Het beurtveer van Amsterdam op
Texel
het brengt méér geld in!
Visscherfj
Helders Kath» gem» koor
Uitslag aanbesteding
Zwcmclub
„Frissche Morgen
Postduiven ver. „V.O.P.
Oprichting N.B.A.S.
afd. Den Helder
Burgerlijke Stand van Den Helder
Gecommitteerden eindexamens
Kweekscholen
De breedte van ons strand
Uit het politie-rapport
Het oudste vervoermiddel is ongetwijfeld de
pedes apostolorus ofwel de voeten van den
mensch zelf! Wij zullen ons in dit artikel niet
bezig houden met de ontwikkeling van het
vervoerwezen, maar er is wel alle aanleiding
om eens te zien, hoe menschen èn goederen
vervoerd werden vóórdat er een „ijzeren
baan" liep. Diligance en trekschuit waren
toen de middelen van vervoer.
Toen deze vervoermiddelen hun triomf
tocht in het begin van de 17de eeuw begon
nen, heeft men ze terecht geprezen! Welk
een geluk, dat zulke vervoermiddelen met
zulk een regelmaat door Holland voeren!
Zong de dichter Tijssens niet:
„Wie kan de vinding van de trekschuit ooit
waardeeren
Men reist, als zat men thuis; geen schokken,
draaien, keeren
Ontrust het lichaam, 't zij men vaart bij dag
of nacht:
Men vindt al slapende zich op de plaats
gebracht".
De oorsprong van de beurtveren is te vin
den in de behoefte, welke zich alom open
baarde, naar een goede en geregelde commu
nicatie. De besturen van twee gemeenten
kwamen op het denkbeeld, om aan bepaalde
personen het uitsluitend recht te verleenen
tot vervoer van goederen en personen. De
schippers werden door de gemeente aange
steld, en kregen tevens een instructie, waar-
b\j in het bijzonder werden aangewezen: de
tijden waarop zij moesten laden en lossen, de
dagen van vertrek, de plaatsen van afvaart
en aankomst, de gemeenten, welke bepaal
delijk en uitsluitend op de reis moesten wor
den aangedaan, het maximum van de vracht
prijzen, enz. Tevens werd aan de schippers de
verplichting opgelegd, om een zekere som
gelds als borgstelling in de gemeentekas te
storten, opdat het bedrag van de boeten die
zij mochten beloopen, en van de vergoeding,
welke zij voor verloren goederen verschuldigd
waren, daaruit zou kunnen worden voldaan.
Onze voorouders bemoeiden zich zoodoen
de in tallooze keuren en ordonnaties met het
vervoer. Hoe meer ordonnanties, hoe grooter
het vervoer op zulk een traject was. Want
dan was er juist de noodzaak om steeds
meer punten ten aanzien van de lading, de
verzending, de waarde, de schippers, enz., te
regelen. Op deze wijze ontstond over geheel
Nederland een net van beurtveren. Het ken
merkende daarvan was, dat de schipper een
uitsluitend recht kreeg tot het vervoer van
goederen en personen.
Het oudste veer van Amsterdam.
Het oudste veer van Amsterdam dateert
reeds uit 1308 en is eigenlijk een soort over
zetveer, namelijk van Amsterdam naar den
Waterlandschen oever. In die overzetveren
ligt ongetwijfeld het begin van de beurt
veren. Staken overzetveren den stroom over,
beurtveren volgden den stroom een eindweegs
en verbonden twee aan het water gelegen
plaatsen. Tusschen de 13de en 16de eeuw
werden hier en daar zulke verbindingen opge
richt. Zoo dateert het veer van Amsterdam
op Utrecht uit de vijftiende eeuw. Op het tra
ject AmsterdamHoorn werd bij ordonnantie
van 7 Januari 1529 een veer ingesteld. Om
trent 1600 werden de veren van de groote
koopstad naar Delft, Leiden, Den Haag, Dor
drecht en Enkhuizen opgericht.
Wanneer het beurtveer van Amster
dam op Texel ontstaan is, hebben wij
niet kunnen ontdekken. Reeds vrij vroeg
zullen er schippers zijn geweest, die hun
werk er van maakten, personen en goe
deren naar Texel, de grootste reede van
Amsterdam, te vervoeren. Deze schippers
kozen hun route steeds over de Zuider
zee, en langzamerhand werd er een
zekere regelmaat in de vertrekuren ge
bracht, waardoor de reizende man wist,
op welk uur van den dag hij kon ver
trekken.
