De Brabantsche Brief ww 't HOEKJE OUDERS f XoS- nxwit: Hoorende doof Smakelijk eten SRisr "°m ,k t,p*chrt)' Loutering VOOR DE Ulvenhout, 6 Juni 1940. Amico, Als ge midden in 'nen volksoploop zijt ge drongen, dan honderd teugen één, dat ge nie «iet en nie wit wat er op ennigte meters van oe vandaan, gebeurt. En als daar dan iets bij zonders gebeurt, op twee, op vijf, op tien meters veur oe, naast oe of achter oe, dan kunde later wel beweren: „ik heb er mee m'n eigen snotkoker vlak bij gestaan", maar daar mee is nie gezeed, dat ge bij 't meer-of-min- der-belangrrjke veurval ietske meer gezien hebt, dan den breejen rug van hum, die veur oe stand. Dat ge ietske meer geroken hebt van 't meer-of-minder-groote gerucht, dan 't kaptafelke van 't opgedirkte wefke naast oe. Dat ge ietske meer gevoeld hebt van 't meer-of-minder schokkende feit, dan den trap op oew eksteroog van den nuuwsgierigen springer schunis-veur oe. Ik wil daar mee zeggen: wilde iets van het groote beweeg, dat oeu waereld is, zien, be grijpen, ondergaan, ga dan altij 'n bietje bezijen, 'n bietje-n-aan den kant van de wae reld staan! Ik heb dat altij geren gedaan, al zeg 'k 't eigens. Want, en da's gin trotsigheid, 'k heb altij geren geleerd van 't leven eigens. Boeken, kranten, betoogen, zé lieten me veul koud. Geleerdheid..., die was me goed veur... geleerden. Politiek..., die was me goed veur de politiekers. Ik stond liever aan den kant (nog altij ben ik nieverans anders lid van dan van m'n... echtvereeniging!), 'k stond aan den kant en overzag 't totale gefriemel van den volksoploop, die m'n waereld was. En is. Dat bespaorde me veul moeite: 'k hoefde de leste jaren nie iedere week m'nen „rok om te keeren", b.v. om naar de leste „mode" in den troep mee te kunnen loopen. 'k Hoefde m'n eigen nie uit te lachen, omda'k telkens zoo'nen windkleurigen rok droeg, die me kleedde als 'n narrenpak. 'k Bad m'nen ouwerwetschen Vaderons, lijk ik 'm van m'n Moeder had geleerd en waar mee zij dan toch ook in den Hemel was geko men. En ik hanteerde de spaai en de ploeg, lijk m'n Vader me had geleerd, dat was: van den vroegen mergen tot den zonsondergank. Van den akker uit bezag ik mijnen even- mensch, de verre stad, m'n durpke gunderwijd en de schoone schepping. En zoo stond ik, mee 'n bietje ruimte veur me, langs de dwaze waereld, die verrukt was van d'r eigen. Die verrukt was van negerlawijt, dat muziek ver beeldde; van vieze verf lappen, die schilder kunst veurstelden; van steenen schandalen, die bouwkunst beteekenden. Verrukt van onzede lijke zwijnerij, die voor literatuur moest door gaan. Zoo stond ik, midden in den reinen cultuur van mijnen akker, op 'n afstandje te zien naar m'n weareld, die verrukt was van haren on volprezen „Cultuur", die veur mij, boér, hóógstens was den mest, waarop misschient óóit nog 'ns 'nen gezonden cultuur kost ge dijen! Ik hoop nie, amico, dat ge me nou veur hooveerdig verslet. Dat ge denken zou, da'k me nou trotsig losmaak van 'n tijdperk, waar- veur onze beschaving heur eigen toch eigen lijk mot schamen. M'n zeshonderdvijfenzeuventig veurgaande brieven liggen er, om te bewijzen, da'k van daag nie anders spreek, dan vroeger! Maare..., maar 't was wel eens veul moei lijk. Neeë, Tt heb in ginnen enkelen stoet van geestelijke modegekken meegeloopen; 'k ben op m'nen eigen grond, m'nen eigen akker