Minister Dijxhoorn verdedigt
Lou de Visser
Het antwoord op do
magnetische mijnen
„Holland" aan
llaiiieii gescheurd
Lichtsignalen
uit lijkauto?
de mobilisatieclubs
Toen ze nog geen
vrienden waren
het woord ontnomen
Schiermonnikoog
een droevige les!
jeugdige arbeiders willen
langere vacantie
Dc uniformen-smokkel
Generaal Reijnders
Eerste Kamer
Tweede Kamer
Fokker T* 9 beschadigd
had er niets tegen
In doodsangst in
de stuurhut
Post vluchten op Indië
Het' streven en het doel van de clubs der
moderne arbeidersbeweging is geheel an
ders dan dat van die van 1914—1918.
Met de geincrimineerde circulaire is men
wat voorbarig geweest, het standpunt van de
legerleiding was nog niet bekend. Thans is
er een reglement, dat als basis dient voor
de mobilisatieclubs. Spr. citeert uit dit re
glement, waarin de naam „mobilisatie-clubs"
niet voorkomt, doch gesproken wordt van
algemeene vereenigine van gemobiliseerden
Het bestuur dient zich te onthouden van
elke bemoeienis op politiek gebied en het
lidmaatschap staat open voor alle militai
ren. Alle tehuizen en bijeenkomsten zijn
toegankelijk ook voor niet-leden. De sa
menstelling van het bestuur behoeft de toe
stemming van den opperbevelhebber, slechts
militairen in werkelijken dienst kunnen lid
van dit bestuur zijn. Daarnaast bestaat een
commissie van bijstand.
Tusschen spr. en den opperbevel
hebber bestaat volkomen overeen
stemming over deze quaestie. Ook de
vorige opperbevelhebber had geen
bezwaar tegen mobilisatieclubs, mits
er voldoende waarborgen waren.
Motie tegen de mobilisatieclubs
verworpen.
Bij de replieken blijven de-lieeren van Rap-
part (lib.) en de Savornin Lohman (c.h.),
van Lanschot (r.k.) en Anema (a.r.) hun
standpunt t.a.v. de mobilisatieclubs verdedi-
gen.
De nat. soc. afgevaardigde, de heer van
Vessem dient een motie in, waarin „de Ka
mer van meening, dat de mobilisatieclubs
het gevaar van het brengen van politiek in
de weermacht medebrengen, als haar mee
ning uitspreekt, dat de politiek uit leger en
vloot moet worden geweerd."
Deze motie wordt met 32 legen 4 stemmen
(die van de nat. soc.) verworpen.
De heer van Vessem moet tijdens de de
batten tot de orde worden geroepen en wekt
hilariteit door zijn opmerking, dat de N.S.B.
de essentie is van het beste, dat er is in
het Nederlandsche volk.
Tenslotte wordt de begrooting van Defen
sie z.h.st. aangenomen.
Handen al, van onbekende voor
werpen.
Het tragisch ongeval te Schiermonnikoog
waarbij drie personen zijn omgekomen, toen
zij poogden een aangespoelde vliegtuigbom
te demonteeren, moge in al zijn gruwe
lijke bijzonderheden een waarschuwing
zijn voor het Nederlandsche publiek.
Ieder onbekend voorwerp, dat men
in deze dagen ontdekt, kan een ge
vaarlijk wapen zijn. De vinder heeft
tegenover zichzelf, de zijnen en de
gemeenschap de plicht elk gevaar te
vermijden, dat veroorzaakt kan wor
den door een ondeskundige behan
deling van het gevondene, ook al
ziet dit er nog zoo onschuldig uit.
Een enkele aanraking kan reeds een ramp
ten gevolge hebben. Beter overmaat van
voorzichtigheid dan het geringste risico.
Wantrouw iedere vondst, die ge niet kent,
en ook die welke ge wèl meent te kennen.
Laat het gevondene liggen, waar ge het
aantreft, en waarschuw onmiddellijk de
militaire of civiele autoriteiten ter plaatse.
