De NederlandscheBank vóór de bezetting Een goudvoorraad van De hinnenheurtvaart ITALIË GEREED Duinkerken het brandpunt DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN 'HOLLANDS NOORDERKWARTIER di(n0sdnd,« Zuiderzeewerken Eerehal voor ooze gesneuvelden tot den sprong Bommen rond Parijs Divideaduitkeeriag 55. - per aandeel „En om de overwinning Het Frontbericht „Times' over mogelijkheid van Duitsche landiog in Engeland Metaaldekking der bankbiljetten van 78.97 01 Moeilijkheden bij de regeling van de diensten zullen krachtig voortgezet worden tegemoet te stormen HELDERSCHE COURANT KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) Uitgave der Ultg.-M]J. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder 68e JAARG. No. 8941 Het verslas der Nederlandsche Bank N.V. Cver het boekjaar 1939-40, eindigende 31 Maart 1940. zest dat de verscherping der po litieke spanningen in Europa, die eindigde tnet het uitbreken van den oorlog op 3 Sep tember 1939, tot schokken geen aanleiding gaf. Wel trad een grootere vraag naar bank biljetten en zilveren munten op, doch dit is een verklaarbaar verschijnsel. Deze stijging [fan den biljettenomloop bedroeg echter nog geen 9 procent en werd in belangrijke mate overschreden door de daling der saldi in re kening-courant, welke vermindering bijna het dubbele bedroeg van het bedrag der groo tere bankbiljettencirculatie. Aan een sluiting der beurs, aldus het ver- tlag, behoefde zelfs niet gedacht te worden Het particuliere bankwezen ontmoette in Eet algemeen geen grootere aanvraag uit het binnenland om credieten, doch de speciale eischen waarvoor het zich gesteld "zag, vloei den in hoofdzaak voort uit het wegtrekken ,van buitenlandsch kapitaal, dat elders, ver der yan het oorlogsterrein verwijderd, be legging zocht. Hierdoor daalde de goudvoorraad van de Nederlandsche Bank met ruim 300 millioen gulden. Opmerkelijk is, dat het grootste deel dezer [Vermindering ontstond in het tijdvak vóór 't uitbreken van den oorlog (f193.1 millioen) tegen f 115,8 millioen gedurende de 7 maan den, welke sedert den aanvang van den oor log tot het einde van het boekjaar (31 Maart 3.940) waren verstreken. Het verslag memoreert dan de hcrwaar- Reering van den goudvoorraad, welke een voordeelig verschil opleverde van ruim 221 millioen gulden en waardoor o.a. het restant gedelgd kon worden van het in 1931 geleden pondenverlies, dat aanleiding gaf tot het heengaan van den vorigen directeur, mr. Vissering. Dat deze last, welke gedurende 8 jaren op de Bank gedrukt heeft, is weggenomen, stemt, aldus het jaarverslag, tot tevreden heid. Door de herwaardeering welke gebaseerd was op een bedrag van f2009.— per kilogram fijn goud, wijzigde zich de positie der Bank, daar de waarde van den goudvoorraad steeg tot f 1.235.293.964.97. Door verschillende verdere veranderingen als het verdwijnen van de post „Staat der Nederlanden", de vermindering der post be leeningen en voorschotten in rekening-cou rant onder invloed van de crediteering van het egalisatiefonds en andere, steeg de goud dekking van de direct opeischbare verplich tingen der Bank Van 76,01 procent op 26 Maart 1940 tot 83,3 procent op 1 April daar aanvolgende. Uitdrukkelijk constateert de directie, dat de Nederlandsche Bank geen schade heeft geleden door den ondergang van het bekende bankiershuis Mendelsohn. De metaal voorraad bedroeg op het einde van het boekjaar, dus 31 Maart j.1. f 1.244.993.437.00, van welke voorraad het goud 99.24 procent uitmaakte. Uit de overgelegde verlies- en winstreke ning tenslotte blijkt, dat 't ter beschikking van de algemeene vergadering van aandeel houders komende winstsaldo bedraagt f 1.102.866.53, waaruit wordt voorgesteld een dividend uit te keeren van f55.