STAAT VIN BELEG DE LENTEMODE De „Grutto" als verloren beschouwd HOU KOERS! WAT ZULLEN WIJ ETEN Zijn vierde vonnis Buitenritten van huurauto's Zaterdag 9 Maart 1940 Derde Wad Tot bestrijding der spionnage antwoordende op sprekers, die xer bestrijding van de spionnage uitbreiding van den staat van be UG hadden gevraagd, heeft de jcnister van defensie gistermid dag in de eerste kamer ver klaard, dat de geheime-inlichtïn- oendienst, de justitie en de poli tie, reeds krachtig de spionnage bestrijden. nu ook scheepsonderdeelen aangespoeld. Hoop op redding van *Vecht"-bemanning het lot van de „vecht'. Ongehoorzame chauffense Drie avonturiers GEEN GEHOOR Grijs is haar lievelingskleur Ongeluk bij kabelleggen Huwelijksadvertentie Onze Oost Toko-brand eischt drie dooden IN voorbereid ing is een kon. be SLUIT, waarbij de staat van be LEG over een grooter gedeelte des lands zal worden afgekon digd. indien het noodig zal blij KEN, zal de regeering niet aar ZELEN, het geheele grondgebied IN staat van beleg te verklaren. De reederij van het s.s. „Grutto" deelt mede, dat door een loodsboot te Vlissingen een aantal scheepsonderdeelen zijn aan gebracht en door een vertegenwoordiger van de reederij als afkomstig van dit schip zijn herkend. Hieruit kan met zekerheid worden afgeleid, wat wij gisteren reeds ver onderstelden, dat het schip verloren is gegaan: In deze richting wijst ook het feit, dat de cmanning van een Belgischen treiler in de buurt van een boei der „Grutto" een drijvend lijk hebben opgemerkt- Mede overwegende dat de ramp geschied de op een druk bevaren rout en sindsdien reeds geruimen tijd verloopen is, wordt de hoop op redding der opvarenden opgege- .ven. Aan boord van het s.s. „Grutto" bevon den zich: kapitein B. Kuiper, eerste stuur man B. Teensma .tweede stuurman J. van Gessel, eerste machinist B. Vogelzang, tweede machinist J. van der Ster, assistent- machinist J. A de Blécourt, kok-hofmees ter J. Tulling, messroombediende B. H. M. Ludwig, bootsman L. Beukelaar, de ma trozen M. J. van der Hoofd, B. van der Spek en B. Koetze, de matrozen o.g. L. Eerdmans en A. W. Niesen, donkeyman B. van Leusden. stokers D. Klein, D. H. Alle- welt en W. Touw. Over het lot van het s.s. „Vecht" kunnen wij nader melden, dat het motorvisechers- vaartuig uit Bresikens, dat het wrakhout van de „Vecht" had opgevischt, een en an der vond aan de Noordoostnurit van de Thorntonbank. Verder had het schip aan boord genomen een sloep zonder kenteeke- ben, twee vaten olie. gemerkt „Standard", «en internationaal seinboek, een oud log boek, een kist materiaal, een ladder, een reddingvlet, een zwemvest, een boord met de Nederlandsche driekleur, het voorste gedeelte van een stuurhut en een reddings boei, gemerkt „Vecht". Aan boord van de „Vecht" bevon den zich twee reddingbooten, waar over men tot nu toe nog niets heeft vernomen. Er bestaat daarom nog hoon, dat de opvarenden zich in de sloepen hebben kunnen red den. Mocht dit het geval zijn. dan is er een goede kans. dat zij in het drukke vaarwater worden opgepikt. T)e schipbreukelingen zijn allen uit Botterdam en omgeving afkomstig. Vol (jus ondanks militair slop- sein. De patrouifle schiet. In den vorigen nacht omstreeks twaalf Uur naderde in de richting Haarlem-Zand- voort met groote snelheid een auto. Een Uiilitaire patrouille wilde den wagen op de Zandvoortschelaan aanhouden en gaf stor>- f«ekens. De