De onbevoegde, die meent met verstand
van zaken zelf aan den gang te kunnen gaan,
is een gevaar voor zichzelf en de gemeen
schap.
„De soc. democratie is de lakei
van het imperialisme".
De Tweede Kamer heeft gistermiddag een
lange rij wetsontwerpen afgedaan.
Allereerst een serie naturalisatie-ontwer
pen, waarbij de heer de Marchant et d'An-
sembourg (n.s.b.) in een uitvoerig betoog
o.m. opmerkt, dat de minister argumen
teert: „Joden er in, nationaal-socialisten
eri n". De voorzitter hamert.
De r.k. afgevaardigd, de heer Moller. komt
op tegen de totaal onwetenschappelijke be
schouwingen van den vorigen spreker over
ras, volk en Jodendom. „Die Germanen,
wie weet wat er allemaal onder zit!" (vroo-
lijkheid). De n.s.b. zij zeer voorzichtig.
Door het nagaan van allerlei stamboomen
zou men tot verrassende ontdekkingen ko
men.
De heer de Marchant et d'Ansembourg:
Vuiligheid van de eerste soort! (De voor
zitter hamert).
Het ontwerp, waarbij de wet medewrking
verdedigingsvoorbereiding 1939 wordt aan
gevuld, werd na kort debat zonder hoofde
lijke stemming aangenomen. Deze aanvul
ling beoogt, zooals bekend, te voorkomen,
dat verklaringen worden afeelegd aan
vreemde mogendheden, \v'aar b'i men zich
onderwerpt aan een zeker toezicht door
die vreemde mogendheden op het bedrijf
van hen, die deze verklaringen afleggen.
Voorts heeft de kamer zich zonder debat
en zonder hoofdelijke stemming vereenigd
met het wetsontwerp, waarbij de be^rooting
van onderwijs. Kunsten en wetenschappen
voor 1939 wordt verhoogd met een bedrag
van ruim twee millioen gulden voor suhsi-
diën en verdere uitgaven ten behoeve van
de bescherming van schatten van kunst en
wetenschap tegen oorlogsgevaar.
De ton voor het Finsche Roode
Kruis.
Bij het ontwerp, waarbij de begrooting
van buitenlandsche zaken voor het loopen-
de jaar wordt verhoogd met honderdduizend
gulden als bijdrage van Nederland aan
het Finsche Rooe Kruis, verklaarde de heer
de Marchant et 'd-Ansembourg (N.S.B.)
zich niet tegen deze hulp te verzetten, hoe
wel hij met de verwijzing naar het volken-
bondsbesluit niet accoord ging.
De heer de Visser (comrn.) hield
een herhaaldelijk door interrupties
en rumoer onderbroken rede, waar-
in -£ij lietoogde, dat hier sprake is
is va» partijkiezen,, üj hqt conflict
-*U6sehen imperialisme en (socialis
me. De soc.-demoCratie is de lakei
van het imperialisme, aldus spr.
Toen deze spreker herhaaldelijk
buiten de orde ging, werd hem door
den voorzitter het woord ontnomen.
De sociaal-democratische fractie kon
zich, naar de heer Drees mededeelde met
het ontwerp vereenigen hoewel zij liever
gezien had, dat de hulp gebracht werd aan
de Finsche regeering. De heer Serrarens
(r.k.) Smeenk (a.r.) Kersten (St. Gerefor
meerd) en mevrouw Mackay Katz (c.h.)
stemden ten volle met het ontwerp in. Na
een wederwoord van minister van Kleffens
werd het ontwerp zonder hoofdelijke stern-
tegen.
Onder de andere ontwerpen, welke werden
aangenomen, bevond zich het ontwerp
doen voortduren' van den bij Koninklijk
Besluit afgekondigden Staat van Beleg. Het
werd zonder stemming aanvaard met de
N.S.B.-fractie tegen.
