EEN SPOORBAAN OVER DEN
AFSLUITDIJK
Auto met militairen
over den kop
Veldslag in het hart
van Noorwegen
Militaire activiteit in
DUITSCHE
JOSTZEEHMEHS_
Aanvallen op
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN-HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Duitschers meester
in de lucht
troepentransporten
^TDOITSCHE OPMARSCfi
DUITSCHE STELLINGENC
=0 BRITSCH QPMARSCH PLAN
{4031)
Duitsche versterkingen
naar Narvik
Duitsche persactie
tegen Zweden
100,000 telefoongesprekken
Nederland Indië
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
WOENSDAG
24 APRIL 1940
68e JAARG. No. 8908
Electrische trein
verbinding Leeuwarden-
Alkmaar op het
uitbreidingsplan der
Ned* Spoorwegen
Hct Duitsche en Britsche
opmarschplan in
Zuid-N oor wegen
Een doodet
twee gewonden
Engelschen en Noren
in den aanval
Duitsche en Britsche
luchtmacht in actie
HELDERSCHE COURANT
Toen zes jaar geleden de Diesel-electri-
gche tractie werd ingevoerd bij de Neder
lands Spoorwegen werd een geheel nieuwe
koers ingeslagen ten aanzien van de tractie,
welke tot op dien dag in hoofdzaak neer
kwam op stoomtractie, met uitzondering
,van de geëlectrificeerde baanvakken in het
westen van ons land. Men wist, dat deze
koerswijziging belangrijke consequenties
met zich zou brengen, doch de vooruitzien
de blik van den huidigen directeur, ir. W.
Hupkes, den promotor van dit nieuwe mo
derne vervoermiddel, was voldoende om de
eventueele bezwaren te bverbruggen en de
voor de spoorwegen geenszins onbelangrij
ke stap in de richting van de moderne be
drijfsvoering te zetten.
Dit inzicht ten aanzien van de belangrijke
omwenteling in het tractiebedrijf is in de
praktijk niet onjuist gebleken. Hoewel an
dere landen eveneens de dieselelectrische
tractie invoerden, kan ons land zich er al
leen op beroemen aan deze tractie een zoo
groote uitbreiding te hebben gegeven, dat
het een belangrijk, gedeelte van het vervoer
bedient.
Dat wil nu weer niet zeggen, aldus giste
ren ir. Hupkes bij een toespraak tot genoo-
digden tijdens een proefrit met het nienwe
vijf-wagen-stel, dat de dieselelectrische trac
tie wordt geprefereerd boven de electrische
tractie.
Ten aanzien van de electrische
tractie heelt de directie van de
Spoorwegen nog groote plannen. Het
ligt in de bedoeling, wanneer de tijds
omstandigheden daartoe medewer
ken, tot electrilicatie over te gaan
van de baanvakken. DordrechtRoo
sendaal en in samenwerking met de
Belgische sporowegen ook nog Roo
sendaalAntwerpen. Bovendien ko
men ook nog voor electriiicatie in
aanmerking de baanvakken Roosen-
daal—Den Bosch—Nijmegen, Zwolle-
Groningen en Amersfoort—Twente,
ALSMEDE LEEUWARDEN—ALK
MAAR OVER DEN AFSLUITDIJK.
De proefrit, welke gisteren met het nieu
we vijf-wagenstel werd gemaakt, bracht de
genoodigden, wraaronder vertegenwoordigers
van de Nederlandsche Dagbladen, directie
leden van industrieën in den lande en hoof
den van dienst bij de Nederlandsche Spoor
wegen, binnen twee uur van Utrecht over
Amersfoort en Zwolle naar Groningen.
Men kreeg een uitstekenden indruk van
de perfectie van dit materieel, vooral toen
tusschen Meppel en Assen met maximum
snelheid werd gereden van 180 km. per uur.
hen bijzondere attractie van deze vijf-wa-
gentreinstellen is gelegen in het feit. dat het
compartiment aangrenzend aan het compar
timent van den wagen voerder, van dit com
partiment met een glazen wand is geschei
den, zoodat de reizigers, die zich in dit com
partiment bevinden, een voortreffelijk uit
zicht hebben op de spoorbaan en als het
ware met den wagenvoerder of bestuurder
mee kunnen rijden.
