hongerblokkade
De moord te
Leidschendam
IjMhOOO kg.
hooi in de asch
De Britsche
30,000 Finsche
oorlogsinvaliden
Winstbelasting
drukt ondernemingslust
Geallieerden overleggen
met Turkije
Ook de scheepskat van
de „St. Annaland" gered
Schipbreukelingen
overnachten op rots
Een „vertrouwelijke"
circulaire
Die hadden veel Spaansche
matten aan boord.
Uit de lucht gegrepen
Postvluchtcn op Indië
Zware brand in de
Maasstad
Regeerings-subsidie voor
gasgeneratoren auto's
en kussen
Spionnen tot
maximumstraf verooreeeld
Nieuwe problemen in Helsinki.
Emigratie naar Australië
De .vroegere Finsche premier Ka jander, die
(e Stockholm is aangekomen om de hulp
verleening aan Finland te organiseeren,
heeft verklaard, dat het aantal oorlogsinva
liden in Finlaud meer dan 30.000 bedraagt.
Een probleem in Helsinki.
De gemeentelijke autoriteiten van Helsin
ki zien zich voor ernstige moeilijkheden ge
plaatst in verband met den te snellen terug
keer van de geëvacueerde bevolking. Boven
dien hebben bijna alle geëvacueerde inwo
ners van de afgestane gebieden een toe
vlucht in de hoofdstad gezocht. Er heerscht
eenige bezorgdheid omtrent de levensmid-
delenvoorziening der stad. Het vervoer Stuit
op moeilijkheden aangezien het grootste deel
van het materiaal gebruikt wordt voor de
evacuatie der afgestane gebieden en het
geleidelijk terugtrekken der troepen. Men
verwacht -de moeilijkheden stuk voor stuk
te boven te kunnen komen.
Naar Australië?
Volgens een in de radio bekend gemaakte
mededeeling van den Australischen minister
president, Menzics, zou de Australische re
geering een plan overwegen om op groofen
schaar Finsche immigranten in Australië
te doen vestigen.
Wrijving tusschen fiscus en be
drijfsleven.
Aan een gisteren gehouden koffiemaaltijd
van het departement Utrecht van de Maat
schappij voor Nijverheid en Handel, hield
Mr. Dr. E. Tekenbroek uit 's-Gravenhage een
voordracht over het onderwerp: „Winstbe
lasting of winstuftdeelingsbelasting".
Spr. ving zijn betoog aan met er de aan
dacht op te vestigen, dat de invoering van
een winstbelasting in feite een principieele
wijziging van de belastingheffing van N'.V.'s
beteekent. In plaats van het belastingobject:
Winstbelasting wordt thans de winst zelve
het belastingobject. Het bclastingobject:
winstuitdeeling is minder discutabel dan het
belastingobject: winst Te verwachten valt
dan ook, dat het aantal wrijvingspunten tus
schen fiscus en bedrijfsleven zal toenemen.
Het besef echter, dat de schatkist geld
noodig heeft, doet velen de winstbelasting
aanvaarden. Waarom echter alleen winsten
gemaakt door ondernemingen in den N.V.-
\onn gedreven, extra zwaar belast moeten
worden, wordt in de memorie van toelich
ting niet verklaard. Waarom niet andere
inkomsten even zwaar belast? De winstbe
lasting zet den druk op de ondernemings
lust, terwijl juist in de periode, die ons na-
tionaai-econoinisclie leven thans doormaakt
de economische heteekenis van den onderne
mer, die bedrijvigheid schept, zoo groot is.
Beter zou zijn de opvoering van verterings
belastingen, teneinde zoodoende ons econo
mische leven te richten.
CROSS CONSTATEERT OPVALLENDE
DALING VAN HERUITVOER VAN
BELGIë EN NEDERLAND NAAR
DUITSCHLAND. ENGELAND HEEFT
NEUTRALE SCIIEEPSRUIMTE NOO
DIG.
