VAN WILLIGEN
80
In
tropisch
Nederland
Amerika
en Italië
Emmabloem-collecte
reageeren
Woensdag 17 April 1940
KONINGSTRAAT 12-18
SMAAKVOL
IJZERSTERK
GOEDKOOP
De vooruitzichten
voor de
haringvisscherij
Tweede Blad
Feestavond sanatorium-
fonds „Ons Belang"
♦.Jan van Gelder" weer in dienst
Slagkruisersplan
helpen
Als fietsers geen signaal geven
Zandzakken voor particulieren
Uit het politie-rapport
Burgerlijke Stand van Den Helder
Voor Uw WIJNEN .-
MAHLER-BESSE 6 Cie, Bordeaux
ftacUnieiuui
Zaterdag
GEEF MET MILDE HAND!
Zooals men reeds gelezen zal hebben,
vindt a.s. Zaterdag de jaarljjksche Emma-
bloem-collecte in Den Helder plaats en
het is hiervoor dat wij een oogenblik de
aandacht van iederen stadgenoot vragen.
In de eerste plaats zijn voor de actie
collectanten en collectrices (16 jaar en
ouder) noodig. Een klein leger moet dien
dag mobiliseeren en trachten een zoo
goed mogelijk resultaat te verkrijgen.
Men kan zich voor deze collecte melden
bij: Zuster Smits, Binnenhaven 39, bij
den heer Bronder, Ruyghweg 86, en aan
het Alg. Militair Tehuis Spoorstraat.
Voorts a.s. Vrijdagavond van 7—9 uur,
's avonds in genoemd militair tehuis.
Wij geven flinke jonge menschen in
overweging aan dezen oproep gehoor te
geven. Het is voor een prachtig doel, dat
zij zich beschikbaar stellen.
Tot de bevolking van Den Helder zou
den wij willen zeggen: geef a.s. Zater
dag, indien u de collectebus voorgehou
den wordt, met milde hand. Natuurlijk
kan niet ieder een even ruime gave mis
sen, maar voor het doel, de tuberculose
bestrijding, kan ieder wel iets missen. In
dit opzicht is de stuiver of het dubbeltje
van de minder bedeelde van even veel
waarde als het kwartje of de gulden van
den beter gesitueerde.
Koopt een Emmabloempje
Koop dat kleine voorwerp, waaraan
men den naam gaf van haar, die zich eens
door de sympathie van heel het Neder-
landsche volk gedragen wist: Koningin
Emma.
Geeft een gave, en steunt zoo het idi-
eele werk van de Nederlandsche tubercu
losebestrijding, dat alleen d 4 n tenvolle
verricht kan worden, als de geheele ge-
meenschafT op de bres staat.
Laat Zaterdag een dag zijn waarop ge
gul een gift beschikbaar stelt voor de
Emmabloem-collecte.
Het zal u niet armer maken, maar an
deren w 1 rijker!
Verzorgd door „Muriloff's Lach
Selectie".
Zooals door ons reeds eerdre werd aangekon-
ikondigd, zal a.s. Zaterdag in het Casino een
feestavond plaatsvinden, ten bate van het sana
toriumfonds „Ons Belang", de vereeniging
Van onderofficineren der Kon. Landmacht.
Het programma wordt verzorgd door „Muro-
loff's Lach Selectie", Ihet zelfde ensemble,
dat de vorige maand zulk een succes oogstte
piet zijn optreden op den Finschen avond.
Gezien het programma belooft het weder
om een avond te worden waarop men zich
uitstekend zal kunnen amuseeren en wij zou
den ons sterk moeten vergissen indien de zaal
a.s. Zaterdagavond niet tot de laatste plaats
bezet was.
Van de medewerkenden noemen wij Nauda
De Clercq, Joop de Leur, Dries Krijn en John
Kennbeek.
De balleiding berust bij sergt. D. de Bruyne,
de dansmuzeik wordt verzogrd door sergt. Jack
and his soldiers", terwijl „The Rhyth Soldiers"
voor Indische muziek zullen zorgdragen.
Pla.atsbespreking voor deze uitvoering ge
schiedt Vrijdag en Zaterdag a.s., des middags
Van 35 uur in, Casino.
Een kamer 3X4 m.
kost inclusief viltpapier
en legloon nu nog
Alléén bij
28.
