Zweedsche Nazi's in actie
reis van
Geen lastenverzwaring
voor de werkgevers
Oorlog nadert Amerika
Nederland maakt geen
afspraken
Activiteit aan het
Westelijk front
De soldaat moet
waardig blijven
Italië nog meer
op rantsoen
Marinevliegtuig beschiet
Britscbe machine
Begin van groot
agressieplan of
een fout?
Radioprogramma
Marktberichten
Duitschers teruggeslagen
Japanschc vloot
overvleugelt de
Amerikaansche
Mr. OUD IN 1941
BURGEMEESTER AF?
Nieuwe aardschokken
in Turkije
Duitsche troepen bereiken
Noorsch Zweedsche grens
Benzinebezuiniging
in Kopenhagen
In zijn scheepje verbrand
Voor het Openbaar Onderwijs
De arbeidsduur
der landarbeiders
op verscheiden puntoh aan het front in
het westen der ogezen, hebben detachemen
ten der Duitsche infanterie, gesteund door
artillerie, geprobeerd de Frarischc linies aan
ie vallen. Zij werden afgeslagen en hebben
verliezen geleden.
Bij dezen aanval was oen geheele compag
nie betrokken. De aanval ging gepaard met
een zware artillenevoorbereiding. Over een
front van bijna 1600 km. lengte werden Iood-
graafmortieren van groot kaliber gebruikt
pen geheelen nacht was de artillerie aan
den Rijn in actie.
Op het Rijn-«iiand.
Op het Rijn-eiland, waar een Duitsche aan
val werd afgeslagen, aldus wordt nog in het
militaire o\erzicht van Ilavas medegedeeld
bevindt zich een kazemat Om twee uur
's nachts naderden de Duitschers in een
boot. Zij hoopten de posten te kunnen ver
rassen. Deze poging werd gemakkelijk te
niet gedaan. Het is de eerste keer. dat de
Duitschers aan het Westfront over het wa
ter de Fransche stellingen pogen te naderen
De speciale verslaggever van Rduter meldt
idat de sector tusschen Luxemburg en den
Rijn teekenen vertoont van een aanmerke
lijke opleving van de activiteit van de artil
lerie. bijzonder aan de beide uiteinden van
dezen sector. De ontmoetingen tusschen pa
trouilles en verkenningsafdeelingen worden
feller dan tot nu toe het geval is geweest
doch men kan nog niet zeggen, dat er eenig
teeken is. dat wijst op een offensief op groo
te schaal.
Het Duitsche legerbericht gewaagt ook
van verhoogde activiteit en deelt mede, dat
Duitsche stoottroepen bij Merzien verschei
dene kilometers over de grens drongen en
gevangenen medebrachten.
Zweedsche nationaal socialisten' zijn be
drijvig in het land. Het blad „Social De-
mbkraten" meldt, dat een z.g. officier, die uit
Boden kwam, trachtte twerkloozen te werver
-om een nieuwe groepëering te vormen. Hij
verspreidde valsche geruchten, die zoo ge
vaarlijk waren, dat hij door de politie werd
-gearresteerd. Onder de op hem gevonden pro
clamaties bevonden zich aanplakbiljetten
met het opschrift: „Werkloozcn, uw zaak is
de onze".
Den werkloozen arbeiders werd een loon
yah H/2 kroon aangeboden.
3»
Ver. Staten moeten het bouwtcm-
po versnellen.
De correspondent van de New York Times
te Washington verneemt, dat Japan Dread-
noughts bouwt, welker tonnage grootcr is
dan die van de Amerikaansche pantsersche
pen. Japan zou eenheden van 40 tot 50.000
ton gereed hebben, doch er nog acht of
twaalf bouwen. Zelfs wanneer Japan er
slechts vier zou hebben/zouden de Vereenig-
de Staten, gezien het langzame tempo van
hun werken nog slechts een gelijke tonnage
hebben als hun westelijke buren. Bijgevolg
moeten de Vereenigde Staten het bouwpro-
gram versnellen, zelfs wanneer dag en
nacht gewerkt zou moeten worden op de na
tionale en particuliere vverven. Van de ont
worpen acht kruisers dezer klasse zijn er
slechts twee in gevorderd bouwstadium.