ge bleven en 'k heb daar maar m'nen eenvoudi- gen arbeid gedaan, dien 'k docht, neeë, dien 'k wist, als O.L.H. van me verwachtte. Want, geloof me, iederen mensch is geroepen! Ge roepen tot z'n taak, die altij van God is en nie van Piet Jansen. Roeping is nie iets veur 'n handsvolleke „uitverkorenen". D'n perfester is nie harder nodig in de weareld dan den boer! En 't is 'n groote vraag (als 't 'n vraag is!) wat moeilij ker was: 'n heel departement beheeren als baas, of-'n moeizaam, zurgelijk kruienierswin- keltje drijven. M.a.w.: de belastingwetten ma ken óf de belastingen opbrengen! Zekers: 't vak van den reeder was veul moeilijk de leste jaren, maar... dat van den visschersman Officieren, soldaten! We hebben 't nou pas mee ons eigen oogen gezien, is er nog ver schil, als 't meenens wordt in dat ambacht? Vraag 't dien mannen eigens! De weerde van den mensch wordt nie be paald naar z'n soort van taak, maar naar de vervulling daarvan. Want elke taak is eiken mensch opgelegd en of de eene volbracht mot worden mee gla- ceeën handschoentjes, of d'andere mee 'n paar baggerleerzen, da's alleen maar den buiten kant aan diën taakvolbrenger, aan dieën mensch, wegen zal, veur God en Maatschappij, hoe dieën mensch z'n taak hee volendigd. 'k Heb veul gewerkt, mag 'k zeggen, m'n leven lank. Kan dus spreken uit ervaring: wat was altij den schoonsten avond? Den dieën. die volgde op 'nen dag van harde arbeid. Zoo' nen avond was van goud, heb ik oe wel 'ns geschreven g'had. maar... van 'n goudsoort, die nie devalueeren kan! 't Was den vree in 't hart. 't Loon van God! En ook dat loon, dat dagloon, 't is veur alle God's daglooners 't zelfde! Veur per- festers en boeren, veur ministers en kruide- nierkes. Veur ieder, die z'n pooten uit de mouwen had gestoken om de opgelegde dag taak gewetensvol, nauwkeurig en ijverig te volbrengen. Die 't anders dee, was 'nen dag dief in God's wijngaard. En... 't wierd veul anders gedaan...! „Die 't hardste werken, wonen in de klein ste huizekes", is 'n poenige spreuk, die altij te veul waar was. De samenleving is ginnen slobberbak, waar uit elk verken zoveul meugelijk tracht te schrokken. Maar ik mot er dalijk bij zeggen: in m'n verkenskotten heerschte altij meer saam- hoorigheid, dan in m'n weareld, waar ik deur trok mee den groentenwagel. De weareld was nie schoon meer. D'n ar beid stond in 't verdomboekske. Zóó zelfs, heb ik toen wel 'ns gezeed dat hg die nie werkte de meeste bestaanszekerheid ge noot. Wie 't werken nie laten kost, daar zijn nou eenmaal van die... gekken. die draaide veur alle, alle kosten op, zóó bar, dat zelfs 'nen minister elk jaar zee: „de be- lastings kunnen nie meer verhoogd worden", maar die dan meteen elk jaar de belastingen toch verhoogde. Wie buiten werk gerokte, kwam, neeë, mocht nie meer aan den slag. Zeg nie „neeë", amico, vraag 't den kwiebussen, wien 't over kwam. De weareld was nie schoon meer. Wie zóó hard had geploeterd en uit de mond ge spaard had, dat ie 'n eigen „pensioentje" had vergèèrd, verloor alles op den ouwen dag en stond in de rij mee 'n soepketeltje in de bevende handen. Na 'n leven van fiere on afhankelijkheid, na 'n leven van steunpileer- der-samenleving. Duuzenden, millioenen kwamen tekort aan eten. En de kranten schreven over „Crisis van te rijke oogsten". Dat, wat we noemden 't „Economisch Be