N.V.TexelsEigenStQomboot-Onfterneniing
k. Het rijwiel
met het comfort
van een auto!
YlLwiuJ uit Uaè
Abonneert U op dit blad
UdUg&vda
RIJWIEL
Aanmelding aan nieuwe
MODISTES
en APPRETEUSES
2- en 3- gang-naven
Betrekkingen
DIENSTREGELING
Betrekkingen
Te huur
Te huur
Te koop
Te koop
Diversen
Bijzondere maatregelen
voor de Scheepvaart
De maritieme verdediging van
Indië in Rijksverband
De torpedeering van de Sliedrecht
Dc oudste inwoonster
dezer gemeente overleden
Stille omgang
M* G- VROOM
praktijk hervat
TOFZUIGERS
Wenscht U een Taxi?
SANDERSE,
Gem* cursus machineschrijven
Vertrek Texel: 5,45 7,45 II,20 14,35
Vertrek Den Helder: 6,45 10,— 12,30 16,20
Vertrekïexel:
VertrekDenHelder:
5,45
7,45
9.~
11,20
14,35
17,35
6,45
9,30
11,—
12,30
16,20
19.05
Bindende voorschriften in verband
met de oorlogsomstandigheden.
Het Vrijdag verschenen Staatsblad no. 567
bevat een besluit van 1 Maart 1940 tot wijzi
ging van het Schepenbesluit. Onder meer is
aan genoemd besluit een nieuwe bijlage
(XVIII) toegevoegd met als titel: Bijzondere
Maatregelen in dreigende Oorlogsomstandig
heden.
Art. 2 van deze bijlage luidt:
aan boord van elk schip moeten de midde
len aanwezig zijn noodig om de ken teekenen
te voeren, die in verband met de grootte en
aard van het schip door het hoofd van de
scheepvaartinspectie worden voorgeschreven.
Artikel 5 luidt:
1. aan boord van schepen, waarvoor twee
«f meer reddingbooten zijn voorgeschreven,
moet voorzoover deze schepen niet vallen on
der artikel 58 van het Schepenbesluit, ten
minste een boot voorzien z(jn van een ruw-
oiiemotor van voldoend vermogen als voort
stuwingswerktuig en van een inrichting om
te sleepen. Dit voorschrift is niet van toepas
sing op schepen, welke reizen beperkt blijven
tot de Oostzee, de Noordzee en het Kanaal be
grensd door de lijnen Peterhead-Ekersund en
Lands End-Kaap St. Mathieu.
i.
Reddingvlotten verplicht.
2. aan boord van elk schip, geen passa
giersschip Zijnde, moeten, boven het voorge-
schrevene in artikel 56 van het schepen-
besluit, reddingvlotten of sloepen aanwezig
Zijn naar den volgenden maatstaf:
voor de eerste 10 opvarenden voor 100 pet.
voor de volgende 20 opvarenden voor 60 pet.
voor de volgende 20 opvarenden voor 40 pet.
en voor de overigen voor 25 pet. van het
san tal.
Deze vlotten of sloepen moeten vrij kunnen
Opdrijven. Bovendien moeten drijvende toe
stellen voor ten minste 25 pet. van het aan
tal opvarenden aan boord zijn.
3. aan boord van passagiersschepen moe
ten, boven het voorgeschrevene in de artikel
56 en 57 van het schepenbesluit, reddingvlot
ten of sloepen voor tenminste 10 pet. en drij
vende toestellen voor tenminste 25 pet van
Jiet aantal opvarenden aanwezig zijn.
Deze vlotten of sloepen moeten vrij kunnen
Opdrijven.
