N.V.TexelsEigenStQomboot-Onfterneniing k. Het rijwiel met het comfort van een auto! YlLwiuJ uit Uaè Abonneert U op dit blad UdUg&vda RIJWIEL Aanmelding aan nieuwe MODISTES en APPRETEUSES 2- en 3- gang-naven Betrekkingen DIENSTREGELING Betrekkingen Te huur Te huur Te koop Te koop Diversen Bijzondere maatregelen voor de Scheepvaart De maritieme verdediging van Indië in Rijksverband De torpedeering van de Sliedrecht Dc oudste inwoonster dezer gemeente overleden Stille omgang M* G- VROOM praktijk hervat TOFZUIGERS Wenscht U een Taxi? SANDERSE, Gem* cursus machineschrijven Vertrek Texel: 5,45 7,45 II,20 14,35 Vertrek Den Helder: 6,45 10,— 12,30 16,20 Vertrekïexel: VertrekDenHelder: 5,45 7,45 9.~ 11,20 14,35 17,35 6,45 9,30 11,— 12,30 16,20 19.05 Bindende voorschriften in verband met de oorlogsomstandigheden. Het Vrijdag verschenen Staatsblad no. 567 bevat een besluit van 1 Maart 1940 tot wijzi ging van het Schepenbesluit. Onder meer is aan genoemd besluit een nieuwe bijlage (XVIII) toegevoegd met als titel: Bijzondere Maatregelen in dreigende Oorlogsomstandig heden. Art. 2 van deze bijlage luidt: aan boord van elk schip moeten de midde len aanwezig zijn noodig om de ken teekenen te voeren, die in verband met de grootte en aard van het schip door het hoofd van de scheepvaartinspectie worden voorgeschreven. Artikel 5 luidt: 1. aan boord van schepen, waarvoor twee «f meer reddingbooten zijn voorgeschreven, moet voorzoover deze schepen niet vallen on der artikel 58 van het Schepenbesluit, ten minste een boot voorzien z(jn van een ruw- oiiemotor van voldoend vermogen als voort stuwingswerktuig en van een inrichting om te sleepen. Dit voorschrift is niet van toepas sing op schepen, welke reizen beperkt blijven tot de Oostzee, de Noordzee en het Kanaal be grensd door de lijnen Peterhead-Ekersund en Lands End-Kaap St. Mathieu. i. Reddingvlotten verplicht. 2. aan boord van elk schip, geen passa giersschip Zijnde, moeten, boven het voorge- schrevene in artikel 56 van het schepen- besluit, reddingvlotten of sloepen aanwezig Zijn naar den volgenden maatstaf: voor de eerste 10 opvarenden voor 100 pet. voor de volgende 20 opvarenden voor 60 pet. voor de volgende 20 opvarenden voor 40 pet. en voor de overigen voor 25 pet. van het san tal. Deze vlotten of sloepen moeten vrij kunnen Opdrijven. Bovendien moeten drijvende toe stellen voor ten minste 25 pet. van het aan tal opvarenden aan boord zijn. 3. aan boord van passagiersschepen moe ten, boven het voorgeschrevene in de artikel 56 en 57 van het schepenbesluit, reddingvlot ten of sloepen voor tenminste 10 pet. en drij vende toestellen voor tenminste 25 pet van Jiet aantal opvarenden aanwezig zijn. Deze vlotten of sloepen moeten vrij kunnen Opdrijven. 4. Aan boord van elk schip moet, boven het aantal reddinggordels, aangegeven in ar tikel 54 van het Schepenbesluit, een aantal reddinggordels aanwezig zijn, overeenkomen de met 25 pet. van het aantal opvarenden aan boord van passagiersschepen en 50 pet. van het aantal opvarenden aan boord van sche pen, geen passagiersschepen zijnde. Deze red dinggordels moeten op doelmatige plaatsen over het schip verdeeld worden opgeborgen. i De bij aanhouding te volgen ge dragslijn. 1. De kapitein, die van een oorlogsschip of militair vliegtuig bevel krijgt te stoppen, moet daaraan onmiddellijk gevolg geven en tevens de vaart uit het schip doen halen. 