EEN G 1 VERONGELUKT Noorsch schip getorpedeerd Geallieerden schenden de Noorsche neutraliteit Diplomatiek offensief „Spionnage te Callantsoog DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Mijnen gelegd in de territoriale wateren van Noorwegen der geallieerden ingezet Scandinavië Een Zondag met groote verkeersdrukte Doodelijk vliegongeluk op Waalhaven ZONDER WAARSCHUWING Alle officieren en negen leden van de bemanning omgekomen NOORSCH SCHIP OP DE ROTSEN GEL00PEN mag niet toegeven aan Duitschen druk DUITSCHE AANVALLEN OP BRITSCHE VUURTORENS KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (7 LIJNEN) 68e JAARG. No. 8894 In totaal 2 dooden en 3 ernstig gewonden TWEE BELGEN VERDACHT HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.-MlJ. Hollandi Noorderkwartier N.V. te Den Helder MAANDAG 8 APRIL 1940 MILITAIR VLIEGTUIG OVER DEN KOP GESLAGEN. LUITENANT VLIEGER OMGEKOMEN. ROTTERDAM. Gistermiddag omstreeks tlrie uur is op het vliegveld Waalhaven een militair vliegtuig: van het type G. 1 na een patrouillevlucht bij de landing; over den kop greslagren en vrij ernstig; beschadigd De 32-jarige eerste luitenant-vlieger H. C. A. van Montfoort is daarbij om het leven gekomen. De mitrailleur-schutter, sergeant lijs. werd licht gewond. Nader vernemen wij nog, dat behalve de ritplaats van den bestuurder, ook een van de beide staartvlakken van het toestel ern- De G 1 in de lucht stig beschadigd is. De heer van Montfoort. die reserve eerste luitenant-vlieger was. maakte deel uit van het korps K.L.M.-pilo- ten. Ongeveer vijf jaar was hij bij de K.L.M. in dienst. Hij behoorde langzamerhand tot de oudste tweede bestuurders op de Indië- lijn en had de bevoegdheid van gezagvoer der voor het Europeesche luchtverkeer. In normale omstandigheden zou hij binnen afzienbaren tijd tot gezagvoerder op de In- diëroute bevorderd zijn. Pas tegen het ein de van 1939 was de heer van Montfoort on der de wapenen geroepen. Bij het ongeluk moet hij op slag gedood zijn. De verwondin gen van den tweeden inzittende, sergeant Lijs, waren van dien aard. dat hij naar zijn woning kon worden vervoerd. HET SCHIP ZONK IN 2 MINUTEN NADAT DE TORPEDO HET HAD GETROFFEN. DUITSCHE DUIK- BOOT DOOR DE OPVARENDEN GE ZIEN. Het Noorsche s.s. „Navarra", groot 2118 ton ls zonder waarschuwing ge torpedeerd door een Duitsche duik boot ln de Noordelijke Schotsche wa- teren. De „Navarra" zonk binnen en kele minuten. Alle officieren en ne gen leden der bemanning werden gedood. Nader wordt gemeld: de Navarra is in den nacht van Vrijdag op Zaterdag om half drie getorpedeerd. Het schip had minstens drie officieren aan boord, die allen gedood zijn. Dit is nu het 55ste Noorsche schip, dat door Duitsch optreden of Duitsche mijnen verlo- Het 1500 ton groote Noorsche motorschip Bj omhang, dat op weg was naar Londen, is op de rotskust bij de Firth of Forth ge- loopen. Het schip is waarschijnlijk verloren. ren is gegaan, waardoor 410 Noorsche zee lieden om het leven zijn gekomen. De verlo ren Noorsche schepen hadden een totale ton nage van 120.000 ton. De „Navarra" zonk in twee tot drie minu- ten nadat de torpedo het schip had getroffen. Twee booten werden uitgezet, doch een daar. van kapseisde en slechts vier van de in het water terechtkomende mannen konden wor den gered. De Duitsche duikboot is gezien door de opvarenden van de Navarra. De on derzeeër bleef dertig minuten in de Nabij heid zonder een poging te doen om de slacht, offers te redden. De veertien overlevenden zijn gered door het Finsche s.s. „Atlas", die hen Zaterdagavond aan land heeft gezet. De Fransche en de Britsche regeering hebben vandaag medegedeeld, dat zij, ln verband met de houding van Duitschland jegens de neutralen en het verkeer, dat door de Noor sche territoriale wateren onderhouden wordt om de blokkade te ontduiken, besloten heb ben, zich tegen dit verkeer te verzetten. Daar om zijn bepaalde zones van de Noorsche ter ritoriale wateren door het leggen van mijnen gevaarlijk voor scheepvaart gemaakt.