Voor hen. die liever achteruit rijden, be
staat hiervoor een uitstekende gelegenheid
door achterin deze treinstellen plaats te ne
men, waardoor inen het landschap en de
spoorbaan vanuit een ander gezichtspunt
kan bekijken. Daar deze treinstellen spe
ciaal gebruikt zullen worden op de groote
trajecten is de aanwezigheid van een res
tauratie voor den geheelen trein natuurlijk
bijzonder welkom. Alles is hierbij inge
steld op het comfort van het publiek en zal
er ongetwijfeld veel toe bijdragen om de
populariteit tot in de uiterste hoeken van
het land te verhoogen.
DOOR DE LUCHT VIA ZWEDEN.
Uit Gaeddede, aan de NoorschZweed
se he grens, wordt gemeld, dat ondanks een
krachtig protest, dat Zweden Maandag tot
de Duitsche regeering gericht heeft, gis
termorgen vroeg weer een Duitsch vlieg
tuig over de plaats gepasseerd is, op weg
naar bet Noorden. Het maakte den indruk,
dat het een vliegtuig voor troepenvervoer
was en aangenomen werd, dat het naar
Narvik ging om voorraden en munitie
voor de daar aanwezige Duitsche troepen
te brengen.
Aan het aantal Duitsche vliegtuigen, dat
in de laatste dagen in dit district geconsta
teerd is, aldus Reuter, is duidelijk te zien,
welk een wanhopige pogingen gedaan
worden om de Duitsche troepen in Narvik
met manschappen of voorraden te helpen.
Naar het D.N.B. uit Narvik verneemt, is
aldaar gisteren een Engelsch vliegtuig
door Duitsch luchtdoelgeschut neergeschct
ten.
NA BOTSING MET EEN VRACHT
AUTO. SNELHEID WAS ZOO
GROOT, DAT DE WAGEN NOG 73
METER DOORSCHOOT,
LAREN (N.-H.), 23 April:
Omstreeks middernacht is te Laren (N.-H.)
op den Rijksstraatweg AmsterdamAmers
foort, ter hoogte van den Vredelaan een zeer
ernstig ongeluk gebeurd.
Een personenauto, waarin vijf militairen,
allen te Baarn gelegerd, zaten, kwam hier
in botsing met een vrachtauto, welke uit
Zutphen kwam. De snelheid, welke de per
sonenauto had. was zoo groot, dat de wagen
na de botsing nog 73 mter doorschoot en
daarna over den kop sloeg.
De gevolgen waren zeer ernstig. Al
le inzittenden werden uit den auto
geslingerd. De 32-jarige bestuurder,
Bruining genaamd, en thuisbehoo-
rende te Vnght, was op slag dood.
Twee andere militairen liepen ver
schillende verwondingen op en twee
bleven ongedeerd.
Dokter Holtman en een voorbijkomend of
ficier van gezondheid, verleenden de eerste
hulp, waarna de beide gewonden en het lijk
van den omgekomen bestuurder naar het
Sint Jansziekenhuis te Laren werden over
gebracht.
De personenauto werd totaal vernield, de
vrachtauto zwaar beschadigd.
De politie van Baarn zorgde, dat het ver
keer in goede banen werd geleid.
GEEN CANADEESCHE TROEPEN
IN NOORWEGEN.
Van gezaghebbende zijde te Londen wordt
verklaard, dat de berichten, volgens welke
Canadeesche eenheden in Noorwegen strij
den, onjuist zijn, al kunnen er individueele
gevallen bestaan, waarin Canadeezen
dienst doen bij het Britsche expeditieleger
in Noorwegen.
150 DORPEN ONDER WATER.
Overstrooming van de EuphraaL
Ten gevolge van in Noord-Syrië en de
woestijn gevallen stortregens is hlfc peil,
van den Euphraat aanzienlijk gfestegen.
Ongeveer 150 dorpen zijn onder water gezet
en er is veel schade aangericht.
Door tijdige eenomen maatregelen zijn
geen mienschen levens te betreuren. Het ver
keer tusschen Syrië en Irak is onderbroken.
Bovenstaand kaartje geeft
weer de opmarschrichtingen der L> 1
bezettingstroepen ten Noorden van l>sio, xu
de richting van Dombas en Ah
Britsche troepen zijn na hun landu
Aldalsnes in samenwerking met de
sche strijdkrachten opgemarcheerd
richting Lillehammer via het spoorweg
«looppunt Dombas. „..j,
Volgens berichten van Reuter
Trondheim thans zoowel ten Zuiden alsen
^oorden door de geallieerden ingesloten.