In het Engelsche Lagerhuis lieéft Shinwell
van de Labouroppositie een resolutie inge
diend, waarin critiek wordt uitgeoefend
op het minjsterie voor scheepvaart en aan
gedrongen op een spoedige uitbreiding van
het scheepsbouwprogram.
Hij verklaarde, dat het ministerie
overeenkomsten had gesloten met
zekere neutrale landen betreffende
het gebruik van hun schepen tegen
tarieven, die veel hooger waren dan
die, welke Britsche reeders kregen.
Ik heb vernomen, aldus Shinwell,
dat met de N'oorsche zeelieden, ze
kere overeenkomsten zijn aange
gaan.
John Gilmour, de minister voor de
scheepvaart, bracht hulde aan de man
schappen der koopvaardijvloot en aan de
visschers. Voorts zeide hij. „Onder de oor
logsomstandigheden blijft onze behoefte
aan neutrale vrachtschepen en tankbootcn
bestaan. Wij hebben overeenkomsten ge
sloten met verschillende neutrale reeders
en bevredigenden bijstand gekregen. De re
geering is er van overtuigd. dat deze
overeenkomsten een redelijken handel
vormen, die ten voordcel strekt aan beide
partijen. De tarieven zijn hooger, dan die
welke aan onze eigen reeders worden ge
geven, maar dat is onvermijdelijk. Bij het
charteren van nieutrale schepen concurree
ren wij op de internationale markt.
De vraag naar vrachtschepen en tanklioo
ten is groot in alle doelen der wereld en
wij kunnen geen schepen krijgen, tenzij
wij bereid zijn tarieven te betalen die op de
hoogte zijn van den rest der wereldmark
ten.
Sommige vrachten in verschillende doe
len der wereld zijn gestegen met 000 pet.
Het tarief voor graan voor Rotterdam en
Antwerpen uit La Plata is gestegen met
670 pet.
Op een vraag van Shinwell over Noor-
sche zeelieden, zeide Gilmour, bereid te
zijn het voorstel te bestudeeren om Noor-
sche zeelieden over te brengen op de N'oor
sche schepen, die hier liggen en extra man
nen noodig hebben.
Motie verworpen.
Het Lagerhuis heeft de motie der arbei
derspartij vervolgens verworpen met 206
tegen 99 stemmen.
Lakken in de blokkade?
Voor hgt .Lagerhuis verdaagd-werd, brachl
jde conservatief Batdwin Webb het vraag
stuk van lekken in Britsche blokkade ter
sprake. Hij zeide, dat de kracht der blok
kade werd verminderd door concessies
aan de neutralen.
De minister voor den economischen oorlog,
Cross, antwoordde, dat de regeering geen
rnededeelingcn over de handelsoverecn-
komsten in oorlogstijd doet, omdat de neu
tralen verlangen, dat de bijzonderheden
geheim blijven. Indien men zich daaraan
niet zou houden, zou Engeland bij toekom
stige onderhandelingen groote moeilijkhe
den ondervinden. Voorzoover ik weet, al
dus Cross, is er geen lek van beteekenis
In de blokkade. De cijfers van de eerste
vier maanden van den oorlog bijvoorbeeld
geven een opvallende daling van den her
uitvoer van België en Nederland naar
Duitschland aan.
Over den vorm van bijstand in
geval Turkije bedreigd wordt.
Op vragen van den conservatief Cary in
het Lagerhuis over de Britsche garantie
aan Turkije antwoordde Butler gisteren:
Engeland en Frankrijk zijn op
grond van het pact van wederzijd-
schen bijstand met Turkije verplicht
dit land alle hulp en bijstand welke
in hun vermogen ligt te verleenen,
zoo het door een Europeesche mo
gendheid in vijandelijkheden ver
wikkeld wordt en als gevolg daar
van door deze mogendheid jegens
Turkije agressie gepleegd wordt.
