Minister Dijxhoorn verdedigt Lou de Visser Het antwoord op do magnetische mijnen „Holland" aan llaiiieii gescheurd Lichtsignalen uit lijkauto? de mobilisatieclubs Toen ze nog geen vrienden waren het woord ontnomen Schiermonnikoog een droevige les! jeugdige arbeiders willen langere vacantie Dc uniformen-smokkel Generaal Reijnders Eerste Kamer Tweede Kamer Fokker T* 9 beschadigd had er niets tegen In doodsangst in de stuurhut Post vluchten op Indië Het' streven en het doel van de clubs der moderne arbeidersbeweging is geheel an ders dan dat van die van 1914—1918. Met de geincrimineerde circulaire is men wat voorbarig geweest, het standpunt van de legerleiding was nog niet bekend. Thans is er een reglement, dat als basis dient voor de mobilisatieclubs. Spr. citeert uit dit re glement, waarin de naam „mobilisatie-clubs" niet voorkomt, doch gesproken wordt van algemeene vereenigine van gemobiliseerden Het bestuur dient zich te onthouden van elke bemoeienis op politiek gebied en het lidmaatschap staat open voor alle militai ren. Alle tehuizen en bijeenkomsten zijn toegankelijk ook voor niet-leden. De sa menstelling van het bestuur behoeft de toe stemming van den opperbevelhebber, slechts militairen in werkelijken dienst kunnen lid van dit bestuur zijn. Daarnaast bestaat een commissie van bijstand. Tusschen spr. en den opperbevel hebber bestaat volkomen overeen stemming over deze quaestie. Ook de vorige opperbevelhebber had geen bezwaar tegen mobilisatieclubs, mits er voldoende waarborgen waren. Motie tegen de mobilisatieclubs verworpen. Bij de replieken blijven de-lieeren van Rap- part (lib.) en de Savornin Lohman (c.h.), van Lanschot (r.k.) en Anema (a.r.) hun standpunt t.a.v. de mobilisatieclubs verdedi- gen. De nat. soc. afgevaardigde, de heer van Vessem dient een motie in, waarin „de Ka mer van meening, dat de mobilisatieclubs het gevaar van het brengen van politiek in de weermacht medebrengen, als haar mee ning uitspreekt, dat de politiek uit leger en vloot moet worden geweerd." Deze motie wordt met 32 legen 4 stemmen (die van de nat. soc.) verworpen. De heer van Vessem moet tijdens de de batten tot de orde worden geroepen en wekt hilariteit door zijn opmerking, dat de N.S.B. de essentie is van het beste, dat er is in het Nederlandsche volk. Tenslotte wordt de begrooting van Defen sie z.h.st. aangenomen. Handen al, van onbekende voor werpen. Het tragisch ongeval te Schiermonnikoog waarbij drie personen zijn omgekomen, toen zij poogden een aangespoelde vliegtuigbom te demonteeren, moge in al zijn gruwe lijke bijzonderheden een waarschuwing zijn voor het Nederlandsche publiek. Ieder onbekend voorwerp, dat men in deze dagen ontdekt, kan een ge vaarlijk wapen zijn. De vinder heeft tegenover zichzelf, de zijnen en de gemeenschap de plicht elk gevaar te vermijden, dat veroorzaakt kan wor den door een ondeskundige behan deling van het gevondene, ook al ziet dit er nog zoo onschuldig uit. Een enkele aanraking kan reeds een ramp ten gevolge hebben. Beter overmaat van voorzichtigheid dan het geringste risico. Wantrouw iedere vondst, die ge niet kent, en ook die welke ge wèl meent te kennen. Laat het gevondene liggen, waar ge het aantreft, en waarschuw onmiddellijk de militaire of civiele autoriteiten ter plaatse. De onbevoegde, die meent met verstand van zaken zelf aan den gang te kunnen gaan, is een gevaar voor zichzelf en de gemeen schap. „De soc. democratie is de lakei van het imperialisme". De Tweede Kamer heeft gistermiddag een lange rij wetsontwerpen afgedaan. Allereerst een serie naturalisatie-ontwer pen, waarbij de heer de Marchant et d'An- sembourg (n.s.b.) in een uitvoerig betoog o.m. opmerkt, dat de minister argumen teert: „Joden er in, nationaal-socialisten eri n". De voorzitter hamert. De r.k. afgevaardigd, de heer Moller. komt