De mijnenlegger „Jan van Gelder", die op
1 October van het vorig jaar bij Terschelling
door een mijn getroffen werd, waardoor het
achterschip werd beschadigd, is thans geheel
hersteld en weer in dienst gesteld.
VEWEE
TAPIJT
EN
de volgende week
in den Volksraad
Batavia, 16 April.
Algemeen verwacht men, dat de openbare
behandeling in den Volksraad van het slag
kruiser-plan eerst de volgende week kan aan
vangen. (Aneta).
De verwachting is uitgesproken, aldus de
Tel., dat de openbare behandeling van het
slagkruiserplan in den Volksraad vandaag
zou aanvangen, hetgeen zeer snel zou zijn ge
weest.
De gang van zaken tot nu toe is als volgt
geweest. Het plan tot den bouw van drie
slagkruisers enz. werd op 30 Maart ingediend
bjj den Volksraad, welk college in de gele
genheid is gesteld over het ontwerp advies
uit te brengen. Daar de voltallige Volksraad
slechts bijeenkomt van 15 Juni—15 Septem
ber en van 10 Januari20 Februari moest
voor de behandeling een buitengewone zitting
worden belegd, welke op 9 April j.1. aanving.
Terstond na de opening van deze zitting be
gaven de leden zich in de afdeelingen en het
Afdeelingsverslag verscheen reeds op 12
April d.a.v. Thans is het wachten op de Me
morie van Antwoord van de Indische regee
ring.
Het ontwerp moet door de Staten-Generaal
in Nederland worden goedgekeurd, doch het
advies van den Volksraad en de meeningen,
die bij de behandeling te Batavia tot uiting
komen, kunnen van invloed zijn op de beslis
sing hier te lande. Daarom kan worden aan
genomen, dat over de Memorie van Antwoord
van de Indische regeering overleg wordt ge
pleegd tusschen Indië en Nederland en het
was daarom niet waarschijnlijk, dat deze Me
morie zóó snel zou verschijnen, dat reeds
vandaag met de openbare behandeling in den
Volksraad had kunnen worden begonnen.
UITSLAG VERL0TINC HELOERSCHE DAMCLUB.
y°u de P^eTl Vn ooV de °°IlR
-f
r
TJ
r
3
r
3
1
O
SÉ
3
1
O
et
S
O
O
O
O
1
1181
22
103
43
142
2
112
23
1282
44
516
3
1995
24
1141
45
507
4
721
25
800
46
1728
5
1668
26
1676
47
37
6
940
27
733
48
1769
7
1712
28
1099
49
293
8
847
29
13
50
231
9
1157
30
1725
51
1948
10
1333
31
822
52
1519
11
1291
32
276
53
1564
12
1434
33
509
54
1624
13
176
34
1706
55
47
14
1170
35
1766
56
1905
15
884
36
898
57
1983
16
1130
37
656
58
1540
17
1687
38
1775
59
912
18
506
39
917
60
1915
19
1896
40
786
61
862
20
1097
41
140
62
1111
21
924
42
1025
De prijzen kunnen worden afgehaald bjj
den Heer P. Slort, Sluisdijkstraat 113, des
avonds tusschen zeven en acht uur.
Prijzen, na veertien dagen niet afgehaald,
vervallen aan de vereeniging.
Gisteren kwam een tweetal wielrijders op
den hoek van de Schagenstraat met elkander
in botsing. De oorzaak was dat noch de een
noch de ander een signaal gegeven had.
Een der fietsen kreeg nogal wat schade te
incasseeren, terwijl de berijder daarvan er
evenmin zonder kleerscheuren afkwam.
Voortaan bellen!
De heer J. J. Buschman aan de Dijkstraat
deelde ons mede een schrijven van het Minis
terie van Economische Zaken ontvangen te
hebben waarin hem medegedeeld wordt, dat
tot nader order de mogelijkheid opengesteld
is tot het afleveren van zandzakken voor zelf
bescherming aan niet-publiekrechtelijlce li
chamen.
Particulieren kunnen dus aan bovenstaand
adres weder zandzakken betrekken.
Binnenkort zullen de Nederlandsche ha-
ringvisschers weer zee kiezen teneinde het
in Nederland zoo gewaardeerde zeebanket
aan zijn element te ontrukken. In verband
met de bijzondere omstandigheden is de
Regeering als gemeld verplicht geweest
de visscherjj met het drijfnet zeer te be
perken. Slechts de helft van de voor deze
visscherjj geschikte vloot zal er op uit
mogen gaan. Tevens zal, evenals in vorige
jaren, het aantal netten waarmee wordt
gevischt eenige beperking ondergaan.