De vorm van zulken bijstand is het
onderwerp van overleg tusschen de
drie regeeringen.
Cary vroeg verder, of de Turksche regee
ring vertegenwoordigd wordt bij de thans
gevoerde militaire besprekingen tusschen
den opperbevelhebber der troepen in het
Midden-Oosten en den premier van Zuid-
Arika. generaal Smuts.
Butler antwoordde: overleg met Turkije
1^ gepleegd en duurt voort.
Chamberlain spreekt vanmiddag.
Hedenmiddag zal Chamberlain een ver
klaring afleggen, waarin de Finsche kwes
tie ter sprake zal komen, benevens de lucht
aanval op Scapa Flow.
Hore Belisha zal vandaag voor den eersten
keer critiek leveren op de regeering over de
wijze waarop zij gehandeld heeft ten aanzien
van het Russisch-Finsche conflict. Dit zal de
eerste keer zijn, dat Belisha in het Lager
huis over de oorlogspolitiek der regeering
het woord zal voeren sedert hij is afgetre
den als minister van oorlog.
Oorlogsleening overteekend.
Simon kondigde gisteren aan, dat de 3
ijorlogsleening is overteekend. De politiek
der regeering gaat uit naar stabiliteit van
den rentevoet.
Over de laatste leening zeide Simon: „La-
Ier zal ik nog wat meer noodig hebben".
Roerganger begaf zich naar de
kajuit.
In de zuiging van het zinkende
schip.
Het schip zonk zoo snel, dat de zeelieden
die zich in de stuurboordsloep hadden bege
ven, groote moeite hadden om de redding
boot vrij te maken uit de zuiging van liet
zinkende vaartuig.
De meening van de bemanning over de
oorzaak van de ontploffing luidt vrijwel una-
niem, dat de „St. Annaland-' door een mag
netische mijn getroffen is. In dit verband
is het vreemd, dat de „Schieland", die toch
dezelfde route gevaren heeft, niet door deze
mijn is getroffen, maar de zeelieden veron
derstellen, dat de mijn juist door dc „Schie
land" omhoog is gezogeh, zoodat liét schip,
dat op vrij korten afstand er achter voer,
getroffen werd.
Vandaag voor de Haagsche recht
bank.
De strafkamer van de Haagsche
rechtbank behandelt vandaag de
zaak tegen den 29-jarigen koopman
II. A., wien ten laste is gelegd, dat
hij op 27 October van het vorig jaar
den koopman C. G. van der Horst te
Leidschendam heeft vermoord en
hem van het geld, dat deze bij zich
had, heeft beroofd.
Dien fatalen Vrijdag zoo zal men zrch
herinneren stopte een auto voor de boer
derij van Van der Horst aan de Kniplaan
te Leidschendam. Een militair in korporaals
uniform gekleed, stapte uit en ging de boer
derij binnen. Hij zeide tegen v. d. Horst,
dat hij in opdracht van zijn kapitein over
de vordering en taxatie van vee wilde spre
ken en noodigde den veekoopman uit niet
hem mee te gaan in zijn auto.
Van der Horst gaf aan die uitnoodiging
gehoor en heeft het voertuig niet levend
meer verlaten. Zijn lijk werd aan den kant
van den Oostvlietweg te Leidschendam door
eeri visscher gevonden. Het bleek, dat men
hem zijn portefeuille, welke met een ketting
om zijn hals was bevestigd, had ontroofd.
Hierin moet een bedrag van ongeveer f6000
hebben gezeten.
Een week na het misdrijf werd R. A. ge
arresteerd; de man bekende Van der Horst
uit zijn huis te hebben gelokt, doch hij ont-
Het begrip „winst".
Onzekerheid voor het bedrijfsleven is het
accoord dat in de winstbelasting op alle pun
De schatten van de „Thorpehall"
naar het buitenland overgebracht.