op tegen de totaal onwetenschappelijke be schouwingen van den vorigen spreker over ras, volk en Jodendom. „Die Germanen, wie weet wat er allemaal onder zit!" (vroo- lijkheid). De n.s.b. zij zeer voorzichtig. Door het nagaan van allerlei stamboomen zou men tot verrassende ontdekkingen ko men. De heer de Marchant et d'Ansembourg: Vuiligheid van de eerste soort! (De voor zitter hamert). Het ontwerp, waarbij de wet medewrking verdedigingsvoorbereiding 1939 wordt aan gevuld, werd na kort debat zonder hoofde lijke stemming aangenomen. Deze aanvul ling beoogt, zooals bekend, te voorkomen, dat verklaringen worden afeelegd aan vreemde mogendheden, \v'aar b'i men zich onderwerpt aan een zeker toezicht door die vreemde mogendheden op het bedrijf van hen, die deze verklaringen afleggen. Voorts heeft de kamer zich zonder debat en zonder hoofdelijke stemming vereenigd met het wetsontwerp, waarbij de be^rooting van onderwijs. Kunsten en wetenschappen voor 1939 wordt verhoogd met een bedrag van ruim twee millioen gulden voor suhsi- diën en verdere uitgaven ten behoeve van de bescherming van schatten van kunst en wetenschap tegen oorlogsgevaar. De ton voor het Finsche Roode Kruis. Bij het ontwerp, waarbij de begrooting van buitenlandsche zaken voor het loopen- de jaar wordt verhoogd met honderdduizend gulden als bijdrage van Nederland aan het Finsche Rooe Kruis, verklaarde de heer de Marchant et 'd-Ansembourg (N.S.B.) zich niet tegen deze hulp te verzetten, hoe wel hij met de verwijzing naar het volken- bondsbesluit niet accoord ging. De heer de Visser (comrn.) hield een herhaaldelijk door interrupties en rumoer onderbroken rede, waar- in -£ij lietoogde, dat hier sprake is is va» partijkiezen,, üj hqt conflict -*U6sehen imperialisme en (socialis me. De soc.-demoCratie is de lakei van het imperialisme, aldus spr. Toen deze spreker herhaaldelijk buiten de orde ging, werd hem door den voorzitter het woord ontnomen. De sociaal-democratische fractie kon zich, naar de heer Drees mededeelde met het ontwerp vereenigen hoewel zij liever gezien had, dat de hulp gebracht werd aan de Finsche regeering. De heer Serrarens (r.k.) Smeenk (a.r.) Kersten (St. Gerefor meerd) en mevrouw Mackay Katz (c.h.) stemden ten volle met het ontwerp in. Na een wederwoord van minister van Kleffens werd het ontwerp zonder hoofdelijke stern- tegen. Onder de andere ontwerpen, welke werden aangenomen, bevond zich het ontwerp doen voortduren' van den bij Koninklijk Besluit afgekondigden Staat van Beleg. Het werd zonder stemming aanvaard met de N.S.B.-fractie tegen. De Kamer ging vervolgens op recès. EEN BRITSCHE UITVINDING WELKE DE HELSCHE WER KING VAN DEZE MIJNEN TE NIET DOET. Uit Londen wordt officieus gemeld, dat door den geslaagden overtocht var de Queen Elizabeth. het reusachtige Engelsche mailschip, eenige bijzonderheden bekend zijn geworden nopens een nieuwe uitvinding, die schepen van welk soort ook, beveiligt tegen de uitwerking van magnetische mijnen. De Queen Elisabeth was voorzien van een be veiligingsinstallatie, welke het electrische instrumentje, dat de magnetische mijn in werking moet stellen, niet meer gevoelig maakt voor de nadering van een aanzienlij ke metalen massa. Behalve de Queen Eli sabeth zijn reeds eenige honderden schepen met een dergelijke inrichting uitgerust. Het heeft drie maanden gekost om dit „antwoord op de magnetische mijnen" te voltooien en het kost eenige weken om een dergelijke beveiliging aan te brengen, hoe wel deskundigen van meen'ng zijn, dat in dien het noodzakelijk zou zijn, ook binnen vier dagen afdoende maatregelen te treffen zijn. Bijzonderheden over den aard van de uit vinding worden geheim gehouden, doch het resultaat van de inrichting is dezelfde als wanneer men een houten schip van het vaartuig gemaakt zou hebben. De kosten