Een communiqué van het Britsche minis
terie van oorlog meldt: De krijgsverrichtin
gen in Noorwegen worden voortgezet in
samenwerking met de Noorsche strijdkrach
ten.
In het zuiden bieden onze troepen, samen
met de Noren, tegenstand aan den druk
van den vijand. Ten noorden van Dront-
heim zijn onze troepen aangevallen en ont
wikkelde zich een hevig gevecht.
Uit Stockholm meldt Reuter: Volgens een
Zweedsche bericht woedde heden een hevige
veldslag in het hart van Noorwegen om het
bezit van de ..poort" naar Oslo. waar het
Gudbrandsdal uitkomt in de zuidelijke vlak
te bij Lillehammer.
Een Zweedsch perstelegram uit Roros
meldt, dat Engelsche en Noorsche troepen
aanvallen in de richting van Hamar, oO
km teD zuiden van Lillehammei en on
danks den krachtigen Duitschen tegenstand
Moelv hebben bereikt. De Noorsche troepen
worden thans door de geallieerden met mo
derne wapens uitgerust. Verder naar hei
Oosten, zoo verluidt bij geruchte, nekken de
Duitsche troepen, die noordwaarts van Live
rum naar Rena zijn opgerukt, thans onder
den Britsch-Noorschen druk terug.
Bij Steinkiaer, een kleine stad aan de
fjord ten noorden van Drontheim. waar de
Noren in de laatste paar weken een ver
sterkte linie hebben aangelegd, is de strijd
thans ernstig begonnen.
Op sommige punten staan de Britten en de
Duitschers op minder dan *200 M. van elkan
der, aldus een bericht van de Allehanda van
de NoorschZweedsche grens. Verklaard
wordt, dat Britsche troepen stellingen heb
ben betrokken en met Je Noren gegroepeerd
zijn over een diepte van ongeveer 20 k.m.
Aan deze berichten wordt toegevoegd, dat
de Britten, Franschen en Noren in aantal
ongeveer even sterk zijn als de Duitschers.
Verder wordt nog gezegd, dat hoewel de
Britsche troepen perfect zijn uitgerust, zij
niet van meening waren, dat tanks en ge
mechaniseerde eenheden in dit gebied ver-
eischt worden.
Het bericht zegt verder, dat de Duit
schers voor het oogenblik meester
in de lucht zijn, daar de geallieerden
naar het schijnt een tekort hebben
aan luchtdoelgeschut en gevechts
vliegtuigen. Er wordt evenwel be
weerd, dat ondanks de voortdurende
luchtaanvallen der Duitschers geen
schade is aangericht aan de Britsche
verdedigingsstellingen, hoewel, naar
gemeld werd, het hoofdkwartier
twee malen moest .vorden verplaatst.
De snelheid waarmede de Duitsche
luchtmacht de plaats van het Brit
sche hoofdkwartier had vastgesteld,
geeft, naar verklaard wordt, aan
leiding tot de verdenking, dat er
een goed-ontwikkeld verspiedersstel
sel bestaat.
Ook wordt gemeld, dat de Duitsche tor
pedojagers in de fjord van Drontheim aan
de operaties deelnemen.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn: In het berg
land ten zuidoosten van stavanger hebben
heden de deelen van een Noorsch divisie na
een hevigen strijd met de Duitsche troepen
de wapens neergelegd. Het aantal gevange
nen en de gemaakte buit zijn nog niet te
overzien.
De coriespondent te Kaanaos van
„Aftonbladet" schrijlt, dat aan de
Duitsche Oostzeekust uitgebreide mi
litaire toebereidselen in vollen gang
zijn.
Troepen, wapenen en munitie ko
men in groote hoeveelheden in de ha
vens van het Memelgebied en van
Oost-Pruisen uit de andere deelen
van Duitschland aan.
Burgers worden thans geweerd nit
deze havens, welke onder sterke be
waking staan.
Persactie.
In scherpe bewoordingen richten zich eeni-
ge Duitsche bladen tegen de anti-Duitsche
gruwelpropaganda, welke door Zweedsche
bladen bedreven wordt.
