Rotterdam
OPBOUW
Grebbegebied
Het postverkeer
in zware tijden
Autobusdienst Jn. VAN SCHENEN
weer aan den slag
van het
Knip dit uit
Sneeuwruimen
Telefoonverkeer
herstelt zich
Marktberichten
Haveninstallaties
onbeschadigd
inlichtingen omtrent personeel
der zeemacht.
Ingaande Woensdag 5 Juni.
Maandag slation
Noordscbarwoude open
Ook lammerenoverschot
□aar Duitschland?
Er is in de laatste paar weken in ons land
•veel over Rotterdam gesproken en er is ook
veel gedaan, welk laatste vooral tot groote
dankbaarheid moet stemmen.
Onder de omstandigheden waarvoor Rot
terdam kwam te staan was directe hulp van
Jiooge waarde en aan die leniging van noo-
den van het oogenblik heeft het werkelijk
niet ontbroken. Met welk een groote sympa
thie en opofferingsgezindheid zijn duizenden
dakloos geworden en in tal van plaatsen op
genomen, hoe spontaan schonk men het aller
eerst noodige. Het behoeft geen nadere uitleg
ging dat de duizenden Rotterdammers die
naar elders werden overgebracht, vol van het
door hen beleefde, over hun stad hebben ver
teld. Maar niemand van hen kan toch ei
genlijk een juist overzicht hebben van de
gebeurtenissen. Het kan daarom nut hebben
om, nu de zakelijkheid van den Rotterdam
jner en ook zijn practische geest is terug
gekeerd eenigen indruk te geven van de
levensomstandigheden voor Rotterdam thans
en de hoop welke de stad voor de toekomst
mag koesteren.
Rotterdam is de eerste havenstad van Ne
derland, in hooge mate en volgens sommigen
veel te afhankelijk van zijn haven. Jarenlang
heeft men er van vele zijden aangedrongen
op veelzijdige groei, zóó dat de stad niet vol
komen afhankelijk zou zijn van haar haven.
De positie bij het uitbreken van den Euro-
peeschen oorlog was echter voor Rotterdam
nog zoo, dat de inkrimping van den zeehan
del over de Rotterdamsche haven, zeer groo
te zorg veroorzaakte.
Iedereen voelt echter, dat, hoe ook
de toekomst zal zijn, de zeescheep
vaart een zeer belangrijke rol zal blij
ven spelen en dus ook de natuurlijke
haven in het mondingsgebied van
('en belangrijksten stroom van Euro
pa, den Rijn.
Welnu de Rotterdamsche havens zijn met
alles wat er onmiddellijk bij behoort ge
spaard gebleven. De geweldig» installaties,
de wipkranen, de laadbruggen, de elevato
ren, kortom de inventaris van onze wereld
haven, het is allemaal intact. De groote wer
ven in en bij Rotterdam, zoowel als beneden
de bruggen, herinneren we ons even de na
men Rotterdamsche Droogdok Maatschappij,
Wilton Feyenoord, Gusto, v. d. Giessen, ze
.verkeeren nog in den toestand als vóór den
oorlog, ze werken en zijn bij machte op het
eerste sein met volle honderd procent te
draaien. Natuurlijk nieta 11e bedrijven, die
rechtstreeks met de haven te maken hebben
zijn er goed afgekomen, maar van de Vee-
men bleven bijv. belangrijke opslagplaatsen
als het koelhuis aan de Prins Hendrikkade,
het pand St. Job, de houtopslag Keilehaven,
de panden Molukken en Santos a. d. Rijnha
ven behouden Voor den katoenopslag geldt
hetzelfde, Twente kan voor de weverijen dus
grondstoffen bekomen, zoodra de binnen
vaart in ons land weer behoorlijk mogelijk
is. Komt men van beneden de rivier naar
Rotterdam varen, dan is, met uitzondering
van de actie in havens en op de rivier, wel
ke echter al in de laatste maanden ontbrak,
het beeld van Rotterdam geen ander dan het
vroeger was. Links strekt zich 't Merwede-
havencomplex uit met daarop aansluitend
IJsel- en Lekhaven, dan komen de Lloyd-
terreinen de Parkhaven, de onbeschadigde
groote tunn^lwerken en eerst daar waar
het oude zeehavengebied begint doemt aan
bakboord de silhouet op van het vergane.
Maar aan den overkant is het beeld vrij
wel ongerept, want na de droogdok komt de
reusachtige Waalhaven met complete instal
laties dokhaven, Katendrechtsche havens,
Maashaven, Rijnhaven. Rotterdam bezit dus
nog gelukkig heel veel van hetgeen de stad
groot maakte en heel veel ook, dat voor haar
.van ongemeene beteekenis blijft.