Tegen het einde van de zeventiende eeuw
werd er door deze schippers, zoogenaamde
Kaagschippers, reeds druk gevaren, en dat
niet steeds tot tevredenheid van de Overheid.
Zoo bleek het aan de heeren van den Gerechte
van de stad Amsterdam in 1699, dat er „ver-
scheide klagten zijn voorgekomen wegens dis-
ordre der Kaagschippers, varende van deeze
Steede na Texel en 't Vlie". Daarom werd be
sloten, dat in den vervolge ieder jaar vier
Overlieden zouden worden aangesteld, en dat
tot schipper op dit veer slechts zij benoemd
konden worden, die Burger was, „en bij alle
de vier of drie Overlieden geexamineert (was)
of sig op de stromen van hier na Texel wel
verstaet en bequaem is een Kaeg met Koop
lieden haer goed te vaeren".
Er moest iedere dag een schip van Am
sterdam afvaren, dat de koopmansgoederen
kon wegbrengen, maar „als er Convoy in
Texel gereed leid om te seilen", dan moest er,
indien een koopman goederen te verzenden
had, steeds gevaren worden, zelfs né. het slui
ten van den boom, en zelfs indien de koop
man voor 15 of 25 gulden vracht had te ver
voeren, wat afhankelijk was van het zomer-
of winterseizoen. Kwam nu een Amsterdam-
sche Kaagschipper in Texel, en was het
schip, waarin hij. zijn goederen moest laden,
reeds in zee, maar lagen er nog andere sche
pen gereed om uit te varen, dan mocht de
Kaagschipper het alsnog laden, „soo het schip
met hetselfde Convoy of Compagnie sal ver
trekken, ten sy den Eigenaar het heeft ge-
contramandeert".
Strenge keur.
De naam beurtveer hangt samen met het
varen om de beurt, en wij lezen dan ook in
deze ordonnantie, „dat ieder op sgn beurt
afvaert".
Twee maal per jaar werden door speciaal
benoemde keurmeesters de schepen gekeurd,
„of hegt en sterk genoeg en van alles wel
versien sijn". Er werd dus wel alle zorg ge
dragen voor den reiziger of voor den koop
man, die zijn goederen wilde verzenden.
Trouwens als de schipper het toch waagde,
met een afgekeurd schip te varen, dan werd
hij uit het gilde verbannen en mocht nooit
meer varen.
In de ordonnantie van 1699 kwam ook een
groot aantal vrachtprijzen voor. Deze be
troffen meer dan 75 soorten goederen, ter
wijl de prijzen bovendien nog onderscheiden
waren naar den winter of zomer. De goed
koopste vracht noteerden tabak St. Domingo
Tabakrollen; vlas het Varke! en Stoppeldoek
de Poolse rol; namelijk een stuiver. De koop
man moest het duurste betalen voor „aller
hande Verfhout 10.000 Pond", namelijk 10
gulden. Tusschen deze stuiver en 10 gulden
lagen de prijzen van andere goederen, als
daar waren een pak walvischbaarden; een ox-
hoofd salpeter; een vaetje indigo; een ox-
hoofd bier; een pak kousen of degens en
kingen.
Per persoon werd aan vracht betaald een
gulden, terwijl een brief in den zomer 10 en
in den winter 14 stuivers kostte.
In 1704 bleek het de Overheid, „datter ver-
scheyde kleyne Schepen worden gemaekt",
waarmee passagiers en vracht naar Texel
werden overgebracht, „tot groote prejudicie
van de Kooplieden, Passagiers en andere
schippers", reden waarom geordonneerd werd,
dat sinds dien datum niemand meer in het
Texeler veer mocht varen, tenzij hij een goed
vaartuig had „ten minste van 25 lasten groot,
en 54 k 60 voeten lang ende wijd 15 en een
half k 16 voet.
Een belangrijk punt bij een beurtveer was
het zoogenaamd uitsluitend recht: niemand
dan door de burgemeesters benoemde beurt
schipper mocht varen. Reeds in de ordonnan
tie van 1699 kan men lezen: „geen andere
Vaertuigen sullen op Texel mogen laden".
Eén uitzondering werd op deze bepaling toe
gelaten. Twee of drie kooplieden mochten
tezamen een schip huren en dat „buiten de
beurt om" bevrachten. Maar al spoedig bleek
het, dat hiervan misbruik gemaakt werd.