Drie dagen in de week geen
vleesch!
Met ingang van 24 April a.s. mogen de
Italiaansche hotels en restaurants geen
vleeschgerechten serveeren op Woensdag,
Donderdag en Vrijdag. Tot nu toe was dit
aleen op Donderdag en Vrijdag verboden.
Uit het feit, dat tal van afdeelingen van
den Vrijz. Democratischen Bond, zells
Rotterdam, waar men zeker eerst overleg
met den betrokkene zal hebben gepleegd,
mr. P. J. Oud als no. 1 op de voorloo-
Pige candidatenlijst voor de a.s. Kamerver
kiezingen hebben geplaatst, is zoo schrijn
>De Nederlander" wel komen vast te
staan, dat de heer Oud bereid is in 1941
in de Tweede Kamer terug te keeren en dus
zijn burgemeesterschap van Rotterdam wil
beëindigen.
Vreemd vliegtuig boven Zeeland.
De Vlissingsche bevolking *erd gistci
ochtend om 8 uur opgeschrikt door
gedreun van geschut over water. „„.j
Rij informatie is gebleken, dat W
yiiegtuig, hoogstwaarschijnlijk een ~nd
bommenwerper, over Nederlandsch g
^öbisd vloog. j
Ëen marine-vaartuig:, dat iuist voor e
de van Vlissingen lag, heeft de ^eernd
-machine onder vuur genomen. Of50'1"0"
vliegtuig niet getroffen werd. maa
boven den mond van de W e*fersr..rich-
zwenkin- en is daarna in Westelijke ricn
}mg verdwenen. Behalve het hebJe, -
tikkende geluid van afweergeschut,
- Volgens de Tel., ook twee zware kan
Schoten waargenomen.
Herhaling van de ramp van De
cember gevreesd.
J^Cbben zich in de Matste 24 uur aard-
jipA?" v,9?rKedaan ih en bij Noord- en Mid
rC.*?at°lu*, welke gebieden ook reeds in
ecember door een ramp werden getroffen.
uo °i - z|in tachtig huizen ingestort,
nliy cr °,S personen zijn gedood.
7 K Tokat. Kavseri en de Zwarte
«e naven Samsun zijn geteisterd. De schok-
en -zijn ook ie Ankara waargenomen.
eigens de tot nu toe ontvangen berichten
is de schade gering, behalve te Yozgard.
ls ('e bevolking de huizen ontvlucht.
J rc"f een herhaling van de gebeurtenis
sen in December.
He diplomatieke correspondent van Reuter
te Londen schrijft: In welingelichte kringen
te Londen is men van meening, dat de Duit
sche inval in Scandinavië voor twee uit
leggingen vatbaar is:
1. De inval in Denemarken en Noorwegen
is slechts het begin van een grooter agressie
plan én kan ten doel hebben de geallieerden
af te leiden naar de Noorsche Fjorden, ter
wijl elders grooter legers in beweging wor
den gebracht.
2. De inval is een op zich zelf staande
stap.
Indien de eerste gissing juist is, hoopt
Hitier de geallieerden tenslotte datgene te
doen ondernemen, wat zij steeds van hem
hebben gewild, n.1. een campagne op twee
fronten. De geallieerden zijn geheel gereed
voor Duitschland, zelfs indien het gevecht
tegelijkertijd op verscheiden fronten zou uit
breken.
Indien de tweede veronderstelling juist is,
wordt de aetie van Hitier niet verstandig
genoemd.
Hij kan gedacht hebben, dat de Noorsche
havens bases voor duikbooten zouden bie
den, doch de vernietiging, van een groot deel
van zijn vloot schijnt een dwaze prijs voor
de betaling van bases, welke 'n ieder geval
door de Duitsche duikbooten niet zoo vrij
kunnen worden gebruikt ris de Noorsche
wateren waren, toen Noorwegen neutraal
was.
