Intrekking der verloven Ein nadere toelichting Heftige critiek op de Strijd bij Narvik Engelsche regeering DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Luchtafweer per auto Engelsche schepen in de Grieksche archipel In een sluis verdronken KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) WOENSDAG 8 MEI 1940 68e JAARG. No. 8919 ?>Er moeten andere menschen aan het roer" „Weg met alle mislukkelingen" „met overleg" gevoerd BLOESEMPRACHT IN ZEELAND heldersche courant Uitgave der Uttg.-Mq. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder ZEEMILICIENS VAN DE LICHTING 1927 EN 1928, DIE MET GROOT VER LOF WAREN MOETEN OPKOMEN. Als een voorzorgsmaatregel met het oog op den onzekeren Internationalen toestand zijn gister de periodieke, vacantie-, buitengewo ne, kleine, zaken- en studieverloven worden voor zee- en landmacht ingetrokken. Boven dien werden ingetrokken de weermachtsin dustrie verloven van het personeel, inge deeld bij de luchtdoelartillerie, lucht doelmi- trailleurs, de luchtstrijdkrachten, de zoek- Jichtafdeelingen en de zeemacht. De verlofgangers moeten onverwijld naar hunne onderdeelen terugkeeren. Zij, aan wie buitengewoon verlof was ver leend wegens ernstige ziekte of overlijden van gezinsleden, moesten na afloop van dit verlof naar hunne onderdeelen terugkeeren. Om misverstand te voorkomen, wordt me degedeeld, dat onder de ingetrokken klei ne verloven mede zijn begrepen de vissche- rij- en scheepvaartverloven van hen, die niet varende zijn, en de aan mijnwerkers verleen de verloven. Voorts is onder de ingetrokken kleine ver loven mede begrepen het onbepaald klein verlof verleend aan de dienstplichtigen der landmacht van de lichting 1921 (van de ca valerie bovendien van de lichtingen 1925 en 1926). Voorts wordt er de aandacht op gevestigd dat zij, die in het genot van nitstel van eer ste oefening oi van uitstel van het onver vuld gedeelte van eerste oefening zijn, oi aan wie vrijstelling is verleend, niet behoeven op te komen. De kleine verloven, verleend op grond van een verleende mobilisatie-vrijstelling, vallen niet onder de kleine verloven, die zijn ingetrokken. De zeemiliciens van de lichtingen 1927 «n 1928, die in het genot van groot verlof zijn, moeten onverwijld in werkelijken dienst komen. Zij moeten zich daartoe, in afwijking met hetgeen vermeld staat in hun zakboekje, met hun militaire uitrus ting, per eerstvolgende reisgelegenheid begeven naar het marinedepöt te Rotter dam met uitzondering van de zeemilicien- kustwachters, die zich moeten melden bij de Marine-kazerne te Amsterdam. Op ver toon van de lastgeving, welke achterin het zakboekje is geplakt, kan per spoor wor den gereisd. Mocht een lastgeving niet in het zakboekje aanwezig zijn, dan behoort de zeemilicien zich ter verkrijging van 'n vervoerbewijs te vervoegen bij het bureau voor Militaire Zaken de gemeente-secreta rie zijner woonplaats. GEEN MAATREGELEN IN BELGIë. De Belgische bladen publiceeren zonder commentaar de berichten over de door Ne derland genomen veiligheidsmaatregelen. Bevoegde Belgische kringen verklaren, dat op het oogenblik geen soortgelijke maatre gel onder oogen wordt gezien. In Haagsche politieke kringen met instemming begroet. Het feit, dat de Regeering, zooals kan worden afgeleid uit de intrekking van de verloven, blijk geeft van verscherpte waak laamheid, wordt in Haagsche politieke beringen met instemming begroet, aldus de Haagsche corr. van het Hsbl. De interna