Verordening
ondernemingen
ITALIAANSCHE
aanspraken
Calais, de sleutel
tot Engeland
Duitsche pers tegen
gruwelberichten
Het land weer
boven water
DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
voor
Tabaksfabrieken
onder controle
De busdiensten in
Noord - Holland
Sucz - Gibraltar
Dardanellen
Duitsch fronlbericht
Haven van Londen
practisch
uitgeschakeld
Geen verkoop
HUUR en PACHT
op tijd betalen!
Autobusdieost over
den Afsluitdijk
|C0NTNGSTRAAT«78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
68e JAARG. No. 8935
van thee en koffie
Voor Den Helder
duikboot tot zinken
gebracht
HELDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg.-Mij. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
DINSDAG
28 M E I 1940
•S-GRAVENHAGE, 27 Mei:
De opperbevelhebber van land- en zee
macht heeft de volgende verordening afge
kondigd:
Artikel
Het is na 27 Mei verboden:
a. Den arbeid in een onderneming blijvend
of tijdelijk stop te zetten,
of den arbeidsduur te verminderon tot
minder dan 36 uur, of
Jj. Gedurende een tijdvak van dertig ach
tereenvolgende dagen 25 of meer arbei
ders in een onderneming, al of niet te
gelijkertijd te ontslaan, zonder hiertoe
vooraf schriftelijke vergunning te heb
ben verkregen van of namens den direc
teur-generaal van den arbeid.
Aan deze vergunning kunnen voorwaar
den worden verbonden.
Xrtikel 2.
8. Het verzoek om vergunning moet wor
den gericht aan het districtshoofd der
arbeidsinspectie en bevat de redenen
voor het verzoek en vermeldt het aan
tal en de soort van arbeiders, die door
voldoening aan het verzoek geheel of ge
deeltelijk buiten werk zullen komen.
J). Op het verzoek wordt zoo spoedig moge
lijk beslist,
Artikel 3.
Het hoofd of de bestuurder van de on
derneming, die in het tijdvak van 10 tot
28 Mei 1940,
hetzij den arbeid in de onderneming
heeft doen stopzetten,
hetzij 25 of meer arbeidskrachten in zijn
onderneming al of niet tegelijker tijd
heeft ontslagen.
Geeft daarvan kennis aan het districts
hoofd van de arbeidsinspectie voor 3
Juni 1940, schriftelijk. Hij vermeldt daar
bij de redenen van het gedane ontslag
of van het stopzetten van den arbeid,
en het aantal en de soort van arbeiders,
die als gevolg van het stopzetten van
den arbeid of het ontslag buiten werk
zijn gekomen.
Artikel i.
Deze verordening treedt in werking met
ingang van 28 Mei 1940.
Het Italiaansche blad „Piccolo" wijst op
het feit, dat er drie koorden rondom Italië
gespannen Zijn, welke de ontwikkeling van
Italië verhinderen. Die drie koorden heeten:
Suez, Gibraltar en Dardanellen. Bismarck
reeds heeft toegegeven, dat Italië zich in de
Middellandsche Zee in 'n onhoudbaren toe
stand bevond. Die toestand heeft reeds te
lang geduurd. Thans zegt Italië: het is ge-
boeg. Italië moet de vrijheid en onafhanke
lijkheid van zijn rijk verzekeren. Het moet
baas zijn over zijn eigen zee. Het moet de
hrie koorden absoluut doorsnijden.
De Italiaansche aanspraken op
Nice.
•Xavoro Fancista" houdt zich bezig met de
Italiaansche aanspraken op Nice. Het blad
schrijft, dat het hier gaat om een stad, waar
50.000 Italianen wonen en die een volkomen'1
Italiaansch uiterlijk heeft en Italiaansche
gebruiken toont. Haar tachtigjarig toebehoo-
ren tot Frankrijk heeft 't Italiaansche karak
er der stad niet vermogen te wijzigen. Van
1388 tot 1860 is Nice bijna onafgebroken Ita
liaansch geweest. Na tachtig jaar wordt
thans voor Italië het probleem van Nice in
sijn geheel gesteld. Niemand twijfelt er aan
dat het zal worden opgelost in overeenstem-
tbing met het recht der natie.
