Hoe krijg ik mijn grasland weer goed? Regeling zaaizaad, pootgoed en st'kstofmeststoffen De I PK. havermotor in eeiejeisteld De Kaasmarkt Hen vreemdsoortig „huwelijksbootje" paarden voor de De inundatie schade Uitbreiding autobusdiensten BRUIDSAUTO Eerst maaien en de rommel er af Ga toch omweiden „SCHNELLBOOTE" VALLEN AAN Militaire paarden worden uitgeleend Wordt de kazerne niet afgebouwd? Uit Alkmaar Muggen aan den IJsselmeerdijk Marktberichten O'ficleele Publicatie van het Rijksbureau voor de voedselvoorziening in oorlogstijd Men is er aan gewend geraakt, dat een „huwelijksbootje" bestaat uit een vigelante jnet twee paarden, koetsier en palfrenier of wet uit een blinkend gelakte limousine die het bruidspaar met zachtspinnende motor naar de trouwzaal voert. Maar aan het wonderlijke allegaartje dat Donderdag voor 't. raadhuis te Schagerbrug stopte, moet men nog wat wennen. Prac- tisch is het wel en hier geldt wel het spreekwoord „(Benzine)armoe zoekt list, waar de rijke (automobilist) niet van wist." De heer Johannes van 't Zand was zoo listig, spande één paard voor de bruidsauto en twee paarden voor de autobus om de tal rijke familie te vervoeren. Talrijk, omdat twee zusters de dames Ko nijn op denzelfden dag in het huwelijk tra den en dus twee families van bruigoms kant aanwezig waren. Men vermaakte zich uitste kend en welgemoed trok het gezelschap na het voltrekken van het burgerlijk huwelijk weer verder. Tot nog toe is er weinig of niets gezegd noch gepubliceerd óver het grasland dat was geïnundeerd. Nu langzamerhand dit land weer boven water komt vragen vele gebruikers zich af wat er nu allereerst dient te geschieden. Voorop moet staan dat het water zo goed en zo snel mogelijk kan afvloeien. Men zal hier en daar goed doen de uiteinden van de greppels eens na te zien. Waar het land hol ligt dient men te zorgen dat aldaar ge- Vormde plassen zo snel mogelijk van het Overtollige water worden verlost. Waar het water wat lang op het land Keeft gestaan of waar brak water was ge bezigd komt het grasgewas miskleurig te voorschijn. In het algemeen eten de dieren dit gewas niet graag; soms is door de vegetatie van algene en soort vilt laag ontstaan. Wil men de normale toestand zo snel mo gelijk terug zien te krijgen dan moet van de hier bedoelde percelen het miskleurige gewas worden verwijderd. Het beste is in deze gevallen het land, zodra dit begaanbaar is, te maaien. De rommel moet er eerst af alvorens er iets beters voor in de plaats kan komen. Men moet hieraan beslist de no dige aandacht schenken, anders vertraagt men het herstel! Land dat al behoorlijk was af geweid is dikwijls niet op deze ma nier op te knappen. Toch zal men dan ook wat moeten doen om de nog aanwezige goede grassen weer op gang te helpen. Nadat dit land goed is afge droogd is het verstandig de ketting- egge er over te halen. Men verbreekt enigszins de dichtgeslagen boven grond en brengt op die manier weer wat lucht in de bodem. Daarnaast dient men niet zuinig Ie zijn met de toediening van stik stof. Niet alleen op het te bowi-dcn land, maar ook op nog te hooien Percelen. Indien men nu stikstof kan geven naar 2 300 kg kalkammonsalpeter per ha, is et zeker mogelijk na half Juli, begin Au gustus nog een aardig sneedje hooi te Winnen. De periode van de snelste groei is toor grasland spoedig voorbij. Men moet dus extra zuinig omgaan met het nog bereik bare. Wie nog niet aan het omweiden was be gonnen mag het nu niet meer uitstellen. Op de kleine percelen kan men veel beter profiteren van het grasgewas; indien men de mestplakken telkens op tijd slecht houdt men ook goed gelijkmatig land. Boven dien wordt, bij omweiden do kans op een ruimer hooi