Bette Davis in m mi P0I1P s V „Slavenjacht Duitsche -DE TOEIRS ver o n twaardiging Tivoli Theater Rialto Theater „Dark Victory"»een der best verfilmde tragedies der laatste jaren Robert Taylor Wallace Beery tt Witte Bioscoop Met Cassidy op het oorlogspad Burgerlijke Stand van Den Helder LENTEIIJKE ups en downs ï\/A\[B] Dr. H. G. Harrestein spreekt Woensdag in de Palmstr» De regie van deze opmerkelijke productie was toevertrouwd aan Edmund Goulding en geen regisseur te Hollywood had zich beter van deze taak kunnen kwijten. Hij heeft een nieuw succes aan zijn succes-reeks toege voegd, dank zijn beheerschte behandeling van het verhaal en het vermeden van overdreven sentimentaliteit, een fout, waarin een minder goede regisseur zoo licht had kunnen ver vallen. Bette Davis, de groote Amerikaansche tra gédienne, die de hoofdrol vervult in de be langrijke film „Levensdans" („Dark Victory"), die in het Rialto-theater draait. ~-n Bette Davis-film blijft, jaar in, jaar nit, tot de gebeurtenissen van het witte doek behooren. Een film van deze tragédienne par excellence blijft een evenement in de artis tieke filmwereld en dit is in zeer sterke mate het geval met de rolprent „Levensdans" („Dark Victory"), waarin men haar de rol van tragédienne op vrijwel onverbeterlijke manier ziet spelen. Deze film wordt gedragen door de Judith- figuur van Bette Davis, en haar acteeren is van een dermate fijne en geraffineerde wijze, dat men iedere keer weer tot de conclusie komt dat deze vrouw, na een Gerbo, inder daad tot de eersten der eersten van Holly wood behoort. Wij zagen Bette Davis in vrijwel al haar groote rollen: wij zagen haar, kort geleden nog maar, in „Juarez", wij zagen haar als de onvergetelijke Julie in „Jezebel" en als Louise in „De Zusters". Wat zij presteert in „Dark Victory" over treft o.i. haar vorige prestaties. Een kunste nares van groot formaat, in een film, welke zoowel qua inhoud als uitvoering tot de beste van den laatsten tijd gerekend moet worden. Het verhaal behelst een liefdesgeschiedenis en toont ons de innerlijke twee-strijd van de hoofdpersoon in deze film, uitgebeeld door Bette, op een wijze, die den toeschouwer lang zal bijblijven. Alhoewel zich iedere gebeurtenis in deze film om het jonge meisje, uitgebeeld door Bette, afspeelt, wil dit zeer zeker niet zeggen, dat dit ten koste van de andere karakters gaat. Integendeel, een keur van artisten, waaronder in de allererste plaats George Bient, Humphrey Bogart, Geraldine Fitz- gerald en Henry Travers genoemd dienen te worden, staan haar op uitmuntende wijze ter zijde. In dit door Casey Robinson geschreven scenario, gebaseerd op het bekende tooneel- stuk van George Emerson Brewer Jr. en Bertram Bloch, stelt Miss Davis het moderne type van een schatrijk Amerikaansch meisje van voorname huize voor. Zij is de „belle" van een levenslustig troepje uit de society-kringen, fatsoenlijk, onzelf zuchtig en is, alles bij elkaar genomen, een aantrekkelijk figuur. Zij leidt echter een doel loos leven en jaagt het eene pleziertje na het andere na. Dan komt liefde, vergezeld van tragedie in haar leven en veranderen haar tot een rijpe vrouw, wier moed over het leven zegeviert. Als jong specialist heeft Brent een buiten gewoon sympathieke rol en hij speelt deze zoo óprecht en met ingehouden intensiteit, dat de liefdes-scènes tusschen hem en Bette een diepe herinnering bij eer. ieder zullen achter