STAAT VIN BELEG
DE LENTEMODE
De „Grutto" als
verloren beschouwd
HOU KOERS!
WAT ZULLEN WIJ ETEN
Zijn vierde vonnis
Buitenritten van
huurauto's
Zaterdag 9 Maart 1940
Derde Wad
Tot bestrijding
der spionnage
antwoordende op sprekers, die
xer bestrijding van de spionnage
uitbreiding van den staat van be
UG hadden gevraagd, heeft de
jcnister van defensie gistermid
dag in de eerste kamer ver
klaard, dat de geheime-inlichtïn-
oendienst, de justitie en de poli
tie, reeds krachtig de spionnage
bestrijden.
nu ook scheepsonderdeelen
aangespoeld.
Hoop op redding van
*Vecht"-bemanning
het lot van de „vecht'.
Ongehoorzame chauffense
Drie avonturiers
GEEN GEHOOR
Grijs is haar lievelingskleur
Ongeluk bij kabelleggen
Huwelijksadvertentie
Onze Oost
Toko-brand eischt drie dooden
IN voorbereid ing is een kon. be
SLUIT, waarbij de staat van be
LEG over een grooter gedeelte
des lands zal worden afgekon
digd. indien het noodig zal blij
KEN, zal de regeering niet aar
ZELEN, het geheele grondgebied
IN staat van beleg te verklaren.
De reederij van het s.s. „Grutto" deelt
mede, dat door een loodsboot te Vlissingen
een aantal scheepsonderdeelen zijn aan
gebracht en door een vertegenwoordiger
van de reederij als afkomstig van dit
schip zijn herkend.
Hieruit kan met zekerheid worden
afgeleid, wat wij gisteren reeds ver
onderstelden, dat het schip verloren
is gegaan: In deze richting wijst
ook het feit, dat de cmanning van
een Belgischen treiler in de buurt
van een boei der „Grutto" een
drijvend lijk hebben opgemerkt-
Mede overwegende dat de ramp geschied
de op een druk bevaren rout en sindsdien
reeds geruimen tijd verloopen is, wordt de
hoop op redding der opvarenden opgege-
.ven.
Aan boord van het s.s. „Grutto" bevon
den zich: kapitein B. Kuiper, eerste stuur
man B. Teensma .tweede stuurman J. van
Gessel, eerste machinist B. Vogelzang,
tweede machinist J. van der Ster, assistent-
machinist J. A de Blécourt, kok-hofmees
ter J. Tulling, messroombediende B. H. M.
Ludwig, bootsman L. Beukelaar, de ma
trozen M. J. van der Hoofd, B. van der
Spek en B. Koetze, de matrozen o.g. L.
Eerdmans en A. W. Niesen, donkeyman B.
van Leusden. stokers D. Klein, D. H. Alle-
welt en W. Touw.
Over het lot van het s.s. „Vecht" kunnen
wij nader melden, dat het motorvisechers-
vaartuig uit Bresikens, dat het wrakhout
van de „Vecht" had opgevischt, een en an
der vond aan de Noordoostnurit van de
Thorntonbank. Verder had het schip aan
boord genomen een sloep zonder kenteeke-
ben, twee vaten olie. gemerkt „Standard",
«en internationaal seinboek, een oud log
boek, een kist materiaal, een ladder, een
reddingvlet, een zwemvest, een boord met
de Nederlandsche driekleur, het voorste
gedeelte van een stuurhut en een reddings
boei, gemerkt „Vecht".
Aan boord van de „Vecht" bevon
den zich twee reddingbooten, waar
over men tot nu toe nog niets
heeft vernomen. Er bestaat daarom
nog hoon, dat de opvarenden zich
in de sloepen hebben kunnen red
den. Mocht dit het geval zijn. dan
is er een goede kans. dat zij in het
drukke vaarwater worden opgepikt.
T)e schipbreukelingen zijn allen uit
Botterdam en omgeving afkomstig.
Vol (jus ondanks militair slop-
sein. De patrouifle schiet.
