VAN WILLIGEN 80 In tropisch Nederland Amerika en Italië Emmabloem-collecte reageeren Woensdag 17 April 1940 KONINGSTRAAT 12-18 SMAAKVOL IJZERSTERK GOEDKOOP De vooruitzichten voor de haringvisscherij Tweede Blad Feestavond sanatorium- fonds „Ons Belang" ♦.Jan van Gelder" weer in dienst Slagkruisersplan helpen Als fietsers geen signaal geven Zandzakken voor particulieren Uit het politie-rapport Burgerlijke Stand van Den Helder Voor Uw WIJNEN .- MAHLER-BESSE 6 Cie, Bordeaux ftacUnieiuui Zaterdag GEEF MET MILDE HAND! Zooals men reeds gelezen zal hebben, vindt a.s. Zaterdag de jaarljjksche Emma- bloem-collecte in Den Helder plaats en het is hiervoor dat wij een oogenblik de aandacht van iederen stadgenoot vragen. In de eerste plaats zijn voor de actie collectanten en collectrices (16 jaar en ouder) noodig. Een klein leger moet dien dag mobiliseeren en trachten een zoo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Men kan zich voor deze collecte melden bij: Zuster Smits, Binnenhaven 39, bij den heer Bronder, Ruyghweg 86, en aan het Alg. Militair Tehuis Spoorstraat. Voorts a.s. Vrijdagavond van 7—9 uur, 's avonds in genoemd militair tehuis. Wij geven flinke jonge menschen in overweging aan dezen oproep gehoor te geven. Het is voor een prachtig doel, dat zij zich beschikbaar stellen. Tot de bevolking van Den Helder zou den wij willen zeggen: geef a.s. Zater dag, indien u de collectebus voorgehou den wordt, met milde hand. Natuurlijk kan niet ieder een even ruime gave mis sen, maar voor het doel, de tuberculose bestrijding, kan ieder wel iets missen. In dit opzicht is de stuiver of het dubbeltje van de minder bedeelde van even veel waarde als het kwartje of de gulden van den beter gesitueerde. Koopt een Emmabloempje Koop dat kleine voorwerp, waaraan men den naam gaf van haar, die zich eens door de sympathie van heel het Neder- landsche volk gedragen wist: Koningin Emma. Geeft een gave, en steunt zoo het idi- eele werk van de Nederlandsche tubercu losebestrijding, dat alleen d 4 n tenvolle verricht kan worden, als de geheele ge- meenschafT op de bres staat. Laat Zaterdag een dag zijn waarop ge gul een gift beschikbaar stelt voor de Emmabloem-collecte. Het zal u niet armer maken, maar an deren w 1 rijker! Verzorgd door „Muriloff's Lach Selectie". Zooals door ons reeds eerdre werd aangekon- ikondigd, zal a.s. Zaterdag in het Casino een feestavond plaatsvinden, ten bate van het sana toriumfonds „Ons Belang", de vereeniging Van onderofficineren der Kon. Landmacht. Het programma wordt verzorgd door „Muro- loff's Lach Selectie", Ihet zelfde ensemble, dat de vorige maand zulk een succes oogstte piet zijn optreden op den Finschen avond. Gezien het programma belooft het weder om een avond te worden waarop men zich uitstekend zal kunnen amuseeren en wij zou den ons sterk moeten vergissen indien de zaal a.s. Zaterdagavond niet tot de laatste plaats bezet was. Van de medewerkenden noemen wij Nauda De Clercq, Joop de Leur, Dries Krijn en John Kennbeek. De balleiding berust bij sergt. D. de Bruyne, de dansmuzeik wordt verzogrd door sergt. Jack and his soldiers", terwijl „The Rhyth Soldiers" voor Indische muziek zullen zorgdragen. Pla.atsbespreking voor deze uitvoering ge schiedt Vrijdag en Zaterdag a.s., des middags Van 35 uur in, Casino. Een kamer 3X4 m. kost inclusief viltpapier en legloon nu nog Alléén bij 28. De mijnenlegger „Jan van Gelder", die op 1 October van het vorig jaar bij Terschelling door een mijn getroffen werd, waardoor het achterschip werd beschadigd, is thans geheel hersteld en weer in dienst gesteld. VEWEE TAPIJT EN de volgende week in den Volksraad Batavia, 16 