„Verscheyde baetsuchtige Kaegschippers"
ontzagen zich niet, bij vijf, zes of meer koop
lieden goederen te boeken voor een speciaal
schip en deze goederen dan zoogenaamd te
vervoeren voor een of twee kooplieden. Dat
kon de overheid niet toelaten. Het leek ver
dacht veel op een „wilde dienst" uit onze
dagen! In 1709 werden de artikelen over dit
vervoer nogmaals afgekondigd mèt de bij
voeging, dat, behalve de gewone boeten, ook
alle ontvangen vrachten verbeurd zouden
verklaard worden.
Voordeelig jaar.
Negen jaar later was het een voordee
lig jaar voor de weduwen én weezen der
schippers .Veelal bleken de schepen na
den dood van den schipper vrij onver
koopbaar te zijn en werden dan tenslotte
voor een geringen prijs verkocht. Dit was
onvoordeelig voor de achtergeblevenen
maar ook voor de reizigers, want de
schippers lieten niet spoedig een nieuwe
schuit maken. „Tot beter maritiem en
welvaren" werd nu bepaald, dat ieder
nieuw aan te stellen schipper, zoo deze
geen schip had, verplicht was, het schip
van zijn gestorven voorganger te koopen.
Hoe drukker een veer bevaren werd, hoe
meer ordonnanties er voor werden afgekon
digd. Voor het Texelsche veer werd in 1723
reeds wederom een nieuwe keur afgekondigd.
Vele bepalingen van vroeger werden herhaald,
maar daarnaast lezen wij nu ook, dat de
schipper verplicht was, na een gedane reis
binnen drie dagen met den koopman af te
rekenen. Verder mocht een beurtman geen
koopmansgoederen „mishandelen of oorzaak
tot beschadigdheid geven". Zeer merkwaardig
is in verder verband nog de bepaling, dat
geen schipper meer vracht mocht vragen,
dan de officieel door de overheid vastgestelde
vrachtprijzen.
De bepalingen in zake het afhuren van
een Kaag door slechts twee of drie koop
lieden bleef van kracht, maar ook hier bleek,
dat nieuwe mogelijkheden wel eens botsten
met oude wetten. De Oost- en de West-Indi
sche Compagniën hadden veelal en dikwijls
spoedig kagen noodig om nog het een en
ander van Amsterdam naar Texel te brengen,
en in 1724 werd onder meer aan deze beide
Compagniën het recht gegeven, om te allen
tijde steeds kagen af te huren.
Zoo bleef vele jaren lang het beurtveer
de verbinding onderhouden tusschen Am
sterdam en Texel. Toen echter in 1825
het Noordholiandsch Kanaal geopend
werd, kozen èn de reizende man èn de
koopman, die goederen te verzenden had,
veelal de route „binnendoor". En toen in
1865 Amsterdam met Den Helder door de
„Ijzeren baan" verbonden was, zal het
einde van het aloude beurtveer spoedig
gekomen zijn.
Mr. J. M. Fuchs.
ïlieuuM uil UhJk
KADER BILJARTWEDSTRIJD.
Gisteren werd in hotel „Texel" (café) een
kader biljartwedstrijd gehouden tusschen den
ex-kampioen van Noord-Holland Hoogland en
Swolfs uit Amsterdam, beiden op Texel in
militairen dienst vertoevend. Een kaderwed
strijd bestaat hierin, dat het biljart in vakken
verdeeld wordt, in de buitenste mag men niet
meer dan twee caramboles maken. Dit om te
voorkomen, dat de ballen in een hoek worden
gedreven en gehouden.
De heer Hoogland gaf op de 500 punten
250 voor.
De uitslag van den wedstrijd was, dat de
heer Wolfs in 28 beurten 250 punten behaalde.
De ex-kampioen bracht het nog tot 464 caram
boles.
DE DAMCLUB NAAR DEN HELDER.
A.s. Zondag gaat de Texelsche Damclub
naar Den Helder. In het Kegelhuis zal daar
tegen de Heldersche Damclub worden ge
speeld. Het betreft hier den uitgestelden
bekerwedstrijd.
SLUIT DE PORTIEREN VAN UW AUTO.