wagen hield in. doch vlak bil de patrouille gekomen, werd weer vol gas gegeven. Op den snel rijdenden wagen werd nu geschoten, waarna gestopt werd. Bij on derzoek bleek, dat de inzittende, mevr. Z. ju't Zandvoort vrii ernstig gewond achter bet stuur zat. Het bleek n.l„ dat zij via het Portier door een kogel in haar dijbeen was gpraakt. Direct werd de vrouw naar het St. Elisabeth gasthuis te Haarlem overge bracht, waar de kogel operatief moest wor den verwijderd. Haar toestand is bevredi gend. De wagen is in beslag genomen. Schipper wegens slordige navi gatie drie weken geschorst. De raad voor de Scheepvaart te Amster dam heeft gisteren uitspraak gedaan in zake de stranding van het stoomvisschers vaartuig „Zwarte Zee" IJm. 94 op de Ne derlandsche kust bij Ameland op 7 Novem ber van het vorige jaar. De raad is van oordeel, dat het stooten van de „Zwarte Zee" is veroorzaakt door slordige navigatie, zoodat liet ongeval is te wijten aan de schuld van den kapitein, die immers de navigatie heeft geleid. Dat de kapitein verkeerd is uitgekomen, is mede veroorzaakt doordat zijn kompas niet goed was, maar dit heft zijn schuld niet op. ooreerst heeft hij veel te weinig zorg voor het kompas gehad. Het resultaat was, dat het schip zoowel op de heen- als op de terugreis hoogstwair schijnlijk ongeveer een streek oostelijker uit is gegaan dan de kompaskoers uitwees. De kapitein heeft daarvan niets bemerkt. Maar zelfs in de overtuiging van den ka pitein dat zijn kompas goed was. had hij nog het ongeval kunnen en moeten voor komen. Uit zijn loodingen had hij moeten opmaken, dat hij veel oostelijker stond. Deze wijze van navigeeren n.1. het steeds blijven vasthouden aan een overtuiging zon der de ter beschikking staande controle middelen te gebruiken, is een veel voorko mende oorzaak van ongevallen. De door den kapitein gevolgde navigatie kan niet anders dan geheel onvoldoende worden genoemd. Mitsdien heeft de raad den betrokkene ge straft door hem de bevoegdheid te ontne men om als kapitein te varen voor den tijd van drie weken. Twee Jaar tegen flesschentrekker geëischt. De president begrijpt nu waarom radio-toestellen zoo duur zijn Reeds vele malen was de expeditie knecht, die gisteren weer voor de Amster damsche rechtbank terechtstond, veroor deeld wegens vermogensdelicten. Zijn eer ste straf onderging hij in 1929 wegens dief stal, in 1936 volgde en straf van anderhalf jaar en korten tijd geleden zat hij tien maanden uit wegens verduistering. Ditmaal waren hem een serie verduiste ringen ten laste gelegd. Vooral in één geval was hij zeer brutaal te werk gegaan. Nauwelijks in vrijheid belde hij een groothandel in radiotoestellen op: of hij een mooi toestel op zicht kon krijgen? Een uurtje later verscheen een vertegenwoordi ger met een vrij duur toestel: f 142.Het werd geprobeerd en de a.s. klant was bij zonder' tevreden over klankweergave en selectiviteit. De koop" was in een minimum van tijd gesloten: de kooper zou honderd gulden contant betalen en de rest in drié termijnen. Hij teekende het contract en tevreden en gelukkig verdween de verte genwoordiger, blij met zoo'n makkelijken klant Nauwelijks was de man vertrokken of de expeditieknecht liet een fluitsignaal hooren: beneden had een man staan wach ten tót de vertegenwoordiger vertrokken was. Hij kocht het toestel voor f 50.con tant. „Geeft uw chef zoo'n kostbaar toestel maar aan den