Aldus het „Hbl."
Hoe staat deze visscherjj er tengevolge van
de bijzondere omstandigheden en de beperkin-
nu voor Groote gebieden kunnen reeds thans
niet meer worden bevischt, inzonderheid langs
de Engelsche kust, waar een zeer uitgebreid
mijnenveld Groot Brittannië beschermt, zijn de
gronden onbruikbaar geworden. Alles bijeen
is op het oogenblik slechts de helft van de
haringgronden beschikbaar en dit komt dus
overeen met de beperking van onze visscherjj.
Hoewel de toestand thans eenigszins anders is
dan in den vorigen wereldoorlog, dringt zich
toch een vergelijking met de jaren 19141918
op. Geruimen tijd kon men in die periode, zij
het dan met nu en dan groote moeilijkheden,
op haring blijven vischen. Wel moest in 1916
de haringvisscherij tijdelijk worden gestaakt,
daara de Engelschen een groot deel van de
vloot naar hun havens opbrachten, maar eerst
in 1917 toen de onbeperkte duikbootoorlog
begon en steeds meer mijnenvelden de zee
onveilig maakten, moest men de haringvis
scherij geheel stop zetten.
Er is nog weinig van te zeggen hoe de situ
atie zich thans zal ontwikkelen. Sinds het
terrein van den strjjd zich tot Scandinavië
heeft uitgebreid hebben de Nederlandsche
visschersvaartuigen geen overlast van Duit-
sche vliegtuigen ondervonden. Dit is waar
schijnlijk een gevolg van het feit dat zich
thans zooveel Britsche oorlogsschepen op de
Noordzee bevinden, dat het voor Duitsche toe
stellen zeer gevaarlijk wordt zich zoover van
hun bases te begeven. In hoeverre de nieuwe
en nog te leggen mijnenvelden de haringvis
scherij belemmeren is nog niet te zeggen.
Economisch bezien gaat de haringvloot een
moeilijken tijd tegemoet. Weliswaar zijn de prij
zen zeer sterk gestegen, maar met de kos
ten is dat zoo mogelijk nog meer het geval.
De hooge molestpremies waarvan slechts een
gedeelte door het rijk wordt gedragen, en de
groote bedragen welke voor het verzekeren der
bemanningen moeten worden opgebracht, zijn
reeds een belangrijke belemmering. Daarbjj
komt dat de materiaalprijzen aanmerkelijk ge
stegen zijn. terwijl bovendien een nieuwe eco
nomische last op het bedrijf wordt gelegd
door de sterke beperking van het aantal va
rende schepen. De lasten, welke normaal op de
uitoefening van deze visscherjj drukken, moe
ten thans immers door de helft van het nor
maal aantal schepen worden opgebracht.
In dit verband schijnt de aangekondigde be
perking van het aantal netten waarmee mag
worden gevischt niet gunstig. In bevoegde
kringen wijst men er op dat men beter een nog
geringer aantal schepen kan laten visschen
met een normaal aantal netten, dan het sy
steem te volgen dat de Regeering thans voor
staat. Hoe minder schepen immers, hoe minder
risico voor de opvarende. Daarbjj wijst men er
van reedreszijde nog op dat de explotatiekos-
ten door het uitzenden van meer schepen dan
strikt noodig is, onnoodig worden opgevoerd.
Verkeer «overtreding en.
Wielrijders werden bekeurd wegens het ver
anderen van richting zoDder het geven van
een teeken, wegens het rjjden zonder belasting-
merk, zonder licht en op den rijweg van de
Hoofdgracht. Ook twee bestuurders van een
handwagen werden op de bon gezet, daar zjj
bjj het veranderen van richting geen teeken
gaven.
Kleine aanrijding.
Op den hoek Paleissteeg-Achterstraat kwam
een militaire auto in botsing met een drie-
wielige motorfiets. Beide voertuigen liepen
eenige schade op.
Waar»chuwing.
De politie brengt een waarschuwing van
de politie te Tilburg over, welke inhoudt, dat
men zich tot haar gelieve te weDden alvorens
in relatie te treden met het Comité „Draagt
Elkanders Lasten", gevestigd Heile Schoor-
straat 44 te Tilburg.
van 16 April 1940.
BEVALLEN :'J. Paans—Spe'rTing (z.).
