Het beurtveer van Amsterdam op Texel het brengt méér geld in! Visscherfj Helders Kath» gem» koor Uitslag aanbesteding Zwcmclub „Frissche Morgen Postduiven ver. „V.O.P. Oprichting N.B.A.S. afd. Den Helder Burgerlijke Stand van Den Helder Gecommitteerden eindexamens Kweekscholen De breedte van ons strand Uit het politie-rapport Het oudste vervoermiddel is ongetwijfeld de pedes apostolorus ofwel de voeten van den mensch zelf! Wij zullen ons in dit artikel niet bezig houden met de ontwikkeling van het vervoerwezen, maar er is wel alle aanleiding om eens te zien, hoe menschen èn goederen vervoerd werden vóórdat er een „ijzeren baan" liep. Diligance en trekschuit waren toen de middelen van vervoer. Toen deze vervoermiddelen hun triomf tocht in het begin van de 17de eeuw begon nen, heeft men ze terecht geprezen! Welk een geluk, dat zulke vervoermiddelen met zulk een regelmaat door Holland voeren! Zong de dichter Tijssens niet: „Wie kan de vinding van de trekschuit ooit waardeeren Men reist, als zat men thuis; geen schokken, draaien, keeren Ontrust het lichaam, 't zij men vaart bij dag of nacht: Men vindt al slapende zich op de plaats gebracht". De oorsprong van de beurtveren is te vin den in de behoefte, welke zich alom open baarde, naar een goede en geregelde commu nicatie. De besturen van twee gemeenten kwamen op het denkbeeld, om aan bepaalde personen het uitsluitend recht te verleenen tot vervoer van goederen en personen. De schippers werden door de gemeente aange steld, en kregen tevens een instructie, waar- b\j in het bijzonder werden aangewezen: de tijden waarop zij moesten laden en lossen, de dagen van vertrek, de plaatsen van afvaart en aankomst, de gemeenten, welke bepaal delijk en uitsluitend op de reis moesten wor den aangedaan, het maximum van de vracht prijzen, enz. Tevens werd aan de schippers de verplichting opgelegd, om een zekere som gelds als borgstelling in de gemeentekas te storten, opdat het bedrag van de boeten die zij mochten beloopen, en van de vergoeding, welke zij voor verloren goederen verschuldigd waren, daaruit zou kunnen worden voldaan. Onze voorouders bemoeiden zich zoodoen de in tallooze keuren en ordonnaties met het vervoer. Hoe meer ordonnanties, hoe grooter het vervoer op zulk een traject was. Want dan was er juist de noodzaak om steeds meer punten ten aanzien van de lading, de verzending, de waarde, de schippers, enz., te regelen. Op deze wijze ontstond over geheel Nederland een net van beurtveren. Het ken merkende daarvan was, dat de schipper een uitsluitend recht kreeg tot het vervoer van goederen en personen. Het oudste veer van Amsterdam. Het oudste veer van Amsterdam dateert reeds uit 1308 en is eigenlijk een soort over zetveer, namelijk van Amsterdam naar den Waterlandschen oever. In die overzetveren ligt ongetwijfeld het begin van de beurt veren. Staken overzetveren den stroom over, beurtveren volgden den stroom een eindweegs en verbonden twee aan het water gelegen plaatsen. Tusschen de 13de en 16de eeuw werden hier en daar zulke verbindingen opge richt. Zoo dateert het veer van Amsterdam op Utrecht uit de vijftiende eeuw. Op het tra ject AmsterdamHoorn werd bij ordonnantie van 7 Januari 1529 een veer ingesteld. Om trent 1600 werden de veren van de groote koopstad naar Delft, Leiden, Den Haag, Dor drecht en Enkhuizen opgericht. Wanneer het beurtveer van Amster dam op Texel ontstaan is, hebben wij niet kunnen ontdekken. Reeds vrij vroeg zullen