moeten niet groot zijn en naar alle waar schijnlijkheid zullen alle Britsche schepen met een dergelijke beveiligingn-installatie worden uitgerust. Reuters vlootcorrespondent voegt hier nog aan toe dat geen van de schepen wel ke men van een vciligheidsinrichting heeft Een pleidooi bij den minister. De jeugdraad van het Nederlandsch Ver bond van Vakvereenigingen, het hoofdbe stuur van de Arbeiders Jeugd Centrale en het liondsbestuur van den Nederlandschen Arbeiders Sportbond hebben tot den mi nister van Sociale Zaken een adres gericht, waarin zij den minister verzoeken, om in het wetsontwerp betreffende de vacantie met behoud van loon, dat eerlang bij de Staten-Generaal zal worden aanhangig ge maakt, bepalingen op te nemen, welke aan de arbeidende jeugd van Nedefland een langere vacantie toekennen, dan aan de volwassen arbeiders. Gisteren is het geheel metalen Fok kervliegtuig T 9, bij een landing op Schiphol ongelukkig terecht geko men. Het prachtige toestel liep ern stige schade op. Amsterdamsch politie-inspecteur nog steeds reserve-officier. Zooals men weet, was bij den uniformen- smokkel ook zijdelings een Amsterdamsche politie-inspecteur betrokken, een reserve-of ficier. Uit een "mededeeling van den minister van Defensie, gisteren in de Eerste Kamer gedaan, blijkt, dat de inspecteur nog als re serve-officier gehandhaafd is. De minister zeide, dat men het resultaat van het onder zoek wilde afwachten. „Met de uniformen zaak had de inspecteur niets te maken, doch hij is gecompromitteerd." Keuring lichtingen 1936 en 1937 in Mei, Juni en Juli ax Aanschaf fing materieel in snel tempo. Nog geen boter voor den soldaat^. De minister van Defensie, de heer Dijxhoorn heeft gisteren in de Eerste Kamer zijn beleid verde digd. Doch allereerst gedenkt de minister met deernis hen, die in dienst van het vaderland zijn ge vallen. Spr. denkt in hét bijzonder met weemoed aan hen, die aan boord van de O 11 den dood heb ben gevonden en aan de nagelaten betrekkingen. De groote achterstand ten aanzien van de weermacht wordt ingehaald. Uitbreiding van kader en aanschaffing van materieel vind plaats, dit laatste binnen den kortst mogelijkcn tijd. Spr. is voornemens belangrijke vraagstukken van Defensie aan den Raad van Defensie voor te leggen. Spr. betracht zooveel mogelijk spoed met het slagkruiservraag- stuk. Het ware niet juist, den Volksraad niet te hooren. Een deug delijke voorbereiding van het ont werp is noodzakelijk. Oproepen van dienstplichtigen. Opleiding van recruten bij het veldleger is onmogelijk. Nu algemeene dienstplicht niet bestaat, moeten de oudere lichtingen worden afge lost door buitengewoon dienstplichtigen on der de wapenen te roepen. Spr. is begonnen met de jongste lichtingen buitengewone dienstplichtigen om technische en sociale redenen. Binnenkort worden die lichtingen van 1938, 1939 en 1910 opgeroepen. De opkomst van de gewone dienst plichtigen zal op 1 October 1910 geschieden: daarna kan gedacht - worden aan dc gewone dienstplich tigen van 1911 of aan de buiten gewone dienstplichtigen van 1937. De keuring heeft zich echter niet ovcr^ die van 1937 uitgestrekt. Keuring is dus eerst noodig; voorbe reiding voor de keuring van de buitenge woon dienstplichtigen van de lichtingen 1936 en 1937 zijn getroffen voor Mei, Juni en Juli. Ook zijn voorbereidinge-n getroffen voor herkeuring van afgekeurden. Doch eerst na beëindiging van eerstgenoemde keuring. Er zal worden gewaakt tegen te strenge keuring; het afkeuringspercentage wordt steeds lager, doch te groote verlich- tine van de eischen is onmogeüik. De regeering besloot tot bestelling van luchtdoelgeschut en vliegtuigen. De leve ringsdata zijn. vooral in de belligerente landen, dikwijls niet nagekomen. Bestel lingen tot aanmaak van pantscrafweer- geschut zijn hier te lande geplaatst. Voor