Zweedsche Nazi's in actie reis van Geen lastenverzwaring voor de werkgevers Oorlog nadert Amerika Nederland maakt geen afspraken Activiteit aan het Westelijk front De soldaat moet waardig blijven Italië nog meer op rantsoen Marinevliegtuig beschiet Britscbe machine Begin van groot agressieplan of een fout? Radioprogramma Marktberichten Duitschers teruggeslagen Japanschc vloot overvleugelt de Amerikaansche Mr. OUD IN 1941 BURGEMEESTER AF? Nieuwe aardschokken in Turkije Duitsche troepen bereiken Noorsch Zweedsche grens Benzinebezuiniging in Kopenhagen In zijn scheepje verbrand Voor het Openbaar Onderwijs De arbeidsduur der landarbeiders op verscheiden puntoh aan het front in het westen der ogezen, hebben detachemen ten der Duitsche infanterie, gesteund door artillerie, geprobeerd de Frarischc linies aan ie vallen. Zij werden afgeslagen en hebben verliezen geleden. Bij dezen aanval was oen geheele compag nie betrokken. De aanval ging gepaard met een zware artillenevoorbereiding. Over een front van bijna 1600 km. lengte werden Iood- graafmortieren van groot kaliber gebruikt pen geheelen nacht was de artillerie aan den Rijn in actie. Op het Rijn-«iiand. Op het Rijn-eiland, waar een Duitsche aan val werd afgeslagen, aldus wordt nog in het militaire o\erzicht van Ilavas medegedeeld bevindt zich een kazemat Om twee uur 's nachts naderden de Duitschers in een boot. Zij hoopten de posten te kunnen ver rassen. Deze poging werd gemakkelijk te niet gedaan. Het is de eerste keer. dat de Duitschers aan het Westfront over het wa ter de Fransche stellingen pogen te naderen De speciale verslaggever van Rduter meldt idat de sector tusschen Luxemburg en den Rijn teekenen vertoont van een aanmerke lijke opleving van de activiteit van de artil lerie. bijzonder aan de beide uiteinden van dezen sector. De ontmoetingen tusschen pa trouilles en verkenningsafdeelingen worden feller dan tot nu toe het geval is geweest doch men kan nog niet zeggen, dat er eenig teeken is. dat wijst op een offensief op groo te schaal. Het Duitsche legerbericht gewaagt ook van verhoogde activiteit en deelt mede, dat Duitsche stoottroepen bij Merzien verschei dene kilometers over de grens drongen en gevangenen medebrachten. Zweedsche nationaal socialisten' zijn be drijvig in het land. Het blad „Social De- mbkraten" meldt, dat een z.g. officier, die uit Boden kwam, trachtte twerkloozen te werver -om een nieuwe groepëering te vormen. Hij verspreidde valsche geruchten, die zoo ge vaarlijk waren, dat hij door de politie werd -gearresteerd. Onder de op hem gevonden pro clamaties bevonden zich aanplakbiljetten met het opschrift: „Werkloozcn, uw zaak is de onze". Den werkloozen arbeiders werd een loon yah H/2 kroon aangeboden. 3» Ver. Staten moeten het bouwtcm- po versnellen. De correspondent van de New York Times te Washington verneemt, dat Japan Dread- noughts bouwt, welker tonnage grootcr is dan die van de Amerikaansche pantsersche pen. Japan zou eenheden van 40 tot 50.000 ton gereed hebben, doch er nog acht of twaalf bouwen. Zelfs wanneer Japan er slechts vier zou hebben/zouden de Vereenig- de Staten, gezien het langzame tempo van hun werken nog slechts een gelijke tonnage hebben als hun westelijke buren. Bijgevolg moeten de Vereenigde Staten het bouwpro- gram versnellen, zelfs wanneer dag en nacht gewerkt zou moeten worden op de na tionale en particuliere vverven. Van de ont worpen acht kruisers dezer klasse zijn er slechts twee in gevorderd bouwstadium. Drie dagen in de week geen vleesch! Met ingang van 24 April a.s. mogen de Italiaansche hotels en restaurants geen vleeschgerechten serveeren op Woensdag, Donderdag en Vrijdag. Tot nu toe was dit aleen op Donderdag en Vrijdag verboden. Uit het feit, dat tal van afdeelingen van den Vrijz. Democratischen Bond, zells