Gistermiddag omstreeks half twee is een
militair van zijn motorrijwiel afgeworpen in
de Gravenstraat te Den Burg. Dit ongeval
werd veroorzaakt, doordat van een vracht
auto, die aan het steenenladen was voor het
verbrande perceel van de Firma Vlessipg, een
portier open stond. Het ongeval liep vrjj goed
af. De militair bekwam geen noemenswaar
dige verwondingen. De motorfiets werd be
schadigd.
URK, 22 April.
Door 7 vaartuigen werd heden aan den
Gemeentelijken Vischafslag alhier aange
voerd: 180 pond kuilpaling. van 14 tot 25 pond
per vaartuig, prijs 27 tot 30 ct.; 60 pond
lijn- of beugaal, 30 tot 54 ct.; 55 pond fuikaal,
25 tot 32 ct., alles per pond.
Urk, 22 April. Door 19 vaartuigen werd
j.1. Zaterdag aan de Gemeentelijke Visch
afslag alhier, aangevoerd:
378 pond Kuilpaling, van 3099 pond per
vaartuig, prijs 2832 ct; 392 pond Lijn- of
beugaal, 3034 ct; 73 pond Snoekbaars.
20—2014 ct; 491 pond Voorn, 1—3(4 ct; 200
pond Poonen, 1012 ct per pond en 140 man
den Nest, 3035 ct per mand.
Verleden week stond de visscherij in het
teeken van teleurstelling. Over het algemeen
liep het weer ten zeerste tegen, zoodat de
IJsselvisschers het eerste gedeelte van de
week haast in het geheel niet hebben kunnen
visschen.
Voor de aal- en palingvisscherij op de voor
malige Zuiderzee moet het veel warmer weer
gaan worden. Met de resultaten van de groote
Noordzeevloot was het de vorige week voor
de meeste vaartuigen droevig gesteld. De
meesten hebben in het geheel niet kunnen
visschen. De kustvaartuigen besomden ten
hoogste 75.De garnalenvisschers tot
90.per vaartuig. Een uitzondering maak
ten nog de snurrevaadvaartuigen, welke tot
600.per vaartuig besomden. De prijs der
visch was hoog.
De vorige week (15 tot en met 20 April)
werd door 619 vaartuigen per dag aan de
Gemeentelijke Vischafslag alhier aangevoerd;
762 pond Kuilpaling. prijs 2232 ct; 240
pond Fuikaal, 2535 ct; 646 pond Lijn- of
beugaal, 3034 ct; 280 pond Snoekbaars.
20—20(4 ct; 500 pond Voorn, 1—3(4 ct: 200
pond NoordzeeschoL 1520 ct; 460 pond
Poonen, 1012 ct. per pond en 410 manden
Nest, 30tot 35 ct per mand.
Dir.: A. J. Leewens.
Uitvoering van Bruch's „Das Feuer-
kreuz" en Hofmann's sprookje v. d.
„Schoone Melosina".
Mochten reeds eenige kritieken betreffende
de in 1939 te Genève bekroonde jeugdige
sopraan-soliste Nora Blok te Bussum, in dit
blad vermeld worden, hieronder volgen eenige
niet minder gunstige beoordeelingen betref
fende den anderen solist: Lucien Louman te
Haarlem.
Or.-Ver. Haarlem, Dir. E. van Beinum:
,,L. L. was, vooral in de subtielere nuances,
uitnemend van expressie".
Gemengd Koor,,Sursum Corda" Leiden, Dir.
Ant. v. d. Horst:
Les Beatitudes van César Frank.
„L„ dien we hier te Leiden nog weinig
hoorden, heeft een uitnemenden indruk nage
laten. Een fraaie en diepe basstem, uitmun
tend geschoold, die Jiij dienstbaar maakt aan
sentiment."
Chr. Gem. Koor „Hosanna", Enschede, Dir.
Reyns
Matthaus Passion van H. Schütz.
„L. L. was in de Christus-partij weer voor
treffelijk. Zijn zeldzaam geschoolde en prach
tig muzikale stem viel hierin volop te be
wonderen."
Onnoodig hieraan toe te voegen, dat het be
kende en gunstig beoordeelde Kath. Gem.
Koor in deze werken betreffende de drama
tiek (Das Feuerkreuz) en romantiek (Het
Sprookje) een zware, doch dankbare taak
heeft te vervullen.
Aan een en ander zal krachtige steun wor
den verleend door de suggestieve begeleiding
van Mevr. Marie NijmeijerMoornman, die
een door de firma IJpma te Alkmaar wel
willend ter beschikking gestelden concert
vleugel zal bespelen.