eersten de beste?" vroeg de president aan den vertegenwoordiger van de radiofirma. „Och, er komt natuurlijk wat vertrou wen bij en hij zou f 100.contant stor ten." Pres.: Als ik een flesc'h wijn koop moet ik nog een dubbeltje statiegeld geven, om dat ze me niet vertrouwep. Voor een radio toestel schijnt dat niet noodig. Maar ik be- grij'P nu, waarom ze zoo duur zijn. Verdachte had werk gevonden bil een heurtschinperij. Ook daar sloeg hij zijn slag. Met een bakfiets vol goederen ging hij er vandoor. De officier van Justitie, achtte ;de ten las te gelegde feiten bewezen. Verd. zal thans voor de vierde maal veroordeeld worden, in verhand met zijn psychopathische en misdadige neigingen zal hij geruimen tijd uit de maatschappij verwijderd moeten worden. Spr. vorderde twee jaar gevangenis straf. Vonnis 20 Maart. Op gestolen fietsen gearresteerd. De politie te Nijmegen heeft deze week drie minderjarige jongens aangehouden van 15, 17 en 18 jaar. De 18-jarige hakker A. had ten nadccle van ziin patroon geld verduisterd, waarmee hij op stap naar Venlo ging. Zijn 17-jarige vriend verge zelde hem. De jongens werden gearresteerd, toen zij op go-Uolen fierion in Nijmegen terug keerden. Een 15-jarige jongen is eveneens verdacht van diefstal aangehouden. Telefoonstoring tn een gedeelte van AmsterdamZuid. Gisterochtend is in de huurt van het transformatorhuisje, dat in de Sophialaan in Amsterdam staat, een defect aan een kabel ontstaan, met het gevolg dat de ze keringen in de transformatorhui^j.es in Sophialaan en op het Valeriusnlein door sloegen. H'erdoor war"n de telefoonlijnen in de omgeving van Gornelis Krusp-nian- straat tot Amstelveenscheweg en Zeilstraa' gedurende een half uur gestoord. Daar men uit het gebouwtje in de Sophia 'aan rook had zien onstiigen en ook he' geluid van een onfplo'fing had gehoord werd de brandweer gewaarschuwd. Nadat •^cn hoofdingenieur van het gemeentelijk "nereiehedrijf den stroom had afgesloten, doofde de brandweer de smeulende isolatie- deelen, welke vlam hadden gevat. i i i i DE VROUW MET DEN WANDELSTOK NIETS NIEUWS ONDER DE ZON! De lentemode begint zich, langzamerhand, af te teekenen. Zij maakt zich, als het voorjaar zelf, uit de windselen los. De stoffen, de vormen, de kleuren geven hun geheimen prijs en Pasclien zal, als ieder jaar, de groote gelukkige vernieuwing brengen. We ontwaken uit een strengen ein- deloozen winter en ons kleed ontwaakt met ons. Het is een ontwaken zonder groo te verrassingen. Nieuwe lijnen, ge durfde coupes zijn er niet veel. Wat voor Europa ontworpen is draagt het stempel der sobere be scheidenheid. Dat wil nog niet zeggen dat we op modegebied een sombere lente tegemoet gaan. De lente, ook al schudt de stem van •het kanon haar wakker, is niet somber, kan nooit somber zijn. En de lentekleuren en de voorjaars dessins kunnen niet laten een juichkreet aan te heffen, al is het dan ook een getemperde, een half- onderdrukte juichkreet Typeerend in hooge mate is dat grijs tot lentekleur gepromoveerd is. Grijs is de kleur van het onbestem de, het vage: grijs kan opkleuren tot stralend wit, het kan zicih ook versomberen tot zwart. Het is de kleur der aarzelende afwachting. Het nieuwe lentegrijs is in vele nuances op de markt. Er is hemelgrijs, parelgrijs, „tortelduif-grijs", maar het zou onjuist zijn al deize grijze tinten grauw te noemen. Grauw zijn ze niet. Grauw heeft een som