stel" was veur 't overgroote deel der be volking, de Hel. De waereld was nie schoon meer. En meer dan eens heb ik oe geschreven g'ad: daar uit moet oorlog komen. Moreele Herbewapening, Nuuwe Gemeen schap, De Bond zonder Naam, 't waren mid deltjes, ons ingegeven mee de braafste be doelingen, maar kanker geneest nie mee 'n asperientje. En de zieke samenleving, ze was verkankerd. D'n oorlog is gekomen. Ook over ons is ie gegaan. En één ding veural rest ons: de arbeid! Den eerlijken, zwaren, plichtsgetrouwen ar beid: den herbouw van ons land. Daarmee de herbouw van ons zielement! We waren 't bekans vergeten, maar de waarheid is blijven bestaan: ARBEID ADELT! De weareld was nie schoon meer. Laten we ze schoon gaan herbouwen! Laten we er ginnen slobbertrog weer van maken, waaruit elk verkens zooveul meugelijk trachten te schrokken! Maar 'n Samenleving, die dieën prachtigen naam mee eere draagt. Werkende! Werkende veur die samenleving, mee respect veur iederen medewerker, of ie ploetert in 't laboratorium dan wel in den akker, aan de teekentafel, dan wel aan de schaafbank. Of zijn dagtaak er aan den buitenkant meer verheven of meer nederig uitziet: laten we 't noodige respect hebben veur God zijnen daglooner, die sappelt veur God's schepsels op deuze moeilijke èèrde. Dan rolle den machtigen oorlogswals wijer. Wij kunnen daaraan nie doen. De groote teugenpartijen staan dan einde lijk vlak tegenovermalkaar, 'n Sidderende weareld, 'n bevend menschdom is getuige van 'n duel, waarbij 't den asem stokt. Hier zijn gin woorden meer. De pen, die deus ge beuren beschrijven kan, zal nooit geslepen worden. Nee gin pen inkt zal ooit benaderd kunnen worden deur geweld van koud en gloeiend staal, waarmee de èèrde wordt open gescheurd, de zeeën gekliefd, de lochten deur- davert. De machtige teugenpartijen staan dan teu- genover malkaar en verstijfd zien we toe op De knecht vraagt zoo dikwijls zijn heer: Ach, geef me toch eens promotie, Het loon dat voldoet mij niet meer, En geld is de ziel der negotie. Mijnheer kan er nog niet aan denken Zijn knecht nu al opslag te schenken, Eén hand op zijn oor en één op zjjn zak, Zoo heeft hij van doofheid het meeste gemak. Is 't lezen of leeren gedaan, Dan dient men de boel op te bergen, Zoo sprak ik mijn zoontje soms aan, Dat was toch van mij niet te vergen. Hij deed het, maar eventjes later Beging hij dezelfde flater. Het ging hem bepaald als zoo menige spruit: Het eene oor in, en het andere uit. De leeraar, reeds oud en reeds grijs, Staat voor zijn gemeente te preeken: O menschen, ik bid u, wees wijs, Er breek toch met al uw gebreken. Hoe mooi kan die leeraar toch praten, Zoo zeggen zijn leeken gelaten, Maar in de practijk komt het al te veel voor: De heele gemeente is doof aan dat oor. Mijnheer is fortuinlijk vandaag, Nu kan het een liefdegift lijden, Wat doet hij toch dikwijls en graag Zijn best om het leed te bestrijden. Ach kom, zou het mogelijk wezen? Hij wordt anders lang niet geprezen, Hij houdt zich, komt busje of lijstje aan zijn huis, Maar steeds van den domme; mijnheer is niet thuis. Al zou men de heerschers op aard' Ook vragen: Wilt d' oorlog toch staken? Die moeite blijv' heusch u bespaard, Voor vrede ben ik niet te genaken.' Benard blijven daardoor de tijden En 't recht moet het loodje weer lijden. De heeren, zij zitten te vol met venijn En