er schippers zijn geweest, die hun werk er van maakten, personen en goe deren naar Texel, de grootste reede van Amsterdam, te vervoeren. Deze schippers kozen hun route steeds over de Zuider zee, en langzamerhand werd er een zekere regelmaat in de vertrekuren ge bracht, waardoor de reizende man wist, op welk uur van den dag hij kon ver trekken. Tegen het einde van de zeventiende eeuw werd er door deze schippers, zoogenaamde Kaagschippers, reeds druk gevaren, en dat niet steeds tot tevredenheid van de Overheid. Zoo bleek het aan de heeren van den Gerechte van de stad Amsterdam in 1699, dat er „ver- scheide klagten zijn voorgekomen wegens dis- ordre der Kaagschippers, varende van deeze Steede na Texel en 't Vlie". Daarom werd be sloten, dat in den vervolge ieder jaar vier Overlieden zouden worden aangesteld, en dat tot schipper op dit veer slechts zij benoemd konden worden, die Burger was, „en bij alle de vier of drie Overlieden geexamineert (was) of sig op de stromen van hier na Texel wel verstaet en bequaem is een Kaeg met Koop lieden haer goed te vaeren". Er moest iedere dag een schip van Am sterdam afvaren, dat de koopmansgoederen kon wegbrengen, maar „als er Convoy in Texel gereed leid om te seilen", dan moest er, indien een koopman goederen te verzenden had, steeds gevaren worden, zelfs né. het slui ten van den boom, en zelfs indien de koop man voor 15 of 25 gulden vracht had te ver voeren, wat afhankelijk was van het zomer- of winterseizoen. Kwam nu een Amsterdam- sche Kaagschipper in Texel, en was het schip, waarin hij. zijn goederen moest laden, reeds in zee, maar lagen er nog andere sche pen gereed om uit te varen, dan mocht de Kaagschipper het alsnog laden, „soo het schip met hetselfde Convoy of Compagnie sal ver trekken, ten sy den Eigenaar het heeft ge- contramandeert". Strenge keur. De naam beurtveer hangt samen met het varen om de beurt, en wij lezen dan ook in deze ordonnantie, „dat ieder op sgn beurt afvaert". Twee maal per jaar werden door speciaal benoemde keurmeesters de schepen gekeurd, „of hegt en sterk genoeg en van alles wel versien sijn". Er werd dus wel alle zorg ge dragen voor den reiziger of voor den koop man, die zijn goederen wilde verzenden. Trouwens als de schipper het toch waagde, met een afgekeurd schip te varen, dan werd hij uit het gilde verbannen en mocht nooit meer varen. In de ordonnantie van 1699 kwam ook een groot aantal vrachtprijzen voor. Deze be troffen meer dan 75 soorten goederen, ter wijl de prijzen bovendien nog onderscheiden waren naar den winter of zomer. De goed koopste vracht noteerden tabak St. Domingo Tabakrollen; vlas het Varke! en Stoppeldoek de Poolse rol; namelijk een stuiver. De koop man moest het duurste betalen voor „aller hande Verfhout 10.000 Pond", namelijk 10 gulden. Tusschen deze stuiver en 10 gulden lagen de prijzen van andere goederen, als daar waren een pak walvischbaarden; een ox- hoofd salpeter; een vaetje indigo; een ox- hoofd bier; een pak kousen of degens en kingen. Per persoon werd aan vracht betaald een gulden, terwijl een brief in den zomer 10 en in den winter 14 stuivers kostte. In 1704 bleek het de Overheid, „datter ver- scheyde kleyne Schepen worden gemaekt", waarmee passagiers en vracht naar Texel werden overgebracht, „tot groote prejudicie van de Kooplieden, Passagiers en andere schippers", reden waarom geordonneerd werd, dat sinds dien datum niemand meer in het Texeler veer mocht varen, tenzij hij