tionale situatie is de laatste dagen ondui delijker en onzekerder geworden. Dienten gevolge is paraatheid naar alle zijden een eisch van verstandig Regeeringsbeleid. In het buitenland zal over Nederlands casten wil om onze neutraliteit en ona hankelijkheid te handhaven, thans we geen twijfel meer bestaan. Maar uit het oogpunt van voorzorg kan het steeds weer opnieuw noodig zijn, bij deze neutia itei handhaving niet aan het toeval o\er te la ten. Dat daarom, in het bijzonder te mi den van een onzekere internationale >i-ua tie, onze defensieve kracht tot in de per lectie wordt opgevoerd, behoeft dan ooi geenerlei verwondering te baren. Nederland doet niet pnders dan zijn wil» tot scherpe neutraliteitshandhaving naar 411e zijden duidelijk manifesteeren. De verdediging door Chamberlain van het optreden der Geallieerden in Noorwegen (zie ook pagina 2 van dit nummer), heeft een goed deel van het Lagerhuis allerminst bevredigd en de Britsche regeering heeft vele zeer harde verwijten moeten incasseeren over de slappe en aarzelende wijze waarop de oorlog door haar wordt gevoerd. De leider der Labour-oppositie Attlee, zei- de niet te kunnen begrijpen, waarom de in dertijd voor Finland georganiseerde expe ditietroepen zoo snel weer waren uiteenge raakt, terwijl men toch uit de ontwikkeling van den toestand had kunnen vermoeden, dat als Hitier zijn hoofd buiten zijn welver- grendelde deur zou steken, dit zou gebeuren in de richting van Noorwegen, waar het lok kende ijzererts lag. De leider der arbeiderspartij zeide te wil len weten of de actie wel tijdig ondernomen is. Eerst tien dagen na de Duitsche landing te Drontheim, landen de Britsche troepen ten noorden en zuiden van die plaats, welke men thans erkent te hebben willen verove ren. Attlee's verwijt aan de regeering is, dat blijkbaar te voren geen plannen waren uit gewerkt. „De regering is doof en blind, wan neer zij niet merkt, dat het volk ang stig is en niet overtuigd, dat de oor log met voldoende kracht wordt ge voerd en dit niet alleen in Noorwe gen. De veldtocht in Noorwegen is slechts het hoogtepunt van de ont stemming. Men zegt, dat zij die de verantwoording dragen, mannen zijn die een bijna onafgebroken loopbaan van mislukkingen hebben. Noorwe gen volgt op Tsjecho-Slowakije en Polen". In het land is men algemeen van gevoe len. dat Engeland den oorlog niet zal ver liezen, doch winnen. Doch om den oorlog te winnen, moeten andere menschen aan het roer staan, dan zij, die thans de leiding heb ben. Sprekér verweet Chamberlain bepaalde ministers de hand boven het hoofd te hou den. waarvan rij weet. dat ze óf mislukke lingen zijn. óf rust behoeven. Sinclair valt aan. De leider der liberale oppositie zeide geen critiek op de hegeering te willen uitoefenen, omdat zij Midden-Noorwegen heeft doen ont ruimen. nadat haar was medegedeeld, dat de operaties tot herovering van Drontheim niet tot een goed einde konden worden gebracht. Mijn critiek gaat aldus Sinclair, tegen het feit. dat wij ons in een siuatie hebben laten brengen, die tot een nederlaag moest leiden, waardoor het prestige der geallieerden een geweldige deuk heeft gekregen. Diplomatiek is onze positie verzwakt in elk land ter wereld. De premier heeft gezegd, dat wij niet al les konden voorzien, maar een groot aantal Lagerhuisledcn voorzag, dat de Duitsche aan val met bliksemsnelheid zou worden onder nomen en met meedoogeulooze energie. On ze strijdkrachten hadden moeten oefenen, zooals