2. Het is verboden, wanneer een militair vliegtuig of onderzeeboot in het zicht is, zom der noodzaak koers 'eh/óf vaart te wijzigen. -Zig-zag-varen is verboden. - - 3. De kapitein is verplicht zorg te dra gen, dat noch in Nederland, noch op zee bui- tenlandsche vlaggen worden geheschen, ter wijl bij het aanloopen van buitenlandsche havens, dit slechts mag geschieden, indien het ter plaatse is voorgeschreven. 4. De kapitein is verplicht, indien het schip door een oorlogsschip of militair vlieg tuig wordt aangehouden, of indien een oor logsschip of een militair vliegtuig wordt op gemerkt, zorg te dragen, dat de radiotele- graaf- en/of radiotelefooninstallatie niet wordt gebruikt. De sloepenrol. Art. 15: De kapitein van een passagiersschip is ver plicht voor het vertrek uit de laatste haven, voordat gevaarlijk gebied wordt binnengeva ren, een sloepenrol te doen houden, waarbij de booten moeten worden uitgedraaid en zoo noodig tot het inschepingsdek gevierd, en de passagiers en bemanning met aangetrokken reddinggordel in de booten moeten plaats ne men. Voorts bevat de bijlage nog talrijke voor schriften met betrekking tot de uitrusting van schip en reddingbooten, de radio-instal latie, de plichten van den kapitein en voor schriften van technischen aard. Aan de zeer druk bezochte Liberale koffie tafel te 's-Gravenhage o.a. zaten aan de vice- admiraals Van Duim, Osten en Schenk de Jong, heeft Zaterdag de gep. vice-admiraal jhr. G. L. Schorer, lid van den Raad van De fensie, gesproken over de maritieme verdedi' ging van Ned.-Indië in Rijksverband. Bij de maatregelen voor de maritieme ver dediging van Ned.-Indië moet verder gezien worden dan de Indische zeeën en de Indische eilanden. Men moet ook zien naar de verde diging van de Nederlandsche kust, naar West' Indië, naar de bescherming van de koop' vaardij en naar onze belangen in het buiten land. In theorie ten minste. In de practijk is het langen tijd zóó geweest, dat allerlei sche pen, welke voor de Nederlandsche kustverde diging werden gebouwd, niet in Indië bruik- baar waren en de meeste schepen, welke meer speciaal voor Indië waren bestemd, voor de Europeesche wateren, ongeschikt waren. Onze marine was meer lokaal en regionaal ingesteld dan imperiaal. Bij de verdediging van Ned.-Indië op zich zelf, los van het Rijksverband, moet men zien naar het geheelé complex, van den Archipel Dat leidt tot een moeiüjke taak; men heeft daarvan de consequenties willen ontgaan door ach te beperken tot de verdediging van Java, Maar dat geeft geen oplossing. Want de in valler zal juist buiten Java de hand leggen op de grondstoffen produceerende gebieden, enz En dan is Indië toch verloren. Want al had Java een leger even sterk als het Duitsche, al omringde men het met een Maginotlinie en met een onafgebroken veld van zeemijnen, als we ons ter zee niet kunnen verweren, dan Wordt het door den tegenstander van de wereld afgesnoerd en hij zou overal in den Archipel de handen vrij hebben. Onze huidige Indische vloot kan nooit vol doende preventieve waarde hebben om ons buiten een oorlog te houden, omdat ze den tegenstander niet dwingt zijn maritieme hoofdwapen uit te zenden, of we meer vlieg tuigen hebben gekregen verandert daar niets aan. Maar de verhouding wordt anders als we slagkruisers hebben. De voorgestelde vloot is ook meer geschikt voor Indië en een bondsgenootschappelijken oorlog. De grondslagen speculeeren eigenlijk al op een bondgenootschap zoo we in een oor log van anderen worden gedrongen tegen onzen wil. Slagkruisers, kruisers en onderzeebooten zijn los van steunpunten overal in den Archipel te gebruiken, en daarom reiken ze ver buiten het lokale en regionale verdedigingssysteem, dat aan kleinmoedigheid en kortzichtigheid en de omstandigheden is ontsproten, ondoelmatig, en ons land onwaardig is. De slagkruisers pas sen volkomen in de staatsmarine en dus zullen ze niet alleen in hooge mate bijdragen tot de verdediging van Ned.