een goed vaartuig had „ten minste van 25 lasten groot, en 54 k 60 voeten lang ende wijd 15 en een half k 16 voet. Een belangrijk punt bij een beurtveer was het zoogenaamd uitsluitend recht: niemand dan door de burgemeesters benoemde beurt schipper mocht varen. Reeds in de ordonnan tie van 1699 kan men lezen: „geen andere Vaertuigen sullen op Texel mogen laden". Eén uitzondering werd op deze bepaling toe gelaten. Twee of drie kooplieden mochten tezamen een schip huren en dat „buiten de beurt om" bevrachten. Maar al spoedig bleek het, dat hiervan misbruik gemaakt werd. „Verscheyde baetsuchtige Kaegschippers" ontzagen zich niet, bij vijf, zes of meer koop lieden goederen te boeken voor een speciaal schip en deze goederen dan zoogenaamd te vervoeren voor een of twee kooplieden. Dat kon de overheid niet toelaten. Het leek ver dacht veel op een „wilde dienst" uit onze dagen! In 1709 werden de artikelen over dit vervoer nogmaals afgekondigd mèt de bij voeging, dat, behalve de gewone boeten, ook alle ontvangen vrachten verbeurd zouden verklaard worden. Voordeelig jaar. Negen jaar later was het een voordee lig jaar voor de weduwen én weezen der schippers .Veelal bleken de schepen na den dood van den schipper vrij onver koopbaar te zijn en werden dan tenslotte voor een geringen prijs verkocht. Dit was onvoordeelig voor de achtergeblevenen maar ook voor de reizigers, want de schippers lieten niet spoedig een nieuwe schuit maken. „Tot beter maritiem en welvaren" werd nu bepaald, dat ieder nieuw aan te stellen schipper, zoo deze geen schip had, verplicht was, het schip van zijn gestorven voorganger te koopen. Hoe drukker een veer bevaren werd, hoe meer ordonnanties er voor werden afgekon digd. Voor het Texelsche veer werd in 1723 reeds wederom een nieuwe keur afgekondigd. Vele bepalingen van vroeger werden herhaald, maar daarnaast lezen wij nu ook, dat de schipper verplicht was, na een gedane reis binnen drie dagen met den koopman af te rekenen. Verder mocht een beurtman geen koopmansgoederen „mishandelen of oorzaak tot beschadigdheid geven". Zeer merkwaardig is in verder verband nog de bepaling, dat geen schipper meer vracht mocht vragen, dan de officieel door de overheid vastgestelde vrachtprijzen. De bepalingen in zake het afhuren van een Kaag door slechts twee of drie koop lieden bleef van kracht, maar ook hier bleek, dat nieuwe mogelijkheden wel eens botsten met oude wetten. De Oost- en de West-Indi sche Compagniën hadden veelal en dikwijls spoedig kagen noodig om nog het een en ander van Amsterdam naar Texel te brengen, en in 1724 werd onder meer aan deze beide Compagniën het recht gegeven, om te allen tijde steeds kagen af te huren. Zoo bleef vele jaren lang het beurtveer de verbinding onderhouden tusschen Am sterdam en Texel. Toen echter in 1825 het Noordholiandsch Kanaal geopend werd, kozen èn de reizende man èn de koopman, die goederen te verzenden had, veelal de route „binnendoor". En toen in 1865 Amsterdam met Den Helder door de „Ijzeren baan" verbonden was, zal het einde van het aloude beurtveer spoedig gekomen zijn. Mr. J. M. Fuchs. ïlieuuM uil UhJk KADER BILJARTWEDSTRIJD. Gisteren werd in hotel „Texel" (café) een kader biljartwedstrijd gehouden tusschen den ex-kampioen van Noord-Holland Hoogland en Swolfs uit Amsterdam, beiden op Texel in militairen dienst vertoevend. Een kaderwed strijd bestaat hierin, dat het biljart in vakken verdeeld wordt, in de buitenste mag men niet