beren doodschen klank, maar het grijs van deze oorlogslenrte heeft niets doodsch' en niets troosteloos': het is een helder parelend levend grijs, dat aan fijne voorjaarsnevels denken doet, die straks door de zon uiteen gerafeld worden en waarachter men het stralende blauw van een wolkenloozen he mel vermoedt. Koningsblauw cn rood. Grijs is trouwens niet de eenige lente- kleur, die zich aandient. Verschillende groe ne tinten kan het anders? trekken de aandacht, en dan zijn er goudgeel, beige, bronskleurig kastanje, koningsblauw en vooral ook rood. Dat rood danken wij dui delijk aan Britschen invloed. Het is het rood van de Engelsohe parade-uniforinen. Wie volstrekt up tot date wil zijn drage een rood manteltje op een Schotsch rokje. Niets kan voor het oogenhlik meer „in de mode" zijn. Van de nieuwe, kleuren, vooral van de grijze nuances, hebben de stoffenfabrikan- ten op smaakvolle wijze partij weten te trek ken. Op een fond van grijs krijgen de mo tieven, waarmee dunne lentestoffen bedrukt zijn, nieuw en aantrekkelijk relief. Voorna melijk op het gebied van geruite stoffen zijn prachtige resultaten bereikt. In de grijze vierkantjes komen bloemen en andere sier motieven prachtig tot haar recht, en dit geldt voor alle stoffen, waaruit keuze is: zijde en wol, twill, crepon, organdi zelfs. Amusante combinaties. Talrijke nieuwe blouses brengen wij wezen hier onlangs reeds op amusante combinaties van weefsels en breiwerk. Som mige blouses, van een of ander lenteweef sel vervaardigd, hebben gebreide mouwen, andere zijn geheel gebreid, maar bezitten mouwen, die het niet zijn. Ook de kraag of het schootje kan gebreid worden. Op dit ge bied schijnt iedere fantasie geoorloofd en de gebruikte kleuren zetten de deur wijd open voor de origineelste contrastwerkingen. Wie tijd heeft en niet tegen wat moeite op ziet, kan nu van een oude blouse een nieu we maken. Het is voldoende het oude klee- dingstuk van de mouwen te ontdoen en die dan door een paar nieuwe gebreide te ver vangen. De kleur dier nieuwe mouwen hangt niet alleen van de tint van de blouse, maar ook van die van den rok af. Wie vasthoudt aan den regel, dat de kleur van een deel van de blouse in dit geval van de mouwen in de rok terugge vonden behoort te worden, loopt weinig kans mis te grijpen. De lijn ls bekend. De „lijn" van ons Paaschcostuum bezorgt niet veel hoofdbrekens. Het is de lijn, die wij sinds lang ken nen: het toilet sluit nauw om de heupen, markeert de taille, en de rok, die kort blijft, verwijdt zich door middel van plooien of godets. De schouders van de blouse worden geprononceerd, met het gevolg dat het type „zandlooper" voor de jonge vrouw van onze dagen het meest courante blijft. Een breede gedrapeerde ceintuur komt de taille-lijn vaak nog eens extra onderstrepen. Voor den avond zijn de modellen veel ge varieerder. Daar is het romantische toilet met zijn wijde, zeer wijde, nooit genoeg wij de rok, en daar 'is ook de tegenhanger van dit costuum: het toilet, dat de vrouw in een nauwen koker sluit: de bekende „robe-sire ne". Somtijds opent zich die koker onder de knie door middel van volants, een andermaal „plakt" alleen de blouse en blijft de rok wijd, en ten slotte is er ook nog het gedra peerde kleed, dat zich somtijds door een poef vergezellen laat. Ieder drage wat haar het best aanstaat; de mode schrijft hier niets dwingends voor. Een „achterzak". De mode