4. Aan boord van elk schip moet, boven
het aantal reddinggordels, aangegeven in ar
tikel 54 van het Schepenbesluit, een aantal
reddinggordels aanwezig zijn, overeenkomen
de met 25 pet. van het aantal opvarenden aan
boord van passagiersschepen en 50 pet. van
het aantal opvarenden aan boord van sche
pen, geen passagiersschepen zijnde. Deze red
dinggordels moeten op doelmatige plaatsen
over het schip verdeeld worden opgeborgen.
i
De bij aanhouding te volgen ge
dragslijn.
1. De kapitein, die van een oorlogsschip
of militair vliegtuig bevel krijgt te stoppen,
moet daaraan onmiddellijk gevolg geven en
tevens de vaart uit het schip doen halen.
2. Het is verboden, wanneer een militair
vliegtuig of onderzeeboot in het zicht is, zom
der noodzaak koers 'eh/óf vaart te wijzigen.
-Zig-zag-varen is verboden. - -
3. De kapitein is verplicht zorg te dra
gen, dat noch in Nederland, noch op zee bui-
tenlandsche vlaggen worden geheschen, ter
wijl bij het aanloopen van buitenlandsche
havens, dit slechts mag geschieden, indien het
ter plaatse is voorgeschreven.
4. De kapitein is verplicht, indien het
schip door een oorlogsschip of militair vlieg
tuig wordt aangehouden, of indien een oor
logsschip of een militair vliegtuig wordt op
gemerkt, zorg te dragen, dat de radiotele-
graaf- en/of radiotelefooninstallatie niet wordt
gebruikt.
De sloepenrol.
Art. 15:
De kapitein van een passagiersschip is ver
plicht voor het vertrek uit de laatste haven,
voordat gevaarlijk gebied wordt binnengeva
ren, een sloepenrol te doen houden, waarbij de
booten moeten worden uitgedraaid en zoo
noodig tot het inschepingsdek gevierd, en de
passagiers en bemanning met aangetrokken
reddinggordel in de booten moeten plaats ne
men.
Voorts bevat de bijlage nog talrijke voor
schriften met betrekking tot de uitrusting
van schip en reddingbooten, de radio-instal
latie, de plichten van den kapitein en voor
schriften van technischen aard.
Aan de zeer druk bezochte Liberale koffie
tafel te 's-Gravenhage o.a. zaten aan de vice-
admiraals Van Duim, Osten en Schenk de
Jong, heeft Zaterdag de gep. vice-admiraal
jhr. G. L. Schorer, lid van den Raad van De
fensie, gesproken over de maritieme verdedi'
ging van Ned.-Indië in Rijksverband.
Bij de maatregelen voor de maritieme ver
dediging van Ned.-Indië moet verder gezien
worden dan de Indische zeeën en de Indische
eilanden. Men moet ook zien naar de verde
diging van de Nederlandsche kust, naar West'
Indië, naar de bescherming van de koop'
vaardij en naar onze belangen in het buiten
land. In theorie ten minste. In de practijk is
het langen tijd zóó geweest, dat allerlei sche
pen, welke voor de Nederlandsche kustverde
diging werden gebouwd, niet in Indië bruik-
baar waren en de meeste schepen, welke meer
speciaal voor Indië waren bestemd, voor de
Europeesche wateren, ongeschikt waren. Onze
marine was meer lokaal en regionaal ingesteld
dan imperiaal.
Bij de verdediging van Ned.-Indië op zich
zelf, los van het Rijksverband, moet men zien
naar het geheelé complex, van den Archipel
Dat leidt tot een moeiüjke taak; men heeft
daarvan de consequenties willen ontgaan door
ach te beperken tot de verdediging van Java,
Maar dat geeft geen oplossing. Want de in
valler zal juist buiten Java de hand leggen op
de grondstoffen produceerende gebieden, enz
En dan is Indië toch verloren. Want al had
Java een leger even sterk als het Duitsche, al
omringde men het met een Maginotlinie en
met een onafgebroken veld van zeemijnen, als
we ons ter zee niet kunnen verweren, dan
Wordt het door den tegenstander van de wereld
afgesnoerd en hij zou overal in den Archipel
de handen vrij hebben.
