Waardoor Amerika in vrede kan leven Engelandheeft vastomlijnde Balkanplannen Belangrijk havenvnrkeer te Delfzijl BERLIJN HEEFT PRET... Vreemdelingen in Indië Stuurman overboord UITBREIDING G0EDK00PE TARIEVEN Angstige uren op een zandbank ROEMEENSCHE POLITIEK IS VREDE EN ORDE Poolschc legatie correct behandeld Tusschen raketten en granaten Oude wijn in nieuwe zakken Japanschc vlootbouw ontkend Onze Oosl ERNSTIG AUTO-ONGELUK K.L.M. staakt dienst op Brussel NU GAAN DE BOLLEN BLOEIEN Het avontuur met de drie baggerhoppers Staat van beleg bij vergissing! Postvluchten op Indië EERBERICHT de BILT s E INT t „WIJ OP DIT HALFROND BEHOEVEN NIET NAAR EEN NIEUWE INTER NATIONALE ORDE TE ZOEKEN"; ALDUS PRESIDENT ROOSEYELT TOT DE PAN-AMERIKAANSCHE UNIE. lil. een rede tot de pan-Amerikaansche Unie heeft president Roosevelt onder meer gezegd: „De nieuwe wereld heeft zich van de voor naamste en eenvoudigste oorzaken der oor logen bevrijd, alleen door overeen te komen, dat elke staat de integriteit en de onafhan kelijkheid der andere zal eerbiedigen. De \rede tusschen onze Aiuerikaansche volken PRESIDENT ROOSEVELT. blijft verzekerd door deinstrumenten, die ■wij hebben kunnen smeden, althans in de, groote lijnen behelzen zij de beginselen, waarop, naar ik geloof, de vrede in de ge- heele wereld gebaseerd moet zijn. Wij allen hebben afgezien van ieder recht tot interven tie in de binnenlandsche aangelegenheden van den ander. Er heerscht thans vrede tus schen ons, doordat wij hebben besloten, elk verschil van meening, dat zou kunnen rijzen- te regelen door vriendschappelijke onderhan delingen in overeenstemming met rechtvaar digheid en billijkheid, in plaats van door ge weld. „Wij op dit halfrond behoeven niet naar een nieuwe internationale orde te zoeken. Wij hebben haar reeds gevonden. Wij hebben dat niet bereikt door hysterisch geschreeuw of hevige troepenbewegingen. Wij hebben geen volken vernietigd, geen regeeringen gevangen genomen, geen onschuldige menschen verdreven van de haardsteden, die zij zich ge bouwd hadden. Wij hebben geen dwaze theorie van rasmeerderheid uitgevonden, geen dictatuur door middel van een algemeene revolutie verkondigd. De inter-Amerikaansche orde is niet opgebouwd uit haat of terreur, zij is tot stand gebracht door een eindeloos doeltreffend werk van menschen van goede gezindheid. Wij kunnen thans geen illusies hebben, de oude droomen van een wereldrijk vieren weer hoogtij. Wij weten, dat, hetgeen in de oude wereld gebeurt, een directen en mach tigen invloed op den vrede en welvaart in de nieuwe wereld heeft. Daarom hebben wij besloten tot procedures, die ons in staat stel len het hoofd te bieden aan alles, wat ko men kan". Gezanten naar hun posten terug gekeerd. OFFICIEEL COMMUNIQUé Uit Lónden wordt gemeld, dat de bespre kingen tusschen de Britsche gezanten in de Balkanstaten en functionarissen van het Ministerie van Buitenlandsche Zaken gis teravond ten einde geloopen zijn. Men ver wacht, dat de gezanten binnen enkele da gen' naar hun standplaatsen zullen terug- keeren. De besprekingen hebben in de ver schillende belanghebbende departe- menteil voldoening gegeven en thans is de weg open voor het Britsche streven de reeds tuaschen de Balkanvolken en de Westelijke democratieën bestaande economische en politieke banden te verstevigen. Men verwacht, dat morgen of overmorgen een officieele mededeeling zal worden ge daan over de besprekingen. De gezanten zullen geen tijd verliezen om naar hun pos ten terug te keeren en het program ten uit voer leggen, waartoe besloten is. Speciaal