laten. Bogart vertolkt de zeer ongewone rol van een Ierschen trainer, in dienst bij de tot ster ven gedoemde erfgename. Hij is een krach tige figuur, grof, brutaal en zelfs bij tijden beleedigend. Ondanks deze minder aangename karaktereigenschappen is hij sentimenteel aangelegd en vat liefde op voor zijn mees teres, liefde, die door haar niet beantwoord wordt. Een van de hoogtepunten in deze productie is het Amerikaansche film-debuut van Geral dine Fitzgerald. Dit Iersche meisje, dat haar opleiding aan het Gate Theater te Dublin ontving en vervolgens het vorig jaar een sen satie op Broadway in het tooneelstuk „Heart- break House" was, is, dank zij haar eminent spel, voorbestemd één van de grootsten te Hollywood te worden. Zij heeft na Miss Da vis de belangrijkste rol in „Levensdans" en rechtvaardigt door haar gave, brillante ver tolking de juist hierboven geuitte voorspel ling. Trauvers geeft zeer aantrekkelijk spel als de huisrats van de jeugdige erfgename te zien, Reagan is charmant als losbol van goede huize, wiens eenig dieper gevoel zijn liefde voor de heldin is. De overige rollen zjjn in goede handen bjj Cora Witherspoon, Dorothy Peterson, Virginia Brissac, Charles Richman en Herbert Rawlinson. en in Ruige romantiek. Metro-Goldwyn-Mayer's „Slavenjacht" is een sterke volksfilm over den strijd van twee mannen op leven en dood. Maar het is in ruimeren zin een veel romantischer en toch historisch gemotiveerd thema: de aanleg der eerste spoorwegen in de Zui delijke Staten van Noord-Amerika om streeks 1850, en de voortdurende strijd van het moderne „ijzeren ros" tegen de snel verouderende postkoets. In den tijd, toen in Maryland de slavernij nog bestond, waren negers even duur als een goed paard en derhalve voor het aanleggen en onderhouden der wegen een begeerens- waardig object voor de in de verafgelegen streken oppermachtige bazen der diligence maatschappij. Er werd een regelrechte handel in menschen gedreven en duistere praktijken werden gecamoufleerd door barsche taal, het vuistrecht en zoo noodig het schot uit een pistool, dat onwilligen voor eeuwig het zwij gen oplegde. Humoristisch en toch met een aandoenlij- ken ernst is de rol van den eersten trein in deze film: een klein treintje, een locomotief met een hooge, breed uitloopende pijp, open wagonnetjes in den vorm de reiswagens, zich puffend en schokkend voortbewegend over rails, die zonder grindbedding los over de prairiën zijn gespreid. Soms, tegen een heuvel op, moeten de mannelijke passagiers uitstap pen, hun hooge kachelpijpen afzetten en zwie rige jassen uittrekken, en meehelpen om den trein tegen het helling op te duwen. En toch... het moderne vervoermiddel van dien tijd, het romantische ingenieurswerk, dat de daaropvolgende eeuw zou beheerschen. En niet lang meer zouden de ruige mannen van de postkoets smalen lachen, wanneer nog hun zesspan vlugger bleef dan de weinige paarde- krachten van den eersten trein. Daaromheen is een romantisch en toch goed verantwoord drama gebouwd van een jongen, geruineerden grootgrondbezitter, die naar deze streken gestuurd wordt om te midden der onbehouwen kerels en der op geld beluste slavenjagers zich een weg te banen voor be tere toestanden, den weg voor den trein en zijn centraal georganiseerde ambtenaren. Robert Taylor is deze jonge kerel. Tegen over hem staat als de corrupte baas der dil- ligence-maatschappij Wallace Beery. Zij vech ten