Duitsche troepen hebben gisteren, komen
de van Helden, het grensstation Kornsjoe
aan de ZweedschNoorsche grens bereikt.
Duitsche troepen hebben de grensbewaking
aan de Noorsche grens overgQj#>men.
De Vereenigde Staten moeten hun
positie opnieuw overwegen.
De oorlog nadert de Vereenigde Staten,
aldus het voornaamste thema, dat de Am.e
rikaansche bladen behandelen in hun com
mentaren op den oorlog in Scandinavië. De
New York Times wijst er op, dat het op
treden van Duitschland den neutralen geen
keus meer laat en dat de recente ontwik
keling der vijandelijkheden de Vereenigde
Stalen er toe brengt hun positie opnieuw
te overwegen. Wat voor Amerika op het
spel staat gaat volgens dit blad ver uit
boven de kwestie Groenland en IJsland.
Geen struisvogelpolitiek.
Het zou struisvogelpolitiek zijn den
oorlog in Scandinavië te beschouwen
als een gebeurtenis, die alleen van
belang is voor de voorposten der
Amerikaansche defensie. De gebeur
tenis, die men thans meemaakte,
vormt de ernstigste dreiging, die er
ooit-bestaan heeit tegen de vloot-
macht van Engeland en het bestaan
zelve van de Fransche en Britsche
rijken. De aanval, die Denemarken
onderwerp en Narvik bereikte, is in
werkelijkheid een poging tot algc-
heele overheerschink van Europa. De
toekomst van millioenen menschen
hangt geheel af van de botsing tus
schen de Nationaal Socialisten en de
geallieerden.
De New York Herald Tribune schrijft, dat
thans evenals in 1917 het Amerikaansche
volk de gedachte afwijst van in den oorlog
te trekken, maar thans nog meer dan in 1917
bedreigt de oorlog de Amerikaansche belan
gen. Het eenige, dat dit kan verhinderen, is
volledige overwinning van de geallieerden
en een onherstelbare nederlaag van Duitsch
land De Vereenigde Staten moeten wennen
aan de gedachte, dat zij zich gedwongen zou
den kunnen zien aan den strijd te gaan deel
nemen, wanneer dat het eenige middel zou
vormen om hun belangen te beschermen.
Vragen om mee te rijden zal streng
gestraft worden.
In een legerorder wordt de aandacht der
onderscheidene commandanten er nog
maals op gevestigd, dat het nog steeds veel
vuldig voorkomt, dat zich militairen langs
den openbaren weg opstellen en door hand
opsteken of andere gebaren de aandacht
trekken van passeerende automobilisten
ten einde door deze in hun voertuig te
worden medegenomen.
Er is reeds eerder op gewezen, dat een
dergelijk optreden strijdig is met de waar-
diaheid van den militairen stand en scha
delijk voor het aanzipn van de weermacht
en derhalve onvereenigbaar met een goede
krijgstucht.
De onderscheidene commandanten zullen
het onder hun bevelen gestelde personeel
hierop nogmaals wijzen, op de naleving toe
zien en tegen mogelijke overtredingen met
gestrengheid optreden.
Met den baggermolen in het
drijfijs. Op het nippertja gered.
Zaterdagmorgen zijn de tien op
varenden van de sleepboot „Hoek
van Holland" en van de drie bagger
hopper® „Adam". „Noordzee', en
„Maasmond", die op weg naar Mal-
moe in het drijfijs uit de Oostzee be
kneld raakten en in een Duitsch mij
nenveld terechtkwamen, te Rotter
dam aangekomen.
De mannen waren van Malmoe via
Sassnitz, Rotsock en Hamburg, naar
Oldenzaal gereisd, waar zij Vrijdag
nacht arriveerden. Vandaar gin
gen zij met een tweetal auto's verder
Het begin van de reis was zeer voorspoe
dig, verklaren de opvarenden, en na twee
en een halven dag varen was men in de na
bijheid van de Duitsche Oostzeehaven Sass
nitz.