de kabelballons wordt eerst een proef afgewacht. Van de voor Amsterdam bestemde vuur monden is één batterij te Bentheim aange komen. Wél kaas, geen boter. Ten aanzien van de botervoorziening ver wijst spr. naar de woorden van minister Steenherghe; het geldelijke bezwaar weegt voor spr. het zwaarste. Wel kan 6pr. het Verstrekken van kaas verplicht stellen; op 21 Februari is een desbetreffende leger order uitgevaardigd, die een vasten afzet van 3V? millioen kg. per jaar garandeert. Inderdaad zijn er aannemers, leden der N.S.B.. die voor Defensie leveren; hiertegen behoeft geen bezwaar te bestaan, indien men op hun eerlijkheid kan vertrouwen. Spr. kan tot zijn leedwezen aan den wensch om vaders van groote gezinnen naar huis te sturen, niet tegemoetkomen; die zou tot onbillijkheden aanleiding ge ven. Spr. wil de ouderen van den lucht wachtdienst wèl naar huis laten gaan, zoo lang de vervangers zijn opgeleid. Wat de mobilisatieslachtoffers betreft, <=pr. "heeft hier reeds een gratificatie toege kend. Het ware onbillijk de pensioenen al leen der oud-gepensionneerden te verhoo- gen. Spr. zal hen echter niet uit het oog verliezen. Krijgstucht. Krijgstucht Is een vaststaand begrip; daaraan valt niet te tornen. Ontoelaatbaar zijn daarom slordige tenuen, open kragen, niet-groeten enz. Echter: ons leger is geen beroepsleger. Snauwen en huideren zijn niet toelaatbaar, tact is vereischt. De tucht heeft de bijzon dere aandacht van den commandant veld leger. De mobilisatieclubs. De minister brengt nu de mobilisatieclubs ter sprake. Tegen de milieu-schepping door de moderne arbeidersbeweging bestaat geen bezwaar. Op deze vierde zuil rust onze weermacht'even goed als op de andere drie. Echter: de politiek moet buiten het leger blijven, de samenkomsten moeten voor ieder een toegankelijk zijn. Er moet waarborg bestaan, dat er niets geschiedt in strijd met de krijgs tucht. Spr. heeft zich dit standpunt zelf gevormd en is in geen enkei op zicht door de S.D.-ministers hein- vloed. Alle leden van het kabinet zijn het terzake van deze quaestie vol komen eens. TRIEST VERHAAL DER BEMANNING VAN DE „DELFZIJL". VERBITTERING OVER EEN VLIEGTUIG- AANVAL OP EEN WEERLOOS SCHEEPJE De bemanning van de kustvaarder „Delfzijl" heeft een spannend ver haal kunnen vertellen, toen zij gis teren in Nederland terugkeerde. De „Delizijl" is een van de schepen, welke onder de Engelsche kust door vliegtuigen werden beschoten. De „Delfzijl" was zéér duidelijk als Ne derlandsch schip te herkennen, o.a. was op hel voorschip een zeil ge spreid met een helder verlichte Ne derlandsche vlag en de naam Hol land. Plotseling vloog laag een vliegtuig over het schip en begon te schieten. Het was, zoo vertelde de kapitein, een geluid alsof een zak knikkers op de stalen platen werd leeggestort. Daarna hoorden de mannen een geweldige explosie, die het schip hevig deed trillen. Het vliegtuig had drie bommen vlak ach ter de „Delfzijl" geworpen en hiermede den aanval voortgezet, die ongeveer een uur ge duurd heeft. Van verschillende zijden kwam de vlieger steeds weer naar het weerlooze schip terug, om een bom te werpen, zoodat in totaal zes bommen naast het schip in het water terecht kwamen. Bovendien werd voor den boeg een granaat geworpen, die een fel wit licht verspreidde en waarvan de splinters de zeelieden in het gelaat sloegen. In doodsangst in het stuurhuis. Aangezien men nergens in het schip veilig was voor de bommen of de geweerkogels, bleef dc bemanning, die uit vijf koppen be stond, bij elkaar in het stuurhuis, van waar uit ze het vliegtuig telkenmale zijn aanval zagen vernieuwen. Zij konden echter niets doen, dan gelaten hun lot afwachten. De laatste bom, die het vliegtuig wierp, viel op ongeveer tien meter afstand van het schip in het water, schoot nog enkele me ters onder