April. Algemeen verwacht men, dat de openbare behandeling in den Volksraad van het slag kruiser-plan eerst de volgende week kan aan vangen. (Aneta). De verwachting is uitgesproken, aldus de Tel., dat de openbare behandeling van het slagkruiserplan in den Volksraad vandaag zou aanvangen, hetgeen zeer snel zou zijn ge weest. De gang van zaken tot nu toe is als volgt geweest. Het plan tot den bouw van drie slagkruisers enz. werd op 30 Maart ingediend bjj den Volksraad, welk college in de gele genheid is gesteld over het ontwerp advies uit te brengen. Daar de voltallige Volksraad slechts bijeenkomt van 15 Juni—15 Septem ber en van 10 Januari20 Februari moest voor de behandeling een buitengewone zitting worden belegd, welke op 9 April j.1. aanving. Terstond na de opening van deze zitting be gaven de leden zich in de afdeelingen en het Afdeelingsverslag verscheen reeds op 12 April d.a.v. Thans is het wachten op de Me morie van Antwoord van de Indische regee ring. Het ontwerp moet door de Staten-Generaal in Nederland worden goedgekeurd, doch het advies van den Volksraad en de meeningen, die bij de behandeling te Batavia tot uiting komen, kunnen van invloed zijn op de beslis sing hier te lande. Daarom kan worden aan genomen, dat over de Memorie van Antwoord van de Indische regeering overleg wordt ge pleegd tusschen Indië en Nederland en het was daarom niet waarschijnlijk, dat deze Me morie zóó snel zou verschijnen, dat reeds vandaag met de openbare behandeling in den Volksraad had kunnen worden begonnen. UITSLAG VERL0TINC HELOERSCHE DAMCLUB. y°u de P^eTl Vn ooV de °°IlR -f r TJ r 3 r 3 1 O SÉ 3 1 O et S O O O O 1 1181 22 103 43 142 2 112 23 1282 44 516 3 1995 24 1141 45 507 4 721 25 800 46 1728 5 1668 26 1676 47 37 6 940 27 733 48 1769 7 1712 28 1099 49 293 8 847 29 13 50 231 9 1157 30 1725 51 1948 10 1333 31 822 52 1519 11 1291 32 276 53 1564 12 1434 33 509 54 1624 13 176 34 1706 55 47 14 1170 35 1766 56 1905 15 884 36 898 57 1983 16 1130 37 656 58 1540 17 1687 38 1775 59 912 18 506 39 917 60 1915 19 1896 40 786 61 862 20 1097 41 140 62 1111 21 924 42 1025 De prijzen kunnen worden afgehaald bjj den Heer P. Slort, Sluisdijkstraat 113, des avonds tusschen zeven en acht uur. Prijzen, na veertien dagen niet afgehaald, vervallen aan de vereeniging. Gisteren kwam een tweetal wielrijders op den hoek van de Schagenstraat met elkander in botsing. De oorzaak was dat noch de een noch de ander een signaal gegeven had. Een der fietsen kreeg nogal wat schade te incasseeren, terwijl de berijder daarvan er evenmin zonder kleerscheuren afkwam. Voortaan bellen! De heer J. J. Buschman aan de Dijkstraat deelde ons mede een schrijven van het Minis terie van Economische Zaken ontvangen te hebben waarin hem medegedeeld wordt, dat tot nader order de mogelijkheid opengesteld is tot het afleveren van zandzakken voor zelf bescherming aan niet-publiekrechtelijlce li chamen. Particulieren kunnen dus aan bovenstaand adres weder zandzakken betrekken. Binnenkort zullen de Nederlandsche ha- ringvisschers weer zee kiezen teneinde het in Nederland zoo gewaardeerde zeebanket aan zijn element te ontrukken. In verband met de bijzondere omstandigheden is de Regeering als gemeld verplicht geweest de visscherjj met het drijfnet zeer te be perken. Slechts de helft van de voor deze visscherjj geschikte vloot zal er op uit mogen gaan. Tevens zal, evenals in vorige jaren, het aantal netten waarmee wordt gevischt eenige beperking ondergaan. Aldus het „Hbl." Hoe staat deze visscherjj er tengevolge van de bijzondere omstandigheden en de beperkin- nu voor Groote gebieden kunnen reeds thans niet meer worden bevischt, inzonderheid