— per aan deel. Deelneming slechts toegestaan aan leden van bij Ned. Binnen vaart Bureau aangesloten veT- tenigingen. (Van onzen Alkmaarschen correspondent). ALKMAAR We vermelden reeds, dat onlangs, ter besparing van motorolie, aan de ondernemers van beurtvaartdiensten werd opgedragen te zorgen voor een zoodanige re geling, dat een groot deel der tot op dat oogenblik gebruikte motorbrandstof werd uit gespaard. Het resultaat was, dat onder lei- Ring van den districtcommissaris, Mr. J. P. Bosman, verschillende vergaderingen zijn ge houden met vervrachters. Naar we heden vernamen, hebben deze bijeenkomsten, niettegenstaande de groote moeite, welke vooral de hr. Bosman zich daarbij gegeven heeft, nog niet tot een goed einde gevoerd. Door drastische bezuinigingen was men er aanvankelijk in geslaagd de benoodigde olie te beperken tot 35 50 van het voorheen benoodigde. Deze maatregel werd van hooger- hand echter niet goedgekeurd, aan gezien alle olieverbruik wordt uit gesloten, terwijl als brandstof slechts kolen in aanmerking zouden mogen komen. Ten einde onder deze omstandig heden toch tot een behoorlijke scheep vaartmogelijkheid te komen, werd toen besloten een viertal sleepbooten te huren, die de beurtschepen over een zoo groot mogelijke afstand zou- Ren slepen. Als vijfde sleepgelegen- heid kwam in aanmerking de boot Vafl de Alkmaar Packet, die de Rienst onderhoudt tusschen Amster- Ram en Alkmaar en die ook kolen stookt, h i.eds waren de benoodigde contracten af- l; toen bleek, dat het verbruik van brandstof theoretisch wel is verboden, dat in de practijk echter wel olie werd afge geven. Onder deze omstandigheden viel de ge maakte opzet in duigen en thans is men, al vorens opnieuw tot een regeling te besluiten in afwachting van nauwkeurige instructies van overheidswege. Tot zoover onze Alkmaarsch correspon dent. Thans vernemen wij nog, dat de Op perbevelhebber van Land- en Zeemacht on langs het volgende besluit ten aanzien van de Binnenlandsche beurtvaart bekend ge maakt: I. Het deelnemen aan de binnenlandsche beurtvaart is slechts veroorloofd, wanneer de ondernemer lid is van een der bij het Nederlandsch Binnenvaart Bureau aangeslo ten vereenigingen en hij, voor zoover betreft de scheden, waarmede de beurtdienst wordt onderhouden, beschikt over een beurtvaart- ontheffing krachtens de Wet, houdend maat regelen ter bevordering van een zooveel mo gelijk evenredige vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart van 5 Mei 1933, Stibl. No. 251. II. De afvaarten en routes worden vast gesteld door het Nederlandsche Binnenvaart Bureau. Aanbieding van goederen ter verzending geschiedt' bij beurtdiensten op de gebruike lijke wijze. III. Er zal franco worden vervoerd, tenzij de omstandigheden zulks niet toelaten. In het laatste geval kan gevorderd worden, dat de vracht wordt betaald alvorens de zen ding wordt afgeleverd. IV. Er zal uitsluitend worden vervoerd op beurtvgartadres. zooals dit is vastgesteld voor de in het Nederlandsche Binnenvaart Bureau samenwerkende organisaties. V. Met betrekking tot de vrachtprijzen gel den de richtlijnen, aangegeven in de prijs verordening van 15 Mei 1940 van de Direc tie van Handel en Nijverheid en het Rijks bureau voor Voedselvoorziening in Oorlogs- tijd. VI. Ingesteld wordt een commissie, be staand uit twee vertegenwoordigers van de groote en twee vertegenwoordigers van de kleine beurtvaartondernemingen onder voor z-itterschap van een door het departement van Waterstaat aan te wijzen deskundige, welke commissie tot taak heeft het bevorde ren van een juiste behandeling van beurt- vaartaangelegenheden. VII. Beslissingen van deze commissie, voor zoover zij financieele gevolgen hebben voor de aangeslotenen, behoeven de goedkeuring van of vanwege den Regeeringscomniissaris voor den