In den vorigen nacht omstreeks twaalf
Uur naderde in de richting Haarlem-Zand-
voort met groote snelheid een auto. Een
Uiilitaire patrouille wilde den wagen op de
Zandvoortschelaan aanhouden en gaf stor>-
f«ekens. De wagen hield in. doch vlak bil
de patrouille gekomen, werd weer vol gas
gegeven. Op den snel rijdenden wagen werd
nu geschoten, waarna gestopt werd. Bij on
derzoek bleek, dat de inzittende, mevr. Z.
ju't Zandvoort vrii ernstig gewond achter
bet stuur zat. Het bleek n.l„ dat zij via het
Portier door een kogel in haar dijbeen was
gpraakt. Direct werd de vrouw naar het
St. Elisabeth gasthuis te Haarlem overge
bracht, waar de kogel operatief moest wor
den verwijderd. Haar toestand is bevredi
gend. De wagen is in beslag genomen.
Schipper wegens slordige navi
gatie drie weken geschorst.
De raad voor de Scheepvaart te Amster
dam heeft gisteren uitspraak gedaan in
zake de stranding van het stoomvisschers
vaartuig „Zwarte Zee" IJm. 94 op de Ne
derlandsche kust bij Ameland op 7 Novem
ber van het vorige jaar.
De raad is van oordeel, dat het stooten
van de „Zwarte Zee" is veroorzaakt door
slordige navigatie, zoodat liet ongeval is
te wijten aan de schuld van den kapitein,
die immers de navigatie heeft geleid. Dat
de kapitein verkeerd is uitgekomen, is
mede veroorzaakt doordat zijn kompas niet
goed was, maar dit heft zijn schuld niet op.
ooreerst heeft hij veel te weinig zorg
voor het kompas gehad.
Het resultaat was, dat het schip zoowel
op de heen- als op de terugreis hoogstwair
schijnlijk ongeveer een streek oostelijker uit
is gegaan dan de kompaskoers uitwees. De
kapitein heeft daarvan niets bemerkt.
Maar zelfs in de overtuiging van den ka
pitein dat zijn kompas goed was. had hij
nog het ongeval kunnen en moeten voor
komen. Uit zijn loodingen had hij moeten
opmaken, dat hij veel oostelijker stond.
Deze wijze van navigeeren n.1. het steeds
blijven vasthouden aan een overtuiging zon
der de ter beschikking staande controle
middelen te gebruiken, is een veel voorko
mende oorzaak van ongevallen.
De door den kapitein gevolgde navigatie
kan niet anders dan geheel onvoldoende
worden genoemd.
Mitsdien heeft de raad den betrokkene ge
straft door hem de bevoegdheid te ontne
men om als kapitein te varen voor den
tijd van drie weken.
Twee Jaar tegen flesschentrekker
geëischt. De president begrijpt
nu waarom radio-toestellen zoo
duur zijn
Reeds vele malen was de expeditie
knecht, die gisteren weer voor de Amster
damsche rechtbank terechtstond, veroor
deeld wegens vermogensdelicten. Zijn eer
ste straf onderging hij in 1929 wegens dief
stal, in 1936 volgde en straf van anderhalf
jaar en korten tijd geleden zat hij tien
maanden uit wegens verduistering.
Ditmaal waren hem een serie verduiste
ringen ten laste gelegd. Vooral in één geval
was hij zeer brutaal te werk gegaan.
Nauwelijks in vrijheid belde hij een
groothandel in radiotoestellen op: of hij
een mooi toestel op zicht kon krijgen? Een
uurtje later verscheen een vertegenwoordi
ger met een vrij duur toestel: f 142.Het
werd geprobeerd en de a.s. klant was bij
zonder' tevreden over klankweergave en
selectiviteit. De koop" was in een minimum
van tijd gesloten: de kooper zou honderd
gulden contant betalen en de rest in drié
termijnen. Hij teekende het contract en
tevreden en gelukkig verdween de verte
genwoordiger, blij met zoo'n makkelijken
klant
Nauwelijks was de man vertrokken of
de expeditieknecht liet een fluitsignaal
hooren: beneden had een man staan wach
ten tót de vertegenwoordiger vertrokken
was. Hij kocht het toestel voor f 50.con
tant.