meer dan twee caramboles maken. Dit om te voorkomen, dat de ballen in een hoek worden gedreven en gehouden. De heer Hoogland gaf op de 500 punten 250 voor. De uitslag van den wedstrijd was, dat de heer Wolfs in 28 beurten 250 punten behaalde. De ex-kampioen bracht het nog tot 464 caram boles. DE DAMCLUB NAAR DEN HELDER. A.s. Zondag gaat de Texelsche Damclub naar Den Helder. In het Kegelhuis zal daar tegen de Heldersche Damclub worden ge speeld. Het betreft hier den uitgestelden bekerwedstrijd. SLUIT DE PORTIEREN VAN UW AUTO. Gistermiddag omstreeks half twee is een militair van zijn motorrijwiel afgeworpen in de Gravenstraat te Den Burg. Dit ongeval werd veroorzaakt, doordat van een vracht auto, die aan het steenenladen was voor het verbrande perceel van de Firma Vlessipg, een portier open stond. Het ongeval liep vrjj goed af. De militair bekwam geen noemenswaar dige verwondingen. De motorfiets werd be schadigd. URK, 22 April. Door 7 vaartuigen werd heden aan den Gemeentelijken Vischafslag alhier aange voerd: 180 pond kuilpaling. van 14 tot 25 pond per vaartuig, prijs 27 tot 30 ct.; 60 pond lijn- of beugaal, 30 tot 54 ct.; 55 pond fuikaal, 25 tot 32 ct., alles per pond. Urk, 22 April. Door 19 vaartuigen werd j.1. Zaterdag aan de Gemeentelijke Visch afslag alhier, aangevoerd: 378 pond Kuilpaling, van 3099 pond per vaartuig, prijs 2832 ct; 392 pond Lijn- of beugaal, 3034 ct; 73 pond Snoekbaars. 20—2014 ct; 491 pond Voorn, 1—3(4 ct; 200 pond Poonen, 1012 ct per pond en 140 man den Nest, 3035 ct per mand. Verleden week stond de visscherij in het teeken van teleurstelling. Over het algemeen liep het weer ten zeerste tegen, zoodat de IJsselvisschers het eerste gedeelte van de week haast in het geheel niet hebben kunnen visschen. Voor de aal- en palingvisscherij op de voor malige Zuiderzee moet het veel warmer weer gaan worden. Met de resultaten van de groote Noordzeevloot was het de vorige week voor de meeste vaartuigen droevig gesteld. De meesten hebben in het geheel niet kunnen visschen. De kustvaartuigen besomden ten hoogste 75.De garnalenvisschers tot 90.per vaartuig. Een uitzondering maak ten nog de snurrevaadvaartuigen, welke tot 600.per vaartuig besomden. De prijs der visch was hoog. De vorige week (15 tot en met 20 April) werd door 619 vaartuigen per dag aan de Gemeentelijke Vischafslag alhier aangevoerd; 762 pond Kuilpaling. prijs 2232 ct; 240 pond Fuikaal, 2535 ct; 646 pond Lijn- of beugaal, 3034 ct; 280 pond Snoekbaars. 20—20(4 ct; 500 pond Voorn, 1—3(4 ct: 200 pond NoordzeeschoL 1520 ct; 460 pond Poonen, 1012 ct. per pond en 410 manden Nest, 30tot 35 ct per mand. Dir.: A. J. Leewens. Uitvoering van Bruch's „Das Feuer- kreuz" en Hofmann's sprookje v. d. „Schoone Melosina". Mochten reeds eenige kritieken betreffende de in 1939 te Genève bekroonde jeugdige sopraan-soliste Nora Blok te Bussum, in dit blad vermeld worden, hieronder volgen eenige niet minder gunstige beoordeelingen betref fende den anderen solist: Lucien Louman te Haarlem. Or.