wat de Donauvaart be treft. „POLITIEK VAN VREDE EN ORDE." In verband met het besluit van Roemenië om toezicht uit te oefenen, opdat de scheep vaart op de Donau door geen enkele oorzaak, vreemd aan de belangen der oeverst^ten, be lemmerd zal worden, wordt van officieuze Roemeensche ziide verklaard: „Om een einde te maken aan een reeks ver ontrustende berichten, dat Roemenië, in overeenstemming met de andere staten aan de Donau, een politiek van vrede en orde op de Donau voert, om de veiligheid van de scheepvaart op de rivier te verzekeren. Roe menië is er van overtuigd, dat wanneer iede re staat controlemaatregelen nam binnen de grenzen der territoriale wateren de orde op de Donau niet zal worden verstoord. Wat Roe mcnië betreft, dit land heeft reeds de noo- dige maatregelen genomen. DOOR DUITSCHE GESTAPO TE KOPENHAGEN. On der de reizigers van den legatietrein uit Kopenhagen bevond zich ook de Pool- sche gezant te Kopenhagen. Z. Exc. Stazews- ky, met. zijn vrouw en schoonmoeder. Over het geheel, zoo schrijft de Tel., is de Poolsche legatiestaf te Kopenhagen door de Duitschers correct behandeld. Op den tweeden dag der bezetting van Ko penhagen door de Duitschers verschenen er plotseling tien vertegenwoordigers der Ge stapo uit Berlijn op de Poolsche legatie. Het waren allen nog zeer jonge lieden. De gezant was op dat moment afwezig zoodat de Gestapo-mannen zijn terugkomst af wachtten. Toen na eenigen tijd de heer Stazewskv terugkwam, wendden zij zich beleefd tot den gezant en zetten hun hoed af, toen hij binnenkwam, met uitzondering van een hunner. De gezant, die nadere inlichtingen wilde hebben van Deensche zijde over het Gesta- po-bezoek, belde in tegenwoordigheid der Duitschers het Deensche ministerie van Buitenlandsche Zaken op en deed mededee ling van het bezoek. Hij voegde er aan toe, dat de Gestapo-mannen zeer corect waren opgetreden, behalve een van hen, die zijn hoed had opgehouden. Toen de man in kwestie dat hoorde, be greep hij blijkbaar te ver te zijn gegaan met zijn demonstratieve houding en zette nu ook zijn hoed af. De leden van de Poolsche legatie werden niet in hun vrijheid belemmerd en ook te gen hen werden de diplomatieke voor schriften in acht genomen. HELSCH VUURWERK RONDOM ENGELSCHE VLIEGERS. Engelsche vliegers, die deelgenomen bob ben aan den laatsten luchtaanval op Sta- vanger, hebben gemeld, dat zij tijdens den aanval plotseling een rooden gloed zagen die naar het scheen afkomstig was van een groote ontploffing. ,De lucht wemelde plotseling van blauwe en oranjekleurige zoeklichten, raketten en granaten die ontploften in groenen van vier blauwig witte sterren" zoo zeiden zij. Wij zeilden hier doorheen en lieten onze bommen precies op het doel vallen. Een kogelregen verspreidde zich beneden den blauwigcn schijn van een der zoeklichten en onmiddellijk daarop ging het licht uit. VOOR DE ZOOVEELSTE MAAL ITALIë EN DE MIDDELLAND- SCHE ZEE. De Fransche politiek, aldus het Italiaan- sche blad, de Giornale d'Italia. wordt se dert lang beheerscht door een plan van overheersching op het vasteland en in de. Middellandsche Zee. Het blad spreekt dan over de bezetting van Tunis door Frankrijk, de aan Abessinië verleende hulp tijdens de eerste Italiaansche koloniale acties, een an- ti-Italiaansehe politiek in de Middellandsche Zee en Afrika bij de opstelling van het verdrag van Versailles. Fransch verzet te gen Italiaansche vlootpariteit en de sancties gedurende den oorlog in Abessinië. Italië betwist het burgerrecht en de macht van het Fransche volk in de Middellandsche Zee