Rotterdam, waar men zeker eerst overleg met den betrokkene zal hebben gepleegd, mr. P. J. Oud als no. 1 op de voorloo- Pige candidatenlijst voor de a.s. Kamerver kiezingen hebben geplaatst, is zoo schrijn >De Nederlander" wel komen vast te staan, dat de heer Oud bereid is in 1941 in de Tweede Kamer terug te keeren en dus zijn burgemeesterschap van Rotterdam wil beëindigen. Vreemd vliegtuig boven Zeeland. De Vlissingsche bevolking *erd gistci ochtend om 8 uur opgeschrikt door gedreun van geschut over water. „„.j Rij informatie is gebleken, dat W yiiegtuig, hoogstwaarschijnlijk een ~nd bommenwerper, over Nederlandsch g ^öbisd vloog. j Ëen marine-vaartuig:, dat iuist voor e de van Vlissingen lag, heeft de ^eernd -machine onder vuur genomen. Of50'1"0" vliegtuig niet getroffen werd. maa boven den mond van de W e*fersr..rich- zwenkin- en is daarna in Westelijke ricn }mg verdwenen. Behalve het hebJe, - tikkende geluid van afweergeschut, - Volgens de Tel., ook twee zware kan Schoten waargenomen. Herhaling van de ramp van De cember gevreesd. J^Cbben zich in de Matste 24 uur aard- jipA?" v,9?rKedaan ih en bij Noord- en Mid rC.*?at°lu*, welke gebieden ook reeds in ecember door een ramp werden getroffen. uo °i - z|in tachtig huizen ingestort, nliy cr °,S personen zijn gedood. 7 K Tokat. Kavseri en de Zwarte «e naven Samsun zijn geteisterd. De schok- en -zijn ook ie Ankara waargenomen. eigens de tot nu toe ontvangen berichten is de schade gering, behalve te Yozgard. ls ('e bevolking de huizen ontvlucht. J rc"f een herhaling van de gebeurtenis sen in December. He diplomatieke correspondent van Reuter te Londen schrijft: In welingelichte kringen te Londen is men van meening, dat de Duit sche inval in Scandinavië voor twee uit leggingen vatbaar is: 1. De inval in Denemarken en Noorwegen is slechts het begin van een grooter agressie plan én kan ten doel hebben de geallieerden af te leiden naar de Noorsche Fjorden, ter wijl elders grooter legers in beweging wor den gebracht. 2. De inval is een op zich zelf staande stap. Indien de eerste gissing juist is, hoopt Hitier de geallieerden tenslotte datgene te doen ondernemen, wat zij steeds van hem hebben gewild, n.1. een campagne op twee fronten. De geallieerden zijn geheel gereed voor Duitschland, zelfs indien het gevecht tegelijkertijd op verscheiden fronten zou uit breken. Indien de tweede veronderstelling juist is, wordt de aetie van Hitier niet verstandig genoemd. Hij kan gedacht hebben, dat de Noorsche havens bases voor duikbooten zouden bie den, doch de vernietiging, van een groot deel van zijn vloot schijnt een dwaze prijs voor de betaling van bases, welke 'n ieder geval door de Duitsche duikbooten niet zoo vrij kunnen worden gebruikt ris de Noorsche wateren waren, toen Noorwegen neutraal was. Duitsche troepen hebben gisteren, komen de van Helden, het grensstation Kornsjoe aan de ZweedschNoorsche grens bereikt. Duitsche troepen hebben de grensbewaking aan de Noorsche grens overgQj#>men. De Vereenigde Staten moeten hun positie opnieuw overwegen. De oorlog nadert de Vereenigde Staten, aldus het voornaamste thema, dat de Am.e rikaansche bladen behandelen in hun com mentaren op den oorlog in Scandinavië. De New York Times wijst er op, dat het op treden van Duitschland den neutralen geen keus meer laat en dat de recente ontwik keling der vijandelijkheden de Vereenigde Stalen er toe brengt hun positie opnieuw te overwegen. Wat voor Amerika op het spel staat gaat volgens dit blad ver uit boven de kwestie Groenland en IJsland. Geen struisvogelpolitiek. Het zou struisvogelpolitiek zijn den oorlog in Scandinavië te beschouwen als een gebeurtenis, die alleen van belang is voor de voorposten der Amerikaansche defensie. De gebeur tenis, die men thans meemaakte, vormt de ernstigste