dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier Evenwichtige neutraliteitspolitiek Engelsche luchtaanvallen op Stavanger ZWEDEN beducht NOREN OSLO TRONDHEIM, Het incident Venlo bij Rijnaak op het IJsselmeer vergaan omsingelen Britsch doel Br eg man HET TWEEDE Acht Britsche bommenwerpers neergeschoten Troepenconcentraties in Denemarken Noorsche kracht neemt toe s KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG 13 APRIL 1940 68e JAARG. No. 8899 De voornaamste aangelegenheden in de periode November-April Duitsche regeering hult zich in stilzwijgen Het land paraat LEERAAR M. O. Sterke vlootconcentratie der Engelschen vóór de haven Gisteren een groote zeeslag voor de kust HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg. Ml} Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder 'S-GRAVENHAGE. Een trouwef weerspiegeling van de evenwichtige Nederlandsche neutraliteitspolitiek wordt geleverd door het zoo juist ver schenen tweede Oranjeboek, waarin het departement van Buitenlandsche Zaken de voornaamste aangelegen heden, in de periode November- April behandeld, voor zoover zij voor openbaarmaking geschikt waren, heeft vervat. HET ORANJEBOEK OPENT MET DE REPRODUCTIE VAN DE TELE GRAMMEN VAN KONINGIN WIL- HELMINA EN KONING LEOPOLD TOT HERSTEL VAN DEN VREDE EN DE DAAROP INGEKOMEN ANTWOORDEN VAN DE BETROK KEN STAATSHOOFDEN. Een groot deel van dit nieuwe Oranjeboek, dat, dikker dan het voorgaande, 53 folio-pa gina bevat, wordt ingenomen door de ge- dachtenwisseling onzer diplomatieke verte genwoordigers met belligerente regeeringen over gevallen waarin onzerzijds tegen rechts- schending moest worden geprotesteerd. Een geval van bijzondere belangrijk heid is het grensincident bij Ven lo. Dat de Nederlandsche regee ring uitputtend alle middelen welke het internationale recht biedt, naar voren heeft gebracht om tot een op lossing te komen, welke dit inci dent tot klaarheid zou kunnen bren gen, blijkt uit de volgende passage uit het Oranjeboek: „Medio October ontving de chef van den inlichtingendienst van den generalen staf de mededeeling van den Britschen gezant- schaps-secretaris en chef van het Britsche paspoorten controlebureau te 's-Gravenhage, majoor Stevens, dat Britsche organen in verbinding stonden met hooggeplaatste of ficiereu van het Duitsche leger, en dat ma joor Stevens uit Londen opdracht had ont vangen om met deze officieren besprekingen te voeren, om te onderzoeken of een basis zou kunnen worden gevonden voor moge lijke vredesonderhandelingen. Tot staving van zijn mededeelingen toonde majoor Ste vens zijn instructie. Aangezien het niet mo gelijk was de besprekingen in Duitschland of Èngeland te voeren, wilde men deze gaar ne doen plaats hebben op neutraal gebied, bij voorkeur niet te ver van de Duitsche grens. Majoor Stevens deelde mede, dat naast hem kapitein Payne Best voor het voeren van de besprekingen was aangewe zen. Gevraagd werd om maatregelen te nemen, opdat de betrokken vreemdelingen in het grensgebied niet onnoodig zouden worden lastig gevallen door de politie- en militaire autoriteiten. De chef van den inlichtingen dienst heeft ter voldoening aan dit verzoek en om op de hoogte te komen van hetgeen zou worden besproken, een Nederlandschen officier, den eersten luitenant Klop. aange wezen 'om deze besprekingen bij te wonen, en hem opdracht gegeven er voor te wa ken, dat geen daden in strijd met de Neder landsche neutraliteit zouden worden ver richt. Een tweetal bijeenkomsten heeft ooi het incident bij Venlo, op Nederlandsch ge bied plaats gehad. Op 9 November kwam een personenauto, waarin, naar met groote waarschijnlijkheia mag worden aangenomen, gezeten "aien majoor Stevens en kapitein Payne Best. benevens luitenant Klop en de Nederla - sche chauffeur Lemmens. uit de neming Venlo aan bij het café Backus. gelegen 1 Nederlandsch grondgebied op genngen stand van de Duitsche. grens. Daar aange komen werden de genoemde personen vallen door een aantal lieden die. beschik kend over een auto. die voor het DiHtscne douanekantoor