niet. Maar Frankrijk, dat tegenwoordig minder zielen telt dan Italië, heeft vrijheid van handelen in de Middellandsche Zee en den Atlantischen Oceaan, terwijl zich het leven van het Italiaansche volk geheel in de Middellandsche Zee concentreert. De politiek en de stellingen, die Frankrijk in de Middellandsche Zee bezet houdt, be schermen imperiale en niet alleen nationale belangen. Italië erkent deze belangen, maar kan niet toestaan, dat zij een systeem van hegemonie vormen, dat zich boven de eerste behoeften van andere volken plaatst. Als Amerikaansch addertje ge- Een woordvoerder van het Departement van Marine heeft het bericht van de „New- York Times", betreffende grooten vlootbouw van Japan, van de hand gewezen als een po ging van de voorstanders van een groote Amerikaansche vloot om de openbare mee ning te brengen tot verleenen van steun aan verdere uitbreiding van de Amerikaansche vloot. Over de Britsche mijnenvelden. Echter reeds twee Duitsche sche pen op mijnen geloopen. Duitsche spot en hilariteit over de Brit sche mijnenvelden rondom Scandinavië is wèl in tegenspraak met een Reuterbericht uit Gothenburg, waarin gezegd wordt dat twee Duitsche vrachtschepen in het smalste gedeelte van het Kattegat op mijnen zijn ge loopen. Beide schepen werden zwaar be schadigd. Geen indruk op lieden. Duitsche vak- Van Duitsche deskundige zijde wordt ge zegd. dat de mededeeling, dat het gebied in de Noordzee ten oosten van deze lijn ook werkelijk met mijnen gevaarlijk is gemaakt op vaklieden geen indruk maakt. Ook wordt de,Brilsche verklaring, dat vanaf Kiel tot ver in de Oostzee mijnen zijn gelegd „bluff" genoemd. In Berlijn verklaart men, zoo meldt het D.N.B., verder, dat de Britten zich slechts belachelijk maken, wanneer zij beweren mij hen in de Oostzee te kunnen leggen. Tenein de een tegenwicht te hebben voor het in Noonvegen geleden fiasco, pogen zij thans een activiteit voor te spiegelen, welke de schijn wekt, dat zij zich vrij kunnen bewe gen in Noord- en Oostzee. Het doel van deze bluf is te pogen de neutralen af te schrikken van den handel in de Oostzee. Er is sprake van een zoo groot gebied, dat de versperring in geen ge val een kleinigheid is, Wat de Britsche ad miraliteit ook poogt wijs te maken, aldus be sluit het D.N.B., er bestaat voor de scheep vaart geen aanleiding zich door deze bewe ringen van de wijs te laten brengen. EEN SCHERP TOEZICHT GEVRAAGD, OOK AL GEZIEN DE ERVARING IN NOORWEGEN. Aneta meldt uit Batavia: Het lid van den Indischen Volksraad, de heer Van Helsdingen, richtte een schrifte lijke vraag tot de regeering, waarin hij er op wijst, dat, volgens berichten in de pers, in Noorwegen de leden van de Duitsche kolo nie militair georganiseerd en van opdrach ten voorzien zijn geweest. Voorts zouden voor elk militair object, vliegveld of radio station reeds lang tevoren inlandsche Duit sche bezettingsdetachementen zijn aangewe zen, en zouden deze, gebruik makend van hun plaatselijke kennis en van het feit, dat er blijkbaar geen voorzorgsmaatregelen te gen hen waren getroffen, den Duitschen overval hebben voorbereid en aan de uit voering daarvan hebben medegeholpen. Duitsche toeristen zouden zich aan soort gelijke feiten hebben schuldig gemaakt. In verband met een en ander vraagt de heer van Helsdingen, of de regeering bereid is: Inlichtingen in te winnen of deze berich ten in hoofdzaak juist zijn, en zoo ja, een scherp toezicht te doen houden op alle in Ned.Indië gevestigde onderdanen van bel- ligerente mogendheden, gezien de ervaring in Noonvegen in de eerste plaats