Nu de stad zelve, Is het niet merkwaardig
dat zoo bijzonder veel, dat men onmisbaar
moet noemen voor het bestuur der stad, staat
en kan worden gebruik?
Op den eenigen boulevard van Nederland
is de schepping van Prof. Evers, het stad
huis, intact, de stedelijke bestuursdiensten
vinden er weer ongestoord voortgang, de
burgerlijke stand functionneert, de aangif
ten gaan voort, de gelukkige paartjes wor
den als voorheen voor het leven verbonden^
Het postkantoor er naast is in zijn ouden
vorm volkomen te herstellen, de nieuwe
beurs is gaaf, ze heeft eerder dan in de
Omtrent personeel der Zeemacht wier be
trekkingen nog niet bekend zijn met het lot
of de verblijfplaats van hun familielid, wor
den inlichtingen verstrekt door het bureau
Personeel der Marine te Den Helder.
Aanvragen daartoe per briefkaart te rich
ten tot dat bureau.
bedoeling lag, haar eigenlijke taak op zich
genomen. En verderop aan het nieuwe van
Hogendorpsplein, verrijst het mooie toren-
kantoorgebouw van Dudok, het Erasmus-
huis, dat onder de nieuwe omstandigheden
wel spoedig geheel betrokken zal worden
door Rotterdamsche zakenlui. Het Erasmue-
huis verborg voor het oog het oude Boy
mans, dat ook deze storm over zich heen
zag gaan en hem doorstond. Nog een fraai
gemeentegebouw, de groote bibliotheek aan
de Nieuwe Markt bleef ongerept. Het treft
wel bijzonder, dat alles wat in Rotterdam
tot den „hoogbouw" kan worden gerekend,
óf onbeschadigd óf herstelbaar is. We noem
den het Erasmushuis. voorts is 't oude Wit
te Huis rechtop gebleven, het torenflat
gebouw aan den Kralingschen plas is on
verlet, de wolkenkrabber van het electrici-
teitsbedrijf evenzoo, de hooge woningbouw
werken aan het Ungerplein en de Savornin
Lohman-laan staan ook. Slechts de grijze
St. Laurens, de beroemde groote kerktoren
heeft zwaar geleden maar ook voor hem
schijnt er nog een kansje op voortbestaan
te zijn. Het zal iederen Rotterdammer op
recht verheugen als dat waar mocht blij
ken. De voornaamste gemeentelijke bedrij
ven electriciteit, gas en water bleven ge
spaard.
En wat Rotterdam niet het minst ver
trouwen geeft, dat de herbouw van het ver
woeste zich in economischen en aesthetd-
schen zin zal aanpassen bij de nooden en
het karakter van Neerlands eerste haven
plaats is het feit, dat den stadsarchitect,
Ir. Witteveen, opdracht is gegeven plannen
voor wederopbouw te ontwerpen.
Met plannen bedenken en uitvoeren is
Roterdam groot geworden. De Rotterdammer
twijfelt ook nu niet, dat het wederom zoo
zal gaan.
Door de Duitsche autoriteiten
worden paarden ter beschikking
gesteld.
Naar wij vernemen, is de heer W.
Gerretsen. architect B. N. A. belast
met den wederopbouw van het ge
bied in de Grebbe-linie.
De taak van den heer Gerretsen,
die o.a. zijn sporen verdiende bij den
heropbouw van Borculo, bestaat voor
eerst in het opnemen van de schade,
het maken van berekingen voor de
restauratie en het globaal begroo-
ten van de kosten der vernielingen.
De Duitsche autoriteiten, begrijpende in
welke moeilijkheden de bevolking uit het ge
bied van de Grebbelinie is komen te verkee
ren, toen zij na de benauwende oorlogsdagen
uit de evacuatieoorden haar haardsteden
weer opzocht, hebben, in samenwerking met
den voedselcommissaris uit de provincie
Utrecht, maatregelen getroffen om den eer
sten nood te lenigen. Omdat het eerste, wat
de boer noodig heeft om zijn land te bewer
ken,- 'n paard is. zijn driehonderd Duitsche
paarden ter waarde van ongeveer 200.000 gul
den aan de Grebbe-bevolking ter beschikking
gesteld.
Niet alleen boeren, maar ook anderen maak
ten aanspraak op het gebruik van een vier
voeter. Zoo kon b.v. een melkhandelaar, die
in de getroffen streken zijn consumptie
moest afleveren en daarvoor vele kilometers
moest afleggen, wel een paard krijgen. Al
leen al uit de overweging, dat de melk in
dezen tijd zeer aan bederf onderhevig is.