De betooging der
studenten.
Italiaansche
t In verband met de betooglng der Italiaan
sche studenten, die zich bereid hebben ver-
„Wie Calais bezit, heeft den sleutel tot
Engeland", zoo verklaarde men van bevoeg
de Duitsche militaire zijde tegenover het
D.N.B. In 1914 kon Engeland met de hulp
van zijn bondgenooten. Frankrijk en Bel
gië, de bedreiging van Calais door de Duit-
schers nog ternauwernood afwenden. De
tegenwoordige toestand, aldus zeide men
verder, is voor Engeland aanzienlijk moei
lijker. Het vooruitschuiven van het Duit
sche front tot de Fransche kust beteekent,
dat de tegenstander van zijn basis op het
vasteland verdrongen wordt niet alleen,
maar ook, dat, met het oog op de kracht
van de Duitsche luchtmacht, de beheer-
sching dezer voor Engeland vitale toevoer
route ineenstort en daarmede, dat de
Theemis wordt uitgeschakeld voor 't scheep
vaartverkeer uit het Kanaal. Londen als de
grootste haven met de hoogste capaciteit,
die 40 procent van den geheelen Engelschen
invoer ontving, zinkt daarmede practisch
terug tot onbeduidendheid. Het gevolg daar
van is een verdere overbelasting der Wes
telijke Engelsche havens, welker capaciteit
reeds geheel gebruikt wordt is.
Ale buitcnlandsche militaire vlootexperts,
die zich in den laatsten tijd in de buiten-
landsche pers hebben uitgelaten over de
ontwikkeling der gebeurtenissen, waren het
er, zoo zegt men verder, over eens, dat de
bezetting der Fransche Kanaalkust en de
havens Duinkerken, Calais en Boulognc
door de Duitsche troepen een doodelijke,
onmiddellijke bedreiging van Engeland zou
vormen, omdat de Duitsche luchtmacht van
hieruit over de kortste trajecten voor aan
vallen op Engeland beschikt. Verder wordt
gewezen op het groote voordeel, dat verko-
te trajecten voor de luchtmacht verminde
ring van het brandstoffenverbruik en daar
door weer de mogelijkheid tot vergrooting
van den bommenlast met zich brengen. Bo
vendien maakt die verkorting het mogelijk,
dat in plaats van eens, meermalen per dag
tot actie kan worden overgegaan.
De snelle bezetting der belangrijkste ka
naalhavens, Boulogue en Calais, heeft tot
gevolg gehad, dat de mogelijkheid van in
scheping der nog op Franschen grond staan
de Britsche troepen sterk verminderd is.
Uit mededeelingen van Duitsche waarne
mers is bekend, dat de Engelschen in alle
havens aan het Kanaal betrekkelijk veel
scheepsruimte voor h"t wegvoeren der troe
pen naar Engeland gereed gehouden hadden.
klaard te strijden onder de bevelen van den
Duce om het lot van het fascistische Italië
te verzekeren, heeft de chef van den genera-
len staf der fascistische militie een dagorder
gericht tot de universitaire zwarthemden,
waarin hij zijn voldoening tot uitdrukking
brengt over deze betooging en zich er van
overtuigd verklaart, dat de Italiaansche stu
denten met al hun krachten zullen weten
mede te werken aan de verwezenlijking van
het groote doel van het fascistische rijk: Ita
lië te bevrijden van de arrogante buitenland
sche overheersching en het meester te ma
ken van de zeeën.
Dat is de reden voor den taaien tegenstand
bij Calais. Indien er thans nog Engelsche
troepen in Noord-Frankrijk zijn, is dat een
voudig zoo te verklaren, dat zij niet meer
alle op de gereed gehoucfeh schepen konden
terugkeeren. De Duitsche luchtmacht heeft
aan de nog in het vijandelijke gebied gele
gen havenwerken epr> «Ie Fran^ch-Belgische
kust ernstige schea. toegebracht. Bovendien
echter heeft zij batterijen, die op de frontlijn
vuurden, tot zwijge: gebracht en groote op
pervlakten bosch, waarin dichte troepencon
centraties van den tegenstander gemeld wa
ren, in brand gestoken.