langs de Engelsche kust, waar een zeer uitgebreid mijnenveld Groot Brittannië beschermt, zijn de gronden onbruikbaar geworden. Alles bijeen is op het oogenblik slechts de helft van de haringgronden beschikbaar en dit komt dus overeen met de beperking van onze visscherjj. Hoewel de toestand thans eenigszins anders is dan in den vorigen wereldoorlog, dringt zich toch een vergelijking met de jaren 19141918 op. Geruimen tijd kon men in die periode, zij het dan met nu en dan groote moeilijkheden, op haring blijven vischen. Wel moest in 1916 de haringvisscherij tijdelijk worden gestaakt, daara de Engelschen een groot deel van de vloot naar hun havens opbrachten, maar eerst in 1917 toen de onbeperkte duikbootoorlog begon en steeds meer mijnenvelden de zee onveilig maakten, moest men de haringvis scherij geheel stop zetten. Er is nog weinig van te zeggen hoe de situ atie zich thans zal ontwikkelen. Sinds het terrein van den strjjd zich tot Scandinavië heeft uitgebreid hebben de Nederlandsche visschersvaartuigen geen overlast van Duit- sche vliegtuigen ondervonden. Dit is waar schijnlijk een gevolg van het feit dat zich thans zooveel Britsche oorlogsschepen op de Noordzee bevinden, dat het voor Duitsche toe stellen zeer gevaarlijk wordt zich zoover van hun bases te begeven. In hoeverre de nieuwe en nog te leggen mijnenvelden de haringvis scherij belemmeren is nog niet te zeggen. Economisch bezien gaat de haringvloot een moeilijken tijd tegemoet. Weliswaar zijn de prij zen zeer sterk gestegen, maar met de kos ten is dat zoo mogelijk nog meer het geval. De hooge molestpremies waarvan slechts een gedeelte door het rijk wordt gedragen, en de groote bedragen welke voor het verzekeren der bemanningen moeten worden opgebracht, zijn reeds een belangrijke belemmering. Daarbjj komt dat de materiaalprijzen aanmerkelijk ge stegen zijn. terwijl bovendien een nieuwe eco nomische last op het bedrijf wordt gelegd door de sterke beperking van het aantal va rende schepen. De lasten, welke normaal op de uitoefening van deze visscherjj drukken, moe ten thans immers door de helft van het nor maal aantal schepen worden opgebracht. In dit verband schijnt de aangekondigde be perking van het aantal netten waarmee mag worden gevischt niet gunstig. In bevoegde kringen wijst men er op dat men beter een nog geringer aantal schepen kan laten visschen met een normaal aantal netten, dan het sy steem te volgen dat de Regeering thans voor staat. Hoe minder schepen immers, hoe minder risico voor de opvarende. Daarbjj wijst men er van reedreszijde nog op dat de explotatiekos- ten door het uitzenden van meer schepen dan strikt noodig is, onnoodig worden opgevoerd. Verkeer «overtreding en. Wielrijders werden bekeurd wegens het ver anderen van richting zoDder het geven van een teeken, wegens het rjjden zonder belasting- merk, zonder licht en op den rijweg van de Hoofdgracht. Ook twee bestuurders van een handwagen werden op de bon gezet, daar zjj bjj het veranderen van richting geen teeken gaven. Kleine aanrijding. Op den hoek Paleissteeg-Achterstraat kwam een militaire auto in botsing met een drie- wielige motorfiets. Beide voertuigen liepen eenige schade op. Waar»chuwing. De politie brengt een waarschuwing van de politie te Tilburg over, welke inhoudt, dat men zich tot haar gelieve te weDden alvorens in relatie te treden met het Comité „Draagt Elkanders Lasten", gevestigd Heile Schoor- straat 44 te Tilburg. van 16 April 1940. BEVALLEN :'J. Paans—Spe'rTing (z.). OVERLEDEN C. H. J. Knaapen. 