OVERLEDEN C. H. J. Knaapen. 29 j. (m.L
ONDERTROUWD: W. van Velzen en N.
Koeslag.
BENOEMING.
De adjunct-inspecteur van politie, de heer L.
Davidson, is benoemd tot inspecteur van politie
te Apeldoorn.
Wij lagen tegen 7 uur 's ochtends met onze
boot voor den wal te Emmahaven (west
kust Sumatra). Mooi op tijd voor den trein,
die om 8 uur naar Padang Pandjang door de
om haar natuurschoon zoo beroemde Anei-
kioof zou vertrekken. Maar het liep anders.
Om 8 uur waren wjj, passagiers, nog niet van
boord. De trein vertrok vlak voor onze oogen.
De teleurstelling onder de passagiers was
heel groot, want ze misten er een der mooi
ste uitstapjes door, die in dien tijd konden
worden gemaakt. Niemand van ons had ooit
iets van Sumatra gezien.
Zoo gaat het in het graote Ir.d'ë! De be
woners der verschillende eilanden weten heel
weinig van elkaar af. Men kan 25 of meer
jaren in „Indië" gewoond en gewerkt hebben,
over z.g. „Indische ervaring" beschikken,
maar deze beperkt zich vaak tot één eiland en
dan nog maar tot een deel er van of één stad!
Eindelijk waren wij van boord. Sommige
passagiers namen een karretje naar Padang.
anderen bleven aan boord, een tweetal liep
tusschen de rails te jjsbeeren, hevig uit het
humeur, dat de kapitein eerst had gezorgd
voor de te laden kolen, toen voor de lading
en ten slotte voor de passagiers. Het was in
den tijd toen de passagiers nog niet de be-
teekenis van thans hadden. Een der verbol
gen passagiers zei tegen zjjn lotgenoot: „Wjj
komen hier nooit weer terug, we hebben nu
een kans om iets heel merkwaardigs te zien,
die gelegenheid moeten we ons niet laten
ontglippen. Voel je er wat voor een locomo
tief met een wagen af te huren?" „Een extra-
trein bestellen dus", antwoordde de ander.
„Geen kwaad idee."
De heeren naar 't kantoor van den chef.
Deze keek hen nog even aan bjj de vraag om
een locomotief met een wagen naar Padang
Pandjang „heen en terug", maar hij had in
zijn loopbaan al zooveel „Indische" typen
ontmoet, dat hij niet al te verwonderd was.
„Dat kost 30 kaartjes 1ste klas of 300",
kregen de heeren te hooren. Ze vonden dit
wel wat veel, maar het idee als „koninklijke"
personen per extra-trein de beroemde Anei-
kloof te gaan bezichtigen, lachte hun toch
heel erg toe. Accoord dus. De kaartjes wer
den genomen. De „extra-trein" reed voor. De
passagiers stapten met hun gezinnen in den
salonwagen en namen plaats op het balcon.
De locomotief duwde den wagen de zware
helling der tandradbaan op en allen genoten
van de heerlijke natuur. Hoogst voldaan
kwam het gezelschap weer aan boord.
Twintig jaar later. De eene passagier reed
weer door de kloof. (Nu niet in een extra-
trein!) Weer genoot hij van het heerlijke
landschap. Drie weken later. Hij had de
grootsche, majestueuze natuur van de Pa-
dangsche Bovenlanden bewonderd. En nu
keek hij „die kloof" niet meer aan! „Dat was
niets" vergeleken bij Fort de Koek met de
grootsche omgeving.
Alles is betrekkelijk, niet waar?
H. F. TILI EMA.
De Fransche Minister-President, Reynaud,
heeft gisteren in een vergadering van den
Senaat officieel mededeeling gedaan van de
Duitsche verliezen, geleden gedurende de
vorige week.
Reyaaud deelde mede. dat het vast
staat, dat 30 van de Duitsche vloot
vernietigd is, dat 20 van de kruisers In
den grond w erd geboord, 25 van de
torpedojagers gezonken is en 15 der
torpedojagers zware en lichte averjj op
liep. Een aantal duikbooten (het juiste
getal staat nog niet vast) werd eveneens
tot zinken gebracht.
Ziedaar het resultaat van de geallieerde
actie in de Noorsche wateren, die de Nazi's
wel zeer duur is komen te staan en die hun
vloot op wel bijzonder ingrijpende wijze gede
cimeerd heeft.