Onze huidige Indische vloot kan nooit vol
doende preventieve waarde hebben om ons
buiten een oorlog te houden, omdat ze den
tegenstander niet dwingt zijn maritieme
hoofdwapen uit te zenden, of we meer vlieg
tuigen hebben gekregen verandert daar niets
aan. Maar de verhouding wordt anders als we
slagkruisers hebben.
De voorgestelde vloot is ook meer geschikt
voor Indië en een bondsgenootschappelijken
oorlog. De grondslagen speculeeren eigenlijk
al op een bondgenootschap zoo we in een oor
log van anderen worden gedrongen tegen
onzen wil.
Slagkruisers, kruisers en onderzeebooten
zijn los van steunpunten overal in den Archipel
te gebruiken, en daarom reiken ze ver buiten
het lokale en regionale verdedigingssysteem,
dat aan kleinmoedigheid en kortzichtigheid en
de omstandigheden is ontsproten, ondoelmatig,
en ons land onwaardig is. De slagkruisers pas
sen volkomen in de staatsmarine en dus zullen
ze niet alleen in hooge mate bijdragen tot de
verdediging van Ned.-Indië, maar ook tot die
van Ned. of Ned. West-Indië.
Woensdag behandeling voor den
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart zal Woens
dagmiddag een onderzoek instellen naar de
oorzaak van de scheepsramp, overkomen aan
het motorschip „Sliedrecht", dat op 16 Novem
ber 1939 op 150 mijl ten Westen van Ierland
verloren is gegaan.
(Zooals men zich zal herinneren is het
motortankschip „Sliedrecht" door een Duitsche
duikboot getorpedeerd).
iMcetbcfi meuvuA
Toch lichtkogels?
Hoewel van officieele zijde niets wordt
losgelaten over de hier loopende geruch
ten over het herhaaldelijk afschieten van
lichtkogels, als zich des avonds of
's nachts vreemde vliegtuigen in de nabij
heid van ons eiland bevinden, kan dit feit
evenwel moeilijk meer worden tegen
gesproken, omdat tientallen personen dit
hebben waargenomen. Naar men ons
mededeelt zijn het lichtkogels in drie ver
schillende kleuren. Aanvankelijk was men
van meening, dat deze lichtsignalen door
Nederlandsche militairen werden afge
geven, doch dit schijnt niet het geval te
zijn. Door de militairen in onze gemeente
wordt thans op verschillende wegen
controle uitgeoefend op het nachtelijk ver
keer.
Gisteren is in haar woonhuis, in de Molen
straat te Den Burg op ruim 94-jarigen leeftijd,
de oudste ingezetene dezer gemeente, Mej. A.
Vlaming, overleden. Tot voor heel kort ge
noot de overledene een uitstekende gezondheid:
in de afgeloopen week evenwel ging de oude
juffrouw sterk achteruit, zoodat men voor
haar leven vreesde. De overledene was enkele
jarett geleden - doéfr HiM.'füe. Kcfpüngin gerédt-
derd .wegens het-feit; dat ze 60 jaar in bei-
trekking was geweest bij de familie Keyser—i-
Kuyper.
In Hotel „De Zwaan" had gistermorgen een
vergadering plaats van de afd. „Texel" van
„De Stille Omgang". De bijeenkomst viel een
druk bezoek ten deel. Het reisplan naar Am
sterdam, voor den nacht van Zaterdag op
Zondag a.s., moet dit jaar in verband met het
mijnengevaar, gewijzigd worden; in plaats van
des avonds zal men nu van Texel vertrekken
öm half zes. Kwart over vijf van Den Burg.