dreiging, die er ooit-bestaan heeit tegen de vloot- macht van Engeland en het bestaan zelve van de Fransche en Britsche rijken. De aanval, die Denemarken onderwerp en Narvik bereikte, is in werkelijkheid een poging tot algc- heele overheerschink van Europa. De toekomst van millioenen menschen hangt geheel af van de botsing tus schen de Nationaal Socialisten en de geallieerden. De New York Herald Tribune schrijft, dat thans evenals in 1917 het Amerikaansche volk de gedachte afwijst van in den oorlog te trekken, maar thans nog meer dan in 1917 bedreigt de oorlog de Amerikaansche belan gen. Het eenige, dat dit kan verhinderen, is volledige overwinning van de geallieerden en een onherstelbare nederlaag van Duitsch land De Vereenigde Staten moeten wennen aan de gedachte, dat zij zich gedwongen zou den kunnen zien aan den strijd te gaan deel nemen, wanneer dat het eenige middel zou vormen om hun belangen te beschermen. Vragen om mee te rijden zal streng gestraft worden. In een legerorder wordt de aandacht der onderscheidene commandanten er nog maals op gevestigd, dat het nog steeds veel vuldig voorkomt, dat zich militairen langs den openbaren weg opstellen en door hand opsteken of andere gebaren de aandacht trekken van passeerende automobilisten ten einde door deze in hun voertuig te worden medegenomen. Er is reeds eerder op gewezen, dat een dergelijk optreden strijdig is met de waar- diaheid van den militairen stand en scha delijk voor het aanzipn van de weermacht en derhalve onvereenigbaar met een goede krijgstucht. De onderscheidene commandanten zullen het onder hun bevelen gestelde personeel hierop nogmaals wijzen, op de naleving toe zien en tegen mogelijke overtredingen met gestrengheid optreden. Met den baggermolen in het drijfijs. Op het nippertja gered. Zaterdagmorgen zijn de tien op varenden van de sleepboot „Hoek van Holland" en van de drie bagger hopper® „Adam". „Noordzee', en „Maasmond", die op weg naar Mal- moe in het drijfijs uit de Oostzee be kneld raakten en in een Duitsch mij nenveld terechtkwamen, te Rotter dam aangekomen. De mannen waren van Malmoe via Sassnitz, Rotsock en Hamburg, naar Oldenzaal gereisd, waar zij Vrijdag nacht arriveerden. Vandaar gin gen zij met een tweetal auto's verder Het begin van de reis was zeer voorspoe dig, verklaren de opvarenden, en na twee en een halven dag varen was men in de na bijheid van de Duitsche Oostzeehaven Sass nitz. Het transport had van de Duitsche autori teiten toestemming gekregen om door 't ka naal van Kiel te varen, aangezien deze route veel korter was dan door het Skagerak, ter wijl het laatste water ook extra-risico's zou bieden aan de baggerhoppers, die wel is waar op eigen kracht voeren en zeewaardig waren, maar toch niet zoo gemakkelijk ma noeuvreerden als gewone schepen. In de nabijheid van Sassnitz kreeg men echter te kampen met zwaar drijfijs en toen de sleepboot de schroef verspeelde, achtte ka pitein Groenendijk het noodzakelijk om naar Sassnitz te gaan. De sleepboot werd toen door de hoppers op sleeptouw genomen en in Sassnitz binnengebracht. Het personeel begint te moppe ren. Behalve met deze moeilijkheden kreeg men ook met ontevredenheid onder 't uit 35 kop pen bestaande personeel te doen. Het gevolg was, dat 25 opvarenden per trein naar ons land terugkeerden. Deze moeilijkheden ga ven veel tijdverlies en bovendien moest toen getracht worden om de afgereisde zeelieden door anderen te vervangen. De DuitsChe autoriteiten beloofden alle medewerking, maar aangezien er geen Duitsche zeelieden in Sassnitz beschikbaar waren, moest men tenslotte met een beman ning van tien man de laatste étappe van de reis aanvaarden. De „Hoek van Hol land" was nog niet herstel en werd weer op sleeptouw genomen. Wegens het tekort aan bemanning werden ook twee hoppers door de derde gesleept en met dit trans port zou men oversteken naar Malmoe. Op 3 April vertrok men uit Sassnitz, maar na enkele uyen varen moest de bapgerhopper, die als sleepschip fungeerde, reeds zwaar door het steeds dikker wordende drijfijs ploegen. Hoewel met moeite ging het an- derhalven dag goed, maar in den nacht daarna raakte het transport in het drijfijs bekneld. In het drijfijs. Dc vier vaartuigen.