op leven en dood; nimmer is wellicht de film zoozeer het strijdtooneel van de meest elementaire mensehelijke driften geweest. Het is geen vriendelijke atmosfeer, deze ruige ro mantiek. Maar het is een film van voortrek kers en kerels van de daad. Het is een film, met als inzet den strijd om het recht, slechts verzacht door het invoegen van een lieftallige vrouwen figuur, gespeeld door de jonge ac trice Florence Rice. Wallace Beery, Florence Rice en Robert Taylor in de ruig-romantische film „Sla venjacht", die deze week in het Tivoli-theater draait. Horizontaal. 1. Met het noodige voor behoud. 2. Pauselijke oorkonde. 4. Fout in gegoten metaal 6. Behoudens den titel. 11. Gerst, na een bepaalde bewerking. 13. Gedeelte van een schaatsijzer. 15. Plaats of industrieter rein. 17. Meisjesnaam. 18. Priesters in zekere kerk 20. Bijwoord. 21. Eiland in Amerika. 22. Glasachtig vernis. 23. Latijnsche woord voor het begrip „turbine". 26. Engel. 27. Breedvoerig. 29. Eiland in Italië. 32. Draadlooze telegrafie of telefonie. 34. Indische weduwe, die zich met het lijk van haar echtgenoot laat verbranden. 36. Groet. 37. Heen- en weergaand weversspoeltje. 40. Achterzijde van een troepenafdeeling. 12. Houding. 41. Term uit het kegelspel. 42. Stapel hout off hooi. 43. Bolvrucht (wordt ook met 5 letters geschreven). 46. Academische titel 47. Gedeelte zee ach ter een landtong. 48. Levenloos lichaam 49. Geldstuk (afk.). Verticaal. 1. Bombastische taal. 3. Zeer oude stad. 5. Afkorting op re cepten. Ook rivier in Noord-Brabant 7. Bepaald vlak van een geslepen dia mant (meervoud) 8. Deur, bestaande uit verschillende stukken. 9. Zeker weefsel. 10. Zwaaipunt van een schip. 13. Windstreek. 14. Voorvoegsel. 16. Koning (Fransch) 18. Oude Spaansche munt, in de 17e en 18e eeuw in Nederland gang baar. 19. Pas gewijd pries ter. 24. Duitsch filmcon cern. 25. Norsch. 28. Kano in Indië. 30. Stad in Italië. 31. Titelprentje. 33. Voetbalclub. 35. Touw om iets vast te zetten. 38. Sla op-of zoek op het woord (lat. afk.). 39. Zijn ambt na be hoorlijk e vervul ling neergelegd (afk.). 44. Scheikundig sym bool van radium. 45. Romeinsche rijk. De prijs werd gewonnen door den heer J. VAN VLIET, Spechtstraat 24. Oplossing raadsel vorige week. Horizontaal. 1. Etude: 5. Prots; 9. Rif; 10. Duo; 11. Rai; 12. Plato; 14. Stank; 16. Emmer; 18. Uier; 20. Agio; 23. Stins; 24. Spelt; 25. La; 26. Eb; 27. Nathalzen; 31. Nicea; 32. Ieder; 34. Oei; 35, Lee; 36. Edu; 37. Krent; 38. Runen. Verticaal. 1. Erp; 2. Tilsit; 3. Ufa; 4. Edom; 5. Pose; 6. Ora; 7. Tandil; 8. Sik; 13. Ternate; 15. Tra peze; 17. M.M.; 18. U.S.A.; 19. Eilacie; 21. Ge beden; 22. O.T.E.; 25a. C.a.; 27. Nier; 28. Halt; 29. Lier; 30. Nede; 31. Nok; 33. Run. Dat de Goldwyn Mayer deze film niet licht heeft opgevat, moge wel blijken uit het feit, dat de regie aan niemand minder dan aan den meester-regisseur W. S. van Dyke was toe vertrouwd, den man van tal van expeditie films. die echter ook met een werk als „Marie Antionette" triomfen heeft gevierd. En dat als producer Mervyn Leroy voor het eerst bij M.G.M. den scepter zwaaide. Mervyn Leroy, wiens soortgelijk drama „I'm a Fugitive from a Chaingang" (waarvan hij destijds regisseur was) onvergetelijk gebleven is. De liefhebbers van den roemruchtcn Cassi dy (en dat zijn er ontelbaren!) zijn deze week in de Witte Bioscoop weer eens in de gele genheid hun hart op te halen aan de daden van dezen