Waardoor Amerika
in vrede kan leven
Engelandheeft vastomlijnde
Balkanplannen
Belangrijk havenvnrkeer
te Delfzijl
BERLIJN HEEFT PRET...
Vreemdelingen
in Indië
Stuurman overboord
UITBREIDING
G0EDK00PE TARIEVEN
Angstige uren op
een zandbank
ROEMEENSCHE POLITIEK IS
VREDE EN ORDE
Poolschc legatie correct
behandeld
Tusschen raketten en
granaten
Oude wijn in nieuwe
zakken
Japanschc vlootbouw
ontkend
Onze Oosl
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
K.L.M. staakt dienst
op Brussel
NU GAAN DE BOLLEN
BLOEIEN
Het avontuur met de
drie baggerhoppers
Staat van beleg
bij vergissing!
Postvluchten op Indië
EERBERICHT
de BILT s E INT t
„WIJ OP DIT HALFROND BEHOEVEN
NIET NAAR EEN NIEUWE INTER
NATIONALE ORDE TE ZOEKEN";
ALDUS PRESIDENT ROOSEYELT TOT
DE PAN-AMERIKAANSCHE UNIE.
lil. een rede tot de pan-Amerikaansche
Unie heeft president Roosevelt onder meer
gezegd:
„De nieuwe wereld heeft zich van de voor
naamste en eenvoudigste oorzaken der oor
logen bevrijd, alleen door overeen te komen,
dat elke staat de integriteit en de onafhan
kelijkheid der andere zal eerbiedigen. De
\rede tusschen onze Aiuerikaansche volken
PRESIDENT ROOSEVELT.
blijft verzekerd door deinstrumenten, die
■wij hebben kunnen smeden, althans in de,
groote lijnen behelzen zij de beginselen,
waarop, naar ik geloof, de vrede in de ge-
heele wereld gebaseerd moet zijn. Wij allen
hebben afgezien van ieder recht tot interven
tie in de binnenlandsche aangelegenheden
van den ander. Er heerscht thans vrede tus
schen ons, doordat wij hebben besloten, elk
verschil van meening, dat zou kunnen rijzen-
te regelen door vriendschappelijke onderhan
delingen in overeenstemming met rechtvaar
digheid en billijkheid, in plaats van door ge
weld.
„Wij op dit halfrond behoeven niet
naar een nieuwe internationale orde
te zoeken. Wij hebben haar reeds
gevonden. Wij hebben dat niet
bereikt door hysterisch geschreeuw
of hevige troepenbewegingen. Wij
hebben geen volken vernietigd, geen
regeeringen gevangen genomen, geen
onschuldige menschen verdreven
van de haardsteden, die zij zich ge
bouwd hadden. Wij hebben geen
dwaze theorie van rasmeerderheid
uitgevonden, geen dictatuur door
middel van een algemeene revolutie
verkondigd. De inter-Amerikaansche
orde is niet opgebouwd uit haat of
terreur, zij is tot stand gebracht door
een eindeloos doeltreffend werk van
menschen van goede gezindheid.
Wij kunnen thans geen illusies hebben, de
oude droomen van een wereldrijk vieren
weer hoogtij. Wij weten, dat, hetgeen in de
oude wereld gebeurt, een directen en mach
tigen invloed op den vrede en welvaart in
de nieuwe wereld heeft. Daarom hebben wij
besloten tot procedures, die ons in staat stel
len het hoofd te bieden aan alles, wat ko
men kan".
Gezanten naar hun posten terug
gekeerd.
OFFICIEEL COMMUNIQUé
Uit Lónden wordt gemeld, dat de bespre
kingen tusschen de Britsche gezanten in de
Balkanstaten en functionarissen van het
Ministerie van Buitenlandsche Zaken gis
teravond ten einde geloopen zijn. Men ver
wacht, dat de gezanten binnen enkele da
gen' naar hun standplaatsen zullen terug-
keeren.
De besprekingen hebben in de ver
schillende belanghebbende departe-
menteil voldoening gegeven en
thans is de weg open voor het
Britsche streven de reeds tuaschen
de Balkanvolken en de Westelijke
democratieën bestaande economische
en politieke banden te verstevigen.