Het transport had van de Duitsche autori
teiten toestemming gekregen om door 't ka
naal van Kiel te varen, aangezien deze route
veel korter was dan door het Skagerak, ter
wijl het laatste water ook extra-risico's zou
bieden aan de baggerhoppers, die wel is
waar op eigen kracht voeren en zeewaardig
waren, maar toch niet zoo gemakkelijk ma
noeuvreerden als gewone schepen.
In de nabijheid van Sassnitz kreeg men
echter te kampen met zwaar drijfijs en toen
de sleepboot de schroef verspeelde, achtte ka
pitein Groenendijk het noodzakelijk om naar
Sassnitz te gaan. De sleepboot werd toen
door de hoppers op sleeptouw genomen en in
Sassnitz binnengebracht.
Het personeel begint te moppe
ren.
Behalve met deze moeilijkheden kreeg men
ook met ontevredenheid onder 't uit 35 kop
pen bestaande personeel te doen. Het gevolg
was, dat 25 opvarenden per trein naar ons
land terugkeerden. Deze moeilijkheden ga
ven veel tijdverlies en bovendien moest toen
getracht worden om de afgereisde zeelieden
door anderen te vervangen.
De DuitsChe autoriteiten beloofden alle
medewerking, maar aangezien er geen
Duitsche zeelieden in Sassnitz beschikbaar
waren, moest men tenslotte met een beman
ning van tien man de laatste étappe van
de reis aanvaarden. De „Hoek van Hol
land" was nog niet herstel en werd weer
op sleeptouw genomen. Wegens het tekort
aan bemanning werden ook twee hoppers
door de derde gesleept en met dit trans
port zou men oversteken naar Malmoe. Op
3 April vertrok men uit Sassnitz, maar na
enkele uyen varen moest de bapgerhopper,
die als sleepschip fungeerde, reeds zwaar
door het steeds dikker wordende drijfijs
ploegen. Hoewel met moeite ging het an-
derhalven dag goed, maar in den nacht
daarna raakte het transport in het drijfijs
bekneld.
In het drijfijs.
Dc vier vaartuigen.-werden met groote
snelheid in westelijke richting meCReslejurd
en de positie begon steeds gevaarlijker te
worden, aangezien de schepen steeds dich
ter naar het mijnenveld dreven, dat de
Duitsche marine voor de oostkust van het
Deensche eiland Seeland heeft gelegd.
De rest is bekend, op het nippertje kwam
de Duitsche veerboot Preussen opdagen.
In uiterste spanninp wachttp de beman
ning van het transport op de nader komen
de hulp. Toen dc veerboot langszij kwam
gaf de kapitein van de „Preussen" den Hol
landers drie minuten tijd om over te sprin
gen. Van de bezittingen kon niets worden
gered. De baggerhoppers en de sleepboot
bevonden zich toen slechts enkele honder
den meters van den rand van -het mijnen
veld af, zoodat de redding juist bijtijds
kwam.
Binnenscheepvaart op Dnitsch-
land hervat.
Gisteren werd het rijden met motorrijtui
gen aanmerkelijk beperkt. Het rijden met
particuliere wagens is verboden.
De centrale commissie inzake hulpverlee-
ning aan Finland heeft in haar gisteren ge
houden vergadering besloten de werkzaam
heden voorloopig te staken. Men hoopt het
Finsche volk later weer te kunnen helpen.
De binnenscheepvaart op Duitschland is
hervat.
Noch met Duitschland, noch met
de geallieerden.
De Regeeringspersdienst meldt:
De laatste dagen kan men in de buiten-
landsche pers, in verband met de recente in
ternationale gebeurtenissen, hier en daar ze
kere verwachtingen aantreffen ten aanzien
van de verder aan te nemen houding van
kleinere neutraule staten, waaronder Neder
land.