magischen strijder. „Cassidy en de dubbelgangers" is een spannende film, die de liefhebbers van sensatie uit het hart gegre pen zal zijn. Als tweede hoofdfilm draait „Strijdt zonder genade'^ 29 Maart 1940. BEVALLEN: J. Koningstein-van der Mark, zoon. OVERLEDEN: G. Bok, geb. Hofstra, (v.), 32 jaar; J. W. Haagen, (m.), 2 dagen. DE DOKTER ZEGT: Neem een cognacje in 't Is Lente. Men zou het wel niet zeggen, maar het is toch zoo. We zitten weer in den tijd van de eerste zwaluw en het kievits ei. We maken ons alweer illusies om trent pootje-baaien, omtrent dolce far- niente's aan niet-afgesloten stranden, omtrent kermesse's d été. omtrent excur sies naar de bosschen en parken in de nabijheid onzer stadkortom, we ontwringen ons het drukkend winter- sche juk, gaan zoo meteen de overjassen in de kamfer en onze winterschoenen in het vet zetten en maken ons op ter vie ring van het zomersche festijn. Alevenwelmen hoede zich inmid dels voor het al te hard van stapel loo- pen inzake de plannen voor zomersche geneugten, aangezien de temperaturen zich nog maar steeds niet ver boven het gehate vriespunt bewegen, en het verstandig is voorloopig nog enkele wintersche reserves in acht te nemen. Een in den loop der jaren onver vreemdbaar deel der lente was zoo langzamerhand geworden het school- voetbaltournooi, waaraan duizenden Heldersche jongens (van de meisjes maar gezwegen) gedurende de Paasch- vacantie genoten. Helaas ook dat ging ditmaal niet door. Diverse redenen hebben veroorzaakt, dat dit jeugdfeest ditmaal geen doorgang kon vinden. In de eerste plaats voor de jeugd zelve, die zich hier een kostelijke gelegenheid ont nomen zag en in de tweede plaats voor de ouders, waarvan velen ongetwijfeld hun genot gedurende de Paaschdagen wel opgekund zullen hebben. Van menigvuldige daden van „bolsjewisme I en jeugd-anarchie hoorden we ten minste Men vraagt zich echter, als buiten staander. af of het nu inderdaad vol slagen onmogelijk geweest is. dat deze wedstrijden geen doorgang konden hebben. Het komt ons voor, dat, met wat pas sen en meten, er ongetwijfeld een moge lijkheid gevonden had kunnen worden om onze jongens deze vreugdevolle va- cantie toch deelachtig te doen worden. Helaas 't is nakaarten over datgene. Maar jammer is het! Wij mogen deze kroniek niet beslui ten, zonder een woord van eerherstel ten opzichte van den, onzerzijds wel eens zoo een enkele maal gesmade „Mie Co.' Schreven wij kortelings dat we ons oprecht verheugden eindelijk van genoemde combinatie verlost te zijn. Vorige week traden de beroemde en beruchte Mie en Ko wederom in Casino op. Het blijkt, dat de goede zeden dit maal niet in gevaar gebracht zijn, zoo dat de angst zoowel van zedepolitioneele als andere zijde ditmaal ongegrond was. Integendeel, zoowel Mie als Ko bewan deldennaar wij van diverse zijden mochten vernemen, de paden der net heid en het fatsoen, zoodat zelfs een zuigeling er geen korrel kwaads uit zou hebben kunnen puren. Zulks doet ons deugd. Zoo ooit gebleken is dat ieder mensch op aard' een nieuw leven kan aanvangen, en zich beteren kan van blaam en verdiende verguizing, dan bleek dat hier. In dit geval ter meerdere glorie van het Nederlandsche tooneel in het algemeen en ter geestelijke op voeding van de massa. ,,Mie en Co. in 't boetekleed", is dat de naam van het eerstvolgend op treden? qooo 4, Naar wij vernemen, zal op Woensdag 3 April Dr. H. G. Harrenstein, onder-voorzitter