun familieleden zich naar het boven- restaurant, waar eenige ververschingen werden gebruikt om iedereen weer tot rust te doen komen. De gezagvoerder, kapitein C. Wvj- ker, bleek de eenige te zijn, die bij het ongeval kwetsuren heeft opge- loopen. De eerste machinist, de heer Verbeek ver telde," dat hij op het moment, dat de ont ploffing geschiedde welke het schip tot zinken bracht, met den kapitein en den eersten stuurman in de messroom aan het middagmaal aanzat. Men voelde een hevige stoot, die de drie mannen van hun zitplaatsen wierp en te gelijkertijd hoorde men een slag. Zij spoed den zich naar boven, waar bleek, dat het achterschip zinkende was. Niets bijzonders gezien. De verhalen van alle opvarenden stem men hierin overeen, dat men niets bijzon ders had waargenomen, noch vóór noch n4 de ontploffing. Het schip was. geladen met olie op den thuisreis, en voer Donderdag 15 Februari te kwart over één circa 140 mijl ten westen van Quessant. Het weer was gunstig en de uitkijk heeft noch drijvende mijnen noch eenig spoor van een duikboot gezien. Ook bevinden zich op de plaats en in de omgeving van de plek, waar het on geval gebeurde, geen mijnenvelden. Sommige mannen verklaren, dat zij wel een slag voelden, toen het schip getroffen werd, doch geen knal van een explosie hebben ge hoord. Het schip werd getroffen door iets dat dwars door de pomp- kamer in het achterschip sloeg en een zoo groot gat maakte, dat het achterschip terstond begon te zin ken. Alle 39 opvarenden kwamen zonder pa niek in de drie sloepen, die gemakkelijk uit gezet konden worden. In elke sloep was plaats voor 13 man. In een der sloepen had den zich 15 man begeven, waarvan 2, de bootsman Dame en de matroos Schimmel, later overklommen in de sloep welker op varenden werden gered. Bootsman Dame is de eenige geredde, die niet met de „Mees" is meegekomen, hij is te Londen aohtergebleven, om daar het treurige werk te verrichten van identifica tie van lijken der overige opvarenden, die eventueel nog mochten aanspoelen. Schip in tweeën gevouwen. De drie sloepen bleven op enkele honder den meters afstand van het wrak. Toen het achterschip weer wegzonk, kwam het voor schip met de boeg omhoog, steeds verder uit het water, totdat het afknapte en om sloeg, op het achterschip, zoodat het schip als het ware in tweeën werd gevouwen. Totdat het donker werd, bleven de sloepen in elkanders buurt. Het weer werd echter ruwer en toen de wind feller opstak, knapte de mast van de sloep, waarin de thans ge redden zich bevonden af. Toen het bovendien donker werd, verloor men weldra de beide andere sloepen uit het oog. Roeiende tracht te men zooveel mogelijk in Oostelijke rich ting aan te houden. De volgende dagen echter raak ten de mannen steeds meer uitge put door koude en tengevolge van het overkomende zeewater waren zij doornat. Tot overmaat van ramp raakte toen ook het roer onklaar, zoodat men zioh met wind en stroom moest laten meedrijven. Er werd met behulp van een roeispaan een klein noodzeil opgezet en zooveel mogelijk zocht men bescherming te gen koude en zeewater onder het groote zeil, dat men had weten te redden. Zondagmiddag omstreeks half vijf zag men een schip naderen. Het bleek een En- gelsch passagiersschip te zijn, dat zigzag voeren de sloep nog eerder had opgemerkt dan de mannen, die onder het zeil lagen. Het schip gaf een stoot op de fluit, waarop de Nederlandsche zeelieden zich haastten, teekeiien van leven te geven. Na een eerste mislukte poging slaagde het Engelsche schip er bij de tweede maal in, de sloep langszij te krijgen en de dertien inzittenden aan boord te nemen. Het bleek het Engelsche s.s. „Glenorchy" t zijn, een bijna nieuw passagiersschip, dat uit Hongkong voor de eerste maal naar Engeland kwam. De geredden werden door bemanning en passagiers met groote harte lijkheid ontvangen en van al het noodige vooi-zien. Woensdag 21 Februari j.1. kwam het schip te Londen aan, waar de mannen gastvrij werden opgenomen in het Bangor- hotel. Natuurlijk waren zij diep onder den in druk van het vermoedelijke verlies van hun 26 makkers. Reeds te Londen hadden zij vernomen, dat de beide andere sloepen leeg