Uitrlag der gehouden besteding door den
architect J. J. van der Leek voor den verbouw
van het woon- en winkelhuis aan de Koning-
straa. no. 15.
Onder A.
Reijers en Vlaming 4066, A. Smit 3980,
W. F. Labout 3940, J. Lugtenburg 3S90,
Gebr. de Waard 3875, allen Den Helder.
P. Tuin 3869, 't Zand. Noppert en Oordt
3825. P. Boerdijk 3800, C. van Essen 3512,
fa. Minneboo en Walboom 3475,fa. gebr.
Riemers 3474, J. Modder en A. Cuperus
3380, allen Den Helder.
Onder B.
E. Girmann 585, J. Bontes 520 en fa.
Kraak en zonen 464 66, allen Den Helder.
ft
Zondag 21 April hield deze Ve^eemging
haar eerste wedvlucht van he t gr
zette deze in met mooi held 9g Km.
Er werd gevlogen van Dordrecht, 128 Km-
De vogels werden met zuidwesten wind om
8.05 in vrijheid gesteld. De eerste v g
reikte reeds om 9.49.11 zijn hok de 25ste
om 9.54 34. zoodat het concours 5 —ta
open stond, het aantal ingekorfde vogels be
prijzen werden door de volgende lief
hebbers gewonnen: Fr. Minneboo
13, 16: M. de Boer 2. 5. 8; H. v. d. G«
4. 7. 22; G. J. de Wit-Buis 9 11, 19. Bet
zema 12, 20. 21, 25; W. de Ruiter H A. de
Ruiter 15; Doelitzsch 17; v. Eerde 18, li-
Boon 19; Gebr. de Boer 20.
Kegelen
Korpswedstrjjd.
Stand van het concours Dinsdagavond om
12 uur:
Klasse A: 't Rollend Raadsel I, 152 hout;
Hout of Fout I, 155 hout. Hoogste korps-
gooier tot heden: F. C. Govers 70.
Klasse B: 't R. R. II 162 hout; H. O. F. II
199 hout. Hoogste korpsgooier tot heden C.
Bos 73.
Klasse C (dames): 't Rollend Raadsel III
165 hout. Hoogste korpsgooister tot heden:
mevr. Siegers 72.
Yerrassingswedstrjjd
I. J. de Boer 774; II. J. Lammers 684; III.
J. D. Brandt 495.
Koppelwedstrijd.
I. mevr. Schoenmakermevr. Lensen 45;
II. mevr. de Jongmevr. Siegers 42.
V'rije-baanwedstrjjd.
Seniores: I. J. Lammers 4443; II. J. de
Jong 4440. Hoogste gooier tot heden: J.
Lammers 45.
Juniores: I. E. Meijer 39; II. K. Bregman
38. Hoogste gooier tot heden: A. Lensen 43.
Dames: I. mevr. Bijl 4036; II. mevr.
Heyligenberg 40; III. mevr. Siegers 38. Hoog
ste gooister tot heden: mevr. Heyligenberg
40—36—33.
gummen
Wedstrijdprobleem no. 5 van H. van Zuilekojj
Zaterdag j.1. werd alhier ten huize van een
der leden een afdeeling opgericht van den
Nederlandschen Bond van Abstinent Studee
renden.
Aanwezig waren o m. de Bondsvoorzitter,
die een uiteenzetting gaf van het doel en
streven van deze jeugdbeweging. N.B.A.S.
stelt zich ten doel, de jongens en meisjes van
de Middelbare School te wijzen op de persoon
lijke verantwoordelijkheid voor de samen
leving. Zij stelt zich dan ook op het standpunt
van de geheelonthouding, en streeft aldus een
cultureel doel na
Middel hiertoe zijn de diverse afdeelings-
en bondsbijeenkomsten welke regelmatig ge
houden worden. In verband hiermede werd
ook gewezen op het Pinksterkamp, dat ieder
jaar gehouden wordt bjj het N.B.A.S'.-Bonds-
huis in Oldebroek.
Gisterenavond hield bovengenoemde ver-
eeniging haar Alg. Vergadering in café Cen
traal, die een geanimeerd verloop had. Het
bestuur ondervond een grondige wijziging,
daar de heer F. Beek (penn.) om gezond
heidsredenen moest bedanken. De heer H.