water door en ontplofte rakelings naast het vaartuig. De „Delfzijl" werd toen ongeveer drie me ter opgetild en de mannen werden tegen den grond gesmakt Aan boord werd een ge weldige ravage aangericht De navigatie- lichten, die gedurende den aanval waren blij ven branden, en aldus het vaartuig tot een gemakkelijke prooi hadden gemaakt, sloegen nu uit. De ruiten van de stuurhut werden verbrijzeld en in de hutten werd het meu bilair vemield. De dappere vliegenier vlucht. Na de zesde bom had men aan de kust echter den aanval bemerkt en toen flitsten de zoeklichten van de luchtafvveerbatterijen aan. Wel veer tig scherpe lichtbundels zochten het luchtruim af en de vlieger vond het toen geraden om te verdwijnen. Het schip bleek vrij zwaar beschadigd te zijn, de kok was door een mitrailleurkogel licht aan de hand gewond. Hoe groot het doordringingsvermogen van de kogels was, blijkt uit de beschadiging van de redding boot. Het dek hiervan werd door een kogel doorboord, hierna ging het projectiel dwars door den mast, waarvan de top vernield werd, vervolgens drong de kogel door den bodem van de boot, waar een groot gat ge slagen werd en tenslotte sloeg het projectiel in het dek, vlak voor het hondenhok. De hond is waarschijnlijk de eerste geweest, die bemerkte dat er geschoten werd, want nadat een kogel rakelings langs zijn hok ge gaan was, weigerde het dier eruit te komen, hoewel men hem in de stuurhut riep. De dikke ijzeren platen van de verschan sing zijn ook op verschillende plaatsen door boord, terwijl een kogel dwars door een dikke ijzeren stang van de reeling ging. Verbitterd Natuurlijk waren de opvarenden zeer ver bitterd door den aanval, waarvan zij het slachtoffer geworden zijn. De piloot moet volgens hen gezien hebben, dat het schip tot een neutrale natie behoorde, want de na- vigatielichten brandden normaal en de vlag, die op het dekkleed was geschilderd, is door de kogels op verschillende plaatsen door boord en door de granaatscherven ver scheurd. De stuurman vooral kon het niet verkrop pen, dat de bemanning zoo volkomen mach teloos den aanval had moeten afwachten, de opvarenden op een schip van een oorlog voerende natie hebben nog de beschikking over afweergeschut, maar wij moesten ons zonder protest laten slachten", merkte hij wrevelig op. In Hansweert, waar het schip na lossing aankwam, hebben de militaire autoriteiten een onderzoek ingesteld, waarbij de kogels, die de bemanning als souvenir wilde bewa ren, in beslag zijn genomen. Aan de hand van deze stille getuigen zal men trachten de nationaliteit van het vliegtuig vast te stel len. De „Delfzijl", die 250 ton meet, is gebouwd in Augustus 1939 op de werf van de firma Smit te Westerbroek, De positie der postvliegtuigen was gisteravond: „Nandoe" (Hondong) te Rangoon, morgen te Batavia verwacht; „To renvalk" (Scholte) te Alexandrië. 13 Maart te Batavia venvacht. Thuisreis: „Reiger (Both), te Alexandrië, heden te Napels ver wacht; „Buizerd". (Verhoeven) te Rangoon, 12 Maart te Napels ver wacht voorzien tot dusverre het slachtoffer is ge worden van een magnetische mijn. De in richting bestaat uit een staaldraad -die ter hoogte van het dek om het geheele schip heenloopt. Deze draad, die ondec stroom staat, neutraliseert het magneti sche veld van het schip. Het beginsel is uitgedacht door marinedeskundigen en oijt wikkeld door electrotechnische geleerden en werktuigkundigen. De inrichting wordt Gauss anti magnetisch toestel genoemd. De naam Gauss is afkomstig van de een heid van magnetische veldsterkte, zoo ge noemd naar den Duitschen geleerde Karl Gauss. Op dwaalspoor gebracht, De Britsche autoriteiten hebben, om de „Queen Elizabeth" de grootst mogelijke vei ligheid te verzekeren, een afleiaingsmanoeu' vre uitgevoerd met het doel om te voorko men, dat Duitsche liomm en werpers