Rotterdam OPBOUW Grebbegebied Het postverkeer in zware tijden Autobusdienst Jn. VAN SCHENEN weer aan den slag van het Knip dit uit Sneeuwruimen Telefoonverkeer herstelt zich Marktberichten Haveninstallaties onbeschadigd inlichtingen omtrent personeel der zeemacht. Ingaande Woensdag 5 Juni. Maandag slation Noordscbarwoude open Ook lammerenoverschot □aar Duitschland? Er is in de laatste paar weken in ons land •veel over Rotterdam gesproken en er is ook veel gedaan, welk laatste vooral tot groote dankbaarheid moet stemmen. Onder de omstandigheden waarvoor Rot terdam kwam te staan was directe hulp van Jiooge waarde en aan die leniging van noo- den van het oogenblik heeft het werkelijk niet ontbroken. Met welk een groote sympa thie en opofferingsgezindheid zijn duizenden dakloos geworden en in tal van plaatsen op genomen, hoe spontaan schonk men het aller eerst noodige. Het behoeft geen nadere uitleg ging dat de duizenden Rotterdammers die naar elders werden overgebracht, vol van het door hen beleefde, over hun stad hebben ver teld. Maar niemand van hen kan toch ei genlijk een juist overzicht hebben van de gebeurtenissen. Het kan daarom nut hebben om, nu de zakelijkheid van den Rotterdam jner en ook zijn practische geest is terug gekeerd eenigen indruk te geven van de levensomstandigheden voor Rotterdam thans en de hoop welke de stad voor de toekomst mag koesteren. Rotterdam is de eerste havenstad van Ne derland, in hooge mate en volgens sommigen veel te afhankelijk van zijn haven. Jarenlang heeft men er van vele zijden aangedrongen op veelzijdige groei, zóó dat de stad niet vol komen afhankelijk zou zijn van haar haven. De positie bij het uitbreken van den Euro- peeschen oorlog was echter voor Rotterdam nog zoo, dat de inkrimping van den zeehan del over de Rotterdamsche haven, zeer groo te zorg veroorzaakte. Iedereen voelt echter, dat, hoe ook de toekomst zal zijn, de zeescheep vaart een zeer belangrijke rol zal blij ven spelen en dus ook de natuurlijke haven in het mondingsgebied van ('en belangrijksten stroom van Euro pa, den Rijn. Welnu de Rotterdamsche havens zijn met alles wat er onmiddellijk bij behoort ge spaard gebleven. De geweldig» installaties, de wipkranen, de laadbruggen, de elevato ren, kortom de inventaris van onze wereld haven, het is allemaal intact. De groote wer ven in en bij Rotterdam, zoowel als beneden de bruggen, herinneren we ons even de na men Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Wilton Feyenoord, Gusto, v. d. Giessen, ze .verkeeren nog in den toestand als vóór den oorlog, ze werken en zijn bij machte op het eerste sein met volle honderd procent te draaien. Natuurlijk nieta 11e bedrijven, die rechtstreeks met de haven te maken hebben zijn er goed afgekomen, maar van de Vee- men bleven bijv. belangrijke opslagplaatsen als het koelhuis aan de Prins Hendrikkade, het pand St. Job, de houtopslag Keilehaven, de panden Molukken en Santos a. d. Rijnha ven behouden Voor den katoenopslag geldt hetzelfde, Twente kan voor de weverijen dus grondstoffen bekomen, zoodra de binnen vaart in ons land weer behoorlijk mogelijk is. Komt men van beneden de rivier naar Rotterdam varen, dan is, met uitzondering van de actie in havens en op de rivier, wel ke echter al in de laatste maanden ontbrak, het beeld van Rotterdam geen ander dan het vroeger was. Links strekt zich 't Merwede- havencomplex uit met daarop aansluitend IJsel- en Lekhaven, dan komen de Lloyd- terreinen de Parkhaven, de onbeschadigde groote tunn^lwerken en eerst daar waar het oude zeehavengebied begint doemt aan bakboord de silhouet op van het vergane. Maar aan den overkant is het beeld vrij wel ongerept, want na de droogdok komt de reusachtige Waalhaven met complete instal laties