stond te wachten, de landsche grens hadden overschreden ennei vuur op hen openden. Een persoon. blijkelijk luitenant Klop, is neergeschoten, terwijl de overige personen met geweld over de Duitsche grens zijn gevoerd. De gewonde of doode werd eveneens over de Duitsche grens gesleept. Het geheele voorval speelde zich in zoo korten tijd af. dat het voor de grenswacht, die zich ter plaatse niet in de onmiddellijke nabijheid van de grens be vond, niet mogelijk is geweest tijdig in te grijpen. „Aangezien degenen, die den overval pleegden, in burger gekleed waren, was er aanvankelijk geen aanleiding de Duitsche regeering aansprakelijk te stellen. Wel is onmiddellijk aan de Duitsche regeering verzocht een onderzoek in te stellen. Toen even wel in een Duitsch perscommuniqué werd medegedeeld, dat de overval was geschied door Duitsche orga nen, is tegen het Duitsche optreden dienzelfden dag ernstig bezwaar ge maakt en opheldering verzocht. Van Duitsche zijde werd op deze stappen niettegenstaande daarop herhaalde lijk werd teruggekomen, niet geant woord. Daarop heeft het Nederland sche gezantschap te Berlijn op 25 Ja nuari aan de Duitsche regeering doen weten, dat het voor de Neder landsche regeering onmogelijk was deze zaak te laten rusten. Zij stelde aan de Duitsche regeering voor, de beoordeeling van het gebeurde aan de Nederlandsch-Duitsche grens bij Venlo te onderwerpen aan een in ge meen overleg aan te wijzen instan tie: hetzij een Nederlandsch-Duitsche commissie ad -hoe, de permanente conciliatie-commissie die tusschen beide landen bestaat, of een arbitrale instantie, dan wel een internatio nale rechterlijke instantie, daarbij de keuze tusschen de evengenoemde in stanties aan de Duitsche regeering overlatende. Ook op dit voorstel heeft de Duitsche regeering ondanks eeni- ge malen herhaald rappel nog niets laten hooren" (Zie ook pagina 2 van het 1ste blad.) GROOTE SCHADE AANGERICHT OP DE VLIEGVELDEN VAN STA VANGER. VERSCHEIDENE DUITSCHE MACHINES DOOR MACHINEGEWEERVUUR VER NIELD. Volgens een gisteren te Londen ont vangen bericht heeft de Britsche luchtmacht Donderdagavond op de vliegvelden te Stavanger belangrijke schade aangericht. Talrijke Duitsche gevechts- en bombardementsvliegtui gen werden door machinegeweer vuur vernield en vele leden van den staf en het personeel van de lucht macht gedood. De aanvallen op het vliegveld te Stavan ger zijn ondernomen door Wellington-bom bardementstoestellen, die door gevechtstoe stellen begeleid werden. De gevechtsmachi nes kwamen het eerst boven Stavanger aan: zij doken hoven het vliegveld en vielen bij verrassing aan. Vóór de luchtafweer in wer king kon treden, regende het kogels op 't veld, de vliegtuigen en de loodsen. Drie Junker-bommenwerpers werden ernstig be schadigd; naar schatting wei-den 20 man van het Duitsche luehtmachtpersoneel gedood of gewond. Toen deze aanval eindigde, brak een hevig vuur van luchtdoelgeschut en ma chinegeweren los, doch de Britsche machi nes wisten te ontkomen. Een half uur later kwamen de Welling ton-toestellen uit oostelijke richting boven het vliegveld. Zij lieten zware bommen val len. Onverwijld wérd een hevig doch on nauwkeurig vuur op he»i geopend. De toe stellen keerden terug en openden een ma- chinêgeweervuur op de vijandelijke mitrail leurposten, de luchtdoelbatterijen, -de loodsen en de op 't veld staande toestellen Er werd aanzienlijke schade aangericht, terwijl er een groote brand uitbrak. Daarna versche- „HET EDELE AMBACHT VAN HOUTBE WERKING". ONDER DEZEN TITEL WORDT IN HET PROVINCIAAL MUSEUM TE DEN BOSCH EEN TENTOONSTELLING GEHOUDEN, WAARVAN HIERBOVEN EEN INTERESSANT DETAIL. De toestand in Zuid-Zweden wordt als uiterst oritiek beschouwd. Plaatselijke krin gen aarzelen niet te verklaren, dat men ieder oogenblik van den dag gelijktijdige ontschepingen kan verwachten op verschei dene punten van de Scandinavische kust, uit zee en uit de lucht. De Fransche en En gelsche consulaten in Gotenborg en Mal- moe bereiden de evacuatie van de Fransche en Engelsche onderdanen