De veel besproken Spaansche schatten van
het Spaansche s.s. „Thorpehall" waarop in
Juli 1937 beslag is gelegd en die toen zijn
opgeborgen in de kluizen van de Neder-
landscbe Handelsbank te Vlissingen, zijn
gisterochtend onder strenge bewaking in
een groote verhuiswagen geladen. Onmid
dellijk daarna is de verhuiswagen naar 't
buitenland vertrokken. De bestemming is
echter onbekend.
kende den moord zelf te hebben gepleegd.
Den naam van zijn eventueelen mededader
noemde hij niet en de politie heeft geen
spoor van deze mysterieuze figuur kunnen
vinden.
Aan A. is een uitvoerige dagvaarding van
niet minder dan zeven kantjes beteekend,
waarin achtereenvolgens negen feiten ten
laste warden gelegd In de eerste plaats legt
de officier van Justitie, mr. N. S. Hoekstra
hem mpprd ten laste, in de tweede plaats
doodslag, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd
door diefstal en welke doodslag is gepleegd
om den diefstal te verheimelijken, meer sub
sidiair is zware mishandeling, den dood ten
gevolge hebbende, ten laste gelegd, benevens
diefstal, nog meer subsidiair is diefstal, ver
gezeld voorafgegaan of gevolgd door geweld
pleging in de ten lastelegging opgenomen.
In verband met de verklaringen van ver
dachte heeft de officier nog medeplichtig
heid aan al deze misdrijven ten laste ge
legd, terwijl ten slotte uiterst subsidiair he
ling vermeld staat.
Vele getuigen opgeroepen.
Door den Officier van Justitie zijn de vol
gende' getuigen opgeroepen. A. G. H. van
Es, dienstbode te Voorburg, A. M. Kooyman,
J. Tli. van Santen, beiden scholieren te Leid
schendam, J. van den Engel, reiziger te
Delft, H. J. van Velzen, caféhouder te Voor
schoten. alsmede diens echtgenoote, voorts
H. de Hoogh, sluisknecht te Leidschendam
G. Eisenga, assistent-sluismeester te Leid
schendam, Wz. Thiery, tuinderknecht en J.
Brouwer, bedrijfsleider te Leidschendam.
Als deskundigen zijn opgeroepen dr. J. P.
L. Hulst te Leiden en dr. C. J. van Ledden
Hulsebosch te Amsterdam.
Door de verdediging zijn nog opgeroepen
de vader van de dienstbode, van Es te Leid
schendam en de vader van verdachte's
meisje.
Van de zitting hopen wij morgen het ver
slag te geven,
ten doorklinkt Het nieuwe fiscale winstbe
grip, waaraan naar Duitsch voorbeeld de
vermogensvergelijking ten grondslag ligt, is
een nieuwigheid, die naar sprekers meening
den strijd over wat winst is, niet oplost. De
rechtspraak zal het winstbegrip nog moeten
ontwikkelen. De vraag mag gesteld worden
of de voorgestelde formuleering de z.g. ver
vangingswaarde theorie niet aan den kant
zet. Billijk lijkt het deze een gelijke kans
te geven. Spr. deed echter uitdrukkelijk uit
komen, dat toepassing van deze theorie in
een periode van oploopende prijzen wellicht
den belastingplichtigen eenig fiscaal gewin
kan brengen, maar dat de andere kant van
de medaille hun toegekeerd kan worden in
een periode van dalende prijzen.
Een in alle opzichten bevredigend winst
begrip is niet te vinden. Het blijft ten slotte
zeer willekeurig het leven van een onderne
ming in jaarperioden te verknippen, 'n Cor
rectie daarop is een goede regeling van de
verliescompensatie. In verband met den
aard van dc conjunctuurcurve bepleitte spr.
een ten deele retrospectieve verliescompen
satie. Voor de overheid zou dit met zich
brengen de noodzaak voor het aanleggen
van een reservefonds. Als remedie tegen de
voor normale tijden slechte gewoonte van
het parlement om alle belastinginkomsten
meteen op te soupeeren. heeft dit iets attrac
tiefs.