-Ver. Haarlem, Dir. E. van Beinum: ,,L. L. was, vooral in de subtielere nuances, uitnemend van expressie". Gemengd Koor,,Sursum Corda" Leiden, Dir. Ant. v. d. Horst: Les Beatitudes van César Frank. „L„ dien we hier te Leiden nog weinig hoorden, heeft een uitnemenden indruk nage laten. Een fraaie en diepe basstem, uitmun tend geschoold, die Jiij dienstbaar maakt aan sentiment." Chr. Gem. Koor „Hosanna", Enschede, Dir. Reyns Matthaus Passion van H. Schütz. „L. L. was in de Christus-partij weer voor treffelijk. Zijn zeldzaam geschoolde en prach tig muzikale stem viel hierin volop te be wonderen." Onnoodig hieraan toe te voegen, dat het be kende en gunstig beoordeelde Kath. Gem. Koor in deze werken betreffende de drama tiek (Das Feuerkreuz) en romantiek (Het Sprookje) een zware, doch dankbare taak heeft te vervullen. Aan een en ander zal krachtige steun wor den verleend door de suggestieve begeleiding van Mevr. Marie NijmeijerMoornman, die een door de firma IJpma te Alkmaar wel willend ter beschikking gestelden concert vleugel zal bespelen. Uitrlag der gehouden besteding door den architect J. J. van der Leek voor den verbouw van het woon- en winkelhuis aan de Koning- straa. no. 15. Onder A. Reijers en Vlaming 4066, A. Smit 3980, W. F. Labout 3940, J. Lugtenburg 3S90, Gebr. de Waard 3875, allen Den Helder. P. Tuin 3869, 't Zand. Noppert en Oordt 3825. P. Boerdijk 3800, C. van Essen 3512, fa. Minneboo en Walboom 3475,fa. gebr. Riemers 3474, J. Modder en A. Cuperus 3380, allen Den Helder. Onder B. E. Girmann 585, J. Bontes 520 en fa. Kraak en zonen 464 66, allen Den Helder. ft Zondag 21 April hield deze Ve^eemging haar eerste wedvlucht van he t gr zette deze in met mooi held 9g Km. Er werd gevlogen van Dordrecht, 128 Km- De vogels werden met zuidwesten wind om 8.05 in vrijheid gesteld. De eerste v g reikte reeds om 9.49.11 zijn hok de 25ste om 9.54 34. zoodat het concours 5 —ta open stond, het aantal ingekorfde vogels be prijzen werden door de volgende lief hebbers gewonnen: Fr. Minneboo 13, 16: M. de Boer 2. 5. 8; H. v. d. G« 4. 7. 22; G. J. de Wit-Buis 9 11, 19. Bet zema 12, 20. 21, 25; W. de Ruiter H A. de Ruiter 15; Doelitzsch 17; v. Eerde 18, li- Boon 19; Gebr. de Boer 20. Kegelen Korpswedstrjjd. Stand van het concours Dinsdagavond om 12 uur: Klasse A: 't Rollend Raadsel I, 152 hout; Hout of Fout I, 155 hout. Hoogste korps- gooier tot heden: F. C. Govers 70. Klasse B: 't R. R. II 162 hout; H. O. F. II 199 hout. Hoogste korpsgooier tot heden C. Bos 73. Klasse C (dames): 't Rollend Raadsel III 165 hout. Hoogste korpsgooister tot heden: mevr. Siegers 72. Yerrassingswedstrjjd I. J. de Boer 774; II. J. Lammers 684; III. J. D. Brandt 495. Koppelwedstrijd. I. mevr. Schoenmakermevr. Lensen 45; II. mevr. de Jongmevr. Siegers 42. V'rije-baanwedstrjjd. Seniores: I. J. Lammers 4443; II. J. de Jong 4440. Hoogste gooier tot heden: J. Lammers 45. Juniores: I. E. Meijer 39; II. K. Bregman 38. Hoogste gooier tot heden: A. Lensen 43. Dames: I. mevr. Bijl 4036; II. mevr. Heyligenberg 40; III. mevr. Siegers 38. Hoog ste gooister tot heden: mevr. Heyligenberg 40—36—33. gummen Wedstrijdprobleem no. 5 van H. van Zuilekojj Zaterdag j.1. werd alhier ten huize van een der leden een afdeeling opgericht van den Nederlandschen Bond van Abstinent Studee renden. Aanwezig waren o m. de Bondsvoorzitter, die een uiteenzetting gaf van het doel en streven van deze jeugdbeweging. N.B.A.S. stelt zich ten doel, de jongens en meisjes van de Middelbare School te wijzen op de persoon lijke verantwoordelijkheid voor de samen leving. Zij stelt zich dan ook op het standpunt van de geheelonthouding, en streeft aldus een cultureel doel na Middel hiertoe zijn de diverse afdeelings- en bondsbijeenkomsten welke regelmatig ge houden worden. In verband hiermede werd ook gewezen op het Pinksterkamp, dat ieder jaar gehouden wordt bjj het N.B.A.S'.