Oeljee bedankte tevens als secretaris, terwijl
de heer Bruin periodiek moest aftreden. De
twee eerstgenoemden waren niet herkiesbaar,
de heer Bruin wel.
Het bestuur is nu als volgt samen
gesteld: J. Brandt, A. J. de Vries, J. v. Has
selt. E. Woud, J. Simons, W. Bruin en H.
de Graaf.
Met algemeene stemmen werd de heer
F. Beek benoemd tot eere-lid, als dank voor
het zeer vele werk dat hij voor de Vereeniging
heeft gedaan.
Tot badmeester is benoemd G. Kwinkelen-
berg, met een assistent, daar badmeester
Koningsteijn momenteel andere werkzaam
heden verricht. Het gebouw zal begin Mei
geplaatst worden.
van 23 April 1940.
OVERLEDEN: P. Vries (m.) 68 jaar.
BEVALLEN: T. Bakker—Slot d.
ONDERTROUWD: KI. Bijl en A. Hölzel;
Ras en J. Luijk; J. Sprangemeijer en N.
I. Dubach; N. P. R. C. Krul en J. E. van
Berg; L. Verschoor en L. Schoonenwolf
T. Block en G. M. H. Nrjpels; J. de Vries
en D. A. van Meer.
De Minister van Onderwijs heeft aangewe
zen als gecommitteerden en plaatsvervangende
gecommitteerden bij de in 1940 af te nemen
eindexamens der rijks-, gemeentelijke en bij
zondere kweekscholen voor onderwijzers en
onderwijzeressen:
Als gecommitteerden: G. C. Dun, te Alk
maar, voorzitter; Mevr. H. A. Jurgens geb.
Deen, te Amsterdam (uitsluitend voor nuttige
handwerken)J. Z. Kannegieter, te Amster
dam; A. Kooijman, te Amsterdam; A. Kruik,
te Amsterdam (uitsuitend voor handenarbeid)
als plaatsvervangende gecommitteerden: J.
G. Haremaker, te Alkmaar; Mej. M. Schol-
tens, te Haarlem; Mevr. J. H. G. Schutte geb.
Struick, te Heemstede; voor de bijzondere
kweekschool te Den Helder.
Een optimistisch zetter heeft in het inge
zonden stuk van „Een mobilisatie-inwoner van
Den Helder", opgenomen in ons nummer van
gisteren, ons strand, na een eventueele ver
plaatsing van de afrastering, met circa 200
meter verbreed. Men zal begrijpen, dat de
inzender van dit zeer lezenswaardig stukje
aan den royalen kant was met 20 meter. Wij
hopen van harte, dat we er die 20 meter bij
krijgen, anders kan men dezen zomer, bij
hoog water, alleen in zijn badpak op het
strand komen en langs het strand wandelen
en dat is toch de bedoeling niet.
LUTHERSCHE KERK, WEEZENSTRAAT.
Hedenavond wordt in de Luthersche Kerk
in de Weezenstraat een Zendingssamenkomst
gehouden. Aanvang kwart over acht. Ds. W.
J. F. Meiners zal het openingswoord spreken;
Zendeling W. L. Steinhart zal een lezing met
lichtbeelden houden over het onderwerp:
..Strijd en zegepraal op de Batoe-eilanden".
Een ieder is hartelijk welkom. Toegang vry.
Men zie ook de advertentie in dit nummer.
ALWEER RIJWIELEN VERMIST
Bewoners van het Julianapark en het Hel
den der Zeeplein deden aangifte van de ver
missing van hun rijwiel.
HONDJE
Op het Hoofdbureau van Politie is weder
een grijs met zwart hondje, waarvan de baas
onbekend is.
NIET OPGELET
Op den Kanaalweg is nabij de Chr. U.L.O.-
5Chool een 7-jarig jongentje tegen een pas
serende a.uto opgeloopen. Het jongentje lette
niet op bij het oversteken. Gelukkig bekwam
hij slechts een lichte ontvelling.
De cijferstand is:
Zwart 9 schijven op 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19,
Wit 9 schijven op 20, 24, 25, 30, 33, 39, 43,
47 en 48.
Wit speelt en wint.
Oplossingen van bovenstaand probleem
moeten uiterlijk Zaterdag 4 Mei a,s. ingezon
den worden met vermelding „Damrubriek".
Hieronder volgt de oplossing van wedstrijd-
probleem no. 4.