-Indië, maar ook tot die van Ned. of Ned. West-Indië. Woensdag behandeling voor den Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart zal Woens dagmiddag een onderzoek instellen naar de oorzaak van de scheepsramp, overkomen aan het motorschip „Sliedrecht", dat op 16 Novem ber 1939 op 150 mijl ten Westen van Ierland verloren is gegaan. (Zooals men zich zal herinneren is het motortankschip „Sliedrecht" door een Duitsche duikboot getorpedeerd). iMcetbcfi meuvuA Toch lichtkogels? Hoewel van officieele zijde niets wordt losgelaten over de hier loopende geruch ten over het herhaaldelijk afschieten van lichtkogels, als zich des avonds of 's nachts vreemde vliegtuigen in de nabij heid van ons eiland bevinden, kan dit feit evenwel moeilijk meer worden tegen gesproken, omdat tientallen personen dit hebben waargenomen. Naar men ons mededeelt zijn het lichtkogels in drie ver schillende kleuren. Aanvankelijk was men van meening, dat deze lichtsignalen door Nederlandsche militairen werden afge geven, doch dit schijnt niet het geval te zijn. Door de militairen in onze gemeente wordt thans op verschillende wegen controle uitgeoefend op het nachtelijk ver keer. Gisteren is in haar woonhuis, in de Molen straat te Den Burg op ruim 94-jarigen leeftijd, de oudste ingezetene dezer gemeente, Mej. A. Vlaming, overleden. Tot voor heel kort ge noot de overledene een uitstekende gezondheid: in de afgeloopen week evenwel ging de oude juffrouw sterk achteruit, zoodat men voor haar leven vreesde. De overledene was enkele jarett geleden - doéfr HiM.'füe. Kcfpüngin gerédt- derd .wegens het-feit; dat ze 60 jaar in bei- trekking was geweest bij de familie Keyser—i- Kuyper. In Hotel „De Zwaan" had gistermorgen een vergadering plaats van de afd. „Texel" van „De Stille Omgang". De bijeenkomst viel een druk bezoek ten deel. Het reisplan naar Am sterdam, voor den nacht van Zaterdag op Zondag a.s., moet dit jaar in verband met het mijnengevaar, gewijzigd worden; in plaats van des avonds zal men nu van Texel vertrekken öm half zes. Kwart over vijf van Den Burg. Te Den Helder zal men ftet Lof bijwonen om half negen. De trein uit Den Helder vertrekt 10.30 u. In Amsterdam zal de H. Mis worden bijgewoond in de St. Antoniuskerk in de Ti chelstraat. Het ontbijt heeft weder plaats in hotel „Fleissig". Om zes uur vertrekt men uit Amsterdam. Aankomst te Den Burg ongeveer 9 uur. Heen- en terugreis zullen worden ge maakt met het motorschip „Maria". De kos ten zullen in totaal bedragen 4.50. URK, 1 Maart. Door 17 vaartuigen werd heden aan den gemeentelijken vischafslag al hier aangevoerd: 245 pond snoekbaars, van 1550 pond per vaartuig, prijs 1819 ct. en 150 pond schar, 1415 ct., alles per pond. Mevr. M. v. UDEN—ROOS en CORRIE. a/b m.s. „Indrapoera". t. a. Plaatselijke kennisgeving. Met blijdschap geven wij geboorte van onze Dochter kennis van de Mevr. M. GROOT—RIESLING en RIA. a/b m.s. „Indrapoera". Tot afscheid. F. KLERCQ. L. KLERCQ—WIGGERS, Den Helder 2 Maart 1940. C. Spoorstraat 8—10. Tijdelijk: St. Lidwina Stichting. Arts Voorloopig des Zaterdags GEEN spreekuur Voor SCHILDER, GLAS of BEHANGWERK K. MEIJER, SCHAGENSTRAAT 12 I Telefoon 908 Geen voldoening van Uw stofzuiger Probeer eens de „RITSEMA Klopvibrator" nieuwste uitvoering 1940 met „schaduwlicht". U zult versteld staan' Firma