Een rijksbureau ingesteld.
Er wordt ingesteld een rijksbureau voor
tabak en tabaksproducten. Het adres van
dit bureau zal zoo spoedig mogelijk worden
bekend gemaakt.
Onder tabaksbedrijven wordt hier ver
staan bedrijven, die tabak of tabaksproduc
ten verhandelen, opslaan, bewerken, ver
werken of vervaardigen, met uitzondering
van die, welke tabaksproducten in het klein
verkoopen, winkeliers dus. De bedrijven zijn
verplicht hun voorraden op te geven en mo
gen slechts bij speciale vergunning bewer
ken of afleveren. Voorloopig wordt deze ver
gunning aan alle bedrijven verleend, met
dien verstande, dat de verkochte, afgelever
de en gefabriceerde hoeveelheden per week
niet meer mogen bedragen dan gemiddeld
per week door het betreffende bedrijf aan
eiken afzonderlijken afnemer in het jaar
1939 is verkocht of afgeleverd of door het
betreffend bedrijf in het jaar 1939 gemiddeld
per week is vervaardigd.
Consentgeld.
Er zal z.g. consentgeld worden geheven,
met dien verstande, dat dit niet meer zai
mogen bedragen dan procent van de
netto-waarde der betrokken goederen. Het
rijksbureau is bevoegd van de betaling, al
dan niet onder door hem te stellen voor
waarden, geheele of gedeeltelijke dispensatie
te verleenen, met dien vei-stande, dat het
minimum-consentgeld f 0.25 bedraagt.
MET INGANG VAN HEDEN
VERBODEN.
's-Gravenhage, 27 Mei:
Het Departement van Handel,
bekend, dat in verband met de be
schikbare hoeveelheden koffie en
thee binnenkort tot distributie van
deze artikelen zal worden overge
gaan.
Ten einde er voor te kunnen
zorgdragen, dat bij den aanvang
van de distributie de winkeliers
over voldoende voorraden beschik
ken, is de aflevering en verkoop
van thee en koffie aan den consu
ment met ingang van Dinsdag 28
Mei geheel verboden. Met ingang
van genoemden datum is voorts
ook het koopen en het verkoopen
en afleveren aan den handel ver
boden, zonder de daarvoor ver-
eischte schriftelijke vergunning.
Deze verbodsbepalingen gelden
ook voor het uitvoeren van reeds
gedane bestellingen.
Nadere mededeelingen betreffen
de een en ander zullen ten spoe
digste worden bekend gemaakt.
Berlijn, 28 Mei (D.N.B.). De Duitsche
bladen houden zich heden opnieuw bezig
met de talrijke gruwelberichten welke door
de vijanden van Duitschland verspreid wor
den. Het doel van deze ophitsing, zoo schrijft
de .Berliner Lokal Anzeiger", is, om tot el-
ken prijs hulp van andere volkeren te krij
gen en de bevolking in België en Frankrijk
aan te zetten tot een wilden strijd tegen de
Duitsche soldaten, teneinde de Duitsche
weermacht moeilijkheden te bereiden.
De .Berliner Boersen Zeitung" wijst in dit
verband op het vermoorden van Duitsche
vliegers door Fransche soldaten en consta-
steert ten aanzien van deze schending van
het volkerenrechte dat gcneraal-veldmaar-
schalk Goering heeft aangekondigd elk af
zonderlijk geval te zullen laten onderzoe
ken. teneinde daaruit de noodige gevolgen
te trekken. In tegenstelling tot den vorigen
oorlog, zoo schrijft de „Voelkischer Beobach-
ter", is Duitschland .zijn tegenstander ook de
baas op het gebied van de oorlogvoering
met het geschreven en gesproken woord. De
Duitsche opheldering werkt met onweerleg
bare feiten en zekere bewijzen.