dokhaven, Katendrechtsche havens, Maashaven, Rijnhaven. Rotterdam bezit dus nog gelukkig heel veel van hetgeen de stad groot maakte en heel veel ook, dat voor haar .van ongemeene beteekenis blijft. Nu de stad zelve, Is het niet merkwaardig dat zoo bijzonder veel, dat men onmisbaar moet noemen voor het bestuur der stad, staat en kan worden gebruik? Op den eenigen boulevard van Nederland is de schepping van Prof. Evers, het stad huis, intact, de stedelijke bestuursdiensten vinden er weer ongestoord voortgang, de burgerlijke stand functionneert, de aangif ten gaan voort, de gelukkige paartjes wor den als voorheen voor het leven verbonden^ Het postkantoor er naast is in zijn ouden vorm volkomen te herstellen, de nieuwe beurs is gaaf, ze heeft eerder dan in de Omtrent personeel der Zeemacht wier be trekkingen nog niet bekend zijn met het lot of de verblijfplaats van hun familielid, wor den inlichtingen verstrekt door het bureau Personeel der Marine te Den Helder. Aanvragen daartoe per briefkaart te rich ten tot dat bureau. bedoeling lag, haar eigenlijke taak op zich genomen. En verderop aan het nieuwe van Hogendorpsplein, verrijst het mooie toren- kantoorgebouw van Dudok, het Erasmus- huis, dat onder de nieuwe omstandigheden wel spoedig geheel betrokken zal worden door Rotterdamsche zakenlui. Het Erasmue- huis verborg voor het oog het oude Boy mans, dat ook deze storm over zich heen zag gaan en hem doorstond. Nog een fraai gemeentegebouw, de groote bibliotheek aan de Nieuwe Markt bleef ongerept. Het treft wel bijzonder, dat alles wat in Rotterdam tot den „hoogbouw" kan worden gerekend, óf onbeschadigd óf herstelbaar is. We noem den het Erasmushuis. voorts is 't oude Wit te Huis rechtop gebleven, het torenflat gebouw aan den Kralingschen plas is on verlet, de wolkenkrabber van het electrici- teitsbedrijf evenzoo, de hooge woningbouw werken aan het Ungerplein en de Savornin Lohman-laan staan ook. Slechts de grijze St. Laurens, de beroemde groote kerktoren heeft zwaar geleden maar ook voor hem schijnt er nog een kansje op voortbestaan te zijn. Het zal iederen Rotterdammer op recht verheugen als dat waar mocht blij ken. De voornaamste gemeentelijke bedrij ven electriciteit, gas en water bleven ge spaard. En wat Rotterdam niet het minst ver trouwen geeft, dat de herbouw van het ver woeste zich in economischen en aesthetd- schen zin zal aanpassen bij de nooden en het karakter van Neerlands eerste haven plaats is het feit, dat den stadsarchitect, Ir. Witteveen, opdracht is gegeven plannen voor wederopbouw te ontwerpen. Met plannen bedenken en uitvoeren is Roterdam groot geworden. De Rotterdammer twijfelt ook nu niet, dat het wederom zoo zal gaan. Door de Duitsche autoriteiten worden paarden ter beschikking gesteld. Naar wij vernemen, is de heer W. Gerretsen. architect B. N. A. belast met den wederopbouw van het ge bied in de Grebbe-linie. De taak van den heer Gerretsen, die o.a. zijn sporen verdiende bij den heropbouw van Borculo, bestaat voor eerst in het opnemen van de schade, het maken van berekingen voor de restauratie en het globaal begroo- ten van de kosten der vernielingen. De Duitsche autoriteiten, begrijpende in welke moeilijkheden de bevolking uit het ge bied van de Grebbelinie is komen te verkee ren, toen zij na de benauwende oorlogsdagen uit de evacuatieoorden haar haardsteden weer opzocht, hebben, in samenwerking met den voedselcommissaris uit de provincie Utrecht, maatregelen getroffen om den eer sten nood te lenigen. Omdat het eerste, wat de boer noodig heeft om zijn land te bewer ken,- 'n paard is. zijn driehonderd Duitsche paarden ter waarde van ongeveer 200.000 gul den aan de Grebbe-bevolking ter beschikking gesteld. Niet alleen boeren, maar ook anderen maak ten aanspraak