Ook een goede regeling van de recht
spraak kan correctief werken. In dit ver
band kan, mede met het oog op een spoedige
verkrijging van rechtszekerheid, de vraag
gesteld worden of de instelling van een cen-
tralen raad van beroep in deze geen aanbe
veling verdient.
Beroep in cassatie bij den Hoogen Raad
zou echter niet gemist mogen worden. Spre
ker achtte dit vooral daarom van belang,
omdat anders de verankering van het be
lastingrecht in het gemcene recht gevaar
gaat loopen.
opgeheven stations komen niet
weer in dienst.
In een der groote bladen verscheen
gisteren een bericht, dat de éertijds
opgeheven stations der Nederland-
sche Spoorwegen weer voor passa
giersvervoer zullen worden openge
steld. Met de invoering van de zo
merdienstregeling op 15 Mei zou dit
o.a. geschieden op de iijn Arnhem
Utrecht. Wij hebben ons licht eens
bij de Spoorwegen opgestoken en ver
namen daar, dat bovenbedoeld be
richt goheel uit de lucht is gegre
pen.
De directie der N. S. is geenszins
van plan, de opgeheven stations
weer in dienst tè stellen, zoodat de
treinen ook de buiten diénst gesmlde
halteplaatsen op het traject Alk
maarDen Helder in de toekomst
wel zullen blijven voorbijsnellen
Groenten te duur?
Een onderzoek naar de prijzen
voorgesteld
Voor de a.s. vergadering van het
Centraal Bureau van Veilingen in
Nederland heeft een aantal veilings-
bcsturen een verzoek ingediend,
waarbij het bestuur wordt uitgenoo-
digd, een onderzoek in te stellen
naar de groenteprijzen in den klein
handel.
In de toelichting wordt aldus het Hsbl.,
o.a. het volgende gezegd:
„Daar in zeer vele gevallen, ook bij lage
veilingprijzen, de consument toch betrekke
lijk hooge prijzen voor onze producten moet
betalen, wil het den besturen voorkomen,
dat aan hot distributie-stelsel fouten kleven,
die voor den tuinbouw zoowel als voor den
handel fataal zijn. Daar adressanten de
overtuiging hebben, dat de kleinhandel ook
met moeite een sober bestaan heeft in
hoofdzaak door te kleine omzetten zal
eve.ntueele samenwerking met de Ned. Groen
ten- en Fruitcentrale inzake het verstrekken
van erkenningen, mogelijk gunstige resul
taten kunnen afwerpen."
In het prae-advies zegt het bestuur van
het Centraal Bureau, dat het zich met de
zen gedachtengang in hoofdzaak kan ver
eenigen. Het bestuur stelt dan ook voor een
commissie te benoemen, die een onderzoek
zal instellen naar: ten eerste het verschil
tusschen de veilingprijzen en de prijzen,
welke de consument betaalt, en ten tweede
naar de middelen, die in deze varhouding
verbetering kunnen brengen.
Nederlandsch motorschip in Ier
land gestrand.
Het N'ederlandsche motorschip „Hinde"
groot 352 ton, toebehoorende aan de reede-
rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen, is
in den nacht van Zondag op Maandag, toen
liet van Milford in het Iersche graafschap
Donegal met een lading aardappelen op weg
was naar Liverpool op de rotsen nabij
Rathlin-Island geloopen en zwaar bescha
digd.
De bemanning, bestaande uit zeven kop
pen, van wie zes Nederlanders, kapitein J.
H. van Oosten inbegrepen, wist zich aan de
laagste rotswanden vast te klampen en
bracht daar den nacht door. Maandagoch
tend klom men langs een voetpad naar den
top van de rots, Alle mannen zijn in veilig
heid.