Men verwacht, dat morgen of overmorgen
een officieele mededeeling zal worden ge
daan over de besprekingen. De gezanten
zullen geen tijd verliezen om naar hun pos
ten terug te keeren en het program ten uit
voer leggen, waartoe besloten is.
Speciaal wat de Donauvaart be
treft.
„POLITIEK VAN VREDE EN ORDE."
In verband met het besluit van Roemenië
om toezicht uit te oefenen, opdat de scheep
vaart op de Donau door geen enkele oorzaak,
vreemd aan de belangen der oeverst^ten, be
lemmerd zal worden, wordt van officieuze
Roemeensche ziide verklaard:
„Om een einde te maken aan een reeks ver
ontrustende berichten, dat Roemenië, in
overeenstemming met de andere staten aan
de Donau, een politiek van vrede en orde op
de Donau voert, om de veiligheid van de
scheepvaart op de rivier te verzekeren. Roe
menië is er van overtuigd, dat wanneer iede
re staat controlemaatregelen nam binnen de
grenzen der territoriale wateren de orde op
de Donau niet zal worden verstoord. Wat Roe
mcnië betreft, dit land heeft reeds de noo-
dige maatregelen genomen.
DOOR DUITSCHE GESTAPO TE
KOPENHAGEN.
On der de reizigers van den legatietrein
uit Kopenhagen bevond zich ook de Pool-
sche gezant te Kopenhagen. Z. Exc. Stazews-
ky, met. zijn vrouw en schoonmoeder.
Over het geheel, zoo schrijft de Tel., is de
Poolsche legatiestaf te Kopenhagen door de
Duitschers correct behandeld.
Op den tweeden dag der bezetting van Ko
penhagen door de Duitschers verschenen er
plotseling tien vertegenwoordigers der Ge
stapo uit Berlijn op de Poolsche legatie.
Het waren allen nog zeer jonge lieden. De
gezant was op dat moment afwezig zoodat
de Gestapo-mannen zijn terugkomst af
wachtten.
Toen na eenigen tijd de heer Stazewskv
terugkwam, wendden zij zich beleefd tot
den gezant en zetten hun hoed af, toen hij
binnenkwam, met uitzondering van een
hunner.
De gezant, die nadere inlichtingen wilde
hebben van Deensche zijde over het Gesta-
po-bezoek, belde in tegenwoordigheid der
Duitschers het Deensche ministerie van
Buitenlandsche Zaken op en deed mededee
ling van het bezoek. Hij voegde er aan toe,
dat de Gestapo-mannen zeer corect waren
opgetreden, behalve een van hen, die zijn
hoed had opgehouden.
Toen de man in kwestie dat hoorde, be
greep hij blijkbaar te ver te zijn gegaan
met zijn demonstratieve houding en
zette nu ook zijn hoed af.
De leden van de Poolsche legatie werden
niet in hun vrijheid belemmerd en ook te
gen hen werden de diplomatieke voor
schriften in acht genomen.
HELSCH VUURWERK RONDOM
ENGELSCHE VLIEGERS.
Engelsche vliegers, die deelgenomen bob
ben aan den laatsten luchtaanval op Sta-
vanger, hebben gemeld, dat zij tijdens den
aanval plotseling een rooden gloed zagen
die naar het scheen afkomstig was van een
groote ontploffing.
,De lucht wemelde plotseling van blauwe
en oranjekleurige zoeklichten, raketten en
granaten die ontploften in groenen van
vier blauwig witte sterren" zoo zeiden zij.
Wij zeilden hier doorheen en lieten onze
bommen precies op het doel vallen. Een
kogelregen verspreidde zich beneden den
blauwigcn schijn van een der zoeklichten
en onmiddellijk daarop ging het licht uit.
VOOR DE ZOOVEELSTE MAAL
ITALIë EN DE MIDDELLAND-
SCHE ZEE.
De Fransche politiek, aldus het Italiaan-
sche blad, de Giornale d'Italia. wordt se
dert lang beheerscht door een plan van
overheersching op het vasteland en in de.
Middellandsche Zee. Het blad spreekt dan
over de bezetting van Tunis door Frankrijk,
de aan Abessinië verleende hulp tijdens de
eerste Italiaansche koloniale acties, een an-
ti-Italiaansehe politiek in de Middellandsche
Zee en Afrika bij de opstelling van het
verdrag van Versailles. Fransch verzet te
gen Italiaansche vlootpariteit en de sancties
gedurende den oorlog in Abessinië.
