hongerblokkade De moord te Leidschendam IjMhOOO kg. hooi in de asch De Britsche 30,000 Finsche oorlogsinvaliden Winstbelasting drukt ondernemingslust Geallieerden overleggen met Turkije Ook de scheepskat van de „St. Annaland" gered Schipbreukelingen overnachten op rots Een „vertrouwelijke" circulaire Die hadden veel Spaansche matten aan boord. Uit de lucht gegrepen Postvluchtcn op Indië Zware brand in de Maasstad Regeerings-subsidie voor gasgeneratoren auto's en kussen Spionnen tot maximumstraf verooreeeld Nieuwe problemen in Helsinki. Emigratie naar Australië De .vroegere Finsche premier Ka jander, die (e Stockholm is aangekomen om de hulp verleening aan Finland te organiseeren, heeft verklaard, dat het aantal oorlogsinva liden in Finlaud meer dan 30.000 bedraagt. Een probleem in Helsinki. De gemeentelijke autoriteiten van Helsin ki zien zich voor ernstige moeilijkheden ge plaatst in verband met den te snellen terug keer van de geëvacueerde bevolking. Boven dien hebben bijna alle geëvacueerde inwo ners van de afgestane gebieden een toe vlucht in de hoofdstad gezocht. Er heerscht eenige bezorgdheid omtrent de levensmid- delenvoorziening der stad. Het vervoer Stuit op moeilijkheden aangezien het grootste deel van het materiaal gebruikt wordt voor de evacuatie der afgestane gebieden en het geleidelijk terugtrekken der troepen. Men verwacht -de moeilijkheden stuk voor stuk te boven te kunnen komen. Naar Australië? Volgens een in de radio bekend gemaakte mededeeling van den Australischen minister president, Menzics, zou de Australische re geering een plan overwegen om op groofen schaar Finsche immigranten in Australië te doen vestigen. Wrijving tusschen fiscus en be drijfsleven. Aan een gisteren gehouden koffiemaaltijd van het departement Utrecht van de Maat schappij voor Nijverheid en Handel, hield Mr. Dr. E. Tekenbroek uit 's-Gravenhage een voordracht over het onderwerp: „Winstbe lasting of winstuftdeelingsbelasting". Spr. ving zijn betoog aan met er de aan dacht op te vestigen, dat de invoering van een winstbelasting in feite een principieele wijziging van de belastingheffing van N'.V.'s beteekent. In plaats van het belastingobject: Winstbelasting wordt thans de winst zelve het belastingobject. Het bclastingobject: winstuitdeeling is minder discutabel dan het belastingobject: winst Te verwachten valt dan ook, dat het aantal wrijvingspunten tus schen fiscus en bedrijfsleven zal toenemen. Het besef echter, dat de schatkist geld noodig heeft, doet velen de winstbelasting aanvaarden. Waarom echter alleen winsten gemaakt door ondernemingen in den N.V.- \onn gedreven, extra zwaar belast moeten worden, wordt in de memorie van toelich ting niet verklaard. Waarom niet andere inkomsten even zwaar belast? De winstbe lasting zet den druk op de ondernemings lust, terwijl juist in de periode, die ons na- tionaai-econoinisclie leven thans doormaakt de economische heteekenis van den onderne mer, die bedrijvigheid schept, zoo groot is. Beter zou zijn de opvoering van verterings belastingen, teneinde zoodoende ons econo mische leven te richten. CROSS CONSTATEERT OPVALLENDE DALING VAN HERUITVOER VAN BELGIë EN NEDERLAND NAAR DUITSCHLAND. ENGELAND HEEFT NEUTRALE SCIIEEPSRUIMTE NOO DIG. In het Engelsche Lagerhuis lieéft Shinwell van de Labouroppositie een resolutie inge diend, waarin critiek wordt uitgeoefend op het minjsterie voor scheepvaart en aan gedrongen op een spoedige uitbreiding van het scheepsbouwprogram. Hij verklaarde, dat het ministerie overeenkomsten had gesloten met zekere neutrale landen betreffende het gebruik van hun schepen tegen tarieven, die veel hooger waren dan die, welke Britsche reeders kregen. Ik heb vernomen, aldus Shinwell, dat met de N'oorsche zeelieden, ze kere overeenkomsten zijn aange gaan. John Gilmour, de minister voor de scheepvaart, bracht