C. J. SANDERSE, v. Galenstraat 117. Algemeene kennisgeving. Heden overleed onze lieve Vrouw en Moeder AKKE OOST, Echtgenoote van P. N. Ronde, in den ouderdom van 60 jaar. Den Helder, 2 Maart 1940. Middenstraat 155. P. N. RONDE. M. B. RONDE en Verloofde. De teraardebestelling zal plaats hebben Woensdag 6 Maart, n.m. i uur, vanuit het sterfhuis, op de Alge meene Begraafplaats te Huisduinen. Liever geen bezoek. Geen bloemen. Heden overleed na een langdurig lijden onze lieve Broeder, Behüwdbroeder en Oom, de Heer WILLEM BIERSTEKER in den ouderdom van 67 jaar. Den Helder, 3 Maart 1940. Uit aller naam: Vved. N. DIJKSHOORN- BIERSTEKER. Laat U geregeld W. en Waterg. het kost maar 85 ct. bij VAN DER VELDE „Het Kappershuis" Telef. 152 Keizerstraat 26 At Heden overleed onze innig geliefde Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, ALIDA MOEN, Wed. van Jan van Buuren, in den Ouderdom van 73 jaar. Uit aller naam: D, VAN BUUREN. IJmuiden Oost, 1 Maart '40 Eikenstraat 20. m Eenig» plaatselijke oraWKSJSfete Heden overleed, na een langdurig~lgden, onze lieve Man, Vader, Behuwd- en Grootvader WILLEM BIERSTEKER, in den ouderdom van 67 jaar. I Uit aller naam, G. J. BIERSTEKER— KLUIN. Den Helder, 3 Maart 1940. Prins Hendriklaan 19. De teraardebestelling zal plaats hebben op Woensdag 6 Maart a.s. óp de Alge meene Begraafplaats te Huisduinen. Vertrek van het sterf huis 1.30 uur des namid dags. Op verzoek van den over ledene geen toespraken. PAASCHRETOURS EN VACANTIEKAARTEN. In verband met Paschen heb- n de Ned. Spoorwegen aaschretours ingevoerd, die geldig zijn van Woensdag 20 Maart tot en met Dinsdag 2 April. Dit beteekent een bespa ring van bijna 30 pet., vergele ken met twee enkele reis-bil- jetten, die men anders zou heb ben moeten koopen. In het tijdvak van 20 Maart t.e.m. 2 April zullen bovendien vacantie'kaarten vèrkrijgbaaf zijn tegen den prijs van f4. (3e klasse), f5.75 (2e klasse) en f7.50 (le klasse), ongeacht den afstand. Dan naar Galenstraat 117 - Tel. 467 vanaf f 2.— per jaar Assurantiekantoor Koningstraat 90 Tele oon 984 Door kléiner wonen H.n.machine Singer, 4 Clubjes, H.waschma- chine, Heerenfiets. Hoofdgracht 3 A. EVEN UW AANDACHT! Gaat U schoonmaken, heeft U geheele of gedeeltelijke inboedels overcompleet, richt U dan tot VISSER. Ook de hoogste waarde voor Uw lompen en metalen en gedra gen kleeding. Adres: Langestraat 67. Ontvangen: ZIJDEN BLOUSES vanaf 95 ets. Adres: Gasstraat 8. Te koop: 2 moderne mahonie Toonbanken, stofvrij, geheel gla zen vitrines met glasplaten op koper, zeer geschikt voor elk bedrijf. D. GROOT, Kanaalweg. Dinsdag 5 Maart van 6.30 tot 8 uur Woensdag 6 Maart van 8 tot 9 uur >n het gebouw van de B.L.O. Hector Treubstraat 80 DE DIRECTEUR DEN BURG-TEXEL Tel. Int. 22 ingaande 5 Maart 1940 Op werkdagen: Op Zon- en Feestdagen: nuNitot 1 jULl tot S Mrt. tot 20 Apr.tot 1 SEPT. 1 SEPT. 20 Apr. 22 Sept. 20,05 van TEXEL in JULI 21 05 van DEN HELDER Ligplaats te TEXEL: Haven Oudeschild. Ligplaats te DEN HELDER: Havenhoofd. DE DIRECTEUR. Voor direct gevraagd Aanmeiaen: Modehuis HERSCHEL, Koningstraat. Bij de keuze van meervoudige versnellingen (2- of 3-gang) komt in aanmerking wat het beste beant woordt aan het algemeen gebruik, teneinde zonder te veel trapbewegingen met een behoorlijke vaart vooruit te komen. Zijn de omstandigheden gunstig, d.w.z. heeft men den wind mede of rijdt men een helling af, dan heeft men een grooter belang, van het VRIJWIEL zooveel mogelijk te profi- teeren dan met een onveranderd traptempo harder vooruit te komen, waarmede de veiligheid