De Kamer ging vervolgens op recès.
EEN BRITSCHE UITVINDING
WELKE DE HELSCHE WER
KING VAN DEZE MIJNEN TE
NIET DOET.
Uit Londen wordt officieus gemeld, dat
door den geslaagden overtocht var de
Queen Elizabeth. het reusachtige Engelsche
mailschip, eenige bijzonderheden bekend zijn
geworden nopens een nieuwe uitvinding, die
schepen van welk soort ook, beveiligt tegen
de uitwerking van magnetische mijnen. De
Queen Elisabeth was voorzien van een be
veiligingsinstallatie, welke het electrische
instrumentje, dat de magnetische mijn in
werking moet stellen, niet meer gevoelig
maakt voor de nadering van een aanzienlij
ke metalen massa. Behalve de Queen Eli
sabeth zijn reeds eenige honderden schepen
met een dergelijke inrichting uitgerust.
Het heeft drie maanden gekost om dit
„antwoord op de magnetische mijnen" te
voltooien en het kost eenige weken om een
dergelijke beveiliging aan te brengen, hoe
wel deskundigen van meen'ng zijn, dat in
dien het noodzakelijk zou zijn, ook binnen
vier dagen afdoende maatregelen te treffen
zijn.
Bijzonderheden over den aard van de uit
vinding worden geheim gehouden, doch het
resultaat van de inrichting is dezelfde als
wanneer men een houten schip van het
vaartuig gemaakt zou hebben. De kosten
moeten niet groot zijn en naar alle waar
schijnlijkheid zullen alle Britsche schepen
met een dergelijke beveiligingn-installatie
worden uitgerust.
Reuters vlootcorrespondent voegt hier
nog aan toe dat geen van de schepen wel
ke men van een vciligheidsinrichting heeft
Een pleidooi bij den minister.
De jeugdraad van het Nederlandsch Ver
bond van Vakvereenigingen, het hoofdbe
stuur van de Arbeiders Jeugd Centrale en
het liondsbestuur van den Nederlandschen
Arbeiders Sportbond hebben tot den mi
nister van Sociale Zaken een adres gericht,
waarin zij den minister verzoeken, om in
het wetsontwerp betreffende de vacantie
met behoud van loon, dat eerlang bij de
Staten-Generaal zal worden aanhangig ge
maakt, bepalingen op te nemen, welke aan
de arbeidende jeugd van Nedefland een
langere vacantie toekennen, dan aan de
volwassen arbeiders.
Gisteren is het geheel metalen Fok
kervliegtuig T 9, bij een landing op
Schiphol ongelukkig terecht geko
men. Het prachtige toestel liep ern
stige schade op.
Amsterdamsch politie-inspecteur
nog steeds reserve-officier.
Zooals men weet, was bij den uniformen-
smokkel ook zijdelings een Amsterdamsche
politie-inspecteur betrokken, een reserve-of
ficier. Uit een "mededeeling van den minister
van Defensie, gisteren in de Eerste Kamer
gedaan, blijkt, dat de inspecteur nog als re
serve-officier gehandhaafd is. De minister
zeide, dat men het resultaat van het onder
zoek wilde afwachten. „Met de uniformen
zaak had de inspecteur niets te maken, doch
hij is gecompromitteerd."
Keuring lichtingen 1936 en 1937 in
Mei, Juni en Juli ax Aanschaf
fing materieel in snel tempo.
Nog geen boter voor den soldaat^.
De minister van Defensie, de heer
Dijxhoorn heeft gisteren in de
Eerste Kamer zijn beleid verde
digd. Doch allereerst gedenkt de
minister met deernis hen, die in
dienst van het vaderland zijn ge
vallen. Spr. denkt in hét bijzonder
met weemoed aan hen, die aan
boord van de O 11 den dood heb
ben gevonden en aan de nagelaten
betrekkingen.
De groote achterstand ten aanzien van
de weermacht wordt ingehaald. Uitbreiding
van kader en aanschaffing van materieel
vind plaats, dit laatste binnen den kortst
mogelijkcn tijd.