de Duitsthcrs oefenden. Wanneer wij gereed waren geweest hadden wij Noorwe gen eerder kunnen bereiken dan tien dagen later, en wel vóórdat de Duitschers zich ge nesteld konden hebben en gereed zijn om te ODereeren met volledige doeltreffendheid Sinclair oefende vervolgens critiek op ver schillende tekortkomingen in de uitrusting der troepen en ook op het zenden van tein toriale troepen, in plaats van geharde man schappen Een transportschip was zelfs uit gevaren zonder chronometer, zonder barome ter of internationaal codeboek, zelfs zonder bescherming tegen geweerkogels of sphn- ters en met slechts voldoende levensmidde len voor de helft der aan boord zijnde men schen, afgezien van beweerde andere tekor t&U Churchill vroeg hierop den naam van het CSinclair zeide. dat hij hem dien onder vier ooeen ter kennis zou brengen. Sinclair besloot: „De tijd staat niet VJc| aan onzen kant. Hitier heeft di maal den grijsaard Tijd bij zijn baard te pakken gehad Wij moeten een even groote snelheid en kracht in optreden toonen, wanneer wij den oorlog willen winnen. „Wij moeten Hitiers wapens ge bruiken". Wedgw ood, daarna het woord voerend zei de, dat Engeland uit het gebeurde enkele les sen moet trekken. De eerste was, dat met een luchtmacht, zoo als die thans tot ontwikkeling is gekomen, een leger, dat niet óver een luchtwapen be schikte, zich overdag neit kan bewegen. De tweede les is, dat alle neutralen, die aan Duitschland grenzen, Duitschland moeten gehoorzamen. Het dient nergens toe te trachten den neutralen concessies te doen, daar zij klaarblijkelijk beheerscht moeten worden door vrees. Niets is van de neutralen te verkrijgen behal ve door vrees vrees voor ons, al dus spr. zoo niet vrees voor Duitsch land. De derde les is, dat de vloot Engeland kan redden van uithongering maar niet van een invasie. Klaarblijkelijk heeft de regeering geen plannen voorbereid tot bestrijding van een inval in Engeland. De superioriteit der Engelsche vloot was niet in staat om te verhinderen, dat troepen zich naar Noorwe gen begaven en het feit, dat zij dit niet ver hinderden, maakt het buitengewoon ge makkelijk zich voor te stellen, dat iets der gelijks zou gebeuren aan de zuidkust van Lincolnshire of in de Washbaai. De vierde les is, dat ook Engeland voorbereid moet zijn om gebruik te maken van den bliksem snellen slag,waarvan de essentie is het doen van iets onwettigs, dat daarom onverwacht Een woord namens de vloot. Indrukwekkend was het oogenblik, toen Admiraal Sir Roger Keyers, die in uniform was, opstond en zeide zijn uniform te heb ben aangetrokken, omdat hij wilde spreken namens officieren en manschappen van de vloot. Hij wees er op, dat wanneer een paar schepen de fjord van Drontheim terstond waren binnengevaren, het leger bereid was geweest om samen te werken en de ver overing van Drontheim spoedig tot stand zou zijn gebracht. De gevaren voor dé vloot zouden gering zijn geweest, vergele ken met die, welke bij andere operaties zijn voorgekomen. Spr. had voorstellen van dien aard bij de Admiraliteit ingediend, maar hem was gezegd, dat het niet noo dig werd geoordeeld naar Dront heim op te varen, aangezien het leger goede vorderingen maakte en de toestand in de Middellandsche Zee het onwenschelijk maakte sche pen te riskeeren. Toen spr. deze woorden had uitgesproken, werd er geroepen: „schande". De conser vatieve oudminister Amer verklaarde, dat de geheele leiding van den oorlog, zooals die tot dusverre is