op het gebruik van een vier voeter. Zoo kon b.v. een melkhandelaar, die in de getroffen streken zijn consumptie moest afleveren en daarvoor vele kilometers moest afleggen, wel een paard krijgen. Al leen al uit de overweging, dat de melk in dezen tijd zeer aan bederf onderhevig is. De Duitsche autoriteiten geven de paarden in bruikleen, doch de voedselcommissaris blijft verantwoordelijk voor hetgeen er met de paarden gebeurt. Er moet door deze in stantie een voortdurende controle worden uit geoefend (o.a. moet er steeds een veearts aanwezig zijn). Verder behoort de boer zelf voor het voedsel zorg te dragen en het paard zoo goed mogelijk te onderhouden. Met verhuiswagens en trailers ging de bestelling het land in. EERST NU KAN TANTE POS WAT UITBLAZEN. Een der directeuren van het postkantoor te Utrecht heeft interessante mededeelingen verstrekt over het gestagneerde postverkeer in de dagen van 10 tot 15 Mei en de wijze waarop de vele duizenden kilo's post, welke vijf lange dagen in de Domstad bewaard zijn. wederom in den lande gedistribueerd zijn. In Utrecht kwamen in den nacht van 9 op 10 Mei, zooals gewoonlijk posttreinen bin nen uit vele pulaatsen van Nederland en een zeer groot deel van alle landelijke post was in Utrecht op het overlaadstation sa mengetrokken, toen het bericht van de Duit sche opmarsch bekend werd. Van verder vervoer was toen geen sprake meer en Utrecht moest angstvallig waken over de vele tonnen post, welke het noodgedwongen onder zijn berustig had moeten nemen. De post op verkenning. De postautoriteiten zochten naar midde len om de post gedistribueerd te krijgen, doch dit was eerst mogelijk toen de capitu latie van ons land een feit was geworden. Daar van treinenloop in de eerste dagen na het staken van den strijd nog geen sprake was, werden inplaats daarvan, omdat de toestand van de wegen onzeker was, eerst keline leege postauto's uitgestuurd, die over al in hetl and verkenningstochten gingen maken. Langs smalle dijkjes en kronkelige weg getjes wisten deze handige wagentjes vaak tot diep in het land door te dringen. De P.T.T.-chauffeurs, die van hun speurtochten huiswaarts keerden, kwamen dikwijls met goede berichten terug. „Die en die plaats is weer bereikbaar en zoo en zoo kan dat en dat dorp weer ingeschakeld worden in het postverkeer", aldus de eerste meldingen. In het geheele land waren de postverloven in getrokken, hulppersoneel werd gerequireerd en weldra werkte het reusachtige bedrijf op volle toeren, ja in vele gevallen vaak meer dan de aanvankelijke capaciteit toeliet. Het personeel besefte de ernst van den toestand en wilde bijna niet van rusten weten. Een ieder begreep, hoezeer zijn medelandgenoo- ten om berichten „zaten te springen". En deswege werd alles in het werk gesteld om het contact per brief of kaart weer zoo goed mogelijk in orde te brengen. Met groote trailers en verhuiswa gens. Zoodra uit de verkenningstochten bleek, dat men met den dag verder in het land kon dringen, werd de dis- Aankomst trein v. Alkmaar 11.14 19.14 Schagen, Stationsplein. V. Callantsoog 't Zand 7.35 7.50 11.20 11.45 19.20 13.10 19.35 13.25 N.V. Autobusdienst N.-Holland. Vertrek naar Den Helder v. 't Zand 7.53 13.28 N.V. Autobusdienst N.