Spr. is voornemens belangrijke
vraagstukken van Defensie aan den
Raad van Defensie voor te leggen.
Spr. betracht zooveel mogelijk
spoed met het slagkruiservraag-
stuk. Het ware niet juist, den
Volksraad niet te hooren. Een deug
delijke voorbereiding van het ont
werp is noodzakelijk.
Oproepen van dienstplichtigen.
Opleiding van recruten bij het veldleger
is onmogelijk.
Nu algemeene dienstplicht niet bestaat,
moeten de oudere lichtingen worden afge
lost door buitengewoon dienstplichtigen on
der de wapenen te roepen. Spr. is begonnen
met de jongste lichtingen buitengewone
dienstplichtigen om technische en sociale
redenen.
Binnenkort worden die lichtingen
van 1938, 1939 en 1910 opgeroepen.
De opkomst van de gewone dienst
plichtigen zal op 1 October 1910
geschieden: daarna kan gedacht
- worden aan dc gewone dienstplich
tigen van 1911 of aan de buiten
gewone dienstplichtigen van 1937.
De keuring heeft zich echter niet
ovcr^ die van 1937 uitgestrekt.
Keuring is dus eerst noodig; voorbe
reiding voor de keuring van de buitenge
woon dienstplichtigen van de lichtingen
1936 en 1937 zijn getroffen voor Mei, Juni
en Juli. Ook zijn voorbereidinge-n getroffen
voor herkeuring van afgekeurden. Doch
eerst na beëindiging van eerstgenoemde
keuring. Er zal worden gewaakt tegen te
strenge keuring; het afkeuringspercentage
wordt steeds lager, doch te groote verlich-
tine van de eischen is onmogeüik.
De regeering besloot tot bestelling van
luchtdoelgeschut en vliegtuigen. De leve
ringsdata zijn. vooral in de belligerente
landen, dikwijls niet nagekomen. Bestel
lingen tot aanmaak van pantscrafweer-
geschut zijn hier te lande geplaatst.
Voor de kabelballons wordt eerst een
proef afgewacht.
Van de voor Amsterdam bestemde vuur
monden is één batterij te Bentheim aange
komen.
Wél kaas, geen boter.
Ten aanzien van de botervoorziening ver
wijst spr. naar de woorden van minister
Steenherghe; het geldelijke bezwaar weegt
voor spr. het zwaarste. Wel kan 6pr. het
Verstrekken van kaas verplicht stellen;
op 21 Februari is een desbetreffende leger
order uitgevaardigd, die een vasten afzet
van 3V? millioen kg. per jaar garandeert.
Inderdaad zijn er aannemers, leden der
N.S.B.. die voor Defensie leveren; hiertegen
behoeft geen bezwaar te bestaan, indien
men op hun eerlijkheid kan vertrouwen.
Spr. kan tot zijn leedwezen aan den
wensch om vaders van groote gezinnen
naar huis te sturen, niet tegemoetkomen;
die zou tot onbillijkheden aanleiding ge
ven. Spr. wil de ouderen van den lucht
wachtdienst wèl naar huis laten gaan, zoo
lang de vervangers zijn opgeleid.
Wat de mobilisatieslachtoffers betreft,
<=pr. "heeft hier reeds een gratificatie toege
kend. Het ware onbillijk de pensioenen al
leen der oud-gepensionneerden te verhoo-
gen. Spr. zal hen echter niet uit het oog
verliezen.
Krijgstucht.
Krijgstucht Is een vaststaand begrip;
daaraan valt niet te tornen. Ontoelaatbaar
zijn daarom slordige tenuen, open kragen,
niet-groeten enz.
Echter: ons leger is geen beroepsleger.
Snauwen en huideren zijn niet toelaatbaar,
tact is vereischt. De tucht heeft de bijzon
dere aandacht van den commandant veld
leger.