areaal veel groter. Vooral in die gevallen waar men door inundatie hooiland heeft verspeeld is het zaak niet te licht te denken over de komen de stalperiode. Alles moet nu gezet worden op de win ning van stalvoeder. Men kan nog beter wat krap in z'n weiland zitten dan de winter te moeten ingaan met een absoluut tekort aan hooi. Men kan in dit opzicht niet teveel voor zorgen treffen. Indien men telkens né het afweiden wat stikstof gaat geven kan men met een klei ner weide areaal toe. Na hooien in Juli of Augustus moet de stalmest op deze percelen worden gebracht. Men krijgt dan nog een behoorlijke naweide in September. Mocht niet direct alle benodigde stikstof beschikbaar Zijn dan moet men niet vol staan met een afwachtende houding, maar zich geregeld op de hoogte stellen van het tijdstip waarop wel weer voldoende kunstr mest wordt aangevoerd. Hoe later in de zomer des te zwaarder moet de stikstofgift zijn. Indien men nu kan volstaan met 200 kg kalkammonsalpeter per ha, dient met in Augustus voor eenzelfde resultaat 3 balen te geven. Wil men in September nog kuilen dan is 400 kg per ha niet teveel. Al is deze uitgave aan stikstof misschien hoog te noemen, indien men in de winter zonder voeder zit zijn de lasten enorm veel zwaarder. Wie nog gelegenheid heeft wat hooi of gras te winnen van slootkanten, wegber men e.d. doet verstandig ook deze „kleinig heden" te reserveren. Laat geen gras verloren gaan, we heb ben het straks bitter nodig. De Productie Commissaris voor Noord-Holland. Ir. G. J. LIENESCH. Het vernietigend werk der zee stuka's. Een buitengewoon groot aantal transport en bewakingsschepen en torpedoboot jagers waartusschen loggers, kustzcilschepen en visschersvaartuigcn. bevolken sinds dagen het Engelsche Kanaal om manschappen en materiaal van het Verslagen Britsche expedi- tieleger in veiligheid te brengen op het eiland. Duitsche vliegtuigen vallen deze op-, eenhoopingen onophoudelijk aan en worden daarbij gesteund door Duitsehe „Schnell- bootc". In een ooggetuigeverslag, dat door het D.N.B. ontvangen werd, wordt de vol gende beschrijving gegeven van zoo'n aanval van een Duitsche Schnellboot: Ken lichte nc\el hangt aan den Westelij ken horizon. Onze booten liggen naast el kaar en wachten op het bevel om uit te va ren. Daar komt het bevel: reeds slaan de motoren aan. onder de uitgestooten gassen krult het water, het geweldige geronk van de draaiende motoren dreunt door de lucht. Dan begint de tocht naar de zee, spoedig verdwijnt de kust uit zicht. De vaart gaat naar het Zuiden. Als de schemering invalt zien wij een rood vuurschijnsel aan de he mel. Een dof gedondei rolt in de verte van de plaats waar in deze uren de groote slag in het Westen het einde nadert. Zwarte schaduw vooruit. „Een zwarte schaduw vooruit", meldt de uitkijk. Nog is niet te onderscheiden wat zich voor ons bevindt. Het donkere beeld komt op ons af. Dan duikt een andere scha duw op, zoo plotseling, dat niemand er toe komt om te schieten. Enkele minuten later herkent men vijan delijke motortorpedobooten; korte gedrongen Britsche „Schnellboote", met een naar ver houding hoog boord De bewakers en trans portschepen gaan hun weg en vermoeden niet, wat hier ronddrijft. Met de rust is het hier thans voor de paar nachtelijke uren gedaan. Ook in de lucht heerscht bedrijvig heid. Het vallen van de eerste lichtbom doet ons bijna onsympathiek aan. Dat schij nen anderen ook te vinden, want nu vangt een vuurwerk aan, van een kleurenpracht, waarvan men zich nauwelijks een voor stelling kan vormen. Van alle kanten sui zen de lichtkogels naar den nachtelijken hemel. Het vuren is nutteloos. Het wordt rondom weer donker en stil. Voor ons weer een