Na verschillende voorbeelden van „gru-
welberichtgeving" te hebben opgenoemd, uit
de Lokal Anzeiger en ook andere bladen het
vermoeden, dat de bron van deze gruwelbe-
richten in de kliek van den gevluchten voor
zitter van het Storting, Hambro, gezocht
moet worden.
De Nachtausgabe noemt het zeer ernstig,
dat deze kliek door de Zweedsche autoritei
ten wordt geduld om zich te wijden aan het
belasteren van de Duitsche weermacht
Ook de Duitsche radio omroep heeft een
waarschuwing doen hooren en gezegd, dat
Duitschland niet werkeloos zal toezien, dat
de eer der Duitsche soldaten wordt bevlekt.
Malmoe loopt gevaar.
Volgens radio Stockholm worden schik
kingen getroffen voor een vrijwillige evacu
atie van burgers uit Malmoe, een haven in
het Zuiden van Zweden vlak tegeover Ko
penhagen.
De Duitsche luchtmacht tracht met alle
haar ten dienste staande middelen de troe
penlandingen der geallieerden te beletten
en volgens de mededeelingen van het D.N.
B., welke echter positief door Londen
worden tegengesproken, slaagt zij daarin
zeer goed.
Wat ook van die elkaar tegensprekende
berichten waar mag zijn, men krijgt sterk
den indruk, dat de Duitschers op vele
plaatsen in de lucht sterker zijn en de
P.T.T. noteerde Dinsdag het 100.000ste tele
foongesprek tusschen Nederland en Oost-In-
dië. Het werd gevoerd door een firma „ergens
in Utrecht". Een snapshot tijdens het ge
denkwaardige onderhoud.
Britten zeer veel last en ongetwijfeld ook
schade berokkenen.
Volgens, een D.N.B.-bericht is in de fjord
van Namsos een Britsche torpedojager he
vig door een bom getroffen.
De jager zou door twee inslaande bom
men zijn vernietigd. Het achterdeel van
den destroyer werd letterlijk afgerukt.
Na een geweldige ontploffing zonk het
schip. Van de bemanning heeft waarschijn
lijk een deel den dood in de golven gevon
den.. Een tweede torpedojager kreeg een
bomtreffer op het voorschip, waardoor een
langdurige ookontwikkeling ontstond. Ten
gevolge hiervan is de gevechtsacitiviteit in
ieder geval sterk belemmerd.
Ook een groot troepen transportschip zou
in den grond zijn geboord.
Een tweede transportschip van pl.m.
5000 ton zou na een treffer door brand zijn
vernield.
De Britsche luchtmacht gaat systematisch
voort de vliegvelden, waarover de Duit
schers in Noorwegen en Denemarken be
schikken te bombardeeren.
Thans zijn behalve het Deensche veld te
Aalborp en het Noorsche Stavanger, ook de
beide vliegvelden bij Oslo aangevallen en
volgens Engelsche berichten zwaar geha
vend.
De Engelsche luchtvloot, gecombineerd
met Britsche duikbooten, blijven het Kattc-
gat onveilig maken. Gisteren werd vanuit
Zweden een luchtgevecht boven het Katte-
gat waargenomen, terwijl men groote sche
pen, blijkbaar Duitsche transportschepen,
naar het Noorden zag opstoomen.
„EEN SAMENTREFFEN VAN DUITSCHE
EN BRITSCHE TROEPEN TE STIKLESTAD
AANSTAANDE."
Bovenstaande kaart geeft de centra weer
van Namsos en Trondheim: op de kaart
vindt men het Noorsche fort Hegra, 40 km.
ten Oosten van Trondheim, dat nog steeds
weerstand biedt aan de Duitsche aanvallen.
De Britsche operaties voltooien zich langs
den spoorweg van Namsos naar Trondheim
vooral bij Grong, Snasa, Sunnan en Steink-
jer tot aan Stiklestad.
De Duitsche bezettingstroepen opereeren
ten Noorden van Levanger. Van veel be
lang is de spoorweg van Trondheim via
Berak naar Dombas waarlangs, na de lan
ding de Britsche troepen op weg zouden
zijn Trondheim in te sluiten.
Het verdient aanbeveling de kaart uit te
knippen, omdat hierop de voornaamste
plaatsen in dit centrum voorkomen.