-werden met groote snelheid in westelijke richting meCReslejurd en de positie begon steeds gevaarlijker te worden, aangezien de schepen steeds dich ter naar het mijnenveld dreven, dat de Duitsche marine voor de oostkust van het Deensche eiland Seeland heeft gelegd. De rest is bekend, op het nippertje kwam de Duitsche veerboot Preussen opdagen. In uiterste spanninp wachttp de beman ning van het transport op de nader komen de hulp. Toen dc veerboot langszij kwam gaf de kapitein van de „Preussen" den Hol landers drie minuten tijd om over te sprin gen. Van de bezittingen kon niets worden gered. De baggerhoppers en de sleepboot bevonden zich toen slechts enkele honder den meters van den rand van -het mijnen veld af, zoodat de redding juist bijtijds kwam. Binnenscheepvaart op Dnitsch- land hervat. Gisteren werd het rijden met motorrijtui gen aanmerkelijk beperkt. Het rijden met particuliere wagens is verboden. De centrale commissie inzake hulpverlee- ning aan Finland heeft in haar gisteren ge houden vergadering besloten de werkzaam heden voorloopig te staken. Men hoopt het Finsche volk later weer te kunnen helpen. De binnenscheepvaart op Duitschland is hervat. Noch met Duitschland, noch met de geallieerden. De Regeeringspersdienst meldt: De laatste dagen kan men in de buiten- landsche pers, in verband met de recente in ternationale gebeurtenissen, hier en daar ze kere verwachtingen aantreffen ten aanzien van de verder aan te nemen houding van kleinere neutraule staten, waaronder Neder land. Uitdrukkelijk wordt vastgesteld, dat de Nederlandsche regeering van den aanvang af een onwankelbare en ondubbelzinnige onzijdigheidspolitiek heeft gevolgd, die zij on veranderd blijft handhaven en waarin voor van te voren met welken beliigerent ook ge maakte afspraak geen plaats is. Motordrijver omgekomen. Zaterdagnacht omstreeks vier uur werd brand ontdekt in het achteronder van het 340 ton metende motorschip „Maartje". dat in de Maashaven te Rotterdam lag. Toen de brandweer het vuur met drie stralen had gebluscht. en enkele manschappen, voor zien van zuurstofmaskers in het achteron der afdaalden, vonden zij het gedeeltelijk verkoolde lichaam van den 40-jarigen motor drijver J. Kuiper uit Apeldoorn. De man is vermoedelijk door de rook be dwelmd en toen in de vlammen omgekomen. Het stoffelijk overschot is door de rivier politie naar het bureau Parkkade overge bracht. Do oorzaak van den brand is onbekend. LANDELIJKE PROPAGAND A-BIJEEN KOMST VOOR HET OPENBAAR ON DERWIJS IN ZICHT. In begin September a.s. zal in het cen trum van het land, op initiatief van het Landelijk Comité voor de Openbare School, een groote landelijke propaganda-bijeen- komst voor h^t openbaar onderwijs ge houden worden. Het L.C.O.S. is van meening, dat het noodig is de propaganda voor de openbare school overal met groote kracht ter hand te nemen en dat die actie gestimuleerd moet worden door zoo veel mogelijk voor standers van het openbaar onderwijs op één das bijeen te brengen. Het bestuur van het L.C.O.S. zal een commissie benoemen ter voorbereiding van deze meeting. Georganiseerd bedrijfsleven moet zooveel mogelijk worden inge schakeld. COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN KOMSTEN ZEER WENSCHELIJK GEACHT. Uit het voorontwerp, dat de minis ter van sociale zaken bij den Hopgen Baad aanhangig heeft gemaakt en dat betreft de arbeidsduur