blijken zoo doof als een kwartel te zijn. Die doofheid dat is me een kruis, Dat wil ik volstrekt niet verbloemen, Maar vaak is het louter abuis En hoorende doofheid te noemen. Zoo'n kwaal geeft geen reden tot vreezen, 't Kan kwaad slechts voor anderen w?zen. Maar wie is behept met zoo'n doofheid in sch\jn, Behoeft er in geen geval .trots op te zijn. K. de worsteling, tusschen machten en krachten, die lijk 'n leste oordeel de weareld doen branden. „Dat de sterkste moge winnen" is 'n geijkt sportzinneke van de leste jaren, da'k dikkels gedrukt zag staan in de kranten. Op veurhand van deuzen strijd zou ik wil len bidden: „dat de rechtvèèrdigste winnen moge, tot heil van 'n gelouterd menschdom". d'Ennigste bede, die we nog kunnen doen, nou 't zoo wijd gekomen is. Vol. Veul groeten van Trui, Dré in, den Eeker en ais altij gin horke minder van oewen t. v. Dré. Een bekend gezegde zegt: „We leven niet cm te eten, maar we eten om te leven." Dat is natuurlijk zo, maar dat neemt niet weg dat de meesten van ons de maaltijden een heel belangrijke bezigheid van de dag vinden. Dat is maar goed ook, hoe beter we ons het eten laten smaken, hoe gezonder we zijn. Want als iemand nooit honger en ech te zin in iets lekkers heeft, voelt hij zich in 't algemeen niet al te best. En waar zou den onze keukenprinsessen en koks heen moeten als het eten ons koud liet? Als het i niets kon schelen, wat u naar binnen werkte? Natuurlijk zijn er altijd mensen, die overdrijven, die niets anders doen dan snoepen en die behalve allerlei liflafjes en zoetigheid niets naar binnen krijgen; die een eenvoudig, stevig maal verfoeien. Zul ke typen kun je ook onder honden vinden. Let maar eens op als u thuis een hondje hebt. Als je het beest met niets anders dan koekjes voert, is zijn hondenbrood hem na enige tijd te min. Hij snuffelt er zo'n beet je aan, maar aan de „uitdrukking" van zijn snoet en zijn hele manier van doen, kun je zien, dat meneer hond dat „gewone hondenvoedsel" ver beneden zich acht. Het voedsel en de tafelmanieren zijn in elk land anders. Wat je hier lekker en net jes vindt, wordt in een ander land vaak vreselijk en onbeleefd gevonden. En omge keerd. Hebt u wel eens een Amerikaan zien eten? „Die vent heeft geen manieren!" zou je op 't eerste gezicht zeggen. En toch kun je je daar lelijk in vergissen. In Amerika gebruiken ze hun mes alleen om het vlees te snijden, dan leggen ze het mes aan de kant en nemen hun vork in de rechter hand, waarmee ze alles op scheppen en naar hun mond brengen. Daarbij steunen ze nog vaak met hun elleboog op de tafel en hangen zo'n beetje over hun boni hee, wat hier nu niet bepaald een „n druk maakt. En toch kunnen die mensen sven goed opgevoed zijn als ieder a maar een kwestie van gewoonte, van ner land waarin je woont. Hier gebruiken we bij de broodmaaltijden meestal vork, terwijl ze in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk alleen een mes gebruiken en verder hun handen gebruiken. Ze werken trouwens meer met hun handen dan v> J. Engeland krijg je dikwijls voor de pudding, gebak of compote, een lepel en een v terwijl we het hier meestal alleen met lepel doen. „Wat gek" zegje al gauw als je zulke gewoonten tegenkomt. Dat „ges is helemaal niet op zijn plaats; vergeet me dat de vreemdelingen onze gewoonten e\ e „gek" vinden. Er is ook een groot verschil tussen