Te Den Helder zal men ftet Lof bijwonen om
half negen. De trein uit Den Helder vertrekt
10.30 u. In Amsterdam zal de H. Mis worden
bijgewoond in de St. Antoniuskerk in de Ti
chelstraat. Het ontbijt heeft weder plaats in
hotel „Fleissig". Om zes uur vertrekt men uit
Amsterdam. Aankomst te Den Burg ongeveer
9 uur. Heen- en terugreis zullen worden ge
maakt met het motorschip „Maria". De kos
ten zullen in totaal bedragen 4.50.
URK, 1 Maart. Door 17 vaartuigen werd
heden aan den gemeentelijken vischafslag al
hier aangevoerd: 245 pond snoekbaars, van
1550 pond per vaartuig, prijs 1819 ct. en
150 pond schar, 1415 ct., alles per pond.
Mevr. M. v. UDEN—ROOS
en CORRIE.
a/b m.s. „Indrapoera".
t. a.
Plaatselijke kennisgeving.
Met blijdschap geven wij
geboorte van onze Dochter
kennis van de
Mevr. M. GROOT—RIESLING
en RIA.
a/b m.s. „Indrapoera".
Tot afscheid.
F. KLERCQ.
L. KLERCQ—WIGGERS,
Den Helder 2 Maart 1940.
C.
Spoorstraat 8—10.
Tijdelijk: St. Lidwina Stichting.
Arts
Voorloopig des Zaterdags
GEEN spreekuur
Voor
SCHILDER, GLAS
of BEHANGWERK
K. MEIJER,
SCHAGENSTRAAT 12
I Telefoon 908
Geen voldoening van Uw
stofzuiger Probeer eens de
„RITSEMA Klopvibrator"
nieuwste uitvoering 1940
met „schaduwlicht". U zult
versteld staan'
Firma C. J. SANDERSE,
v. Galenstraat 117.
Algemeene kennisgeving.
Heden overleed onze lieve
Vrouw en Moeder
AKKE OOST,
Echtgenoote van
P. N. Ronde,
in den ouderdom van 60
jaar.
Den Helder, 2 Maart 1940.
Middenstraat 155.
P. N. RONDE.
M. B. RONDE
en Verloofde.
De teraardebestelling zal
plaats hebben Woensdag 6
Maart, n.m. i uur, vanuit
het sterfhuis, op de Alge
meene Begraafplaats te
Huisduinen.
Liever geen bezoek.
Geen bloemen.
Heden overleed na een
langdurig lijden onze lieve
Broeder, Behüwdbroeder en
Oom, de Heer
WILLEM BIERSTEKER
in den ouderdom van 67
jaar.
Den Helder, 3 Maart 1940.
Uit aller naam:
Vved. N. DIJKSHOORN-
BIERSTEKER.
Laat U geregeld W. en
Waterg. het kost maar 85 ct.
bij VAN DER VELDE
„Het Kappershuis"
Telef. 152 Keizerstraat 26
At
Heden overleed onze innig
geliefde Moeder, Behuwd-
en Grootmoeder,
ALIDA MOEN,
Wed. van Jan van Buuren,
in den Ouderdom van 73
jaar.
Uit aller naam:
D, VAN BUUREN.
IJmuiden Oost, 1 Maart '40
Eikenstraat 20.
m
Eenig» plaatselijke
oraWKSJSfete
Heden overleed, na een
langdurig~lgden, onze lieve
Man, Vader, Behuwd- en
Grootvader
WILLEM BIERSTEKER,
in den ouderdom van 67
jaar. I
Uit aller naam,
G. J. BIERSTEKER—
KLUIN.
Den Helder, 3 Maart 1940.
Prins Hendriklaan 19.
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Woensdag
6 Maart a.s. óp de Alge
meene Begraafplaats te
Huisduinen.
Vertrek van het sterf
huis 1.30 uur des namid
dags.
Op verzoek van den over
ledene geen toespraken.
PAASCHRETOURS EN
VACANTIEKAARTEN.