„Geeft uw chef zoo'n kostbaar toestel
maar aan den eersten de beste?" vroeg de
president aan den vertegenwoordiger van
de radiofirma.
„Och, er komt natuurlijk wat vertrou
wen bij en hij zou f 100.contant stor
ten."
Pres.: Als ik een flesc'h wijn koop moet
ik nog een dubbeltje statiegeld geven, om
dat ze me niet vertrouwep. Voor een radio
toestel schijnt dat niet noodig. Maar ik be-
grij'P nu, waarom ze zoo duur zijn.
Verdachte had werk gevonden bil een
heurtschinperij. Ook daar sloeg hij zijn
slag. Met een bakfiets vol goederen ging
hij er vandoor.
De officier van Justitie, achtte ;de ten las
te gelegde feiten bewezen. Verd. zal thans
voor de vierde maal veroordeeld worden,
in verhand met zijn psychopathische en
misdadige neigingen zal hij geruimen tijd
uit de maatschappij verwijderd moeten
worden. Spr. vorderde twee jaar gevangenis
straf.
Vonnis 20 Maart.
Op gestolen fietsen gearresteerd.
De politie te Nijmegen heeft deze week
drie minderjarige jongens aangehouden
van 15, 17 en 18 jaar. De 18-jarige hakker
A. had ten nadccle van ziin patroon geld
verduisterd, waarmee hij op stap naar
Venlo ging. Zijn 17-jarige vriend verge
zelde hem.
De jongens werden gearresteerd, toen
zij op go-Uolen fierion in Nijmegen terug
keerden. Een 15-jarige jongen is eveneens
verdacht van diefstal aangehouden.
Telefoonstoring tn een gedeelte
van AmsterdamZuid.
Gisterochtend is in de huurt van het
transformatorhuisje, dat in de Sophialaan
in Amsterdam staat, een defect aan een
kabel ontstaan, met het gevolg dat de ze
keringen in de transformatorhui^j.es in
Sophialaan en op het Valeriusnlein door
sloegen. H'erdoor war"n de telefoonlijnen
in de omgeving van Gornelis Krusp-nian-
straat tot Amstelveenscheweg en Zeilstraa'
gedurende een half uur gestoord.
Daar men uit het gebouwtje in de Sophia
'aan rook had zien onstiigen en ook he'
geluid van een onfplo'fing had gehoord
werd de brandweer gewaarschuwd. Nadat
•^cn hoofdingenieur van het gemeentelijk
"nereiehedrijf den stroom had afgesloten,
doofde de brandweer de smeulende isolatie-
deelen, welke vlam hadden gevat.
i i i i
DE VROUW MET DEN WANDELSTOK NIETS NIEUWS
ONDER DE ZON!
De lentemode begint zich, langzamerhand, af te teekenen.
Zij maakt zich, als het voorjaar zelf, uit de windselen los.
De stoffen, de vormen, de kleuren geven hun geheimen
prijs en Pasclien zal, als ieder jaar, de groote gelukkige
vernieuwing brengen. We ontwaken uit een strengen ein-
deloozen winter en ons kleed ontwaakt met ons.
Het is een ontwaken zonder groo
te verrassingen. Nieuwe lijnen, ge
durfde coupes zijn er niet veel.
Wat voor Europa ontworpen is
draagt het stempel der sobere be
scheidenheid. Dat wil nog niet
zeggen dat we op modegebied een
sombere lente tegemoet gaan. De
lente, ook al schudt de stem van
•het kanon haar wakker, is niet
somber, kan nooit somber zijn. En
de lentekleuren en de voorjaars
dessins kunnen niet laten een
juichkreet aan te heffen, al is het
dan ook een getemperde, een half-
onderdrukte juichkreet
Typeerend in hooge mate is dat
grijs tot lentekleur gepromoveerd is.
Grijs is de kleur van het onbestem
de, het vage: grijs kan opkleuren
tot stralend wit, het kan zicih ook
versomberen tot zwart. Het is de
kleur der aarzelende afwachting.
Het nieuwe lentegrijs is in vele nuances
op de markt. Er is hemelgrijs, parelgrijs,
„tortelduif-grijs", maar het zou onjuist zijn
al deize grijze tinten grauw te noemen.