zijn aangespoeld en reeds eenige lijken zijn geidentificeerd. Maar op dit oogenblik werd dat overstemd door de vreugde van het weerzien van vrouw en kinderen.. Op de heenreis arriveerde de Bui zerd gisteren te Rangoon, terwijl de Gier en de Pelikaan resp. te Medan en te Alexandrië landden. Hooge Raad acht de theorie der vervangingswaarde terecht toe gepast. Aan B. P. M. L. te Dordrecht is voor de rechtbank aldaar ten laste gelegd, dat hij te. Dordrecht opzettelijk de prijsoprdrijvingswet heeft overtreden. L. had den prijs van sok- kenwol van f0.39 per knot verhoogd tot f 0.45. De zaak werd behandeld door den politie rechter, die een veroordeelend vonnis uit sprak. In hooger beroep heeft het hof te 's-Gravenhage dit vonnis vernietigd en den verdachte vrijgesproken. In deze zaak heeft de advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. Rombach, conclu sie genomen. Hij achtte de opvatting van het hof juist. Een prijs verhooging, kan aldus spr. ook gemotiveerd zijn door gewijzigde economische omstandigheden. W anneer en in zoover deze omstandigheden de goederen- prijzen ongunstig beïnvloeden, niag de -win kelier met den verhoogden prijs rekening houden, ook bij zijn bestaanden voorraad. Een andere opvatting zou on billijk zijn tegenover den winkelier en in strijd met het algemeen belang. Aangezien het naar zijn meening een zui vere vrijspraak betreft, concludeerde hij tot niet-ontvankelijkverklaring van het beroep. De Hooge Raad zal arrest wijzen op 1 April, "ki. De uit een doktersanto gestolen Luminal weer terecht. Een Haagsch medicus deed Vrijdag bij de politie aangifte, dat uit zijn auto verdwenen was een pakje, waarin 25 fleschjes Luminal, elk inhoudende 30 tabletten'. „Luminal" is een slaapmiddel, maar wanneer het in groo te hoeveelheden wordt ingenomen, een zwaar vergif. Aangezien hier van diefstal sprake was en de tabletten dus waarschijnlijk in onbevoegde handen waren terecht gekomen, werd nog denzelfden avond per radio een waarschuwing uitgezonden. Of deze resul taat heeft gehad, is uiteraard moeilijk na te gaan, doch vast staat dat de dief het maar het beste heeft gevonden zich zoo snel mo gelijk van het gestolen vergif te ontdoen. Hij deponeerde het pakket in een portiek in de Laan, waar 't Zaterdagmiddag door een 11- jarigen jongen is gevonden. Het knaapje ging er mee naar het gebouw van een Haagsch dagblad, vanwaar het pakket met zijn gevaarlijken inhoud naar het hoofd bureau van politie is overgebracht* K. N. V. B. AFDEELING I: A: DWS—KFCr VSV—ADO; Haarlem— Stormvogels, Blauw Wit't Gooi. B: Alom. VictrixOSV, HRCPurmer- steijn, HollandiaSucces, WFCWest Fri- sia; ZaandijkHelder, ZFCAlkm. Boys. E: Helder 2Oudesluis, Watervogels HRC 3; BKCHRC 2, SchagenWieringer- waard. G: Alkm. Boys 2Uitgeest, BergenAl cm. Victrix 2, Alcm. Victrix 3—DTS, CSVN. Niedorp. AFDEELING II. A: DFCCVV, RFC—Sparta, HBS—DHC, XerxesHDVS, FeijenoordVUC. AFDEELING III: A: NECGo Ahead, HeraclesEnscKed* Boys, TubantiaHengelo, EnschedeWage- ningen, AGOVVQuick, AFDEELING IV: A: JulianaEindhoven, PSVLimburgia, NACMVV, Helmond—Longa, NoadWil lem II, BWRoermond. AFDEELING V: A: Veendam—HSC, Be Quick—Velocitas, LeeuwardenGVAV, Sneek—WW, Heeren veenAchilles. N. H. V. B. (Voorloopig programma). 1Oudorp 1, Alcm. Vic- trix 4Koedijk 1, Schoorl 1Vrone 1 Afd. E: HRC 4-Petten 1. Afd. G: Egmondia 1—Bergen 2, Dirkshorn ivi laai"r Boys 4—-Oranje Wit h J M O ,-UH®mJ-SP°rters 2, MOC 1—An- dijk 2, V CL 1N. Niedorp 2, T,Afdó K.: ,Hel(ier 5Watervogels 3, BKC 2— JVC 2, Atlas 2—Helder 4, Afd. M: Egmondia 3Schoorl 2, Alkmaar 3—Egmondia 2, Vrone 2—Alkm. Boys 5. 1 P:„F1Aev° 1—Sij-bekarspel 2, Hauwept am d Andijk 3—-Oudendijk 2. Afd. R: Werkdorp—Nieuwesluis 1—YVie- nngerwaard 2, Petten 2-St. Maartensvlot- j ®arslnKerhorn 1—Oudesluis 2. Adsp J: Alcm. Victrix a—CSV a, Alkmaar a—Koedijk a. Adsp. K: DTS aAlcm. Victrix b, Bergen a aIamondia a, Oudorp aAlcm. Victrix c. Adsp. L: Vrone a—Alkmaar b, Alkm. Boys cDirkshorn a. Adsp. N: Strandvogels a—Oudendijk a,— Sporters a—Berkhout a; Adsp. O: HRC a—Helder b, HRC b—Hel- der a. kef aSP' P' Helder c~HRC d, HRC c—Win-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2