Uitdrukkelijk wordt vastgesteld, dat de
Nederlandsche regeering van den aanvang
af een onwankelbare en ondubbelzinnige
onzijdigheidspolitiek heeft gevolgd, die zij on
veranderd blijft handhaven en waarin voor
van te voren met welken beliigerent ook ge
maakte afspraak geen plaats is.
Motordrijver omgekomen.
Zaterdagnacht omstreeks vier uur werd
brand ontdekt in het achteronder van het
340 ton metende motorschip „Maartje". dat
in de Maashaven te Rotterdam lag. Toen de
brandweer het vuur met drie stralen had
gebluscht. en enkele manschappen, voor
zien van zuurstofmaskers in het achteron
der afdaalden, vonden zij het gedeeltelijk
verkoolde lichaam van den 40-jarigen motor
drijver J. Kuiper uit Apeldoorn.
De man is vermoedelijk door de rook be
dwelmd en toen in de vlammen omgekomen.
Het stoffelijk overschot is door de rivier
politie naar het bureau Parkkade overge
bracht.
Do oorzaak van den brand is onbekend.
LANDELIJKE PROPAGAND A-BIJEEN
KOMST VOOR HET OPENBAAR ON
DERWIJS IN ZICHT.
In begin September a.s. zal in het cen
trum van het land, op initiatief van het
Landelijk Comité voor de Openbare School,
een groote landelijke propaganda-bijeen-
komst voor h^t openbaar onderwijs ge
houden worden.
Het L.C.O.S. is van meening, dat het
noodig is de propaganda voor de openbare
school overal met groote kracht ter hand
te nemen en dat die actie gestimuleerd
moet worden door zoo veel mogelijk voor
standers van het openbaar onderwijs op
één das bijeen te brengen.
Het bestuur van het L.C.O.S. zal een
commissie benoemen ter voorbereiding van
deze meeting.
Georganiseerd bedrijfsleven moet
zooveel mogelijk worden inge
schakeld.
COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN
KOMSTEN ZEER WENSCHELIJK GEACHT.
Uit het voorontwerp, dat de minis
ter van sociale zaken bij den Hopgen
Baad aanhangig heeft gemaakt en
dat betreft de arbeidsduur der land
arbeiders blijkt, dat hiervoor geen
aanmerkelijke verzwaring der lasten
noodig zullen zijn en dat in het ge
zinsleven zoo weinig mogelijk zal
worden ingegrepen.
Het georganiseerde bedrijfsleven zal zoo
veel mogelijk regelend moeten optreden.
Het bedrijfsleven zal zich zonder ernstige
schokken kunnen aanpassen. Lettende op de
omstandigheid, dat de bedrijfsarbeid in den
landbouw meer dan in de industrie met het
gezinsleven en den huishoudelijken arbeid is
samengegroeid, heeft hij buiten alle bepa
lingen gelaten de werkzaamheden van het
hoofd of den bestuurder der onderneming,
diens echtgenoote en bij hem inwonende
bloed- en aanverwanten in de rechte linie
van 16 jr. en ouder, alsmede andere inwo
nende arbeiders boven dien leeftijd.
De vrouwen en jeugdige personen.
De leeftijdsgrens waarop de bijzondere be
scherming van jeugdige personen ophoudt,
is gesteld op 16 ir„ in afwijking van den ar
beidswet 1919, waarin die grens op 18 jaar
is bepaald.
Rekening houdende met alle om
standigheden, is daarom bepaald, dat
kinderen beneden 14 jaar geen lancf-
bouwarbeid mogen verrichten, gedu
rende ten hoogste vijf uren per dag,
en dat leerplichtige kinderen van
12 jaar en ouder ten hoogste vijf
uren per dag lichte werkzaamheden
in de onderneming der ouders mo
gen verrichten, mits dit niet ge
schiedt gedurende den schpoltijd, be
houdens vergunning ingevolge arti
kel 13 der leerplichtwet. Deze rege
ling maakt een belangrijke beper
king van het aantal landbouwverlo-
ven mogelijk.