-Holland. Vertrek van Den Helder naar t Zand 9.00 16.25 't Zand, V. n. Callantsoog en Schagen Callantsoog Schagen 9.25 9.40 10.05 16.55 17.10 17.40 Vertrek trein naar Alkmaar 10.15 18.15 tributie daadwerkelijk ter hand geno men. Omdat er toen nog geen treinen liepen, werden eenvoudig groote trai lers en zelfs verhuiswagens gehuurd, een verhuiswagen vervoerde soms 20 ton post en nadat een proeftocht van Utrecht uit naar Zwolle was ondernomen, werd een groote tocht in elkaar gezet voor de distributie van post en pakketten naar de groote steden en naar Brabant, Zeeland en Limburg. Naar het Zuiden. Groote verhuiswagens startten uit Utrecht naar Gorinchem en gaven in Breda de zoover verbeide post over voor de provincie Zeeland Uit Breda vertrokken dan de gecharterde „postauto's naar Tilburg en Eindhoven en deponeerden aldaar de post voor de provin cie Limburg. Over den Bosch werd de terug tocht ondernomen en zoo kwam men in de Domstad terug met nog even volle wagens als waarmede men vertrokken was. Want overal, waar de auto's waren geweest, lag natuurlijk ook een vracht, post te wachten voor verdere expedieering en zoo brachten de transportauto's vele stapels post mee, be stemd voor midden Nederland, voor Amster dam en geheel West Nederland. Toen eenmaal de treinenloop nor maal ging worden in die gedeelten van Nederland, welke niet geleden hadden door den oorlog, hernam het postverkeer zijn normale rechten Thans stagneert het hier en daar nog wel eens, maar globaal genomen functionneert het apparaat behoor lijk en kan „Tante Pos" 'n beeje uit blazen. Het geheele P.T.T.-personeel heeft in de afgeloopen maand Mei voor heete vuren ge staan, doch kan, nu alles achter den rug is, met gerechtvaardigde trots terug zien op een groot werk, dat men met allerlei hulpmidde len, maar bovenal door de toewijding, waar mede het ten uitvoer werd gebracht, tot stand heeft kunnen brengen. VOOR DEN POLITIERECHTER. Op de vijfde Februari van dit jaar, toen het koud was en er een dik pak sneeuw ge vallen was, besloot een Amsterdamsche sla ger het straatje voor zijn deur goed begaan baar te maken, opdat zijn klanten gemak kelijk den winkel zouden kunnen bereiken. Hij ruimde de sneeuw keurig op. echter, en dit is de reden, waarom de slager, zij het dan als getuige voor den politierechter moest verschijnen. De sneeuw kwam gedeeltelijk terecht voor de deur van een kapper, die zijn winkel naast dien van den slager had. De slager en de kapper konden om poli tieke redenen niet goed met elkaar opschie ten. Er heerschte zelfs een soort veete. Des wege kregen kapper en slager twist, welke aanvankelijk tot woorden beperkt bleef, doch tenslotte in handtastelijkheden, van de zijde van den kapper, eindigde. De klap was volgens de getuige in de nek gekomen, volgens de verdachte op de wang. De rech ter vond evenwel een klap een klap en de ze discussie was dus' spoedig ten einde. Daarenboven verklaarde de verdachte rond borstig, dat hij de misdadiger was en is de vrede weer hersteld. De sneeuw is wegge- dooid evenals de veete. Groote afstandsverkeer nog moei lijk. Het telefognverkeer in Nederland begint zich meer en meer van de in den oorlog ge leden schade te herstellen. In 14 van de 20 telefoondistricten, waarin ons land is ver deeld, zijn alle netten thans bereikbaar. On der deze bevindt zich sedert enkele dagen ook weder het district Maastricht. Nog niet bereikbaar zijn Zeeuwsch-Vlaan- deren, een 25-tal plattelandsnetten in het district Nijmegen en enkele kleine netten in de districten 's-Hertogenbosch, Rotterdam, Venlo en Zwolle. In verband met het beperkt aantal be schikbare interlocale verbindingen, blijft het verkeer met Rotterdam en dat op groote af standen, in het bijzonder waar rivieren moe ten worden gekruisd, aan groote vertraging onderhevig. ONGEWENSCHT WINKELBEZOEK! Zondagnacht hebben insluipers hun slag geslagen in een confectiewinkel in de Van Baerle&traat te Amsterdam. Enkele coupons stof en een portefeuille, inhoudende f 110. worden door hen gestolen. DOOR VAL VAN TRAP OVERLEDEN. Maandagnacht is een 64-jarige caféhouder te Rotterdam, tengevolge van de duisternis van de trap gevallen. De man kwam zeer ongelukkig terecht en was reeds overleden, toen de huisgenooten het ongeluk ontdekten. Het stoffelijk overschot is