OPLEIDING VAJN VLIEGTUIGBESTUUR-
DERS IN AMERIKA.
Washington, 28 Mei (D.N.B.) In het ka
der van het nationale defensieprogram heeft
president Roosevelt gisteren het congres ver
zocht om goedkeuring van opnieuw 32 mil-
lioen dollar voor de opleiding van vliegtuig
bestuurders voor de burgerluchtvaart. Reeds
heeft het congres voor dit doeleinde vijf mil-
lioen dollar uitgetrokken.
ENGELSCHE LUCHTAANVALLEN OP
NIET-MIL1TAIRE DOELWITTEN.
Tot de steden waar vijandelijke bombar
dementsvliegtuigen in den nacht van Zater
dag op Zondag bommen op niet-militaire
doelwitten hebben laten vallen, behoort ook
het Duitsche Gulik. Het „Juelicher Kreis-
blatt" meldt, dat te Selgersdorf door vijan
delijke vliegers een aantal bommen zijn
geworpen. Een huis werd door een bom ge
heel verwoest, een ander zwaar beschadigd.
Een persoon kwam om het leven, een twee
de werd ernstig gewond. (D.N.B.)
Pachter en verpachter houden
hun rechten.
De Departementen van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart en van
Landbouw en Visscherij onder de al-
gemeene aandacht, dat verschuldig
de huur, en pachttermijnen van wo
ningen, boerderijen en landerijen,
behoudens ingeval van volstrekt en
aantoonbaar onvermogen of van ge
heel vergaan van het gehuurde of ge
pachte, stipt op tijd behooren te wor
den voldaan.
Onverlet blijft het recht van huur
ders en pachters om op grond van ge
deeltelijk vergaan of van aanzien
lijk mindere landbouwbedrijfsopbren
sten (remissierechO vermindering
van huur of parht aan den bevoeg
den rechter te verzoeken.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
deelt mede:
Bij een aanval op de nog in vijandelijk be
zit zijnde Kanaalhaven Ostende is het aan
een onzer snelle booten gelukt een Britsche
torpedojager met een torpedo te vernietigen.
Bovendien werd door onze snelle booten
voor Den Helder een vijandelijke onderzee
boot tot zinken gebracht.
Utrecht. Met ingang van heden, Dins
dag 28 Mei zullen de autobussen over den
Afsluitdijk slechts loopen tot Harlingen,
zoodat vandaar per trein verder moet wor
den gereisd. De dienstregeling luidt:
Alkmaar vertrek: 8.00, 12.00, 16.00 en 18.00.
Harlingen aank. 10.30. 14.30, 18.30 en 20.30.
Harlingen vertrek 7.00, 9.00, 13.00 en 17.00.
Alkmaar aankomst 9.30, 11.40, 15.30 en 19.30.
WIE NOG MOGEN RIJDEN.
Er is een nadere beschikking afgekomen
voor de autobusdiensten in Noord'holland.
Hier blijkt uit, dat voor diensten uit ons
Noorderkwartier de volgende ontheffingen
zijn verleend tot het afleveren en verbruik
van motorbrandstof:
N.V. „H.A.B.O." te Alkmaar:
AlkmaarOudkarspelSchagen.
AlkmaarNoordscharwoudeHoogwoud
WinkelBarsingerhornMiddenmeet1Wie
ringerwerfSlootdorp.
N.V. Autobusdienst „Noordholland" te
Alkmaar:
Den Helder—Alkmaar.
•N.V. „Atbonta" te Anna Paulowna:
Den OeverAnna PaulownaDen Helder.
N.V. „A.T.O.", te Utrecht:
AlkmaarLeeuwarden.
Met bekwamen spoed
is men bezig de gebie
den, die onder water
waren gezet, weer
droog te leggen. Op
nevenstaande toto ziet
/nen een drijvende
pompinstallatie aan het
werk, die reeds menige
kubieke meter water
heeit doen verhuizen
naar de plaats, waar
het thuis hoort en waar
door al weer heel wat
land boven water is ge
komen.