Inzake de begrenzing van den arbeidstijd
stelt het ontwerp de vrouwen op een lijn met
de jeugdige personen, behoudens het navol
gende: Volgens artikel 8 moet de arbeid van
een jeugdig persoon uiterlijk om 6 uur des
namiddags eindigen, terwijl voor vrouwen
het eindigings-uur van den arbeid op 7 uur
is vastgesteld. Voorts behelst artikel 7 in het
belang van het gezinsleven de bepaling, dat
een gehuwde vrouw op Zaterdag na 1 uur
des namiddags geen landbouwarbeid mag
verrichten. Het zelfde geldt ook voor de-on
gehuwde vrouwelijke arbeider, die een huis
houding te verzorgen heeft.
De arbeidstijden.
„Door den minister wordt vastgesteld, ge
durende welke deelen van het jaar de ar
beidstijd ten hoogste vijf-en-veertig, vier-en
vijftig of drie en zestig uren per week mag
bedragen, met dien verstande, dat een
arbeider in een kalenderjaar niet langer
dan twee duizend negen honderd uren
landbouwarbeid mag verrichten".
De arbeidstijden worden in artikel 11 aan
weekmaxima gebonden, waarbij aan de
ondernemers wordt overgelaten het week-
maximum over de werkdagen naar gelang
van behoefte te verdeelen. In dit verband
moet worden opgemerkt, dat Zondagsarbeid
onder het weekmaximum is begrepen. De
verdeelmg van de werkmaxima van 45, 54
en 63 uren over het jaar zal zoodanig moe
ten plaats hebben, dat een arbeidsduur van
2900 urn per daag niet overschreden wordt
Voor werkzaamheden die bestaan in het
verzorgen van dieren, mag het weekmaxi
mum met ten hoogste 12 uren overschreden
worden. In artikel 18 zijn de bedrijfsraden
ingeschakeld, terwijl ook daar, waar nog
geen bedrijfsraden zijn ingesteld, van het
al of niet georganiseerde bedrijfsleven mag
worden verwacht, dat gevallen van over
treding ter kennis van de arbeidsinspectie
worden .gebracht.
DINSDAG 16 APRIL 1940.
Hilversum I. 1875 en 414,4 m.
KRO-uitzending. 4.005.10 HIRO.
8.00 Berichten ANP.
8.059.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstig halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 Musiquette.
12.45 Berichten ANP, gramofoonmuziek.
I.10 KRO-melodisten.
2.00 Vrouwenuurtje.
3.00 Modecursus.
4.00 Gramofoonmuziek.
4.05 Lezing „Waarom Bellamy?"
4.20 Gramofoonmuziek.
4.25 Lezing „Het Spiritisme als dynamische
kracht".
4.40 Gramofoonmuziek.
4.45 Berichten..
4.50 Gramofoonmuziek.
4.55 Lezing „Dierenbescherming vooral nu".
5.10 KRO-orkest (5.45—6.05 Felicitatie»).
6.35 Sporthalfuur.
7.00 Berichten.
7.15 Medische causerie.
7.35 Militaire muziek.
7.50 Voor soldaten.
8.00 Berichten ANP.
8.15 KRO-symphonie-orkest.
9.15 Jeugduitzending
9.35 Rococo-octet.
9.55 Reportage.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Zang en piano.
10.50 KRO-boys.
II.1512.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum II. 301.5 m.
AVRO-ultzending.
8.00 Berichten ANP.
8.10 Gramofoonmuziek.
9.00 Concertgebouworkest en solist (opn.).
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Voor de Vrouw.
10.35 De Palladians (opn.).
11.00 Huishoudelijke wenschen.
11.30 Lyra-trio.
12.15 Gramofoonmuziek. (Om 12.45 berichten
ANP).
1.00 AVRO-dansorkest. v
I.20 Omroeporkest. (2.002.10 Voor de
vrouw).