vroe ger en nu. In de zeventiende eeuw waren messen en lepels algemeen, maar de vork verscheen pas in de achttiende eeuw. Maar dat nam niet weg, dat de mensen voor t gemak nog veel van hun vingers gebruik maakten. Op oude schilderijen kun je goed zien, hoe 't vroeger toeging. Op éen zo n schilderij zie je een van de heren op een di ner, met zijn varkenspootje in de linker hand, terwijl hij er met zijn mes kleine stukjes afsnijdt, om zo op te peuzelen. Zelis Lodewijk de Veertiende, at nog vaak uit zijn vuistje. Vis en gevogelte werd trou wens altijd met de vingers gegeten. Ze grepen zelfs met hun vingers in de schalen. „Wat een geknoei", zegt men natuurlijk. Nu, wij zouden niet graag meer tot de oude gewoonten teruggaan, maar als je het nooit anders geleerd en gezien had, zou je er niets geen last van hebben. En kleine kin dertjes zouden „hoera" roepen, als ze dat konden, want wat is makkelijker voor zo'n peuter om overal met zijn handjes aan te zitten? In de tijd van Erasmus waren er nog geen servetten, dus bleef hen niets anders over dan hun vette handen aan het tafel laken schoon te maken. Stel je voor, dat lat nog gebeurde. In oude tijden was het ook heel gewoon als je je hoed onder het eten ophield. Maar zc hielden toen net als nu van smullen. Stel je voor, in de zeventiende eeuw gaf een Engels staatsman een „bowl-punchfuifje" aan de mannen van de Engelse vloot. Hij had een marmeren kom laten maken in een prachtige tuin. En daar werden inge gooid: 600 flessen brandewijn, 1000 flessen Malagawijn, 600 flessen rum, het sap van 2000 citroenen, 600 pond suiker en 200 ge raspte muskaatnoten, plus een grote hoe veelheid heet water. Geen klein beetje, hé? Een matroos roeide in een klein scheepje van mahoniehout om de kom en schonk voor meer dan 6000 mensen in. Weet je wat ze in de Zuidelijke landen eten? Allerlei merkwaardige hapjes, voor onze smaak tenminste. Ze vinden ze zelf erg lekker. In Arabië houden ze van sprink hanen, vermengd met kaneel, kaas en da dels. Dat is weer eens iets anders dan ge woon. In Brazilië worden rode mieren gege ten, soms gedroogd en soms fijngemalen. Als je mij vraagt lijken me die sprinkha nen dan nog lekkerder. In China vinden ze de vinnen en de staart van de haai een hapje om van te watertanden. Zoals wij schildpadsoep eten, eet de Chinees,, kro- kodillensoep, die van het vlees van jonge krokodillen wordt gemaakt. In Egypte ver- orbefen ze nijlpaarden en de wilde stam men eten insecten en slangen. Laten wij ons maar by onze Hollandse boterham houden! Tengevolge van de gebeurtenissen in ons land, is een schrijven van een der trouwe lezeressen van deze rubriek blijven liggen. Ik meen, dat het voor alle lezers (essen) van belang kan zijn, alsnog dit schrijven te pu- bliceeren en ik spreek de hoop uit, dat de inzendster in goeden welstand mag verkeeren en haar schrijven via dit blad nog onder oogen krijgt. Inzendster schreef mij naar aanleiding van enkele opmerkingen door mjj gemaakt over opleidingsscholen, enz. Hier volgt dan haar schrijven, dat ik woordelijk overneem: Den Helder, 6 Mei 1940. Geachte heer Ovéka. Met veel genoegen lees ik steeds uw opvoed kundige artikeltjes. Vindt U mij geen waanwijs menschje, als ik het dezen keer niet met U eens was? U denkt, dat ouders hun kinderen naar een H.B.S. of M.U.L.O. zenden enkel omdat er kennissen