Grauw zijn ze niet. Grauw heeft een som
beren doodschen klank, maar het grijs van
deze oorlogslenrte heeft niets doodsch' en
niets troosteloos': het is een helder parelend
levend grijs, dat aan fijne voorjaarsnevels
denken doet, die straks door de zon uiteen
gerafeld worden en waarachter men het
stralende blauw van een wolkenloozen he
mel vermoedt.
Koningsblauw cn rood.
Grijs is trouwens niet de eenige lente-
kleur, die zich aandient. Verschillende groe
ne tinten kan het anders? trekken de
aandacht, en dan zijn er goudgeel, beige,
bronskleurig kastanje, koningsblauw en
vooral ook rood. Dat rood danken wij dui
delijk aan Britschen invloed. Het is het
rood van de Engelsohe parade-uniforinen.
Wie volstrekt up tot date wil zijn drage een
rood manteltje op een Schotsch rokje. Niets
kan voor het oogenhlik meer „in de mode"
zijn.
Van de nieuwe, kleuren, vooral van de
grijze nuances, hebben de stoffenfabrikan-
ten op smaakvolle wijze partij weten te trek
ken. Op een fond van grijs krijgen de mo
tieven, waarmee dunne lentestoffen bedrukt
zijn, nieuw en aantrekkelijk relief. Voorna
melijk op het gebied van geruite stoffen zijn
prachtige resultaten bereikt. In de grijze
vierkantjes komen bloemen en andere sier
motieven prachtig tot haar recht, en dit
geldt voor alle stoffen, waaruit keuze is:
zijde en wol, twill, crepon, organdi zelfs.
Amusante combinaties.
Talrijke nieuwe blouses brengen wij
wezen hier onlangs reeds op amusante
combinaties van weefsels en breiwerk. Som
mige blouses, van een of ander lenteweef
sel vervaardigd, hebben gebreide mouwen,
andere zijn geheel gebreid, maar bezitten
mouwen, die het niet zijn. Ook de kraag of
het schootje kan gebreid worden. Op dit ge
bied schijnt iedere fantasie geoorloofd en
de gebruikte kleuren zetten de deur wijd
open voor de origineelste contrastwerkingen.
Wie tijd heeft en niet tegen wat moeite op
ziet, kan nu van een oude blouse een nieu
we maken. Het is voldoende het oude klee-
dingstuk van de mouwen te ontdoen en die
dan door een paar nieuwe gebreide te ver
vangen.
De kleur dier nieuwe mouwen
hangt niet alleen van de tint van
de blouse, maar ook van die van
den rok af. Wie vasthoudt aan den
regel, dat de kleur van een deel
van de blouse in dit geval van
de mouwen in de rok terugge
vonden behoort te worden, loopt
weinig kans mis te grijpen.
De lijn ls bekend.
De „lijn" van ons Paaschcostuum
bezorgt niet veel hoofdbrekens. Het
is de lijn, die wij sinds lang ken
nen: het toilet sluit nauw om de
heupen, markeert de taille, en de
rok, die kort blijft, verwijdt zich
door middel van plooien of godets.
De schouders van de blouse worden
geprononceerd, met het gevolg dat
het type „zandlooper" voor de jonge vrouw
van onze dagen het meest courante blijft.
Een breede gedrapeerde ceintuur komt de
taille-lijn vaak nog eens extra onderstrepen.
Voor den avond zijn de modellen veel ge
varieerder. Daar is het romantische toilet
met zijn wijde, zeer wijde, nooit genoeg wij
de rok, en daar 'is ook de tegenhanger van
dit costuum: het toilet, dat de vrouw in een
nauwen koker sluit: de bekende „robe-sire
ne". Somtijds opent zich die koker onder de
knie door middel van volants, een andermaal
„plakt" alleen de blouse en blijft de rok
wijd, en ten slotte is er ook nog het gedra
peerde kleed, dat zich somtijds door een
poef vergezellen laat. Ieder drage wat haar
het best aanstaat; de mode schrijft hier niets
dwingends voor.
Een „achterzak".