op Duit schers. Indien bij hen voorhanden, bij hen alle wa pens te doen innemen, alle vreemdelingen in Indischen dienst, ook al zijn zij Nederland- sche onderdanen, en speciaal die op kwets bare en belangrijke posten gesteld, buiten de mogelijkheid te plaatsen om de Ned. Indi sche overheid te schaden; In het bijzonder den aard en inhoud van de z.g. Liebesgaben, welke de bemanningen van de in Indische havens liggende schepen ontvangen, te doen onderzoeken; En. voor zoover deze maatregelen niet kunnen wordeft toegepast zonder b.v. afkon diging van den staat van oorlog of van be leg, een zoodanigen toestand in het leven te roepen. Eén doode en i gewonden. Aneta seint uit Batavia: Bij een auto-ongeluk in de omgeving van Tjikarang werd mevrouw Blaauw, echtge- noote van een adjudant-onderofficier-admi nistrateur der militaire luchtvaart op Kali Djati, op slag gedood. De heer Blaauw en een ongehuwde dochter kregen beide zware hoofdwonden. Twee gehuwde dochters, die eveneens in de auto zaten, mevrouw Toon- sen en mevrouw van Beersum, werden resp licht gewond en kregen een zenuwschok. De heer Toonsen, adjudant-onderofficier-mon teur bij de militaire luchtvaart bleef onge deerd. Het ongeluk werd veroorzaakt door DE RAMP OVERKOMEN AAN DEN STUURMAN VAN DE FRANEKER 1 ZIJN DE WERKTIJDEN BIJ DE BIN NENVAART VEEL TE LANG? Op 9 Mei des avonds om ongeveer 7 uur is de stuurman van Himsen van de Franekcr 1, behoorende aan de reederij Stanfries, die een geregelden dienst tusschen Leeuwarden en Rotterdam onderhoudt, onder Dronrijp in de Harlinger trekvaart overboord gevallen en verdronken. Blijkens het verslag van de commissie, die naar deze ramp een onderzoek heeft inge steld ligt de oorzaak van het ongeluk naar alle waarschijnlijkheid in de omstandigheid, dat de stuurman gestruikeld is over een uit steeksel van de deklast of wel, dat zijn broek is vastgehaakt aan een uitsteeksel van dien deklast. „Van belang moet daarbij echter ge weest zijn, aldus het verslag, de omstandig heid, dat de werktijden in het bedrijf zoo zeer te lang zijn, dat dit op den phvsieken toestand van het slachtoffer van invloed moet zijn geweest." De commissie zegt in haar verslag verder, dat het niet haar taak is om over werktijden een oordeel uit te spreken, maar dat zij moet vaststellen, dat in verband met den werktijd, dien de overleden stuurman achter den rug had, diens reactie niet meer zoo vlug kon zijn als anders mogelijk ware geweest. Het verslag besluit als volgt: „Voor de scheepvaart is het niet zonder belang, er de aandacht op te vestigen, dat de Franeker 1 en naar mag worden aange nomen ook de andere booten dezer reederij - met een stuurman, die zoogoed als heel den vorigen dag van 7 uur des voormiddags af ge werkt heeft, des nachts in het drukke Mer- wedekanaal doorvaart, zonder dat een uitkijk wordt gesteld, en op dezelfde wijze des nachts het IJsselmeer bevaart." DE MOORD TE LEIDSCHENDAM. Nadere inlichtingen gevraagd. De burgemeester van Oegstgeest heeft een dezer dagen een schrijven ontvangen, getee- kend A., poststempel Amersfoort, betrekking hebbende op den militair, die zich te Oegst geest verkleedde. Voornoemde burgemeester verzoekt nadere inlichtingen, waarbij aan den schrijver de door dezen gevraagde geheimhouding wordt verzekerd. Van de Nederlandsche Spoorwegen. Naar wij vernemen zal met ingang van de nieuwe dienstregeling bij de Nederland sche Spoorwegen wederom een belangrijke tariefswijziging worden ingevoerd. Het ligt n.1. in het voornemen van de directie om verdere uitbreiding te geven aan de speciale