voor. Men begrijpt in Zweden zeer goed, dat het de Duitschers tenslotte te doen is om de Scandinavische ertsrijkdom en des te meer het verzet in Noorwegen groeit, en daarme de de moeilijkheden voor Hitier toenemen, des te grooter acht men de gevaren voor Zweden. Bijzonder verontrustend acht men ook de heftige perscampagne, welke gelijktijdig in de Duitsche pers tegen Zweden is losgebar sten. Deze gelijktijdigheid wijst op een bevel van bovenaf. Daarenboven is het bekend, dat bij Kopen hagen, dus aan de overzijde van de smalle Sont, een groote Duitsche troepenmacht wordt samengetrokken. Men brengt deze concentratie, terecht of ten onrechte in verband met plannen tegen Zweden. Het land paraatl Hoewel er geen algemeene mobilisatie is. is er een staat van paraatheid, welke in naam nauwelijks verschilt van mobilisatie. Zweden neemt ook op toenemend groote schaal voorzorgsmaatregelen tegen lucht aanvallen. O.m. kunnen vliegvelden in zeer korten tijd voor landingen onbruikbaar wor den gemaakt. nen vele Duitsche vliegtuigen. Er ontstond een verwoed gevecht, waarbij slechts één Britsch toestel verloren ging. ACHT BRITSCHE BOMMEN WERPERS NEERGESCHOTEN. Gisterenavond hebben Britsche gevechtsvliegtuigen getracht Duit sche steunpunten aan de Noorsche kust aan te vallen, zegt D.N.B. Door tijdig optreden van Duitsche Mes- serschmidt-toestellen werden deze aanvallen afgeslagen. In totaal zijn acht Britsche bombardements-vlieg- tuigen van het modernste tvpe neergeschoten. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat gisteren sterke afdeelingen Britsche bommenwerpers de Deensche en Noorsche wateren hebben afgezocht naar Duitsche vlooteenheden. welke naar hun basis terugkeerden. Een afdeeling bommenwerpers drong de Kristiansand-fjord binnen en heeft daar Duitsche oorlogsschepen aangevallen. De vliegtuigen stieten op krachtigen tegenstand. Een andere afdeeling ontmoette bij Stavan ger een sterk escadrille vijandelijke jacht vliegtuigen. In een hevig gevecht werden vier Messerschmidt-töestellen omlaag ge schoten en vermoedelijk zijn nog twee ver loren gegaan. De eigen verliezen bedroegen acht vliegtuigen, terwijl twee anderen op de thuisreis op zee moesten dalen. OP EEN GEGEVEN MOMENT BE GON HET SCHIP, DAT ZEER DIEP LAG. WATER TE MAKEN OM KORT DAAROP TE ZINKEN. DE OPVARENDEN GERED. Gisterenmorgen is ongeveer zeven kilometer West ten westen van de Ketel, de monding van den IJsel, de 900 ton metende rijnaak „Amster dam 1", toebehoorende aan de in ternationale zand- en grint maat schappij te Amsterdam, op het IJsselmeer vergaan. Het schip was met een lading grint van Oberburg in Duitschland op weg naar IJmuiden. Het werd gesleept door de sleepboot .August" uit Rotterdam. Toen de sleep goed en wel het IJsselmeer was opge varen, ontmoette zij hier een zeer sterken wind. De zware lading maakte dat de .Am sterdam 1" zeer diep lag. Op een gegeven oogenblik sloeg een stuk van het gangboord weg, het schip begon water te maken en te zinken. De schipper W. H. van der Logt uit Nijmegen en zijn knecht A. van Boxem uit Amsterdam verlieten het schip en wer den aan boord van de „August" genomen. Op het wrak zijn lichten aangebracht. Het ligt niet gevaarlijk voor.de scheep vaart. Omtrent het eenigen tijd geleden nabij Urk gezonken sleepschip „Risico", dat door de reederij Goedkoop te Amsterdam gelicht zal worden kan nog gemeld worden, dat de weersomstandigheden van dien aard is. dat het bergingsvaartuig „Hulp in Nood" nog geen succes heeft kunnen behalen. De positie van het gelijktijdig gezónken sleepschip ,Ekama" heeft men nog niet kunnen bepalen. De toestand in Noorwegen is nog steeds duister en het is moeilijk zich zelfs bij be nadering een beeld te vormen van wat ge schiedt. Het schijnt volkomen duidelijk, dat de Noorsche verdediging in kracht toeneemt Noorwegen ondervindt er evenwel de moei lijkheden van. dat het niet op tijd heeft kunnen mobiliseeren. Daarom is zijn taak moeilijker en geschiedt de organisatie van zijn tegenstand onder uiterst ernstige be lemmeringen. Er schijnt