De mobilisatieclubs.
De minister brengt nu de mobilisatieclubs
ter sprake. Tegen de milieu-schepping door
de moderne arbeidersbeweging bestaat geen
bezwaar. Op deze vierde zuil rust onze
weermacht'even goed als op de andere drie.
Echter: de politiek moet buiten het leger
blijven, de samenkomsten moeten voor ieder
een toegankelijk zijn.
Er moet waarborg bestaan, dat er
niets geschiedt in strijd met de krijgs
tucht. Spr. heeft zich dit standpunt
zelf gevormd en is in geen enkei op
zicht door de S.D.-ministers hein-
vloed. Alle leden van het kabinet zijn
het terzake van deze quaestie vol
komen eens.
TRIEST VERHAAL DER BEMANNING
VAN DE „DELFZIJL".
VERBITTERING OVER EEN VLIEGTUIG-
AANVAL OP EEN WEERLOOS SCHEEPJE
De bemanning van de kustvaarder
„Delfzijl" heeft een spannend ver
haal kunnen vertellen, toen zij gis
teren in Nederland terugkeerde.
De „Delizijl" is een van de schepen,
welke onder de Engelsche kust door
vliegtuigen werden beschoten. De
„Delfzijl" was zéér duidelijk als Ne
derlandsch schip te herkennen, o.a.
was op hel voorschip een zeil ge
spreid met een helder verlichte Ne
derlandsche vlag en de naam Hol
land.
Plotseling vloog laag een vliegtuig
over het schip en begon te schieten.
Het was, zoo vertelde de kapitein,
een geluid alsof een zak knikkers op
de stalen platen werd leeggestort.
Daarna hoorden de mannen een geweldige
explosie, die het schip hevig deed trillen.
Het vliegtuig had drie bommen vlak ach
ter de „Delfzijl" geworpen en hiermede den
aanval voortgezet, die ongeveer een uur ge
duurd heeft. Van verschillende zijden kwam
de vlieger steeds weer naar het weerlooze
schip terug, om een bom te werpen, zoodat
in totaal zes bommen naast het schip in het
water terecht kwamen. Bovendien werd voor
den boeg een granaat geworpen, die een
fel wit licht verspreidde en waarvan de
splinters de zeelieden in het gelaat sloegen.
In doodsangst in het stuurhuis.
Aangezien men nergens in het schip veilig
was voor de bommen of de geweerkogels,
bleef dc bemanning, die uit vijf koppen be
stond, bij elkaar in het stuurhuis, van waar
uit ze het vliegtuig telkenmale zijn aanval
zagen vernieuwen. Zij konden echter niets
doen, dan gelaten hun lot afwachten.
De laatste bom, die het vliegtuig wierp,
viel op ongeveer tien meter afstand van het
schip in het water, schoot nog enkele me
ters onder water door en ontplofte rakelings
naast het vaartuig.
De „Delfzijl" werd toen ongeveer drie me
ter opgetild en de mannen werden tegen
den grond gesmakt Aan boord werd een ge
weldige ravage aangericht De navigatie-
lichten, die gedurende den aanval waren blij
ven branden, en aldus het vaartuig tot een
gemakkelijke prooi hadden gemaakt, sloegen
nu uit. De ruiten van de stuurhut werden
verbrijzeld en in de hutten werd het meu
bilair vemield.
De dappere vliegenier vlucht.
Na de zesde bom had men aan de
kust echter den aanval bemerkt en
toen flitsten de zoeklichten van de
luchtafvveerbatterijen aan. Wel veer
tig scherpe lichtbundels zochten het
luchtruim af en de vlieger vond het
toen geraden om te verdwijnen.