goedkoope retours op be paalde trajecten. Tot dusver kon het reizend publiek, dat zich des avonds naar een bepaalde plaats begaf, op verschillende trajecten gebruik maken van speciale goedkoope avondre tours. Met ingang van de nieuwe dienstre geling zullen voor tal van trajecten in den lande ook overdag goedkoope retours ver krijgbaar worden gesteld, waarvan de ta rieven overeenkomen met die van de avond retours. Een en ander zal worden aangegeven in den nieuwen gids, welke bij de zomerdien regeling zal worden uitgegeven. Passagiers uit Scandinavië ont breken thans. De directie der K.L.M. heeft hangende de besprekingen over hervatting van den dienst op Scandinavië besloten, de luchtverbinding tusschen Amsterdam en Brussel met ingang van 18 April a.s. tijdelijk te staken. Het dezen dienst weerden hoofdzakelijk uit Scandinavië komende transito-passagiers vervoerd, een vervoer dat nu ontbreekt. De heropening van deze verbinding zal plaats vinden tegelijkertijd met de herope ning van de luchtdiensten op Scandinavië. Velden narcissen en reeds hya- cinthen. De A.N.W.B. schrijft ons: De heldere zon van Zondag jj. en de daar op gevolgde regen is van zeer gunstigen in vloed geweest voor de ontwikkeling van de narcissen bloemen. Hare goudgele eerstelin gen kan men thans alom en op meerdere plaatsen zelfs bij groote hoeveelheden waar nemen. Ook de hyacinthen laten zich nu meer en meer zien. Langs de binnen- en achterwegen, die mee rendeels voor allerlei voertuigen te berijden zijn, kan men ze rustig van nabij bekijken. Om deze wegen te vinden, verwijzen wij naar de bekende A.NAV.B.-gidsen en kaar ten. Vrij groote schade door het ijs- avontuur. In aansluiting op ons bericht van gister over het avontuur van de drie baggerhop pers, vernemen wij uit Rotterdam, dat alle vaartuigen ernstige schade door het ijs hebben opgeloopen. Van een der bagger hoppers is het roer afgescheurd terwijl van een ander vaartuig ankers en kettingen zijn verspeeld. Boven dien lag de voorsteven van een hopper lager dan normaal, zoodat het waarschijnlijk is, dat dit vaartuig lek is gestooten. Utrecht niet zoo gevaarlijk als gedacht. De gemeente Utrecht heeft Zondag bij vergissing een dag in staat van beleg ver keerd. Zondagmorgen vroeg werden aan de openbare aanplakborden biljetten, gedateerd 18 April, aangeplakt, waarop de Burge meester de bevolking mededeelde, dat de stad in staat van beleg was verklaard. Gistermorgen kwam echter uit Den Haag de telefonische mededeeling, dat hier ey ver gissing in het spel was en dat Utrecht dus niet in staat van beleg verkeerde. De bur gemeester heeft, volgens het Rott, Nwsbl., daarop de schriftelijke bevestiging afge wacht. Toen deze mededeeling was binnen gekomen, zijn de biljetten van de aanplak borden en politieposten verwijderd. De Pelikaan", gezagvoerder Koo- ner landde heden te Rangoon. Dit vliegtuig wordt 17 April te Batavia verwacht. Od de thuisreis landden de „Aan doe" gezagvoerder Smirnoff, te Me- dan en de „Oehoe", gezagvoerder Hondong, te Alexandrie Deze vlieg tuigen worden onderscheidenlijk op 20 en 16 April te Napels verwacht. Verwachting: Buiig en vrij koud weer. krachtige tot matige wind uit Westelijke richtingen. slippen in een scherpen bocht, waard~->r de auto in zachte modder geraakte en ervol- gens tegen een steenen paal sloeg. De heer Blaauw zat zelf aan het stuur. De gewon den werden in de C.B.Z. te Batavia opgeno men. Het stoffelijk overschot van mevrouw Blaauw werd naar het militaire hospitaal overgebracht. HET MOTORSCHIP HEEMSKERK GESTRAND EN VERLATEN, MAAR TOCH