van den berijder evenmin gediend is als die van andere weggebruikers. Bij toepassing van een meervoudige versnelling moet dus het zwaartepunt liggen bij de mogelijkheid de versnelling te kunnen verkleinen, wanneer on gunstige factoren als tegenwind en stijgingen zich voordoen. Dan is het ook welkom over meer dan één mogelijkheid te beschikken al naar gelang de tegenstand sterker of zwakker is. Opgemerkt mag ook worden, dat in druk stadsgewoel het tijdelijk gebruik van een -kleinere versnelling de stuurzekerheid en daarmede de veiligheid verhoogt. zijn volgens dit principe geconstrueerd en sedert vele jaren bij duizenden wielrijders in gebruik! Badhotel Huisduinen vraagt voor direct twee flinke Werkmeisjes, niet jonger dan 25 jaar, met alle voorkomend werk op de hoogte, v. g. g. v. Loon f25.per maand met verval, intern, wasch vrij. aangeboden Gevraagd voor terstond, wegens teleurstelling, een fL Dagmeisje, (veel verval), niet voor de zaak. Adres: Geheelonthouders Hotel, Spoorgracht 40. Gevraagd: Nette JONGEN voor reparatie, incasso en win- kelwerk, liefst Ambachtsschool. Uitvoerige brieven onder No. 440, aan het Bureau van dit blad. NET MEISJE gevraagd van 8 tot 4 uur. Adres: Middenweg 135. HUISHOUDSTER m. 1., gevraagd door bejaard heer. Adres: v. Galenstraat 9. FLINKE DAGDIENSTBODE gevraagd. C. BOS, Weststraat 44. Mevr. TICHELMAN, Singel 123, vraagt een net MEISJE v. d. en n„ zelfst. k. w. en koken. Aanmelden 's avonds na 8 uur. DAGMEISJE gevr., geheel zelf standig kunn. werken en koken. Aanmelden van 67 uur. Adres: Singel 88. Voor direct gevraagd: EEN MEISJE voor de morgenuren. Aanmelden Lombokstr. No. 1. Gevraagd flink net MEISJE, 's morgens licht huishoudelijk, 's middags voor gordijnen naaien. GOVERS Breewaterstraat. Gevraagd een flink DAGMEISJE tot 5 uur. Adres: Bureau van dit blad. Gevraagd nette JONGEN voor loop- en bakkerijwerk. Banketbakkerij P. ARTS, v. Galenstraat 55. gevraagd Biedt zich aan goed Trailer chauffeur, ongehuwd, onverschil lig waar, met alle werkzaamhe den op de hoogte. Adres: E. JAGER, Spechtstraat 12, Den Helder. Juffr., 35 j„ zag zich gaarne geplaatst als HUISHOUDSTER, in gezin waar vrouw ontbreekt. Brieven onder No. 446, aan het Bureau van dit blad. aangeboden Compleet gemeubileerd Huis te huur tegen billijke condities, Badhuisstraat 116. Inlichtingen en sleutel te ver krijgen op Tuintjesweg 8. GEMEUBILEERD HUIS op goeden stand te huur. Brieven onder No. 443, aan het Bureau van dit blad. gevraagd Te huur gevr. Zit-Slaapkamer met gebr. v. keuken, of een goed pension gezocht voor dame met baby. Brieven Mevr. A. v. d. Meulen, Sternstr. 16, Den Helder. 2 Heeren K.M. (geen beroeps) zoeken gezellige Zit-Slaapkamer. Brieven met prijsopgaaf onder No. 442, Bureau van dit blad. Gem. of ongem. Zit-Slaapkamer te huur gevr. m. keuken of gebr. van keuken. Brieven onder No. 444, aan het Bureau van dit blad. aangeboden Te koop een inzinkbare Trap- naaimachine, met motor. Adres: Bureau van dit blad. Te koop: prima perm. dyn. Luidspreker 'n kast 2.50. Te vens groote partij gebruikte 500 Meter-normaalfilmhaspels, p. stuk 0.50. C. P. WITTE, Dijkstraat 18. Wegens vertrek 31 mooie Vitrage gordijnen, 1.30 m X 90 cm, 10,en een groote massieve eiken Legkast 30.—. Adres: Bureau van dit blad. gevraagd Te koop gevraagd een BABY REISWLEGJE. Brieven onder No. 445, aan het Bureau van dit blad. Wie wil door huis aan huis verkoop van beste artikelen 10.tot 20.verdienen? Br. fa. H. de Vries, v. Marnix- laan 80, Amersfoort.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3