De Duitsche autoriteiten geven de paarden
in bruikleen, doch de voedselcommissaris
blijft verantwoordelijk voor hetgeen er met
de paarden gebeurt. Er moet door deze in
stantie een voortdurende controle worden uit
geoefend (o.a. moet er steeds een veearts
aanwezig zijn). Verder behoort de boer zelf
voor het voedsel zorg te dragen en het paard
zoo goed mogelijk te onderhouden.
Met verhuiswagens en trailers
ging de bestelling het land in.
EERST NU KAN TANTE POS
WAT UITBLAZEN.
Een der directeuren van het postkantoor
te Utrecht heeft interessante mededeelingen
verstrekt over het gestagneerde postverkeer
in de dagen van 10 tot 15 Mei en de wijze
waarop de vele duizenden kilo's post, welke
vijf lange dagen in de Domstad bewaard zijn.
wederom in den lande gedistribueerd zijn.
In Utrecht kwamen in den nacht van 9 op
10 Mei, zooals gewoonlijk posttreinen bin
nen uit vele pulaatsen van Nederland en
een zeer groot deel van alle landelijke post
was in Utrecht op het overlaadstation sa
mengetrokken, toen het bericht van de Duit
sche opmarsch bekend werd. Van verder
vervoer was toen geen sprake meer en
Utrecht moest angstvallig waken over de
vele tonnen post, welke het noodgedwongen
onder zijn berustig had moeten nemen.
De post op verkenning.
De postautoriteiten zochten naar midde
len om de post gedistribueerd te krijgen,
doch dit was eerst mogelijk toen de capitu
latie van ons land een feit was geworden.
Daar van treinenloop in de eerste dagen na
het staken van den strijd nog geen sprake
was, werden inplaats daarvan, omdat de
toestand van de wegen onzeker was, eerst
keline leege postauto's uitgestuurd, die over
al in hetl and verkenningstochten gingen
maken.
Langs smalle dijkjes en kronkelige weg
getjes wisten deze handige wagentjes vaak
tot diep in het land door te dringen. De
P.T.T.-chauffeurs, die van hun speurtochten
huiswaarts keerden, kwamen dikwijls met
goede berichten terug. „Die en die plaats
is weer bereikbaar en zoo en zoo kan dat en
dat dorp weer ingeschakeld worden in het
postverkeer", aldus de eerste meldingen. In
het geheele land waren de postverloven in
getrokken, hulppersoneel werd gerequireerd
en weldra werkte het reusachtige bedrijf op
volle toeren, ja in vele gevallen vaak meer
dan de aanvankelijke capaciteit toeliet. Het
personeel besefte de ernst van den toestand
en wilde bijna niet van rusten weten. Een
ieder begreep, hoezeer zijn medelandgenoo-
ten om berichten „zaten te springen". En
deswege werd alles in het werk gesteld om
het contact per brief of kaart weer zoo goed
mogelijk in orde te brengen.
Met groote trailers en verhuiswa
gens.
Zoodra uit de verkenningstochten
bleek, dat men met den dag verder
in het land kon dringen, werd de dis-
Aankomst trein v. Alkmaar 11.14 19.14
Schagen, Stationsplein. V.
Callantsoog
't Zand
7.35
7.50
11.20
11.45
19.20
13.10 19.35
13.25
N.V. Autobusdienst N.-Holland.
Vertrek naar Den Helder
v. 't Zand
7.53
13.28
N.V. Autobusdienst N.-Holland.
Vertrek van Den Helder
naar t Zand
9.00
16.25
't Zand, V.
n. Callantsoog en Schagen
Callantsoog
Schagen
9.25
9.40
10.05
16.55
17.10
17.40
Vertrek trein naar Alkmaar
10.15
18.15
tributie daadwerkelijk ter hand geno
men. Omdat er toen nog geen treinen
liepen, werden eenvoudig groote trai
lers en zelfs verhuiswagens gehuurd,
een verhuiswagen vervoerde soms
20 ton post en nadat een proeftocht
van Utrecht uit naar Zwolle was
ondernomen, werd een groote tocht
in elkaar gezet voor de distributie
van post en pakketten naar de groote
steden en naar Brabant, Zeeland en
Limburg.
Naar het Zuiden.