VLOT GEKOMEN EN TENSLOTTE BEHOUDEN BIN NEN. Het Nederlandsche schip Heemskerk is gisterochtend niet ver van Great Yarmouth op een zandbank geloopen. De bemanning, die uit zes koppen bestond, maakte een hachelijken tijd door voor zij werd gered door een reddingboot. Nadat het schip op de zandbank was ge loopen, aldus een Londensche medewerker van de N. R. Ct„ zocht de bemanning vei ligheid in het stuurhuis. Zij hoopte het schip nog te kunnen redden. Zware golven overdekten echter het schip en na vele uren wachten, besloot de kapitein de assistentie te accepteeren van de reddingboot, die al tot tweemaal een bezoek aan het schip had gebracht. Het was een gevaarlijke tocht van het stuurhuis naar de deinende reddingboot. De bemanning besloot in paren den moei lijken gang te wagen. Zoowel in het stuur huis als in de reddende sloep beleefde men angstige oogenblikken toen het eerste paar den korten, maar gevaarlijken weg over het dek naar de sloep waagde. Eén mis stap zou het einde kunnen beteekenep, want de golven kwamen steeds dreigender op het schip aanrollen. Gelukkig slaagden zij er allen in het schip zonder letsel te verlaten. Alleen de kapitein, die natuurlijk als laatste het schip verlier, kwam in ge vaar. Hij vertrok niet alvorens hij een por tret van zijn vrouw en dochtertje had ge red. Bijna duurde dit te lang, want toen hij over het overbespoelde dek liep dreigde een immense golf hem mee te sleuren. Juist op het oogenblik, dat hij in de boot stapte donderde een geweldige breker over de plaats waar hij even te voren had gestaan. Kort nadat de zeelieden aan wal waren gebracht, raakte de Heemskerk los. Van. de ramen van het zeemanshuis uit, waar zij waren ondergebracht, zagen zij hun scheepje op drift. De bemanning van de reddingboot die al dertien uren aan het werk was geweest, stond op van het maal, dat zij juist nuttigden om een aantal zee lieden naar het schip te brengen. Een sleepboot slaagde er in de Heemskerk in de haven te brengen. Van beteekenis geworden voor ons geheele land. Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi ging van de begrooting van inkomsten en uitgaven van het Verkeersfonds voor 1940, waarbij de minister van Waterstaat f300.000 vraagt voor verbetering van de haven van Delfzijl. Sedert het uitbreken van den oorlog, zegt de Memorie van Toelichting, heeft het ha- venverkeer te Delfzijl zich, wegens uit den oorlogstoestand voortgekomen gevaren voor de vaart langs Nederlandsch Westkust sterk ontwikkeld. Daarbij is dit verkeer van een geheel andere structuur geworden. Was na melijk Delfzijl in hoofdzaak een haven, waar de producten afkomstig van en bestemd voor Noord-Oostelijk Nederland werden gelost en geladen, (invoer van steenkolen en kunst meststoffen, uitvoer van stroocarton, ijzer aarde en aardappelmeel) sinds September jh is de haven van Delfzijl van beteekenis voor ons geheele land geworden. Over Delf zijl geschiedt thans de invoer van producten, bestemd voor geheel Nederland, terwijl ook de uitvoer niet meer een overwegend regio naal karakter draagt. De haveninrichting, en -outillage passen echter niet bij het tegenwoordige verkeer. Noodig zou zijn, dat de ligplaats voor bin nenschepen wordt verbeterd en uitgebreid, dat een gedeelte van de haven door uitbag gering geschikt wordt gemaakt als ligplaats \oor diepgaande schepen en dat een aantal voorzieningen voor het meren van schepen wordt getroffen. De uitvoering van deze wer ken zal vermoedelijk een bedrag van ten hoogste f300.000 vorderen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 2