gevoerd, een diepgaand onderzoek eischt. Spr. oefende critiek uit op het feit, dat men er niet in is geslaagd een van de ha vens in te nemen, die de Duitschers met een handvol mannen genomen hebben. Hij vroeg op wiens gezag de onmisbare hamerslag van de vloot op Drontheim afgelast was. Er moet een verandering komen (geroep der opposi tie) ..eerst moet er een verandering in de re- geeringsmachinerie komen"). De volgende slag kan elk oogenblik vallen. Zoolang de huidige methoden heerschen, zal de tijd niet aan onzen kant zijn, aldus spr., omdat het methoden zijn, die onvermijdelijk tijd verknoeien en besluiten verzwakken. De redevoeringen van Keyes en Amery werden ook toegejuicht door een aantal re- geeringsaanhangers. Nog niet ver ten Noorden van Drontheim, zeggen de Noren. Volgens het Duitsche opperbevel is bij Nar vik tot dusver geen wijziging in den toe stand gekomen. Duitsche gevechtsvliegtui gen ondernamen aanvallen op Britsche co lonnes met bommen en machinegeweren en dreven hen uiteen. Een voor Narvik liggende kruiser werd door een bom van middenzwaar kaliber ge troffen. Een Sunderland vliegboot werd door een bom tot zinken gebracht De uit de zóne van Namsos en Grong noordwaarts trekkende Duitsche troepen, hebben Mosjoen bereikt. Een Duitsche duikbootflottielje heeft in het Skagerak een vijandelijken onderzeeër tot zinken gebracht. Tijdens een poging om de Duitsche Bocht binnen te vliegen, werden twee Britsche vliegtuigen door Duitsche jagers neergescho ten. Niet bij Mosjoen? Volgens het N'oorsche Telegraaf Agent schap spreekt het Noorsche Militaire hoofd kwartier in het noorden van Noorwegen het bericht tegen dat de Duitschers steden ten noorden van Drontheim hebben bezet Geen Duitsch soldaat is nog de grens gepasseerd tusschen Noord-Trondelag en de provincie Nordland. (De grens loopt ten zuiden van Majavan in het Namdal ten noordoosten van Namsos). De Duitschers hebben de ste den Mo en Mosjön (resp. 200 en 260 km. ten Z. van Narvik nog niet bereikt. Ilavas meldt uit Londen, dat de Geallieer den de operaties tot omsingeling van de Duitsche troepen in het gebied van Narvik, waar de Duitsche posten herhaalde malen zijn aangevallen, voortzetten. In midden-Noorwegen blijven de Noorsche contingenten weerstand bieden. „Met overleg". Volgens de te Stockholm ontvangen be richten wordt de strijd bij Narvik met over leg gevoerd. De Noren en gealileerde troepen sluiten d" Duitschers steeds meer in. De Duitsche troe pen hebben zich in de buitenwijken ingegrr- ven. blijkbaar hopen zij. nu de geallieerd-, troepen uit het zuiden van Noorwegen te ruggetrokken ztjn. hulp uit het Zuiden te krijgen. In het overige deel van Noorwegen, zetten afdeelingen van het Noorsche leger den strijd voort. Zij strijden verwoed in de ber gen rond de woeste Gulvallei tusschen Roe- ros en Stoeren en naar verluidt hebben zij een Duitsche afdeeling van 300 man terug gedreven met zware verliezen. De Duitschers hebben versterkingen gezonden naar Roe- ros en de bruggen worden hersteld om den opmarsch naar Stoeren mogelijk te maken. Belangrijke Duitsche verliezen? De verliezen, die de Duitschers in Noor wegen lijden, moeten vrij belangrijk zijn. zoo wordt uit Oslo aan de Zweedsche dagbla den gemeld. Men constateert, dat dagelijks vrachtwagens, beladen met dooden en ge wonden in Oslo aankomen. De dooden wor den in gemeenschappelijke graven en in groe pen van vijftig begraven. De toestand der levensmiddelenvoorzie ning