Wederopbouw. Deze verordening is reeds in werking ge- treden< Hoe staat het met de drooglegging der Zuiderzee? Bij informatie werd aan de Haagsche corr. van de „Tel." van gezaghebbende zijde verzekerd, dat de voortzetting van de uitvoe ring der Zuiderzeewerken met kracht ter hand wordt genomen. De geheel nieuwe situatie, waarin wij ons op het oogenblik bevinden, schept uiter aard tal van nienwe problemen. Re den waarom men ons in dit stadium nog geen gedetailleerde inlichtingen kon verstrekken. Deze kunnen even wel binnen zeer afzienbaren tijd wor den tegemoet gezien. De Zuiderzeewerken zijn onze nationale trots, waardoor den naam. dien onze water bouwkundigen reeds eeuwen lang over de geheele wereld genieten, nieuwen luister werd bijgezet Onder de huidige omstandig heden echter kan de voltooiing van dit gi gantische werk van nog veel vérstrekkender zin zijn. Naast propagandistische waarde wordt het een kwestie van prestige Thans kan Nederland bewijzen, dat het zich snel en volkomen weet aan te paseen. Daarnaast mogen de Zuiderzeewerken als object van werkverruiming evenmin worden verwaarloosd, terwijl de gedachte, dat hier nieuwe Nederlandsche cultuurgrond aan het water wordt ontworsteld, juist in deze da gen een nog diepere beteekenis krijst en voor onze voedselvoorziening van het hoog ste belang is. Prijsvraag van de Technische Hoogeschool. De Senaat der Technische Hoogeschool maakt bekend, dat in de afdeeling bouwkun de de volgende prijsvragen worden uitge schreven. Ie. Gevraagd wordt een verhandeling over het onderwerp: „Schoonheid en doel matigheid in de bouwkunst". De afdeeling der bouwkunde vraagt hier over een opstel van pl.m. 6000 woorden, waarin de inzender zijn inzichten duidelijk uiteen zet 2e. Gevraagd wordt het ontwerp van het interieur van een „Nationale Eerehal". Bedoeld wordt (Ie uitbeelding van de bin nenarchitectuur van een gebouw, dat be stemd is de nagedachtenis te eeren van voor het vaderland gevallen soldaten. Het inte rieur bestaat uit een overdekte hoofdruimte met op zijn minst één daarbij aansluitende voorruimte. Op nationale gedenkdagen zal op een groot bezoek gerekend moeten wor den. Onbehaaglijke stemming in Egypte. OORLOG MET ITALIë VOOR EN GELAND NIET SLECHTS ON AANGENAME OMSTANDIGHEID! Dat de toestand om de Middellandsche Zee steeds onbehaaglijker wordt blijkt uit een D.N.B. bericht, waarin wordt gezegd, dat alle in Italië en in het bijzonder te Rome wonen de Fransche en Britsche staatsburgers zich gereed maken om naar hun land terug te keeren. De leden van de Fransche academie der Villa Medici zijn reeds aan de grens aan gekomen en de professoren van het Lyceum Chateaubriand zouden vandaasr vertrekken. Omgekeerd is de uittocht van Italianen uit Egypte algemeen geworden. Een Italiaansch stoomschip heeft een groot contingent Italiaansche scholieren te Port Said aan boord genomen. Deze kinderen, die uit alle deelen van Egypte komen, wor den naar Italië gezonden. De Italiaansche gezant, Mazzolini, heeft de Egyptische auto riteiten er van in kennis gesteld, dat het stoomschip alleen kinderen en geen solda ten of volwassenen vervoert. Actie voor Nizza en Savoye. De te Rome woonachtige burgers van het Fransche Nizza en Savoye hebben in een druk bezochte vergadering een actiecomité „Pro Nizza en Savoye" opgericht Tegelijker tijd werd den koning-keizer een telegram van aanhankelijkheid gezonden, evenals aan den Duce, als bewijs hunner onwankelbare fascistische trouw. Aan de hand van de geschiedenis der in bezitname van Corsica en Nizza door de Franschen betoogt de „Giornale d'Italia" de juistheid van de Italiaansche aanspraken op deze beide gebieden. Toen Frankrijk in 1769 Corsica bezette, aldus Gayda, wilde het zich daarmee een stelling tegen de Britsche over macht in