Reynaud had het niet alleen over het mate.
rieel échec, hij citeerde ook de woorden van
Franklin Roosevelt, waarin deze op opvallen
de wijze van leer trok tegen zekere totali
taire machten, die terwille van de eigen zaak
de wereld in voortdurende onrust zetten.
Merkwaardig openhartige woorden, die de
Duitsche zaak in Amerika ongetwijfeld ern
stige schade zullen berokkenen en die de
Nazi's zwaar op den maag zullen liggen.
W\j kunnen niet toestaan, aldus zei
Roosevelt, dat de oude illusies van een
universeel wereldryk weer gaan tieren.
We hooren vai» rassen, die het recht van
overheersching opeischen, we hooren van
groepen, die zich het recht aanmatigen
hun levenswyze ook andere naties op te
leggen, we maken kennis met economi-
schen drang, die ten doel heeft groote
gebieden tot politieke invloedsfeeren te
maken.
Zoo sprak de eerste Amerikaan
De laatste berichten uit Scandinavië spre
ken van diverse geslaagde landingspogingen
der Britsche troepen. Men neemt aan, dat zy
op ongeveer 70 kilometer ten Noorden van
Narvik binnengevallen zijn en daar de Duit
sche troepen terugdreven, Bevestigd is dit
Reuterbericht, dat via Stockholm uitgezon
den werd, door de Britsche admiraliteit nog
niet, doch er is geen reden aan de autentici-
teit ervan te gelooven.
Dat het de Duitschers in het Noorden van
Noorwegen niet naar den vleeze gaat, moge
blqken uit de Duitsche commentaren. Men
neemt deze landingen op als niet-belangrjjke
manoeuvres en zegt dat een eventueele ge
slaagde bezettingspoging der Britten hoege
naamd geen beteekenis heeft, omdat men
thans de ertsen door de Botnische Golf kan
doen aanvoeren. Het bezit van Narvik zou
dus eerst den volgenden winter, als de Bot
nische Golf bevroren is, effectief worden.
Men voelt wel dat dit een gezochte klei
neering van de Britsche successen is, alleen
uitgedacht ter wille der propaganda.
Nog een enkel woord ov/er de opvallende
anti-geallieerde houding, dip sedert de laatst
weken weer door Italië aangenomen wordt,
Men kan sprekeQ van een ^elle perscamPaSne'
die er op uit is ieder Brits'«;h succes als van
nul en g
Duitsche
teiten te bombardeeren.
Wat zit er achter deze manoeu?re'
Italië alsnog zjjn positie van „nit>.*3°r'0®|
voerende" natie opgeven. Gaat dit trage
der „as" sneller draaien Het komt ons 2'.
waarschijnlijk voor. De geallieerden hebben"»
uit niets doen bljjken dat zjj de minderen van
de Duitschers zjjn, en dit zal voor de Italianen
ongetwijfeld een stok achter de deur zijn.
De Britsche vloot is ongeslagen, zoodat de
machtige eenheden in en bij de Middelland-
sche zee daar ongestoord kunnen verblijven.
Daarbij kan als zeker worden aangenomen
dat, mocht Italië den strijdbijl opgraven, de
oorlog zal overslaan op den Balkan, 'iets
waarvoor Mussolini groote vrees koestert.
Automatisch komen dan ook de belangen van
de Sowjet in het geding en men zou inder
daad voor den completen wereldoorlog staan.
De kansen daarin voor de geallieerden, met
hun beheersching van de zeeën en de be
schikking over de Amerikaansche machtige
hulpbronnen, zouden daarbij ongetwijfeld
gunstig staan.
Het lijkt ons waarschijnlijker dat de on
vriendelijke, haast dreigende houding, van de
Italiaansche regeering er op uit is de geal
lieerden te intimideeren. Dat'zij uit voorzorg
sterke eenheden in het Zuiden gereed moeten
houden, hetgeen indirect natuurlijk de Duitsche
zaak in het noorden ten goede kan komen.
Hoe dan ook, wjj zien in de houding van
Italië tot nu toe niet veel anders dan die
van een kaartspeler die wacht op de troeven.
Waar deze zullen zitten dit zal de
toekomst nog moeten leeren
il en geener waarde te bestempelen en de
iitsche successen tot historische helden-
Gaat
Agent: J. HOFSTRA
Depót: DEN HELDER
Middenweg 203 Telefoon 531