-Bonds- huis in Oldebroek. Gisterenavond hield bovengenoemde ver- eeniging haar Alg. Vergadering in café Cen traal, die een geanimeerd verloop had. Het bestuur ondervond een grondige wijziging, daar de heer F. Beek (penn.) om gezond heidsredenen moest bedanken. De heer H. Oeljee bedankte tevens als secretaris, terwijl de heer Bruin periodiek moest aftreden. De twee eerstgenoemden waren niet herkiesbaar, de heer Bruin wel. Het bestuur is nu als volgt samen gesteld: J. Brandt, A. J. de Vries, J. v. Has selt. E. Woud, J. Simons, W. Bruin en H. de Graaf. Met algemeene stemmen werd de heer F. Beek benoemd tot eere-lid, als dank voor het zeer vele werk dat hij voor de Vereeniging heeft gedaan. Tot badmeester is benoemd G. Kwinkelen- berg, met een assistent, daar badmeester Koningsteijn momenteel andere werkzaam heden verricht. Het gebouw zal begin Mei geplaatst worden. van 23 April 1940. OVERLEDEN: P. Vries (m.) 68 jaar. BEVALLEN: T. Bakker—Slot d. ONDERTROUWD: KI. Bijl en A. Hölzel; Ras en J. Luijk; J. Sprangemeijer en N. I. Dubach; N. P. R. C. Krul en J. E. van Berg; L. Verschoor en L. Schoonenwolf T. Block en G. M. H. Nrjpels; J. de Vries en D. A. van Meer. De Minister van Onderwijs heeft aangewe zen als gecommitteerden en plaatsvervangende gecommitteerden bij de in 1940 af te nemen eindexamens der rijks-, gemeentelijke en bij zondere kweekscholen voor onderwijzers en onderwijzeressen: Als gecommitteerden: G. C. Dun, te Alk maar, voorzitter; Mevr. H. A. Jurgens geb. Deen, te Amsterdam (uitsluitend voor nuttige handwerken)J. Z. Kannegieter, te Amster dam; A. Kooijman, te Amsterdam; A. Kruik, te Amsterdam (uitsuitend voor handenarbeid) als plaatsvervangende gecommitteerden: J. G. Haremaker, te Alkmaar; Mej. M. Schol- tens, te Haarlem; Mevr. J. H. G. Schutte geb. Struick, te Heemstede; voor de bijzondere kweekschool te Den Helder. Een optimistisch zetter heeft in het inge zonden stuk van „Een mobilisatie-inwoner van Den Helder", opgenomen in ons nummer van gisteren, ons strand, na een eventueele ver plaatsing van de afrastering, met circa 200 meter verbreed. Men zal begrijpen, dat de inzender van dit zeer lezenswaardig stukje aan den royalen kant was met 20 meter. Wij hopen van harte, dat we er die 20 meter bij krijgen, anders kan men dezen zomer, bij hoog water, alleen in zijn badpak op het strand komen en langs het strand wandelen en dat is toch de bedoeling niet. LUTHERSCHE KERK, WEEZENSTRAAT. Hedenavond wordt in de Luthersche Kerk in de Weezenstraat een Zendingssamenkomst gehouden. Aanvang kwart over acht. Ds. W. J. F. Meiners zal het openingswoord spreken; Zendeling W. L. Steinhart zal een lezing met lichtbeelden houden over het onderwerp: ..Strijd en zegepraal op de Batoe-eilanden". Een ieder is hartelijk welkom. Toegang vry. Men zie ook de advertentie in dit nummer. ALWEER RIJWIELEN VERMIST Bewoners van het Julianapark en het Hel den der Zeeplein deden aangifte van de ver missing van hun rijwiel. HONDJE Op het Hoofdbureau van Politie is weder een grijs met zwart hondje, waarvan de baas onbekend is. NIET OPGELET Op den Kanaalweg is nabij de Chr. U.L.O.