De mode der vele zakken blijft populair.'
Op dit gebied ziet men de merkwaardigste
dingen, zakken ❖an de meest origineele ma
kelij, aangebracht waar er maar even plaats
voor is. Een jaquet met vier of zelfs zes
zakken doet reeds familiaar aan. Een mode
huis is zelfs zoover gegaan op of, beter ge
zegd, in het achterpand van een jaquet een
zak aan .Je brengen. Die „inspiratie" dankt
liet vermoedelijk aan het feit, dat dé ge-
kleede jas van de heeren der schepping ook
zulk een achterzak heeft. Voor een dame is
zoo'n zak misschien bruikbaar, maar in het
algemeen zal zij toch aan zakken op de
voorpanden, die tegelijkertijd garneeren,
wel de voorkeur geven.
Een aardige vondst voor de strooien voor
jaarshoeden. Een groot aantal wordt met
een afneembaar sjaaltje, in de kleur en
de stof van het toilet, gegarneerd. Verande
ring van toilet brengt voor den hoed dus
BEKOORLIJK JONGEMEISJESCOSTUUM-
PJE MET VEEL ZAKKEN. DE KLEUR IS
MARINEBLAUW, TERWIJL DE BLOUSE
VAN EEN STOF IN EEN IETS LICHTERE
TINT BLAUW, MET WITTE STIPJES BE
DRUKT, WERD GEMAAKT.
ook ©en verwisseling van het sjaaltje mee.
De kunst is slechts het sjaaltje zóó om den
hoed te drapeeren en te strikken dat een
artistiek effect bereikt wordt
De vronw met de wandelstok.
Dat de vrouw een wandelstokje
draagt is niet nieuw. Dat deed zij
ook al vele jaren geleden. Maar de
mode is een eeuwig teruggrijpen op
het verleden. En zoo komt ook het
wandelstokje zioh weer aandienen.
Vermoedelijk zijn ook hier Britsche
invloeden in het spel.
De nieuwe wandelstokjes zien er niet uit
als de oude. Waren die miniatuur-uitgaven
van den stok der heeren die sedert ja
ren ter ziele is de nieuwe zijn omwon
den met de stof, waarvan het toilet ver
vaardigd is. Ze vallen dus niet uit den toon!
Vooral bij costumes van Schotsche stof zal
het stokje gedragen worden éls de vrouw
het tenminste aanvaardt. Dat dient afge
wacht. Want de mode lanceert vele ideeën,
maar slechts weinige vinden genade. Ook
op dit gebied geldt dat er velen geroepen,
maar slechts weinigen uitverkoren zijn.
GERTRUDE.
(door onze speciale Kookspecialiste.)
AARDAPPELSOEP.
GEBAKKEN GRUTJES
MET STROOPSAUS.
Ter afwisseling van de gebruikelijke aard
appelen, vleesch en groente, eten we van
daag eens een smakelijke, goedkoope en te
vens voedzame soep.
Neemt men een soep als hoofdgerecht, dan
is het wenschelijk om voor een stevige toe
spijs te zorgen. Hiervoor leenen zich heel
goed de verschillende gebakken nagerech
ten, b.v. gebakken boekweitgrutjes (zie bo
ven), pannekoeken, drie in de pan, wentel
teefjes enz.
Voor een zeer eenvoudige aardappelsoep
hebt U noodig: 1 L. bouillon of water, 1
pond aardappelen, 1 uitje, 30 grain boter
(IV2 afgestreken eetlepel), peterselie, peper
en zout.
De boter wordt verwarmd en hierin wordt
het fijngesnipperde uitje lichtbruin gefruit.
Hierna wordt liet water toegevoegd en de
in stukken gesneden aardappelen. Als de
aardappelen gaar zijn, worden ze fijn ge
stampt en wordt peper en zout naar smaak
erbij gedaan. De soep, moet nu nog even
doorkoken om door het aardappelkruim ge
bonden te worden. Op het laatst wordt de
fijngehakte peterselie toegevoegd.