schaduw. Zij wordt grooter en grooter. Maar ze is geen torpedo waard; dien sparen wij voor een vetter hapje Steeds dichter naderen wij elkaar. Reeds kunnen wij de gestalten aan dek onderschei den. Op twintig meter afstand gaan wij aan het bewakingsschip voorbij. En nu komt een verrassing voor hen daarboven, waarop wel niemand verdacht Is. Handgranaten als begroeting. Handgranaten vliegen als middernachtclij ken groet aan dek, als was dit in den oor log ter zee zoo gebruikelijk en de natuur lijkste zaak van de wereld. Daar hebben we een uitgezocht wild in het vizier van onze torpedo's. De lanceerbuizen zijn vast ingebouwd. Evenals bij het Sturz- kampfvliegtuig, moet met de machine go richt worden. Dan komt het commando „los". Vele seconden verloopen, daar heeft hij zijn doel getroffen. Het Ls een transport schip van ongeveer drie duizend ton. Voor een onderzeeboot daar buiten In den han delsoorlog geen overweldigende bult. maar hier, waar het schip tot ver over zijn lading- merk volgepropt is met soldaten en het waardevolste materiaal een vette hap. Een doffe slag, een hooge steekvlam zijn gelijk tijdig het resultaat van ons vernietigings werk. Bijna iedcren nacht, dien wij hier zijn, het teeken voor Engeland, dat de Duitsche Schnellboot en de „Stukas" van de zoo" aan 't werk zijn. zaken leveren tegen inwisseling van de bon. Naderhand kan de leverancier de bon be taalbaar stellen bij het Rijksbureau voor Voedselvoorziening in oorlogstijd. Voor de levering van stikstof is het no dlg tevens kunstmestbonnen over te leg gen. Deze laatsten worden op aanvrage ge leverd door het bureau van den Voetjsel commissaris te Alkmaar, en wel naar een maximum van GO kg. zuivere stikstof per ha. De op deze wijze te leveren goederen worden naderhand weer verrekend met de nog te treffen schaderegeling. Van de stikstofregeling kunnen eveneens gebruik maken degenen welke geëvacueerd vee in de kost hebben gehad. De Provinciale Productieccmimissaris, Ir. G. J. Llenesch, schrijft ons: Teneinde een zo snel mogelijke voorzie ning te krijgen in de behoeften aan poot goed en stikstofmesUtoffen in de geïnun deerde gebieden in het ambtsgebied Noord- Holland is de volgende regeling getroffen. Belanghebbende graslandgebruikers en akkerbouwers kunnen per omgaande de no dig geoordeelde hoeveelheden zaaizaad, pootgoed en stikstof aanvragen bij onder getekende of bij de assistenten welke onder de landbouwvoorlichtingsdienst ressorteren. Na deze aanvrage wordt een bon toege zonden. Deze bon geldt als betaalmiddel en als vervoerbewijs. De handelaar kan de op de bon vermelde (Van onzen Haagschen correspondent). Door de plotselinge benzineschaarschte na de oorlogsdagen, is hier te lande ook de 1 P.K.-havermotor in eere hersteld. In de Residentie tronen de oude, haast verge ten aapjeskoetsiers, onaandoenlijk als oen Boeddha, weer op de bok van voorhistori sche open rijtuigen, die herinneren aan goede oude tijden, die nu wel héél ver \chter ons schijnen te liggen; er liggen immers al twéé oorlogen tusschen toén en nü Er is natuurlijk een tekort aan vrachtwa- MINIMUMPRIJZEN ZOETWATERVISCH. 's Gravenhagc, 31 Mei. Het Rijkbureau voor de Voed selvoorziening in oorlogstijd deelt, met verwijzing naar de desbetreffende bekendmaking mede, dat met ingang van 1 Juni voor de aflevering van de hieronder genoemde zoetwatervischsoorten door visschers aan afnemers de na volgende minimumprijzen zijn*vastgesteld: Kleine zeelt van een gewicht van min der dan 400 gram per stuk 12 ct. per V* kg. Zeelt van een gewicht van ten minste 400 gram per stuk 10 H ct. per H kg. Kleine brasem Kleine blei van een gewicht van min der dan 300 gram per stuk, voorn, kolblei en andere