zjjn, die hun kinderen ook laten studeeren. Neen, mijnheer Ovéka, dit is de reden niet. Ik geloof, neen ik ben er stellig van over tuigd, dat, ja dit wel eens voorkomt, doch in 99 van de 100 gevallen, dit de reden niet is, wanneer ouders hun kinderen tegen wil en d&nk want over deze gevallen handelt het slechts laten studeeren. Neen, de oorzaak is deze: Zoowel overheids als particuliere werkgevers vragen diploma's en nog eens diploma's. Zon der deze wordt onze jongen nog geen bakker en voor ons meisje staat heden ten dage nog juist de betrekking van asschepoester open. Hebt»m ze niet in honderd en één dingen hun neus gestoken, dan.Gewogen en te licht bevonden". Daarom, als wij ouders, een kind hebben (zooals helaas met onze jongste het geval is) dat niet studeeren wil of kan, zien wij als in een nachtmerrie het gaan langs de straat, al leurende met veters en knoopjes. Mijnheer Ovéka, er is nog een onderwerp be treffende het onderwijs, waarover ik gaarne iets wilde schrijven om ook hierover uw oordeel te vernemen. Ik vrees echter te veel van Uw tijd in beslag te nemen. Daarom, myn vriendelyken dank voor het genoegelyke praatje, dat ik elke week per courant met U houd. Hoogachtend, J. W. D. Opmerkingen. Ik ben zeer verheugd, dat inzendster over haar vrees is heen gestapt en mij wilde schrijven. Trouwens, haar vrees had weinig grond. Ik verwacht absoluut niet, dat men het altijd met mij eens is en ik stel er zelfs veel prijs op, dat men mij onomwon den zijn eigen meening over een bepaald probleem kenbaar maakt. In dezen brief heeft inzendster dit dan ook op een voor beeldige wijze getracht te doen, doch zij heeft my helaas niet kunnen overtuigen. En dit komt wel voornamelijk daardoor, dat zij mijn opmerkingen indertijd niet volkomen begre pen heeft. Ik weet wel zeker, dat ik nimmer beweerd heb, dat alle menschen hun kin deren laten studeeren uit overweging, dat A of B het ook doet. Ik wees slechts op ge vallen, waarin dit wel geschiedt en die gevallen zijn mij bekend! terwijl ik er bovendien steeds den nadruk op leg, dat bij de beslissing of men zijn kind verder zal laten leeren niet in de eerste plaats gere kend moet worden met eigen verlangens (als bevrediging van een zekere eerzucht) noch met wat A of B doet, evenmin met de vraa°\ of het latere leven diploma's vergt Hoofd zaak is en blijft het geluk van het kind Wan neer het kind voor een bepaald onderwijs niet geschikt is, moet het deze richting niet in gedwongen worden. De ervaring heeft al zoo dikwijls bewezen en helaas bijna altijd ten koste van de gezondheid van het betrokken 7 ,T- dat, eeB onJuiste beslissing toch tot mislukking leidde Ik vermag ze niet te tel len. de kinderen, die ik op de Huishoudschool terug kreeg na een martelperiode van een of twee jaren op de Mulo-school of HBS een leed zou ouders en kinderen be spaard gebleven zijn, wanneer men dezen OVEEKA. wü allen hebben moeilijke en onvergetelijks dagen beleefd. Elk eerlijk mensch zal bekennen dat in die dagen weieens bang is geweest, elk eerlijk en normaal mensch dat noch bizon der moedig noch buitengewoon laf is. Wie de harteklop van het leven verstaat, niet alleen van het aardsche, lichamelijke le, ven maar van het Kosmische Levensbegrip, die heeft geleerd in die dagen, die is gelou- terd en veranderd door deze dagen. Omdat dergelijk ervaringen