De cijferstand was:
Zwart 12 schijven op 4, 5, 7, 8, 9, 13, 14,
16, 21, 23, 26 en 40.
Wit 14 schijven op 15, 20, 25, 30, 31, 35,
36, 37, 38, 39, 41, 42, 43 en 44.
Wit
Zwart
Wit
Zwart
1.
39—33
40X49
2.
33—28
23X32
3.
38X27
49X47
4.
30—24
21X32
5.
37X28
26X46
6.
25—20
46X20
7.
10X19
13X15
8.
35X24
49X20
9.
25X1 en
wint. Een
zeer
fraaie
af wikke-
ling, die verschillende
oplossers te
machtig
bleek, zooals onderstaande lijst wel duidelijk
aantoont.
Stand der oplossers na het 4e wedstrijd-
probleem:
C. Leibbrand, L. v. Merwijk, A. v. Ooijen,
J. v. d. Spruit (d.pl.), C. Thomas, A. v. d.
Sloot, J. Balyon, P. v. Veen, D. Jansen, A.
Ouwens (allen te Den Helder), J. A. v. Vliet
(Breezand), allen met 4 punten. Vervolgens
W. Elzas (3), C. Goedegebuur (3), W. v. Ra-
vensteijn (3), J. Trap Czn. (Oosterend, Texel)
(3), J. Trap Czn. (Oosterend, Texel) (3), J.
Vink (3), Th. J. Viset (2), C. Drijver Jbzn.
(Oosterend, Texel) (2), J. Brouwer (Ooster
end, Texel) (2), R. Dol (1), P. H. C. Groene-
meijer (1), H. Dirks (Ede, Gld.), (1).
Zooals bovenstaande lijst duidelijk toont,
heetf er al een groote splitsing onder de deel
nemers plaats gehad. Laten zij, die een of meer
punten achter zijn geraakt de moed nog niet
opgeven, ook de andere deelnemers zullen
misschien nog wel eens struikelen, terwijl
bovendien de kans bestaat, dat men door het
vinden van een bijoplossing een extra punt
verwerft.
Naar aanleiding van een schrijven deelen
wij mede, dat deze rubriek niet uitgaat van
H.D.C., doch van ons persoonlijk, wel stellen
wij de medewerking van de verschillencjjfe
clubbesturen en leden op hoogen prijs; door
het inzenden van problemen, partijstanden,
eindspelen enz. kunnen deze zeer veel doen
voor onze rubriek, en de damsport in het
algemeen, alleen op die wijze kunnen wij de
rubriek haar plaatselijk karakter doen be
houden. Dit is tevens ons antwoord op de
grove critiek, die voor eenigen tijd op deze
rubriek werd uitgeoefend. Waar blijven de
andere Heldersche problemisten, zooals v.
Ravensteijn, Slort en Wit met hun bijdragen?
Gaarne zien wij dan ook inzendingen tege
moet.
Hieronder volgt een eindspel uit de partij
H. Veenstra (Wit)T. Wiersma (Zwart). De
heer Veenstra (Excelsior) van wien wij deze
inzending kregen, geeft alleen het spelver-
loop hierbij aan en merkt tevens op„ dat
zwart in alle varianten verliest. Wij zullen
deze dan ook niet vermelden, maar aan de
lezers overlaten deze te zoeken. Misschien
slaagt iemand er nog in een remise-variant
aan te toonen. De cijferstand is:
Zwart 4 schijven op 11, 13, 16 en 40.
Wit 6 schijven op 12, 20, 27, 28, 32 en 49.
Het spel verloop was:
1. 2015 (op 2014 volgt 1319 enz. met
remise).
1.
40—45
2.
12—8
13X2
3. 15—10
11—17
4.
10—14
17—21
5. 49—14
2—7
6.
4—22
21—26
7. 22—6
7—12
8.
44—40
45X34
9. 6—1
12—17
10
1X40
16—21
11. 27X16
26—31
12
40—29
31—36
13. 29—47
en wint.
Alles betreffende deze rubriek te richten aan
den damredacteur van de Held. Couarnt.
CORRESPONDENTIE,
C. D., Oosterend, Texel. Uw oplossing kwam
te laat in ons bezit.
J. STOLL.
Adverteer en kostgeld,
Wendt U tot ons bureau
en laat ons Uw adver
tentie opmaken
Wij garandeeren U, dat
zij het grootst mogelijke
efiect sorteert