hulde aan de man schappen der koopvaardijvloot en aan de visschers. Voorts zeide hij. „Onder de oor logsomstandigheden blijft onze behoefte aan neutrale vrachtschepen en tankbootcn bestaan. Wij hebben overeenkomsten ge sloten met verschillende neutrale reeders en bevredigenden bijstand gekregen. De re geering is er van overtuigd. dat deze overeenkomsten een redelijken handel vormen, die ten voordcel strekt aan beide partijen. De tarieven zijn hooger, dan die welke aan onze eigen reeders worden ge geven, maar dat is onvermijdelijk. Bij het charteren van nieutrale schepen concurree ren wij op de internationale markt. De vraag naar vrachtschepen en tanklioo ten is groot in alle doelen der wereld en wij kunnen geen schepen krijgen, tenzij wij bereid zijn tarieven te betalen die op de hoogte zijn van den rest der wereldmark ten. Sommige vrachten in verschillende doe len der wereld zijn gestegen met 000 pet. Het tarief voor graan voor Rotterdam en Antwerpen uit La Plata is gestegen met 670 pet. Op een vraag van Shinwell over Noor- sche zeelieden, zeide Gilmour, bereid te zijn het voorstel te bestudeeren om Noor- sche zeelieden over te brengen op de N'oor sche schepen, die hier liggen en extra man nen noodig hebben. Motie verworpen. Het Lagerhuis heeft de motie der arbei derspartij vervolgens verworpen met 206 tegen 99 stemmen. Lakken in de blokkade? Voor hgt .Lagerhuis verdaagd-werd, brachl jde conservatief Batdwin Webb het vraag stuk van lekken in Britsche blokkade ter sprake. Hij zeide, dat de kracht der blok kade werd verminderd door concessies aan de neutralen. De minister voor den economischen oorlog, Cross, antwoordde, dat de regeering geen rnededeelingcn over de handelsoverecn- komsten in oorlogstijd doet, omdat de neu tralen verlangen, dat de bijzonderheden geheim blijven. Indien men zich daaraan niet zou houden, zou Engeland bij toekom stige onderhandelingen groote moeilijkhe den ondervinden. Voorzoover ik weet, al dus Cross, is er geen lek van beteekenis In de blokkade. De cijfers van de eerste vier maanden van den oorlog bijvoorbeeld geven een opvallende daling van den her uitvoer van België en Nederland naar Duitschland aan. Over den vorm van bijstand in geval Turkije bedreigd wordt. Op vragen van den conservatief Cary in het Lagerhuis over de Britsche garantie aan Turkije antwoordde Butler gisteren: Engeland en Frankrijk zijn op grond van het pact van wederzijd- schen bijstand met Turkije verplicht dit land alle hulp en bijstand welke in hun vermogen ligt te verleenen, zoo het door een Europeesche mo gendheid in vijandelijkheden ver wikkeld wordt en als gevolg daar van door deze mogendheid jegens Turkije agressie gepleegd wordt. De vorm van zulken bijstand is het onderwerp van overleg tusschen de drie regeeringen. Cary vroeg verder, of de Turksche regee ring vertegenwoordigd wordt bij de thans gevoerde militaire besprekingen tusschen den opperbevelhebber der troepen in het Midden-Oosten en den premier van Zuid- Arika. generaal Smuts. Butler antwoordde: overleg met Turkije 1^ gepleegd en duurt voort. Chamberlain spreekt vanmiddag. Hedenmiddag zal Chamberlain een ver klaring afleggen, waarin de Finsche kwes tie ter sprake zal komen, benevens de lucht aanval op Scapa Flow. Hore Belisha zal vandaag voor den eersten keer critiek leveren op de regeering over de wijze waarop zij gehandeld heeft ten aanzien van het Russisch-Finsche conflict. Dit zal de eerste keer zijn, dat Belisha in het Lager huis over de oorlogspolitiek der regeering het woord zal voeren sedert hij is afgetre den als minister van oorlog. Oorlogsleening overteekend. Simon kondigde gisteren aan, dat de 3 ijorlogsleening is overteekend. De politiek der regeering gaat uit naar stabiliteit van den rentevoet. Over de laatste leening zeide Simon: „La- Ier zal ik nog wat meer noodig