van het Ned. Bijbelgenootschap, in een open bare vergadering spreken over het zeer inte ressante en zegenrijke werk van dit genoot schap in Nederlandsch-Indië, benevens haar arbeid in ons vaderland onder de militairen. Gezien het algemeen Christelijk karakter van dit geestelijk werk, benevens sprekers rijke ervaring op dit gebied, zal het zeker aan belangstelling van alle protestantsch-kerke- lijke en militaire kringen niet ontbreken. D bijeenkomst wordt te 8.15 uur in het Evangelisatiegebouw in de Palmstraat ge houden. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wjj naar de advertentie van a.s. Maandag. Duitschland is weinig gesticht over de handelingen van Engeland in de Noorsche wateren. Men noemt het in het derde rijk een „openlijke inbreuk op de Scandinavi sche neutraliteit" en ziet het als een po ging van Engeland om de wettige Duit sche kustscheepvaart en ertsaanvoer langs de Westkust van Scandinavië te verhinderen en als het zoeken van steun punten en schuilplaatsen voor de Engel- sche vloot in de Noorsche fjordèn. De Duitsche verontwaardiging is begrijpe lijk, want hierdoor ziet Duitschland zich den aanvoer afgesneden, die langs dezen weg het derde rijk nog vrij gemakkelijk kon bereiken. Engeland ziet als de voornaaftiste wegen van voedselvoorziening van het Duitsche rijk de Oostzee en het ligt dus volkomen op den weg van de Britsche oorlogsvoering om dezen weg te blokkeeren. De schepen kunnen niet ge heel door Noorsch gebied hun doel bereiken, doch moeten in de wateren van Kaap Lin desness open zee kiezen en hier zoekt Enge land dus zijn aanval, Bovendien wordt van Franschen kant geadviseerd om het wapen, dat Duitschland tegen de geallieerden han teert, ook te gebruiken tegen Duitschland, n.1. de magnetische mijn. Dit onding is ook aan Engeland niet onbekend en de Duitsche Oostzeehavens schijnen zich in het bijzonder te leenen, vanwege hun ondiepte, voor het met succes uitstrooien van deze moordtuigen. Het is te begrijpen, dat deze gang van zaken een groote ergernis voor Duitsch land is. Het gaat op het oogenblik toch niet zoo naar wensch en nu Engeland openlijk zijn maatregelen aankondigt langs de Noorsche kust en met dreige menten komt voor de Oostzee, voelt Duitschland nieuwe gevaren. Voor Noorwegen, we hebben dat van de week al geschreven, is deze situatie niet be nijdenswaard. Het wil neutraal blijven en het voelt als een dreiging de houding van Enge land en de mogelijke Duitsche reactie. En geland tracht, door middel van zijn pers, wel veel hartelijks tegen het bevriende land te zeggen, maar dat kan het gevaar niet af wenden. Of Engeland tenslotte al beweert, dat het in de Noorsche wateren optreedt, om Duitschland te belemmeren zijn actie tegen de neutralen voort te zetten, mag wel aardig klinken, maar een feit blijft toch, dat Enge land door zijn neutraliteitsschending, de Noor sche landen in grooter gevaar brengt. De neutrale landen wenschen niet de bescherming van de oorlogvoerende mo gendheden. Ze willen niet anders dan met rust gelaten worden, want men voelt maar al te goed, dat die aangeboden vriendenhand niet anders is, dan het dienen van het eigen belang. Noorwegen wil, evenals ons land en alle neutralen staten, met rust gelaten worden, en dat schijnt voor de oorlogvoerenden, zoo wel voor de geallieerden als voor Duitschland, moeilijk te zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6