- De geallieerde regeeringgen hebben vanoch tend over de radio een verklaring laten om roepen, waarin onthuld wordt, dat zij Noor wegen ervan in kennis hebben gesteld, dat zij zich het recht voorbehouden, alle maatre gelen te nemen, welke zij noodig mochten achten om het Duitschland moeilijk of on mogelijk te maken, in Noorwegen hulpbron nen of faciliteiten te verkrijgen. De Britsche en de Fransche regeeringen hebben beslo ten, het gebruik van de territoriale wateren voor het vervoer van contrabande onmogelijk te maken. Zij hebben medegedeeld, dat drie zones der Noorsche territoriale wateren door mij nen gevaarlijk voor de scheepvaart gemaakt zijn en dat schepen, die de wateren mochten binnenvaren, zulks op eigen risico doen. Ter voorkoming van de mogelijkheid, dat Noorsche of andere schepen onbewust deze gebieden zouden binnenvaren, zal er door Britsche marinevaartuigen worden gepa trouilleerd tot 48 uur na het leggen van de eerste mijn. In de verklaring wordt nog gezegd, dat de Zaterdagavond zijn te Londen berichten over de de eerste Duitsche luchtaanvallen op Britsche vuurtorens ontvangen. Volgens deze berichten hebben van de wgpk twee Duitsche vliegtuigen, die van een niet ge slaagden aanval op Scapa Flow terugkeer den met de machinegeweren geschoten op de vuurtorens Duncansby Head en Stroma aan de noordoostelijke punt van Schot.ancl Er zijn geen slachtoffers gevallen. Het diplomatieke en oeconomische offen sief der geallieerden, dat thans is ingeze.t komt neer op drie dingen: L Nota's aan Noorwegen en Zweden in zake het voornemen der geallieerden de blokkade te intensiieeren. 2. Besprekingen tusschen Monnet en Cross, met het doel de blokkade te ver scherpen. 3. De besprekingen tusschen lord Hali- fax en de Britsche gezanten op den Balkan, welke morgen zullen beginnen. De diplomatieke medewerker van Reuter verklaart, dat het zeker is. dat de Britsche nota's aan de Noordsche landen geen be dreigingen bevatten, doch het karakter droe gen van een verklaring over en een voorbe houd van de Britsche rechten aan de Duit sche pogingeu gebruik te maken van de Scandinavische wateren als dekking ont te ontsnappen aan de blokkade, het hoofd te bieden. Monnet en Cross zijn overeengekomen eenige lekken in de contrabandecontrole te dichten en de machinerie der geallieerde controle nog hechter të coordineeren. Alles wijst er op, dat een phase van groo te diplomatieke activiteit der geallieerden in ingeluid en optimisten in het Fransch- Britsche kamp beweren reeds, dat Londen en Parijs thans het diplomatieke initiatief van Berlijn hebben overgenomen. Of dit niet een beetje voorbarig is, zal de tijd leeren! Omtrent de „mededeelingen" die tot de Scandinavische genanten gericht zijn men vermijdt het gebruik van het woord „nota" zijn van officieele zijde slechts weinig bijzonderheden verstrekt; nten om schreef ze als gaande over de algemeene as pecten der betrekkingen tusschen de geal lieerden en de Scandinavische staten en er kende dat een verduidelijking beoogd wordt van beider houding ten aanzien van de kwesties, die met de Scandinavische neutra liteit verband houden. Intusschen is het niet onmogelijk zich een indruk te vormen van de draagwijdt der stappen, die door de geallieerden onderno men zijn. Op grond van de overweging, dat de Scandinavische staten in hun vrijheid van handelen belemmerd worden door de pressie, die op hun regeeringen door Duiischland ge oefend wordt, zijn naar men mag aannemen zekere normen opge steld. waaraan naar de meening der geallieerden de uitlegging van een vrije, onbeinvloede neutralieeit dient te voldoen. Be-invloeding van de houding van Zweden en Noorwegen door machtsmiddelen is niet alleen denkbaar van den kant van Duitsch land. doch ook van dien van Sov jet-Rusland en het is zeker geen toe val, dat in perscommentaren hierop toespeilingen gemaakt vvordeir. geallieerden nooit het Duitsche voorbeeld van ruw geweld zullen volgen en dat het leg gen der mijnen niet den vrijen toegang van Noorsche