Het schip bleek vrij zwaar beschadigd te
zijn, de kok was door een mitrailleurkogel
licht aan de hand gewond. Hoe groot het
doordringingsvermogen van de kogels was,
blijkt uit de beschadiging van de redding
boot. Het dek hiervan werd door een kogel
doorboord, hierna ging het projectiel dwars
door den mast, waarvan de top vernield
werd, vervolgens drong de kogel door den
bodem van de boot, waar een groot gat ge
slagen werd en tenslotte sloeg het projectiel
in het dek, vlak voor het hondenhok. De
hond is waarschijnlijk de eerste geweest,
die bemerkte dat er geschoten werd, want
nadat een kogel rakelings langs zijn hok ge
gaan was, weigerde het dier eruit te komen,
hoewel men hem in de stuurhut riep.
De dikke ijzeren platen van de verschan
sing zijn ook op verschillende plaatsen door
boord, terwijl een kogel dwars door een
dikke ijzeren stang van de reeling ging.
Verbitterd
Natuurlijk waren de opvarenden zeer ver
bitterd door den aanval, waarvan zij het
slachtoffer geworden zijn. De piloot moet
volgens hen gezien hebben, dat het schip
tot een neutrale natie behoorde, want de na-
vigatielichten brandden normaal en de vlag,
die op het dekkleed was geschilderd, is door
de kogels op verschillende plaatsen door
boord en door de granaatscherven ver
scheurd.
De stuurman vooral kon het niet verkrop
pen, dat de bemanning zoo volkomen mach
teloos den aanval had moeten afwachten,
de opvarenden op een schip van een oorlog
voerende natie hebben nog de beschikking
over afweergeschut, maar wij moesten ons
zonder protest laten slachten", merkte hij
wrevelig op.
In Hansweert, waar het schip na lossing
aankwam, hebben de militaire autoriteiten
een onderzoek ingesteld, waarbij de kogels,
die de bemanning als souvenir wilde bewa
ren, in beslag zijn genomen. Aan de hand
van deze stille getuigen zal men trachten de
nationaliteit van het vliegtuig vast te stel
len.
De „Delfzijl", die 250 ton meet, is gebouwd
in Augustus 1939 op de werf van de firma
Smit te Westerbroek,
De positie der postvliegtuigen was
gisteravond:
„Nandoe" (Hondong) te Rangoon,
morgen te Batavia verwacht; „To
renvalk" (Scholte) te Alexandrië. 13
Maart te Batavia venvacht.
Thuisreis: „Reiger (Both), te
Alexandrië, heden te Napels ver
wacht; „Buizerd". (Verhoeven) te
Rangoon, 12 Maart te Napels ver
wacht
voorzien tot dusverre het slachtoffer is ge
worden van een magnetische mijn. De in
richting bestaat uit een staaldraad -die ter
hoogte van het dek om het geheele schip
heenloopt. Deze draad, die ondec
stroom staat, neutraliseert het magneti
sche veld van het schip. Het beginsel is
uitgedacht door marinedeskundigen en oijt
wikkeld door electrotechnische geleerden en
werktuigkundigen. De inrichting wordt
Gauss anti magnetisch toestel genoemd.
De naam Gauss is afkomstig van de een
heid van magnetische veldsterkte, zoo ge
noemd naar den Duitschen geleerde Karl
Gauss.
Op dwaalspoor gebracht,
De Britsche autoriteiten hebben, om de
„Queen Elizabeth" de grootst mogelijke vei
ligheid te verzekeren, een afleiaingsmanoeu'
vre uitgevoerd met het doel om te voorko
men, dat Duitsche liomm en werpers het
schip zouden aanvallen. Voor het vertrek
liet men te Southampton een droogdok in
gereedheid brengen, dat gezien zijn omvang
voor geen ander schip bestemd kon zijn,
dan voor de „Queen Elizabeth". Honderden
sloegen de voorbereidingen voor de „aan
komst" van het schip gade, en snel ging
door Engeland de mare, dat het de Clyde
zou verlaten en naar Southampton zou ko
men. Men meent, dat de bommenwerper,
die de „Domala" aanviel, waarbij meer dan
honderd menschen om het leven kwamen,
eigenlijk een aanval op de „Queen Eliza
beth" in den zin had.