Op de uitreis landde gisteren de
„Gier" (Botli) te Rangoon; dit vlieg
tuig wordt morgen te Batavia ver
wacht. Op de thuisreis landde de
„Nandoe" (HondOng) te Medan en
wordt 23 Maart te Napels venvacht.
De Wielewaal (v. Veenendaal) land
de te Alexandrië en venvacht men
heden te Napels.
GEMEENTELOODS TE ROTTERDAM VAN
VOOR TOT ACHTER IN LICHTER LAAIE.
Gisterochtend omstreeks half twaalf is ver-"
moede lijk door kortsluiting brand ontstaan
in een groote houten loods van de gemeen
te Rotterdam aan de Basaltstraat, langs de
Tweede Katendrechtsche haven.
In de loods, waar 1.300.000 kg. hooi op ge-'
slagen was voor de militairen, waren ver
scheidene arbeiders werkzaam met het la
den van hooi in spoorwagens. Plotseling zag
een van hen rook opstijgen. Toen hij er heen
snelde, sloegen de vlammen reeds uit het
hooi, zoodat aan blusschen met eigen, mid
delen niet viel te denken.
De brandweer werd gewaarschuwd en er
werd gröot alarm gemaakt.
Een groot aantal slangenwagcns, vijf mo
torspuiten, twee gereedschapswagens en een
auto van den geneeskundigen dienst wer
den naar het terrein van den brand gediri
geerd, eenige drijvende spuiten werden even
eens in werking gesteld.
Het vuur vond intusschcn gretig
voedsel in den voorraad hooi en toen
de brandweer met dc blussching be
gon, stond de loods, die ongeveer zes
tig meter lang en vijftig meter breed
is, van voren tot achter in lichter
laaie.
Om een uur werd dc vuurzee behalve met
de twintig stralen van de motorspuiten, ook
bestreden met een groot aantal slangen van
de booten van den havendienst cn van de
verschillende slangenwagens, zoodat in to
taal ruim dertig stralen aan het blusschings-
werk deelnamen.
Een boot van de rivierpolitie zag nog kans
twee schepen van den vaartuigendienst, die
reeds gedeeltelijk geladen waren, naar een
veiliger plaats te sloepen, aangezien in de
hooilading reeds vonken terecht waren ge
komen.
Van de 22 wagens, die voor de bran
dende loods stonden, konden,de ar
beiders, die deze wagens aan 't la
den waren, er tien wegrijden. De an
dere twaalf, die reeds geheel gela
den waren, werden een prooi der
vlammen.
Omstreeks kwart over een was het dak
van de loods vrijwel ingestort Nog steeds
maakte een verstikkenden rook het blus-
schingswerk zeer moeilijk. Bovendien moest
men speciale aandacht blijven schenken aan
de naastgelegen loods met katoen. Hierin
bevond zich katoen met een waarde van an
derhalf millioen gulden, bestemd voor Twen
te. Omstreeks half twee was het.vrijwel ze
ker, dat deze loods behouden kon worden.
Tijdens het blusschingswek werden ver
schillende brandweerlieden tengevolge van
den rood onwel.
De minister van Economische Zaken zal,
teneinde de bekendheid met de bediening
van gasgeneratoren te bevorderen, tot nader
order een subsidie verleenen aan een be
perkt aantal gebruikers van vrachtauto's,
en autobussen, die bereid zijn hun wagen
uit te rusten met een gasgenerator of deze
daarmede reeds hebben voorzien, mits de ge
nerator niet vóór 1 September 1939 in ge
bruik is gesteld.
Het subsidie zal bedragen f500 voor een
vrachtauto en f 750 voor een autobus, te ver
leenen voor een maximum van 2 generato
ren per bedrijf. Hieraan zal de verplichting
verbonden zijn, dat de generator gedurende
minstens 2 jaar door den gesubsidieerde in
bedrijf zal worden gehouden, met dien ver
stande, dat in geval van buiten-bedrijfstel-
ling binnen het eerste jaar hei geheele sub
sidie en bij buiten bedrijfstelling binnen het
2e jaar 50 van het subsidie leruggevor-'
derd zal worden.