de Middellandsche Zee scheppen, een stelling, welke na de eenwording van Italië zich tegen het opkomen van het jon ge Italiaansche koninkrijk richtte. Corsica is zoowel geografisch als naar bevolking, naar taal, geschiedenis en geest Italiaansch. Frankrijk heeft van de toenmalige zwak heid der Genueesche republiek gebruik ge maakt, om zich in het bezit van Corsica te stellen, zooals het zicli later Savoye, Nizza en Tunis toeeigende. Savoye is het stamland van het Italiaansche koningshuis, terwijl Nizza reeds sedert den Romeinschen tijd een zuivere Italiaansche stad geweest is. „Gereed de overwinning tege moet te stormen." Van een bijenkomst van het tiende regiment Alpinieri in Turijn, waar aan meer dan 20.000 actieve en voor malige leden van dezen troep deel- FRANSCHE HAVENSTAD VER ANDERT GELEIDELIJK AAN IN EEN PUINHOOP, NU DE EN- GELSCHE TROEPEN NOG STEEDS STAND HOUDEN. Berlijn, 3 Juni (D.N.B.) Het frontbericht an het D.N.B. luidt als volgt: De Engelschen. die nog in Duinker ken liggen, willen het er, naar het schijnt op laten aankomen, dat de stad in puin gaat. Langzaam slechts trekken zij zich onder den concentri- schen aanval der Duitsche troepen terug, als wild"en zij door taaien te genstand de eer van hun verslagen expeditieleger redden. Dat de Fransche bewoners van Duinkerken blootgesteld worden aan de zwaarste offers, aangezien Duin kerken sedert dagen het brandpunt is van zware gevechtshandelingen in dezen sector, schijnt de Engelschen weinig te deeren. Uit verklaringen van gevangenen blijkt, dat bij het vervoer van Engelsche troepen- deelen over het Kanaal, waarmede reeds voor twee weken van verscheidene plaatsen aan de kust een aanvang werd gemaakt, zware verliezen zijn opgetreden door aanval len van vliegers en duikbooten. Overigens wordt de toestand van een groot deel der groepen, die den z.g. succesvollen terugtocht in merkbare ontbinding bewerk stelligd hebben troosteloos genoemd Het naar voren brengen van den z.g. zoo handigen terugtocht in het openbaar heeft derhalve ten doel den invloed onder de Engelsche be volking tegen te gaan van de verhalen over persoonlijke belevenissen en den verslagen troepen nieuwen moed te geven. De Londen- sche instanties zien daarbij over het hoofd, dat het voor het de zeeën beheerschende Groot-Brittannië meer dan een blamage is, wanneer het onder de bescherming van zijn zijn vloot slechts een deel van zijn expeditie corps over een afstand van enkele mijlen vermocht te redden, ondanks het feit, dat daartoe voldoende tijd ter beschikking stond. Het aantal der bij Forbach binnengebrach te gevangenen heeft voor het plaatselijk res sort beteekenis, doch staat natuurlijk in geen verhouding tot de aantallen gevangenen, die bij de overwinning in Vlaanderen gemaakt zijn. De voortgezette nachtelijke luchtaanvallen op niet militaire doelen in West- en Zuid- West-Duitschland hebben bij de bevolking verbittering teweeggebracht tegen de ge vechtsmethoden der Britten, die geen mili tair nut hebben, maar alleen offers eischen onder de civiele bevolking. Door succesvol optreden van den luchtafweer is de mate- rieele schade, die de vijandelijke bommen aangericht hebben, beperkt Desondanks zijn op verscheidene plaatsen door de uitwer king van bommen branden uitgebroken in particuliere woningen. In een zg. luchtbadplaats werd tusschen namen, heeft de regimentscomman dant een telegram aan den Duce ge richt, waarin gezegd wordt, dat de deelnemers, van wie velen hun bevel om onder de wapenen te komen trotsch op de borst dragen, van den Duce het bevel verwachten om over de bergen heen de overwinning tege moet te stormen. Niet alleen onaangename omstan digheid! De Giornale d' Italia keert zich tegen de door den Engelschen admiraal Freemantle in het tijdschrift Navy