Italië betwist het burgerrecht en de macht
van het Fransche volk in de Middellandsche
Zee niet. Maar Frankrijk, dat tegenwoordig
minder zielen telt dan Italië, heeft vrijheid
van handelen in de Middellandsche Zee en
den Atlantischen Oceaan, terwijl zich het
leven van het Italiaansche volk geheel in
de Middellandsche Zee concentreert.
De politiek en de stellingen, die Frankrijk
in de Middellandsche Zee bezet houdt, be
schermen imperiale en niet alleen nationale
belangen. Italië erkent deze belangen, maar
kan niet toestaan, dat zij een systeem van
hegemonie vormen, dat zich boven de eerste
behoeften van andere volken plaatst.
Als Amerikaansch addertje ge-
Een woordvoerder van het Departement
van Marine heeft het bericht van de „New-
York Times", betreffende grooten vlootbouw
van Japan, van de hand gewezen als een po
ging van de voorstanders van een groote
Amerikaansche vloot om de openbare mee
ning te brengen tot verleenen van steun aan
verdere uitbreiding van de Amerikaansche
vloot.
Over de Britsche mijnenvelden.
Echter reeds twee Duitsche sche
pen op mijnen geloopen.
Duitsche spot en hilariteit over de Brit
sche mijnenvelden rondom Scandinavië is
wèl in tegenspraak met een Reuterbericht
uit Gothenburg, waarin gezegd wordt dat
twee Duitsche vrachtschepen in het smalste
gedeelte van het Kattegat op mijnen zijn ge
loopen. Beide schepen werden zwaar be
schadigd.
Geen indruk op
lieden.
Duitsche vak-
Van Duitsche deskundige zijde wordt ge
zegd. dat de mededeeling, dat het gebied in
de Noordzee ten oosten van deze lijn ook
werkelijk met mijnen gevaarlijk is gemaakt
op vaklieden geen indruk maakt. Ook wordt
de,Brilsche verklaring, dat vanaf Kiel tot
ver in de Oostzee mijnen zijn gelegd „bluff"
genoemd.
In Berlijn verklaart men, zoo meldt het
D.N.B., verder, dat de Britten zich slechts
belachelijk maken, wanneer zij beweren mij
hen in de Oostzee te kunnen leggen. Tenein
de een tegenwicht te hebben voor het in
Noonvegen geleden fiasco, pogen zij thans
een activiteit voor te spiegelen, welke de
schijn wekt, dat zij zich vrij kunnen bewe
gen in Noord- en Oostzee.
Het doel van deze bluf is te pogen de
neutralen af te schrikken van den handel
in de Oostzee. Er is sprake van een zoo
groot gebied, dat de versperring in geen ge
val een kleinigheid is, Wat de Britsche ad
miraliteit ook poogt wijs te maken, aldus be
sluit het D.N.B., er bestaat voor de scheep
vaart geen aanleiding zich door deze bewe
ringen van de wijs te laten brengen.
EEN SCHERP TOEZICHT GEVRAAGD,
OOK AL GEZIEN DE ERVARING IN
NOORWEGEN.
Aneta meldt uit Batavia:
Het lid van den Indischen Volksraad, de
heer Van Helsdingen, richtte een schrifte
lijke vraag tot de regeering, waarin hij er
op wijst, dat, volgens berichten in de pers,
in Noorwegen de leden van de Duitsche kolo
nie militair georganiseerd en van opdrach
ten voorzien zijn geweest. Voorts zouden
voor elk militair object, vliegveld of radio
station reeds lang tevoren inlandsche Duit
sche bezettingsdetachementen zijn aangewe
zen, en zouden deze, gebruik makend van
hun plaatselijke kennis en van het feit, dat
er blijkbaar geen voorzorgsmaatregelen te
gen hen waren getroffen, den Duitschen
overval hebben voorbereid en aan de uit
voering daarvan hebben medegeholpen.
Duitsche toeristen zouden zich aan soort
gelijke feiten hebben schuldig gemaakt. In
verband met een en ander vraagt de heer
van Helsdingen, of de regeering bereid is:
Inlichtingen in te winnen of deze berich
ten in hoofdzaak juist zijn, en zoo ja, een
scherp toezicht te doen houden op alle in
Ned.Indië gevestigde onderdanen van bel-
ligerente mogendheden, gezien de ervaring
in Noonvegen in de eerste plaats op Duit
schers.