door den G.G.D. naar het ziekenhuis overgebracht. Naar wij vernemen zal de opening van hef station Noordscharwoude plaats vinden op Maandag 10 Juni a.s. De strandstoelen worden in de dichtbij zijnde groote wasscherij gereinigd. Een zeer practische oplossing in verband met bezuimgings aatrege en De gratis beschikbaar stelling van legerpaarden is voor vele bedrijven in Den Haag een ware uitkomst Dat de dieren door de tijdelijke eigenaars goed verzorgd dienen te worden behoeft geen betoog HET VERDERE VERLOOP VAN DE TEXELSCHE MARKT. In aansluiting op ons bericht van gisteren omtrent de Texelsche lam- merenmarkt, waar in den aanvang geen handel was, knnnen wij nog mededeelen, dat later op den dag van de ongeveer 5000 lammeren, er 3000 verhandeld zijn en 2000 opgekocht door inspecteurs van de veehouderij- centrale. De heer Sybrand Eelman vertelde ons, dat deze lammeren be stemd zijn om te worden ingeblikt. Echter, aldus de heer Eelman, is men druk bezig voorbereidingen te treffen, opdat 30.000 lammeren van Texel naar Duitschland zullen gaan, echter niet voor den dood. Er zon een prijs van f 11.50 per stuk worden betaald, wat gezien de huidige marktprijzen, niet slecht is. DE ALKMAARSCHE GROENTENVEILING. Aardappelen, per 100 kg. f 18.aardbeien per 100 doos f 19.f 26, andijvie p. 100 st. f 3.30f 6.20, asperges per 100 bos f 12f 38. bloemkool I p. 100 st. f 12f 18, bloemkool II f 7f 10; druiven per 100 p. f 65, kropsla p. 100 st. f 1.30f 3.60; komkommers f 5.50f 11 prei p. 100 kg. f 3.—, peterselie per 100 bos f 4.60, perzikken per 100 stuks f 5.50—f 14; postelein, per bakje f 0.22f 0.42 peulen per 100 pond f 24, rabarber per 100 bos f 1f 2.60 raapstelen f 0.50f 1.40, radijs per 100 bos f 2.20;f 4.60; selderie, per 100 bos f 0.50 f 1.20; spinazie, 16 p. bak, f 0.17—f 0.91, snij boonen per 100 pond f 28, dubbele spercieboo nen pér 100 pond f 24.—, tomaten per 100 p. f 17f 19 uien per 100 kg. f 7.80, wortelen per 100 bos f 9f 14, witlof I, per 100 p. f 5. witlof II per 100 pond f 2.90. ALKMAAR DE MAANDAGSCHE VEEMARKT. Aan de veemarkt was heden de aanvoer van varkens vrijwel normaal. De prijzen va rieerden van 56—62 ct. met ongeveer 60 ct als doorsneeprijs. De handel was matig, waar bij men echter dient te bedenken, dat na de extra groote aanvoer van verleden week de prijs niet merkbaar daalde. Het feit, dat de boeren, met het oog op het veevoer geduren de de komende winterperiode, geneigd zijn tot opruimen, terwijl Duitschland geen vleesch betrekt, blijft de markt drukken. De aanvoer van koeien was betrekkelijk gering wat de prijs vermoedelijk steunde. Er werd genoteerd van fl 170—f 325. De nuchtere kalveren noteerden van f 6 f 18. AMSTERDAM. 3 Juni. Op de heden gehouden aardappelmarkt waren de prijzen als volgt: bonte en blauwe f 4.20, Red Star f 4.20; Duinzand aardappe len f 4.60; Bevelanders f 3.80; Bintjes f 3.10; Alva's 3.10; Alles per II.L. Aanvoer 203.000 Kg. ALKMAAR, 1 Juni. N.V. Eierveiling voor Hollands Noorder kwartier Aanvoer: 375.000 kipeieren 3 4, kleintjes 2.753 per 100 stuks. NOORDSCHARWOUDE. 4 Juni. Aanvoer; 600 Kg. uien 7.80—8.60, 2000 Kg. peen 2. BROEK OP LANGENDIJK, 4 Juni. Aanvoer: 4650 Kg. aardappelen: Schotsche muizen 1415.60. drielintren 15.6016 30, kleine 15.6016. 2900 Kg. tomaten: A 28— 28.30. B 30.10. CC 18.50. PURMEREND. 4 Juni. Veemarkt. Koeien, totaal 690 stuks: 300 vette koeien 8086 ct. per Kg., gelde- koeien f 165—185. melkkoeien f 170—260, stieren 65—70 ct per Kg., 24 paarden f 300 —500, 45 vette kalveren 78—90 ct. per Kg., 800 nuchtere kalveren f 10—22. 207 vette var kens 5860 ct per Kg.. 35 magere varkens f 30—40, 300 biggen f 15—23. 600 schapen f 22—28, 60 bokken f 516, 900 lammeren f 610.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 3