Groote verhuiswagens startten uit Utrecht
naar Gorinchem en gaven in Breda de zoover
verbeide post over voor de provincie Zeeland
Uit Breda vertrokken dan de gecharterde
„postauto's naar Tilburg en Eindhoven en
deponeerden aldaar de post voor de provin
cie Limburg. Over den Bosch werd de terug
tocht ondernomen en zoo kwam men in de
Domstad terug met nog even volle wagens
als waarmede men vertrokken was. Want
overal, waar de auto's waren geweest, lag
natuurlijk ook een vracht, post te wachten
voor verdere expedieering en zoo brachten de
transportauto's vele stapels post mee, be
stemd voor midden Nederland, voor Amster
dam en geheel West Nederland.
Toen eenmaal de treinenloop nor
maal ging worden in die gedeelten
van Nederland, welke niet geleden
hadden door den oorlog, hernam het
postverkeer zijn normale rechten
Thans stagneert het hier en daar nog
wel eens, maar globaal genomen
functionneert het apparaat behoor
lijk en kan „Tante Pos" 'n beeje uit
blazen.
Het geheele P.T.T.-personeel heeft in de
afgeloopen maand Mei voor heete vuren ge
staan, doch kan, nu alles achter den rug is,
met gerechtvaardigde trots terug zien op een
groot werk, dat men met allerlei hulpmidde
len, maar bovenal door de toewijding, waar
mede het ten uitvoer werd gebracht, tot
stand heeft kunnen brengen.
VOOR DEN POLITIERECHTER.
Op de vijfde Februari van dit jaar, toen
het koud was en er een dik pak sneeuw ge
vallen was, besloot een Amsterdamsche sla
ger het straatje voor zijn deur goed begaan
baar te maken, opdat zijn klanten gemak
kelijk den winkel zouden kunnen bereiken.
Hij ruimde de sneeuw keurig op. echter, en
dit is de reden, waarom de slager, zij het
dan als getuige voor den politierechter
moest verschijnen.
De sneeuw kwam gedeeltelijk terecht voor
de deur van een kapper, die zijn winkel
naast dien van den slager had.
De slager en de kapper konden om poli
tieke redenen niet goed met elkaar opschie
ten. Er heerschte zelfs een soort veete. Des
wege kregen kapper en slager twist, welke
aanvankelijk tot woorden beperkt bleef,
doch tenslotte in handtastelijkheden, van
de zijde van den kapper, eindigde. De klap
was volgens de getuige in de nek gekomen,
volgens de verdachte op de wang. De rech
ter vond evenwel een klap een klap en de
ze discussie was dus' spoedig ten einde.
Daarenboven verklaarde de verdachte rond
borstig, dat hij de misdadiger was en is de
vrede weer hersteld. De sneeuw is wegge-
dooid evenals de veete.
Groote afstandsverkeer nog moei
lijk.
Het telefognverkeer in Nederland begint
zich meer en meer van de in den oorlog ge
leden schade te herstellen. In 14 van de 20
telefoondistricten, waarin ons land is ver
deeld, zijn alle netten thans bereikbaar. On
der deze bevindt zich sedert enkele dagen
ook weder het district Maastricht.
Nog niet bereikbaar zijn Zeeuwsch-Vlaan-
deren, een 25-tal plattelandsnetten in het
district Nijmegen en enkele kleine netten in
de districten 's-Hertogenbosch, Rotterdam,
Venlo en Zwolle.
In verband met het beperkt aantal be
schikbare interlocale verbindingen, blijft het
verkeer met Rotterdam en dat op groote af
standen, in het bijzonder waar rivieren moe
ten worden gekruisd, aan groote vertraging
onderhevig.
ONGEWENSCHT WINKELBEZOEK!
Zondagnacht hebben insluipers hun slag
geslagen in een confectiewinkel in de Van
Baerle&traat te Amsterdam. Enkele coupons
stof en een portefeuille, inhoudende f 110.
worden door hen gestolen.
DOOR VAL VAN TRAP OVERLEDEN.
Maandagnacht is een 64-jarige caféhouder
te Rotterdam, tengevolge van de duisternis
van de trap gevallen. De man kwam zeer
ongelukkig terecht en was reeds overleden,
toen de huisgenooten het ongeluk ontdekten.
Het stoffelijk overschot is door den G.G.D.
naar het ziekenhuis overgebracht.
Naar wij vernemen zal de opening van hef
station Noordscharwoude plaats vinden op
Maandag 10 Juni a.s.
De strandstoelen worden in de dichtbij zijnde groote wasscherij gereinigd. Een
zeer practische oplossing in verband met bezuimgings aatrege en
De gratis beschikbaar stelling van legerpaarden is voor vele
bedrijven in Den Haag een ware uitkomst Dat de dieren
door de tijdelijke eigenaars goed verzorgd dienen te worden
behoeft geen betoog
HET VERDERE VERLOOP VAN DE
TEXELSCHE MARKT.