Indien bij hen voorhanden, bij hen alle wa
pens te doen innemen, alle vreemdelingen in
Indischen dienst, ook al zijn zij Nederland-
sche onderdanen, en speciaal die op kwets
bare en belangrijke posten gesteld, buiten de
mogelijkheid te plaatsen om de Ned. Indi
sche overheid te schaden;
In het bijzonder den aard en inhoud van
de z.g. Liebesgaben, welke de bemanningen
van de in Indische havens liggende schepen
ontvangen, te doen onderzoeken;
En. voor zoover deze maatregelen niet
kunnen wordeft toegepast zonder b.v. afkon
diging van den staat van oorlog of van be
leg, een zoodanigen toestand in het leven te
roepen.
Eén doode en i gewonden.
Aneta seint uit Batavia:
Bij een auto-ongeluk in de omgeving van
Tjikarang werd mevrouw Blaauw, echtge-
noote van een adjudant-onderofficier-admi
nistrateur der militaire luchtvaart op Kali
Djati, op slag gedood. De heer Blaauw en
een ongehuwde dochter kregen beide zware
hoofdwonden. Twee gehuwde dochters, die
eveneens in de auto zaten, mevrouw Toon-
sen en mevrouw van Beersum, werden resp
licht gewond en kregen een zenuwschok. De
heer Toonsen, adjudant-onderofficier-mon
teur bij de militaire luchtvaart bleef onge
deerd. Het ongeluk werd veroorzaakt door
DE RAMP OVERKOMEN AAN DEN
STUURMAN VAN DE FRANEKER 1
ZIJN DE WERKTIJDEN BIJ DE BIN
NENVAART VEEL TE LANG?
Op 9 Mei des avonds om ongeveer 7 uur is
de stuurman van Himsen van de Franekcr 1,
behoorende aan de reederij Stanfries, die
een geregelden dienst tusschen Leeuwarden
en Rotterdam onderhoudt, onder Dronrijp in
de Harlinger trekvaart overboord gevallen
en verdronken.
Blijkens het verslag van de commissie, die
naar deze ramp een onderzoek heeft inge
steld ligt de oorzaak van het ongeluk naar
alle waarschijnlijkheid in de omstandigheid,
dat de stuurman gestruikeld is over een uit
steeksel van de deklast of wel, dat zijn broek
is vastgehaakt aan een uitsteeksel van dien
deklast. „Van belang moet daarbij echter ge
weest zijn, aldus het verslag, de omstandig
heid, dat de werktijden in het bedrijf zoo
zeer te lang zijn, dat dit op den phvsieken
toestand van het slachtoffer van invloed
moet zijn geweest."
De commissie zegt in haar verslag verder,
dat het niet haar taak is om over werktijden
een oordeel uit te spreken, maar dat zij moet
vaststellen, dat in verband met den werktijd,
dien de overleden stuurman achter den rug
had, diens reactie niet meer zoo vlug kon
zijn als anders mogelijk ware geweest.
Het verslag besluit als volgt:
„Voor de scheepvaart is het niet zonder
belang, er de aandacht op te vestigen, dat de
Franeker 1 en naar mag worden aange
nomen ook de andere booten dezer reederij
- met een stuurman, die zoogoed als heel den
vorigen dag van 7 uur des voormiddags af ge
werkt heeft, des nachts in het drukke Mer-
wedekanaal doorvaart, zonder dat een uitkijk
wordt gesteld, en op dezelfde wijze des
nachts het IJsselmeer bevaart."
DE MOORD TE LEIDSCHENDAM.
Nadere inlichtingen gevraagd.
De burgemeester van Oegstgeest heeft een
dezer dagen een schrijven ontvangen, getee-
kend A., poststempel Amersfoort, betrekking
hebbende op den militair, die zich te Oegst
geest verkleedde.
Voornoemde burgemeester verzoekt nadere
inlichtingen, waarbij aan den schrijver de
door dezen gevraagde geheimhouding wordt
verzekerd.
Van de Nederlandsche Spoorwegen.