schepen tot hun eigen havens zal belemmeren. HET MOOIE WEER BRENGT VELE AUTO'S EN MOTORFIET SEN OP DEN WEG. Na een der mooie Paaschdagen was het gister de eerste Zondag, waarop een heer lijke lentezon talrijke menschen naar bui ten heeft gelokt. Vele auto's en motorfietsen snorden weer langs de wegen, terwijl zich langs de fiets paden een stroom van wielrijders bewoog. Helaas heeft ook nu weer dit drukke verkeer zijn tol geëischt, in den vorm van eenige ongelukken met min of meer ern- stigen afloop: Autobotsing bij Oegstgeest. Drie personen vrij ernstig ge wond. Zoo heeft zich tijdens de groote verkeers drukte welke op den Rijksweg té Oegstgèest heerschte. Zondagmiddag omstreeks half zes op dezen weg. op korten afstand van de Postbrug. een botsing tusschen twee per sonenauto's voorgedaan. In den eenen wa gen. welke uit de richting Amsterdam kwam. waren gezeten mevrouw van Mont foort. de echtgenoote van den op Waalhaven verongelukten luitenant-vlieger, een andere dame en een militaire chauffeur, die op dracht had beiden naar genoemd vliegveld te brengen. De tegenligger werd bestuurd door den 47-jarigen heer E. Perez, wiens mede-passagiers waren de heeren E. Kru- ger en G. Kinabanian, allen uit Amsterdam. Het ongeluk geschiedde op het oogenblik. dat beide auto's een anderen weg wilden passee.ren. waarbij de in de richting van de hoofdstad rijdende auto te veel op een der beide voor de ander rij-inrichting be stemde baanvakken schijnt te zijn gekomen. Beide voertuigen werden ernstig gehavend. De drie heeren die op weg naar de hoofd stad waren, kregen allen vrij ernstige ver wondingen. voornamelijk aan het hoofd, waarbij de heeren Perez en Kruger boven dien een hersenschudding opliepen. Zij zijn naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden De nota spreekt volgens Reuter, van de mogelijkheid, dat Noprwegen en Zweden zullen trachten Duitsche garanties te ver krijgen, daar zij bevreesd zijn voor Russische aanvallen. Een dergelijk verzoek zou op de geallieerden een ongunstigen indruk ma ken. Evenmin zullen de geallieerden onver schillig staan tegen een eventueelen Russi- schen opmarsch via Scandinavië naar den Atlantischen Oceaan. Niet duidelijk bij dit alles is of de nota's der geallieerden nu eigenlijk trachten tegen druk te leveren tegen een reeds begonnen pressie van Duitschland en Rusland op Noorwegen en Zweden, dan wel, dat Londen en Parijs reeds bij voorbaat hun Scandina vische vrienden willen waarschuwen: „Pas op, geeft de dictatoren niets 'toe, want dan grijpen wij in en hebben jelui den oorlog in huis". Een nog onbevestigd bericht zegt, dat Noorwegen zou hebben besloten om in be paalde gedeelten van zijn terrioriale wate ren mijnenvelden te gaan leggen. Dit zou dan beteekenen, dat de Duitsche ertsbooten hier en daar de Noorsche 3 mijlszóne zullen moeten verlaten en dan gemakkelijk door de Engelsche oorlogsschepen zouden kunnen worden opgevangen. Ook wordt vernomen, dat Noorwegen, om aan alle moeilijkheden maar direct een eind te maken, 't ertsvervoer over zijn grondge bied zou willen verbieden. Dit zou beteeke nen, dat ook Engeland geen Zweedsch erts meer zou kunnen bekomen, terwijl Duitsch land zich, althans in den zomer, als de Oostzee ijsvrij is. via Zweedsche havens kan voorzien. Voor Engeland zou dit geen ern- stigen tegenslag zijn, daar het overvloedig in Spanje kan koopen. Duitschland waakzaam. Dat Berlijn de diplomatieke zetten van de geallieerden nauwlettend gade slaat, spreekt vanzelf. m Wat in Duitsche diplomatieke kringen iet- MAAR HET WAREN ONSCHULDIGE HANDELSREIZIGERS UIT BRUSSEL. Gistermiddag ging te omstreeks 3 nor het alarmeerende gerucht door het dorp Callantsoog, dat door de mi litaire overheid twee Belgische spi onnen gearresteerd waren, op heeter- daad betrapt op de afgesloten duin terreinen. Men wist er zelfs bij te vertellen dat de gearresteerden bezig waren met het vervaardigen van fo- to's van militaire objecten. Achteraf blijkt dat deze geheele spionnage-af- faire niets