In aansluiting op ons bericht van
gisteren omtrent de Texelsche lam-
merenmarkt, waar in den aanvang
geen handel was, knnnen wij nog
mededeelen, dat later op den dag van
de ongeveer 5000 lammeren, er 3000
verhandeld zijn en 2000 opgekocht
door inspecteurs van de veehouderij-
centrale. De heer Sybrand Eelman
vertelde ons, dat deze lammeren be
stemd zijn om te worden ingeblikt.
Echter, aldus de heer Eelman, is
men druk bezig voorbereidingen te
treffen, opdat 30.000 lammeren van
Texel naar Duitschland zullen gaan,
echter niet voor den dood. Er zon
een prijs van f 11.50 per stuk worden
betaald, wat gezien de huidige
marktprijzen, niet slecht is.
DE ALKMAARSCHE GROENTENVEILING.
Aardappelen, per 100 kg. f 18.aardbeien
per 100 doos f 19.f 26, andijvie p. 100 st.
f 3.30f 6.20, asperges per 100 bos f 12f 38.
bloemkool I p. 100 st. f 12f 18, bloemkool II
f 7f 10; druiven per 100 p. f 65, kropsla p.
100 st. f 1.30f 3.60; komkommers f 5.50f 11
prei p. 100 kg. f 3.—, peterselie per 100 bos
f 4.60, perzikken per 100 stuks f 5.50—f 14;
postelein, per bakje f 0.22f 0.42 peulen per
100 pond f 24, rabarber per 100 bos f 1f 2.60
raapstelen f 0.50f 1.40, radijs per 100 bos
f 2.20;f 4.60; selderie, per 100 bos f 0.50
f 1.20; spinazie, 16 p. bak, f 0.17—f 0.91, snij
boonen per 100 pond f 28, dubbele spercieboo
nen pér 100 pond f 24.—, tomaten per 100 p.
f 17f 19 uien per 100 kg. f 7.80, wortelen
per 100 bos f 9f 14, witlof I, per 100 p. f 5.
witlof II per 100 pond f 2.90.
ALKMAAR
DE MAANDAGSCHE VEEMARKT.
Aan de veemarkt was heden de aanvoer
van varkens vrijwel normaal. De prijzen va
rieerden van 56—62 ct. met ongeveer 60 ct
als doorsneeprijs. De handel was matig, waar
bij men echter dient te bedenken, dat na de
extra groote aanvoer van verleden week de
prijs niet merkbaar daalde. Het feit, dat de
boeren, met het oog op het veevoer geduren
de de komende winterperiode, geneigd zijn
tot opruimen, terwijl Duitschland geen
vleesch betrekt, blijft de markt drukken.
De aanvoer van koeien was betrekkelijk
gering wat de prijs vermoedelijk steunde. Er
werd genoteerd van fl 170—f 325.
De nuchtere kalveren noteerden van f 6
f 18.
AMSTERDAM. 3 Juni.
Op de heden gehouden aardappelmarkt
waren de prijzen als volgt: bonte en blauwe
f 4.20, Red Star f 4.20; Duinzand aardappe
len f 4.60; Bevelanders f 3.80; Bintjes f 3.10;
Alva's 3.10; Alles per II.L. Aanvoer 203.000
Kg.
ALKMAAR, 1 Juni.
N.V. Eierveiling voor Hollands Noorder
kwartier Aanvoer: 375.000 kipeieren 3
4, kleintjes 2.753 per 100 stuks.
NOORDSCHARWOUDE. 4 Juni.
Aanvoer; 600 Kg. uien 7.80—8.60, 2000 Kg.
peen 2.
BROEK OP LANGENDIJK, 4 Juni.
Aanvoer: 4650 Kg. aardappelen: Schotsche
muizen 1415.60. drielintren 15.6016 30,
kleine 15.6016. 2900 Kg. tomaten: A 28—
28.30. B 30.10. CC 18.50.
PURMEREND. 4 Juni.
Veemarkt. Koeien, totaal 690 stuks:
300 vette koeien 8086 ct. per Kg., gelde-
koeien f 165—185. melkkoeien f 170—260,
stieren 65—70 ct per Kg., 24 paarden f 300
—500, 45 vette kalveren 78—90 ct. per Kg.,
800 nuchtere kalveren f 10—22. 207 vette var
kens 5860 ct per Kg.. 35 magere varkens
f 30—40, 300 biggen f 15—23. 600 schapen
f 22—28, 60 bokken f 516, 900 lammeren
f 610.