=7
DE INBESLAGNEMING BEVOLEN
VAN EEN BOEK VAN GOERING,
GESCHREVEN IN EEN TIJD, DAT
RUSLAND TOT HUN GROOTSTE
VIJANDEN BEHOORDE.
Volgens een bericht in de Daily Telegraph,
afkomstig uit Zuerich, zou in Duitschland
een boek van Goering, zoowel in het Duitsch
als in de Engelsche vertaling (Making of the
Nation) op verzoek van het Russische volks
commissariaat van onderwijs, zijn in beslag
genomen. Dit verzoek was gebaseerd op de
slotbeschouwing van het boek, waarin Goe
ring verklaart dat de groote beslissing voor
Duitschland, Europa, ja voor de heele we
reld, de uitkomst zal zijn van het conflict
tusschen de Swastika en de Sowjet-ster. Zou
de Sowjet het winnen, dan zal, zoo voorspelt
Goering, Duitschland ten onder gaan in een
communistisch bloedbad, en op de vernie
tiging van Duitschland zou die van Europa
volgen.
De Duitsche regeering heeft op het ver
zoek van Rusland thans de inbeslagneming
van Goerings pennevrucht bevolen.
Indien het waar blijkt, wat hier via Zue-
richt aan de Daily Telegraph wordt gemeld,
dan is dit een zoo eclatante nederlaag voor
Goering en een zoo duidelijke overwinning
van Goebbels en Ribbentrop, dat het al heel
moeilijk voor Goering zal zijn dit zooals
het in boksersterminologie heet „te ne
men", aldus voegt de N.R.Ct. aan dit be
richt toe. Goering wordt nog altijd beschouwd
als de machtigste man in Duitschland na
Hitier zelf en zeker is, dat Hitier zelf Goe
ring heeft aangewezen als zijn opvolger,
voor het geval dat er met hem, Hitier, eens
iets zou gebeuren.
De boutade van Göring aan het slot van
zijn boek is natuurlijk voor de Russen nog
lang zoo onaangenaam niet als wat er op
tal van bladzijden van Mein Kampf de
door de gebeurtenissen achterhaalde politie
ke belijdenis van Hitier zelf over hen
wordt gezegd. Men komt echter in zulke ge
vallen een heel eind met de politiek, inder
tijd door Kuyper in practijk gebracht. Men
verklaart lastige vroegere opvattingen tot
„oude plunje" en klaar is Kees.
Vreemde ervaring bij Breda.
In den nacht van Vrijdag 1 Maart op Za
terdag j.1. is, naar eerst thans bekend wordt,
bij twee militaire posten, ongeveer een uur
na elkaar, een lijkauto gepasseerd. Op
de stopsignalen minderde de auto wel vaart,
doch de chauffeur stak reeds voor den auto
stilstond, het hoofd buiten het portier en
riep „lijkvervoerEerst geschiedde dit des
nachts half één te Etten, waar een schild
wacht den auto ongehinderd liet passeeren,
een uur later te Zev;enbergschehoek, waar
de miliaire politie den auto eveneens zon
der onderzoek liet doorrijden.
In verband met de waargenomen licht
signalen in dien nacht, wekte dit lijkvervoer
in het holst van den nacht achteraf ernstige
verdenking. Deze werd, aldus de Tel., nog
versterkt, toen bij informatie in verschillen
de plaatsen, o.a. bij het crematorium te Wes-
terveld bleek, dat daar Zaterdag geen lijk
was gebracht, dat Etten en Zevenbergsche-
lioek was gepasseerd. Het zeer sterke ver
moeden bestaat dan ook, dat het zgn. lijk
vervoer slechts camouflage was en dat de
waargenomen lichtseinen, die van zeer groo
te hoogte uit de lucht beantwoord werden,
door den schijnwerper van den lijkauto zijn
ui (gezonden. In deze richting wordt tliaus
een uitgebreid onderzoek ingesteld.