gepubliceerde bewe ring, dat een oorlog met Italië veeleer een „onaangename omstandigheid" dan een wer kelijk gevaar voor Engeland zou vormen, ter wijl een dergelijk conflict voor Italië zelf de zwaarste consequenties zou hebben. Wan neer een oorlog met Italië werkelijk slechts een onaangename omstandigheid was, zoo schrijft Gayda, dan begrijpt men niet recht, waarom de Britsche admiraliteit sinds ge- rnimen tijd het voornaamste deel van haar oorlogsvloot in de Middellandsche Zee heeft geconcentreerd. In verband met bovengenoemde bewering van Freemantle citeert Gayda dan een ver klaring van dezen Engelschen admiraal in de Times van 15 April 1935. „De Italiaansche duikbooten en lichte oorlogsschepen en de strategische posities van Italië zoo wordt daarin gezegd zijn van dien aard, dat ook met behuljD van de Fransche vloot onze ver bindingen in de Middellandsche Zee niet al leen onzeker, maar zelfs onmogelijk ge maakt zouden worden.In geval van oorlog met Italië zou men Malta als vlootbasis niet kunnen houden en Engeland zou zijn posi tie in Egypte niet in stand kunnen houden". „Laat derhalve de Engelsche admiraal ver klaren, aldus de Italiaansche journalist waarom hij in nog geen vijf jaar zijn mee ning op zoo principieele wijze heeft gewijzigd aangezien toch tezelfdertijd de krachten en be wapeningen van Italië in zoo krachtige ma te toegenomen zijn en bovendien het luchtwa pen zijn verwoestende uitwerking jegens oor logsschepen heeft bewezen." Aanval op het vliegveld Isly les Moulinaux. van BERLIJN (D.N.B.) Naar Havas te Parijs meldt zouden gistermiddag verschillende bommen om het cen trum van Parijs en op particuliere huizen, ver verwijderd van militai re doeleinden, zijn neergeworpen Van officieele Duitsche zijde wordt in ver band hiermede bekend gemaakt, dat uitsluitend het vliegveld Issy les Moulinaux alsmede andere vliegvel den en steunpunten van het lucht- wapen in de omgeving van Parijs met bommen zijn aangevallen. Het Havasbericht ,zoo wordt vastgesteld komt bijgevolg niet met de feiten overeen. Ook bommen in oost Essex. LONDEN, (Reuter.) Gistermorgen vroeg zijn in Oost Essex bommen neergeworpen door een vliegtuig, waarvan men gelooft dat het een Duitsch toestel was. Een Britsch vliegtuig steeg op. Tot dusverre is nog slechts bericht ontvangen over geringe scha de. twee en drie uur des nachts een bom uit groote hoogte neergeworpen. De bom sloeg een breeden trechter in den grond en door de ontploffing werden vensterruiten in een omgeving van 300 tot 400 meter vernield.. Twee gebouwen werden beschadigd. Mili taire doelen zijn ook op giooten afstand van ie badplaats niet aanwezig. In het district Dueren werden door drie vijandelijke bom men negen schapen gedood. Omtrent deze aanvallen op vreedzame steden worden nauwkeurige statistieken aangelegd. Te zij- nertijd zal de tegenstander ervaren, dat deze aanvallen niet vergeten zijn. De Engelsche pers heeft van de regeering te Londen, aldus het D.N.B., de instructie ontvangen, de openbare meening in te lich ten over den ernst van den toestand en de methoden van de moderne oorlogvoering. De „Times" wijst er zoodoende op, dat Duitschland zich door de bezetting van Noor wegen, Denemarken, Nederland en België thans bevindt in de vier staten, van welker kusten af Engeland kan worden aangeval len. Bovendien, zoo schrijft het blad, be- heerscht Duitschland thans het Kanaal om vandaar uit den hoofdaanval op Engeland te kunnen uitvoeren. De Engelsche openbare meening moet zich' thans voorbereiden op een dergelijke moge lijkheid. Het is tot dusverre niet gelukt, de Britsche vloot definitief van de zee te ver drijven. Alles hangt er thans van af, voldoen de schepen ter beschikking te hebben.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 1