hebben". Roerganger begaf zich naar de kajuit. In de zuiging van het zinkende schip. Het schip zonk zoo snel, dat de zeelieden die zich in de stuurboordsloep hadden bege ven, groote moeite hadden om de redding boot vrij te maken uit de zuiging van liet zinkende vaartuig. De meening van de bemanning over de oorzaak van de ontploffing luidt vrijwel una- niem, dat de „St. Annaland-' door een mag netische mijn getroffen is. In dit verband is het vreemd, dat de „Schieland", die toch dezelfde route gevaren heeft, niet door deze mijn is getroffen, maar de zeelieden veron derstellen, dat de mijn juist door dc „Schie land" omhoog is gezogeh, zoodat liét schip, dat op vrij korten afstand er achter voer, getroffen werd. Vandaag voor de Haagsche recht bank. De strafkamer van de Haagsche rechtbank behandelt vandaag de zaak tegen den 29-jarigen koopman II. A., wien ten laste is gelegd, dat hij op 27 October van het vorig jaar den koopman C. G. van der Horst te Leidschendam heeft vermoord en hem van het geld, dat deze bij zich had, heeft beroofd. Dien fatalen Vrijdag zoo zal men zrch herinneren stopte een auto voor de boer derij van Van der Horst aan de Kniplaan te Leidschendam. Een militair in korporaals uniform gekleed, stapte uit en ging de boer derij binnen. Hij zeide tegen v. d. Horst, dat hij in opdracht van zijn kapitein over de vordering en taxatie van vee wilde spre ken en noodigde den veekoopman uit niet hem mee te gaan in zijn auto. Van der Horst gaf aan die uitnoodiging gehoor en heeft het voertuig niet levend meer verlaten. Zijn lijk werd aan den kant van den Oostvlietweg te Leidschendam door eeri visscher gevonden. Het bleek, dat men hem zijn portefeuille, welke met een ketting om zijn hals was bevestigd, had ontroofd. Hierin moet een bedrag van ongeveer f6000 hebben gezeten. Een week na het misdrijf werd R. A. ge arresteerd; de man bekende Van der Horst uit zijn huis te hebben gelokt, doch hij ont- Het begrip „winst". Onzekerheid voor het bedrijfsleven is het accoord dat in de winstbelasting op alle pun De schatten van de „Thorpehall" naar het buitenland overgebracht. De veel besproken Spaansche schatten van het Spaansche s.s. „Thorpehall" waarop in Juli 1937 beslag is gelegd en die toen zijn opgeborgen in de kluizen van de Neder- landscbe Handelsbank te Vlissingen, zijn gisterochtend onder strenge bewaking in een groote verhuiswagen geladen. Onmid dellijk daarna is de verhuiswagen naar 't buitenland vertrokken. De bestemming is echter onbekend. kende den moord zelf te hebben gepleegd. Den naam van zijn eventueelen mededader noemde hij niet en de politie heeft geen spoor van deze mysterieuze figuur kunnen vinden. Aan A. is een uitvoerige dagvaarding van niet minder dan zeven kantjes beteekend, waarin achtereenvolgens negen feiten ten laste warden gelegd In de eerste plaats legt de officier van Justitie, mr. N. S. Hoekstra hem mpprd ten laste, in de tweede plaats doodslag, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd door diefstal en welke doodslag is gepleegd om den diefstal te verheimelijken, meer sub sidiair is zware mishandeling, den dood ten gevolge hebbende, ten laste gelegd, benevens diefstal, nog meer subsidiair is diefstal, ver gezeld voorafgegaan of gevolgd door geweld pleging in de ten lastelegging opgenomen. In verband met de verklaringen van ver dachte heeft de officier nog medeplichtig heid aan al deze misdrijven ten laste ge legd, terwijl ten slotte uiterst subsidiair he ling vermeld staat. Vele getuigen opgeroepen. Door den Officier van Justitie zijn de vol gende' getuigen opgeroepen. A. G. H. van Es, dienstbode te Voorburg, A. M. Kooyman, J. Tli. van Santen, beiden scholieren te Leid schendam, J. van den Engel, reiziger te Delft, H. J. van Velzen, caféhouder te Voor schoten. alsmede diens echtgenoote, voorts H. de Hoogh, sluisknecht