29 j. (m.L ONDERTROUWD: W. van Velzen en N. Koeslag. BENOEMING. De adjunct-inspecteur van politie, de heer L. Davidson, is benoemd tot inspecteur van politie te Apeldoorn. Wij lagen tegen 7 uur 's ochtends met onze boot voor den wal te Emmahaven (west kust Sumatra). Mooi op tijd voor den trein, die om 8 uur naar Padang Pandjang door de om haar natuurschoon zoo beroemde Anei- kioof zou vertrekken. Maar het liep anders. Om 8 uur waren wjj, passagiers, nog niet van boord. De trein vertrok vlak voor onze oogen. De teleurstelling onder de passagiers was heel groot, want ze misten er een der mooi ste uitstapjes door, die in dien tijd konden worden gemaakt. Niemand van ons had ooit iets van Sumatra gezien. Zoo gaat het in het graote Ir.d'ë! De be woners der verschillende eilanden weten heel weinig van elkaar af. Men kan 25 of meer jaren in „Indië" gewoond en gewerkt hebben, over z.g. „Indische ervaring" beschikken, maar deze beperkt zich vaak tot één eiland en dan nog maar tot een deel er van of één stad! Eindelijk waren wij van boord. Sommige passagiers namen een karretje naar Padang. anderen bleven aan boord, een tweetal liep tusschen de rails te jjsbeeren, hevig uit het humeur, dat de kapitein eerst had gezorgd voor de te laden kolen, toen voor de lading en ten slotte voor de passagiers. Het was in den tijd toen de passagiers nog niet de be- teekenis van thans hadden. Een der verbol gen passagiers zei tegen zjjn lotgenoot: „Wjj komen hier nooit weer terug, we hebben nu een kans om iets heel merkwaardigs te zien, die gelegenheid moeten we ons niet laten ontglippen. Voel je er wat voor een locomo tief met een wagen af te huren?" „Een extra- trein bestellen dus", antwoordde de ander. „Geen kwaad idee." De heeren naar 't kantoor van den chef. Deze keek hen nog even aan bjj de vraag om een locomotief met een wagen naar Padang Pandjang „heen en terug", maar hij had in zijn loopbaan al zooveel „Indische" typen ontmoet, dat hij niet al te verwonderd was. „Dat kost 30 kaartjes 1ste klas of 300", kregen de heeren te hooren. Ze vonden dit wel wat veel, maar het idee als „koninklijke" personen per extra-trein de beroemde Anei- kloof te gaan bezichtigen, lachte hun toch heel erg toe. Accoord dus. De kaartjes wer den genomen. De „extra-trein" reed voor. De passagiers stapten met hun gezinnen in den salonwagen en namen plaats op het balcon. De locomotief duwde den wagen de zware helling der tandradbaan op en allen genoten van de heerlijke natuur. Hoogst voldaan kwam het gezelschap weer aan boord. Twintig jaar later. De eene passagier reed weer door de kloof. (Nu niet in een extra- trein!) Weer genoot hij van het heerlijke landschap. Drie weken later. Hij had de grootsche, majestueuze natuur van de Pa- dangsche Bovenlanden bewonderd. En nu keek hij „die kloof" niet meer aan! „Dat was niets" vergeleken bij Fort de Koek met de grootsche omgeving. Alles is betrekkelijk, niet waar? H. F. TILI EMA. De Fransche Minister-President, Reynaud, heeft gisteren in een vergadering van den Senaat officieel mededeeling gedaan van de Duitsche verliezen, geleden gedurende de vorige week. Reyaaud deelde mede. dat het vast staat, dat 30 van de Duitsche vloot vernietigd is, dat 20 van de kruisers In den grond w erd geboord, 25 van de torpedojagers gezonken is en 15 der torpedojagers zware en lichte averjj op liep. Een aantal duikbooten (het juiste getal staat nog niet vast) werd eveneens tot zinken gebracht. Ziedaar het resultaat van de geallieerde actie in de Noorsche wateren, die de Nazi's wel zeer duur is komen te staan en die hun vloot op wel bijzonder ingrijpende wijze gede cimeerd heeft. Reynaud had het niet alleen over het mate. rieel échec, hij citeerde ook de woorden van Franklin Roosevelt, waarin deze op opvallen de