der vele zakken blijft populair.' Op dit gebied ziet men de merkwaardigste dingen, zakken ❖an de meest origineele ma kelij, aangebracht waar er maar even plaats voor is. Een jaquet met vier of zelfs zes zakken doet reeds familiaar aan. Een mode huis is zelfs zoover gegaan op of, beter ge zegd, in het achterpand van een jaquet een zak aan .Je brengen. Die „inspiratie" dankt liet vermoedelijk aan het feit, dat dé ge- kleede jas van de heeren der schepping ook zulk een achterzak heeft. Voor een dame is zoo'n zak misschien bruikbaar, maar in het algemeen zal zij toch aan zakken op de voorpanden, die tegelijkertijd garneeren, wel de voorkeur geven. Een aardige vondst voor de strooien voor jaarshoeden. Een groot aantal wordt met een afneembaar sjaaltje, in de kleur en de stof van het toilet, gegarneerd. Verande ring van toilet brengt voor den hoed dus BEKOORLIJK JONGEMEISJESCOSTUUM- PJE MET VEEL ZAKKEN. DE KLEUR IS MARINEBLAUW, TERWIJL DE BLOUSE VAN EEN STOF IN EEN IETS LICHTERE TINT BLAUW, MET WITTE STIPJES BE DRUKT, WERD GEMAAKT. ook ©en verwisseling van het sjaaltje mee. De kunst is slechts het sjaaltje zóó om den hoed te drapeeren en te strikken dat een artistiek effect bereikt wordt De vronw met de wandelstok. Dat de vrouw een wandelstokje draagt is niet nieuw. Dat deed zij ook al vele jaren geleden. Maar de mode is een eeuwig teruggrijpen op het verleden. En zoo komt ook het wandelstokje zioh weer aandienen. Vermoedelijk zijn ook hier Britsche invloeden in het spel. De nieuwe wandelstokjes zien er niet uit als de oude. Waren die miniatuur-uitgaven van den stok der heeren die sedert ja ren ter ziele is de nieuwe zijn omwon den met de stof, waarvan het toilet ver vaardigd is. Ze vallen dus niet uit den toon! Vooral bij costumes van Schotsche stof zal het stokje gedragen worden éls de vrouw het tenminste aanvaardt. Dat dient afge wacht. Want de mode lanceert vele ideeën, maar slechts weinige vinden genade. Ook op dit gebied geldt dat er velen geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren zijn. GERTRUDE. (door onze speciale Kookspecialiste.) AARDAPPELSOEP. GEBAKKEN GRUTJES MET STROOPSAUS. Ter afwisseling van de gebruikelijke aard appelen, vleesch en groente, eten we van daag eens een smakelijke, goedkoope en te vens voedzame soep. Neemt men een soep als hoofdgerecht, dan is het wenschelijk om voor een stevige toe spijs te zorgen. Hiervoor leenen zich heel goed de verschillende gebakken nagerech ten, b.v. gebakken boekweitgrutjes (zie bo ven), pannekoeken, drie in de pan, wentel teefjes enz. Voor een zeer eenvoudige aardappelsoep hebt U noodig: 1 L. bouillon of water, 1 pond aardappelen, 1 uitje, 30 grain boter (IV2 afgestreken eetlepel), peterselie, peper en zout. De boter wordt verwarmd en hierin wordt het fijngesnipperde uitje lichtbruin gefruit. Hierna wordt liet water toegevoegd en de in stukken gesneden aardappelen. Als de aardappelen gaar zijn, worden ze fijn ge stampt en wordt peper en zout naar smaak erbij gedaan. De soep, moet nu nog even doorkoken om door het aardappelkruim ge bonden te worden. Op het laatst wordt de fijngehakte peterselie toegevoegd. Een anderb bereiding, waarbij men gebruik maakt van melk en kaas maakt de soep nog voedzamer. Het recept is dan als volgt: Y2 L. water, Y2 L. melk, 1 uitje, 1 wortel tje, peterselie, 1 pond rauwe of gekookte aardappelen, IY2 lepel boter, 1 ons geraspte