Weer. en bodemberichten naar
Duitschland uitgezonden.
De rechtbank te Rotterdam heeft gisteren
uitspraak ^gedaan in de spionnagezaak te
gen den 47-jarigen marconist P. C. B„ die in
zijn woning te Schiebroek een zendapparaat
had. waarmede hij weer- en bodemberich
ten naar Duitschland zond en tegen den 35-
jarigen Duitschen journalist H. Drevès, die
B. hiertoe had aangezet.
De verdachten zijn door de recht
bank veroordeeld tot een maximum
straf, zijnde zes jaar gevangenisstraf.
De officier van Justitie had tegen beiden
een gevangenisstraf voor den tijd van vijf
jaar geëischt, met aftrek van de voorloopige
hechtenis.
Zoog de „Schieland" de magneti
sche mijn omhoog?
Gistermiddag omstreeks kwart over vier
zijn dc schipbreukelingen van de „St. Anna
land" te Rotterdam teruggekeerd. De man
nen waren om één uur per autobus van
Vlissingen vertrokken.
In een kort gesprek, dat wij met enkelen
van de schipbreukelingen hadden, deelde
men ons mede, dat de „St. Annaland" recht
in het, kielzog, van de „Schieland" voer op
ongeveer vijfhonderd meter afstand. Dc
„Nieuwland" voer aan bakboordzijde van dit
schip.
Dc bemanning had geen tijd om persoon
lijke bezittingen mede te nemen, maar moest
zich met groote haast in de sloepen bege
ven.
Toch wist de roerganger nog tijd te
j, yjilfl.Q.Q, om„Qgar 'Ié, kajuit je, ga,a,n cjv
daar de scheepskat te halen.Het
dier bevond zich volkomen onge
deerd in de vrijwelvernielde kajuit.
Hoewel de kapitein nog kans zag de
scheepspapieren mede' te nemen, gingen de
monsterboekjes van de bemanning verloren,
daar de kast, waarin deze bescheiden be
waard werden, door de kracht van de ont
ploffing zoo ontzet was, dat kapitein Vinke
de deur niet kon open krijgen.
De wet op het recht van verga
dering overtreden?
De heer van Vcsscm heeft de volgende
vragen gesteld aan de ministers van Bui-
tenlandsche Zaken, van Justitie en van
Defensie:
1. Is het aan dc ministers bekend, dat het
bestuur van den „Liberalen kring" te Rot
terdam bij een met de aanduiding „ver
trouwelijk voorziene circulaire zijn leden
beeft opgeroepen voor een bijeenkomst,
waarin de Belgische oud-nhnistcr Dr. J.
Hoste- liet woord zal voeren over: „Het vre-
desprobleeui en de lage landen aan de
Noordzee", welke bijeenkomst zal worden
gehouden op 26 Maart a.s. in het clubgebouw
van de Koninklijke Roei- en Zcilvcreeniging
„De Maas" te Rotterdam?
2. Zijn dc ministers niet van meening,
dat bedoelde voordracht ingevolge art. 23
der wet tot regeling en beperking der uit-
„uëlqmug van hqt recht van vcreeuiging en
"vergadering niet zal mogen worden gcliau-
clcjiï
3. Zijn do ministers voorts niet van mcc-
ning, dat uit voormelde „vertrouwelijke"
oproeping tot een vergadering in strijd niet
art. 23 der voornoemde wet blijkt, dat de
feitelijke werkzaamheid van bovengenoemde
vareeniging is gericht op overtreding van
de wet en deze derhalve als strijdig met de
openbare orde, ingevolge art. 4 der voor
noemde wet, verboden verklaard moet wor-
wen?