te Leidschendam G. Eisenga, assistent-sluismeester te Leid schendam, Wz. Thiery, tuinderknecht en J. Brouwer, bedrijfsleider te Leidschendam. Als deskundigen zijn opgeroepen dr. J. P. L. Hulst te Leiden en dr. C. J. van Ledden Hulsebosch te Amsterdam. Door de verdediging zijn nog opgeroepen de vader van de dienstbode, van Es te Leid schendam en de vader van verdachte's meisje. Van de zitting hopen wij morgen het ver slag te geven, ten doorklinkt Het nieuwe fiscale winstbe grip, waaraan naar Duitsch voorbeeld de vermogensvergelijking ten grondslag ligt, is een nieuwigheid, die naar sprekers meening den strijd over wat winst is, niet oplost. De rechtspraak zal het winstbegrip nog moeten ontwikkelen. De vraag mag gesteld worden of de voorgestelde formuleering de z.g. ver vangingswaarde theorie niet aan den kant zet. Billijk lijkt het deze een gelijke kans te geven. Spr. deed echter uitdrukkelijk uit komen, dat toepassing van deze theorie in een periode van oploopende prijzen wellicht den belastingplichtigen eenig fiscaal gewin kan brengen, maar dat de andere kant van de medaille hun toegekeerd kan worden in een periode van dalende prijzen. Een in alle opzichten bevredigend winst begrip is niet te vinden. Het blijft ten slotte zeer willekeurig het leven van een onderne ming in jaarperioden te verknippen, 'n Cor rectie daarop is een goede regeling van de verliescompensatie. In verband met den aard van dc conjunctuurcurve bepleitte spr. een ten deele retrospectieve verliescompen satie. Voor de overheid zou dit met zich brengen de noodzaak voor het aanleggen van een reservefonds. Als remedie tegen de voor normale tijden slechte gewoonte van het parlement om alle belastinginkomsten meteen op te soupeeren. heeft dit iets attrac tiefs. Ook een goede regeling van de recht spraak kan correctief werken. In dit ver band kan, mede met het oog op een spoedige verkrijging van rechtszekerheid, de vraag gesteld worden of de instelling van een cen- tralen raad van beroep in deze geen aanbe veling verdient. Beroep in cassatie bij den Hoogen Raad zou echter niet gemist mogen worden. Spre ker achtte dit vooral daarom van belang, omdat anders de verankering van het be lastingrecht in het gemcene recht gevaar gaat loopen. opgeheven stations komen niet weer in dienst. In een der groote bladen verscheen gisteren een bericht, dat de éertijds opgeheven stations der Nederland- sche Spoorwegen weer voor passa giersvervoer zullen worden openge steld. Met de invoering van de zo merdienstregeling op 15 Mei zou dit o.a. geschieden op de iijn Arnhem Utrecht. Wij hebben ons licht eens bij de Spoorwegen opgestoken en ver namen daar, dat bovenbedoeld be richt goheel uit de lucht is gegre pen. De directie der N. S. is geenszins van plan, de opgeheven stations weer in dienst tè stellen, zoodat de treinen ook de buiten diénst gesmlde halteplaatsen op het traject Alk maarDen Helder in de toekomst wel zullen blijven voorbijsnellen Groenten te duur? Een onderzoek naar de prijzen voorgesteld Voor de a.s. vergadering van het Centraal Bureau van Veilingen in Nederland heeft een aantal veilings- bcsturen een verzoek ingediend, waarbij het bestuur wordt uitgenoo- digd, een onderzoek in te stellen naar de groenteprijzen in den klein handel. In de toelichting wordt aldus het Hsbl., o.a. het volgende gezegd: „Daar in zeer vele gevallen, ook bij lage veilingprijzen, de consument toch betrekke lijk hooge prijzen voor onze producten moet betalen, wil het den besturen voorkomen, dat aan hot distributie-stelsel fouten kleven, die voor den tuinbouw zoowel als voor den handel fataal zijn. Daar adressanten de overtuiging hebben, dat de kleinhandel ook met moeite een sober bestaan heeft in hoofdzaak door te kleine omzetten zal eve.ntueele samenwerking met de Ned. Groen ten- en Fruitcentrale inzake het verstrekken