soorten witvisch Groote blei van een gewicht van ten ten minste 500 gram per stuk Karper Snoek Snoekbaars Baars Aal van een gewicht van ten minste 4 ct. per 'A kg. 4 ct. per Vi kg. 7 ct. per kg. 11 ct. per 'A kg. 14 ct. per 'A kg. WA ct. peh 'A kg. 7 ct. per 'A kg. 330 gram, per stuk 50 ct. per lA kg. gens, platte karren en dergelijke vervoer middelen en daarom hebben vele onderne mende vervoerders paarden voor hun vracht auto's gespannen. Maar er waren aanvankelijk ook te weinig paarden doch geleidelijk ziet men het aantal rossinanten in de stad toenemen. Voor een deel worden ze geleend van het Militaire Algemeen Paarden Depót dat ingericht is in de eerste mobilisatiedagen in de twee groote tentoonstellingshallen en op eend er terreinen van „Houtrust". Hier wer den, toen ons leger capituleerde, nog ruim 1000 paarden verzorgd als reserve voor de bereden wapens en militaire transporten. Eenige transportondernemers vroegen ver leden week, of men geen paarden kon ter leen krijgen, hetgeen Maandag geschiedt is en er bleek zóóveel animo te bestaan, dat overste Boogaert thans aan het hoofd staat van een uitleen-bedrijf dat reeds bijna 200 paarden omvat. D® paarden worden afge staan van 7 tot 19-uur en krijgen voer voor dezen 12-urigen werkdag mee. „Hourust" levert er ook de tuigen bij. Verhuizers, warenhuizen en andere onder nemingen maken maar al te gaarne gebruik van deze kostelooze paardentractie en zoo kan men de legerpaarden thans voor aller lei auto's gespannen zien. Zelfs de diners van de „Witte" worden op deze wijze aan huis bezorgd. Natuurlijk wordt er nauwkeurig op toe gezien. dat de paarden goed verzorgd en niet afgebeuld worden en ook wordt er te gen gewaakt dat b.v. werkloozen met be hulp van gratis paarden een nieuw be drijfje stichten. Met goedvinden van de Duitsche autori teiten is ook reeds een 60-tal paarden voor den landbouw afgestaan. Verschillende diensten in ons Noorderkwartier bijgevoegd. In de opgave voor Noordholland worden de volgende wijzigingen en aanvullingen aangebracht. N.V. H.A.B.O. te Alkmaar: Sehagen—Bar- singerhorn. H. J. W. Wijst te Den Helder: Den Heider-Huisduinen. J. van Scheyen te Callantsoog: Schagen-Stolpen-Callantsoog- Groote Keeten- 't Zand. Toegevoegd wordt: A. Medemblik-Nieland- Almersdorp-Middenmeer-Wieringerwerf- Siootdorp-Dc Haukes,-Den Helder N.V. A.T.O. te Utrecht: Alkmaar-Leeuwar den wordt beperkt tot Alkmaar-Harlingen. STILTE AAN DE KORENBEURS. Evenals de vorige week, was 't ook gisteren zeer stil aan de korenbeurs. Er werd druk gepraat, doch nauwelijks iets verhandeld. De tijd voor het zaaigoed is nog niet gekomen, voor de vrije gewassen bestond geen kooplust terwijl in veevoer geen handel was, daar de boeren geen beschikking hebben over witte bonnen. Daarnaast blijft de algemeene toestand zoo onoverzichtelijk, dat men er zich niet over behoeft te verwonderen, dat de ware be drijvigheid nog ontbreekt. Zoo niet, wat dan? Toen, voor het eerst na eeuwen, met de komst van het tweede regi ment luchtdoelartillerie. Alkmaar weer een garnizoen kreeg, werd reeds spoedig een begin gemaakt met den bouw van de kazerne, waar in het regiment zou worden gehuis vest. Bij den aanvang van den oorlog was het bouwterrein opgehoogd en waren de fundamenten voor het nieuwe gebouw aangebracht, eenen werk, waarvoor eenige duizenden tonnen beton voor zijn vorbruikt. Sedert eenigen tijd rusten de werkzaamheden. Bij navraag werd ons medegedeeld, dat omtrent den afbouw niets bekend is. Voor bouw terrein kan de grond inmiddels moeilijk worden gebruikt, omdat de fundamenten daarbij een beletsel van beteekenis vormen. WIER1NGERMEER De markt begon onder nooit gekende om standigheden. Bij den