wijze van leer trok tegen zekere totali taire machten, die terwille van de eigen zaak de wereld in voortdurende onrust zetten. Merkwaardig openhartige woorden, die de Duitsche zaak in Amerika ongetwijfeld ern stige schade zullen berokkenen en die de Nazi's zwaar op den maag zullen liggen. W\j kunnen niet toestaan, aldus zei Roosevelt, dat de oude illusies van een universeel wereldryk weer gaan tieren. We hooren vai» rassen, die het recht van overheersching opeischen, we hooren van groepen, die zich het recht aanmatigen hun levenswyze ook andere naties op te leggen, we maken kennis met economi- schen drang, die ten doel heeft groote gebieden tot politieke invloedsfeeren te maken. Zoo sprak de eerste Amerikaan De laatste berichten uit Scandinavië spre ken van diverse geslaagde landingspogingen der Britsche troepen. Men neemt aan, dat zy op ongeveer 70 kilometer ten Noorden van Narvik binnengevallen zijn en daar de Duit sche troepen terugdreven, Bevestigd is dit Reuterbericht, dat via Stockholm uitgezon den werd, door de Britsche admiraliteit nog niet, doch er is geen reden aan de autentici- teit ervan te gelooven. Dat het de Duitschers in het Noorden van Noorwegen niet naar den vleeze gaat, moge blqken uit de Duitsche commentaren. Men neemt deze landingen op als niet-belangrjjke manoeuvres en zegt dat een eventueele ge slaagde bezettingspoging der Britten hoege naamd geen beteekenis heeft, omdat men thans de ertsen door de Botnische Golf kan doen aanvoeren. Het bezit van Narvik zou dus eerst den volgenden winter, als de Bot nische Golf bevroren is, effectief worden. Men voelt wel dat dit een gezochte klei neering van de Britsche successen is, alleen uitgedacht ter wille der propaganda. Nog een enkel woord ov/er de opvallende anti-geallieerde houding, dip sedert de laatst weken weer door Italië aangenomen wordt, Men kan sprekeQ van een ^elle perscamPaSne' die er op uit is ieder Brits'«;h succes als van nul en g Duitsche teiten te bombardeeren. Wat zit er achter deze manoeu?re' Italië alsnog zjjn positie van „nit>.*3°r'0®| voerende" natie opgeven. Gaat dit trage der „as" sneller draaien Het komt ons 2'. waarschijnlijk voor. De geallieerden hebben"» uit niets doen bljjken dat zjj de minderen van de Duitschers zjjn, en dit zal voor de Italianen ongetwijfeld een stok achter de deur zijn. De Britsche vloot is ongeslagen, zoodat de machtige eenheden in en bij de Middelland- sche zee daar ongestoord kunnen verblijven. Daarbij kan als zeker worden aangenomen dat, mocht Italië den strijdbijl opgraven, de oorlog zal overslaan op den Balkan, 'iets waarvoor Mussolini groote vrees koestert. Automatisch komen dan ook de belangen van de Sowjet in het geding en men zou inder daad voor den completen wereldoorlog staan. De kansen daarin voor de geallieerden, met hun beheersching van de zeeën en de be schikking over de Amerikaansche machtige hulpbronnen, zouden daarbij ongetwijfeld gunstig staan. Het lijkt ons waarschijnlijker dat de on vriendelijke, haast dreigende houding, van de Italiaansche regeering er op uit is de geal lieerden te intimideeren. Dat'zij uit voorzorg sterke eenheden in het Zuiden gereed moeten houden, hetgeen indirect natuurlijk de Duitsche zaak in het noorden ten goede kan komen. Hoe dan ook, wjj zien in de houding van Italië tot nu toe niet veel anders dan die van een kaartspeler die wacht op de troeven. Waar deze zullen zitten dit zal de toekomst nog moeten leeren il en geener waarde te bestempelen en de iitsche successen tot historische helden- Gaat Agent: J. HOFSTRA Depót: DEN HELDER Middenweg 203 Telefoon 531

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 5