Naar wij vernemen zal met ingang van
de nieuwe dienstregeling bij de Nederland
sche Spoorwegen wederom een belangrijke
tariefswijziging worden ingevoerd.
Het ligt n.1. in het voornemen van de
directie om verdere uitbreiding te geven
aan de speciale goedkoope retours op be
paalde trajecten.
Tot dusver kon het reizend publiek, dat
zich des avonds naar een bepaalde plaats
begaf, op verschillende trajecten gebruik
maken van speciale goedkoope avondre
tours. Met ingang van de nieuwe dienstre
geling zullen voor tal van trajecten in den
lande ook overdag goedkoope retours ver
krijgbaar worden gesteld, waarvan de ta
rieven overeenkomen met die van de avond
retours.
Een en ander zal worden aangegeven in
den nieuwen gids, welke bij de zomerdien
regeling zal worden uitgegeven.
Passagiers uit Scandinavië ont
breken thans.
De directie der K.L.M. heeft hangende de
besprekingen over hervatting van den dienst
op Scandinavië besloten, de luchtverbinding
tusschen Amsterdam en Brussel met ingang
van 18 April a.s. tijdelijk te staken. Het dezen
dienst weerden hoofdzakelijk uit Scandinavië
komende transito-passagiers vervoerd, een
vervoer dat nu ontbreekt.
De heropening van deze verbinding zal
plaats vinden tegelijkertijd met de herope
ning van de luchtdiensten op Scandinavië.
Velden narcissen en reeds hya-
cinthen.
De A.N.W.B. schrijft ons:
De heldere zon van Zondag jj. en de daar
op gevolgde regen is van zeer gunstigen in
vloed geweest voor de ontwikkeling van de
narcissen bloemen. Hare goudgele eerstelin
gen kan men thans alom en op meerdere
plaatsen zelfs bij groote hoeveelheden waar
nemen. Ook de hyacinthen laten zich nu
meer en meer zien.
Langs de binnen- en achterwegen, die mee
rendeels voor allerlei voertuigen te berijden
zijn, kan men ze rustig van nabij bekijken.
Om deze wegen te vinden, verwijzen wij
naar de bekende A.NAV.B.-gidsen en kaar
ten.
Vrij groote schade door het ijs-
avontuur.
In aansluiting op ons bericht van gister
over het avontuur van de drie baggerhop
pers, vernemen wij uit Rotterdam, dat alle
vaartuigen ernstige schade door het ijs
hebben opgeloopen. Van een der bagger
hoppers is het roer afgescheurd terwijl van
een ander vaartuig ankers en kettingen zijn
verspeeld. Boven dien lag de voorsteven
van een hopper lager dan normaal, zoodat
het waarschijnlijk is, dat dit vaartuig lek
is gestooten.
Utrecht niet zoo gevaarlijk als
gedacht.
De gemeente Utrecht heeft Zondag bij
vergissing een dag in staat van beleg ver
keerd. Zondagmorgen vroeg werden aan de
openbare aanplakborden biljetten, gedateerd
18 April, aangeplakt, waarop de Burge
meester de bevolking mededeelde, dat de
stad in staat van beleg was verklaard.
Gistermorgen kwam echter uit Den Haag
de telefonische mededeeling, dat hier ey ver
gissing in het spel was en dat Utrecht dus
niet in staat van beleg verkeerde. De bur
gemeester heeft, volgens het Rott, Nwsbl.,
daarop de schriftelijke bevestiging afge
wacht. Toen deze mededeeling was binnen
gekomen, zijn de biljetten van de aanplak
borden en politieposten verwijderd.
De Pelikaan", gezagvoerder Koo-
ner landde heden te Rangoon. Dit
vliegtuig wordt 17 April te Batavia
verwacht.
Od de thuisreis landden de „Aan
doe" gezagvoerder Smirnoff, te Me-
dan en de „Oehoe", gezagvoerder
Hondong, te Alexandrie Deze vlieg
tuigen worden onderscheidenlijk op
20 en 16 April te Napels verwacht.
Verwachting: Buiig en vrij
koud weer. krachtige tot
matige wind uit Westelijke
richtingen.
slippen in een scherpen bocht, waard~->r de
auto in zachte modder geraakte en ervol-
gens tegen een steenen paal sloeg. De heer
Blaauw zat zelf aan het stuur. De gewon
den werden in de C.B.Z. te Batavia opgeno
men. Het stoffelijk overschot van mevrouw
Blaauw werd naar het militaire hospitaal
overgebracht.