2.45 Knip- en naaicursus.
3.45 Zang met pianobegeleiding.
4.05 Pianovoordracht.
4.30 Kinderkoor.
5.00 Kinderhalfuur.
5.30 AVRO-Aelianorkest en solist.
6.30 Gramofoonmuziek.
7.00 Voor de kinderen.
7.05 Kinderkoor Zanglust" met pianobegeleid.
7.30 Engelsche "les.
8.00 Berichten ANP, mededeelingen.
8.15 Internationaal overzicht.
8.35 Bonte mobilisatietrein.
9.45 Gramofoonmuziek.
10.30 Italiaansch programma.
II.00 Berichten ANP.
11.10 AVRO-dansorkest.
11.4012.00 Gramofoonmuziek.
PETTEN 1—J.V.C. 1 2—0.
De beide oude rivalen uit deze afdeeling
Petten en J.V.C. bckampten elkaar in een
felle, doch eerlijke strijd. Van den aanvang
af ontwikkelde P. een vlot open spel, dat de
J. verdediging voor lastige problemen stelde,
die ze echter afdoende wist op te lossen. Al
spoedig was dan ook van een bepaald over
wicht geen sprake meer. Met gelijken stand
kwam de rust.
Na de hervatting had P, eenig windvoor-
deel en met dezen steun volgde stormloop
op stormloop op dc J.-veste. De keeper kreeg
alle. gelegenheid zijn bekwaamheden te too-
nen: de manier, waarop hij een vliegend
sclfot van den 1. binnen wist te keeren, was
werkelijk subliem. Toch moest hij zwichten
voor een kalm-berekend schot van J. Vries
man. die in vrije positie van De Ruiter don
bal toegespeeld kreeg.
Een mooie kans op den gelijkmaker ging
verloren, toen Eriks een toegekende penalty
fraai wist te stoppen. Kort na elkaar brach
ten de backs beurtelings redding uit zeer las
tige situaties. Kort voor het einde stelde de
1. binnen P. definitief veilig, toen hij na een
voorzet van den mid-voor den keeper geen
kans liet. De resteerende minuten brachten
geen wijziging meer in den stand. De heer
Blom leidde als steeds verdienstelijk.
W1ERINGEN
BUITENGEWOON VERLOF.
Aan den dienstplichtigen soldaat W. Leijs,
is voor den tijd van 3 weken buitengewoon
verlof verleend.
HIPPOLYTUSHOEF.
BEVESTIGING EN INTREDE GER KERK.
Op Zondag 21 Mei a.s. zal Cand. Schen-
keveld. wonende te Gorkum, in den mor
gendienst worden bevestigd tot ouderling,
hetgeen zal geschieden door Ds. Chr. van
der Vliet. Daarna zal hij zijn intrede doen
als hulpprediker en wel om nam. 3 uur
te Den Oever.
ALKMAAR, 13 April.
N.V. Eierveiling voor Hollands Noorder
kwartier. Aanvoer: 400.000 kipeieren 3.40
—4.10. kleine eieren 3.15—3.35 p. 100 «tuks.
NOORDSCHARWOUDE, 15 April.
Aanvoer: 4900 Kg. uien 1.70—2, drielingen
1—grove 2.10—2.30. 4700 Kg. roode kool
8.60—10, 32.300 Kg. witte kool 4.60—4.70, 4200
Kg. gele kool 5.6—5.80.
BROEK OP LANGENDIJK, 14 April
Aanvoer: 2900 Kg. uien 1—1.70. drielingen
1—grove 1.40—1.80. 2200 Kg. peen 1.50—
2.80, 1000 Kg. roode kool 9.—. ÏOSOOO Kg.
gele kool 35.50. 40000 Kg. Deensche witte
kool 4.504.80.
ALKMAAR, 15 April.
Veemarkt. 80 Vette koeien 40—330. 4
graskalveren 35—65. 303 nuchtere kalveren
(slacht) 6—16, 9 vette schapen 2640, 302
vette varkens 58—63 ct. p. Kg. Handel goed.