In verband met Paschen heb-
n de Ned. Spoorwegen
aaschretours ingevoerd, die
geldig zijn van Woensdag 20
Maart tot en met Dinsdag 2
April. Dit beteekent een bespa
ring van bijna 30 pet., vergele
ken met twee enkele reis-bil-
jetten, die men anders zou heb
ben moeten koopen.
In het tijdvak van 20 Maart
t.e.m. 2 April zullen bovendien
vacantie'kaarten vèrkrijgbaaf
zijn tegen den prijs van f4.
(3e klasse), f5.75 (2e klasse) en
f7.50 (le klasse), ongeacht den
afstand.
Dan naar
Galenstraat 117 - Tel. 467
vanaf f 2.— per jaar
Assurantiekantoor Koningstraat 90
Tele oon 984
Door kléiner wonen H.n.machine
Singer, 4 Clubjes, H.waschma-
chine, Heerenfiets.
Hoofdgracht 3 A.
EVEN UW AANDACHT!
Gaat U schoonmaken, heeft U
geheele of gedeeltelijke inboedels
overcompleet, richt U dan tot
VISSER.
Ook de hoogste waarde voor
Uw lompen en metalen en gedra
gen kleeding.
Adres: Langestraat 67.
Ontvangen:
ZIJDEN BLOUSES
vanaf 95 ets.
Adres: Gasstraat 8.
Te koop: 2 moderne mahonie
Toonbanken, stofvrij, geheel gla
zen vitrines met glasplaten op
koper, zeer geschikt voor elk
bedrijf.
D. GROOT, Kanaalweg.
Dinsdag 5 Maart van 6.30 tot 8 uur
Woensdag 6 Maart van 8 tot 9 uur
>n het gebouw van de B.L.O. Hector Treubstraat 80
DE DIRECTEUR
DEN BURG-TEXEL
Tel. Int. 22
ingaande 5 Maart 1940
Op werkdagen:
Op Zon- en Feestdagen:
nuNitot
1 jULl tot
S Mrt. tot
20 Apr.tot
1 SEPT.
1 SEPT.
20 Apr.
22 Sept.
20,05 van TEXEL
in JULI 21 05 van DEN HELDER
Ligplaats te TEXEL: Haven Oudeschild.
Ligplaats te DEN HELDER: Havenhoofd.
DE DIRECTEUR.
Voor direct gevraagd
Aanmeiaen: Modehuis HERSCHEL,
Koningstraat.
Bij de keuze van meervoudige versnellingen (2- of
3-gang) komt in aanmerking wat het beste beant
woordt aan het algemeen gebruik, teneinde zonder
te veel trapbewegingen met een behoorlijke vaart
vooruit te komen. Zijn de omstandigheden gunstig,
d.w.z. heeft men den wind mede of rijdt men een
helling af, dan heeft men een grooter belang,
van het VRIJWIEL zooveel mogelijk te profi-
teeren dan met een onveranderd traptempo harder
vooruit te komen, waarmede de veiligheid van
den berijder evenmin gediend is als die van andere
weggebruikers.
Bij toepassing van een meervoudige versnelling
moet dus het zwaartepunt liggen bij de mogelijkheid
de versnelling te kunnen verkleinen, wanneer on
gunstige factoren als tegenwind en stijgingen zich
voordoen. Dan is het ook welkom over meer dan
één mogelijkheid te beschikken al naar gelang
de tegenstand sterker of zwakker is. Opgemerkt
mag ook worden, dat in druk stadsgewoel het
tijdelijk gebruik van een -kleinere versnelling de
stuurzekerheid en daarmede de veiligheid verhoogt.
zijn volgens dit principe geconstrueerd en sedert
vele jaren bij duizenden wielrijders in gebruik!
Badhotel Huisduinen
vraagt voor direct twee flinke Werkmeisjes, niet
jonger dan 25 jaar, met alle voorkomend werk op
de hoogte, v. g. g. v. Loon f25.per maand met
verval, intern, wasch vrij.
aangeboden
Gevraagd voor terstond, wegens
teleurstelling, een fL Dagmeisje,
(veel verval), niet voor de zaak.