HET MOTORSCHIP HEEMSKERK
GESTRAND EN VERLATEN,
MAAR TOCH VLOT GEKOMEN EN
TENSLOTTE BEHOUDEN BIN
NEN.
Het Nederlandsche schip Heemskerk is
gisterochtend niet ver van Great Yarmouth
op een zandbank geloopen. De bemanning,
die uit zes koppen bestond, maakte een
hachelijken tijd door voor zij werd gered
door een reddingboot.
Nadat het schip op de zandbank was ge
loopen, aldus een Londensche medewerker
van de N. R. Ct„ zocht de bemanning vei
ligheid in het stuurhuis. Zij hoopte het
schip nog te kunnen redden. Zware golven
overdekten echter het schip en na vele uren
wachten, besloot de kapitein de assistentie
te accepteeren van de reddingboot, die al
tot tweemaal een bezoek aan het schip had
gebracht.
Het was een gevaarlijke tocht van het
stuurhuis naar de deinende reddingboot.
De bemanning besloot in paren den moei
lijken gang te wagen. Zoowel in het stuur
huis als in de reddende sloep beleefde men
angstige oogenblikken toen het eerste paar
den korten, maar gevaarlijken weg over
het dek naar de sloep waagde. Eén mis
stap zou het einde kunnen beteekenep,
want de golven kwamen steeds dreigender
op het schip aanrollen. Gelukkig slaagden
zij er allen in het schip zonder letsel te
verlaten. Alleen de kapitein, die natuurlijk
als laatste het schip verlier, kwam in ge
vaar. Hij vertrok niet alvorens hij een por
tret van zijn vrouw en dochtertje had ge
red. Bijna duurde dit te lang, want toen
hij over het overbespoelde dek liep dreigde
een immense golf hem mee te sleuren. Juist
op het oogenblik, dat hij in de boot stapte
donderde een geweldige breker over de
plaats waar hij even te voren had gestaan.
Kort nadat de zeelieden aan wal waren
gebracht, raakte de Heemskerk los. Van.
de ramen van het zeemanshuis uit, waar
zij waren ondergebracht, zagen zij hun
scheepje op drift. De bemanning van de
reddingboot die al dertien uren aan het
werk was geweest, stond op van het maal,
dat zij juist nuttigden om een aantal zee
lieden naar het schip te brengen. Een
sleepboot slaagde er in de Heemskerk in
de haven te brengen.
Van beteekenis geworden voor
ons geheele land.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi
ging van de begrooting van inkomsten en
uitgaven van het Verkeersfonds voor 1940,
waarbij de minister van Waterstaat f300.000
vraagt voor verbetering van de haven van
Delfzijl.
Sedert het uitbreken van den oorlog, zegt
de Memorie van Toelichting, heeft het ha-
venverkeer te Delfzijl zich, wegens uit den
oorlogstoestand voortgekomen gevaren voor
de vaart langs Nederlandsch Westkust sterk
ontwikkeld. Daarbij is dit verkeer van een
geheel andere structuur geworden. Was na
melijk Delfzijl in hoofdzaak een haven, waar
de producten afkomstig van en bestemd voor
Noord-Oostelijk Nederland werden gelost en
geladen, (invoer van steenkolen en kunst
meststoffen, uitvoer van stroocarton, ijzer
aarde en aardappelmeel) sinds September
jh is de haven van Delfzijl van beteekenis
voor ons geheele land geworden. Over Delf
zijl geschiedt thans de invoer van producten,
bestemd voor geheel Nederland, terwijl ook
de uitvoer niet meer een overwegend regio
naal karakter draagt.
De haveninrichting, en -outillage passen
echter niet bij het tegenwoordige verkeer.
Noodig zou zijn, dat de ligplaats voor bin
nenschepen wordt verbeterd en uitgebreid,
dat een gedeelte van de haven door uitbag
gering geschikt wordt gemaakt als ligplaats
\oor diepgaande schepen en dat een aantal
voorzieningen voor het meren van schepen
wordt getroffen. De uitvoering van deze wer
ken zal vermoedelijk een bedrag van ten
hoogste f300.000 vorderen.