meer was dan een storm in een glas water, een, zij het begrij pelijke, vergissing. Een tweetal Belgische handelsreizigers, afkomstig uit Brussel, waren op de door reis naar Friesland en hadden besloten een uitstapje naar Callantsoog te maken. Zij liepen wat in het duinterrein al daar rond en hebben daarbij blijkbaar niet al te nauwkeurig gelet op de afsluiting van het vrije en het militaire gebied. Hoe dan ook, ze werden aangehouden door een schildwacht, die speciaal de aanwezigheid van het fototoestel hoogeliik verdacht vond en de beide Brusselaars opbracht. Na een langdurig verhoor werden deze naar het hoofdbureau van politie in Den Helder vervoerd, alwaar men te 5 uur aan kwam. Hier ging men over tot het ontwik kelen der films. Het bleek dat de negatie ven volmaakt onschuldige afbeeldingen be vatten. Ook de papieren en diverse pakken goederen onderzocht men, doch ook hieruit bleek dat men. met twee handelsreizigers te doen had, die geheel te goeder trouw waren.. Om 8 uur 's-avonds konden de Brusselaars weer huns weegs gaan. overgebracht. De heer Kinabanian is in het Diaconessenhuis aldaar ter verpleging op genomen. De beide dames kregen alleen eenige snijwonden door brekend glas. De militair bleef ongedeerd. Met een andere auto konden zij de reis spoedig voortzetten. Doordat na het ongeluk uitgebreide politie maatregelen genomen werden, ondervond het verkeer ter plaatse geen oponthoud. Motorfietsongeluk bij Duiven- drecht. Eén doode, één ernstig gewonde. Gistermiddag omstreeks half vijf is op den Rijksstraatweg AmsterdamUtrecht nabij den spoorwegovergahg onder de gemeente Abcoude, op tot nu toe onopgehelderde wij ze, doch vermoedelijk door een kuil in het wegdek, een lichte motorfiets omgeslagen. De bestuurder, de 39-jarige bakkersknecht C. van Dolen uit Duivendrecht, werd hier bij vrijwel op slag gedood. De op de duo ge zeten 41-jarige G. Scholman, eveneens bak kersknecht van beroep en ook uit Duiven drecht afkomstig, kreeg vrij ernstige ver wondingen en bleef bewusteloos liggen. Na dat door een geneesheer uit Diemen de eer ste hulp was verleend, is hij per ziekenauto naar het Onze Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam overgehracht. Het stoffelijk over schot van van D. is naar het St. Bernardus- gesticht te Weesp vervoerd. Het motorrijwiel is bij het ongeluk, dat in een bocht van den weg gebeurde, vernield. Wielrijder door militaire vracht auto gegrepen en kort daarna overreden. Een wielrijder werd. toen hij voor een mi litaire collonne op de Barchman Wuytiers- laan te Amersfoort wilde oversteken, gegre pen door 'n vachtauto. die in dezelfde rich ting reed als de militaire colonne. De man liep o.m. een gecompliceerde been breuk, alsmede een schedelbasisfractuur op. Hij werd naar het ziekenhuis „de Lichten berg" vervoerd, waar hij na aankomst is overleden. wat ergernis opwekt, is de bedaarde wijze waarop de Zweden en Noren op de span ning om hun landen reageeren. Zij begrijpen niet, zegt men te Berlijn, dat de gevolgen van den druk der geallieerden funest kun nen zijn voor hun zelfstandigheid, want Duitschland zal geen enkele inbreuk op de naleving van een strikte ieiit aliteit toe staan en onmiddellijk ingrijpen. Kenmerkend voor de r.-utiliteit der oor logvoerenden is bij deze redeneerinsr, dat men er zich geen rekenschap van geeft hoe de Noren zich zoo langzamerhand moeten gaan gevoelen, nu reeds meer dan 400 Noor sche zeelieden door de Duitsche oorlogsvoe ring ter zee zün omgekomen, zelfs hun pas sagiersschepen door Duitsche vliegers met bommen worden bestookt en thans weer een Noorsch stoomschip de „Navarra" zon der eenige waarschuwing is getorpedeerd Men dient te Berlijn te bedenken, dat ook een kleine neutrale zoodanig kan worden uit gedaagd. dat verontwaardiging het wint van de vrees voor oorlog. En in zoo'n geval wordt yen actie van een der partijen, waar door eindelijk eens opheldering kan komen, eer met vreugde begroet, dan gevreesd. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1