kaas, zout en peper. De rauwe of koude gekookte aardappe len worden met de gesnipperde ui en wor tel, de boter en iets water gaar gesmoord met de deksel op de pan. Vervolgens wor den de aardappelen fijn gewreven, de rest van het water en de melk worden erbij ge daan en alles wordt samen even doorge kookt tot de soep gebonden is. Tenslotte wordt de geraspte kaas en de gewasschen en fijngesneden peterselie toegevoegd. Uniform tarief voor heel Neder land voorgesteld. De vraag of de gemeentebesturen ook voor buitenritten de tarieven van huurau to's mogeu vaststellen, is kortgeleden door den rechter ontkennend beantwoord, waar 11.I. krachtens de wet autovervoer personen de minister van waterstaat de beslissing hierover aan zich heeft gehouden. Thans hebben de huurauto-ondernemers' vertegenwoordigd in den Bond voor Bc- drijfsautoverkeer in Nederland, zich ge wend tot den minister niet het verzoek ten -poedigste de tarieven te willen vaststel len voor de buitenritten en, na een onder zoek in tallooze vergaderingen van de kringen, waarin de huurauto-ondernemers in Nederland bij den organisatorischen op bouw van het vervoer in dezen bond zijn vereenigd, is reeds overeenstemming be reikt omtrent voor geheel Nederland uni form vast te stellen minimum tarief. Dit tarief is tegelijkertijd voorgelegd aan deo minister, als zijnde gewenscht door het be drijfsleven na ondervinding in de practijk en het zou moeten zijn: tot 4 personen 8 cent per kilometer en voor meer personen 10 cent per kilometer, geen aanslag, wacht tijd 80 cent pee yur. Indien de minister op dit denkbeld in gaat, zullen de moeilijkheden, welke voor et huurautobedrijf in tallooze gemeen ten bestaan, volgens de meening van de on dernemers, vereenigd in den B.B.N. haar oplossing hebben gevonden. T Arbeider door pikhouweel ge troffen. Bij het leggen van kabels op het Tour- nooiveld te Den Haag werd een der ar beiders in den rug door een pikhouweel getroffen. liet slachtoffer, de grondwerker A J. G. uit Lisse is met een diepe wonrJ boven het bekken naar het R.K. ziekenhuis Westeinde overgebracht. Amsterdamsche dames kwamen bedrogen uit. De Amsterdamsche rechtbank veroor deelde een huwelijkszwendelaar wegens diefstal en verduistering conform den eisch van het O.M. tot anderhalf jaar gevange nisstraf met aftrek van de voorloopige hechtenis, De man had een huwelijksadvertentie ge zet en zich aan eenige dames, die op de annonce hadden geschreven, voorgesteld als „ingenieur Alberda van den Rijkswa terstaat." Behalve een bedrag van f 300 wist hij een der dames een aantal effec ten afhandig te maken. Van een onderwij zeres behield hij een armbandhorloge dat hij naar een horlogemaker zou brengen. Ook een pensionhoudster zag een deel van haar spaarduitjes in de zakken van dezen pseudo ingenieur verdwijnen. Ontstellende ontdekking voor de brandweer. In een Chineesch tokotje aan Darmokali t© Soerabaja is brand uitgebroken. De brand had niet veel te beteekenen, en ^vas dan ook spoedig gebluscht. Daarna vonden de blusschers echter 2 lijken, n.1. een man die verkoold in bed werd aangetroffen en een vrouw die vermoedelijk door de walm van de brandende klapperolie is gestikt.. Ook de eigenaar van de toko, die brand wonden had bekomen is overleden. De oorzaak van dit drama is aldus de NR.Ct gelegen in onvoorzichtigheid met „benzine.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 9