het schip zouden aanvallen. Voor het vertrek liet men te Southampton een droogdok in gereedheid brengen, dat gezien zijn omvang voor geen ander schip bestemd kon zijn, dan voor de „Queen Elizabeth". Honderden sloegen de voorbereidingen voor de „aan komst" van het schip gade, en snel ging door Engeland de mare, dat het de Clyde zou verlaten en naar Southampton zou ko men. Men meent, dat de bommenwerper, die de „Domala" aanviel, waarbij meer dan honderd menschen om het leven kwamen, eigenlijk een aanval op de „Queen Eliza beth" in den zin had. =7 DE INBESLAGNEMING BEVOLEN VAN EEN BOEK VAN GOERING, GESCHREVEN IN EEN TIJD, DAT RUSLAND TOT HUN GROOTSTE VIJANDEN BEHOORDE. Volgens een bericht in de Daily Telegraph, afkomstig uit Zuerich, zou in Duitschland een boek van Goering, zoowel in het Duitsch als in de Engelsche vertaling (Making of the Nation) op verzoek van het Russische volks commissariaat van onderwijs, zijn in beslag genomen. Dit verzoek was gebaseerd op de slotbeschouwing van het boek, waarin Goe ring verklaart dat de groote beslissing voor Duitschland, Europa, ja voor de heele we reld, de uitkomst zal zijn van het conflict tusschen de Swastika en de Sowjet-ster. Zou de Sowjet het winnen, dan zal, zoo voorspelt Goering, Duitschland ten onder gaan in een communistisch bloedbad, en op de vernie tiging van Duitschland zou die van Europa volgen. De Duitsche regeering heeft op het ver zoek van Rusland thans de inbeslagneming van Goerings pennevrucht bevolen. Indien het waar blijkt, wat hier via Zue- richt aan de Daily Telegraph wordt gemeld, dan is dit een zoo eclatante nederlaag voor Goering en een zoo duidelijke overwinning van Goebbels en Ribbentrop, dat het al heel moeilijk voor Goering zal zijn dit zooals het in boksersterminologie heet „te ne men", aldus voegt de N.R.Ct. aan dit be richt toe. Goering wordt nog altijd beschouwd als de machtigste man in Duitschland na Hitier zelf en zeker is, dat Hitier zelf Goe ring heeft aangewezen als zijn opvolger, voor het geval dat er met hem, Hitier, eens iets zou gebeuren. De boutade van Göring aan het slot van zijn boek is natuurlijk voor de Russen nog lang zoo onaangenaam niet als wat er op tal van bladzijden van Mein Kampf de door de gebeurtenissen achterhaalde politie ke belijdenis van Hitier zelf over hen wordt gezegd. Men komt echter in zulke ge vallen een heel eind met de politiek, inder tijd door Kuyper in practijk gebracht. Men verklaart lastige vroegere opvattingen tot „oude plunje" en klaar is Kees. Vreemde ervaring bij Breda. In den nacht van Vrijdag 1 Maart op Za terdag j.1. is, naar eerst thans bekend wordt, bij twee militaire posten, ongeveer een uur na elkaar, een lijkauto gepasseerd. Op de stopsignalen minderde de auto wel vaart, doch de chauffeur stak reeds voor den auto stilstond, het hoofd buiten het portier en riep „lijkvervoerEerst geschiedde dit des nachts half één te Etten, waar een schild wacht den auto ongehinderd liet passeeren, een uur later te Zev;enbergschehoek, waar de miliaire politie den auto eveneens zon der onderzoek liet doorrijden. In verband met de waargenomen licht signalen in dien nacht, wekte dit lijkvervoer in het holst van den nacht achteraf ernstige verdenking. Deze werd, aldus de Tel., nog versterkt, toen bij informatie in verschillen de plaatsen, o.a. bij het crematorium te Wes- terveld bleek, dat daar Zaterdag geen lijk was gebracht, dat Etten en Zevenbergsche- lioek was gepasseerd. Het zeer sterke ver moeden bestaat dan ook, dat het zgn. lijk vervoer slechts camouflage was en dat de waargenomen lichtseinen, die van zeer groo te hoogte uit de lucht beantwoord werden, door den schijnwerper van den lijkauto zijn ui (gezonden. In deze richting wordt tliaus een uitgebreid onderzoek ingesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2