van erkenningen, mogelijk gunstige resul taten kunnen afwerpen." In het prae-advies zegt het bestuur van het Centraal Bureau, dat het zich met de zen gedachtengang in hoofdzaak kan ver eenigen. Het bestuur stelt dan ook voor een commissie te benoemen, die een onderzoek zal instellen naar: ten eerste het verschil tusschen de veilingprijzen en de prijzen, welke de consument betaalt, en ten tweede naar de middelen, die in deze varhouding verbetering kunnen brengen. Nederlandsch motorschip in Ier land gestrand. Het N'ederlandsche motorschip „Hinde" groot 352 ton, toebehoorende aan de reede- rij C. G. J. van der Berge te Nijmegen, is in den nacht van Zondag op Maandag, toen liet van Milford in het Iersche graafschap Donegal met een lading aardappelen op weg was naar Liverpool op de rotsen nabij Rathlin-Island geloopen en zwaar bescha digd. De bemanning, bestaande uit zeven kop pen, van wie zes Nederlanders, kapitein J. H. van Oosten inbegrepen, wist zich aan de laagste rotswanden vast te klampen en bracht daar den nacht door. Maandagoch tend klom men langs een voetpad naar den top van de rots, Alle mannen zijn in veilig heid. Op de uitreis landde gisteren de „Gier" (Botli) te Rangoon; dit vlieg tuig wordt morgen te Batavia ver wacht. Op de thuisreis landde de „Nandoe" (HondOng) te Medan en wordt 23 Maart te Napels venvacht. De Wielewaal (v. Veenendaal) land de te Alexandrië en venvacht men heden te Napels. GEMEENTELOODS TE ROTTERDAM VAN VOOR TOT ACHTER IN LICHTER LAAIE. Gisterochtend omstreeks half twaalf is ver-" moede lijk door kortsluiting brand ontstaan in een groote houten loods van de gemeen te Rotterdam aan de Basaltstraat, langs de Tweede Katendrechtsche haven. In de loods, waar 1.300.000 kg. hooi op ge-' slagen was voor de militairen, waren ver scheidene arbeiders werkzaam met het la den van hooi in spoorwagens. Plotseling zag een van hen rook opstijgen. Toen hij er heen snelde, sloegen de vlammen reeds uit het hooi, zoodat aan blusschen met eigen, mid delen niet viel te denken. De brandweer werd gewaarschuwd en er werd gröot alarm gemaakt. Een groot aantal slangenwagcns, vijf mo torspuiten, twee gereedschapswagens en een auto van den geneeskundigen dienst wer den naar het terrein van den brand gediri geerd, eenige drijvende spuiten werden even eens in werking gesteld. Het vuur vond intusschcn gretig voedsel in den voorraad hooi en toen de brandweer met dc blussching be gon, stond de loods, die ongeveer zes tig meter lang en vijftig meter breed is, van voren tot achter in lichter laaie. Om een uur werd dc vuurzee behalve met de twintig stralen van de motorspuiten, ook bestreden met een groot aantal slangen van de booten van den havendienst cn van de verschillende slangenwagens, zoodat in to taal ruim dertig stralen aan het blusschings- werk deelnamen. Een boot van de rivierpolitie zag nog kans twee schepen van den vaartuigendienst, die reeds gedeeltelijk geladen waren, naar een veiliger plaats te sloepen, aangezien in de hooilading reeds vonken terecht waren ge komen. Van de 22 wagens, die voor de bran dende loods stonden, konden,de ar beiders, die deze wagens aan 't la den waren, er tien wegrijden. De an dere twaalf, die reeds geheel gela den waren, werden een prooi der vlammen. Omstreeks kwart over een was het dak van de loods vrijwel ingestort Nog steeds maakte een verstikkenden rook het blus- schingswerk zeer moeilijk. Bovendien moest men speciale aandacht blijven schenken aan de naastgelegen loods met katoen. Hierin bevond zich katoen met een waarde van an derhalf millioen gulden, bestemd voor Twen te. Omstreeks half twee was het.vrijwel ze ker, dat deze loods behouden kon worden. Tijdens het blusschingswek werden ver schillende brandweerlieden tengevolge van den rood onwel. De minister van Economische Zaken zal, teneinde de bekendheid met