der land arbeiders blijkt, dat hiervoor geen aanmerkelijke verzwaring der lasten noodig zullen zijn en dat in het ge zinsleven zoo weinig mogelijk zal worden ingegrepen. Het georganiseerde bedrijfsleven zal zoo veel mogelijk regelend moeten optreden. Het bedrijfsleven zal zich zonder ernstige schokken kunnen aanpassen. Lettende op de omstandigheid, dat de bedrijfsarbeid in den landbouw meer dan in de industrie met het gezinsleven en den huishoudelijken arbeid is samengegroeid, heeft hij buiten alle bepa lingen gelaten de werkzaamheden van het hoofd of den bestuurder der onderneming, diens echtgenoote en bij hem inwonende bloed- en aanverwanten in de rechte linie van 16 jr. en ouder, alsmede andere inwo nende arbeiders boven dien leeftijd. De vrouwen en jeugdige personen. De leeftijdsgrens waarop de bijzondere be scherming van jeugdige personen ophoudt, is gesteld op 16 ir„ in afwijking van den ar beidswet 1919, waarin die grens op 18 jaar is bepaald. Rekening houdende met alle om standigheden, is daarom bepaald, dat kinderen beneden 14 jaar geen lancf- bouwarbeid mogen verrichten, gedu rende ten hoogste vijf uren per dag, en dat leerplichtige kinderen van 12 jaar en ouder ten hoogste vijf uren per dag lichte werkzaamheden in de onderneming der ouders mo gen verrichten, mits dit niet ge schiedt gedurende den schpoltijd, be houdens vergunning ingevolge arti kel 13 der leerplichtwet. Deze rege ling maakt een belangrijke beper king van het aantal landbouwverlo- ven mogelijk. Inzake de begrenzing van den arbeidstijd stelt het ontwerp de vrouwen op een lijn met de jeugdige personen, behoudens het navol gende: Volgens artikel 8 moet de arbeid van een jeugdig persoon uiterlijk om 6 uur des namiddags eindigen, terwijl voor vrouwen het eindigings-uur van den arbeid op 7 uur is vastgesteld. Voorts behelst artikel 7 in het belang van het gezinsleven de bepaling, dat een gehuwde vrouw op Zaterdag na 1 uur des namiddags geen landbouwarbeid mag verrichten. Het zelfde geldt ook voor de-on gehuwde vrouwelijke arbeider, die een huis houding te verzorgen heeft. De arbeidstijden. „Door den minister wordt vastgesteld, ge durende welke deelen van het jaar de ar beidstijd ten hoogste vijf-en-veertig, vier-en vijftig of drie en zestig uren per week mag bedragen, met dien verstande, dat een arbeider in een kalenderjaar niet langer dan twee duizend negen honderd uren landbouwarbeid mag verrichten". De arbeidstijden worden in artikel 11 aan weekmaxima gebonden, waarbij aan de ondernemers wordt overgelaten het week- maximum over de werkdagen naar gelang van behoefte te verdeelen. In dit verband moet worden opgemerkt, dat Zondagsarbeid onder het weekmaximum is begrepen. De verdeelmg van de werkmaxima van 45, 54 en 63 uren over het jaar zal zoodanig moe ten plaats hebben, dat een arbeidsduur van 2900 urn per daag niet overschreden wordt Voor werkzaamheden die bestaan in het verzorgen van dieren, mag het weekmaxi mum met ten hoogste 12 uren overschreden worden. In artikel 18 zijn de bedrijfsraden ingeschakeld, terwijl ook daar, waar nog geen bedrijfsraden zijn ingesteld, van het al of niet georganiseerde bedrijfsleven mag worden verwacht, dat gevallen van over treding ter kennis van de arbeidsinspectie worden .gebracht. DINSDAG 16 APRIL 1940. Hilversum I. 1875 en 414,4 m. KRO-uitzending. 4.005.10 HIRO. 8.00 Berichten ANP. 8.059.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 Musiquette. 12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek. I.10 KRO-melodisten. 2.00 Vrouwenuurtje. 3.00 Modecursus. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Lezing „Waarom Bellamy?" 4.20 Gramofoonmuziek. 4.25 Lezing „Het Spiritisme als dynamische kracht". 4.40 Gramofoonmuziek. 4.45 Berichten.. 4.50 Gramofoonmuziek. 4.55 Lezing „Dierenbescherming vooral nu". 