- 5Chool een 7-jarig jongentje tegen een pas serende a.uto opgeloopen. Het jongentje lette niet op bij het oversteken. Gelukkig bekwam hij slechts een lichte ontvelling. De cijferstand is: Zwart 9 schijven op 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, Wit 9 schijven op 20, 24, 25, 30, 33, 39, 43, 47 en 48. Wit speelt en wint. Oplossingen van bovenstaand probleem moeten uiterlijk Zaterdag 4 Mei a,s. ingezon den worden met vermelding „Damrubriek". Hieronder volgt de oplossing van wedstrijd- probleem no. 4. De cijferstand was: Zwart 12 schijven op 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14, 16, 21, 23, 26 en 40. Wit 14 schijven op 15, 20, 25, 30, 31, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43 en 44. Wit Zwart Wit Zwart 1. 39—33 40X49 2. 33—28 23X32 3. 38X27 49X47 4. 30—24 21X32 5. 37X28 26X46 6. 25—20 46X20 7. 10X19 13X15 8. 35X24 49X20 9. 25X1 en wint. Een zeer fraaie af wikke- ling, die verschillende oplossers te machtig bleek, zooals onderstaande lijst wel duidelijk aantoont. Stand der oplossers na het 4e wedstrijd- probleem: C. Leibbrand, L. v. Merwijk, A. v. Ooijen, J. v. d. Spruit (d.pl.), C. Thomas, A. v. d. Sloot, J. Balyon, P. v. Veen, D. Jansen, A. Ouwens (allen te Den Helder), J. A. v. Vliet (Breezand), allen met 4 punten. Vervolgens W. Elzas (3), C. Goedegebuur (3), W. v. Ra- vensteijn (3), J. Trap Czn. (Oosterend, Texel) (3), J. Trap Czn. (Oosterend, Texel) (3), J. Vink (3), Th. J. Viset (2), C. Drijver Jbzn. (Oosterend, Texel) (2), J. Brouwer (Ooster end, Texel) (2), R. Dol (1), P. H. C. Groene- meijer (1), H. Dirks (Ede, Gld.), (1). Zooals bovenstaande lijst duidelijk toont, heetf er al een groote splitsing onder de deel nemers plaats gehad. Laten zij, die een of meer punten achter zijn geraakt de moed nog niet opgeven, ook de andere deelnemers zullen misschien nog wel eens struikelen, terwijl bovendien de kans bestaat, dat men door het vinden van een bijoplossing een extra punt verwerft. Naar aanleiding van een schrijven deelen wij mede, dat deze rubriek niet uitgaat van H.D.C., doch van ons persoonlijk, wel stellen wij de medewerking van de verschillencjjfe clubbesturen en leden op hoogen prijs; door het inzenden van problemen, partijstanden, eindspelen enz. kunnen deze zeer veel doen voor onze rubriek, en de damsport in het algemeen, alleen op die wijze kunnen wij de rubriek haar plaatselijk karakter doen be houden. Dit is tevens ons antwoord op de grove critiek, die voor eenigen tijd op deze rubriek werd uitgeoefend. Waar blijven de andere Heldersche problemisten, zooals v. Ravensteijn, Slort en Wit met hun bijdragen? Gaarne zien wij dan ook inzendingen tege moet. Hieronder volgt een eindspel uit de partij H. Veenstra (Wit)T. Wiersma (Zwart). De heer Veenstra (Excelsior) van wien wij deze inzending kregen, geeft alleen het spelver- loop hierbij aan en merkt tevens op„ dat zwart in alle varianten verliest. Wij zullen deze dan ook niet vermelden, maar aan de lezers overlaten deze te zoeken. Misschien slaagt iemand er nog in een remise-variant aan te toonen. De cijferstand is: Zwart 4 schijven op 11, 13, 16 en 40. Wit 6 schijven op 12, 20, 27, 28, 32 en 49. Het spel verloop was: 1. 2015 (op 2014 volgt 1319 enz. met remise). 1. 40—45 2. 12—8 13X2 3. 15—10 11—17 4. 10—14 17—21 5. 49—14 2—7 6. 4—22 21—26 7. 22—6 7—12 8. 44—40 45X34 9. 6—1 12—17 10 1X40 16—21 11. 27X16 26—31 12 40—29 31—36 13. 29—47 en wint. Alles betreffende deze rubriek te richten aan den damredacteur van de Held. Couarnt. CORRESPONDENTIE, C. D., Oosterend, Texel. Uw oplossing kwam te laat in ons bezit. J. STOLL. Adverteer en kostgeld, Wendt U tot ons bureau en laat ons Uw adver tentie opmaken Wij garandeeren U, dat zij het grootst mogelijke efiect sorteert

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 6