evenwel een goed begin te zijn gemaakt, in het bijzonder in de buurt van Drontheim en Narvik. Indien de Britsche blokkade met succes kan wor den voortgezet en het per vliegtuig over brengen van Duitsche versterkingen kan worden beperkt, kan de situatie spoedig een beteren keer nemen. Er is nog niets ont huld ten aanzien van den aard of de mate der geallieerde hulp, doch er kan geen Accou ntantskantoor Lid N. I. T. B. Lid Ned. Gto. v. Acc. Loodsgracht 72 - Tel. 650 De Duitschers hebben door hun snel en krachtig toeslaan practisch alle havens wel ke voor troepenontschepingen in aanmer king komen, in handen gekregen. Vóór al les moeten de Britten, willen zij de Noren afdoende helpen, dus een dezer havens heroveren. Het ziet er naar uit dat in de komende dagen een grootscheepsche aanval, zoowel van de landzijde als vanuit zee zal worden gedaan op de haven van Trondheim. Dit is begrijpelijk, omdat deze stad met een spoorlijn en goede wegen zoowel met Zweden als Oslo is verbonden en het ver lies van Trondheim zou dan ook voor de Duitschers een klap zijn. welke wel eens beslissend zou kunnen zijn, omdat Noren en Engelschen dan een schitterende opera tiebasis zouden hebben, van waaruit zij kunnen opereeren. Het leggen van het grootste ooit gelegde mijnenveld, reikende van het Noorsche Bergen tot aan onze Nederlandsche kust, wijst ook op Engelsche plannen in de rich ting Trondheim. Daardoor verwacht men van Britsche zijde blijkbaar gedekt te zijn tegen vijandelijke operaties uit het Skagerrak en de Duitsche bocht om zich ten volle te kunnen geven aan herovering van Trondheim. Uit Stockholm en Ostersund wordt gemeld, dat voor Trondheim een groote zeeslag woedt Beide partijen worden door vliegtuigen ge steund. Kilometers ver landinwaarts hoort men kanongebulder. Ook wordt gemeld, dat een sterke concen tratie van Britsche oorlogsbodems is waar genomen bij Namsos in de Folsenfjord, 75 mijl ten noorden van Trondtheim. De strijd macht bestaat uit twee slagschepen, vier kruisers, vier torpedojagers en een groot aan tal vliegtuigen, twee torpedojagers zijn de haven van Namsos binnengevaren. De aanwezigheid van de slagschepen wijst overduidelijk op het doel: het tot zwijgen brengen van kustbatterijen. Uit Trondheim, dat door ongeveer 1200 Duitschers bezet is, wordt gemald, dat de Duitschers de bruggen, welke de stad met het binnenland verbinden, ondermijnd heb ben. Blijkbaar wil men, indien de Britten er in mochten slagen de toegang tot de haven te forceeren, de verbindingen niet het achter land zooveel mogelijk beschadigen, teneinde een opmarsch van landingstroepen te ver tragen. twijfel over bestaan, dat deze komt. De geheele ontruimde stad Halden is gis teren hevig gebombardeerd door Duitsche vliegtuigen, die ook duizenden vlugschrif ten uitwierpen. Het Zweedsche blad „Allehanda" deelt mede, dat de Noren pogen een ijzeren ring rond Oslo te leggen en een boog te vormen van Elverum (120 K.M. ten oosten van Os lo) naar Moss (64 K.M. ten zuiden van Os lo). Alle wégen naar het westen zijn ver-' sperd om tanks tegen te houden en de ring wordt geleidelijk gesloten. Het is duidelijk dat zij het voorzien hebben op de herove ring van de hoofdstad, welk feit natuurlijk het moreel van 't Noorsche volk zou schra gen. Van het oude fort Kongvinger. halverwege tusschen Elverum en Moss. wappert nog de Noorsche vlag, 18 K.M. westelijk hier van wordt gestreden. De Duitschers vallen aan met gemechaniseerde eenheden, onder steund door de luchtmacht, doch de Noren bieden hardnekkig tegenstand. Duizenden vrijwilligers stroomen toe en met het uur wordt de tegenstand grooter. Volgens Havas woedt nabij Konvinger een groote veldslag. Nadere mededeelingen zeggen, dat het hier meer een guerrillakrijg geldt, daar de Duit schers opereeren in kleine eenheden van on geveer 30 man, uitmuntend bewapend met automatische geweren. Overal stooten zij echter op hevig verzet. In Oslo schijnen gisteren weer versche Duitsche troepen te zijn aangekpmen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1