5.10 KRO-orkest (5.45—6.05 Felicitatie»). 6.35 Sporthalfuur. 7.00 Berichten. 7.15 Medische causerie. 7.35 Militaire muziek. 7.50 Voor soldaten. 8.00 Berichten ANP. 8.15 KRO-symphonie-orkest. 9.15 Jeugduitzending 9.35 Rococo-octet. 9.55 Reportage. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Zang en piano. 10.50 KRO-boys. II.1512.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 301.5 m. AVRO-ultzending. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Gramofoonmuziek. 9.00 Concertgebouworkest en solist (opn.). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de Vrouw. 10.35 De Palladians (opn.). 11.00 Huishoudelijke wenschen. 11.30 Lyra-trio. 12.15 Gramofoonmuziek. (Om 12.45 berichten ANP). 1.00 AVRO-dansorkest. v I.20 Omroeporkest. (2.002.10 Voor de vrouw). 2.45 Knip- en naaicursus. 3.45 Zang met pianobegeleiding. 4.05 Pianovoordracht. 4.30 Kinderkoor. 5.00 Kinderhalfuur. 5.30 AVRO-Aelianorkest en solist. 6.30 Gramofoonmuziek. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Kinderkoor Zanglust" met pianobegeleid. 7.30 Engelsche "les. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen. 8.15 Internationaal overzicht. 8.35 Bonte mobilisatietrein. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Italiaansch programma. II.00 Berichten ANP. 11.10 AVRO-dansorkest. 11.4012.00 Gramofoonmuziek. PETTEN 1—J.V.C. 1 2—0. De beide oude rivalen uit deze afdeeling Petten en J.V.C. bckampten elkaar in een felle, doch eerlijke strijd. Van den aanvang af ontwikkelde P. een vlot open spel, dat de J. verdediging voor lastige problemen stelde, die ze echter afdoende wist op te lossen. Al spoedig was dan ook van een bepaald over wicht geen sprake meer. Met gelijken stand kwam de rust. Na de hervatting had P, eenig windvoor- deel en met dezen steun volgde stormloop op stormloop op dc J.-veste. De keeper kreeg alle. gelegenheid zijn bekwaamheden te too- nen: de manier, waarop hij een vliegend sclfot van den 1. binnen wist te keeren, was werkelijk subliem. Toch moest hij zwichten voor een kalm-berekend schot van J. Vries man. die in vrije positie van De Ruiter don bal toegespeeld kreeg. Een mooie kans op den gelijkmaker ging verloren, toen Eriks een toegekende penalty fraai wist te stoppen. Kort na elkaar brach ten de backs beurtelings redding uit zeer las tige situaties. Kort voor het einde stelde de 1. binnen P. definitief veilig, toen hij na een voorzet van den mid-voor den keeper geen kans liet. De resteerende minuten brachten geen wijziging meer in den stand. De heer Blom leidde als steeds verdienstelijk. W1ERINGEN BUITENGEWOON VERLOF. Aan den dienstplichtigen soldaat W. Leijs, is voor den tijd van 3 weken buitengewoon verlof verleend. HIPPOLYTUSHOEF. BEVESTIGING EN INTREDE GER KERK. Op Zondag 21 Mei a.s. zal Cand. Schen- keveld. wonende te Gorkum, in den mor gendienst worden bevestigd tot ouderling, hetgeen zal geschieden door Ds. Chr. van der Vliet. Daarna zal hij zijn intrede doen als hulpprediker en wel om nam. 3 uur te Den Oever. ALKMAAR, 13 April. N.V. Eierveiling voor Hollands Noorder kwartier. Aanvoer: 400.000 kipeieren 3.40 —4.10. kleine eieren 3.15—3.35 p. 100 «tuks. NOORDSCHARWOUDE, 15 April. Aanvoer: 4900 Kg. uien 1.70—2, drielingen 1—grove 2.10—2.30. 4700 Kg. roode kool 8.60—10, 32.300 Kg. witte kool 4.60—4.70, 4200 Kg. gele kool 5.6—5.80. BROEK OP LANGENDIJK, 14 April Aanvoer: 2900 Kg. uien 1—1.70. drielingen 1—grove 1.40—1.80. 2200 Kg. peen 1.50— 2.80, 1000 Kg. roode kool 9.—. ÏOSOOO Kg. gele kool 35.50. 40000 Kg. Deensche witte kool 4.504.80. ALKMAAR, 15 April. Veemarkt. 80 Vette koeien 40—330. 4 graskalveren 35—65. 303 nuchtere kalveren (slacht) 6—16, 9 vette schapen 2640, 302 vette varkens 58—63 ct. p. Kg. Handel goed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3