wordt in Noorwegen steeds verontrus tender en de Noorsche minister van land bouw heeft een oproep gericht tot de be volking. waarin hij zegt. dat het Noorsche volk zich nooit in zoo ernstigen toestand heeft bevonden, wat de levensmiddelen voorziening betreft. „Ieder moet zich ten zeerste inspannen om zich voor te bereiden op den a.s. winter". DE BEWEGING DER ENGELSCHE EN FRANSCHE ESKADERS IN DE MIDDELLANDSCHE ZEE WORDT OOK DOOR GRIEKENLAND MET AANDACHT GEVOLGD. De bewegingen der Engelsche en Fran- sche eskaders in de Middellandsche Zee worden te Saloniki met aandacht gevolgd. Naar aldaar vernomen wordt, is de Engel sche vloot, na aanvankelijk te zijn gecon centreerd in de buurt van Alexandrië, in hoofdzaak bezig met de waarneming van belangrijke punten in het oosten van de Middellandsche Zee, terwijl de Fransche oorlogsschepen klaarblijkelijk het westelijk deel van de Middellandsche Zee als voor naamste operatieterrein hebben gekregen. De formaties zijn, naar in deskundige kringen vernomen wordt, vrij gelijkmatig en zonder duidelijk doel verdeeld. Een eskader lichte Engelsche torpedoboo ten is ter hoogte van Kreta, voor de ver sterkte bocht van Suda. gezien. In de wa teren van den Griekschen archipel is door Engelsche torpedojagers een patrouille- dienst ingericht EEN MACHTIG AMERIKAANSCHE VERDEDIGINGSWAPEN TEGEN LAAG VLIEGENDE TOESTELLEN. Bij het Amerikaansche leger is een zgn. luchtafweer-auto in beproeving. De wagen is voorzien van drie machinegeweren en één kanon. Zij kunnen een snelheid van 150 km. per uur bereiken en zijn gepant serd tegen machinegeweervuur. Deze soort vechtwagens vormen een machtig verdedi gingswapen tegen laag-vliegende vliegtui gen, welke aanvallen tegen grond-doelen uitvoeren. De bewapening, sneheid, handel baarheid en kogelvrije constructie maken dezen wagen altijd gereed voor dadelijk ge bruik. Het ontwerp is van Preston Tucker van de Tucker Manufacturing Company. De ge heele constructie bestaat uit electrisch ge- laschte stalen platen. Schroeven en moeren zijn in de constructie afwezig. Men be weert, dat het lasch-procedé, dat hierbij is toegepast de gevolgen van het inslaan van projectielen minder nadeelig doet zijn. De bewapening bestaat uit één 37 mm. automatisch snelvuurkanon met en vuur- snelheid van 120 schoten per minuut en drie machinegeweren (kaliber 0.30). De koepel draait geheel vrij. Het gebruikte glas is 2>4 duim dik en is zoodanig geplaatst dat het uitzicht niet belemmerd is. De motor heeft een vermogen van 200 pk. De weibasis bedraagt 108 duim. De banden zijn gevuld met sponsrubber. In de wagen, welke zich langs onbegaande wegen kan voortbewegen, is een radio-toestel aan wezig. De actie-radius bedraagt 225 mijlen bij een snelheid van 70 mijl per uur. VADER EN DOCHTERTJE OP JAM IERLIJKE WIJZE OM HET LEVEN GEKOMEN. Gistermiddag omstreeksvier uur zijn te Nederweert de 47-jarige sluiswachter W. Vossen en zijn zesjarig dochtertje door ver drinking om het leven gekomen. Het kind geraakte bij het spelen nabij sluis 15 te water. De sluiswachter, die in de nabijheid vertoefde, en zag wat er ge beurde sprong haar onmiddellijk na. De be weging van het water evenwel was zoo sterk, dat beiden onmiddellijk in de diepte verdwenen. OOK ZEELAND KENT HAAR BLOESEM PRACHT IN DE LEN TE.. ONVERGELIJKE LIJK MOOI ZIJN VELE PLEKJES IN HET Z. WESTELIJK DEEL VAN NEDERLAND, ALS DE VRUCHTBOO- MEN IN VOLLEN BLOEI STAAN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1