Een anderb bereiding, waarbij men gebruik
maakt van melk en kaas maakt de soep
nog voedzamer. Het recept is dan als volgt:
Y2 L. water, Y2 L. melk, 1 uitje, 1 wortel
tje, peterselie, 1 pond rauwe of gekookte
aardappelen, IY2 lepel boter, 1 ons geraspte
kaas, zout en peper.
De rauwe of koude gekookte aardappe
len worden met de gesnipperde ui en wor
tel, de boter en iets water gaar gesmoord
met de deksel op de pan. Vervolgens wor
den de aardappelen fijn gewreven, de rest
van het water en de melk worden erbij ge
daan en alles wordt samen even doorge
kookt tot de soep gebonden is. Tenslotte
wordt de geraspte kaas en de gewasschen
en fijngesneden peterselie toegevoegd.
Uniform tarief voor heel Neder
land voorgesteld.
De vraag of de gemeentebesturen ook
voor buitenritten de tarieven van huurau
to's mogeu vaststellen, is kortgeleden door
den rechter ontkennend beantwoord, waar
11.I. krachtens de wet autovervoer personen
de minister van waterstaat de beslissing
hierover aan zich heeft gehouden.
Thans hebben de huurauto-ondernemers'
vertegenwoordigd in den Bond voor Bc-
drijfsautoverkeer in Nederland, zich ge
wend tot den minister niet het verzoek ten
-poedigste de tarieven te willen vaststel
len voor de buitenritten en, na een onder
zoek in tallooze vergaderingen van de
kringen, waarin de huurauto-ondernemers
in Nederland bij den organisatorischen op
bouw van het vervoer in dezen bond zijn
vereenigd, is reeds overeenstemming be
reikt omtrent voor geheel Nederland uni
form vast te stellen minimum tarief. Dit
tarief is tegelijkertijd voorgelegd aan deo
minister, als zijnde gewenscht door het be
drijfsleven na ondervinding in de practijk
en het zou moeten zijn: tot 4 personen 8
cent per kilometer en voor meer personen
10 cent per kilometer, geen aanslag, wacht
tijd 80 cent pee yur.
Indien de minister op dit denkbeld in
gaat, zullen de moeilijkheden, welke voor
et huurautobedrijf in tallooze gemeen
ten bestaan, volgens de meening van de on
dernemers, vereenigd in den B.B.N. haar
oplossing hebben gevonden.
T
Arbeider door pikhouweel ge
troffen.
Bij het leggen van kabels op het Tour-
nooiveld te Den Haag werd een der ar
beiders in den rug door een pikhouweel
getroffen. liet slachtoffer, de grondwerker
A J. G. uit Lisse is met een diepe wonrJ
boven het bekken naar het R.K. ziekenhuis
Westeinde overgebracht.
Amsterdamsche dames kwamen
bedrogen uit.
De Amsterdamsche rechtbank veroor
deelde een huwelijkszwendelaar wegens
diefstal en verduistering conform den eisch
van het O.M. tot anderhalf jaar gevange
nisstraf met aftrek van de voorloopige
hechtenis,
De man had een huwelijksadvertentie ge
zet en zich aan eenige dames, die op de
annonce hadden geschreven, voorgesteld
als „ingenieur Alberda van den Rijkswa
terstaat." Behalve een bedrag van f 300
wist hij een der dames een aantal effec
ten afhandig te maken. Van een onderwij
zeres behield hij een armbandhorloge dat
hij naar een horlogemaker zou brengen.
Ook een pensionhoudster zag een deel
van haar spaarduitjes in de zakken van
dezen pseudo ingenieur verdwijnen.
Ontstellende ontdekking voor de
brandweer.
In een Chineesch tokotje aan Darmokali
t© Soerabaja is brand uitgebroken. De
brand had niet veel te beteekenen, en ^vas
dan ook spoedig gebluscht. Daarna vonden
de blusschers echter 2 lijken, n.1. een man
die verkoold in bed werd aangetroffen en
een vrouw die vermoedelijk door de walm
van de brandende klapperolie is gestikt..
Ook de eigenaar van de toko, die brand
wonden had bekomen is overleden.
De oorzaak van dit drama is aldus de
NR.Ct gelegen in onvoorzichtigheid met
„benzine.