Adres: Geheelonthouders Hotel,
Spoorgracht 40.
Gevraagd: Nette JONGEN
voor reparatie, incasso en win-
kelwerk, liefst Ambachtsschool.
Uitvoerige brieven onder No.
440, aan het Bureau van dit blad.
NET MEISJE
gevraagd van 8 tot 4 uur.
Adres: Middenweg 135.
HUISHOUDSTER
m. 1., gevraagd door bejaard
heer.
Adres: v. Galenstraat 9.
FLINKE DAGDIENSTBODE
gevraagd.
C. BOS, Weststraat 44.
Mevr. TICHELMAN, Singel 123,
vraagt een net MEISJE v. d. en
n„ zelfst. k. w. en koken.
Aanmelden 's avonds na 8 uur.
DAGMEISJE gevr., geheel zelf
standig kunn. werken en koken.
Aanmelden van 67 uur.
Adres: Singel 88.
Voor direct gevraagd:
EEN MEISJE
voor de morgenuren.
Aanmelden Lombokstr. No. 1.
Gevraagd flink net MEISJE,
's morgens licht huishoudelijk,
's middags voor gordijnen naaien.
GOVERS Breewaterstraat.
Gevraagd een flink
DAGMEISJE
tot 5 uur.
Adres: Bureau van dit blad.
Gevraagd nette JONGEN
voor loop- en bakkerijwerk.
Banketbakkerij P. ARTS,
v. Galenstraat 55.
gevraagd
Biedt zich aan goed Trailer
chauffeur, ongehuwd, onverschil
lig waar, met alle werkzaamhe
den op de hoogte.
Adres: E. JAGER,
Spechtstraat 12, Den Helder.
Juffr., 35 j„ zag zich gaarne
geplaatst als HUISHOUDSTER,
in gezin waar vrouw ontbreekt.
Brieven onder No. 446, aan het
Bureau van dit blad.
aangeboden
Compleet gemeubileerd Huis
te huur tegen billijke condities,
Badhuisstraat 116.
Inlichtingen en sleutel te ver
krijgen op Tuintjesweg 8.
GEMEUBILEERD HUIS
op goeden stand te huur.
Brieven onder No. 443, aan het
Bureau van dit blad.
gevraagd
Te huur gevr. Zit-Slaapkamer
met gebr. v. keuken, of een
goed pension gezocht voor dame
met baby. Brieven Mevr. A. v. d.
Meulen, Sternstr. 16, Den Helder.
2 Heeren K.M. (geen beroeps)
zoeken gezellige Zit-Slaapkamer.
Brieven met prijsopgaaf onder
No. 442, Bureau van dit blad.
Gem. of ongem. Zit-Slaapkamer
te huur gevr. m. keuken of gebr.
van keuken. Brieven onder No.
444, aan het Bureau van dit blad.
aangeboden
Te koop een inzinkbare Trap-
naaimachine, met motor.
Adres: Bureau van dit blad.
Te koop: prima perm. dyn.
Luidspreker 'n kast 2.50. Te
vens groote partij gebruikte
500 Meter-normaalfilmhaspels, p.
stuk 0.50.
C. P. WITTE, Dijkstraat 18.
Wegens vertrek 31 mooie Vitrage
gordijnen, 1.30 m X 90 cm,
10,en een groote massieve
eiken Legkast 30.—.
Adres: Bureau van dit blad.
gevraagd
Te koop gevraagd een
BABY REISWLEGJE.
Brieven onder No. 445, aan het
Bureau van dit blad.
Wie wil door huis aan huis
verkoop van beste artikelen
10.tot 20.verdienen?
Br. fa. H. de Vries, v. Marnix-
laan 80, Amersfoort.