de bediening van gasgeneratoren te bevorderen, tot nader order een subsidie verleenen aan een be perkt aantal gebruikers van vrachtauto's, en autobussen, die bereid zijn hun wagen uit te rusten met een gasgenerator of deze daarmede reeds hebben voorzien, mits de ge nerator niet vóór 1 September 1939 in ge bruik is gesteld. Het subsidie zal bedragen f500 voor een vrachtauto en f 750 voor een autobus, te ver leenen voor een maximum van 2 generato ren per bedrijf. Hieraan zal de verplichting verbonden zijn, dat de generator gedurende minstens 2 jaar door den gesubsidieerde in bedrijf zal worden gehouden, met dien ver stande, dat in geval van buiten-bedrijfstel- ling binnen het eerste jaar hei geheele sub sidie en bij buiten bedrijfstelling binnen het 2e jaar 50 van het subsidie leruggevor-' derd zal worden. Weer. en bodemberichten naar Duitschland uitgezonden. De rechtbank te Rotterdam heeft gisteren uitspraak ^gedaan in de spionnagezaak te gen den 47-jarigen marconist P. C. B„ die in zijn woning te Schiebroek een zendapparaat had. waarmede hij weer- en bodemberich ten naar Duitschland zond en tegen den 35- jarigen Duitschen journalist H. Drevès, die B. hiertoe had aangezet. De verdachten zijn door de recht bank veroordeeld tot een maximum straf, zijnde zes jaar gevangenisstraf. De officier van Justitie had tegen beiden een gevangenisstraf voor den tijd van vijf jaar geëischt, met aftrek van de voorloopige hechtenis. Zoog de „Schieland" de magneti sche mijn omhoog? Gistermiddag omstreeks kwart over vier zijn dc schipbreukelingen van de „St. Anna land" te Rotterdam teruggekeerd. De man nen waren om één uur per autobus van Vlissingen vertrokken. In een kort gesprek, dat wij met enkelen van de schipbreukelingen hadden, deelde men ons mede, dat de „St. Annaland" recht in het, kielzog, van de „Schieland" voer op ongeveer vijfhonderd meter afstand. Dc „Nieuwland" voer aan bakboordzijde van dit schip. Dc bemanning had geen tijd om persoon lijke bezittingen mede te nemen, maar moest zich met groote haast in de sloepen bege ven. Toch wist de roerganger nog tijd te j, yjilfl.Q.Q, om„Qgar 'Ié, kajuit je, ga,a,n cjv daar de scheepskat te halen.Het dier bevond zich volkomen onge deerd in de vrijwelvernielde kajuit. Hoewel de kapitein nog kans zag de scheepspapieren mede' te nemen, gingen de monsterboekjes van de bemanning verloren, daar de kast, waarin deze bescheiden be waard werden, door de kracht van de ont ploffing zoo ontzet was, dat kapitein Vinke de deur niet kon open krijgen. De wet op het recht van verga dering overtreden? De heer van Vcsscm heeft de volgende vragen gesteld aan de ministers van Bui- tenlandsche Zaken, van Justitie en van Defensie: 1. Is het aan dc ministers bekend, dat het bestuur van den „Liberalen kring" te Rot terdam bij een met de aanduiding „ver trouwelijk voorziene circulaire zijn leden beeft opgeroepen voor een bijeenkomst, waarin de Belgische oud-nhnistcr Dr. J. Hoste- liet woord zal voeren over: „Het vre- desprobleeui en de lage landen aan de Noordzee", welke bijeenkomst zal worden gehouden op 26 Maart a.s. in het clubgebouw van de Koninklijke Roei- en Zcilvcreeniging „De Maas" te Rotterdam? 2. Zijn dc ministers niet van meening, dat bedoelde voordracht ingevolge art. 23 der wet tot regeling en beperking der uit- „uëlqmug van hqt recht van vcreeuiging en "vergadering niet zal mogen worden gcliau- clcjiï 3. Zijn do ministers voorts niet van mcc- ning, dat uit voormelde „vertrouwelijke" oproeping tot een vergadering in strijd niet art. 23 der voornoemde wet blijkt, dat de feitelijke werkzaamheid van bovengenoemde vareeniging is gericht op overtreding van de wet en deze derhalve als strijdig met de openbare orde, ingevolge art. 4 der voor noemde wet, verboden verklaard moet wor- wen?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2