aanvang wist men namelijk niet, of er verkocht zou worden. In den loop van den Donderdag was een bericht uit Den Haag gekomen, waarbij werd medegedeeld, dat men met den han del diende te wachten, totdat omtrent de prijzen de noodige voorzieningen waren ge- troflen. Bij de opening van de markt waren deze gegevens nog niet binnengekomen en, wijl men niet wist oi de aanwijzing dwin gend was, dan wel of men te doen had met een.raadgeving, werd eerst getracht in ver binding te komen met Den Haag. Ten slot. te werd bekend gemaakt, dat de verkoop voortgang kon vinden, dat echter omtrent de prijzen, waarvoor door Duitschland zou worden afgenomen nog niets kon worden medegedeeld. De verkoop was daarop betrekkelijk leven dig. De prijzen liepen gedurende de markt zelfs op. Werd aanvankelijk voor kaas van goede kwaliteit f 19.— k f 19.50 betaald, la ter bedroeg de middenprijs ongeveer f 20.— a f 20.50. De hoogste prijs lag met f 21.50 anderhalve gulden boven de vorige weck. De aanvoer bleef met c.a. 95.000 Kg. vrij wel stabiel. Men moge daarbij echter be denken. dat in de overeenkomstige week van het afgeloopen jaar de aanvoer 111.000 Kg. bedroeg. De hoogere prijs steunde gedeeltelijk op de overweging, dat de laatste dagen de voor raden sterk zijn geruimd. Voor export naar Duitschland zouden ongeveer, genomen over geheel Nederland. 2000 ton in aanmerking zijn gekomen. Daarnaast leent de betere graskaas van dit oogenblik zich uitstekend voor bewaren. Bii de algeheele onbekend heid omtrent de prijzen, die straks zullen worden gegeven bij export, spreekt hot van zelf. dat de speculatieve factor zich sterk deed gevoelen. Ze zijn er weer, de zoo gevreesde, maar ongevaarlijke langpooten. In dikke wolken zweven ze boven den IJsselmeerdijk, tot groot verdriet van de menschcn, vooral van de wielrijders, die er soms groote hinder van ondervinden. Laat ons hopen, dat de plaag niet zoo hevig zal worden als in het begin der af sluiting, toen het verkeer er zooveel narig heid van ondervond. Nu motortractie vrijwel is uitgesloten, zou een ernstige muggenplaag het nog restee- rende verkeer ernstig kunnen ontwrichten. Spoedig zal thans wel blijken, of het evenwicht tusschen do larvenverslindende visch en het muggengebroed door den streu gen winter is verbroken. Laat ons het beste er van hopen! ALKMAAR, 31 Mei. Alkmaarsche Exportveiling. Aan de groentenveiling werden heden besteed de volgende prijzen: aardappelen per 100 Kg. f 18. aardbeien per 100 doos f 1618, an dijvie per 100 Kg. f 5—12.50. asperges per 100 bos f 1546. bloemkool 1 per 100 stuks f 14—21. bloemkool II f 7—11. kropsla f 1.50 —2.60, komkommers f 5.5011. prei per 100 Kc. f 33.80. peterselie per 100 bos f 3.60— 4.20. perziken per stuk f 5. postelein, per bak ie f 0.20. neulen ner 100 nond f 22. ra barber per 100 bos f 13, raapstelen f 0.50 1.30. radijs f 1—4.60. =elderie f 0.50—1.80, spinazie per bak f 0.241.30. snilbooncn per 100 pond f 24. dubbele spercieboonen f 21 tomaten f 17—20. uien ner 100 Ke f 7.80. wortelen per 100 bos f 7—14. witlo' I ner 100 pond f 4.6O-7.G0, witlof II f 2.5< -3.60. ALKMAAR, 31 Mei.- Kaasmarkt. Aangevoerd 28 stapels, zijnde 9500 Kg.: Fabriekskaa? kleine f21.50. Boerenkaas kleine f 22 per 50 Kg. Handel goed. BROEK OP LANGENDTTK 1 Jnni. Aanvoer: 400 Kg. aardannelen 17.40 17 60. direl'ngen 17.60—18. kleine 14.00— 15.30. 1625 Kg. kroten f 1.40. 800 hos ra'iar- her 1 10. 3500 Kg. Deensrhe witte kool 2.50. 1575 Kg tomaten: A 31—31.70, B 33.10, C 30.70. CC 20.10. NOORDSf" 4r>«roiT)E. 1 Juni. Aanvoer: 3S00 Kg. uien 7 30-3.40. grove 7.708, 1800 Kg. nrei 3.1200 Kg. Deen- sche witte kool 2.50—3.40.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 9