als ie dagen brachten, ons onherroepelijk losser maken van het eigen „ik". In al die jaren dat in ons kleine kringetje alles normaal, vredig en zonder schokken ver liep zijn wijdat „eigen ik zoo buitenmate be langrijk gaan vinden. En dat heeft ons blind gemaakt of minstens aanmerkelijk bijziende tegenover de zooveel grootere en grootschere nersspectieve die buiten dat enge gezichts- veld liggen, dat begrensd wordt door „ik" en Ik' heb het toch moeilijk". „Ik heb het naar mijn zin". Mij wordt zooveel onrecht gedaan". „Mjj loopt alles tegen". Onze dag, onze gedachte en ons levenspers. pectief begonnen en eindigden met „ik" en „mij". Welke beteekenis heeft het „ik" en „mij" van u lezer,van mij, van elk mensch af- zonderlijk in deze felle en verbijsterde wereld, brand? Géén, absoluut géén volslagen nul. Let wel van elk indivudieel, afzonderlek „ik" en „mij". Want dat kan men vergelijken met een vonk. Een vonk aan zichzelf overgelaten, dooft uit roemloos en nutteloos. Maar meerdere vonken tezamen kunnen een laaiend vuur veroorzaken. Er is rouw en gemis in de harten van velen onzer. Er is rouw en gemis over geheel Euro pa. Rouw en gemis zijn menschelijk en heel begrijpelijk. Ons past eerbied tegenover hen die vielen. Eerbied voor hun moed en eerbied voor het offer vna hun leven. Wij,die nog leven, wij zijn wellicht min- der waard dan hen die vielen, maar klaarblij kelijk hebben wij nog een taak te vervullen. Die taak kunnen wij dan alleen vinden en leeren volbrengen, als deez dagen ons iets méér geleerd hebben' dan enkel hoe laf of hoe dapper wij zijn. Indien wij geleerd hebben, dat de mensch alléén en geconcentreerd op het persoonlijke „ik" en „mij" niets beteekent, niets kan en niets vermag, noch voor het kosmische Belang, noch voor zichzelf. Hij sterft een roemloozen en nutteloozen dood na een roem loos en nutteloos leven, gelijk de eene vonk alleen. Indien wen iets geleerd hebben uit de bange en onvergetelijke dagen die achter ons liggen, dan moet het wel dit zijn: om te denken, te zeggen en' te voelen: „wij" inplaats van „ik" en „ons" inplaats van „mij". Want de begenadiging van nog te leven kunnen wij alleen verantwoorden tegenover hen die vielen, als wij ons op zichzelf onbe langrijke „ikje" in dienst stellen van een .ideaal dat geheele Kosmos ten goede komt. Dat is niet gecompliceerd noch moeilijk; dat is een loutering die zich voltrekt van binnen uit, en die voltrokken is uoodra wij voelen in de lijn van „er moeten menschen ge holpen worden", „onverschillig wat voor menschen". En „ik kan iets doen, iets zijn, iets geven" .inplaats van „ik kan iets hebben of krijgen". Draagt het uwe bij, zooals de vonk die op zichzelf niets beteekent met andere vonken samen een heilzaam vuur kan ontsteken. Wanneep ieder mensch voelt en handelt naar: „wij" en „ons" dan zijn zijn die vielen niet voor niets gevallen, en dan zijn wij waar dig om menschelijke tranen te storten en bloemen te brengen op de laatste rustplaats van <jnze Helden. Ophouw! Zij vielen om de mogelijkheid tot opbouw te scheppen. Dr. JOS. DE COCK. LACHEN IS GEZOND. Kees heeft altijd de onhebbelijke ge woonte z'n handen in z'n zakken te houden. Jan: „Zeg Kees, jij gaat zeker op re*s' hè?" Kees: „Waarom?" Jan: „Omdat je je handen zo goed ver pakt hebt!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1940 | | pagina 12